Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her.

>> Har du sjekket ut vår lille nettbutikk? <<

Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: Hva er betyr medaljene?

Hva er betyr medaljene?

Har noen en forkalring på hver eneste medalje og dekorasjon på dette bildet?

forsvaret.no/sites/artikkelbilder/Publi ... pg?lastned

Dette er alt jeg "ser":

OBERST:
    FSK/HJK
    Fallskjermvinge - Frittfalll

GENERAL:
    Fallskjermvinge - Oksygen

KAPTEIN:
    FSK/HJK
    Fallskjermvinge - Automat

Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2009

Re: Hva er betyr medaljene?

Ta en kikk her (http://www.webstaff.no/100000%20army%20 ... 100000.htm) og se om du kan tyde bildet.
    Betydelig utenlandstjeneste på gutta ja..
    Bumpibump TM

Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005

Hva de betyr får du spørre dem som bærer dem.

Hva de er for, står det mye om her :

http://forsvaret.no/familie-veteraner/r ... rsikt.aspx

Seek and yee shallst find, o'yee of little faith.
    Beyond is where I learn

Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Vi kan jo jukse litt, og se hva Wikipedia sier om Forsvarssjefen:
    Det kongelige hoff kunngjorde 27. januar 2010 at kongen har utnevnt Sunde til kommandør med stjerne av St. Olavs Orden «for embetsfortjeneste». Sunde er innehaver av Forsvarsmedaljen med stjerne, Forsvarets medalje for internasjonale operasjoner, Vernedyktighetsmedaljen og NATO-medaljen.
    Det er jo annet du kan lese ut av uniformene, i tillegg til de rene dekorasjonene. F eks at obersten er kavalerist, generalen er - ja, nettopp, general (men opprinnelig kavalerist, noe man kan se av den ranke holdningen, den høye pannen og det faste blikket), mens kapteinen er våpenteknisk.

Som en liten kuriositet kan nevnes at dekorasjonene også har betydning for det som kalles 'hoffrang', dvs den enkeltes rang og bordplassering ved offisielle anledninger. Litt forenklet er den slik:
    - Kongelige og utenlandske kongelige og fyrstelige
    - Stortingspresident, statsminister, høyesterettsjustitiarius, visepresidenter i Stortinget, statsråder og ambassadører
    - Generaler
    - Innehavere av Krigskorset med sverd
    - Generalløytnanter
    - Generalmajorer
    ...

Disse offiserene får dermed også en kraftig økning i formell sosial status.

http://no.wikipedia.org/wiki/Hoffrangreglementet
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2006

Er også kun obersten som bærer "Godkjent spesialjeger". Kapteinen er vel tilknyttet fagperson eller noe slikt? Hva den stripen under hoppvingene betyr aner jeg ikke.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005

Amerikanske "Presidental Unit", bæres sammen med noen få båndstriper amerikanerne har på høyre side av brystet.

Detta er barnelærdom for tjenestegjørende personell, folkens ! Les dere opp og unngå gå som tomsinger med medaljerekka deres i feil rekkefølge...
    Beyond is where I learn

Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2006

Jeg er unnskyldt for de få medaljene jeg har er fra idretten og har ingen slik rekkefølge å forholde seg til
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

AGR416
    Guest

Man kan også gi folk skikkelige svar noen ganger, alle må ikke finne alt selv. Det er ikke alle som er HI medaljer og andre merker. Anywho:

Oberst Kristoffersen, fra V mot H (som vi ser):

Forsvarets medalje for internasjonale operasjoner med laurbærgren
    Ukjent (Tror det er gammel int ops medalje)
    Forsvarets operasjonsmedalje for Afghanistan
    Ukjent (UNIFIL?)
    Forsvarets vernedyktighetsmedalje - Hæren
    Non-Article 5 medalje for ISAF
    Nijmegen

http://no.wikipedia.org/wiki/Eirik_Johan_Kristoffersen (fant den etter jeg laget listen selvfølgelig)

General Sunde:

Forsvarsmedaljen med Laurbær
    Forsvarsmedaljen med 2 stjerner
    Ukjent (tror det er gammel int ops medalje)
    NATO medaljen for det tidligere Jugoslavia

http://no.wikipedia.org/wiki/Harald_Sunde_(offiser)

Kaptein Lian:

Ukjent (tror det er gammel int ops medalje)
    Forsvarets operasjonsmedalje for Afghanistan
    Ukjent (UNIFIL?)
    Non-Article 5 medalje for Balkan
    Non-Article 5 medalje for ISAF

http://no.wikipedia.org/wiki/J%C3%B8rg_Lian

Jeg er rimelig sikker på at den ene medaljen er den gamle int ops medaljen, men har ikke klart å finne noe bilde for å verifisere.

Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005

Man kan gi riktige svar noen ganger.

Om man gidder.

Jeg gir gode svar samtlige ganger. Hva andre gjør pleier jeg ikke legge meg borti ;-)

EDIT - men jeg innser at nok engang slo internettmonsteret ut og drap tiltenkt ironi og humor, skjit i det, mannen har fått svar og resten har fått se.
    Beyond is where I learn

Veteran
    Ble medlem
    Jun 2006

Om man er interessert i et skikkelig svar kan jeg på det varmeste anbefale å spørre gutta på samlerforumet.net som er ihuga medalje- og WW2-samlere. De har det som oftest med å finne ut nettopp hva medaljer på bilder er osv. Også får du normalt raskt svar og de har solid peiling på medaljer, tildelinger, historiene, varianter, osv.

www.samlerforumet.net

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Forsvarets medalje for internasjonale operasjoner med laurbærgren
    Ukjent (Tror det er gammel int ops medalje)
    Jeg så i en avis (finner det ikke i farten på nett) nærbilde av salaten til Kristoffersen. Jeg er temmelig sikker på at han hadde to stk. "Forvarets medalje for internasjonale operasjoner" ved siden av hverandre, med og uten laurbærgren. Det så iltt merkelig ut, jeg trodde at når man fikk en ekstra dekaorasjon (som laurbærgren) bar man ikke medaljen både med og uten denne. INTOPS-medaljen ble innstiftet i 2000 og er tildelt alle norske som har tjenestegjort i internasjonale operasjoner i en kontingent fra og med 1947 (Tysklandsbrigaden) til 31. oktober 2005. Fra november 2005 (da Forsvaret opprettet egne misjonsspesifikke operasjonsmedaljer) tildeles den kun de som har vært militære observatører eller som har tjenestegjort i internasjonale staber (stort sett de det ikke er noen operasjonsmedalje for). Men så vidt jeg vet er det ikke noen forskjell på medaljen for tjeneste før og etter 2005?

Mulig det er spesiell regel for INTOPS-medaljen med laurbærgren? Forresten, nå sjekket jeg statuttene:
    Forsvarets medalje for internasjonale operasjoner kan også tildeles med laurbærgren for spesiell innsats under farefulle forhold i strid hvor vedkommende har vist personlig dyktighet og mot utover det som kreves. Laurbærgrenen er da gullfarget. I slike tilfeller fremmes forslag om tildeling til Forsvarssjefens stridsdekorasjonsråd. I slike tilfeller benyttes en medaljeutgave som har en spesiell sølvfarget overflate.
    Jeg kan ikke finne noe om det, men det er sannsynlig at man bærer samtidig både slik INTOPS-medalje og ordinær INTOPS-medlaje samtidig (hvis laurbærgrenen er i gull). For dne ordinære INTOPS-medaljen gis det en, to eller tre sølvstjerner for henholdsvis 15, 30 og 45 måenders tjeneste, og en sølvfarget laurbærgren etter 60 måneders tjeneste.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

AGR416
    Guest

Det er to stykker ser du, jeg har begge.

Takk for raske, gode og utfyllende svar!

Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005

Hvia det er snakk om to stykker på samme lest som Forsvarets medalje for internasjonale operasjoner, så ble den tildelt en periode med gylte stjerner/ekeløv for stridsrelaterte kriterium.
    Beyond is where I learn

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Det er to stykker ser du, jeg har begge.
    Hva er forskjellen på dem, mener du en for tjeneste før 2005 og en for tjeneste etter 2005, eller mener du en for tjeneste før/etter 2005 og en for noe annet (strid)? Dvs. denne:
    personlig dyktighet og mot utover det som kreves. ... I slike tilfeller benyttes en medaljeutgave som har en spesiell sølvfarget overflate.
    Nå er jo statuttene for INTOPS-medaljen etter innstiftingen 9/10-2000 endret 10 ganger(!), 18/12-2001, 4/9-2002, 8/1-2003, 30/10-2003, 1/1-2004, 7/5-2004, 1/11-2005, 24/1-2006, 26/11-2008 og 20/5-2009, så det kan jo ha vært mange variasjoner. Men hva er forskjell i utseende på dine to?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005

Det finnes tre varianter skodd over samma lest :

Forsvarets medalje for internasjonale operasjoner som du HVLT innehar.
    Statuttene der ble endra mvf 17. november 2005 for fortsatte operasjoner men kunne til og med 31. desember 2009 deles ut etter de gamle statuttene for operasjoner bakover i tid.

Fra 2005 av er dette da den norske "operasjonsmedaljen der det ikke foreligger en egen operasjonsmedalje", dvs at det ikke blir innstiftet noen "Forsvarets Operasjonsmedalje for..."

Og så kommer den lille morsomme, som ikke står i de tilgjengelige statuttene - det finnes en stridsrelatert variant med eikeløv og stjerner i gylt utførelse, mens medalje og tøystykke for øvrig ser likt ut. Aha!
    Det stammer fra tiden da Militærkorset ble innstiftet, for å forsøke å dekke opp for "manglende" stridsdekorasjoner her til lands, visstnok.

Har man blitt tildelt INTOPSmedaljen som statuttene tilsa fra periode før 2005 vil man eksempelvis kunne gå med laubærgreina på den, men om man f.eks tjenestegjorde to år i UNTSO så ville man tildeles samme utseende medalje med 1 stjerne...
    Men om dette da også innebærer at om man havnet i strid så vil man kunne tildeles INTYOPS-medaljen med gylt laubærgrein i tillegg - altså alle tre variantene, det aner jeg ei.

Ut over det mistekner jeg at AGR har bedre detaljkunnskap her enn undertegnede har.
    (Jeg skreiv "her også", gjorde jeg ikke ?)
    Beyond is where I learn

AGR416
    Guest

@hvlt:

Jeg er på kurs i sør, og har ikke medaljene mine tilgjengelig. Dog når jeg tenker meg om er det mulig at jeg blander sammen litt....

Fant uansett denne siden, som viser forskjell på de to medaljene:

http://www.samlerforumet.net/pages/intops.html

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Jeg skjekket i skuffen, den INTOPS-medaljen jeg fikk i posten i 2002 for den ene kontingenten jeg har vært i INTOPS på slutten av 70-tallet er den som er vist i de øverste bildene, samme eske og.

Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2005

Litt på siden, men dog. Fikk i sin tid en medalje fra den Amerikanske Hæren, og etter at jeg bosatte meg i USA, fikk jeg medlemskap i The American Legion, og får jevnlig innbydelser til diverse veteran treff her borte. Tror jeg også har den INTOPS medaljen liggende et eller annet sted.

Sent from my ADR6400L using Tapatalk
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  
Se vår Statistikk . Militært diskusjonsforum. Diskuter forsvar, politikk, politi, opptak, utstyr og det øvrige nyhetsbildet.