Nakenbading. Analyse Russland. Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar.

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren?

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Viser resultatene 1 til 4 av 4
Kjøp bøker hos

Tråd: Befalsskoler: UBHH (Stavanger Sjø) vs UB Jeger (Nord HV)

1. Post ID# 1060128 #1

Befalsskoler: UBHH (Stavanger Sjø) vs UB Jeger (Nord HV)

Heisann.

Jeg skal på FOS nå i januar 2012, og har søkt meg inn på UBHH. Vurderer å bytte over til UB Jeger, men det står svært lite om forskjellen på disse to på forsvarets hjemmesider.

Jeg er interessert i å høre om Pros & Cons om begge disse, både under befalsutdanningen og muligheter etterpå.

Fullførte førstegangstjenesten min i 2011 i sjø, så hovedårsaken til at jeg har søkt, er karierre.

Kan vel tenke meg at det er flere kjedelige men sikre muligheter i sjø, mens du kan gjøre litt mer "action" orienterte ting i HV? Kan også tenke meg at UB jeger er mye mer krevende enn UBHH?

Setter STOR pris på tilbakemelding folkens!

2. Post ID# 1060130 #2
    Tja, hva gjore du i førstegangstjenesten din? Vis den var i sjø kan det jo være at du har en del kunskap som gjør at du vil stille sterkere en de fleste andre til en god del stillinger vis du går for UBHH.

UB jeger, skal jeg ikke si så mye om da jeg personlig ikke likte meg på HVBS og synes utdaningen som ble gitt der oppe var slett på en del ting for å si det mildt. Men du får nok en mer felt relatert utdaning, men hvordan stilling du kan få etter de første 6 månedene ikke trenger å være full av action.

Personlig skulle jeg ønske jeg hadde en kvmasp som hadde vert inne før når jeg var på rekrutten på madla, store brister i kunskap om alt fra faglige ting, til sjøforsvarets oppbygning og erfaring fra det å selv å være på rekrutten.

3. Post ID# 1079698 #3
    Hei JB!

Jeg har søkt UBHH og HVBS jeg og! :-)

4. Post ID# 1079738 #4

HVBS er en meget bra skole! Er elev der selv for øyeblikket og trives max! Veldig mye bra instruktører og meget spennende tjeneste. Etter det jeg har hørt fra UBHH har vi vesentlig mer skytebanetjeneste og får prøve mye artig(noe de sikkert får på UBHH også, men det vet jeg lite om)
    Akkurat ferdig med øvelse fighting wolf nå der vi har stort sett bedrevet skarpe ildoverfall, skutt med GUR (40mm granat) og MG-3.
    Når det gjelder praksisplasser etter skolehalvåret er det også flere veldig interessante stillinger man kan få i praksishalvåret; GSV, Garden, HTTS(Kampeskadronen), 2. bn, panserbn, sambandsbn, art.bn. og e. bn for å nevne noen. Noe over halvparten av kullet vil få praksisplass i HV, mens resten får praksisplass i hæren.
    Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a
    year, but eventually it will subside and something else will take its
    place. If I quit, however, it lasts forever. - Lance Armstrong

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •