Hæren + Heimevernet = sant? . Analyse Russland Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar Bør politiet bli bevæpnet?

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren? Slik angriper generalen vernepliktsforsvaret

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 1 av 33 12311 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 20 av 650
Kjøp bøker hos

Tråd: AUF-leder fryktet statskupp

1. Post ID# 1034619 #1
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2004

AUF-leder fryktet statskupp

[ur=http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4192244.ecel]AUF-leder fryktet statskupp
    AUF-leder Eskil Pedersen sier han var sikker på at skytingen på Utøya var statskupp.[/url]

Dette har kommet opp før, men er det bare meg som finner dette sterk foruroligende?

Hvordan kan det ha seg at lederen for AUF har så liten tiltro til de som er bemyndiget til å utøve makt i Norge?
    Ehh... hva gjør den knappen her?

2. Post ID# 1034621 #2
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2009

Re: AUF-leder fryktet statskupp

Jeg tror at den koblingen skjedde i det de fant ut at det var "Politiet" som skjøt og myrdet. I panikkangsten ble tanken smidd og festet seg som en sannhet.
    Panikk får mennesker til å tenke totalt irrasjonelle tanker..
    Tror ikke vi skal laste ham, eller noen av de andre som var på øya for den tanken.
    Bumpibump TM

3. Post ID# 1034628 #3
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2004

Det er ikke ment som kritikk av AUF leder, han var i en ekstrem situasjon og jeg har personlig ingenting imot hvordan han reagerte og handlet når han var på utøya og etterpå, eller hvilke tanker han hadde.

Men tanker om statskupp må komme et sted ifra og det har en viss interesse å vite hvor fra, kanskje du har rett i at politiuniformen skapte en naturlig tankerekke til statskupp i en situasjon der han var begrenset rasjonell pga sjokk, men hva om tanken kommer ett annet sted?
    Ehh... hva gjør den knappen her?

4. Post ID# 1034631 #4
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005

For alle som har studert en del politisk historie og teori så er jo frykten for maktapparatets kupp standardpensum. At det er et tema over rødvinen i røde ungdomspartier er vel ikke akkurat sjokkerende.

Så lenge det er sunn diskusjon som leder til en verifisering av demokratiets mekanismer for sikre seg mot subkulturer og tilstander som feks Tyrkia og Argentina har opplevd så ser jeg ikke noe galt i å diskutere dette. Jeg vil jo tro at det for mange som teoretiserer rundt dette er naturlig å konkludere med at verneplikten er en god ting.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

5. Post ID# 1034635 #5

Jeg tok opp dette for en tid tilbake i en annen tråd. Noen AUF'ere trodde også at Mossad stod bak angrepene, før det ble kjent hvem ABB var. Man kan lure litt på hva de lærer i den organisasjonen.

6. Post ID# 1034638 #6
    Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005

Jeg sliter med å se forskjell på ekstremismen til gjerningsmannen og til denne AUF'eren, for å være beint fram ærlig...

Den ene på et vis som til nå er nevnt i media, og den andre like skremmende galt i "motsatt retning".

Skal dette bli en av våre folkevalgte ?? Det er da forhåpentligvis visse krav som stilles til edrueligheten til folk som skal forvalte landet for oss. Å prestere tro at et statskupp er på gang - selv under et såpass ekstremt sidesprang fra hverdagen som 22. juli ble på Utøya - vil jeg hevde krever visse "kvalifikasjoner" man virkelig ikke kan ha blant våre folkevalgte...

Mtc.
    Beyond is where I learn

7. Post ID# 1034789 #7

Med tanke på almenhetens kunnskap om "manglende bevilgninger" til statens maktapparater så kan det jo være at tanken streifet dem og trodde at enkelte avdelinger mente nok var nok. Har jo skjedd før i verden...
    "Semper Paratus"

8. Post ID# 1034835 #8
    Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005

I hvilken del av den stabile verden da ?

Hvitebrigader vs rødebrigader, Spania på 30-tallet og Italias landsbygd fra rundt 1850 av hvor faschismen grodde fram, teller slett ikke.
    Beyond is where I learn

9. Post ID# 1035156 #9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Haward Vis post
    Det er ikke ment som kritikk av AUF leder, han var i en ekstrem situasjon og jeg har personlig ingenting imot hvordan han reagerte og handlet når han var på utøya og etterpå, eller hvilke tanker han hadde.

