Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her.

>> Har du sjekket ut vår lille nettbutikk? <<

Side 5 av 6 FørsteFørste ... 3456 SisteSiste
Viser resultatene 201 til 250 av 300

Tråd: Kvinnelig soldat tvunget til nakenbading

Sitat Opprinnelig skrevet av 75C Vis post
    Jeg er jente, og jeg hadde ALDRI latt meg kommandere til å bade naken med 30 gutter! .
    Det var det hun sa også, og vi så jo hvordan det gikk.

Ref : Tidlig utalelse i VG

Men den subjektive oppfattningen av denne hendelsen er nok vidt forskjellig fra Alice til Ltn som beordret henne til å utføre felthygene på lik linje med resten av troppen.
    Hensikten med det øvingsmomentet var nok aldri å seksuelt krenke noen.
    Men med tanke på den refsen, hvilken grunnlag er den gitt på, ut fra hvilke reglementer som er blitt brutt ?

Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dunn Vis post
    Men med tanke på den refsen, hvilken grunnlag er den gitt på, ut fra hvilke reglementer som er blitt brutt ?
    Det der har avdelingen kontroll på. Offiseren har fått sin vel fortjente refs, og om han mener at det ikke finnes grunnlag for den, så har han sine muligheter for å prøve det. Som påpekt tidligere så er det ikke noe poeng i å gå inn i spørsmål om den konkrete reaksjonen mot offiseren her. Det interessante er det prinsipielle, altså hva som bør og ikke bør tillates av slike ordre.
    Beidh a lá leo

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Såvidt jeg ser er det flere lover i Den miltære straffelov som kan gjelde her, og i lettere tilfelle kan refselse ilegges i stedet for å gå til rettsak.

F.eks.
    § 56. Den, som ved at misbruge sin Myndighed eller ved uretmæssig at tiltage sig saadan retsstridig søger at formaa en undergiven eller underordnet til at gjøre, taale eller undlade noget, straffes med Arrest eller med Fængsel indtil 2 Aar, men i Gjentagelsestilfælde indtil 4 Aar. Har den skyldige søgt at formaa den undergivne eller underordnede til at forøve en strafbar Handling, kan Fængsel indtil 6 Aar anvendes.

Den, som gjør sig skyldig i anden mod Reglementer eller Forholdsordrer stridende Behandling af undergivne eller underordnede, straffes med Arrest eller med Fængsel indtil 3 Maaneder.
    § 59. Den, som mod en undergiven eller underordnet i Anledning af Tjenesten eller under Udførelse af militære Tjenestepligter gjør sig skyldig i nogen Ærekrænkelse eller Forbrydelse mod Liv, Legeme eller Helbred, straffes med de i den almindelige Straffelov bestemte Straffe, dog saa, at Arrest træder istedenfor Bøder, og at der for de i §§ 228, 1ste Led, 246 og 247 omhandlede Forbrydelser kan anvendes Fængsel indtil 1 Aar.

Denne Bestemmelse kommer ogsaa til Anvendelse, forsaavidt Handlingen er forøvet under tjenestlige Forhandlinger og Møder med den skyldiges undergivne eller underordnede, eller naar den skyldige er iført militær Dragt.
    § 76. Misbruger en Befalingsmand sin Stilling til ved Foretagelse eller Undladelse af Tjenestehandling at krænke nogens Ret, straffes han saavelsom den Befalingsmand, der medvirker til saadan Misbrug, med Arrest eller Tjenestens Tab eller med Fængsel indtil 1 Aar.

Har han handlet for at forskaffe sig eller andre en uberettiget Vinding, eller er ved Forbrydelsen betydelig Skade eller Retskrænkelse forsætlig voldt, kan Fængsel indtil 5 Aar anvendes.
    § 77. Undlader en Krigsmand at udføre nogen Tjenestepligt, eller overtræder han paa anden Maade sine Tjenestepligter, straffes han med Arrest eller med Fængsel indtil 6 Maaneder, men, hvis den skyldige er Befalingsmand, med Arrest eller Tjenestens Tab eller med Fængsel indtil 2 Aar.

Er betydelig Skade voldt, kan Fængsel indtil 2 Aar eller for Befalingsmænd indtil 4 Aar anvendes. Er nogens Død voldt, kan Fængsel indtil 6 Aar anvendes.

Paa samme Maade straffes den, som forleder eller tilskynder en anden til at undlade eller overtræde sin Tjenestepligt.
    § 78. Befalingsmand, som gjør sig skyldig i Forsømmelighed eller Skjødesløshed ved Udførelsen af sine Tjenestepligter, straffes med Arrest eller Tjenestens Tab eller med Hefte indtil 6 Maaneder.

Paa samme Maade straffes Befalingsmand, som gjør sig skyldig i grov Uforstand i Tjenesten eller foretager nogen Handling, der paa Grund af hans Stilling er ham forbudt.

Er ved Befalingsmandens Forsømmelighed, Skjødesløshed eller Uforstand betydelig Skade voldt, kan Hefte eller Fængsel indtil 2 Aar anvendes, men Fængsel indtil 6 Aar, saafremt nogens Død derved er voldt.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Takker

Alice lager helvete for å måtte bade naken i Forsvaret (!), men å ha sex foran vitner under russetiden er helt ok.

http://www.nettavis.net/art.php?cat=9&id=1348

Veteran
    Ble medlem
    Dec 2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av berlinerblaa Vis post
    Alice lager helvete for å måtte bade naken i Forsvaret (!), men å ha sex foran vitner under russetiden er helt ok.

Det er et par forskjeller mellom det å få en kongle i knuta i russetiden og å måtte kle seg naken foran 30 pax av det andre kjønn i fgtj..
    Det er også en vesentlig forskjell mellom det å si at man skal gjøre noe, og faktisk gjennomføre det.

Global moderator
    Ble medlem
    May 2005

Jesus Christ....prøver du å være morsom, eller er dette innlegget faktisk ment seriøst? I såfall er det noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Og jeg har lest innleggene fra Norgespartiet her inne!
    Sist endret av Bestefar; 10-12-11 kl 18:45
    Beidh a lá leo

Sitat Opprinnelig skrevet av OstiasMoscas Vis post
    Det er et par forskjeller mellom det å få en kongle i knuta i russetiden og å måtte kle seg naken foran 30 pax av det andre kjønn i fgtj..
    Det er også en vesentlig forskjell mellom det å si at man skal gjøre noe, og faktisk gjennomføre det.
    Ja, det er helt klart et par forskjeller mellom det å ha samleie med tilskuere, enn å måtte bade naken med 30 av det motsatte kjønn som står med ryggen til. Bra observasjon

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Jesus Christ....prøver du å være morsom, eller er dette innlegget faktisk ment seriøst? I såfall er det noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Og jeg har lest innleggene fra Norgespartiet her inne!
    Prøver ikke å være morsom, nei... hvordan tolket du det slik? Jeg henviste til en avisartikkel, har du problemer med det?

Veteran
    Ble medlem
    Apr 2011
    Idiot...

Hvor ble det av det der facepalm-bildet?

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Håper at de fleste skjøner at frivilligher og tvang er to ulike ting

Jeg har gitt bort penger, gir det andre rett å ta penger fra meg med tvang?

Hva Aspelund har gjort eller ikke gjort som russ er selfølgelig helt uvesentelig for denne saken.
    Minsk, det nye Utopia

Veteran
    Ble medlem
    Dec 2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    Idiot...

Hvor ble det av det der facepalm-bildet?

Sitter igjen med følelsen av at likestilling for kvinner i forsvaret har tatt en tidsreise bakover i tid pga denne saken.
    Tilbake til mulig oversensitivitet og silkehansker.
    Få jobber i forsvaret til dem som vil ha det som en karriere, og nå er det satt en fin presedens for en ting som garantert er karriere killer..

Nå er jeg kanskje litt enkelt skrudd sammen men forsvaret handler satt på spissen om å drepe fienden, da tåler man å nakenbade gjør man ikke?

Når det er sagt så har det vært utvist dårlig dømmekraft i denne saken og det taler for seg selv.
    Dette er en irriterende signatur

Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Prøver ikke å være morsom, nei... hvordan tolket du det slik? Jeg henviste til en avisartikkel, har du problemer med det?
    Jeg har ikke problemer med henvisninger til avisartikler generelt sett nei, men jeg har problemer med at du later til å tro at den konkrete artikkelen har noe som helst å si i denne saken. De eneste fornuftige tolkningene av innlegget ditt er 1) Det var ment som et ganske dårlig forsøk på å være morsom eller 2) Det var ment å bygge opp under en idé om at det var OK å tvinge soldaten til nakenbadinga, altså at hennes tidligere frivillige handlinger skal være et relevant faktum i vurderingen av om det er OK å tvinge henne til å gjøre noe nå.

Andre tolkninger enn dette resulterer enten i at innlegget blir irrelevant eller intetsigende. Ettersom du benekter at tolkning 1 er riktig, står vi dermed igjen med tolkning 2. Her er problemene jeg har med den:

1) Avisartikkelen sier ingenting om hva hun faktisk har gjort, den gjengir en kommentar du ikke vet om hun mente seriøst, eller om hun i det hele tatt gjorde alvor av

2) Offiseren visste ingenting om dette, og det har dermed ikke hatt noe å si for hvordan han bedømte situasjonen - som er det underliggende temaet.

Disse 2 punktene er likevel bare av underordnet betydning - det er neste punkt som gjør at henvisningen din er noe av det dummeste jeg har lest.

3) Det er en essensiell forskjell på tvang og frivillighet du ikke later til å skjønne. Hva folk har gjort frivillig tidligere har ingen betydning for hva du kan tvinge dem til å gjøre nå. Det er dermed overhodet ikke interessant hva Alice har gjort og ikke har gjort i russetiden - det legitimerer på ingen måte å tvinge henne til nakenbading senere.

Det er egentlig helt utrolig at du ikke ser hvilke typer handlinger du åpner for dersom du mener det motsatte. "Kona mi har jo hatt sex med meg frivillig før, hun har ingen god grunn for å nekte nå, så jeg kan ikke se noe galt i å tvinge meg på". Også OK?
    "Russejenter som har tatt sexknuter har jo hatt sex foran vitner har jo allerede vist at de ikke bryr seg så mye om denslags, de har ikke noen grunn til å nekte å ha sex med meg". Også OK?
    Sist endret av Bestefar; 11-12-11 kl 14:31
    Beidh a lá leo

Godt svar, bestefar (og dere andre).

Jeg får et inntrykk av at noen bruker denne saken for å legitimere et syn på at kvinner ikke har noen plass i Forsvaret.
    Det er greit nok å mene det, men si det da ærlig og rett frem, i stedet for å komme med halvkvedede viser.
    Har sagt hva jeg mener tidligere i tråden, så jeg føler det er unødvendig å utdype noe mer.

Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2011

Veteran
    Ble medlem
    Apr 2011
    Hehe, morsomt hvordan menige soldater alltid ser så grønne ut på bilder! Sånn bokstavelig talt....

Forøvrig kan jeg ikke se hva som er relevant i forhold til denne saken?
    Sist endret av 9echo; 11-12-11 kl 22:57

Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2011
    Hehe, morsomt hvordan menige soldater alltid ser så grønne ut på bilder! Sånn bokstavelig talt....

Forøvrig kan jeg ikke se hva som er relevant i forhold til denne saken?
    Scenarioet er kanskje ikke helt det samme, men utifra hva de sier i artikkelen tolker jeg det som at disse jentene mener det stikk motsatte av hva alice mener. Noe jeg anser som relevant.

innebærer det nye forbudet mot sosialt samvær mellom kjønnene utenfor fellesareal av jentene ikke kan bli med å spille kort på rommet? Jeg er overbevist om av det nye direktivet vil virke mot sin hensikt hvis det faktisk fungerer slik.
    Sleep is for the weak
    Caffeine is my sacrament
    ...are those spiders real?

Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av vemmi Vis post
    Scenarioet er kanskje ikke helt det samme, men utifra hva de sier i artikkelen tolker jeg det som at disse jentene mener det stikk motsatte av hva alice mener. Noe jeg anser som relevant.

1) Artikkelen handler om deling av rom, ikke nakenbading. Det er to veldig forskjellige ting. Du har ikke grunnlag for din tolkning av artikkelen.

2) Personers oppfatning av hva de selv foretrekker legitimerer på ingen måte tvang overfor andre. Man kan ikke begrunne tvang overfor person A med at person B, C og D aksepterer å bli behandlet på den måten. Igjen, se eksempelet overfor - man kan ikke legitimere voldtekt med at jenta har hatt frivillig sex før. Det samme gjelder nødvendigvis selv om man klarer å finne 5, 10 eller 100 andre personer som er enige i at man kan tvinge seg på - det har ingenting å si. Det er en avgjørende forskjell mellom tvang og frivillighet, og hvis du mener at denne saken er relevant i den betydningen at det legitimerer tvang så har du fullstendig missa den forskjellen.

Derfor er det ikke relevant.
    Sist endret av Bestefar; 11-12-11 kl 23:52
    Beidh a lá leo

Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2011
    1) Artikkelen handler om deling av rom, ikke nakenbading. Det er to veldig forskjellige ting. Du har ikke grunnlag for din tolkning av artikkelen.

2) Personers oppfatning av hva de selv foretrekker legitimerer på ingen måte tvang overfor andre. Man kan ikke begrunne tvang overfor person A med at person B, C og D aksepterer å bli behandlet på den måten. Igjen, se eksempelet overfor - man kan ikke legitimere voldtekt med at jenta har hatt frivillig sex før. Det samme gjelder nødvendigvis selv om man klarer å finne 5, 10 eller 100 andre personer som er enige i at man kan tvinge seg på - det har ingenting å si. Det er en avgjørende forskjell mellom tvang og frivillighet, og hvis du mener at denne saken er relevant i den betydningen at det legitimerer tvang så har du fullstendig missa den forskjellen.

Derfor er det ikke relevant.
    1. Det at du sammenligner saken med voldtekt blir altfor drøyt. Jeg sier ikke at jeg støtter avgjørelsen til befalet, men det å tvinge noen til å bade naken sammen med gutta mens de er ute i felten er helt forskjellig fra å tvinge noen til sex. Det var et dårlig eksempel.

2. Jeg sier ikke at tvang av person A er godtatt, men at person B,C og D kanskje ville godtatt dette. Dette var ikke noe jeg postet for å si at Allice er dum som nektet å vise seg frem foran gutta( Noe hun ikke skulle a behøvd om hun ikke hadde lyst) men at andre jenter ville gjort det. JEG syns det er relevant hva andre jenter ville gjort.

Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2011
    dobbel
    Sist endret av vemmi; 12-12-11 kl 00:33

AGR416
    Guest
    Den artikkelen er jo 3 år gammel da.....altså den om deling av rom.

Det er ikke noe problem nå.

Veteran
    Ble medlem
    Apr 2011
    Hehehe, enda verre!

Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2011
    poenget med artikkelen var jo ikke å vise til problemet der, men at det fins jenter med andre holdninger enn Alice.

Veteran
    Ble medlem
    Apr 2011
    Andre holdninger til hva? Beklager, men du bommer jo så det synger etter. Om disse har andre holdninger enn Alice, så vil det jo si at de i følge denne artikkelen mener det er greit å tvinges til å nakenbade foran 30 gutter, eller vise seg frem naken eller hva du vil. Det er jo ikke i nærheten av budskapet i den artikkelen du viser til, det er jo ikke innenfor pappskiva engang. Så hvor mener du holdningene fremtrer som annerledes? Jeg vil tro at hvis du spør disse jentene i dag om hva de mener om at løytnanten tvang Alice til å bade naken, så vil de være enig med Alice, selv om de kanskje ikke ville gått frem på samme måte. Jeg har ingen garanti for at det er tilfelle, men sannsynligheten er stor.

Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    2. Jeg sier ikke at tvang av person A er godtatt, men at person B,C og D kanskje ville godtatt dette. Dette var ikke noe jeg postet for å si at Allice er dum som nektet å vise seg frem foran gutta( Noe hun ikke skulle a behøvd om hun ikke hadde lyst) men at andre jenter ville gjort det. JEG syns det er relevant hva andre jenter ville gjort.
    Det har ingenting å si. Spørsmålet her er om det er greit å utøve TVANG. Og hvis du mener at det i den forbindelse er relevant hva andre jenter ville ha gjort, så mener du jo tydeligvis at det avgjør om tvang er greit eller ikke. Og forholdet mellom tvang og frivillighet er da det samme som i eksemplene jeg oppgir. Tidligere frivillige handlinger og andres oppfatninger legitimerer ikke tvang.
    Beidh a lá leo

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Den artikkelen er jo 3 år gammel da.....altså den om deling av rom.

Det er ikke noe problem nå.
    Vil det si at forsvaret snudde? (ref artikkelen)
    Jeg kan godt se utfordringene med å ligge på samme rom, i samme telt, og for såvidt å ha begge kjønn i en avdeling. Men om dette funker, er det jo fint det da.

Apropos CSS-bataljonen i Rusta leir, på den siste VG-artikkelen i nakenbadesaken var det en Facebook-kommentar fra en tillitsvalgt i CSS-bataljonen, som nå han ser ut til å ha slettet. Kanskje han uttalte seg uten nødvendig støtte hos de han skal representere eller noe slikt.

Der Bestefar og et par andre kverulanter velger å flisespikke tannpirkere i denne tråden, finner jeg det langt mer betimelig å spørre: Hva kan forsvaret og andre lære av dette i et litt større perspektiv?

Slik jeg ser det så må forsvaret først og fremst lære seg å skille mellom basic opplæring under førstegangstjeneste, og utdanning av soldater som skal forberedes på skarpe oppdrag. Her er jeg faktisk helt på linje med den berørte damen, befalet gikk langt over streken. Videre så må personer oppover i systemet innse at det ER forskjell på menn og kvinner.At elitestyrkene må gjennom langt strengere opptak og seleksjon er noe helt annet, og har ingenting med hvilke grenser befal og offiserer kan pushe under førstegangstjenesten.

Angående dette med å dele rom med jenter så ser jeg ikke helt det store problemet den ene eller andre veien. En omgåes daglig og sover i samme telt på øvelse, og alle har behov for litt albuerom her og der.
    [off topic] Jeg fant det kjipt å bli kommandert til å stå med begge føttene på gølvet kl 06.00 når teltstanga er i full giv akt etter at en fin natt med Pamela, uavhengig av kjønn i nærheten (vi hadde en kvinnelig løytnant som storma rommene mer enn en gang for å vekke folk, ulikt alle andre befal, uten at vi ringte vg), for å nevne noe. Tilbake til tema, her har forsvaret en jobb å gjøre. Det er ikke bare til å invitere jenter på sesjon og håpe på "at alt årner seg".

Kunne Alice(rett navn?) lært noe av dette? Jepp. Dette var storm i et vannglass som IKKE skal løses via media. Nå har dette fått konsekvenser langt utover det som er rimelig å forvente for de involverte. Løytnant Løk må finne seg en ny jobb og forsvaret har fått seg en gedigen ripe i rekrutteringslakken sin, noe som koster ganske mye i kroner og øre.

Urett og straff skal vel stå i forhold?
    Sist endret av holmiz; 12-12-11 kl 18:41 Begrunnelse: Rydda opp i noen ufulstendige setninger

Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2011
    Det har ingenting å si. Spørsmålet her er om det er greit å utøve TVANG. Og hvis du mener at det i den forbindelse er relevant hva andre jenter ville ha gjort, så mener du jo tydeligvis at det avgjør om tvang er greit eller ikke. Og forholdet mellom tvang og frivillighet er da det samme som i eksemplene jeg oppgir. Tidligere frivillige handlinger og andres oppfatninger legitimerer ikke tvang.
    Andre holdninger til hva? Beklager, men du bommer jo så det synger etter. Om disse har andre holdninger enn Alice, så vil det jo si at de i følge denne artikkelen mener det er greit å tvinges til å nakenbade foran 30 gutter, eller vise seg frem naken eller hva du vil. Det er jo ikke i nærheten av budskapet i den artikkelen du viser til, det er jo ikke innenfor pappskiva engang. Så hvor mener du holdningene fremtrer som annerledes? Jeg vil tro at hvis du spør disse jentene i dag om hva de mener om at løytnanten tvang Alice til å bade naken, så vil de være enig med Alice, selv om de kanskje ikke ville gått frem på samme måte. Jeg har ingen garanti for at det er tilfelle, men sannsynligheten er stor.
    Posten min hadde ikke en dritt med tvang eller om det er greit eller ikke å gjøre. Det var simpelthen en artikkel om en gjeng jenter som etter min tolkning ville gjort ting annerledes enn Alice. Dette postet jeg pgr det er mange som tror at alle jenter mener det samme som Alice. (Angående nakenbading IKKE tvang.)

Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Posten min hadde ikke en dritt med tvang eller om det er greit eller ikke å gjøre. Det var simpelthen en artikkel om en gjeng jenter som etter min tolkning ville gjort ting annerledes enn Alice. Dette postet jeg pgr det er mange som tror at alle jenter mener det samme som Alice. (Angående nakenbading IKKE tvang.)
    Da har du missa poenget med tråden. Problemstillingen du tilsynelatende prøver å få på banen er hva soldaten "burde ha" ønsket å gjøre - men det er ikke det som skaper problemet. Det er ingen som reagerer på at soldaten ble TILBUDT nakenbading. Det er helt greit. Det som er problemet er at hun ble PRESSET til det. Og hvis du mener at den antikvariske artikkelen har noe som helst med den problemstillingen å gjøre, så må det være fordi du mener det står noe der som påvirker spørsmålet om det var greit å tvinge henne til å nakenbade eller ikke. Ellers er det jo av helt perifer betydning hva andre jenter ville ha gjort i samme situasjon - det utgjør jo ingen forskjell. Du kan line opp 100 jenter som sier at de gjerne hadde revet av seg klærne og hoppet uti, men det påvirker ikke problemstillingen i denne tråden i det hele tatt. Du kan gjerne ha din subjektive mening om at denne soldaten "burde ha ønsket" å bade, men det er en fiktiv forutsetning - det man må forholde seg til at hun faktisk ikke ville det.

Og artikkelen du linker til handler heller ikke om det spørsmålet - det handler om å dele rom, noe som er et helt annet spørsmål. Det er ingen uttalelser i den artikkelen som sier noe om disse jentenes holdning til denne problemstillingen, og du har derfor ikke noe grunnlag for din tolkning.
    Sist endret av Bestefar; 12-12-11 kl 19:16
    Beidh a lá leo

Veteran
    Ble medlem
    Apr 2011
    Sitat Opprinnelig skrevet av holmiz Vis post
    Der Bestefar og et par andre kverulanter velger å flisespikke tannpirkere i denne tråden,(...)
    Flisespikking? Det er ikke i NÆRHETEN av flisespikking engang, det er snakk om å skjelne mellom elefanter og mus.

Sitat Opprinnelig skrevet av vemmi
    Det er jo akkurat det det IKKE er.
    La meg ta et eksempel:

Alice ble presset til å nakenbade, regelrett tvunget. Tror du virkelig ikke at en eneste en av jentene i artikkelen du referer til ville reagert tilnærmet i samme bane som Alice om de hadde blitt utsatt for samme situasjon?

Disse jentene ber om å få dele rom med gutta. For alt vi vet, er det noe Alice gjør i sin avdeling. Med andre ord kan hun ha samme tilnærming som de andre jentene til problemstillingen i artikkelen uten at det sier noe om hvorvidt de ville reagert forskjellig eller ikke i situasjonen hvor nakenbadingen ble påtvunget. Artikkelen har ikke engang den minste relevans, det er som å argumentere mot jagerflykjøp med at HV ikke ble mobilisert umiddelbart den 22.juli. Det er ikke engang det fnugg av link mellom sakene, annet enn at det involverer likestilling og kjønn. Noe forøvrig svært mange andre saker som omhandler Forsvaret involverer også, uten at det gjør dem noe særlig relevant til denne saken.

Bestefar påpeker det helt nydelig med store bokstaver.
    PRESS.
    TVANG.
    TILBUD.

Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Flisespikking? Det er ikke i NÆRHETEN av flisespikking engang, det er snakk om å skjelne mellom elefanter og mus.
    Han har bare lyst til å leke litt, det går greit. Ellers er jo innholdet i innlegget hans omtrent det samme som har blitt sagt tidligere i tråden, bortsett fra at han tydeligvis mener at soldater i førstegangstjeneste ikke skal forberedes på skarpe oppdrag, og at han ikke klarer å skille mellom hva Forsvaret som org har gjort galt og hva løytnanten som offiser har gjort galt. Det er vel nok av stoff her som dekker akkurat DEN problemstillingen
    Beidh a lá leo

Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2011

Det er jo akkurat det det IKKE er.
    La meg ta et eksempel:

Alice ble presset til å nakenbade, regelrett tvunget. Tror du virkelig ikke at en eneste en av jentene i artikkelen du referer til ville reagert tilnærmet i samme bane som Alice om de hadde blitt utsatt for samme situasjon?

Disse jentene ber om å få dele rom med gutta. For alt vi vet, er det noe Alice gjør i sin avdeling. Med andre ord kan hun ha samme tilnærming som de andre jentene til problemstillingen i artikkelen uten at det sier noe om hvorvidt de ville reagert forskjellig eller ikke i situasjonen hvor nakenbadingen ble påtvunget. Artikkelen har ikke engang den minste relevans, det er som å argumentere mot jagerflykjøp med at HV ikke ble mobilisert umiddelbart den 22.juli. Det er ikke engang det fnugg av link mellom sakene, annet enn at det involverer likestilling og kjønn. Noe forøvrig svært mange andre saker som omhandler Forsvaret involverer også, uten at det gjør dem noe særlig relevant til denne saken.

Bestefar påpeker det helt nydelig med store bokstaver.
    PRESS.
    TVANG.
    TILBUD.
    Jeg postet IKKE artikkelen for en sammenligning av Alice saken, noe jeg har sagt. Jeg postet ikke saken for å rettferdiggjøre tvang, noe jeg også har sagt. Jeg støtter ikke befalet sin avgjørelse.

Jeg postet saken, for det er utrolig mange folk på internet som tror at alle jenter i forsvaret er småjenter som krever særbehandling, dette er det mange som tror på grunnlag av Alice saken. Jeg syns denne linken motbeviser det. Det at jeg tror at de ville reagere annerledes enn Alice er min personlige mening og har ingenting å gjøre med hvorfor jeg postet den i utgangspunktet. Det var mer et lite innspill.

Jeg var dårlig til å utdype meg, men det har vært storm. storm=jobb 24/7 og jeg var sykelig trøtt.

Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Jeg postet saken, for det er utrolig mange folk på internet som tror at alle jenter i forsvaret er småjenter som krever særbehandling, dette er det mange som tror på grunnlag av Alice saken. Jeg syns denne linken motbeviser det. Det at jeg tror at de ville reagere annerledes enn Alice er min personlige mening og har ingenting å gjøre med hvorfor jeg postet den i utgangspunktet. Det var mer et lite innspill.
    Greit, det kan forsåvidt være et gyldig poeng. Jeg synes likevel du strekker uttalelsene i artikkelen litt vel langt. At det er andre jenter i Forsvaret som vil ha andre oppfatninger enn det denne soldaten hadde er nok likevel tilfelle.
    Beidh a lá leo

Veteran
    Ble medlem
    Apr 2011
    (...)

Da blir det jo en helt annen sak! Det forandrer jo hele poenget med artikkelen, og sånn sett er jeg enig med deg.

Interessant bilde du bruker, hvem er elefant og hvem har mus? (høhø, sorry denne var kun humoristisk ment sett i lys av trådens tema og ikke retta mot noen spesielle, og ja jeg liker å være barnslig av og til).

... bortsett fra at han tydeligvis mener at soldater i førstegangstjeneste ikke skal forberedes på skarpe oppdrag,. ..
    Jeg tror du må lese innlegget min en gang til. Det fortsatt en forskjell på soldater som får grunnleggende utdannelse under førstegangstjenesten, og vervede soldater som forberedes på skarpe oppdrag som feks. MJK, selv om du måtte mene at jeg sier noe annet.

Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Jeg tror du må lese innlegget min en gang til. Det fortsatt en forskjell på soldater som får grunnleggende utdannelse under førstegangstjenesten, og vervede soldater som forberedes på skarpe oppdrag som feks. MJK, selv om du måtte mene at jeg sier noe annet.
    Her er utdraget:
    Slik jeg ser det så må forsvaret først og fremst lære seg å skille mellom basic opplæring under førstegangstjeneste, og utdanning av soldater som skal forberedes på skarpe oppdrag.
    Hva er hensikten med førstegangstjenesten? Forberede soldatene på krig. Så, krig er altså ikke et skarpt oppdrag? Eller skal ikke soldatene i førstegangstjenesten forberedes på det?

Ellers bringer som nevnt innlegget ditt ingenting nytt på banen, så du kan lete gjennom de 7 sidene så finner du svar på alt du tar opp - det har blitt sagt før. Også snublinga di mtp Forsvaret som org og løytnanten som offiser, om jeg husker riktig.
    Beidh a lá leo

Her er utdraget:
    Hva er hensikten med førstegangstjenesten? Forberede soldatene på krig. Så, krig er altså ikke et skarpt oppdrag? Eller skal ikke soldatene i førstegangstjenesten forberedes på det?
    Hvor mange soldater vet du om som var inne til førstegangstjeneste, som etterpå har vært på skarpe oppdrag? Alle?

Ellers bringer som nevnt innlegget ditt ingenting nytt på banen, så du kan lete gjennom de 7 sidene så finner du svar på alt du tar opp - det har blitt sagt før. Også snublinga di mtp Forsvaret som org og løytnanten som offiser, om jeg husker riktig.
    I snubler ikke, det er di som tar feil, her er hva jeg postet for en tid tilbake:
    Jeg hadde egentlig tenkt å la være å si noe her, men etter å ha sett saken fra begge sider så kan kan vel dette oppsummeres så enkelt som at:
    Hun skulle i første omgang aldri vært tvunget til å bade naken foran alle, og hun skulle heller aldri tatt saken til media. Latterlig oppførsel av en løk(?) av en løytnant og tåpelig syting av dama som ikke kan sette strek for det som har skjedd. Shit happens, thats life. End of story.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder

Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Hvor mange soldater vet du om som var inne til førstegangstjeneste, som etterpå har vært på skarpe oppdrag? Alle?
    Spørsmålet handler ikke om hva som rent faktisk skjer etterpå, det er - som du selv sier - hva soldatene FORBEREDES til. Spørsmålet er altså om soldater til førstegangstjeneste er der for å forberedes til skarpe oppdrag eller ikke. Du later til å mene at det ikke er tilfelle - altså at hensikten med førstegangstjenesten IKKE er at soldatene skal forberedes til å løse skarpe oppdrag - et begrep som også omfatter krig. Men hvis du føler behov for å presisere, så er det jo bare å gjøre det: Mener du hensikten med førstegangstjeneste er å forberede soldatene på skarp oppdragsløsning, ja eller nei?

I snubler ikke, det er di som tar feil, her er hva jeg postet for en tid tilbake:
    Jo, du snubler. Du trekker konklusjoner både om hva Forsvaret må lære og om hva løytnanten har gjort. Det er 2 veldig forskjellige ting, og du har ikke presentert noen kilder som gir deg grunnlag for å trekke slutninger om hva Forsvaret som organisasjon har gjort galt - du har bare konkludert med at det ligger en feil der. Deri ligger fallet ditt.
    Beidh a lá leo

Du er jaggu ta meg en verre kverulant enn meg, og det skal du ha cred for. For nå er vi rimelig på avveie på hva tråden handler om - kvinnelig soldat tvunget til å bade naken. Og siden jeg trekker konklusjoner (se lenger ned) og kun du konkluderer uten å være konstruktiv, så kan vi være enige om en ting: Ingen av oss var der da det faktisk skjedde, begge baserer sine synspunkter på hva vi har fått formidlet av media. Finn første feil.
    Spørsmålet handler ikke om hva som rent faktisk skjer etterpå, det er - som du selv sier - hva soldatene FORBEREDES til. Spørsmålet er altså om soldater til førstegangstjeneste er der for å forberedes til skarpe oppdrag eller ikke. Du later til å mene at det ikke er tilfelle - altså at hensikten med førstegangstjenesten IKKE er at soldatene skal forberedes til å løse skarpe oppdrag - et begrep som også omfatter krig. Men hvis du føler behov for å presisere, så er det jo bare å gjøre det: Mener du hensikten med førstegangstjeneste er å forberede soldatene på skarp oppdragsløsning, ja eller nei?
    Teit spørsmål. Består verden av utelukkende svarte og hvite mennesker?

Da jeg avtjente førstegangstjenesten (der gikk jeg i fella du la ut) tilbake i 1998-99, så trente vi på å skyte pappfigurer, prate på samband og etablere KO. Har ellers i den senere tid hatt mine runder innen HV og der var det shitty the same. Trening mot skarpt oppdrag? Tja... pappfigurene i butikker i det ganske land bør kanskje føle seg trua?
    Jo, du snubler. Du trekker konklusjoner både om hva Forsvaret må lære og om hva løytnanten har gjort. Det er 2 veldig forskjellige ting, og du har ikke presentert noen kilder som gir deg grunnlag for å trekke slutninger om hva Forsvaret som organisasjon har gjort galt - du har bare konkludert med at det ligger en feil der. Deri ligger fallet ditt.
    Du viser heller ikke til noen kilder, annet enn egen synsing og egne meninger basert på hva du leser på dette forumet. Du konkluderer med at jeg tar feil basert på hva du leser på et forum, der du i skrivende stund har postet godt over 6000 innlegg, undertegnede har knapt 300.

Så jeg spør deg igjen, hva kunne forsvaret som organisasjon lære av dette? (så kommer det kanskje noe nevenyttig ut av denne lange, meningsløse diskusjonen du legger opp til.)

Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Tja... pappfigurene i butikker i det ganske land bør kanskje føle seg trua?
    Du mener med andre ord at hensikten med førstegangstjenesten ikke er å forberede soldater på skarp oppdragsløsning. Det gir jo et ganske spesielt utgangspunkt for diskusjonen, og jeg tviler på at Forsvaret er interessert i å "lære seg" at soldatene de har fått ikke skal trenes for skarp oppdragsløsning.
    Det betyr at de neppe kommer til å skippe treningsmoment med den begrunnelse at "det sikkert ikke kommer til å bli bruk for soldatene uansett".

Du viser heller ikke til noen kilder, annet enn egen synsing og egne meninger basert på hva du leser på dette forumet.
    Det er fordi jeg heller ikke har fremsatt noen påstand om at hendelsen skyldtes feil i Forsvaret som organisasjon - nettopp fordi jeg ikke har sett noe i media som tyder på det. Alt som har kommet frem hittil - og som dermed har dannet grunnlaget for denne diskusjonen - maler tvertimot et bilde hvor feilen hovedsakelig ligger hos én løytnants (alternativt én avdelings) vurderingsevne. Det er en stor forskjell.

Så jeg spør deg igjen, hva kunne forsvaret som organisasjon lære av dette? (så kommer det kanskje noe nevenyttig ut av denne lange, meningsløse diskusjonen du legger opp til.)
    Og på dette tidspunktet vil det vise seg hva forskjellen nevnt over består i: Dersom man mener at feilen skyldes en svikt i Forsvaret som organisasjon - og man samtidig mener at denne episoden ble håndtert galt - så ligger utfordringen i å endre de rutinene og retningslinjene som gjelder for slike øvelser, både generelt og spesifikt.
    Dersom man derimot mener at feilen ikke skyldes en svikt i Forsvarets system, men dårlig vurdering hos en enkelt offiser, så ligger utfordringen i bedre kommunikasjon, kontroll og håndheving av gjeldende rutiner og retningslinjer - ikke nødvendigvis i en endring av dem. Så er det naturligvis mulig å hevde at det er en kombinasjon. Som du helt sikkert har skjønt innen nå faller jeg i kategori nummer 2. Og, som du sikkert også ser, risikerer man fort å ramle ned på gal løsning dersom man er slurvete når det gjelder problemidentifikasjon. Derav "snubling".
    Sist endret av Bestefar; 12-12-11 kl 23:57
    Beidh a lá leo

Bortsett fra å peke på at du er meget selektiv med hva du siterer i dine egne innlegg og at du tar ting ut av kontekst, så lar vi den diskusjonen ligge her (du er forresten mod i tillegg, jeg er bare kverulant). Det siste avsnittet ditt er jeg helt enig i, helt til du kommer med "snubling".

@holmiz: Hadde vært kjekt å høre deg utdype hvorfor du mener fgtj ikke forbereder soldatene på skarpe oppdrag/krig. Det med pappfigurene var skivebom...satt ærlig talt å ventet på noe mer....slik jeg forstod deg, var det ikke det at man ikke forberdte soldatene på krig, men kanskje ikke godt nok i dine øyne...da blir pappfigurer...ja, skivebom....

holmiz, vi er her på forumet for å diskutere og utveksle meninger om det vi er opptatt av. Gjør det oss til kverulanter?

Jeg har alltid oppfattet Bestefar som saklig og høflig i innleggene sine, blir rett og slett forbannet av å lese de usaklige kommentarene dine.

Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    holmiz, vi er her på forumet for å diskutere og utveksle meninger om det vi er opptatt av. Gjør det oss til kverulanter?

Jeg har alltid oppfattet Bestefar som saklig og høflig i innleggene sine, blir rett og slett forbannet av å lese de usaklige kommentarene dine.
    Hva du leser mellom linjene er opp til deg. Jeg deler din oppfatning av brukeren Bestefar sin fremtoning her på forumet og jeg elsker å krangle med han, og han veit det. Han er dessuten minst like flink til å kverulere som meg, og det setter ihvertfall jeg stor pris på. Ingen grunn til å bli hårsår av den grunn, vi krangler om sak, ikke person. Bestefar er en mester til å provosere, men han tar alltid ballen og ikke mannen. Dessuten så bidrar han på det faglige til å holde forumet på et høyt og lesbart nivå, og du har forresten helt rett her, jeg burde ha sendt han en PM for lenge siden og påpekt akkurat det.

At du blir sinna over å lese at jeg er uenig med Bestefar (på småpirk) kan jeg fint leve med, men kan du utdype hvorfor du blir forbanna? Hva mener du om damen som måtte bade da? Det er i mine øyne langt mer interessant lesning enn å få vite at du blir sinna over et par bokstaver satt sammen på et forum.

Når du kaller ham for en kverulant, er det å fokusere på sak?
    Jeg er bare ikke spesielt glad i folk som har behov for å snakke nedsettende om andre, og spesielt ikke dem jeg oppfatter som saklige, det hadde vært noe annet om du ga svar på tiltale.

Hva jeg mener om det vi debatterer her, finner du om du leser tråden.

AGR416
    Guest
    Never mind....
    Sist endret av AGR416; 15-12-11 kl 00:56

Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2008
    Nok off topic og personfokus nå. Videre innlegg ned samme sti blir slettet.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Side 5 av 6 FørsteFørste ... 3456 SisteSiste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  
Se vår Statistikk . Militært diskusjonsforum. Diskuter forsvar, politikk, politi, opptak, utstyr og det øvrige nyhetsbildet.