Ubåt-jakt i Sverige. Analyse Russland. Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar.

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren?

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Viser resultatene 1 til 12 av 12
Kjøp bøker hos

Tråd: General refses

1. Post ID# 1022813 #1

General refses

http://www.dagbladet.no/2011/05/21/nyhe ... /16608007/

Enstjerners general, brigader Arild Dregelid, får refs fra forsvarssjefen, etter at han anklaget Stoltenberg-regjeringen for å ha dårlig gangsyn.
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

2. Post ID# 1022815 #2
    Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005

Re: General refses

Ække no sjennerall, gitt.
    Beyond is where I learn

3. Post ID# 1022817 #3

Burde kanskje vært i journalister og håpløse ord og uttrykk.

Men ettersom jeg har erfart (og lært på befalskole 09/10) så skal brigader tiltales som general...
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

4. Post ID# 1022821 #4
    Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005

Høres mektig rart ut i og med at de er stabsoffiserer, som ikke engang er i generaliteten...
    Beyond is where I learn

5. Post ID# 1022823 #5
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Jeg viser til den historiske utlegningen jeg hadde her (lenke). Brigaderer er i Norge stabsoffiserer og tilhører ikke generalitet. I det ligger bl.a. at en brigadér tilhører sin våpengren (infanteri, kavaleri, artilleri etc.), mens en generalmajor/generalløytnant/general ikke har tilhørighet til noen våpengren, men til Hæren. I hvert fall i Hæren er det helt ulogisk å tiltale en brigadér som general. Dette må være et forsøk på amerikanisering (der som jeg skriver i det andre innlegget det heter "brigadier general" og de tilhører generalitet (i motsetning til i Norge og i Storbritannia ("brigadier")). En annen sak er at det i Norge er vanlig å si grader helt ut (f.eks. "oberstløytnant" eller "generalmajor"). Både i USA og Storbritannia tror jeg det er vanlig å kalle en oberstløytnant ("lieutenant colonel") bare "colonel" og en generalløytnant "general".
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

6. Post ID# 1022925 #6
    Veteran
    Ble medlem
    Jun 2006

Enig i at en brigader ikke er en general, men har faktisk hørt tittelen brigadegeneral har blitt brukt her hjemme på berget...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

7. Post ID# 1022927 #7
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Hvis man skal oversette tittelen til en amerikansk brigadier general er nok riktig oversettelse brigadegeneral. Å kalle en norsk brigader brigadegeneral er og blir feil.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

8. Post ID# 1022928 #8
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Se også Store Norske Leksikon: http://www.snl.no/brigader.

9. Post ID# 1023362 #9

Hum. Refs? Som i f.eks. mild irettesettelse?
    Eller som i sivile avisers ord for "kritikk"?

10. Post ID# 1023364 #10
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Det siste.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

11. Post ID# 1044346 #11
    Veteran
    Ble medlem
    Jun 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Enig i at en brigader ikke er en general, men har faktisk hørt tittelen brigadegeneral har blitt brukt her hjemme på berget...
    Visste jeg hadde det fra et eller annet sted... Hoffrangreglementet benytter tittelen brigadegeneral - snakk om å være enhetlig...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

12. Post ID# 1044377 #12
    Egentlig burde han ha fått en medalje, men skjønner også at det er noe politisk ukorrekt
    Og etter Bull Hansen har vel alle generaler (FSJ) skjønt at de ikke kan si sin fulle mening før de har gått av.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •