Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her.

>> Har du sjekket ut vår lille nettbutikk? <<

Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

  1. #1
    AGR416
    Guest

    Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    I denne tråden kan vi diskutere Nivå 3 Videregående Førstehjelp, og stille spørsmål ved de forskjellige fagområdene dette kurset omfatter:

    Kurset innebefatter følgende:

    F-1 Kurs innledning
    F-1-2 Innledning Etikk og Holdningsarbeid
    F-2 Førstevurdering ved Traume
    F-3 Opptreden som førstemann på skadested
    F-4 Initial vurdering
    F-5 Vitale tegn
    F-6 Airways og Breathing / HLR
    F-7 Circulation og infusjonstjeneste
    F-8 Disability
    F-9 E, Expose/Exam/Environmental control, Bevegelsesapparatet
    F-10 E, Huden
    F-11 E, Sår og sårbehandling
    F-12 E, Temperaturrelaterte skader/tilstander
    F-13 E, Drukning og nærdrukning
    F-14 E, Forgiftninger, medikamenter, anafylaksi med mer
    F-15 Hygiene
    F-16 E, Medisinsk dokumentasjon
    F-17 Sykdomslære
    F-18 (del 1) Psykisk Førstehjelp
    F-18 (del 2) Psykiske stridsreaksjoner
    F-19 Død
    F-20 Folkerett
    F-21 TASS 1+2
    F-22 Klar Til Strid
    F-23 Øvelser (Skadebehandling 1 og 2)
    F-24 Teambuilding


    HOVEDMÅL FOR UNDERVISNINGEN
    Eleven skal selvstendig og i samarbeid med andre kunne utføre førstehjelp i henhold til "Førstevurdering ved Traumer", Grunnutdanning
    sanitetsfag, Nivå 3. Han/hun skal ha den nødvendige teoretiske bakgrunnsforståelse for å gjennomføre dette korrekt.

    F-1 Leksjonen skal legge et grunnlag for kurset ved å gi Eleven en
    forutsetning for å kunne se det i perspektiv og ved å starte bevisstgjørings-
    og modningsprosesser innenfor temaet etikk og holdninger.

    F-1-2 Leksjonen skal legge et grunnlag for å forstå verdier og etikk mtp arbeidet med
    pasienter, og vite hvilken betydning ens egne holdninger har for arbeidet.

    F-2 Motivere førstehjelperen til å lære seg metoden (FVT) og legge grunnlaget for
    den videre undervisningen i kurset.

    F-3 Eleven skal være istand til å opptre korrekt som førstemann på et skadested.

    F-4 Eleven skal forstå viktigheten av en Initial vurdering og benytte den i
    sammenheng med Førstevurdering ved Traumer. Han/hun skal skjønne
    hvorfor dette er av livsviktig betydning.

    F-5 Eleven skal kunne innhente og vurdere pasientens vitale tegn og benytte
    det som ledd i Førstevurdering ved Traumer.

    F-6 Eleven skal kunne utføre riktige prosedyrer for å sikre respirasjon.
    Eleven skal kunne beherske basal HLR med 1 og 2 hjelpere. Kunne
    prioritere Haster/ Kan vente, basert på pasientens respirasjon. Forstå
    tilstrekkelig anatomi og fysiologi til å utføre førstehjelpen.

    F-7 Eleven lærer seg teknikker for å opprettholde tilstrekkelig blodtrykk, slik at
    pasienten sikres oksygen til vitale organer. Skal kunne prioritere Haster/
    Kan vente, basert på pasientens sirkulasjon. Eleven skal forstå tilstrekkelig
    anatomi og fysiologi til å utføre førstehjelpen.

    F-8 Eleven skal kunne prioritere Haster/Kan vente, basert på pasientens
    bevissthetsnivå. Eleven skal kunne tiltak for trygg forflytning ved mistanke
    om hode-, nakke-, ryggskadet pasient. Forstå tilstrekkelig anatomi og
    fysiologi til å utføre førstehjelpen.

    F-9 Eleven skal kunne gjennomføre videre kartlegging av skader ved hjelp av
    total kroppsundersøkelse av pasienten, samt ved å innhente informasjon fra
    omgivelsene. Eleven skal vite når man ikke skal eksponere pasienten for
    omgivelsene (kulde, CBRN-miljø). Kunne prioritere i i Haster/Kan vente,
    basert på pasientens respirasjon, sirkulasjon og bevissthet.

    F-10 Eleven skal forstå hudens oppbygning og hovedoppgaver i grove trekk.
    Eleven skal vite at det er flere ytre faktorer som kan gi skade eller sykdom
    på hud.

    F-11 Eleven skal kunne gi råd om og utføre forebygging av sykdom / videre
    skade, som følge av skade på hudbarrieren. Eleven skal kunne gjøre
    en vurdering/observasjon av sår og sårtilheling og vite hva han/hun selv kan
    behandle og hva som skal behandles av personell med helsefaglig utdannelse.

    F-12 Eleven skal kunne utføre førstehjelp ved Temperaturrelaterte skader og forstå
    tilstrekkelig anatomi og fysiologi til å gjøre dette.

    F-13 Eleven vil få høre om viktige momenter ved drukning og nærdrukning.
    Eleven skal kunne prinsippene for førstehjelp ved drukning og nærdrukning.

    F-14 Eleven skal kunne utføre førstehjelp ved anafylaksi og forstå tilstrekkelig
    anatomi og fysiologi til å gjøre dette. Eleven skal kunne bruke
    medikamentene utlevert i sanitetutstyr sanitetselev.

    F-15 Eleven skal vite hvorfor hygiene er viktig i forebygging av sykdom, og hvilke
    teknikker som kan sikre forebygging.

    F-16 Eleven skal forstå viktigheten av medisinsk dokumentasjon og rapportering
    i alt arbeid med pasienter, og kunne teknikker for dette.

    F-17 Gir eleven en innføring i noen vanlige sykdommer som han/hun kan
    møte i sin tjeneste, og som vil medføre utfordringer for førstehjelperen. Forstå
    tilstrekkelig anatomi og fysiologi slik at sykdomslæren blir forståelig.

    F-18 (del 1) Eleven skal få en økt trygghet i møtet med mennesker som har det
    vanskelig. Kunne yte førstehjelp til mennesker som opplever
    ulykker/ kriser. Øke evne til mestring av egne reaksjoner som kan
    oppstå ved opplevelse av ulykker/kriser

    F-18 (del 2) Eleven skal kunne bidra til forebygging av psykiske stridsreaksjoner.
    Eleven skal kunne utføre førstehjelp til elever med psykiske reaksjoner
    i strid.

    F-19 Eleven skal kunne utøve førstehjelp nivå 3 til alvorlig sårede og døende.

    F-20 Eleven skal forstå hensikten med Krigens Folkerett, og kjenne til
    rettigheter og plikter i krig. Eleven skal kunne oppføre seg i henhold til
    Krigens Folkerett (International Humanitarian Law) i væpnede konflikter

    F-21 Eleven skal kunne gjøre de nødvendige vurderinger i forhold til transport av
    syke og sårede (TASS), samt improviserte teknikker og nødvendig
    samhandling for transport av syke og sårede.

    F-22 Eleven skal kjenne begrepet Klar til Strid og vite hva dette innebærer.

    F-23 Eleven skal kunne benytte Førstevurdering ved Traume i ukjente omgivelser.
    Kunne benytte all ervervet kunnskap i streben etter å holde pasienten i live.

    F-24 Eleven skal oppleve styrken/gleden av å jobbe sammen i gruppe, og
    komme tett innpå andre gruppemedlemmer.
    Sist endret av AGR416; 20-10-11 kl 21:32

  2. #2
    Senior Member
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    275
    Kanon!

    Siden det ikke er hver dag jeg gjør dette, finnes det videoer av siste undersøkelsesdrill?

  3. #3
    Senior medlem
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    161
    Er det noen som har videoer av gode undersøkelsesdriller?

    Når avdekker/klipper man opp klær? Jeg har lært at man avdekker/klipper opp klær ved bryst og bukundersøkelsene alltid under A-B-C drillen. Føtter, armer tas om man finner skader (blod på hansker, bukse) under C. Er det noen retningslinjer på dette?

  4. #4
    Senior medlem
    Ble medlem
    Jun 2007
    Innlegg
    206
    Dette med å klippe klær på bryst/Thorax er ganske normalt men tenk på omgivelsene er det 30blå ute så vent med slikt inntil du kan verne pasient for omgivelsene i en jerven duk eller kjøretøy . Om det er brudd osv i ben ankler så er nok klipping av resterende tøy litt overkill. Som alle andre tiltak så er det en mistanke årsak som berettiger tiltaket.

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  
Se vår Statistikk . Militært diskusjonsforum. Diskuter forsvar, politikk, politi, opptak, utstyr og det øvrige nyhetsbildet.