Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 36 til 52 av 52

Tråd: Ledelse utenfor boksen

1. Post ID# 1036244 #36
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    ...

Denne faren og sønnen med kamerat er de som så langt mest fortjener å få titelen helter etter Utøya hendelsen. Det faren sa var at sønnen måte prøve å tenke på fellesskapet og ikke prioritere seg selv.

Jeg håper at sønnen satser videre på politiken. Det er slike som han som vi trenger.
    ...
    Hadde jeg forventet meg at foreldrer og ungdommer var som denne familien hadde jeg ikke brukt ordet helter.

Når jeg gikk igjennom hendelsen med mine to barn (8 og 10 år) på morgenen den 23 så skjønte dem godt hva som hadde vært det beste alternativet. Det er naturlig å flykte og det er naturlig for foreldrer å prioritere overlevelse ti sine egne barn. Men det man da egentligen sier er at "løp som faen så noen som ikke er så rask som deg blir drept istedet for deg".
    Minsk, det nye Utopia

2. Post ID# 1036245 #37
    Hadde jeg forventet meg at foreldrer og ungdommer var som denne familien hadde jeg ikke brukt ordet helter.

Når jeg gikk igjennom hendelsen med mine to barn (8 og 10 år) på morgenen den 23 så skjønte dem godt hva som hadde vært det beste alternativet. Det er naturlig å flykte og det er naturlig for foreldrer å prioritere overlevelse ti sine egne barn. Men det man da egentligen sier er at "løp som faen så noen som ikke er så rask som deg blir drept istedet for deg".
    Ja...men disse guttene "feiget" jo ut (feil ord, men beskrivende). Noe som mann slett ikke skal klandre dem for...de prøvde...og det står det stor respekt av. Men som jeg prøver å få frem, er det veldig vanskelig. Derfor...om man har muligheten, ja da stikker mann. Bra og hederlig tenkt, men såpass vanskelig at jeg ville rådet min sønn å stikke. Ville ikke du det? Helt ærlig...på en måte?
    Men herregud så bra om noen av de eldste hadde klart å gjennomføre noe slikt....psyket hverandre opp, sagt til seg selv at de var døde om de ikke gjorde noe...bygget opp aggresjon...planlagt et koordinert angrep.....ikke stoppet før Breivik var "knust"......lett fasitt...men krever en del psyke og gutts...

3. Post ID# 1036246 #38
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av MGhøyre Vis post
    Altså....ville du råde din tenåringssønn til å angripe, eller å stikke av om muligheten til å stikke var til stede?
    Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville rådet ham til. Det høres så lett ut...men man må ha aggresjon...mye aggresjon...mer enn frykt....og man må opptre veldig samlet... Fasiteten denne gang var at guttene ble tatt av frykten og var heldige som overlevde.
    Faren og sønnen ønsket ikke å berge sønnens liv, men redusere det totale tapet av liv. Kan ikke se at det gikk bedre for dem som ble drept når dem løpte eller gjemte seg rundt om på øyen. Synd at dem valgte steinkastning når dem kom tett på Breivik. Men stor applaus.

Jeg hadde ønsket at mine døttrer hadde valgt å prioritere felleskapet og ikke seg selve i en ekstrem situasjon, akkurat som jeg hadde ønsket at jeg hadde gjort det. Det gjelder egentligen ikke kun i ekstreme situasjoner.
    Minsk, det nye Utopia

4. Post ID# 1036247 #39
    Faren og sønnen ønsket ikke å berge sønnens liv, men redusere det totale tapet av liv. Kan ikke se at det gikk bedre for dem som ble drept når dem løpte eller gjemte seg rundt om på øyen. Synd at dem valgte steinkastning når dem kom tett på Breivik. Men stor applaus.

Jeg hadde ønsket at mine døttrer hadde valgt å prioritere felleskapet og ikke seg selve i en ekstrem situasjon, akkurat som jeg hadde ønsket at jeg hadde gjort det. Det gjelder egentligen ikke kun i ekstreme situasjoner.
    Bra svar. Denne faren hadde en ganske unik tankegang i en så ekstrem situasjon. Og tanken er veldig bra uansett situasjon.

5. Post ID# 1036248 #40
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    ... Bra og hederlig tenkt, men såpass vanskelig at jeg ville rådet min sønn å stikke. Ville ikke du det? Helt ærlig...på en måte? ...
    Er redd at jeg hadde sagt "løp og svøm som faen!"
    Minsk, det nye Utopia

6. Post ID# 1036250 #41
    AGR416
    Guest
    DET er jeg helt enig i. Jeg trodde vi diskuterte om rådet denne faren gav var "lurt" eller ei.
    Jeg kommenterte innlegget til Sofakriger, og ikke rådet spesifikt, i det innlegget du kommenterte.

Det handler om å ta initiativ for å redusere og ødelegge fiendens handlerom ved hjelp av vold. Er ikke det strid?
    Jeg synes analogien er dårlig. Jeg skjønner hva du mener, men du bruker en ordbruk som er for fjern fra denne og lignende situasjoner. Å gripe inn ovenfor et overfall på gata, voldtekt, ran etc er ikke strid. Det er det jeg snakker om.

Hvis det hadde vært flere skyttere på øya, som hadde gått i stilling, så hadde analogien din vært riktig.

7. Post ID# 1036273 #42
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Hørt denne historien fra Svalbard? "Hvorfor tar du på deg løpeskog, du vet da at selv med dem på klarer du ikke å løpe fra en isbjørn?" "Jeg vet det, men med løpesko kan jeg klare å løpe fra deg."
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

8. Post ID# 1036393 #43
    Vet ikke om du har sett hvilken bakgrunn faren og sønnen har?
    Joda, jeg leste at de hadde opplevd krig tidligere. Likevel synes jeg det ikke vitner om lederskap å sitte trygt hjemme i godstolen og be sønnen sin dra på selvmordstokt.

Jeg håper at sønnen satser videre på politiken. Det er slike som han som vi trenger.
    Det kommer an på. Vi trenger ikke krigshissere.

Dessuten gjennomførte de det jo ikke. Så snart han snudde seg mot dem løp de avgårde i panikk. Med andre ord var det en lite gjennomtenkt handling, og det er bare bare flaks at de ikke ble drept.

PS. Ser at mange behandler Breivik som han var en superman. Bildet som så lang har kommet frem i hans manifest og fra media er:
    Bare synd at de som var på øya ikke kunne sette seg ned i ro og mak og analysere manifestet og lese bakgrunnshistorien hans.

9. Post ID# 1036395 #44
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Fullstendig uenig. Finnes utallige eksempler hvor folk uten trening har stått imot gjerningsmenn. United 93 er ett eksempel. Dette er en farlig holdning, at man ikke skal foreta seg noe fordi man ikke har trening, ergo defaulter man seg til å være et offer.
    Denne sammenligningen blir jo noe søkt. På et fly kan man ikke flykte. Men det kan man når en kaldblodig drapsmann står med ryggen til ute i naturen. Da kan man faktisk stikke av og gjemme seg.

Enig i innlegget til hvlt.....bedre å dø stående enn å leve på knærne.
    Sofahelter er flott, det.

10. Post ID# 1036396 #45
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Jeg snakket prinsipiellt ja, ikke nødvendigvis denne saken. Poenget er at hvis man hele tiden forer barna sine med pålegg om å stikke av, ikke blande seg inn osv, så gjør man dem en bjørnetjeneste mener jeg.
    Det er da en viss forskjell på å generelt oppfordre barna sine til å ta ansvar, og å be dem om å gjennomføre rene selvmordsaksjoner når de har all mulighet til å redde livet sitt ved å flykte?

11. Post ID# 1036416 #46
    AGR416
    Guest
    Du kjenner overhodet ikke meg, hva jeg kan eller hva mine erfaringer er. Så min anbefaling til deg er å ta et steg ned fra din høye moralske hest, og ikke tro at du har enerett på meninger eller vet det minste om de du diskuterer med.

Jeg er ikke spesielt nærtagende, men å kalle meg wannabe eller sofahelt kan du prøve å gjøre face to face. Just sayin'....

12. Post ID# 1036418 #47
    AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
    Denne sammenligningen blir jo noe søkt. På et fly kan man ikke flykte. Men det kan man når en kaldblodig drapsmann står med ryggen til ute i naturen. Da kan man faktisk stikke av og gjemme seg.
    Jeg har i en annen tråd påpekt at situasjonene ikke var like, og at situasjonen på United 93 var noenlunde mer håpløs enn Utøya nettopp pga mangel på fluktmuligheter på et fly. Derimot tar du ting ut av kontekst, da jeg ikke brukte dette som eksempel på hva man burde gjort i denne saken, men for å kommentere påstanden til Sofakriger.

13. Post ID# 1036548 #48
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Gleffe revealed how he used his initiative after recognising the tragedy that was unfolding within miles of where he and his family were staying.

He said: 'I just did it on instinct. You don't get scared in a situation like that, you just do what it takes.
    Flott at alle ikke har gått i skolen "Tenk på meg selv." Men så...

http://www.dailymail.co.uk/news/arti....html?ITO=1490
    Minsk, det nye Utopia

14. Post ID# 1036565 #49
    Flott at alle ikke har gått i skolen "Tenk på meg selv." Men så...

http://www.dailymail.co.uk/news/arti....html?ITO=1490
    En helt ja. Var forøvrig reportasje om ham i en norsk nettavis også.....tror jeg la den inn i en tråd tidligere.

15. Post ID# 1036593 #50
    Sitat Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
    Synes du bør holde deg for god til å komme med karakteristikker som dette. Du kjenner ikke bakgrunnen til noen her, det er helt åpenbart.
    Det er egentlig beundringsverdig at de bryr seg med å svare deg.

16. Post ID# 1042257 #51
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    "Man kann gar nicht anders handeln in solch einer Situation", bemerkt er heute.
    http://www.nordkurier.de/lokal.php?o...burg&id=872445
    Minsk, det nye Utopia

17. Post ID# 1047510 #52
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Grossman: "you never rise to the occasion, you sink to the level of training".

....
    Siteringen er ikke helt korrekt, Grossman siterte Barrett Tillman (The sixth battle).

Et bedre sitat vedrørende dette er fra Lincon:

The occasion is piled high with difficulty, and we must rise -- with the occasion. As our case is new, so we must think anew, and act anew. We must disenthrall ourselves, and then we shall save our country.
    Minsk, det nye Utopia

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •