Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her

Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 35 av 101

Tråd: Tactical Decision Game 5

  1. Post ID# 1038487 #1
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    8.594

    Tactical Decision Game 5

    TDGen starter i neste innlegg, dette innlegget er bare her for å forhindre at reklamen fucker opp vidden på TDGen.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder TDG Vinter.jpg  
    Sist endret av Bestefar; 28-08-11 kl 21:03
    Beidh a lá leo

  2. Post ID# 1038488 #2
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    8.594
    Ok, vi kjører i gang med en ny TDG!




    SITUASJON

    Brigaden har angrepet NORDØST langs hovedaksen som kommer fra SØR i kartet i flere dager nå. Denne aksen leder mot tettstedet TETTVIK, som er brigadens mål for operasjonen. Denne aksen har frem til nå vært den eneste veiaksen som leder mot målet, og fremrykningen har derfor gått saktere enn ønsket.
    Ved LILLEVANN (vannet midt i kartet) er det imidlertid en ny veiakse som tar av mot NORD. Både denne veien og veien som går mot ØST i kartets NORDØSTRE hjørne leder mot TETTVIK. Det er dermed muligheter for å føre angrepet langs 2 akser dersom krysset ved LILLEVANN sikres. Brigaden har derfor gitt bataljonen din i oppdrag å åpne marsjvei frem til dette krysset, og sikre selve krysset slik at aksen mot NORD kan brukes av etterfølgende avdelinger.

    Fienden
    Fienden består overordnet av en stridsgruppe bygget opp som en mekanisert infanteribataljon, som er strukket ut over begge aksene som går mot TETTVIK. Stridsgruppa er satt sammen av forskjellig materiell, men mesteparten av vognene er BTR-80. Bataljonen har også ett stridsvognskompani, bestående av T-80U, samt en PV-tropp oppsatt på 9P157 (BMP3-chassis med AT-15).

    Det fremre MIKet har vært i stridskontakt med oss over en stund nå, men har nå trukket seg ut mot ØST og antas å være trukket ut av striden for nå. Det som er observert i området du skal inn i er en stridsvognsgruppe på høydedraget ØST for LILLEVANN. Disse har befunnet seg i området en stund, og antas å ha funnet seg gode stillinger som virker mot VEST. I tillegg er det observert en del bevegelse langs veiaksen som går NORDOVER VEST for LILLEVANN. Det antas at dette er minst en gruppe, maksimalt en tropp BTR-80 som jobber i tilknytning til veiaksen. Disse har imidlertid ankommet området relativt nylig, og det er ingenting som tyder på at de har fått utført særlig stillingsarbeid.

    Fienden antas ikke å ha lagt ut miner i dette området. De har artilleristøtte i form av 2S1 og BK-støtte.

    Egne styrker
    Du er sjef for Esk 4/Pbn. Bataljonen består av 1 Kavalerieskadron, 1 Stridsvognseskadron, 2 Stormeskadroner og 1 CSS-eskadron. Bataljonen har vært i front i 2 dager nå, og soldatene begynner å bli slitne. Stridsvognseskadron 2 har kjørt fast flere dekkmerker i et myrområde i et forsøk på å åpne en lendeakse. Ett av disse er i ferd med å synke i myra. Begge bataljonens bergepansere er for tiden fullt opptatt med å berge disse vognene.
    Stormeskadron 3 er fullt operativ (3 tr CV90), og følger like bak din avdeling.

    Din eskadron består normalt av 3 tropper med CV90 + stab, men for dette oppdraget har du avgitt tropp 3 til Stridsvognseskadron 2 og fått underlagt en stridsvognstropp med 4 Leo2A4 i retur. Imidlertid har 4'ervogna i stridsvognstroppen problemer med gyrostabiliseringen. Den eneste merkbare konsekvensen av dette er at den ikke kan avfyre kanonen mens vogna er i fart; den fungerer tilnærmet normalt så lenge den kan stå i ro. Avdelingen din har jevnt over ca 70% ammunisjon igjen.
    I tillegg har du underlagt en artilleriobservatør. Tilgjengelig ildstøtte består i tillegg til BK av 1 batteri M109, spreng og røyk, men mengden sprengammunisjon er sterkt redusert, delvis pga ammunisjonsforbruk, delvis pga problemer med logistikken. Sprengammunisjonen anses også å kun ha begrenset virkning mot fiendens stridsvogner, med mindre man får en direktetreffer.

    OPPDRAG

    Bataljonen skal ta og sikre krysset ved LILLEVANN idh å legge til rette for et angrep langs 2 akser mot TETTVIK. Når bataljonen har løst dette oppdraget vil TMBn overta striden.
    Oppdraget ditt er som fremre avdeling å åpne marsjvei til krysset ved LILLEVANN, samt å sikre mot NORD og ØST.

    LENDE

    Det er vinter, og for tiden overskyet. Det lave skylaget er til hinder for flystøtte.
    De siste dagene har det vært kaldt (-20), men tidligere har det vært enkelte mildperioder med temperaturer opp mot 0 grader. Terrenget er snødekket.
    Området du skal inn i domineres av 2 høydedrag, ett i ØST og ett i SØRVEST, rett ØST for din nåværende posisjon. Disse er like høye. Terrenget NORD for aksen ligger ca 2 meter lavere enn veien, mens området SØR for veien er jevnhøyt med selve veiaksen. Langs veien går det grøfter som er farbare for både CV90 og Leopard. Det er muligheter for 4 vogner i bredden langs veien og grøftene dersom vognene kjører veldig tett. Skogområdene som er merket med mørkegrønt er ikke farbare for vogner. De lysere grønne områdene (spraymalt) er primær buskvekst, ca 1-1,5m høy. Den er ikke til hinder for vogner. Alle veiaksene er asfaltert.

    Det er et myrområde med flere vannhull rett ØST for din nåværende situasjon, mellom deg og høyden. Vannhullene er ca 3-4m dype, men det er usikkert om alle er avmerket på kartet. Det lar seg ikke gjøre å ta seg frem til høyden uten å krysse dette området. Du har kalt opp stridsvognstroppen (som er nærmest myra) og bedt om deres vurderinger av myra. Troppsjefen kaller deg nå opp med følgende melding:

    91, de 41. Har kikket på myrområdet. Området er fullstendig dekket av snø, ca en halvmeter dyp. Isen på vannhullene er ikke sterk nok til å bære vognene. Telen på myra er sterkt varierende, det ser ut til at enkelte områder er ganske våte, med stor sannsynlighet for fastkjøring. Andre områder er ganske tilfrosset, og lar seg antageligvis forsere relativt enkelt. Dersom vi klarer å finne en god nok rute, vil det antageligvis la seg gjøre å finne en vei til høyden. Det er imidlertid ikke mulig å se på lendet hva som er vannhull og hva som er myr uten å grave bort snøen, eller kjøre over. GPSen/kartet er heller ikke nøyaktig nok til at vi kan navigere nøyaktig rundt vannhullene - særlig siden det antageligvis finnes enkelte vannhull som ikke er avmerket på kartet. Dersom vi ønsker å krysse myra må vi dermed enten bruke veldig lang tid - trolig flere timer - på å fotrekognosere hele aksen frem til høyden, eller akseptere risikoen ved å kjøre over uten rekognosering. Over.
    Like etterpå blir du oppkalt av sjefen for tropp 1. Han har observert infanteri i forbindelse med veiaksen VEST av LILLEVANN (avmerket på kartet). Innsynet er dårlig, men han antar at de driver med forberedelse av stillinger, antageligvis med front mot SØRVEST. Observasjonen er gjort mellom betydelige mengder med skog, og han har ikke mulighet til å beskyte.

    Du blir også oppkalt av egen kommandoplass, med en E-oppdatering fra høyere. Det er observert 2 PV-vogner kjørende fra TETTVIK mot VEST. Disse har kurs for høydedraget hvor stridsvognsgruppa tidligere er observert. Bataljonen regner med at disse vil kunne nå høydedraget innen 2 timer, og at fienden er i ferd med å forsterke forsvaret av LILLEVANN-området.

    Hva gjør du?
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder TDG Vinter.jpg  
    Sist endret av Bestefar; 28-08-11 kl 22:24
    Beidh a lá leo

  3. Post ID# 1038520 #3
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    Bosted
    ***
    Innlegg
    12.450
    Har ikke tid til noen fullstendig vurdering nå, så bare noen initielle strøtanker:
    - Fi PV i stilling er noe dritt, tuslende langs vei ikke så farlig
    - Det er om å gjøre "to be there firstest with the mostest"
    Altså angriper vi straks, med den risiko det innebærer.

    Jeg må anta at fi strv er plassert slik at de kan bestryke hele veiaksen V-Ø, så det å prøve å føre noe frem langs den før disse er nøytralisert er farlig, og vi vil også være utsatt for flankerende beskytning fra BTR'ene da.

    Jeg velger å sende stridsvognene og OP'en umidellbart mot ØST til høyden, uten forutgående rekognosering. Går det så går det, og det verste som kan skje er at det blir en langvarig berging, men området er ikke direkte i fi skuddfelt. Vi kan klare å løse oppdraget selv om vi mister en eller to vogner. Når våre vogner er i stilling på høyden begynner de å bekjempe fi stridsvogner.

    Samtidig rykker de to stormtroppene frem, skjermet av røyk fra FA. BK beskyter fi mekinf med spreng, og begge våre stormtropper angriper disse. Dersom våre stridsvogner har fått positiv uttelling mot fi stridsvogner kan de også støtte, ellers fortsetter de å holde nede stridsvognene.

    Når dette målet er sikret angriper våre stridsvogner rett ØST gjennom krattskogen, og deretter rett NORD for å rydde eventuelle overlevende av veien. Så plasserer de seg i stilling for å bekjempe fi forsterkninger på marsj.

    Så ringer jeg TMBN og ber dem få ut fingeren, for vi er sultne og tørste...
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."


  4. Post ID# 1038526 #4
    Veteran
    Ble medlem
    Jun 2006
    Bosted
    Setesdalen
    Innlegg
    1.061
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

    Så ringer jeg TMBN og ber dem få ut fingeren, for vi er sultne og tørste...
    Hehe, likte den


    Ang pv-lag på marsj mot stilling, kunne det hatt en hensikt å stresse de med BK? Egne styrker er slitne, så kan være verdt det å holde fi på tå-hev og slite de ut litt? Kan også være en moralboost til egne tropper det?
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

  5. Post ID# 1038529 #5
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    8.594
    Fornuftige tanker. Jeg presiserer dog at worst case-scenario som følge av myrkryssing ikke bare er langvarig berging, men totaltap av vogna dersom den kommer til å kjøre over et vannhull. Disse er dype nok til å dekke hele vogna. Det er også en viss risiko for mannskapet (men denne kan reduseres ved å kjøre med tårnet låst 1150, med tårnmannskapet på tårntaket under kryssinga).

    Onkelsmerte: PV-vognene er foreløpig utenfor BKs rekkevidde.
    Beidh a lá leo

  6. Post ID# 1038544 #6
    Tropp 1 og 2 er CV90, tropp 3 er LEO
    Kjører Troppen med LEO rett NORD og får ildgivning mot FI.
    De to troppene med CV90 følger langs veiaksen og får ryddet langs veien og tar det første krysset.
    Tropp 2 blir i krysset og sikrer, mens tropp 1 fortsetter nord og tar første punkt ØST for LILLEVANN.
    Fra der vil tropp 3 støtte tropp 1 med sikring av punktet VEST for LILLEVANN.
    Videre blir Tropp 3 igjen VEST for LILLEVANN for å støtte med bedre innsyn mot punkt VEST for LILLEVANN.
    Tropp 2 kjører vider VEST langs veiaksen og mens tropp 1 følger etter tropp 2.
    De går så NORDVEST i kartet og klarer området.

    Noe i den duren. Jeg har erfaring fra å sitte på i BV206 noen ganger, og å ha sett CV90 og LEO.(Ikke i aksjon, bare parkert eller på lasteplan)
    Dette kan jeg ikke! Håper på konstruktiv kritikk fra erfarne minker!
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

  7. Post ID# 1038560 #7
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    Bosted
    ***
    Innlegg
    12.450
    Sikker på at du ikke har blandet sammen VEST og ØST et par ganger her?

    Generelt: Det å ta et viktig objekt, i dette tilfellet veikrysset, betyr ikke nødvendigvis å sette seg oppå det. Vanligvis søker man å ta dominerende lende rundt, dvs lende hvorfra en motstander kan beherske objektet, samt å nedkjempe fi som måtte være der. I dette tilfellet er det høydene rundt, og til dels skogkantene, som utgjør det dominerende lendet.

    Ut fra den betraktningen kunne en liten presisering av din oppdragsløsning være at tropp 2, i stedet for å bli i selve krysset, tar stilling i tilknytning til den lille høyden rett SYD for krysset. Det vil kunne gi dem dekning fra og skuddfelt mot begge de fi styrkene. Dessverre er jeg ikke sikker å at de ville ha overlevd hele veien dit, da de underveis ville blitt utsatt for flankerende ild fra fi infanteri, og det kan være noe dritt.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."


  8. Post ID# 1038642 #8
    Selvsagt Rittmester!
    Fra der vil tropp 3 støtte tropp 1 med sikring av punktet VEST for LILLEVANN.
    Videre blir Tropp 3 igjen VEST for LILLEVANN for å støtte med bedre innsyn mot punkt VEST for LILLEVANN.
    skal selvfølgelig være:
    Fra der vil tropp 3 støtte tropp 1 med sikring av punktet ØSTfor LILLEVANN.
    Videre blir Tropp 3 igjen ØST for LILLEVANN for å støtte med bedre innsyn mot punkt VEST for LILLEVANN.

    Som sagt dette kan du bedre en meg. Jeg bare prøver meg frem.
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

  9. Post ID# 1038646 #9
    AGR416
    Guest
    Jeg er ute på tur, svar kommer i morgen. Ikke avslutt TDG'en enda.

  10. Post ID# 1039016 #10
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    8.594
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg velger å sende stridsvognene og OP'en umidellbart mot ØST til høyden, uten forutgående rekognosering. Går det så går det, og det verste som kan skje er at det blir en langvarig berging, men området er ikke direkte i fi skuddfelt. Vi kan klare å løse oppdraget selv om vi mister en eller to vogner. Når våre vogner er i stilling på høyden begynner de å bekjempe fi stridsvogner.
    Stridsvognstroppen iverksetter mot høyden på omvendt stridsrekke, altså 4'ern i front. De har låst tårn 1150, og tårnmannskapet sitter på taket. Plutselig bryter 4'er-vogna telen. Den har heldigvis ikke gått i et vannhull, men synker likevel raskt ned i myra med en slagside mot høyre. I løpet av 15 minutter har myra nådd opp til toppen av skroget på høyresiden, mens hele beltet er under på venstresida. De siste minuttene har den sunket saktere enn de første 10-12 minuttene, men det er vanskelig å se hvor dypt den kommer til å synke. Fra posisjonen din på andre sida av myra kan du se at mannskapet på 2'ern - vogna som er rett bak - begynner å feste slepevaiere i 4'ern, mens 4'er-mannskapet begynner å grave. Du har vært med på berging før, og vet av erfaring at denne bergingen vil kreve litt graving, men ikke hvor mye. Bergingen kan ta alt fra en halvtime til flere timer. Troppsjefen kaller deg opp med følgende melding:

    91 de 41. Fremste dekkmerke fastkjørt. Virker som om dette er et vått område av myra. 2'ern har iverksatt berging, men det er ikke godt å si hvor lang tid det eventuelt vil ta, dette vil avhenge av hvor godt feste myra har. Bergepanserne er jo fortsatt opptatt med sideordna 21, så vi er overlatt til oss selv her. Vi kan forsøke å rekke nye ruter over myra med min gjenværende gruppe, eller vi kan oppgi forsøket og gå nord istedet.
    Hva gjør du?

    NB: Jeg skriver en veiledning til Hulkinator og andre interesserte i innlegget under. Hvis du ikke er interessert i å se mine egne vurderinger før du har løst TDGen, ikke les det innlegget....
    Sist endret av Bestefar; 31-08-11 kl 23:14
    Beidh a lá leo

  11. Post ID# 1039018 #11
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    8.594
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    Dette kan jeg ikke! Håper på konstruktiv kritikk fra erfarne minker!

    SPOILER: VEILEDNING FØLGER!



    Jeg skriver en liten veiledning om hvilke momenter en bør tenke på under dette oppdraget.

    Etter fiendeorienteringen er det klart at den største trusselen som er i området nå er de fiendtlige stridsvognene. De har kapasitet til å slå ut alle kjøretøytypene dine, og de har etter alt å dømme gode stillinger i dominerende lende. Det at de står i stilling på en høyde gjør at de kan stå i såkalte halvdekkende stillinger. Det vil si at skroget er skjult bak høyden, bare (den øverste delen av) tårnet stikker over. Det betyr at vogna bare utgjør en halv meter høyt mål. Og avstanden er over 2000 meter.

    I tillegg er det PV-vogner på tur som også vil være farlige, men de er ikke fremme enda, så de trenger man ikke å tenke på med det første. Dermed er det viktigste man må tenke på innledningsvis hva man skal gjøre med de fiendtlige stridsvogner.

    De eneste våpnene du har som vil ha pålitelig effekt mot stridsvognene er dine egne stridsvogner. (Fot kan brukes, men vil ta tid. Artilleri forutsetter direktetreffer). Du har 4 stridsvogner mot fiendens 2, men han har fordelen av å stå i stilling og kjenne lende. Det vil si at valgene dine må gi dine egne stridsvogner så gode forutsetninger som mulig for å slå ut fiendens stridsvogner. Resten av avdelingen er nødt til å vente til du har fått effekt mot stridsvognene - å bevege CV90er ut i deres ildområde er selvmord. (Se likevel under om risikoredusering ved vei-løsningen)

    Én mulig løsning er å sende stridsvognene opp på høyden til høyre. Dette vil få stridsvognene dine opp på en god, dominerende høyde hvor de kan virke mot fienden. Fordelene med en slik løsning er som følger:
    - Dine egne vogner kan gå i halvdekkede stillinger. Det vil si at dine vogner vil utgjøre en halv meter store mål, i stedet for 2,5 meter høye mål. Dette er en STOR fordel.
    - Litt samme som over, men når man har en slik høyde kan vognene stanse FØR de eksponerer seg for å kikke over kanten (de har et eget sikte som stikker litt over vogna som et periskop) uten å bli sett. De kan dermed kanskje se fienden før fienden ser dem - da har de en STOR fordel.
    - Eksponeringen er horisontal, ikke vertikal. Det betyr at man har mulighet for samtidig eksponering - altså at alle vognene kjører i stilling samtidig og ser fienden samtidig. Det gjør at fienden blir "overloada" av mål, og det betyr at du raskt vil kunne få ildoverlegenhet.
    - Når man eksponerer seg på en brink, vet man hvor man skal i stilling. Man slipper å bekymre seg for om det finnes gode stillinger når du går i kontakt.

    Ulempene med å gå i stilling på høyden er her det faktum at du må krysse ei myr med mange vannhull, hvorav mange ikke er avmerket på kartet. Disse er ikke mulige å se i lendet. Dersom ei av vognene dine kommer til å kjøre over et slikt vannhull, kommer den til å gå gjennom. Vogna er da tapt - etter all sannsynlighet for alltid (Vannet ødelegger alt inni vogna). Dette er primært en risiko for materiellet, men det er også en viss risiko for personellet. Dersom ei av vognene dine kjører over et bløtt område i myra, kommer den til å kjøre seg fast. Den er da ikke tapt for alltid, men den blir stående ei stund. Med tanke på at begge bergepanserne allerede er opptatt må du enten dra den opp med egne vogner (da har du "mistet" 2 vogner hvis bergingen ikke går dritraskt), eller la den stå og fortsette med de gjenværende 3 mot nord.

    Den andre måten å få stridsvognene dine til å virke mot de fiendtlige stridsvognene på er å sende dem nordover.
    Dette kan gjøres på flere måter. De kan sendes langs veien, eller de kan sendes til venstre for begge skogøyene.
    Fordelene med å gjøre det på denne måten er at man slipper risikoen ved å kjøre over myr og vannhull. Man vet altså at man klarer å få alle rørene mot fi.
    Ulempene er:
    - Du eksponerer hele vogna, den blir dermed et 2,5m høyt mål istedet for et 0,5m høyt mål
    - Det er ikke mulig å gjennomføre samtidig eksponering, vognene dine vil eksponeres en etter en. Man får dermed ikke "instant overload" av fienden, og ildledning blir litt vanskeligere (en vognmann som hevder at det er mulig å gjennomføre samtidig eksponering rundt en vertikal eksponering vet ikke hva han snakker om)
    - Terrenget vil eksponere seg veldig fort ift en horisontal eksponering. Dette gjør det vanskeligere for skytterne dine å gjennomsøke terrenget etter fiender, og det gjør ildledning litt vanskeligere for vognkommandørene dine.
    - Man kan ikke forsøke å spotte fienden gjennom periskop før man går i kontakt
    - Man har ikke sett stillingsområdet man vil inn i før man går i kontakt. Dermed har man den bekymringen i tillegg. Det kan være at det ikke er noe godt stillingsområde på andre siden - og kjører man for langt, har man infanteriet i venstreflanken.
    - I tillegg KAN nevnes at man selv er på marsj mens fienden står i ro, og at dette vil påvirke nøyaktigheten til skytterne dine. Dette er et mindre problem for Leo2, men en viss påvirkning vil det ha.
    - Sist men ikke minst: 4-er-vogna di kan ikke skyte i fart! Det betyr at vognene MÅ gå i stilling relativt raskt etter eksponeringen, ellers har du bare 3 rør.

    Det er altså snakk om å avveie risiki mot hverandre. Hvor mye risiko tar vognene ved å velge den stridsteknisk dårligere løsningen ved å gå NORD i forhold til hvor mye risiko de tar ved å velge den sikkerhetsmessig dårligere løsningen å gå for høyden? Her må man også se på hvilke muligheter man har for å redusere risikoen ved de ulike løsningene. Dette er "hovedtemaet" i TDGen.

    HVORDAN REDUSERE RISIKOEN VED DE ULIKE LØSNINGENE?

    Hvis man velger å dra mot høyden er risikoen fastkjøring og synking. Denne kan reduseres ved en fotrekognosering. Dette vil imidlertid øke den stridstekniske risikoen betraktelig, ved at fienden da mest sannsynlig rekker å forsterke med en (meget potent) PV-gruppe. Da blir det 4 fiendtlige kjøretøyer mot 4 av dine kjøretøy, ikke gode odds. Det er imidlertid en mulig løsning, skal ikke avfeie denne helt.

    Dersom man ønsker å komme opp på høyden raskt, er det en del mulige handlingsmåter for å redusere risikoen. Man bør åpenbart kjøre i ett spor, slik at man unngår at 4 vogner synker samtidig. Ellers kan noen mulige handlemåter være:
    - Send 4'er-vogna som har defekt i ildledningssystemet først. Dersom denne kjører seg fast, kan man fortsatt gå nordover med 3 vogner som kan skyte i fart
    - La en av CV90ene rekognosere for Leopardene. Der CV'n kommer seg over, kommer også en Leo seg over. Dersom CV90en kjører seg fast, har du fortsatt 4 Leoparder (og 9 CV90) igjen - altså slipper du risikoen med å miste en 120mm i myra. Det betyr at CV'ene må ta risikoen for stridsvognene, men det får de betalt for senere når de slipper å møte stridsvogner.
    - For å redusere risikoen for personellet: Lås tårn 1150, la tårnmannskapet sitte på taket. Dette trenger du ikke å tenke på, dette gjør stridsvognstroppsjefen på eget insj.

    Hvis man velger å kjøre nordover kan man enten dra rett langs veien, eller vest for begge skogøyene. Ved å kjøre langs veien velger man en veldig åpenbar rute - veien er mest sannsynlig et grunnpunkt for fienden. Kjører man vest for skogøyene unngår man til en viss grad dette problemet, og det kan se ut på høydekurven som om dette området ligger noe lavere. Dermed kan man få litt mer dekning, men neppe nok til å få gode stillinger. Det er dog ikke utenkelig at man kan finne halvgode stillinger ifm den høydekurven, slik at man får en slags "kompromissløsning" hvor man kan la egne vogner bekjempe fra stilling derfra.
    Uansett hvilken side av skogøyene man velger, kan man redusere risikoen ved å legge artilleri på/rett i forkant av de fiendtlige stridsvognene rett før dine egne eksponerer seg. Dette KAN få dem til å trekke midlertidig ut, og det kan/vil redusere sikten og avstandsmålingen deres. I tillegg vil artilleriilden være et synlig fenomen som kan danne grunnlaget for egen ildledning. Man kan altså vippe oddsene litt i egen favør på denne måten.

    I tillegg kan du naturligvis velge å kjøre hele eskadronen på linje. CV90ene vil ikke få effekt mot stridsvognene, men de vil være mål. Kombinert med artilleriild over vil det være vanskelig for fienden å se hva som er CV90 og hva som er Leoparder. Dette gir dine egne stridsvogner litt bedre sjanser til å vinne ildoverlegenhet.

    NÅR FIENDENS STRIDSVOGNER ER TATT UT

    Når fiendens stridsvogner er tatt ut, har du overtaket så det holder. Det du nå må gjøre er å sikre at fienden ikke kan påvirke krysset. Det er IKKE viktig hvor du står, det viktige er hvor fienden kan virke. Det viktigste du gjør da er å forberede deg på å ta imot de fiendtlige PV-vognene (hvis de mot formodning ikke har snudd). IKKE bli stående nedi gropa og la dem kjøre opp på høyden. Det mest naturlige er å sende stridsvogner til høyden i ØST, slik at disse kan virke over lange avstander. Stormtroppene bør ikke ha nevneverdige problem med å ta seg av den lille grupperingen med infanteri, og de kan om nødvendig få støtte av 1-2 Leoer hvis de ønsker det. Etterpå må de finne seg stillinger som gjør at de kan forhindre fienden i å påvirke krysset. Dette vil nok stormtroppsjefene klare selv så lenge de er klar over den intensjonen, men det er jo en del skog og et lite høydedrag de kan bruke til både vogner og infanteri.

    Når det gjelder stormtroppenes handlinger så bruker jeg ikke så mye plass på dem her. Det skyldes primært at man har et såpass stort overtak når de fiendtlige stridsvognene er borte, sekundært at det hadde blitt veldig langt om jeg skulle tatt med alt, tertiært at jeg ikke har dritlang erfaring med kombinasjonen fot/vogn-strid.


    SPOILER END

    Hvis du ønsker å skrive en ny plan etter å ha lest mine vurderinger over, er det bare å kjøre på! Det er en bra måte å lære om mekanisert stridsteknikk på. Hvis noen forøvrig har spørsmål, kommentarer eller innvendinger til mine kommentarer over, er det bare å komme med dem...
    Sist endret av Bestefar; 31-08-11 kl 23:24
    Beidh a lá leo

  12. Post ID# 1039211 #12
    Har ikke lest gjennom hele traaden, men ut ifra et kjapt soek paa kavalerieskadronen og pansret oppklaring saa har jeg funnet 1 treff, dog da kun under andre egne.

    Hvor er oppklaringen?

    Men det er vel slikt det normalt er. Oppklaring, hvem trenger vel det? Fienden gjemmer seg vel ikke? Og ikke har han minefelt, nei gud forby...
    Praege!

  13. Post ID# 1039213 #13
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    8.594
    Kavalerieskadronen startet operasjonen et halvt døgn før resten av bataljonen, og er følgelig trukket ut for å reorganisere for flere timer siden. Dette oppdraget er ikke starten av en operasjon, det er den helt avsluttende delen av operasjonen før bataljonens oppdrag endelig er løst og TMBn overtar, og det er ikke nødvendig å vite hva kavesken gjør for å løse denne TDGen. Tro det eller ei - men eskadroner løser fra tid til annen oppdrag også uten at Kavalerieskadronen er direkte involvert. Hele verden roterer ikke rundt den ene eskadronen, eller oppklaring som institusjon. Dette har jeg forholdsvis greit grunnlag for å si, i og med at jeg har 3 års erfaring som befal i Kavalerieskadronen på Setermoen. Dersom du er interessert i en TDG som omhandler KavEsk, så står du fritt til å lage din egen - det ville vært en utrolig mye mer produktiv bruk av din tid enn barnslig syting over at "din" avdeling ikke dukker opp i en TDG som overhodet ikke dreier seg om den avdelingen. Denne TDGen handler om Stormesk 4 som stridsgruppe - ikke om KavEsk.

    Forøvrig vil alt det som står over fremgå ganske klart av konteksten i innledningsteksten i denne tråden, som du ikke maktet å lese. Og til info er denne TDGen en modifisert utgave av et scenario fra en tidligere vinterøvelse hvor stridsgruppa det var snakk om faktisk klarte å rykke frem og løse oppdrag uten Kavesk - tro det eller ei.

    Hvor er forresten sanitetsfolkene blitt av? Jeg har jo ikke sagt noe om stridsgruppas sanitetsstøtte eller bataljonens hjelpeplass - det kan jo ikke bety annet enn at jeg mener at sanitet er fullstendig ubrukelig i dagens forsvar. Her må jeg settes på plass!
    Sist endret av Bestefar; 01-09-11 kl 22:27
    Beidh a lá leo

  14. Post ID# 1039239 #14
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    Bosted
    ***
    Innlegg
    12.450
    Min vurdering er at vi fortsatt vil kunne løse oppdraget med tre stridsvogner på høyden, og at fordelene med halvdekkede stillinger der er så store at stridsvogntroppen må fortsette mot ØST iflg opprinnelig plan. For å minimere risikoen for de gjenværende stridsvognene sendes en CV90 (minus fotlaget) frem og overtar teten. De tre stridsvognene avbryter bergingen, og følger på.

    Lykkes dette følges opprinnelig plan.

    (Jeg skrev at artOP'en følger stridsvognene for å kunne observere fra høyden. Hvilken type kjøretøy har han?)
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."


  15. Post ID# 1039245 #15
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    8.594
    ArtOPen kjører M113
    Beidh a lá leo

  16. Post ID# 1039262 #16
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    Bosted
    ***
    Innlegg
    12.450
    Det var strengt tatt det jeg trodde. Ja, da følger de etter stridsvognene, og myser forsiktig over toppen når de kommer dit. Pri er fortsatt å lokalisere fi infanteri, og forberede BK spreng mot dem når eget inf er klar til å angripe, og FA røyk for å skjerme deres fremrykning. Samtidig søker egne strv å ødelegge fi strv.

    Sekundært for OP vil være å registrere mål ved veien helt NØ i kartet, for å være forberedt på å ta ut fi PV dersom de kommer så langt.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."


  17. Post ID# 1039264 #17
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    Bosted
    ***
    Innlegg
    12.450
    Nå har jeg også lest gjennom spoileren over. Bra beskrivelse!

    En liten kommentar når det gjelder stridsledelse. Som mekinfkpsjef ville nok mitt instinkt vært å følge mine 'egne' to tropper i deres angrep mot fi mekinf, og etterfølgende sikring av området. Hvis de går på kvist under angrepet er det veldig greit å være på stedet.

    Nå skal imidlertid sjefen være der han best kan lede striden, og ha oversikt over situasjonen. For meg ser det ut som høyden som stridsvognene (forhåpentligvis) er på. Jeg lar derfor NK lede de to mektroppene, og følger med egen CV-90 etter stridsvognene. De to CV-90'ene (min egen og den som ble sendt som spiss, hvis den ikke sitter fast i myra) passer på å holde seg skjermet fra fi strv i ØST bak høydedraget, men bør kunne støtte egen fremrykning ved å avgi ild mot fi mekinf i NORD.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."


  18. Post ID# 1039316 #18
    AGR416
    Guest
    Disclaimer:

    Jeg har ikke lest noen andre innlegg enn der hvor man etterlyser Kav Esk, og svaret til Bestefar.

    Jeg har noen spørsmål før mitt forslag kommer.

    1. Har jeg PV våpen? Hvis ja, hva slags? (Håper på Javelin integrert i stormtroppene)
    2. Kan fot bevege seg usett helt VEST i kartet, mot NORD og inn i det lettkledde skoglendet uten å bli skutt opp av STRV på deres vei inn mot FI MEKINF? (Jeg tror ikke det basert på lendebeskrivelse, men spør allikevel)
    3. Jeg trenger en eksakt mengde ildskurer med spreng og røyk, fra både Art og BK
    4. Hva antar BN at fiendens oppdrag er i omr vi skal inn i? SINK, HOLD, STANS? Hva ønsker fienden å oppnå med å løse dette oppdraget?
    5. Hvor lang tid har jeg på å løse oppdraget?

  19. Post ID# 1039326 #19
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    8.594
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    1. Har jeg PV våpen? Hvis ja, hva slags? (Håper på Javelin integrert i stormtroppene)
    Stridsgruppen er satt opp med samme utrustning som stridsgruppa scenarioet er basert på. Det vil si standard utrustning for en stormesk i Pbn anno 2009. Jeg antar at det betyr at man befinner seg i "limbo" mellom Eryx og Javelin?

    2. Kan fot bevege seg usett helt VEST i kartet, mot NORD og inn i det lettkledde skoglendet uten å bli skutt opp av STRV på deres vei inn mot FI MEKINF? (Jeg tror ikke det basert på lendebeskrivelse, men spør allikevel)
    Kanskje, kanskje ikke. Det som er helt sikkert er at stridsvognene på haugen vil kunne ha bæring på det området. Spørsmålet er hvilket skjul krattveksten vil kunne gi for sikten til stridsvognene. Anslaget til fremste tropp (som ikke ser hele området, og heller ikke vil kunne gjøre det uten å eksponere seg mot ØST) er at skogøyene vil kunne medføre noe skjul, men at det vil være enkelte åpne områder hvor stridsvognene vil kunne spotte infanteriet.

    3. Jeg trenger en eksakt mengde ildskurer med spreng og røyk, fra både Art og BK
    BK: 5 ildskurer spreng, 6 røyk.
    Art: 2 ildskurer spreng, 2 røyk.

    4. Hva antar BN at fiendens oppdrag er i omr vi skal inn i? SINK, HOLD, STANS? Hva ønsker fienden å oppnå med å løse dette oppdraget?
    Det som er sikkert er at fienden i det lengste ønsker å hindre oss i å flytte angrepet mot TETTVIK over på 2 akser. Bataljonens antagelse er at han opprinnelig hadde planlagt å gjøre dette i kanaliserende lende lenger SØR, men at han ikke klarte å fremføre styrker til det området før det ble direkte truet av våre styrker. Det antas derfor at han nå ønsker å stanse oss i området LILLEVANN. Det virker imidlertid ikke som om ting har gått helt som planlagt for fienden her heller - styrkene som skal løse det antatte STANS-oppdraget ved LILLEVANN har foreløpig ankommet i svært spredt utstrekning, og med unntak av stridsvognsgruppa ØST av LILLEVANN har fienden ikke fått tid til å forberede stillingene. Det antas at fiendens plan pr nå er å bygge opp et meget improvisert forsvar av LILLEVANN så snart som overhode mulig i den hensikt å forhindre oss å rykke videre på 2 akser derfra. Dersom han ikke klarer dette, vil han antageligvis fortsette med oppholdende strid langs begge akser. Lenger ØST er det imidlertid gode muligheter for å virke med ild fra den ene aksen til den andre. Dette vil gjøre fiendens jobb veldig mye vanskeligere, og det er formodentlig derfor han gjennomfører en såpass desperat plan i LILLEVANN-området. Håpet er antageligvis at stridsvognene og PV-vognene skal påføre vår fremste avdeling så store tap at vi blir nødt til å stoppe, slik at han kan utnytte dette pusterommet til å forsterke.

    5. Hvor lang tid har jeg på å løse oppdraget?
    Det dimensjonerende for dette oppdraget er tiden det vil ta før fienden klarer å forsterke i så stor grad at vi er nødt til å overlate striden til TMBn uten å ha kontroll over krysset ved LILLEVANN. Det er vanskelig å anslå et eksakt antall timer for dette. Vi vet at fiendens PV-gruppe antageligvis vil kunne virke inn mot krysset i løpet av de neste 2-3 timene. Dersom dette er begynnelsen av fiendens styrkeoppbygning i området (og det er det vi antar), kan det bety at ytterligere styrker vil ankomme i de første 3-4 timene etter det igjen. Det betyr at vi har en tidsramme på mellom 5 og 7 timer før fienden i området blir så sterk at ditt oppdrag ikke lenger kan løses.
    Sist endret av Bestefar; 02-09-11 kl 19:09
    Beidh a lá leo

  20. Post ID# 1039336 #20
    AGR416
    Guest
    Siste spørsmål, vindstyrke og vindretning?

  21. Post ID# 1039340 #21
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    8.594
    Vindstyrke 5 sekundmeter, retning 800 streker
    Beidh a lá leo

  22. Post ID# 1039408 #22
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Bosted
    buskerud
    Innlegg
    2.971
    Vurdering av fienden i stridsvogn på høyden:

    Overordnet situasjon; Stridsgruppen forsvarer seg mot en kvantitativ og kvalitativ sterkere fiende. Dem har ikke klart med målet å stanse oss lengre SØR, og deres styrkeoppbygning ved LILLEVANN er langt etter plan.

    Fiendens posisjon. Gode stillinger, men er isolert. Savner beskyttelse av eget infanteri. Kun 6 mann totalt. Vognene er kjent sårbare for HEAT (store tap i Tjetjenia). Vanskelig med å sikre 360 grader. Hvis de Norske får stridsvogner i stilling på høyden i SØRVEST vil deres posisjon bli svak. Usikkert hva fienden vet om farbarheten over myrområdet bak høyden i SØRVEST.

    Egen vurdering:

    2-3/1 til min fordel. Men fienden kommer å bygge opp styrken. Uklart hvor raskt. Jeg trenger plan A, B, C og D. Med plan A1, A2 og så videre avhengig av fiendens handlingsmønster ved gjennomførende. En stor fordel er at fienden kun har to vogner med totalt 6 man på høyden i nordøst, uten støtte, og med et begrenset par øyne, hjerner og hender.

    Plan A:

    Målet er å eliminere trusselen fra de to fientlige stridsvognene på høyden i NORDØST tidlig. Da dem har en isolert posisjon vurderer jeg at dette kommer vi at klare hvis vi bekjemper en av vognene. Da kommer vogn nummer to trekke seg ut (hvilket han kan gjøre i i rettning NORDØST med stor egensikkerhet. Hvis begge vognene går tapt for fienden her vil han få en uakseptabel situasjon for mek inf lag-troppen som er til stede og gi oss mulighet å grippe muligheten til å raskt sikre begge veieaksene mot NORD.

    Jeg ønsker å gi mine våre stridsvogner mulighet til skudd mot fienden innen han avgir ild mot dem.

    Fienden vet ikke at vi ikke har infanteri med PV våpen i skogsområdet SØR-SØRØST som kan virke med PV våpen mot han fra skogsøyen rett SØR for høyden der han har sine to stridsvogner. Han må derfor ha observasjon mot denne skogsøyen, han må også ha observasjon mot høyden i SØRVEST hvorfra vi kan virke mot ham med ev stridsvog og/eller javelin (hvis vi har dette i dette scenariet, og han må ha observasjon mot veiaksen som går VEST-ØST. Ildledning for indirekt ild mot området i SØRVEST og VEST må også skje fra disse to stridsvognene.

    Plan B:

    Målet er å ta skogsområdet NORDVEST og bekjempe fiendens mek-inf lag-tropp der, og samtdiig komme i posisjon for å kunne true/bekjempe stridsvognene fra høyden i SØRVET (hvis vi har javelin) og eller med stridsvogner i stilling ved den lille høyden rett SØR for veikrysset.

    Hvis vi kan ta disse stillingene så vil posisjone for de to stridsvognene bli meget usikker (de vet fortsatt ikke at vi ikke har infanteri i skogsområdet SØR for deres posisjon). Min vurdering er at dem vi trekke seg ut hvis vi klarer dette.

    Plan C:

    Er å få infanteri i skogsområdet SØR for stridsvognene med mulighet å virke med PV mot dem.

    Plan D:

    Er å hindre fienden å få stilling på høyden i SØRVEST.

    Stridsvognstroppen og den enna mek-inf troppen ska løse plan A og B. Fottroppen til den andre mek-inf troppen ska løse plan C og D. Vognene til den andre mek-inf troppen støtter plan A og B.

    Jeg ønsker å overbelaste fiendens stridsvogners evne til observasjon og ledelse, og samtidig helst få dem å åpne ild mot andre mål en våre stridsvogner. Automatladeren på T80 bruker mer tid på ladning enn hva vi trenger på Leo 2A4 vognene. Vi har en klar ovelegenhet vedrørende evne til ledelse og observasjon i dette stadium.

    De tre fotlagene i den enna mek-inf troppen får følgende oppgaver:
    Lag 1: Gå inn i skogsøyen rett NORD for myrområdet, ska finne stilling ØST i dette skogsområde.
    Lag 2 (med javelin hvis vi har dette): Ta stilling på høyden i SØRVEST
    Lag 3: Gå mot ØST lengs grensen i SØR, ta stilling i skogsøyen rett SØR for høyden der fiendens stridsvogner er.

    Den andre fottroppen starter rett VEST for den lille høyde kurven VEST for den lille skogsøyen som er til VEST for svingen på veien. Vognene til denne troppen venter bak denne skogsøyen. Bak dem er stridsvogn 4 (med defekt stabilisering). De tre andre stridsvognene venter i dekkning lengs veien. Bak dem er de siste tre CV90.

    Vårt angrepp starter med BK som avgir 5 ildstøtter med spreng mot posisjonen der fiendens mek-inf er, art legger røyk rett SØR for høyden i ØST der fiendens stridsvogner er. Vår mek-inf fottropp går mot skogsområdet i NORD, med sine vogner som også går mot NORD, Stridsvogn 4 finner stilling rett NORD for den lille skogsøyen. Resten av stridsvognstroppen angripper lengs veien mot ØST.

    Hva ser fiendens stridsvogner, og hvordan vil dem handle?

    Det blir lagt røyk mellom dem og den mulige trusselen fra vårt infanteri i skogsøyen rett SØR for dem. Dem ser at det blir lagt spreng mot egna mek-inf og dem ser at vi angripper mot NORD med mek-inf (fottropp og vogner). Her stilles sjefen for den lille styrken for en rekke ledelse utfodringer i løpet av kort tid. Hva ska man gjøre med trusselen fra SØR? Ska man hindre vår bevegelse mot NORD? Med direkt ild eller indirekt ild? Kommer det en trussel fra høyden i SØRVEST? Behov for observasjon mot veien? Hvordan går det med eget mek-inf?

    Tørr han å ta sjansjen på at vi bløffer vedrørende infanteri fra SØR? Hvis ikke så må han nok bruke en vogn til forsvar i den rettningen. Da har han igjen en vogn til å bekjempe vårt mek-inf, observere mot høyden i SØRVEST, og observere mot veien. Samt å lede stridsvognenes strid.

    Når vår stridsvogn 4 går i stilling og begynner ildgivning mot ham, samt våre tre øvrige 3 stridvogner starter sitt angrepp lengs veien mot ØST vil de to fientlige stridvognene risikere å komme på etterskudd i striden mot våre stridsvogner. Kan han da bruke begge sine vogner til den striden? Hvis han gjør det vil han blottlegge sin flanke for et eventuelt angrepp fra sør. Fiendens mek-inf, ska dem gå i strid med vårt mek-inf eller ska dem prøve å bekjempe våre stidsvogner som beveger seg lengs veiaksen i høy fart uten å bli forsinket av mineringer eller andre feltarbeid?

    Plan A:
    Antingen klarer vi å bekjempe misnt en av fiendens to vogner eller så velger fiendens stridsvogner å trekke seg ut. Da vil fiendens mek-inf være i umulig posisjon og må trekke seg ut.

    Plan B:
    Vi klarer ikke å bekjempe minst en av fiendens vogner og fienden velger å ikke trekke seg ut. Eventuelt blir en eller fler av våre vogner bekjempet. De tre siste CV90 og ArtOps vognen angripper mot NORD/NORDØST. BK legger røyk mellom oss og fiendens mek-inf. Art spreng mot fiendens mek-inf. Vår stridvogn 4 beholder sin stilling. Øvrige stridsvogner finner stillinger ved den lille høyden SØR for veikrysset. Så lenge som vi har stridsvogner igjen må fienden prioritere å bruke sine vogner for å bekjempe disse.

    Plan C go D pågår paralellt med Plan A og B.

    Worst case:
    Vi mister stridsvognstroppen. Vi har igjen en intakt fottropp fordelt med et lag i skogsområdet NORD for myrområdet, et lag på høyden i SØRVEST og et lag i skogsområdet SØR for høyden i ØST. Vognene til mek-inf og en fottropp er i strid med fiendens mek-inf. Bruker skogsøyene i området til dekning mot ild fra fiendens stridsvogner.

    Hvorfor valgte jeg ikke å gå med stridvognene over myrområdet? Tid og risiko for tap i myren.

    Noen kommentarer til forslag om løsning:

    Nøkkelen til suksess var å eliminere trusselen fra høyden i ØST. Hvis vi vet at vi har en del tid på oss innen fienden får byggt opp sin styrke hadde det nok vært hensiksmessig med en annen type løssning. Men har vi ikke klart dette innen PV vognene kommer i stilling vil vi få en mye vanskeligere situasjon. Er i tvil om det er riktig å splitte opp den enne mek-inf troppen, men her er jeg farvet av egen erfaring fra 20 år tilbake i tid da jeg regelmessig var tvungen å velge slike løsninger i tosidige øvelser. Et alternativ hadde vært å bruke begge mek-inf troppene i angreppet NORD/NORDØST med større mulighet til suksess der. Det er uklart om størrelsen på fiendens mek-inf. Men fiendens BTR-80 er klart mye dårligere vogner enn våre CV90. Om vi har eller ikke har javelin er en faktor av stor betydning for muligheten til å løse oppgaven. Med javelin på plass på høyden i SØRVEST innen fienden har fått tilgang på de to PV-vognene hadde gitt oss andre muligheter.
    Minsk, det nye Utopia

  23. Post ID# 1039448 #23
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    8.594
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Vognene er kjent sårbare for HEAT (store tap i Tjetjenia).
    Denne konklusjonen er jeg definitivt uenig i. For det første var det i stor grad eldre T-80-modeller som tok de største tapene i den første krigen, for det andre er ikke situasjonene det var snakk om i Tsjetsjenia nødvendigvis representative for denne situasjonen. Jeg ser ingen grunn til at disse vognene skal være særlig mer sårbare for HEAT enn andre stridsvogner i denne situasjonen.

    Plan A:
    Jeg får ikke helt med meg innholdet i denne planen. Jeg skjønner at hensikten er å ta ut stridsvognene, men jeg ser ikke noen beskrivelse av hvordan dette skal gjøres? Det virker nesten som om dette er en målsetning, ikke en plan?

    Plan C:

    Er å få infanteri i skogsområdet SØR for stridsvognene med mulighet å virke med PV mot dem.
    Hva er tidsperspektivet på dette? Og hva er egentlig hensikten med å sende infanteri både langs skogen og mot høyden? Dersom du (hypotetisk) har Javelin og klarer å slå ut stridsvognene fra høyden er det vel ikke noe poeng i å bruke timevis på en lang flankemarsj når du allerede har relativt dårlig tid? Da kan jo resten av eskadronen din med letthet rulle over den lille infanteristyrken som er igjen og sette seg på høyden i nordøst før forsterkningene kommer.



    Hvis ikke så må han nok bruke en vogn til forsvar i den rettningen. Da har han igjen en vogn til å bekjempe vårt mek-inf, observere mot høyden i SØRVEST, og observere mot veien. Samt å lede stridsvognenes strid.
    Jeg antar at vognene i praksis vil løse trusselen fra sør ved å la en eller begge av vognkommandørene dekke flanken med 12,7ene og la begge kanonene dekke høyden i sørvest og veien/sletta i nordvest. Alternativt vinkle den ene vogna slik at også vognføreren kan observere i den retningen. Det ville ihvertfall jeg gjort. Jeg er også ganske sikker på at man kan legge til grunn at han ville konsentrert seg om stridsvognene idet disse eksponerer seg, og at flanken maksimalt vil sikres av én vognfører og/eller vognkommandør.

    Om vi har eller ikke har javelin er en faktor av stor betydning for muligheten til å løse oppgaven.
    Som nevnt tviler jeg sterkt på dette. Utgangspunktet er hva Pbn faktisk hadde i 2009. Jeg tviler på at de hadde Javelin så tidlig.
    Beidh a lá leo

  24. Post ID# 1039451 #24
    Global moderator
    Ble medlem
    Jul 2005
    Innlegg
    4.642
    Et lite teknisk spørsmål sånn litt på si;
    Nå skal ikke jeg stå og si at en CV90 har noe å gjøre i en fight mot stridsvogner, og man skal ihvertfall ikke planlegge med å la dette skje. Men sånn i en tenkt sak der man som CV90 crew blir tvunget til å besvare ild mot en stridsvogn, T80 i dette tilfellet, da som følge av plutselig oppdukkende, eventuelt at man kommer seg usett inn og har mulighet for å virkelig sikte seg inn og sette opp første bygen med 30mm, og/eller andre tilfeldigheter, hvor stor sjanse vil man ha for å få en M- eller F- kill på en T80 med CV90 som følge av belter og optikk/siktemidler skulle bli skutt opp eller skadet av 30mm HE? Eventuelt at vognen tar fyr og dermed midlertidig (mens slokkearbeid pågår) eller helt blir satt ut som følge av dette?
    Niner this is 9-1, I will now pass out.

  25. Post ID# 1039453 #25
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    8.594
    Sannsynligheten er ikke stor. M-kill er her praktisk talt utelukket, vognene står i halvdekkede stillinger, og det vil ikke la seg gjøre å treffe belter eller skrog. (Dette vil i så fall være en "lucky hit" som følge av krum kulebane)
    Det er ekstremt lite sannsynlig at ammunisjonen kan sette vogna i brann når den ikke slår gjennom. Det er rett og slett ikke nok ting på utsiden som kan ta fyr. Dette måtte eventuelt være ting man har festa på utsiden av vogna som strengt tatt ikke skal være der.

    Det som KAN skje, er at man kan ha utrolig flaks og treffe siktemidler, noe som vil redusere vognas evne til å besvare ild. Siktet er imidlertid langt mindre enn egenspredninga på vogna, så dette er ikke noe man kan oppnå simpelthen ved å sikte godt - man må ha flaksen på sin side.
    Det man også kan oppnå er å distrahere vognpersonellet, slik at de gjør feil. Dette kan nok ha en effekt, slik at egne stridsvogner får bedre odds, men effekten er neppe så stor som enkelte tidligere har trodd. Historien er full av eksempler på vogner som slugger seg gjennom strid med treff etter treff uten at det setter ut mannskapet i særlig stor grad. Vogner i Irak har tatt 20-30 RPG-treffere uten at stridsevnen ble redusert, og særlig andre verdenskrig er full av eksempler på vogner som har tatt ekstremt mange treffere (da gjerne tunge vogner, som Tiger), uten at det har hatt særlig påvirkning på vogn eller mannskap. I et eksempel var det faktisk snakk om et gjennomslag som blåste opp lukene. Mannskapet lukket simpelthen lukene igjen og kjørte videre...
    Beidh a lá leo

  26. Post ID# 1039463 #26
    AGR416
    Guest
    Min fiendevurdering lokalt:

    Størrelse:
    Stridsvognsgruppe (2 T-80U)
    2-3 infanterilag av 8-10 mann
    2-3 BTR-80
    82mm BK

    Kapasiteter:
    -AK-74: 400m
    -PKM: 800m
    -RPG 29: 500m
    -Dragunov: 800m
    -82mm BK: 5000m
    -120mm kanon:
    -HVAP: 2000m
    -HE: 12000m
    -Missil: 5500m
    -14,5mm kanon: 3000m
    -PK MG Coax: 1500m (T-80U og BTR-80)

    Gruppering:
    Vi har god indikasjon på at STRV gruppen er gruppert på høydedraget ØST for LILLEVANN og sikrer mot VEST. De har hatt god tid til stillingsarbeid, og vil i så måte ha nedgravde stillinger til vognene samt skiftestillinger langs høyden.
    Fiendens mekaniserte gruppe/tropp minus antar jeg vil ha ett lag gruppert i tilknytning den lille høyden VEST for LILLEVANN og ett lag i tilknytning skogen VEST for den VESTRE aksen. Hvis de har et tredje lag antar jeg at de har gruppert det på samme høydedrag. Mektroppen sikrer den VESTRE aksen samt lendet VEST for den.

    Fiendens handlemåte:
    Det antas at fienden har i oppdrag i å stanse oss i området LILLEVANN. Grunnet lite tid til stillingsarbeider i omr LILLEVANN vurderer jeg det til at fiendens sannsynlige handlemåte er å sinke oss langs begge aksene, hvis presset fra oss blir for stort. Farligste handlemåte er at fienden klarer å binde oss lenge nok til at hans forsterkninger ankommer.

    Kampkraftsammenligning:
    Fienden besitter det det viktige lendet i øst med sine stridsvogner og har god observasjon og godt skuddfelt derfra. Han besitter der forberedte stillinger.
    Fiendtlig mek inf har ikke forberedte stillinger, og driver nå med stillingsarbeider.
    Vi er flertallig, både infanteri, SPV og STRV.
    Vi er likeverdige i rekkevidde på våpen.
    Våre SPV'er er overlegne fiendens APC i bestykning og pansring.

    Lendevurdering:

    Kunstige/Naturlige hindere:
    Myr ØST for nåværende gruppering er SLOW GO for vogn grunnet flere vannhull, forutsetter tidkrevende fotrek.
    Tett skog er NO GO for vogn, GO for fot
    Tynn krattskog er GO for vogn og fot, men man vil være eksponert fra høyder.
    LILLEVANN er NO GO for vogn, GO for fot.
    Det er vurdert som lite sannsynlig at fienden har hatt tid til å forberede sperringer i form av STRV grøfter, piggtrådhindere, minefelt etc.


    Adkomstveier:
    For CV, mot NORD inn i tynn krattskog, bryte av NØ mot fiendens stillinger, advance to contact.
    For STRV, langs akse NORD og ØST til stillingsområde liten høyde ved VEIKRYSS
    Ett fotlag fra 11 ta seg skjult og dekket gjennom tett skog til høydedrag rett ØST for MYR
    6S langs akse og SØ mot stor høyde.


    Viktig lende:
    Høydedragene; ett stort NØ (besatt av fienden), ett stort SV, ett lite VEST for LILLEVANN (besatt av fienden), ett lite SØR for VEIKRYSS.

    Observasjon/Skuddfelt:
    Det er gode skuddfelt og observasjon fra høydedragene, i alle retninger.
    I tynn krattskog vil vogn ha god bæring på sin bestykning
    I tett skog vil skuddfelt/observasjon variere, fra 10-100m. Vogn vil være meget begrenset i tilknytning til tettere skog.

    Dekning/Skjul:
    Det vil være god dekning og skjul i tilknytning til høydedrag, for fot og vogn.
    Det vil være godt skjul for fot i tett skog
    Det vil være lokal dekning i form av brinker osv i lendet
    Det vil være delvis skjul i tynn skog for fot.

    Min foreløpige handlemåte:

    Jeg ønsker å sitte av med fot i nåværende posisjon. De går i stilling og sikrer seg selv. Ett fotlag etablerer OP, sammen med pers fra 6S, på høyde rett ØST for MYR, i den hensikt å få PID på FI STRIV.
    Når vi har lokalisert STRV vil jeg skyte røyk med BK og Art kontinuerlig mot høyden for å begrense effekten fienden får av STRV.

    Når røyk effektiv vil jeg med 11 og 21 rykke frem gjennom den tynne skogen NORD-NØ for oss, for å slå fiendens Mek gruppe som er gruppert VEST for LILLEVANN. Jeg håper å oppnå en sjokkeffekt slik at fienden der avbryter sin stillingsgang og trekker ut mot NORD. Når fienden er slått, gå i stilling mot NORD (11) og ØST (21), støtt med ild mot FI STRV.

    41 (STRV) skal samtidig med at 11 og 21 starter sin manøver rykke frem langs aksen, først NORD så ØST, og gå i stilling ved liten høyde SØR VEIKRYSS, sikre mot høyden ØST, og søke å bekjempe FI STRV. Ønsker at en gruppe rykker frem mot ØST, SØR av vei i den hensikt å legge press på FI STRV og tvinge han til å trekke ut.

    Fottroppene skal, når 41 er effektiv i stilling, trekke mot egne vogner og støtte med å slå fienden der.

    Min plass er med 11 og 21.

    Suksesskriterier er effektiv røyk mot STRV, hurtighet og aggressiv opptreden. Det er avgjørende at vi får PID på FI STRV i den innledende fasen.

    Ingen skisser eller målbobler denne gangen, fikk så fryktelig med pepper fra hvlt sist....hehe.....

    Hvis det trengs for å forklare hva jeg har tenkt så si ifra...
    Sist endret av AGR416; 03-09-11 kl 15:54

  27. Post ID# 1039465 #27
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    8.594
    Jeg presiserer at vognene det er snakk om (T-80U) har termiske sikter. Disse er i stand til å se gjennom røyk.

    Fra Wiki, om ildledningssystemet:
    The T-80U's 1A46 fire control system includes a laser range finder, a ballistics computer, and a more advanced 1G46 gunner's main sights, as well as thermal imaging sights, which greatly increases the T-80Us firepower over previous models. These new systems, together with the 125mm D-81TM "Rapira-3" smooth bore gun, ensures that the T-80U can accurately hit and destroy targets at a range of up to 5 kilometers (ATGMs and HV/APFSDS).
    Denne videoen gir en grei indikasjon på hvordan røyk påvirker termiske sikter:

    Sist endret av Bestefar; 03-09-11 kl 16:07
    Beidh a lá leo

  28. Post ID# 1039468 #28
    AGR416
    Guest
    Det er jo et godt poeng.....hehe.....tenkte ikke på det i farta.

    De blir planen som før, men med spreng.

  29. Post ID# 1039470 #29
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Bosted
    buskerud
    Innlegg
    2.971
    Enig at mann kanskje ikke ska dra alt for mye konklusjoner vedrørende T80U, fra T80B og BV. Mange faktorer som spilte inn vedrørende de katastrofale tapstalene fra kampene i Grozny. Ikke minst trening av mannskap og mangel på samvirke.

    Tidsperspektivet på å få fotlag til skogsområdet SØRØST, er 2-4 timmer. 5 km blir vel det praktiske avstandet.

    Bekjempning av fiendens stridsvogner vil i plan A, bli gjennomført av våre 4 vogner. Vogn 4 i stilling ved siden av den lille skogsøyen ved veien helt vest (avstand til fienden ca 2300), fra de øvrige tre vognene under gange lengs veien fra VEST til ØST. Fienden har sin styrke i lendet, der han sitter i en dekt stilling i dominerande lende. Vi hadde kunnet neutralisere dette ved å få stridsvognene våre på høyden i SØRVEST, men myrområdet vil være en for stor usikkerhet. I verste fall så sløser vi bort både vogner og tid. Plan A har som hensikt å profitere på fiendens svakheter. For å betjene 12,7 mitraljøsen må vognkommendøren eksponere seg oppe i lukken. Det gir oss nye muligheter, hvis han velger dette. Kjernen i plan A er å overbelaste fiendens evne til observasjon og informasjonsbearbeidning, så at hans ild åpning mot våre stridsvogner blir forsinket når disse eksponerer seg. Hvis vi klarer å bekjempe en av fiendens vogner har vi kommet i mål.
    Minsk, det nye Utopia

  30. Post ID# 1039471 #30
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    8.594
    Savvy. Jeg synes forøvrig en tanke om at fot skal klare å nå skogen helt øst i lendet på 2 timer fra nå (inklusive avsitting og kjapp UTS) er rimelig optimistisk, det er tross alt en halvmeter snø, jeg antar at 4 timer ligger nærmere. AGR har kanskje noen estimat?

    Forøvrig - når du sier at planene iverksettes parallellt - betyr det at alt starter samtidig, eller at den øvrige styrken venter til flankemarsjen er fullført og infanteriet kan virke mot høyden?
    Beidh a lá leo

  31. Post ID# 1039472 #31
    AGR416
    Guest
    Det vil nok ta for lang tid ja.....spesielt hvis de er PV tung. Da er nok opp mot 4 timer mer sannsynlig....

  32. Post ID# 1039489 #32
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Bosted
    buskerud
    Innlegg
    2.971
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Savvy. Jeg synes forøvrig en tanke om at fot skal klare å nå skogen helt øst i lendet på 2 timer fra nå (inklusive avsitting og kjapp UTS) er rimelig optimistisk, det er tross alt en halvmeter snø, jeg antar at 4 timer ligger nærmere. AGR har kanskje noen estimat?

    Forøvrig - når du sier at planene iverksettes parallellt - betyr det at alt starter samtidig, eller at den øvrige styrken venter til flankemarsjen er fullført og infanteriet kan virke mot høyden?
    Har aldri gått i skog med noe tyngre en RFK. Men er fornøyd at jeg treffet med den øvre grensen.

    Den øvrige styrken venter ikke på flankmarsjen. Vurderingen er at rask igangsettende vil kunne være kritiskt for suksess. Venter vi 4 timmer på flankmarsj så har PV-vognene ankommet og fiendens mek inf har hatt tid til feltarbeider. Plus at nye ukjente ressurser kan ha ankommet. Hadde jeg akseptert 4 timmer forsinkelse så hadde jeg valgt å prøve å få finne vei over myrområdet, fått mine 4 stridsvogner opp på høyden, gjennomført flankmarsj, og hatt simmultant ild åpning med Art, BK, Stridsvogn, og PV våpen mot høyden (som da har minimum 2 PV-vogner og 2 stridsvogner). Dette hadde vært en modell som ikke eksponerer meg selv for så stor risiko for tap. Kanskje den beste løsningen. Forutsatt at jeg har de 4 timmene til rådighet, uten at balansen tipper feil vei.
    Minsk, det nye Utopia

  33. Post ID# 1039490 #33
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    8.594
    Det reiser da spørsmålet om hva poenget med flankemarsjen er. Når du iverksetter rundt svingen med vognene, kommer ildstriden mellom dine vogner og fiendens stridsvogner til å bli av en ganske avgjørende karakter, og den kommer til å være over relativt raskt. Det vil si at slaget i realiteten enten er tapt eller vunnet en god stund før infanteriet ditt når frem.
    Beidh a lá leo

  34. Post ID# 1039496 #34
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Bosted
    buskerud
    Innlegg
    2.971
    Jeg må planlegge for muligheten at ting ikke går etter planen. Flankmarsjen åpner muligheter hvis min initiale aggressive plan ikke fungerer.
    Minsk, det nye Utopia

  35. Post ID# 1039551 #35
    Dette var intressant. Håper jeg ikke melder meg på for sent.

    Mitt forslag:

    Egen OP opp på høyden ASAP. For å skaffe bedre overblikk over fi pos.

    Vil forsøke å kjøre langs nordre kant myr/gjennom skogen med 44. Her er det bedre grunn.
    Rekognosering etter vannhull mens vi rykker fram.

    Om dette går:

    44 til utgangstilling ved sørspissen av høyde. Kjører på fast grunn litt oppe på høyden.
    Rek beste ildstilling for å bekjempe fi strv fra sydspissen av høyde.

    2strv (41 og 42): utgangstilling bak nordspissen av høyde. Og I skjul for PV bak skog

    1strv (43) følger Tr1

    Tr 1 og Tr 2 utgangstilling som den er

    Fordeling BK

    Tr1 3 ildskurer spreng. 1 røyk

    9 har resten I reserve og disponerer art

    Kl Z:

    Art 1 ildskur mot fi strv på høyde øst
    BK 1 ildskur mor PV

    BK 1 Røyk legges foran PV ved vei

    41 og 42 angrper Øst- nordøst mot liten høyde. Utnytt dekning bak liten høyde.
    Oppdrag. Bekjemp strv på høyde. PO ildstøtte mot PV ved vei mot Nord. Ta og Hold høyde mot øst

    1 og 43 angriper nord så nordøst for å unngå liten myr rett nord for vei.
    Bekjemp PV. Ta og hold deres posisjon. Reorganiser mot nord, sikre mot vest I fall fi flykter inn i skogen.

    2 PO følg 41 og 42. Ta og hold høyde. Reorganiser mot nord og øst.

    44 PO kjør I stilling for å lokaliser og bekjempe. Strv på høyde. PO ildstøtte mot PV stillinger.

    Min tanke er:
    Når angrepet starter vil naturlig nok fi strv åpne ild. 44 vil ha gode forutsetninger for å lokalisere og bekjempe fi strv samt ha fordelen av flankepos.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •