Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 56 av 56 FørsteFørste ... 646545556
Viser resultatene 1.101 til 1.117 av 1117
Kjøp bøker hos

Tråd: 22 JULI: Bakgrunnsinformasjon

1. Post ID# 1065594 #1101
    Svart belte
    Ble medlem
    Nov 2010
    Hvis det er den linken som jeg tror det er, så skal jeg begrense meg til å komme med en liten observasjon.

Det er interssant hvordan slike bilder "slår" sterkere i magen enn om man ser de samme bildene fra et eller annet land i afrika.
    The intelligence of the creature known as a crowd, is the square root of the number of people in it.
    Terry Pratchett

2. Post ID# 1065600 #1102
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
    Bestemmelsen sier at gjeldsordning ikke skal skje hvis det kan virke støtende for samfunnet. Dersom den også omfatter gjeldssanering (noe jeg antar at den gjør), vil det ikke være anledning til å gjennomføre sanering selv om man av en eller annen rar grunn skulle ønske det.
    Utgiftene som ABB har påført samfunnet gjennom påfunnene sine er bare i kroner og øre såpass store at gjeldordning IMO er fullstendig bortkastet i ABBs tilfelle.Om han gjennom gjeldsordning skulle klare å dekke opp for så mye som 5% av hva han har kostet i ekstraordinære utgifter før han går i graven, så vil jeg regne det som et under.

3. Post ID# 1065737 #1103
    Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post

Det er interssant hvordan slike bilder "slår" sterkere i magen enn om man ser de samme bildene fra et eller annet land i afrika.
    Veldig sant. Takk for godt moderatorarbeid over her, må skrive på tankeløshet at jeg ikke ga noe mer info om hva linken inneholdt.

4. Post ID# 1068205 #1104
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innstillingen fra Stortingskomiteen er nå offentlig her (lenke).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

5. Post ID# 1070832 #1105
    AGR416
    Guest
    - På vegne av norsk politi: Beklager!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10079073

Politiets interne terrorevaluering peker på 54 punkter som må forbedres etter innsatsen 22. juli.

Bare 33 punkter fungerte godt under operasjonene i regjeringskvartalet og på Utøya, viser rapporten.

Etter å ha fått overlevert rapporten tidligere i dag, innrømmer politidirektør Øystein Mæland for første gang at skytemassakren på Utøya burde vært stanset tidligere.

- Jeg vil på vegne av norsk politi beklage at vi ikke pågrep gjerningsmannen tidligere, sier politidirektør Øystein Mæland.

6. Post ID# 1070839 #1106
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2006
    Av en eller annen grunn så følte jeg ikke at hele panelet var 100% samkjørt.

Innledningsvis ble det også sagt at prinsippene for krise/beredskapshånderingen ble fulgt til punkt og prikke. Blant annet nærhetsprinsippet, som sier at en situasjon skal håndteres på lavest mulig nivå. Jeg mener at dersom man sitter og venter på Delta som skal kjøre fra Oslo, så er man i beste fall i gråsonen i forhold til å følge nærhetsprinsippet for krisehåndtering i Norge.
    Sist endret av njetnjet; 15-03-12 kl 17:50

7. Post ID# 1070936 #1107
    Veteran
    Ble medlem
    Sep 2005
    Nærhetsprinsippet betyr at ekstraordinære hendelser organisatorisk skal håndteres på et lavest mulig nivå. Dette betyr at man selvsagt kan benytte de best egnede ressurser på taktisk nivå.
    Charlie don't surf

8. Post ID# 1071015 #1108
    Global moderator
    Ble medlem
    Jan 2009
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    ADVARSEL STERKE BILDER Dette er linken mange advarer mot, den inneholder sterke bilder og enkelte kan kjenne igjen sine ut ifra klesdrakt. Så tenk deg om før du trykker på den. isak, Moderator

http://www.worldpressphoto.org/photo...l?gallery=2634

Fy faen.
    Ny link. Advarselen står. http://www.worldpressphoto.org/photo...arstromsns2-al

Enig. Bildene sparker i magen. Ganske ufattelig, selv nå når det har gått en del tid. Helt drøyt. Relaterer i disse dager også til mannskapene som klødde etter å komme seg over og uskaddeliggjøre trusselen. Å stå i en havarert båt midt på fjorden, spent som en fjør til å eksplodere mot trusselen, må være en HELT jævlig følelse.
    Insa.

9. Post ID# 1071023 #1109
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lucas Vis post
    Relaterer i disse dager også til mannskapene som klødde etter å komme seg over og uskaddeliggjøre trusselen. Å stå i en havarert båt midt på fjorden, spent som en fjør til å eksplodere mot trusselen, må være en HELT jævlig følelse.
    Eg klandrar dei ikkje, truleg var dei ivrige etter å kome over til Utøya med ei stor styrke for å nøytralisere gjerningsmannen. Men allikevel, eg klarar ikkje å la vere å stille spørsmålet: Var det ingen av dei tre frå Nordre Bukerud pd eller dei åtte frå Delta som samla seg ombord i gummibåten som skjøna, eller stilte spørsmål ved, om ikkje 11 personar var for mange for gummibåten.

10. Post ID# 1071026 #1110
    Veteran
    Ble medlem
    Apr 2011
    Kan det være at dette er testet og funnet fungerende på tidligere gjennomføringer og/eller trening?

Kan det være at man har satt seg såpass fast i et operasjonsmønster på åtte mann i Delta at man akkurat i denne isolerte situasjonen ikke så alternative løsninger heller enn å fylle båten med et fullt lag uten å vurdere tilstand fortløpende? Flytende spørsmål fra meg uten noe som kan underbygge det, jeg har ikke til hensikt å kritisere noen i det hele tatt. Men det er absolutt legitimt å stille spørsmål ved vurderingsevne i forhold til gummibåtens kapasitet. Man trenger tross alt ikke å være lastemester for å ta en slik vurdering av båten i dette tilfellet.

11. Post ID# 1071032 #1111
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    I selvkritikken fra politiet virker det som det er denne overbelastningen av båten de selv finner mest kritikkverdig. Videoen som gikk verden rundt i alle TV-stasjoner var jo tragikomisk. Det må ha vært noe psykisk med tunnelsyn etc. der som gjorde at de ikke straks så det åpenbare, dette kunne ikke gå og her måtte de ha færre folk i båten. Det er jo en sjøvettregel som heter "Overbelast ikke båten. Pass på at den er i forsvarlig stand."

Dette kunne gått temmelig ille for politiet og. Med skuddsikre vester, hjelmer, stridsvester, våpen etc., og uten redningsvester, regner jeg med at de ville gått rett til bunns hvis de havnet i vannet, og det var de temmelig nær å gjøre.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

12. Post ID# 1071371 #1112
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2005
    Nå er jo rettsaken og vitnelista klar, det som kanskje har mest interesse er vel forsvarsbyggs forklaring om bomben den 24 april. Innsatsleders forklaring samme dag, samt tekniske bevisene som legges fram fra 06 t.o.m 15 juni. For sarte sjeler så blir obduksjonsrapporter lagt fram ettermiddag 24 samt 25 april, greit for de aller fleste å holde seg unna da.
    Sist endret av isak; 19-03-12 kl 11:46
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

13. Post ID# 1071396 #1113
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2005
    Nye bilder fra bombekrateret publisert i dag, her fra tv2 http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...t-3736751.html

14. Post ID# 1079282 #1114
    Stemningsfull Youtube-video med svært god dramaturgi som viser noko av det som skjedde 22. juli og i tida etterpå.

15. Post ID# 1081547 #1115
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2005
    Nå er BBC dokumentaren lagt ut på nett http://www.youtube.com/watch?v=nAoaIGdyd9s&sns=em

16. Post ID# 1091535 #1116
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Tråd stenges og videreføres i andre tråder

Tråden stenges og klistres og beholdes for historisk referanse og nyttig bakgrunnsinformasjon.

Som erstatning åpnes et sett nye diskusjonstråder basert på kommisjonens egen tematiske inndeling:

– Antiterrorarbeid og overvåking
    – Tilgang og kontroll på våpen og eksplosiver
    – Sikkerhet rundt samfunnets infrastruktur, og særlig regjeringskvartalet
    – Politiaksjonen
    – Redningsaksjonen og helsevesenets håndtering
    – Nasjonal krisehåndtering

Det er ganske stor forskjell på forbedringer "i sann tid", dvs den aktiviteten som skjer under stort tidspress, og den langvarige analyseaktiviteten f eks PST vil drive med lang tid i forveien. Tilsvarende mellom det som er relevant for den enkelte polititjenestemann og for noen på regjeringsnivå. Ved å splitte diskusjonen opp i flere tråder kan det være mulig å holde den mer fokusert.

Hensikten her er ikke å gjenskape kommisjonens arbeide, men høre hva milforums lesere har av innspill rundt de forskjellige tema.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

17. Post ID# 1097633 #1117
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2005

"Sikkerhetsvaktene som passer på regjeringskvartalet og departementene, mangler fortsatt viktig verneutstyr over 14 måneder etter terrorangrepet i fjor.

Thomas Vogt fungerte som kjentmann for beredskapstroppen Delta 22. juli i fjor. Han husker godt hvordan det så ut inne i høyblokka og følelsen av å være der uten verneutstyr, sammen med beredskapstroppen som var rustet fra topp til tå.

– Det var kaotisk. Det var glass over alt, møbler hadde veltet, vinduer og dører hadde blåst ut og trappene hang i armeringsjern."

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8330113

Siden denne er stengt postet jeg det i denne tråden http://milforum.net/threads/61951-22...-infrastruktur
    Sist endret av isak; 24-09-12 kl 10:25 Begrunnelse: La til link til ny tråd

Side 56 av 56 FørsteFørste ... 646545556

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •