Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her.

>> Har du sjekket ut vår lille nettbutikk? <<

Side 2 av 6 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 51 til 100 av 291

Tråd: Ny politidirektør

Re: Ny politidirektør

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    Når det gjelder å få inn barnet til norhe så er det barnekonvensjonen som ligger til grunn. Barnets beste først.
    Det er langt fra sikkert at at det var til de surragatfødte tvillingene Adrian og Mikael sitt beste å sitte "strandet" i India med Kari Ann Volden i 15 måneder. Likevel nektet norske myndigheter å gi barna pass og personnummer, og dermed innreise til Norge.

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Mike20
    Når det gjelder å få inn barnet til norhe så er det barnekonvensjonen som ligger til grunn. Barnets beste først.
    Det er langt fra sikkert at at det var til de surragatfødte tvillingene Adrian og Mikael sitt beste å sitte "strandet" i India med Kari Ann Volden i 15 måneder. Likevel nektet norske myndigheter å gi barna pass og personnummer, og dermed innreise til Norge.
    Har vanskelig å se hvilken relevans saken til Kari Ann Volden har i den tråden. Har svaret på det i en egen tråd:
    milforum.net/viewtopic.php?f=7&t=13 ... 09#p345109

Dette er hva jeg har skrevet der:

"Til forskjell fra en norsk mann som får en utenlandsk surrogatmor til å bære sitt barn så vil ikke barn som har en norsk kvinne som "sponsor" bli født som norsk statsborger og med den norske part som foreldre i henhold til norsk rett.

Barnekonvensjonen og prinsipen om barnets beste handler bland annet om barnets mulighet til å være sammen med foreldrene sine. Av den grunn vil ikke norske myndigheter hindre et barn som er født som norsk statsborger med norsk far å bli med sin far hjem. At det ikke er en selfølge at en norsk kvinne som sponser en indisk graviditet ska få ta med seg de barn som hun ikke er mor til Norge, borde ikke komme som en overraskelse på noen."
    Minsk, det nye Utopia

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Man måste i distributionen av alle kall och officier, men särdeles i krigsväsendet, se på vars och ens kapacitet och varken på vänskap eller fränskap, på det riksens tjänst icke går tillbaka och de själva komma på olycke.
    Axel Oxenstierna
    (Svensk rikskansler under Gustav den II Adolf)

Det er her jeg har min oppvekst og kulturelle bakgrunn. "Förtjänst och skicklighet" som den svenske grunnloven sier. Det å tillsette embetsmenn til embeten der dem ikke har normale meriter på grunnlag av noe så upresist som lederegenskaper utgjør en trussel mot riket, tror jeg.

"Jeg er lykkelig at NN har takket ja til embetet som forsvarssjef, hun har fått stillingen på grunnlag av sine gode lederegenskaper. Disse har hun brukt bland annet i den krevende stillingen som sjef for Nasjonalmuseet. Hun kjenner forsvaret siden den gang hun jobbet i forsvarsdepartementet, med bygningsvern som ansvarsfelt. For øvrig har vi brukt et rekrytteringsfirma som egentligen har ansvaret for å kvalitetssikre kandidaten."

Dette var i prinsip det som Storberget sa ved tilsettningen av vår nye politidirektør.

Bare skift ut:

hun=han
    forsvarssjef=politidirektør
    nasjonalmuseet=psykiatrisk klinikk
    forsvarsdepartementet=justis dep
    bygningsvern=asyl og invandring

Lederegenskaper er det en selfølge at den som tilsettes som feks politidirektør eller forsvarssjef må ha. Men det er ikke nok til å være meritert til en stilling. Det er kun en forutsettning.
    Minsk, det nye Utopia

Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005

Dessuten - vår nåværende politidirektør har to ganger deltatt i omgåelse av lovens intensjon med god margin. Skulle tro etisk standard og ryggmarg var viktig for en politidirektør.

Du skal ikke skaffe deg noe du ikke har rett til. Feks delta i svindel i politiske ungdomsorganisasjoner. Det er nettopp når "alle gjør det" at etikken din blir testet. Intensjonen med lovgivning er jo også klar, det finnes begrensede midler til støtte av ungdomsorganisasjoner - disse må fordeles rettferdig. Når noen svindler til seg noe, er det andre som ikke får det de egentlig hadde rett på.

Surrogati. Det er vel ikke tvil om at norsk surrogatilovgivning er der for å unngå handel med barn - og at lovgiver bare klarer å regulere hva som skjer i kongeriket i praksis. Å dra til ett annet land og betale en person for å bære frem og føde ett barn er da brudd med lovens intensjon. Det er forøvrig ingen menneskerett å få barn.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Enig med lukman og Sofakriger, det holder ikke at sjefen for et direktorat har 'lederegenskaper', vedkommende må også ha gode fagkunnskaper og god moral. Mælands legning er uvedkommende, disse sakene er det ikke.

Bloggen Tjodareik (Nils Holme) kom i dag med interessante perspektiver, hvor han drar inn det prinsipielle. Ved å tilsette politikere som direktoratsjefer flytter man grensene for politikken nedover i systemet. Dette gjør direktoratene mer lydhøre for politiske signaler, og skaper mindre støy for politikerne. Ulempen er at de virkelige problemene kan bli feid under bordet.

http://www.tjodareik.no/kommentar/komme ... rektor.htm

Den vi burde hatt som politidirektør var en type som Willy Haugli, en som kan faget til bunns, og samtidig ikke er redd for å fortelle politikerne hva politiet trenger. Det hadde blitt masse støy og friksjon, men man hadde garantert fått konfliktene opp i dagen slik at de kunne ha blitt løst.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Ny politidirektør

Det er også litt spesielt at vi har en politidirektør som ikke har samvittighet til å bidra til rikets væpnade forsvar (som lege). Men som kan være sjef over en av statens to sentrale instrument for utøvelse av makt. Herunder væpnet makt.
    Minsk, det nye Utopia

Det er også litt spesielt at vi har en politidirektør som ikke har samvittighet til å bidra til rikets væpnade forsvar (som lege). Men som kan være sjef over en av statens to sentrale instrument for utøvelse av makt. Herunder væpnet makt.

En militærnekter som politidirektør??Himmel og hav!

Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005

Egentlig ikke et problem med en militærnekter isolert sett. Men, hvis vi nå tenker oss at dette faktisk er en ekte militærnekter og ikke bare en unnasluntrer - så handler det jo om en person med et pasifistisk grunnsyn.
    Som jeg spør militærnektere jeg kommer over: "Er det greit for deg at jeg dør for å forsvare familien din?"

Synes en ekte pasifist at det er greit at politiet bruker makt for å opprettholde lov og orden? Feks skyte en bevæpnet gærning, eller bruke køller og gass på destruktive anarkister, eller ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Må bare tilstå at jeg deler betenkelighetene til dere andre her.

Var faktisk ikke klar over alt dette før jeg leste det nå.

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Ny politidirektør

Som Sofakriger skriver, det finns to muligheter:

1. Unnansluntrer. Det er ikke samvittigheten som er problemet men risikon å bli sendt et år til innre Troms.

Dette er et stort problem.

" Enhver Statens Borger er i Almindelighed lige forpligtet, i en vis Tid at værne om sit Fædreland, uden Hensyn til Fødsel eller Formue.
    "

Det er en total mangel på respekt for grunnloven, og svært egoistiskt. Ikke noe vi ønsker oss fra en høy embetsman.

2. Samvittigheten gjør at han ikke kan delta i et væpnet forsvar. Dette er ikke mulig å forene med å være politidirektør.

Så det er punkt 1 som har gyldighet for vår politidirektør, da han aldri hadde søkt jobben hvis punkt 2 var korrekt.
    Minsk, det nye Utopia

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Egentlig ikke et problem med en militærnekter isolert sett. Men, hvis vi nå tenker oss at dette faktisk er en ekte militærnekter og ikke bare en unnasluntrer - så handler det jo om en person med et pasifistisk grunnsyn.
    Som jeg spør militærnektere jeg kommer over: "Er det greit for deg at jeg dør for å forsvare familien din?"

Synes en ekte pasifist at det er greit at politiet bruker makt for å opprettholde lov og orden? Feks skyte en bevæpnet gærning, eller bruke køller og gass på destruktive anarkister, eller ...

Pasifist eller unnasluntrer, i begge tilfeller er det et hån mot politiet
    at han ble politidirektør!

Å dra til ett annet land og betale en person for å bære frem og føde ett barn er da brudd med lovens intensjon.
    Dette blir en noe uklar argumentasjon, vil jeg mene. Det er fullt lovlig for nordmenn å bli forelder via eggdonor eller surrogati. Myndighetene kan imidlertid innføre et forbud som medfører at barn født via surrogati i utlandet verken får innreisetillatelse til Norge eller norske identitetspapirer. Men et slikt forbud finnes ikke.

Det er forøvrig ingen menneskerett å få barn.
    Hvem er det som har tatt til orde for at det å få barn bør inn i menneskerettighetene?

Har vi en link på at Øystein Mæland er militærnekter?

Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005

Å dra til ett annet land og betale en person for å bære frem og føde ett barn er da brudd med lovens intensjon.
    Dette blir en noe uklar argumentasjon, vil jeg mene. Det er fullt lovlig for nordmenn å bli forelder via eggdonor eller surrogati. Myndighetene kan imidlertid innføre et forbud som medfører at barn født via surrogati i utlandet verken får innreisetillatelse til Norge eller norske identitetspapirer. Men et slikt forbud finnes ikke.
    Premiss: Lovens intensjon er at det ikke handles med barn. Konsekvens: Selv om man da handler med barn utenfor lovgivers myndighetsområde bryter man med lovens intensjon.

Jeg sa ikke at han hadde gjort noe ulovlig. Av og til er det riktige ikke lovlig, og av og til er det lovlig å gjøre det som ikke er riktig. Forskjellen heter etikk.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Jeg sa ikke at han hadde gjort noe ulovlig. Av og til er det riktige ikke lovlig, og av og til er det lovlig å gjøre det som ikke er riktig. Forskjellen heter etikk.
    Mener du Øystein Mæland er uetisk fordi han har blitt pappa?

Svart belte
    Ble medlem
    Mar 2007

Nå har jeg inntrykk av at du gjør deg dummere enn du egentlig er. Ingen kan betvile at han har plassert seg i grenseland angående etikk. Han har, (uansett hvilken mening du og jeg har rundt det) betalt noen for å lage et barn til seg. Denne handelen er ikke lov i Norge, da har han omgått loven. Det å være i et "likekjønnet par" er ikke en formildende omstendighet..
    Ferdig

Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005

Du er nå litt søt også.

Klart han er har opptrådt uetisk når han benytter surrogati for å få seg barn. Han er borger i ett demokrati som har forbudt denne måten å få barn på. Det har vi ikke gjort for å sponse surrogatprosesser i andre land, men fordi vi mener dette er galt.

Å velge å snoke seg rundt forbudet ved å dra til ett annet land er uetisk. Han kunne tatt opp den politiske kampen for å få omgjort forbudet, han kunne etterlevd forbudet eller han kunne tatt konsekvensen av at forbudet satte begrensninger for svært viktige ting for ham - og emigrert. Han valgte altså den feige veien, omgå forbudet. Det er uetisk.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=26535

Jeg bestemte meg etter å ha vært fengselslege og sivilarbeider på Ullersmo; jeg ville bli psykiater.
    Man er ikke sivilarbeider uten å være militærnekter (og på 1980-tallet ikke uten å erklære at man var uforbeholden pasifist).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Å velge å snoke seg rundt forbudet ved å dra til ett annet land er uetisk. Han kunne tatt opp den politiske kampen for å få omgjort forbudet, han kunne etterlevd forbudet eller han kunne tatt konsekvensen av at forbudet satte begrensninger for svært viktige ting for ham - og emigrert. Han valgte altså den feige veien, omgå forbudet. Det er uetisk.
    Registrerer at du kun stiller krav til Øystein Mæland og andre i samme situasjon, i stedet for å stille krav til norske myndigheter om å innføre forbud som medfører at barn født via surrogati i utlandet verken får innreisetillatelse til Norge eller norske identitetspapirer, siden det later til at du synes det er så ille at Mæland er småbarnsfar.

Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005

Registrerer at du kun stiller krav til Øystein Mæland og andre i samme situasjon, i stedet for å stille krav til norske myndigheter om å innføre forbud som medfører at barn født via surrogati i utlandet verken får innreisetillatelse til Norge eller norske identitetspapirer, siden det later til at du synes det er så ille at Mæland er småbarnsfar.
    Om Mæland er småbarnsfar eller ei gir jeg glatt bæng i, men om han respekterer loven og våre demokratiske prosesser synes jeg er relevant.

Jeg er enig i at at lovgivningen skulle vært bedre for å tette dette smutthullet, men du kommer ikke utenom at lovens intensjon er å unngå at landet og dets borgere er involvert i handel med barn.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland
    Nå har jeg inntrykk av at du gjør deg dummere enn du egentlig er. Ingen kan betvile at han har plassert seg i grenseland angående etikk. Han har, (uansett hvilken mening du og jeg har rundt det) betalt noen for å lage et barn til seg. Denne handelen er ikke lov i Norge, da har han omgått loven. Det å være i et "likekjønnet par" er ikke en formildende omstendighet..
    Etter hva jeg har forstått later det til at man i California har kontrakter, lovgivning og rettspraksis som sikrer alle parter i en surrogatprosess. Mye mulig dette gjelder i India og andre land også.

For å pirke litt på deg, siden du pirker på meg, så er det vel ikke særlig korrekt å si at Øystein Mæland er "i et likekjønnet par". Man måtte vel f.eks heller ha sagt at han var i et likekjønnet parforhold.

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=26535

Jeg bestemte meg etter å ha vært fengselslege og sivilarbeider på Ullersmo; jeg ville bli psykiater.
    Man er ikke sivilarbeider uten å være militærnekter (og på 1980-tallet ikke uten å erklære at man var uforbeholden pasifist).
    Takk for linken. Registrerer at en del av dere dømmer Mæland nord og ned lenge før han i det hele tatt har tiltrådt stillingen som politidirektør.

Jeg synes imidlertid man kan gi mannen en sjanse til å vise hva han er god for før man eventuelt dømmer ham nedenom og hjem.

Svart belte
    Ble medlem
    Mar 2007

Registrerer at en del av dere dømmer Mæland nord og ned lenge før han i det hele tatt har tiltrådt stillingen som politidirektør.

Jeg synes imidlertid man kan gi mannen en sjanse til å vise hva han er god for før man eventuelt dømmer ham nedenom og hjem.
    Det er vel så mye de som ansatte ham som kritiseres. Det er ingenting i veien med å søke på en stilling du ikke er kvalifisert eller egnet til, men da bør potensiell arbeidsgiver gi deg tilbakemelding på dette.

Jeg har inntrykk av at du forsvarer ham på refleks, og ikke objektiv vurdering av egnethet.
    Ferdig

Sofakriger: Minner igjen om at det er, enten du liker det eller ikke, fullt lovlig å være foreldre via eggdonor og surrogat her i landet.

Svart belte
    Ble medlem
    Mar 2007

Det er også fullt lovlig å være forelder via voldtekt (uten sammenligning forøvrig) det gjør ikke prossessen noe bedre..
    Ferdig

Det er vel så mye de som ansatte ham som kritiseres. Det er ingenting i veien med å søke på en stilling du ikke er kvalifisert eller egnet til, men da bør potensiell arbeidsgiver gi deg tilbakemelding på dette.
    Nå er det vel Øystein Mæland personlig som blir kalt uetisk og får passet sitt påskrevet med andre negative karakteristikker her inne. Justisministeren og regjeringen slipper vel i hovedsak unna.

Jeg har inntrykk av at du forsvarer ham på refleks, og ikke objektiv vurdering av egnethet.
    Liker forsåvidt fyren jeg og har et godt inntrykk av ham. Langt fra sikkert han hadde vært flinkere til å lytte til politiet om han hadde bakgrunn som politimester og avtjent militær verneplikt.

Forgjengeren hans hadde bakgrunn fra politiet. Har ikke inntrykk av at hun var altfor populær blant sine egne.

Det er også fullt lovlig å være forelder via voldtekt (uten sammenligning forøvrig) det gjør ikke prossessen noe bedre..
    Dersom man blir forelder via voldtekt risikerer man fengselsstraff.
    Dersom man blir forelder via eggdonasjon og surrogat i utlandet, risikerer man ikke fengselsstraff.

Takk for lissepasningen

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Heldigvis lever vi i et sivilisert land som behandler barn som mennesker og rettsubjekter. Det at det finns mennesker som syns det er greit å gjøre svangerskap, fødsel og foreldreskap til en handelsvare betyr ikke at vårt land har disse verdier.

Det er en selvfølge at barn ikke ska brukes for å straffe barnets foreldrer (tras at det kunde være en meget effekt sanksjonsform...."kjører du for fort tar vi barna dine!").

Mange av forbudsbestemmelsene i bioteknologiloven, inkludert surrogatiforbudet i § 2-15, er imidlertid av en slik karakter i utforming og verdigrunnlag at det synes rimelig å holde fast ved utgangspunktet om at medvirkning fra norsk territorium til slike handlinger i utlandet rammes av den generelle straffe-trusselen i § 7-5.
    regjeringen.no/nb/dep/jd/kampanjer/tolk ... ?id=611045

Det er også grunn til bekymring for at surrogati vil kunne understøtte en praksis som bidrar til handel med og annen grov utnyttelse av barn.
    regjeringen.no/nb/dep/ud/dok/regpubl/st ... 554#note13

Det er en ekstremt å tro at det at norske myndigheter ikke straffer barn som har fedrer som har laget dem med hjelp av ulovlige metoder, betyr at det er en praksis som aksepteres eller er ønsket av norske myndigheter. Btw, et barn laget via surrogati i Norge vil også få lov til å vokse opp hos sin far. Tras at han har gjort noe ulovlig og straffbart. Grunnen til at mann drar til utlandet er ikke for at man må, men for å prøve å undra seg straff.

Hadde vært på sin plass at rettspleien i vårt land tok tak og fikk noen av disse høyt profilerte mennen in i en rettsal. Men er vel ikke trolig. Resursterke menn og samfunnstopper på en side......
    Minsk, det nye Utopia

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Dersom man blir forelder via voldtekt risikerer man fengselsstraff.
    Dersom man blir forelder via eggdonasjon og surrogat i utlandet, risikerer man ikke fengselsstraff.

Takk for lissepasningen
    Mange av forbudsbestemmelsene i bioteknologiloven, inkludert surrogatiforbudet i § 2-15, er imidlertid av en slik karakter i utforming og verdigrunnlag at det synes rimelig å holde fast ved utgangspunktet om at medvirkning fra norsk territorium til slike handlinger i utlandet rammes av den generelle straffe-trusselen i § 7-5
    Strafferammen er intill 3 mndr fengsel. Til høysterett har sagt sitt så er det korret å si at man risikerer fengselstraff ved surrogati i utlandet.

Poenget til Safariland er det oppenbare, det er ikke ulovlig å være foreldrer. Så det å argumentere for at surrogatforeldreskap ordnet i utlandet er greit da selve foreldreskapet ikke er ulovlig er akkurat like intelligent som å argumentere at det er ok å gjøre en kvinne gravid ved voldtekt.
    Minsk, det nye Utopia

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Nå er det vel Øystein Mæland personlig som blir kalt uetisk og får passet sitt påskrevet med andre negative karakteristikker her inne. Justisministeren og regjeringen slipper vel i hovedsak unna.
    Surrogati er uetisk og ulovlig ifølge Stortinget og meg. Ja, det er uetiskt og forhåpningvis straffbart av politidirektøren å skaffe seg barn på denne måten. Er milevis fra den moraliske standard som handler om å behandle sine medmennesker som mål og ikke midler, som jeg prøver å formidle til mine barn.

Det å nekte militærtjeneste uten samvittighetsgrunner er i strid med grunnloven og uetiskt og langt ifra den moraliske standard som jeg ønsker å se hos meg selv og andre.

Dette er valg som en voksen Øystein Mæland har tatt, og som han må akspetere at folk reagerer på da han er en av statens høyste embetsmenn.

Det at regjeringen tilsetter embetsmenn med manglende meriter i det fagfelt som dem ska arbeide innen er noe som regjeringen bør få kritik for.
    Minsk, det nye Utopia

Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005

Kunne jo vært interessant om noen anmeldte Mæland da for å få en rettsprøvning. Bevis er vel ganske uproblematisk.

Det er synd at både politikere og politi er veldig selektive på hvilken lovgivning som fokuseres på ift lovbrudd begått i utlandet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Lukman: Det finnes noen foreldre her i landet som har blitt foreldre ved hjelp av eggdonasjon og surrogati i utlandet.

Hvor mange av disse har blitt tiltalt og dømt, ikke for å ha blitt foreldre, men for å ha benyttet seg av eggdonasjon og surrogat i utlandet?

Bevisførselen i de ovenfornevnte sakene er, i motsetning til i voldtektssaker, ikke spesielt komplisert.

Kunne jo vært interessant om noen anmeldte Mæland da for å få en rettsprøvning.
    Kanskje du kunne gjøre det selv, i stedet for at noen andre måtte gjøre det.

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Lukman: Det finnes noen foreldre her i landet som har blitt foreldre ved hjelp av eggdonasjon og surrogati i utlandet.

Hvor mange av disse har blitt tiltalt og dømt, ikke for å ha blitt foreldre, men for å ha benyttet seg av eggdonasjon og surrogat i utlandet?

Bevisførselen i de ovenfornevnte sakene er, i motsetning til i voldtektssaker, ikke spesielt komplisert.
    Ingen sak har blitt ført for retten. Som sitatet fra lovavdelingen sier er det mulig at straffetrusselen vil ha gyldighet. Men jussen her er ikke 100 % klar. Så da må vi vente på den rettsak som aldri kommer.

Men det er klinkende klart at det er en praksis som er ulovlig i riket og uønskelig av lovgiver. Det kommer man ikke unna.

Les igjen sitatene fra fra lovavdelingen og utenriksdepartementet.
    Minsk, det nye Utopia

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Kopiert fra ©bt 30.4.2011 - http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Her- ... 81716.html

- Kjøp og salg av babyer
    BT har spurt medlemmer fra alle politiske partier i helsekomiteen på Stortinget om surrogati bør tillates. Ingen svarer ja.

- Vår posisjon før saken kommer til behandling er at vi står på loven slik den er i dag, nemlig at surrogati er forbudt, sier Geir-Ketil Hansen (SV).

Bent Høie svarer at Høyre ikke ønsker surrogati av hensyn til barnet.
    Minsk, det nye Utopia

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Når jeg advarer nordmenn mot å bruke surrogati for å skaffe seg barn i utlandet, er det fordi bruk av eggdonasjon er forbudt i Norge. Videre er jeg opptatt av at surrogati kan medføre utnytting av fattige kvinner. Dette kjenner vi en rekke eksempler på, og jeg vil ikke at vi skal stille oss slik fra norske myndigheters side at vi bidrar til å utvikle en industri hvor fattige kvinner må selge tilgang til sin egen kropp. For meg er det viktigere å sikre at slik utnytting ikke skjer, enn at nordmenn får oppfylt sitt ønske om barn. Det er ingen menneskerett å få barn.

Samtidig er et barns tilblivelse selvsagt uvesentlig for hva slags behandling det skal få i Norge. Alle barn som fødes, skal tas imot på en like god måte. Dette er ikke et spørsmål om respekten for familier med barn som har blitt til gjennom surrogati. De skal møtes på samme måte som alle andre familier i Norge. Det er derimot nødvendig å ta stilling til det voksende markedet for surrogati i land som India. Det er med utgangspunkt i dette jeg mener norsk lovverk ikke skal svekkes på området, og at jeg har advart norske borgere mot å benytte slike tilbud
    Dette mener regjeringen

regjeringen.no/nb/dep/bld/aktuelt/taler ... ?id=611991

Samtidig er et barns tilblivelse selvsagt uvesentlig for hva slags behandling det skal få i Norge. Alle barn som fødes, skal tas imot på en like god måte. Dette er ikke et spørsmål om respekten for familier med barn som har blitt til gjennom surrogati.
    Merker meg at enkelte ikke klarer av å skjøne dette. At det ikke betyr at Norge ønsker eller aksepterer surrogati. Men at det betyr at alle barn som fødes ska tas imot på en like god måte. Det er ikke en støtte til det som foreldrene har gjort. Ferdig med det.

Jeg kan stå helt og fullt for det vi har gjort
    Politidirektøren om at han handler stikk i strid med regjeringens politik og intensjonene i Norsk lov.

At man klarer til å snu dette til noe som er uproblematisk er vanskelig å skjøne. Politidirektøren er sikkert en hyggelig kar med mange positive egenskaper herunder lederegenskaper og mye politisk erfaring. Men kan en politidirktør virkeligen vise en så total forakt for sin egen regjering og lovens intensjoner?

Hvilke andre lover er det som politidirektøren syns at han kan blåse i? Hvilke andre deler av regjeringens politik syns han at han kan være åpen illojal mot?
    Minsk, det nye Utopia

En homofil militærnektende apparatchik, som i ett partnerskap har bestilt surrogatbarn (som muligens er ulovlig)?

Kastreringen av politiet og militæret fortsetter.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Han var fengselslege ved Ullersmo landsfengsel under siviltjenesten fra 1989 til 1990.
    regjeringen.no/nb/dep/jd/pressesenter/p ... ?id=645065

”Er det grunn til å gå ut fra at en vernepliktig ikke kan gjøre militærtjeneste av noen art uten å komme i konflikt med sin alvorlige overbevisning, herunder at han derved tvinges til å bryte verdier som for han er av fundamental betydning og som er knyttet til bruk av masseødeleggelsesvåpen slik de kan påregnes brukt i dagens forsvar, fritas han for slik tjeneste i samsvar med reglene i denne lov”.
    Merk

av noen art
    Som lege i forsvaret vil du ha null problememr å få en tjeneste der jobben din er å ytte helsehjelp til egne, fientlige og sivile sårede. Som feks psykiater. Våpen er kun til bruk i selvforsvar og til å forsvare dine pasienter.

Men dette har ikke politidirektøren samvittighet til. Det brytter mot hans dype overbevisning. Men hur kan han da bli sjef over politiet som må være berett til å bruke dødlig vold ved behov?

Selvfølgelig er det ikke konsistens i dette.
    Minsk, det nye Utopia

Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    En homofil militærnektende apparatchik, som i ett partnerskap har bestilt surrogatbarn (som muligens er ulovlig)?

Kastreringen av politiet og militæret fortsetter.
    Forsøk å slappe av og gi mannen en sjanse, er mitt råd til deg.

Men kan en politidirktør virkeligen vise en så total forakt for sin egen regjering og lovens intensjoner? Hvilke andre deler av regjeringens politik syns han at han kan være åpen illojal mot?
    Dersom en politidirektør er enig med regjeringen i det meste og blir oppfattet som å være "i lomma" på regjeringen, så er det galt.

Dersom en politidirektør utfordrer den sittende regjeringen på ett eller flere områder, så later det til at det også er galt.

Det skal neimen ikke være lett.

Men hur kan han da bli sjef over politiet som må være berett til å bruke dødlig vold ved behov?
    Nå blir det nok slutt på all bevæpning i politiet og politifolk kommer ikke lenger under noen omstendighet ha lov til å avfyre skudd i tjenesten.(Ironi)

Svart belte
    Ble medlem
    Mar 2007

Men kan en politidirktør virkeligen vise en så total forakt for sin egen regjering og lovens intensjoner? Hvilke andre deler av regjeringens politik syns han at han kan være åpen illojal mot?
    Dersom en politidirektør er enig med regjeringen i det meste og blir oppfattet som å være "i lomma" på regjeringen, så er det galt.

Dersom en politidirektør utfordrer den sittende regjeringen på ett eller flere områder, så later det til at det også er galt.

Det å bryte/omgå en lov er ikke å utfordre regjeringen, det er galt og umoralsk..
    Ferdig

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Dette er jo noe vi har sett hele tiden: Leger kan få betydelig bedre meriterende tjeneste som sivilarbeider enn ved å gjøre militærtjeneste som lege. Den tiden han var fengselslege ved Ullersmo som sivilarbeider kunne han sikkert regne med i de obligatoriske 5 år som assistentlege på psykiatrisk avdeling og ved psykiatrisk poliklinikk han måtte ha for å bli godkjent som spesialist i psykiatri. Som det står i spesialistreglene for psykiatri: "Inntil 1 år kan erstattes av: a) forskningstjeneste, eller b) tjeneste i relevante spesialiteter (bl.a. barne- og ungdomspsykiatri) eller c) tjeneste i helseadministrativ/samfunnsmedisinsk legestilling eller allmennmedisin". Et år som fengselslege er sikkert godkjent her, mens f.eks. et år som bataljonslege i 2. bataljon eller som skipslege på fregatt ikke gir noe som helst godkjent kompetanse for en lege, heller ikke øket ansiennitet for lønn eller ansettelse (men det gir gjerne legearbeid som sivilarbeider).

Det har derfor vært en tenmmelig stor andel av leger (betydelig større enn blant andre) som kjapt erklærte seg som militærnektere og fikk siviltjeneste. På 1980-tallet, som det her er snakk om, var situasjonsbestemt militærnekting ikke godtatt (det har vært lovendring etter det). Man måtte erklære på sin samvittighet at man var ubetinget pasifist og under ingen omstendighet ville godta våpenbruk mot et annet menneske, selv ikke i selvforsvar (man fikk i følge hva jeg ble fortalt gjerne spørsmål under intervjuet av typen: "Hvis du går sammen med kjæresten og dere blir overfalt av en voldtektsforbryter som skal voldta kjæresten din, og du tilfeldigvis har med deg en tollekniv, vil du bruke kniven til å forvare henne?)".

Mæland har i hvert fall en gang i tiden erklært på sin samvittighet at han var ubetinget pasisfist og under ingen omstendighet ville være med på våpenbruk mot andre mennesker. Om han erklærte det fordi han mente det, eller fordi han dermed kunne spare inn et år på spesialiseringen som psykiater, er jo et åpent spørsmål.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Det å bryte/omgå en lov er ikke å utfordre regjeringen, det er galt og umoralsk..
    Litt merkelig i så fall at ingen blir siktet, tiltalt og dømt for det.

Svart belte
    Ble medlem
    Mar 2007

Litt merkelig i så fall at ingen blir siktet, tiltalt og dømt for det.
    Har vi hørt om andre saker som ikke blir prioritert? Regner ikke med at lignende lovbrudd blir prioritert i fremtiden iallfall..
    Ferdig

Regner ikke med at lignende lovbrudd blir prioritert i fremtiden iallfall..
    Vi har hørt om Volden-saken hvor norske myndigheter gjorde det ganske så vanskelig for Kari Ann Volden å kommer tilbake til Norge med tvillingene. I stedet lot de henne sitte i uvisse India i godt over ett år, uten at det nødvendigvis var i tråd med Barnekonvensjonen om barnas beste, som det vel ble hevdet i et tidligere innlegg på denne tråden at norske myndigheter alltid hadde som første prioritet.

For andre som blir foreldre via surrogat og eggdonasjon pleier det, etter hva jeg forstått, ikke å ta så lang tid før papirene går i orden og man kan reise hjem til Norge.

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Så om politidirektøren tok seg en joint i Amsterdam og uttalte at han var positiv til legalisering så hadde det også vært ok?

At en etatssjef kan og bør ha en egen mening om mye er en ting. Men han må være lojal. Forsvarssjefen kan ikke si at han er uenig med vårt bidrag i Libya, og så sabotere gjennomførendet (uansett om hva han privat mener).

Vi kan og bør stille krav at politidirektøren er lojal mot riket og loven. Eller Mike20, er du uenig?
    Minsk, det nye Utopia

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Men hur kan han da bli sjef over politiet som må være berett til å bruke dødlig vold ved behov?
    Nå blir det nok slutt på all bevæpning i politiet og politifolk kommer ikke lenger under noen omstendighet ha lov til å avfyre skudd i tjenesten.(Ironi)
    Klart det ikke kommer å bli det. Da samvittigheten til noen er svært fleksibel.
    Minsk, det nye Utopia

Jens og den nye politidirektøren er vel gamle venner og da hadde
    det ikke hjulpet om det var 50 kvalifiserte søkere til stillingen.

Så om politidirektøren tok seg en joint i Amsterdam og uttalte at han var positiv til legalisering så hadde det også vært ok?
    Det hadde vært taktisk svært ulurt og nærmest å be om å få fratre stillingen, alternativt at åremålet i alle fall ikke ble forlenget. Vi hadde nok fått et mediestyr uten like.

Vi kan og bør stille krav at politidirektøren er lojal mot riket og loven. Eller Mike20, er du uenig?
    Du sauser sammen ting som ikke er sammenlignbart i innlegget ditt.
    Jeg tipper statsministeren, justisministeren og deler av, ja kanskje hele, regjeringen var kjent med at Mæland var forelder til et barn som hadde kommet til verden ved hjelp av eggdonasjon og surrogat, før de utnevnte han til politidirektør forrige fredag.

Mulig artikkelen i Aftenposten sist lørdag, hvor Øystein Mæland forteller at han er homofil og småbarnspappa, slo ned som lyn fra klar himmel hos deg, men for en del av oss andre så var ikke dette noen nyhet. Dette kjente vi da til fra før.

Derfor kan du ikke sammenligne Øystein Mælands måte å bli forelder på, som du later til å mene er et stort lovbrudd, med en politidirektør som under åremålet sitt plutselig uttaler offentlig at han er for legalisering av narkotika.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  
Se vår Statistikk . Militært diskusjonsforum. Diskuter forsvar, politikk, politi, opptak, utstyr og det øvrige nyhetsbildet.