Men tanker om statskupp må komme et sted ifra og det har en viss interesse å vite hvor fra, kanskje du har rett i at politiuniformen skapte en naturlig tankerekke til statskupp i en situasjon der han var begrenset rasjonell pga sjokk, men hva om tanken kommer ett annet sted?
    Jeg har i mine yngre dager, den gang man var litt naiv og ung, vært medlem i venstresidens ungdomspartier. Jeg vil påstå at innen de marxistiske rekker (SU og AUF oppfatter seg nok som mer "revolusjonære" enn det moderpartiene er) har man en grunnleggende skepsis og til dels negativistisk holdning mot samfunnets ordens- og forsvarsmakt. Som USA-vennlig og potensielt kontra-revolusjonære institusjoner/anti-demokratiske.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

10. Post ID# 1035157 #10
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Har vondt for å se at akkurat slike tanker utelukkende kan begrunnes i at ABB hadde på seg politiuniform. Én ting er sannsynlighetsforskjellen mellom maktovertagelse og galning i falsk uniform, alternativt ensom galning i politiets rekker, en annen ting er linken man drar til Forsvaret uten å ha sett noen militære. Det drøyeste er dog linken til mossad, som det ikke finnes noen rasjonell link til. Vel befinner man seg i en situasjon hvor rasjonaliteten blir utfordret av andre mekanismer i huet, men det er vel da det er lett å ty til "tradisjonelle fiendebilder". Hvis man har et slikt bilde av Israel at man kobler nedslaktning av ungdomspolitikere på Utøya til dem uten noen annen foranledning enn eget verdenssyn, så bør man vel revurdere dette verdenssynet...
    Beidh a lá leo

11. Post ID# 1035159 #11
    Jeg tenker at det muligens er fire scenarioer de kunne sett for seg:

1) Det er en skyte-desperado som er kommet til øye
    2) Det er nasjonal/internasjonal terrorisme på gang med anslag mot landets mektigste politiske parti
    3) Det er et statskupp på gang der Forsvar og Politi ødelegger maktapparatet i hovedstaden og utrydder politiske motstandere
    4) Mossad/israel tar hevn mot norske myndigheter og deres "ungdomsskole i politikk" pga. engasjementet i midtøsten

Sånn i etterpåklokskapens ånd vil man rent logisk si at de to første forslagene virke mest logisk. Men jeg vet at man fra radikalt hold i Norge har sett på Forsvaret (og da trolig også Politiet) som konservative sympatisører med den politiske høyre fløy, samt at disse har "gått i USA sitt ærend" for å hindre "marxistisk utbredelse". Forsåvidt hadde man i latin-Amerika, Asia, Europa og Afrika mange regimer som fungerte som "allmenne bevis" på amerikansk politikk og forsåvidt anti-demokratiske virksomhet på 60-, 70- og 80-tallet. Den skepsisen man utviklet på den tiden har neppe uten videre svunnet hen. RU, SU og AUF er langt mer radikale enn moderpartiene (jeg skal ikke si det sikkert og partiet Rødt og RU, men det er rimelig å anta at det samme er tilfelle der). Nyere versjoner av den skepsisen er trolig sementert med en oppfattelse av det militær-industrielle kompleks og amerikansk "olje-imperialisme".
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

12. Post ID# 1035160 #12
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Har vondt for å se at akkurat slike tanker utelukkende kan begrunnes i at ABB hadde på seg politiuniform. Én ting er sannsynlighetsforskjellen mellom maktovertagelse og galning i falsk uniform, alternativt ensom galning i politiets rekker, en annen ting er linken man drar til Forsvaret uten å ha sett noen militære. Det drøyeste er dog linken til mossad, som det ikke finnes noen rasjonell link til. Vel befinner man seg i en situasjon hvor rasjonaliteten blir utfordret av andre mekanismer i huet, men det er vel da det er lett å ty til "tradisjonelle fiendebilder". Hvis man har et slikt bilde av Israel at man kobler nedslaktning av ungdomspolitikere på Utøya til dem uten noen annen foranledning enn eget verdenssyn, så bør man vel revurdere dette verdenssynet...
    Nå er jo Mossad faktisk en av de få organisasjoner som har gjennomført terroraksjoner på norsk jord, men jeg er nok enig med deg. Det kan nok hende at dette også er farget av at Utøya i år hadde Israel/Palestina som et av sine hovedtema. Bra tema da det er vanskelig og ikke svart/hvitt.

Men i det store og hele så skylder jeg dette på lite sammenhengende katastrofereaksjoner. Mennesker har behov for å sette sammenheng og årsak til hendelser. Ekstremistene i dette kaller vi konspirasjonsteoretikere ....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

13. Post ID# 1035162 #13
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Vel, Lillehammer-saken skjedde vel før alle ungdommene på Utøya ble født, så de kan vel neppe være særlig "preget" av den. Og den er vel ikke sammenlignbar med et slikt scenario som på Utøya. Den ligger vel snarere ganske nært opp til USAs angrep på Bin Laden i Pakistan(med den forskjell at USA traff riktig mann), om man først skal dra en sammenligning.

Uansett er det bemerkelsesverdig at fremtidens politikere trekker slike konklusjoner. I motsetning til operativ ledelse er det her snakk om ting de faktisk har gjort seg opp en mening om på forhånd (Mossad/Israel, ikke ABB eller angrepet...), og å trekke den konklusjonen at mossad er en sannsynlig suspect når det er snakk om en slik massakre vitner i mine øyne om en innstilling til Israel som ikke akkurat er preget av objektive vurderinger...
    Beidh a lá leo

14. Post ID# 1035163 #14
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Vel, Lillehammer-saken skjedde vel før alle ungdommene på Utøya ble født, så de kan vel neppe være særlig "preget" av den. Og den er vel ikke sammenlignbar med et slikt scenario som på Utøya. Den ligger vel snarere ganske nært opp til USAs angrep på Bin Laden i Pakistan(med den forskjell at USA traff riktig mann), om man først skal dra en sammenligning.

Uansett er det bemerkelsesverdig at fremtidens politikere trekker slike konklusjoner. I motsetning til operativ ledelse er det her snakk om ting de faktisk har gjort seg opp en mening om på forhånd (Mossad/Israel, ikke ABB eller angrepet...), og å trekke den konklusjonen at mossad er en sannsynlig suspect når det er snakk om en slik massakre vitner i mine øyne om en innstilling til Israel som ikke akkurat er preget av objektive vurderinger...
    Jeg tror heller ikke at den Mossad aksjonen har preget disse ungdommene. Skepsisen til Israel, tror jeg i stor grad stammer fra Palestina-komiteen og AKP(ml) samt at media dreide sin vinkling i stadig større grad over på palestinernes situasjon fra 80-tallet av. Dette med AKP(ml) høres kanskje søkt ut, men personer derfra var sentrale i opprettelsen av Palestina-komiteen, samt, at mange som var "raddiser" på 70- og 80-tallet etter hvert har tatt "overgangen" inn i et sosial-demokratisk parti og blitt litt mer liberale siden 80-tallet. Mange av dem har akademisk utdanning og politisk aktive barn.

Samme grupperinger har hatt stor innflytelse på kritikken mot USA og amerikanske utenriks(real)politikk. Fra "America is your friend" etter krigen har det blitt større skepsis etter Vietnam-konflikten.

15. Post ID# 1035167 #15
    Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Jeg tenker at det muligens er fire scenarioer de kunne sett for seg:

1) Det er en skyte-desperado som er kommet til øye
    2) Det er nasjonal/internasjonal terrorisme på gang med anslag mot landets mektigste politiske parti
    3) Det er et statskupp på gang der Forsvar og Politi ødelegger maktapparatet i hovedstaden og utrydder politiske motstandere
    4) Mossad/israel tar hevn mot norske myndigheter og deres "ungdomsskole i politikk" pga. engasjementet i midtøsten

Sånn i etterpåklokskapens ånd vil man rent logisk si at de to første forslagene virke mest logisk. Men jeg vet at man fra radikalt hold i Norge har sett på Forsvaret (og da trolig også Politiet) som konservative sympatisører med den politiske høyre fløy, samt at disse har "gått i USA sitt ærend" for å hindre "marxistisk utbredelse". Forsåvidt hadde man i latin-Amerika, Asia, Europa og Afrika mange regimer som fungerte som "allmenne bevis" på amerikansk politikk og forsåvidt anti-demokratiske virksomhet på 60-, 70- og 80-tallet. Den skepsisen man utviklet på den tiden har neppe uten videre svunnet hen. RU, SU og AUF er langt mer radikale enn moderpartiene (jeg skal ikke si det sikkert og partiet Rødt og RU, men det er rimelig å anta at det samme er tilfelle der). Nyere versjoner av den skepsisen er trolig sementert med en oppfattelse av det militær-industrielle kompleks og amerikansk "olje-imperialisme".

Det jeg tenkte(men ikke trodde var tilfelle denne gangen) var at omtrent slik ville et angrep på Norge fra en annen nasjon starte.
    Angrep på Regjeringen,angrep for å skape panikk i befolkningen,samt sabotasje mot radiokommunikasjon,osv osv.
    Det hadde nok gått litt tid før vi hadde summa oss da.Tanken på hvor små de militære styrkene våre i nord er,ville da vært mildt sagt skremmende.
    everybody is somebodys fool

16. Post ID# 1035543 #16
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    Denne artikkelen er interessant: http://vgdebatt.vgb.no/2011/08/10/po...orikk-og-vold/

Marxister og andre på den ekstreme venstresiden hadde på 60-70 tallet en voldsretorikk som er til forveksling lik den en del av rasistene har hatt. Ikke bare gikk de inn for "væpna revolusjon", de kalte også folk i AP for quislinger. Hva om en einstøing, inspirert av denne retorikken, hadde utført en tilsvarende handling som Utøya?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

17. Post ID# 1035553 #17
    Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2005
    Phu, det var da bra vi slapp det. Istedet for slike sinnsyke handlinger, så "solte de seg i glansen" av sine åndsbrødre, slike som Pol Pot, Castro, Gnomen i Nord Korea et al, og fikk tilfredstilt sine "våte drømmer" igjennom deres massedrap.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

18. Post ID# 1035554 #18
    Sitat Opprinnelig skrevet av tiurleik Vis post
    Det jeg tenkte(men ikke trodde var tilfelle denne gangen) var at omtrent slik ville et angrep på Norge fra en annen nasjon starte.
    Angrep på Regjeringen,angrep for å skape panikk i befolkningen,samt sabotasje mot radiokommunikasjon,osv osv.
    Det hadde nok gått litt tid før vi hadde summa oss da.Tanken på hvor små de militære styrkene våre i nord er,ville da vært mildt sagt skremmende.
    Slike angrep fra andre stater kommer aldrig til å skje. Det har jo de røde vedtatt. Det var noe Kåre surret med på 80 tallet. (men måten Sovjet planla dette utført på, og trente på er veldig intresang)

19. Post ID# 1035558 #19
    Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2005
    Det er en utpreget misforståelse, alternativt manglende kunnskap om, i hvilken grad det faktisk er venstresiden som har stått for voldsbruken i den vestlige verden siden krigen, og fortsatt gjør det. Endel er nevnt tidligere i tråden, men senest i Europols statistikk for 2010 fremgår det at det har vært 45 venstreekstrimistiske angrep, mens det ikke har funnet sted et eneste høyreekstremistisk. (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10080917)

"Væpna revolusjon" har man vel fortsatt ikke gått bort fra i de kretser, de har vel rett og slett moderert språkbruken. På AKP-MLs gamle sider, som var gjeldende frem til dannelsen av partiet Rødt i 2007, finner man på programsidene referanser til bruk av "væpna makt" (http://www.akp.no/program/gjeldende-program.html).

I tillegg blir det jo artig å se hvor mange som fortsatt kommer til å gå med Che Gueavara-trykk på t-skjortene sine; fyren var en massemorder som egenhendig tok livet noe sånt som 180 mennesker, og dessuten var leder for henrettelsesskvadronene som tok livet av mer enn 14 000 mennesker under Cuba-revolusjonen.
    If you can't dazzle them with facts, baffle them with bullshit!

20. Post ID# 1035861 #20
    Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005

Mener å erindre, det er sikkert bare en glipp, å huske at AKP kom som følge av at arbeiderpartiet (sjølvaste!) slapp væpna-tanken, og de som var uenige i å slippe dette med væpning da starta opp AKP.

Mulig jeg blingser på tidsspenn her, men det er "noe" med en historie om lastebiler med våpen kjørt av hissige arbeiderpartister på Østlandet, overvaakningen på hjul og pjatt om revjusjon, men at da noen ombestemte seg og slutta med våpenføringa si.

Jaja, hva veit vel jeg - har jo knappast ungdomsskola.
    Beyond is where I learn

Side 1 av 33 12311 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •