Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

  1. Post ID# 1046334 #1
    AGR416
    Guest

    Nivå 3 Sanitet - Videregående Førstehjelp. Retningslinjer og diskusjon

    I denne tråden kan vi diskutere Nivå 3 Videregående Førstehjelp, og stille spørsmål ved de forskjellige fagområdene dette kurset omfatter:

    Kurset innebefatter følgende:

    F-1 Kurs innledning
    F-1-2 Innledning Etikk og Holdningsarbeid
    F-2 Førstevurdering ved Traume
    F-3 Opptreden som førstemann på skadested
    F-4 Initial vurdering
    F-5 Vitale tegn
    F-6 Airways og Breathing / HLR
    F-7 Circulation og infusjonstjeneste
    F-8 Disability
    F-9 E, Expose/Exam/Environmental control, Bevegelsesapparatet
    F-10 E, Huden
    F-11 E, Sår og sårbehandling
    F-12 E, Temperaturrelaterte skader/tilstander
    F-13 E, Drukning og nærdrukning
    F-14 E, Forgiftninger, medikamenter, anafylaksi med mer
    F-15 Hygiene
    F-16 E, Medisinsk dokumentasjon
    F-17 Sykdomslære
    F-18 (del 1) Psykisk Førstehjelp
    F-18 (del 2) Psykiske stridsreaksjoner
    F-19 Død
    F-20 Folkerett
    F-21 TASS 1+2
    F-22 Klar Til Strid
    F-23 Øvelser (Skadebehandling 1 og 2)
    F-24 Teambuilding


    HOVEDMÅL FOR UNDERVISNINGEN
    Eleven skal selvstendig og i samarbeid med andre kunne utføre førstehjelp i henhold til "Førstevurdering ved Traumer", Grunnutdanning
    sanitetsfag, Nivå 3. Han/hun skal ha den nødvendige teoretiske bakgrunnsforståelse for å gjennomføre dette korrekt.

    F-1 Leksjonen skal legge et grunnlag for kurset ved å gi Eleven en
    forutsetning for å kunne se det i perspektiv og ved å starte bevisstgjørings-
    og modningsprosesser innenfor temaet etikk og holdninger.

    F-1-2 Leksjonen skal legge et grunnlag for å forstå verdier og etikk mtp arbeidet med
    pasienter, og vite hvilken betydning ens egne holdninger har for arbeidet.

    F-2 Motivere førstehjelperen til å lære seg metoden (FVT) og legge grunnlaget for
    den videre undervisningen i kurset.

    F-3 Eleven skal være istand til å opptre korrekt som førstemann på et skadested.

    F-4 Eleven skal forstå viktigheten av en Initial vurdering og benytte den i
    sammenheng med Førstevurdering ved Traumer. Han/hun skal skjønne
    hvorfor dette er av livsviktig betydning.

    F-5 Eleven skal kunne innhente og vurdere pasientens vitale tegn og benytte
    det som ledd i Førstevurdering ved Traumer.

    F-6 Eleven skal kunne utføre riktige prosedyrer for å sikre respirasjon.
    Eleven skal kunne beherske basal HLR med 1 og 2 hjelpere. Kunne
    prioritere Haster/ Kan vente, basert på pasientens respirasjon. Forstå
    tilstrekkelig anatomi og fysiologi til å utføre førstehjelpen.

    F-7 Eleven lærer seg teknikker for å opprettholde tilstrekkelig blodtrykk, slik at
    pasienten sikres oksygen til vitale organer. Skal kunne prioritere Haster/
    Kan vente, basert på pasientens sirkulasjon. Eleven skal forstå tilstrekkelig
    anatomi og fysiologi til å utføre førstehjelpen.

    F-8 Eleven skal kunne prioritere Haster/Kan vente, basert på pasientens
    bevissthetsnivå. Eleven skal kunne tiltak for trygg forflytning ved mistanke
    om hode-, nakke-, ryggskadet pasient. Forstå tilstrekkelig anatomi og
    fysiologi til å utføre førstehjelpen.

    F-9 Eleven skal kunne gjennomføre videre kartlegging av skader ved hjelp av
    total kroppsundersøkelse av pasienten, samt ved å innhente informasjon fra
    omgivelsene. Eleven skal vite når man ikke skal eksponere pasienten for
    omgivelsene (kulde, CBRN-miljø). Kunne prioritere i i Haster/Kan vente,
    basert på pasientens respirasjon, sirkulasjon og bevissthet.

    F-10 Eleven skal forstå hudens oppbygning og hovedoppgaver i grove trekk.
    Eleven skal vite at det er flere ytre faktorer som kan gi skade eller sykdom
    på hud.

    F-11 Eleven skal kunne gi råd om og utføre forebygging av sykdom / videre
    skade, som følge av skade på hudbarrieren. Eleven skal kunne gjøre
    en vurdering/observasjon av sår og sårtilheling og vite hva han/hun selv kan
    behandle og hva som skal behandles av personell med helsefaglig utdannelse.

    F-12 Eleven skal kunne utføre førstehjelp ved Temperaturrelaterte skader og forstå
    tilstrekkelig anatomi og fysiologi til å gjøre dette.

    F-13 Eleven vil få høre om viktige momenter ved drukning og nærdrukning.
    Eleven skal kunne prinsippene for førstehjelp ved drukning og nærdrukning.

    F-14 Eleven skal kunne utføre førstehjelp ved anafylaksi og forstå tilstrekkelig
    anatomi og fysiologi til å gjøre dette. Eleven skal kunne bruke
    medikamentene utlevert i sanitetutstyr sanitetselev.

    F-15 Eleven skal vite hvorfor hygiene er viktig i forebygging av sykdom, og hvilke
    teknikker som kan sikre forebygging.

    F-16 Eleven skal forstå viktigheten av medisinsk dokumentasjon og rapportering
    i alt arbeid med pasienter, og kunne teknikker for dette.

    F-17 Gir eleven en innføring i noen vanlige sykdommer som han/hun kan
    møte i sin tjeneste, og som vil medføre utfordringer for førstehjelperen. Forstå
    tilstrekkelig anatomi og fysiologi slik at sykdomslæren blir forståelig.

    F-18 (del 1) Eleven skal få en økt trygghet i møtet med mennesker som har det
    vanskelig. Kunne yte førstehjelp til mennesker som opplever
    ulykker/ kriser. Øke evne til mestring av egne reaksjoner som kan
    oppstå ved opplevelse av ulykker/kriser

    F-18 (del 2) Eleven skal kunne bidra til forebygging av psykiske stridsreaksjoner.
    Eleven skal kunne utføre førstehjelp til elever med psykiske reaksjoner
    i strid.

    F-19 Eleven skal kunne utøve førstehjelp nivå 3 til alvorlig sårede og døende.

    F-20 Eleven skal forstå hensikten med Krigens Folkerett, og kjenne til
    rettigheter og plikter i krig. Eleven skal kunne oppføre seg i henhold til
    Krigens Folkerett (International Humanitarian Law) i væpnede konflikter

    F-21 Eleven skal kunne gjøre de nødvendige vurderinger i forhold til transport av
    syke og sårede (TASS), samt improviserte teknikker og nødvendig
    samhandling for transport av syke og sårede.

    F-22 Eleven skal kjenne begrepet Klar til Strid og vite hva dette innebærer.

    F-23 Eleven skal kunne benytte Førstevurdering ved Traume i ukjente omgivelser.
    Kunne benytte all ervervet kunnskap i streben etter å holde pasienten i live.

    F-24 Eleven skal oppleve styrken/gleden av å jobbe sammen i gruppe, og
    komme tett innpå andre gruppemedlemmer.
    Sist endret av AGR416; 20-10-11 kl 21:32

  2. Post ID# 1046365 #2
    Senior Member
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    275
    Kanon!

    Siden det ikke er hver dag jeg gjør dette, finnes det videoer av siste undersøkelsesdrill?

  3. Post ID# 1070579 #3
    Er det noen som har videoer av gode undersøkelsesdriller?

    Når avdekker/klipper man opp klær? Jeg har lært at man avdekker/klipper opp klær ved bryst og bukundersøkelsene alltid under A-B-C drillen. Føtter, armer tas om man finner skader (blod på hansker, bukse) under C. Er det noen retningslinjer på dette?

  4. Post ID# 1133019 #4
    Senior medlem
    Ble medlem
    Jun 2007
    Innlegg
    206
    Dette med å klippe klær på bryst/Thorax er ganske normalt men tenk på omgivelsene er det 30blå ute så vent med slikt inntil du kan verne pasient for omgivelsene i en jerven duk eller kjøretøy . Om det er brudd osv i ben ankler så er nok klipping av resterende tøy litt overkill. Som alle andre tiltak så er det en mistanke årsak som berettiger tiltaket.

Stikkord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •