Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her.

>> Har du sjekket ut vår lille nettbutikk? <<

Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: Nijmegenmarsjen (Oslo) 2012

Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005

Nijmegenmarsjen (Oslo) 2012

Da er i allefall jeg både klar for å starte treninga for neste års marsj.

OOF - første økt - søndag 28. august, oppmøtested Sjøsiden på Oslo S kl. 0900.

Joda, det er tidlig på søndag men ikke mer enn det må være.

Distanse - Sjøsiden - langs E-18 via Gamle Mossevei til Vinterbro/Sjøskogen (returbuss for de som ønsker) og tilbake igjen.

Antatt distanse totalt er 45 km, antatt tidsforbruk er 8+ timer, ta med matpakker og rikelig drikke ! Mellom Oslo S og Sjøskogen er det vel bare bensinstasjonen ved Nedre Bekkelaget (ved busstoppet) som kan tilby påfyll av føde.

Antrekk som normalt, pakning. Ingen SAN-støtte.

Neste treningsøkt blir tentativt to uker ut i september, og neste deretter primo oktober.
    Beyond is where I learn

Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005
    Javel, da har Norsk KO åpnet for påmeldinger - og de har fått mange allerede.

www.nijmegenmarsjen.info for skjema & administrativ info.
    www.KLM.no for dem som flyr tidligst avgårde til AMS/Schipohl hvor man kan ta toget til Nijmegen, derfra går det jo taxi de siste km opp til camp og jaggu er det greit med taxiholdeplass rett utenfor jernbanestasjonen !

I år reiser jeg ned for å hente mitt siste énsifra tall til båndstripa/medaljen, og er igang med treninga. Det blir fellestreninger i Osloområdet utover noe som også kan observerest på Facebook eller slike løse fora.

Pris for påmeldinga er i år som de siste årene usle kr. 2.400,- pr snute, man kan melde seg på individuellt eller som tropp. En tropp må være minimum 11 personer, da kan ingen falle fra fordi frafall av personell i såpass liten tropp diskvalifiserer til en gruppemedalje (forvokst coin) men alle får sine respektive medaljer ved fullføring.

Prisen for fly ned og opp har fra Oslo pleid å ligge på 1.000,- til 2.000,-. Togbillett fra Schipohl til Nijmegen og tilbake (kjøp tur/retur med det samme) koster <€30,- og drosjeturen opp fra Nijmegen rundt €22,-.
    Dersom man velger seg returfly lørdag etter marsjen så kan man bestille bussete som Norsk KO arrangerer fra camp og inn til AMS/Schipohl så det er lett å komme seg hjem igjen, også for folk som ikke er kjent i området.

Hva dette koster fra andre flyplasser finner dere som har behov ut selv.

Spørsmål om ett minutt.
    Beyond is where I learn

Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005
    Promovideo fra to år tilbake

Til forskjell var vi i 2011 6.500 i grønt mens de estimerte vi skulle være 5.000 pax, for to år siden endte vi opp med å være 6.000 i og rundt marsjen. Lenge siden tallene har vært så høye.
    For to år siden var det 360 nordmenn der (militære, jeg har ingen tall på de sivile) og ifjor var vi 420'ish - ifjor var også 300 førstegangsgåere !

Det er imponerende men det blir også deilig når man sammenligner med Sverige - de er færre enn oss der ende

(Danskene er rundt 800+ så det er en stund igjen til vi når deres oppmøtetall)(rundt 1990 var det 900 norske i grønt der nede, ventelister på det dobbelte av det igjen siklet på startkortene til dem som fikk dra)
    Sist endret av Gehenna; 12-01-12 kl 11:18
    Beyond is where I learn

Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005
    La føttene bli vant med skotøy og bekledning, dette er et eksempel fra snart fem år tilbake hvor en sivilist ikke hadde verken testet ut skotøyet eller kunnskaper & remedier til å tappe blemmer underveis.

Med treningsgrunnlag i M-77/tilsv, uniform og med pakning med vekt så slipper man slike "blemmer" (pun intended). I tillegg vil det slunkne støtteapparatet som er der i 2012 kunne bistå om du sliter for mye, med endel kunnskap og erfaring.

Jeg trodde jeg hadde 2007s største blemmer men mine gikk ikke på tvers av hælputa og mine blødde ikke uten hjelp - men det skal godt gjøres at ting blir ille, så lenge man trener i tide før avreise.
    Beyond is where I learn

Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005
    Jeg hørte et lite ubekrefta feltrykte om at veteraner fra MINURCAT småpønsker på å stille til start i år.

Det var personell fra begge kontigentene der i tilstrekkelig antall for å få stablet avdeling på beina i 2010 da FN-misjonen for norsk del var avslutta. Man må være minimum 11 pax for å få stille som avdeling, jeg mener å huske de var 16 for to år siden.
    Beyond is where I learn

Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005
    Fact - fellestrening i morgen den dag med følgende info å tygge på :

-oppmøte 1800 ved parkeringsplass, Frognerparken (siden som vender mot Colloseum/Majorstua)
    Ukjent distanse men beregn 2+ timer og vit at om man er gammel nok så kan man handle seg en styrketår på Den gamle major etter endt økt.

Også førstegangsgåere eller folk som "egentlig ikke" skal gå Nijmegen (i år) kan delta.

Jeg styrer ikke med denne fellestreningen, det er det en paatroppende major som gjør.
    Beyond is where I learn

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  
Se vår Statistikk . Militært diskusjonsforum. Diskuter forsvar, politikk, politi, opptak, utstyr og det øvrige nyhetsbildet.