Nakenbading. Analyse Russland. Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar.

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren?

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Viser resultatene 21 til 40 av 52
Kjøp bøker hos

Tråd: Ledelse utenfor boksen

1. Post ID# 1036175 #21
    Men altså... En far som sitter trygt hjemme og ber sønnen sin om å angripe en tungt bevæpnet drapsmann på en liten øy er "ledelse i praksis"?

2. Post ID# 1036227 #22
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
    Men altså... En far som sitter trygt hjemme og ber sønnen sin om å angripe en tungt bevæpnet drapsmann på en liten øy er "ledelse i praksis"?
    Vet ikke om du har sett hvilken bakgrunn faren og sønnen har?

Utøya var ikke første gangen som sønnen såg folk som ble drept. Han er 17 år. Dette betyr at han ble født 1994. Samme år som det første Tjetjenske kriget startet. Det er mindre trolig at faren ikke har deltat i kamphandlinger mot en overlegen fiende (de Russiske styrkene som angrepp Tjetjenia, som i 1994 var en de facto selvstendig stat). Det er også mye mulig at han også deltok i kamphandlinger i Afganistan på 80-talet (de fleste Tjetjenske soldatene i -94 hadde den bakgrunnen).

Denne faren og sønnen med kamerat er de som så langt mest fortjener å få titelen helter etter Utøya hendelsen. Det faren sa var at sønnen måte prøve å tenke på fellesskapet og ikke prioritere seg selv.

Jeg håper at sønnen satser videre på politiken. Det er slike som han som vi trenger.

Synd at de valgte steinkastning og ikke gikk inn på kroppen til Breivik når de hadde kommet bak han.

PS. Ser at mange behandler Breivik som han var en superman. Bildet som så lang har kommet frem i hans manifest og fra media er:
    * Han var alene
    * Han var faglig svak i strid (kanskje en kort kurs i Vitrussland)
    * Lite erfaring med de våpen han brukte, hadde nesten ikke brukt sitt primærvåpen innen aksjonen
    * Påvirket av droger
    * Hørte på høy musikk under aksjonen
    * Terrengen på Utøya medfører korte stridsavstand
    Minsk, det nye Utopia

3. Post ID# 1036228 #23
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Vet ikke om du har sett hvilken bakgrunn faren og sønnen har?

Utøya var ikke første gangen som sønnen såg folk som ble drept. Han er 17 år. Dette betyr at han ble født 1994. Samme år som det første Tjetjenske kriget startet. Det er mindre trolig at faren ikke har deltat i kamphandlinger mot en overlegen fiende (de Russiske styrkene som angrepp Tjetjenia, som i 1994 var en de facto selvstendig stat). Det er også mye mulig at han også deltok i kamphandlinger i Afganistan på 80-talet (de fleste Tjetjenske soldatene i -94 hadde den bakgrunnen).

Denne faren og sønnen med kamerat er de som så langt mest fortjener å få titelen helter etter Utøya hendelsen. Det faren sa var at sønnen måte prøve å tenke på fellesskapet og ikke prioritere seg selv.

Jeg håper at sønnen satser videre på politiken. Det er slike som han som vi trenger.

Synd at de valgte steinkastning og ikke gikk inn på kroppen til Breivik når de hadde kommet bak han.

PS. Ser at mange behandler Breivik som han var en superman. Bildet som så lang har kommet frem i hans manifest og fra media er:
    * Han var alene
    * Han var faglig svak i strid (kanskje en kort kurs i Vitrussland)
    * Lite erfaring med de våpen han brukte, hadde nesten ikke brukt sitt primærvåpen innen aksjonen
    * Påvirket av droger
    * Hørte på høy musikk under aksjonen
    * Terrengen på Utøya medfører korte stridsavstand
    Jeg hadde lest om bakgrunnen til faren/sønnen.
    Men hva som skjedde er vel et godt svar i seg selv.
    Men hedelig forsøk ja.
    Og alt det du ramser opp om Breiviks bakgrunn hjelper jo sykt lite når ingen visste dette på det stadie. Politiet var jo "redd" på 600m avstand.
    Det er kun når flykt ikke er mulig, man bør gi barn/tenåringer råd om å angripe i en slik setting.
    Det mener nå jeg....

4. Post ID# 1036229 #24
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Har du sluppet opp for ammunisjon eller ikke rekker å skifte magasin når en fiende kommer mot deg, må du opp av gropen. Hopp opp, og kjemp med alle midler, bajonett, spade, armer og ben.
    ...
    I nærstrid mann mot mann spiller fellesskap og samarbeid større rolle enn i noen annen sammenheng
    ...
    Fra "Soldaten i Felt" 1985.
    Sist endret av lukman; 15-08-11 kl 00:19 Begrunnelse: Feil på quote
    Minsk, det nye Utopia

5. Post ID# 1036230 #25
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av MGhøyre Vis post
    ..Politiet var jo "redd" på 600m avstand...
    Var synd at politiet ikke ringte faren og bad om råd...
    Minsk, det nye Utopia

6. Post ID# 1036231 #26
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Más vale morir de pie que vivir de rodillas.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

7. Post ID# 1036232 #27
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Egentlig setter jeg pris på å leve i et samfunn hvor ungdom uten militær bakgrunn ikke har trening eller gjennomtenkte handlemåter som illustrert i sitatet over. At handlekraftige personer med god samhandling kunne overvunnet ABB uten våpen er sikkert mulig. Men slik ble det ikke - og det legger sten til byrden å ha slike forventninger til de overlevende i ettertid.

Det dette vel viser er at å kjempe slik faktisk er en treningssak som også må øves. Dette er ikke noe mennesker gjør uten trening og disiplin. Det var vel forsåvidt kjent fra før, men noe mange soldatutdanninger ikke tar inn over seg i tilstrekkelig grad. Men det er et helt annet topic.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

8. Post ID# 1036235 #28
    AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Egentlig setter jeg pris på å leve i et samfunn hvor ungdom uten militær bakgrunn ikke har trening eller gjennomtenkte handlemåter som illustrert i sitatet over. At handlekraftige personer med god samhandling kunne overvunnet ABB uten våpen er sikkert mulig. Men slik ble det ikke - og det legger sten til byrden å ha slike forventninger til de overlevende i ettertid.

Det dette vel viser er at å kjempe slik faktisk er en treningssak som også må øves. Dette er ikke noe mennesker gjør uten trening og disiplin. Det var vel forsåvidt kjent fra før, men noe mange soldatutdanninger ikke tar inn over seg i tilstrekkelig grad. Men det er et helt annet topic.
    Fullstendig uenig. Finnes utallige eksempler hvor folk uten trening har stått imot gjerningsmenn. United 93 er ett eksempel. Dette er en farlig holdning, at man ikke skal foreta seg noe fordi man ikke har trening, ergo defaulter man seg til å være et offer.

Enig i innlegget til hvlt.....bedre å dø stående enn å leve på knærne.

9. Post ID# 1036237 #29
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Fullstendig uenig. Finnes utallige eksempler hvor folk uten trening har stått imot gjerningsmenn. United 93 er ett eksempel. Dette er en farlig holdning, at man ikke skal foreta seg noe fordi man ikke har trening, ergo defaulter man seg til å være et offer.

Tror du skal lese innlegget mitt en gang til. "ikke har trening eller gjennomtenkte handlemåter"

Det betyr ikke at det ikke finnes mennesker med naturlig evne til å organisere seg selv og andre til å gjennomføre strid - se mange av våre motstandshelter som ikke hadde militær bakgrunn. Disse er viktige mennesker og jeg håper det er mange av dem, men det ligger ikke i forventningen min til den gjennomsnittlige ungdom.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

10. Post ID# 1036238 #30

Altså....ville du råde din tenåringssønn til å angripe, eller å stikke av om muligheten til å stikke var til stede?
    Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville rådet ham til. Det høres så lett ut...men man må ha aggresjon...mye aggresjon...mer enn frykt....og man må opptre veldig samlet... Fasiteten denne gang var at guttene ble tatt av frykten og var heldige som overlevde.
    Prisnipiellt...og med voksne folk er jeg helt enig med deg/dere.....spesiellt i et fly....som ikke helt kan sammenlignes med denne casen.

11. Post ID# 1036239 #31
    AGR416
    Guest
    Tror du skal lese innlegget mitt en gang til. "ikke har trening eller gjennomtenkte handlemåter"

Det betyr ikke at det ikke finnes mennesker med naturlig evne til å organisere seg selv og andre til å gjennomføre strid - se mange av våre motstandshelter som ikke hadde militær bakgrunn. Disse er viktige mennesker og jeg håper det er mange av dem, men det ligger ikke i forventningen min til den gjennomsnittlige ungdom.
    Handler ikke om å gjennomføre strid, du drar den litt langt vel......?

12. Post ID# 1036240 #32
    AGR416
    Guest
    Altså....ville du råde din tenåringssønn til å angripe, eller å stikke av om muligheten til å stikke var til stede?
    Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville rådet ham til. Det høres så lett ut...men man må ha aggresjon...mye aggresjon...mer enn frykt....og man må opptre veldig samlet... Fasiteten denne gang var at guttene ble tatt av frykten og var heldige som overlevde.
    Prisnipiellt...og med voksne folk er jeg helt enig med deg/dere.....spesiellt i et fly....som ikke helt kan sammenlignes med denne casen.
    Jeg snakket prinsipiellt ja, ikke nødvendigvis denne saken. Poenget er at hvis man hele tiden forer barna sine med pålegg om å stikke av, ikke blande seg inn osv, så gjør man dem en bjørnetjeneste mener jeg.

13. Post ID# 1036241 #33
    Jeg snakket prinsipiellt ja, ikke nødvendigvis denne saken. Poenget er at hvis man hele tiden forer barna sine med pålegg om å stikke av, ikke blande seg inn osv, så gjør man dem en bjørnetjeneste mener jeg.
    DET er jeg helt enig i. Jeg trodde vi diskuterte om rådet denne faren gav var "lurt" eller ei.

14. Post ID# 1036242 #34
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Handler ikke om å gjennomføre strid, du drar den litt langt vel......?
    Det handler om å ta initiativ for å redusere og ødelegge fiendens handlerom ved hjelp av vold. Er ikke det strid?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

15. Post ID# 1036243 #35
    Det handler om å ta initiativ for å redusere og ødelegge fiendens handlerom ved hjelp av vold. Er ikke det strid?
    Det er strid som krever både mye aggresjon og vold, og er mye mer strid enn det denne Breivik utførte.

16. Post ID# 1036244 #36
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    ...

...
    Hadde jeg forventet meg at foreldrer og ungdommer var som denne familien hadde jeg ikke brukt ordet helter.

Når jeg gikk igjennom hendelsen med mine to barn (8 og 10 år) på morgenen den 23 så skjønte dem godt hva som hadde vært det beste alternativet. Det er naturlig å flykte og det er naturlig for foreldrer å prioritere overlevelse ti sine egne barn. Men det man da egentligen sier er at "løp som faen så noen som ikke er så rask som deg blir drept istedet for deg".
    Minsk, det nye Utopia

17. Post ID# 1036245 #37
    Hadde jeg forventet meg at foreldrer og ungdommer var som denne familien hadde jeg ikke brukt ordet helter.

Når jeg gikk igjennom hendelsen med mine to barn (8 og 10 år) på morgenen den 23 så skjønte dem godt hva som hadde vært det beste alternativet. Det er naturlig å flykte og det er naturlig for foreldrer å prioritere overlevelse ti sine egne barn. Men det man da egentligen sier er at "løp som faen så noen som ikke er så rask som deg blir drept istedet for deg".
    Ja...men disse guttene "feiget" jo ut (feil ord, men beskrivende). Noe som mann slett ikke skal klandre dem for...de prøvde...og det står det stor respekt av. Men som jeg prøver å få frem, er det veldig vanskelig. Derfor...om man har muligheten, ja da stikker mann. Bra og hederlig tenkt, men såpass vanskelig at jeg ville rådet min sønn å stikke. Ville ikke du det? Helt ærlig...på en måte?
    Men herregud så bra om noen av de eldste hadde klart å gjennomføre noe slikt....psyket hverandre opp, sagt til seg selv at de var døde om de ikke gjorde noe...bygget opp aggresjon...planlagt et koordinert angrep.....ikke stoppet før Breivik var "knust"......lett fasitt...men krever en del psyke og gutts...

18. Post ID# 1036246 #38
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Faren og sønnen ønsket ikke å berge sønnens liv, men redusere det totale tapet av liv. Kan ikke se at det gikk bedre for dem som ble drept når dem løpte eller gjemte seg rundt om på øyen. Synd at dem valgte steinkastning når dem kom tett på Breivik. Men stor applaus.

Jeg hadde ønsket at mine døttrer hadde valgt å prioritere felleskapet og ikke seg selve i en ekstrem situasjon, akkurat som jeg hadde ønsket at jeg hadde gjort det. Det gjelder egentligen ikke kun i ekstreme situasjoner.
    Minsk, det nye Utopia

19. Post ID# 1036247 #39
    Faren og sønnen ønsket ikke å berge sønnens liv, men redusere det totale tapet av liv. Kan ikke se at det gikk bedre for dem som ble drept når dem løpte eller gjemte seg rundt om på øyen. Synd at dem valgte steinkastning når dem kom tett på Breivik. Men stor applaus.

Jeg hadde ønsket at mine døttrer hadde valgt å prioritere felleskapet og ikke seg selve i en ekstrem situasjon, akkurat som jeg hadde ønsket at jeg hadde gjort det. Det gjelder egentligen ikke kun i ekstreme situasjoner.
    Bra svar. Denne faren hadde en ganske unik tankegang i en så ekstrem situasjon. Og tanken er veldig bra uansett situasjon.

20. Post ID# 1036248 #40
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

... Bra og hederlig tenkt, men såpass vanskelig at jeg ville rådet min sønn å stikke. Ville ikke du det? Helt ærlig...på en måte? ...
    Er redd at jeg hadde sagt "løp og svøm som faen!"
    Minsk, det nye Utopia

Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •