Milforum - discussion politics, security, military and conflicts around the world.

Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her

Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: BOKTIPS: Terrorjegerne av Tom Bakkeli

1. Post ID# 1037955 #1

BOKTIPS: Terrorjegerne av Tom Bakkeli

Hei alle på milforum, jeg vil takke alle dere som har bidratt med informasjon, inspirasjon og støtte under arbeidet ned boken Terrorjegerne som lanseres en av de nærmeste dagene.
    Bokens tema ble dessverre aktualisert på en grusom måte 22.juli.
    Jeg tar gjerne imot innspill, spørsmål og reaksjoner fra dere som leser boka med kritiske øyne.
    God fornøyelse!
    Tom Bakkeli
    På stedet HVIL, hvil...

2. Post ID# 1043077 #2
    Og her er utdrag fra boka, mottatt av Kagge forlag.
    http://milforum.net/tom-bakkeli-terr...rne-utdrag.pdf

Har selv kjøpt boken og gyver løs på den nå. Som Tom sier er det morsomt for ham å få feedback, good and bad.

Noen her som har lest boken? Kjøp den ved å følge linken her, så støtter du Milforum med noen slanter også:
    http://clk.tradedoubler.com/click?p=...5896712&rom=MP

Kjør debatt!
    Administrator

3. Post ID# 1043082 #3
    Bok kjøpt og lest ila 3 frivakter. God spenningslektyre, men noen av de sakene som ble beskrevet i den boka var litt drøyt etter min mening. Skal ikke si hva grunnet spoilerfare. Alt i alt en god bok som anbefales som spenningslektyre.

Sambandsdisiplinen og ditto prosedyrer brukt i boka var det for øvrig og så som så med, men tillegger den kunstnerisk frihet og lar den ligge ;o)

4. Post ID# 1044379 #4
    Jeg skal forsøke å gi et ustrukturert kritisk tilbakemelding til boka di. Det kan forekomme spoilere.

Kjøpte boka på tirsdag og gjorde den ferdig på fredag. Jeg har lest mange bøker som har vært vanskelig å legge fra seg, med denne boka var det til tider vanskelig å ikke legge fra seg boka. Jeg sitter igjen med en følelse som jeg ofte fikk etter å ha lest skolestiler. Godt utgangspunkt, men fortellinga preges av utålmodighet og kunne glatt ha vært dobbelt så lang.

Du velger å skrive om et relevant tema, noe som alltid er et pluss. Dessverre plages jeg av boka. Det slår meg at dette er en bok enhver 14-åring med FSK/MJK-romantikk-drømmer vil elske fordi den handler om to operatører med bakgrunn fra FSK/MJK i og for seg ikke noe negativt, men samtlige karakterer i boka er todimensjonale som bare det, og alle forsøk på å gi dem dybde faller i mine øyne igjennom, nettopp fordi de er krampaktige og fremstår som veldig kunstige, til slutt sitter jeg igjen og føler at jeg overhodet ikke har blitt kjent med noen av karakterene i boka og bryr meg derfor ikke det minste om hvordan det går med dem..

Tidsaspektet i boka sliter jeg også med. Jeg får utifra det jeg leser følelsen av at hovedplotet i historien foregår i løpet av et par dager, inntil det plutselig nevnes at det er gått to uker i løpet av et par titals sider. I forhold til utgangspunktet (operasjon uranus er noe som haster veldig) Så må jeg klø meg litt i hodet over et plutselig sjumilssteg hva tid angår.

På et tidspunkt har to av karakterene i boka sex mens de er ute på oppdrag. Jeg tror aldri, i mine villeste fantasier at en FSK/MJK/E-tjeneste operatør i felt ville vært så uprofesjonell, og i allefall ikke to stykker.

Det politiske renkespillet som foregår er også platt og forutsigbart, og her kan du med forddel lære litt av andre forfattere som Tom Clancy og Frederic Forsyth, dette gjelder forøvrig også alle andre aspekter av boka.

Introduksjonen, bare for å ha ta den skikkelig kjapt syntes jeg var überharry. Det spilles på nøyaktig det alle vet om operasjonen som tok Osama bin Laden av dage, og var følgelig forutsigbar som bare det. Her kunne du greit ha diktet opp litt og spedd på historien.

Språket ditt er objektivt og klinisk. Dette er utvilsomt positivt i journalist øyemed, men det har den følge at boka blir noe kjedelig å lese. Du kan gjerne sprite opp litt, og skildre omgivelser, humør og hendelser i større grad.

En god thriller bør være som den typen oppgaver man finner i rebus-bøker for barn der man skal trekke en strek fra prikk til prikk for til slutt å sitte igjen med en tegning av noe kjent. Helst bør det være så mange punkter at man ikke ser hva tegningen skal forestille før man har gjort seg ferdig. Denne boka var dessverre som å trekke en strek mellom tre-fire punkter. Det var hele tiden ganske tydelig hvor historien var på vei, og sluttresultatet var langt ifra noe høydepunkt.

Sist, men i mine øyne definitivt ikke minst; som tidligere grensejeger i sør-teig reagerte jeg litt på at hovedpersonene dine enkelt og greit bare kunne krysse grensa i området omkring Skogfoss; Om vinteren lar det seg ikke gjøre å krysse elva uten å bli oppdaget, I snøen blir det spor, og både GSV og russisk grensevakt er flinke til å avpatruljere grensa. Her ville det blitt baluba.

Dette var de mentale punktene jeg hadde å by på, skulle gjerne ha skrevet noe mer strukturert, men jeg la igjen boka i bergen, så det blir dårlig med faktasjekking. I tillegg til de overnevnte forfatterne vil jeg anbefale deg å sjekke ut en forfatter ved navn Karl Marlantes, som har skrevet en fremragende bok som heter Matterhorn. Lykke til videre.
    Sleep is for the weak
    Caffeine is my sacrament
    ...are those spiders real?

5. Post ID# 1044670 #5
    Hei cluch, takk for råd og vink. Som debutant innen romanfaget er jeg særdeles ydmyk og lydhør for leserreaksjoner og innspill. Mange av dere her på milforum besitter mye kunnskap og erfaringer som jeg har hatt og vil dra nytte av.
    Jeg tar svært gjerne imot tips til hva jeg burde vektlegge sterkere, hva dere ønsker dere mer/mindre av, og andre konkrete ting.
    Og husk at en roman er annerledes enn en dokumentar. Det har jeg fått merke til gagns under skrivingen!
    Så har dere noe på hjertetn som kan hjelpe meg før jeg går i gang med neste bok, ikke nøl!
    med beste hilsen Tom Bakkeli
    På stedet HVIL, hvil...

6. Post ID# 1045268 #6
    Hei Eeo, tusen takk for hyggelig melding! Jeg har som du så lagt handlingen i Terrorjegerne litt fram i tid. Det innebærer at den del utstyr, våpen, prosedyrer er annerledes enn i dag. Jeg har også bevisst foretatt en del endringer av virkelighetens prosedyrer.
    Men til deg og alle andre på forumet: Jeg tar svært gjerne imot innspill og spørsmål om boka og annet.
    På stedet HVIL, hvil...

7. Post ID# 1059753 #7
    Hadde litt vansker å henge med på alle personene i boken. Det andre forfattere har gjort og som er veldig greit synes jeg mtp at man gjerne leser noen sider så kan det ta ei tid før man får lest videre er at i starten av boken blir det listet opp alle navnene på de forskjellige figurene. Da kan man bare slå opp her hvis man leser et navn og har glemt hvem dette var istedenfor å lete gjennom halve boken

8. Post ID# 1059785 #8
    Senior medlem
    Ble medlem
    Jan 2011
    Jeg er over halvveis i boken å syntes at hittil så er det en veldig god bok og vil definitivt anbefale videre!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •