Analyse Russland. Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar.

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren?

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 21 til 40 av 83
Kjøp bøker hos

Tråd: Hvordan slippe HV tjeneste?

1. Post ID# 1033745 #21
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2004

Re: Hvordan slippe HV tjeneste?

Sitat Opprinnelig skrevet av Evelen
    Moderert
    (Jeg vet ikke hvordan det er i forhold til private våpen, så det må du sjekke ut først).
    Siviltjeneste er bedre. Ingen konsekvenser lenger...
    Ehh... hva gjør den knappen her?

2. Post ID# 1035453 #22
    Noen av dere som kritiser HV-hater! som faktisk har vært med på en øvelse med HV?
    Jeg jobber til daglig i Forsvaret, og er sånn sett for tjeneste. Jeg taper heller ikke noe økonomisk på å være på øvelse med HV, Men Forsvaret taper min arbeidskraft en uke og jeg tjener litt ekstra penger.
    Første gangen jeg skulle ha rep-øvelse skjønte jeg hvorfor ingen likte det, 90% venting, ubrukelige instruktører og 2-dagers øvelsen jeg har hatt på slutten av uka begge ganger har bestått av 2 døgn venting, soving og spising på Shell.
    Sist øvelse begynnte det å regne litt om natten, så min lagfører bestemte seg for la alle lagene sove, så han kjørte alle som var igjen på vakt fra de forskjellige objektivene til telt-leiren, objektivene stod da usikret resten av natten. Ingen av befalet merket noe, heller ikke markørene, som forresten ingen så i løpet av øvelsen.

Hadde vært ett snev av spenning, nytte eller interessante ting som skjedde der kunne jeg kanskje vært positiv jeg også, men så lenge det er 5 dager med venting, syntes jeg ikke noe om det. Mulig det er anderledes andre steder, men de 2 gangene jeg har vært på øvelse har det vært slik.

MGhøyre:
    Ser du sier man skal stille krav. Alt jeg har sett, både befal, instruktører og soldater har vist 0 interesse for noe som helst, ingen engasjement.
    Det er vanskelig å stille krav til slike.

3. Post ID# 1035458 #23
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av aklla Vis post
    MGhøyre:
    Ser du sier man skal stille krav. Alt jeg har sett, både befal, instruktører og soldater har vist 0 interesse for noe som helst, ingen engasjement.
    Det er vanskelig å stille krav til slike.
    Still krav til områdesjef og distriktet. Evnt distriktsråd. Det du bekriver skal ikke skje, og tyder på ubrukelig områdesjef.
    Ehh... hva gjør den knappen her?

4. Post ID# 1035500 #24
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Det akla skriver tyder på meget svak ledelse av HV-området. Det er fullt mulig (og ikke vanskelig en gang) å planlegge en 5-dagers HV-trening uten spesielt mange dødpunkter. Dvs. en 48 timers objektøvelse kan selvfølgelig lett bli langdryg for mannskapene, men er svært nødvendig for å trene ledelsesapparatet. Og det er også mulig for lagførere å legge inn instruksjon i bolker for sine lag under en slik øvelse. Det krever selvfølgelig at de får mulighet (og har vilje til) å planlegge dette på forhånd. Ellers har jeg vært på en 5-dagers HV-trening der opplegget var at den avsluttende to-dagers objektøvelse var på et nytt og fullstendig ukjent objekt, og der troppsjefer fikk 24 timer til rekognosering og utarbeidelse av objektplan før mannskapene rykket inn på objektet. Svært nyttig for befalet, men det gjorde at mannskapene i stor grad ble overlatt til seg selv det døgnet som ble brukt til rekognosering og objektplanlegging....

Jeg kjenner forholdene stort sett før 2005, og jeg trodde en del ting hadde forbedret seg vesentlig. Hovedproblemet den gangen var mangel på kompetanse. I hvert fall i HV-02 var det kultur for at ingen skulle beordres på kurs mot sin vilje, og det var for få dyktige mannskaper og befal som meldte seg frivillig til kurs. Dermed var man tvunget til å sette folk uten korrekt kompetanse for tjenestestilling inn i tjenestestillinger som skulle ha forutsatt kompetanse. Vi fikk heller ikke overført folk fra forsvarsgrenene med riktig kompetanse. Det verste var nok da på lagførernivå (da lagførere var korporaler før 2003), men det bedret seg fra 2003 da lagfører ble sersjant-stilling og vi fikk nyoverført et stort antall utskrevet/vernepliktig befal fra nedlagte mob-avdelinger i Hæren. Har ikke dette blitt opprettholdt?

Et annet problem var på troppsjef-nivå: Objektsikring (og spesielt objektplanlegging) er et eget fagområde som ikke er helt trivielt, og som i hvert fall på 1990- og begynnelsen av 2000-tallet ikke ble undervist særlig utenom HV. Og i HV var det først og fremst "Troppsjefkurs II" som var hovedkurset for befal i objektsikring (vet ikke hvordan det er nå, men jeg tror det fremdeles er "Troppsjefkurs II Gevær" som er det kurset i kursrekkene som gir hovedkompetansen i objektplanlegging og gjennomføring av objektøvelser). Det burde vært obligatorisk for envher som skal være troppsjef i en objektsikringstropp, men vi måtte ofte bruke som troppssjefer utskrevet/vernepliktig befal som ikke "gadd" å ta det kurset, og som på tross av at de skulle ha hovedansvar for objektplanlegging, ikke ville sette av tid til det kurset (også problematisk at det var ment for sersjanter som skulle kvalifisere seg for opprykk til fenrik, og at man dermed normalt ikke tok inn kurselever som alt var fenrik eller løytnant, men nylig overført fra Luft/Sjø/Hær uten spesialkmpetanse i objektsikring).

Uansett, når de som skal være ledere på lags- eller høyere nivå mangler vesentlig kompetanse på det de skal lede og instruere i, er det klart det blir problemer. Men jeg hadde regnet med at dette hadde blitt vesentlig forbedret i løpet av de 6 år som har gått etter "kvalitetsreformen" der HVs størrelse har blitt redusert fra 83.000 til 45.000.
    Sist endret av hvlt; 10-08-11 kl 14:41
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

5. Post ID# 1035519 #25
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Det å ha evne og kompetanse på lavt nivå til å gjennomføre trening i dødtid er vel en av nøklene. Altfor mange i HV vet ikke forskjell på trening og øvelse.

En øvelse vil ofte oppleves som langdryg og kjedelig for ola enkeltmann, og det er to grunner til det.
    Det ene er fordi man skal øve realistisk - og tiden for å slå til på et bevoktet objekt er jo når rutinen har satt seg, er kartlagt og soldatene er begynt å bli litt sløve. Dette tar en del timer/døgn. Krig er jo også som kjent lange perioder av kjedsomhet og venting avbrutt av korte blink av intens frykt.
    Den andre grunnen er at det er ganske krevende å kjøre ledelses og markørapparat på øvelser, og det siste gjøres dessverre alt for lite profesjonelt er min oppfatning. Det burde eksistert en "Kesk" for HV - inne på full tid som reiste rundt på HV øvelser og kjørte markørjobben.

Trening derimot kan alltid gjøres - også mens man er på øvelse. Akkurat som en soldat på oppdrag ute i verden også trener mens man er ute. Trening foregår ikke bare i idrettstøy, men handler om VKP, ildhåndgrep, sanitet, transport, objektspesifikke ting, vedlikehold av utstyr, samband etc etc. Men det er ikke en del av øvelsen. Øvelsen tester om enkeltmann og enheten virker og øver samspillet. På en øvelse skal han som betjener sambandet være trent fra før, men ikke nødvendigvis øvd.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

6. Post ID# 1035525 #26
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Ca. 2000 var det en diskusjon om endring av Objektsikringsreglementet. Man opererte da med norm tredeling av objektstyrken, 1/3 sto på vaktposter etc., 1/3 hadde delvis hvilende (iført GRU) beredskap som beredskapsstyrke og 1/3 hvilte. Det var en del som mente man burde innføre firedeling som norm, der 1/4 av styrken til enhver tid trente (dette under en skarp situasjon), 1/4 var på vakt, 1/4 var beredskapsstyrke og 1/4 hvilte.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

7. Post ID# 1035532 #27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Det å ha evne og kompetanse på lavt nivå til å gjennomføre trening i dødtid er vel en av nøklene. Altfor mange i HV vet ikke forskjell på trening og øvelse.

En øvelse vil ofte oppleves som langdryg og kjedelig for ola enkeltmann, og det er to grunner til det.
    Det ene er fordi man skal øve realistisk - og tiden for å slå til på et bevoktet objekt er jo når rutinen har satt seg, er kartlagt og soldatene er begynt å bli litt sløve. Dette tar en del timer/døgn. Krig er jo også som kjent lange perioder av kjedsomhet og venting avbrutt av korte blink av intens frykt.
    Den andre grunnen er at det er ganske krevende å kjøre ledelses og markørapparat på øvelser, og det siste gjøres dessverre alt for lite profesjonelt er min oppfatning. Det burde eksistert en "Kesk" for HV - inne på full tid som reiste rundt på HV øvelser og kjørte markørjobben.

Trening derimot kan alltid gjøres - også mens man er på øvelse. Akkurat som en soldat på oppdrag ute i verden også trener mens man er ute. Trening foregår ikke bare i idrettstøy, men handler om VKP, ildhåndgrep, sanitet, transport, objektspesifikke ting, vedlikehold av utstyr, samband etc etc. Men det er ikke en del av øvelsen. Øvelsen tester om enkeltmann og enheten virker og øver samspillet. På en øvelse skal han som betjener sambandet være trent fra før, men ikke nødvendigvis øvd.
    Må si at jeg er helt enig i at angrep i løpet av de første 48 timene ikke er realistisk.
    Men, å trene på å vente, og bare det, er unødvendig, det er de 15 minuttene med helvete man trenger trening på, ikke de 48 timene med venting.
    De gangene jeg har vært inne har mine 15 minutter med "helvete" bestått av rundt 10 fredlige demonstranter mot nærmere 30 soldater. Dette var på den andre øvelsen jeg var på.
    På første øvelsen så vi kanskje en bil med markører som kjørte forb, men fikk aldri bekreftet det, mer spennende enn det ble det desverre ikke.

Greit nok at ledelsen også må trene, men det skader jo ikke at "gutta på gulvet" får litt trening ut av uka heller...

Mulig jeg bare er veldig uheldig med området, men jeg kan ikke si jeg har lært noen som helst fornuftig ut av de ukene jeg har vært på øvelse med HV.
    Jeg har heller lite lyst til å være den som klager lengre opp, jeg jobber i forsvaret, og det er lite hyggelig å plutselig måtte samarbeide med folk du har klagd på tidligere.

8. Post ID# 1035559 #28
    Har man ventetid under en øvelse, så trener man. Eventuellt har "øvelse i øvelsen".
    Men jeg tror vi snakker mer om kultur/ukultur og innstilling i avdelingen.. I tillegg til kompetanse selvsagt.
    Alt er bedre enn å vente/være uvirksom. Administrative ting må også gjøres raskt og effektivt. Man skal ha respekt for tiden man bruker, den skal brukes effektivt på alle måter.

9. Post ID# 1035565 #29
    Sitat Opprinnelig skrevet av MGhøyre Vis post
    Har man ventetid under en øvelse, så trener man. Eventuellt har "øvelse i øvelsen".
    Men jeg tror vi snakker mer om kultur/ukultur og innstilling i avdelingen.. I tillegg til kompetanse selvsagt.
    Alt er bedre enn å vente/være uvirksom. Administrative ting må også gjøres raskt og effektivt. Man skal ha respekt for tiden man bruker, den skal brukes effektivt på alle måter.
    Du har med andre ord ikke vært på en HV-øvelse som vanlig menigmann?

Jeg kan godt utdype litt: Som vanlig fotsoldat og menig i HV så blir vi ca en gang i året vilkårlig innkalt til en øvelse som varer fra ca 4 til 7 dager. For de aller fleste betyr dette at de må sette sitt sivile liv til side og inntre i grønne klær, og man er på mange måter rett tilbake i førstegangstjenesten, forskjellen nå er at man har utdannelse, har stiftet familie, jobb og andre forpliktelser. Dessverre er det ikke like lett for en på 30+ år å trykke på den sivile-liv-pause-knappen som det er for en på 19 (intet hint til deg her MG). Dette medfører for oss som må inn en mengde merarbeid, det være seg alt fra å skaffe seg vikarlærer, rydde unna arbeidsoppgaver, flytte viktige frister og etc. Videre så er HV-øvelse for mange en ren kostnad i den forstand at arbeidsgiver ikke betaler lønn for den uka de er på øvelse, i tillegg til at mange som jobber turnus mister verdifulle tillegg. Et netto tap på kr 10.000 for ei uke på HV-øvelse er ingen overdreven påstand, selv når du legger til forsvarets fantastiske kompensasjon på noen enslige bilder av Kristen Flagstad som takk.

Videre er det slik i mitt distrikt at ingen får reise hjem når dagen er over med mindre de har søkt om og fått det innvilget. I praksis vil dette si at de mister samvær med unger, samboere, koner og sikkert tv'n, når de da er rett tilbake på rektruttskolen og må sove i telt. Maten består som vanlig i et par brød, noe pålegg og forsvarets feltrasjon (som gjør at du driter murstein btw). Revelje er fortsatt kl 06.00 eller deromkring, uavhengig av hva som skjer (av venting) resten av dagen.

Ingenting er festligere enn å måtte bruke masse arbeidstid for å få tid til å bli borte fra jobb ei uke som uansett ikke passer, overlate ansvaret for unger og bikje til kona, gå i grei minus økonomisk (de som ikke får dekket oppholdet av arbeidsgiver), for så å sitte på ræva i 90-95 % og glo på klokka for å få tiden til å gå. Da er du kjempemotivert for å ta "insj" til ild-drill, kts, adskillelse av AG-3 og fyring av primus. Dette var ikke ulikt slik mange av befalet vårt også opplevde den fantastiske uka.

Dette, er dessverre realiteten for veldig, veldig mange som blir innrullert i HV. Meg selv inkludert.
    Sist endret av holmiz; 10-08-11 kl 18:08

10. Post ID# 1035567 #30
    @Holmiz: Jeg er "gammel" og har hatt min tid i HV. Jeg er helt enig med deg. Men strider det mot det jeg skrev? hvordan ting bør være?
    Jeg har sett mye bra, men desverre mest dårlig i HV. Hadde håpet dette var forbedret nå.
    Jeg har sett foskjelden mellom det beste og det værste....og mener at de menige har krav på at treningen er bra/riktig og at tiden utnyttes effektivt på
    alle måter....nettopp av respekt for det den enkelte må forsake for å være der. Still krav...ikke gå med på at HV trening blir en oppbevaring og tidsfordriv.

11. Post ID# 1035688 #31
    Ideologisk sett mener jeg selvfølgelig at verneplikten er hellig, og at alle som blir innkalt skal stille opp med friskt mot.

Men jeg er helt enig i at for oss som jobber i det private, så er det jammen meg en tung bør å bære å miste såpass mye inntekt/fri som en gjør. Har et par stykker på kontoret som er i HV, og nå er det faktisk begynt å bli en brukbar frekvens på treningen deres, hvilket da medfører at bortfallet av inntekt stiger.

Jeg er enig med trådstarter at dette er klart urettferdig, men jeg skulle ønske at rettferdigheten ble utlignet med at FLERE ble innkalt til HV og fikk skikkelig trening.

Og kompensasjonen må økes.
    Edit: Nei, scratch det. Det er GROVT URETTFERDIG at det finnes regler som tilsier at statlig og privat ansatte har fri med lønn, mens de i privat sektor ikke har det. Hva er egentlig resonnementet for at det er sånn, det er jo den enkeltes skattepenger som betaler for moroa uansett hvor de jobber?
    Sist endret av Navytimes; 11-08-11 kl 01:47

12. Post ID# 1035695 #32
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Det er GROVT URETTFERDIG at det finnes regler som tilsier at statlig og privat ansatte har fri med lønn, mens de i privat sektor ikke har det. Hva er egentlig resonnementet for at det er sånn, det er jo den enkeltes skattepenger som betaler for moroa uansett hvor de jobber?
    Dette er i prinsippet en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, regulert via tariffavtale. I Staten er det Hovedtariffavtalen i Staten som gjelder, forhandlet mellom den statlige arbeidsgiver (Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet) og de store fagforeningene for statsansatte (LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne). Hovedavtalen sier:
    [bf]§ 21 Militærtjeneste og sivil tjeneste[/bf]

1. En arbeidstaker med minst 6 måneders forutgående sammenhengende tjeneste i det statlige tariffområdet, utbetales lønn i samsvar med nr. 2 og nr. 3 nedenfor under militærtjeneste, tjeneste i sivilforsvaret, pliktig polititjeneste og under avtjening av sivil tjenesteplikt.

2. En arbeidstaker uten forsørgelsesbyrde utbetales 1/3 av den sivile lønnen under førstegangstjeneste. Ellers utbetales full lønn. En arbeidstaker regnes ikke som forsørger dersom den andre personen har en inntekt som overstiger lønnstrinn 1 på hovedlønnstabellen.

Når tjenesten varer mer enn 1 uke (7 dager), gjøres det fradrag i den sivile lønnen for tjenestetillegg. Det gjøres da også fradrag for forsørgertillegg og botillegg når arbeidstakeren har full lønn.

3. For vernepliktig og utskrevet befal skal det når tjenesten varer mer enn 1 uke (7 dager) i den sivile lønn trekkes et beløp som svarer til den militære grads/stillings hovedregulativlønn. Er sistnevnte lønn høyere enn den sivile stillings lønn, faller den sivile lønnen helt bort.

4. Ferie opptjenes under militærtjeneste og sivil tjenesteplikt som om arbeidstakeren var i ordinært arbeid, dersom arbeidstakeren utbetales lønn etter nr. 1-3 ovenfor. Opptjent ferie kan anses avviklet under militærtjeneste og sivil tjenesteplikt med maksimum 3 uker i tiden 1. juni - 30. september og resten innenfor ferieåret. Det utbetales i tilfelle full lønn og eventuelt ferielønnstillegg for denne tiden. Trekk etter nr. 2 faller da bort. For en arbeidstaker som ikke har lønn etter nr. 1-2, gjelder ferieloven § 10 nr. 5.
    Det er altså opp til enhvers fagforening å kreve tilsvarende under tarifforhandlingene.

13. Post ID# 1035720 #33
    Jeg har hatt flere sivile arbeidgivere opp i gjennom årene og har alltid fått med i min avtale at jeg har full lønn i forbindelse med rep.øvelser, så dette bør ikke være umulig å forhandle seg frem til på egen hånd.

14. Post ID# 1035721 #34
    Sitat Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
    Jeg har hatt flere sivile arbeidgivere opp i gjennom årene og har alltid fått med i min avtale at jeg har full lønn i forbindelse med rep.øvelser, så dette bør ikke være umulig å forhandle seg frem til på egen hånd.
    Ikke umulig å få til for mange det, men det vil være mange som ikke klarer å få dette til hverken via fagforening eller i direkte avtale med arbeidsgiver. Derved vil det desverre føles veldig uretferdig for de som ikke klarer dette. Som regel er det de som har "best" jobber som lettest får igjennom slike avtaler direkte med arbeidsgiver. Noen får full lønn, andre deler av lønn og igjen andre får ingenting. Vanskelig å få dette helt rettferdig. Jeg tror at kvaliteten på tjenesten påvirker hvor opptatt man er av det økonomiske. Har selv vært i HV tjeneste ca 50 dgr pr år uten kompensasjon fra arbeidsgiver. Det gikk på et vis, så lenge tjenesten var intresang og ikke minst frivillig.

15. Post ID# 1035855 #35
    Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005
    Flere i tråden vitner om elendige arbeidsforhold i det sivile, man må selv skaffe vikar for egen jobb når det er arbeidsgivers ansvar & plikt å gjøre det, eller at når egen fagforening (for vi er vel ikke av dassene som ikke er fagorganiserte, er vi vel (jeg er uorganisert)) ikke evner å skape en fornuftig avtale om støtte for bl.a HV/Sivilforsvars/Røde Kors' hjelpekorps-tjeneste etter "fyllte 30".

Det har da ikke noe med Forsvaret å gjøre at din arbeidsplass suger ?

Jeg har etterhvert som årene har gått og man blir eldre fått høre mye grums fra det sivile ("private") om lovpålagte "fordeler" som i årevis nektes de ansatte, som må krangles om i lønnsoppgjør på vårparten for å bli avvist men som året etter er på lista for goder arbeidsgiver "tilbyr" og annet piss som (unnskyld uttrykket) Blårussen tillater seg komme med.
    Lovverket er svart på hvitt, og så godt som uten gråsoner. At en arbeidsgiver ikke vil gi deg/dere fri, er trist, synd, leit - boka sier arbeidsgiver skal slippe folk når bjella går. Uten unntak, ut over det som lovverk, forskrifter til lovverk og andre bestemmelser tillater.

Ikke ville til HV fordi man er lat, vel nå er det ikke for å være ekkel, men det er det ikke åpning for i verken lov- eller regelverk.

Og har dere virkelig en arbeidsgiver som tvinger dere til å måtte skaffe vikarer selv, så SKRIV TIMER for den tid det tar dere å skaffe slikt. Og lever oppsigelsen umiddelbart etterpå, for å jobbe for en slik arbeidsgiver er faktisk identisk med hva som over ble kallt "regimer" som man helst ikke ønsker identifisere seg med i det landet vi nå holder hus i.

Når det er sagt, går jeg litt OT - jeg mener ikke å rakke ned på blårussen, men enkeltindivider der har hatt særdeles godt av fem år i jobb "på gølvet" før de skal forvalte ressurser som kapital eller personell i en bedrift de ellers ikke ville visst en tøddel om.

Nok tull. Mer av noe annet.
    Beyond is where I learn

16. Post ID# 1035927 #36
    Sitat Opprinnelig skrevet av MGhøyre Vis post
    @Holmiz: Jeg er "gammel" og har hatt min tid i HV. Jeg er helt enig med deg. Men strider det mot det jeg skrev? hvordan ting bør være?
    Jeg har sett mye bra, men desverre mest dårlig i HV. Hadde håpet dette var forbedret nå.
    Jeg har sett foskjelden mellom det beste og det værste....og mener at de menige har krav på at treningen er bra/riktig og at tiden utnyttes effektivt på
    alle måter....nettopp av respekt for det den enkelte må forsake for å være der. Still krav...ikke gå med på at HV trening blir en oppbevaring og tidsfordriv.
    Jeg var nok litt i overkant krass i mitt innlegg, så point taken - vi er just rimelig enige!

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
    Flere i tråden vitner om elendige arbeidsforhold i det sivile, man må selv skaffe vikar for egen jobb når det er arbeidsgivers ansvar & plikt å gjøre det, eller at når egen fagforening (for vi er vel ikke av dassene som ikke er fagorganiserte, er vi vel (jeg er uorganisert)) ikke evner å skape en fornuftig avtale om støtte for bl.a HV/Sivilforsvars/Røde Kors' hjelpekorps-tjeneste etter "fyllte 30".
    Før vi tar helt av her, så må jeg påpeke at jeg ordla meg litt feil i mitt innlegg, jeg mente "legge til rette for vikarer". Som et eksempel så kan jeg nevne min (tidligere) jobb som lærer. Det er faktisk ikke bare å kaste en mann du finner på gata inn i et klasserom, og så årner alt seg av seg selv. Nok om det, dette var kun ment som et eksempel på merarbeid som innkalling til HV-øvelse medfører. De fleste arbeidsgivere følger arbeidsmiljøloven, så også min nåværende og tidligere arbeidsgivere.

Det har da ikke noe med Forsvaret å gjøre at din arbeidsplass suger ?
    Her er vi inne på noe av kilden til frustrasjonen som presenteres i åpningsinnlegget. Vi kan jo snu litt om på problemstillinga; vi tar samtlige ansatte i forsvaret ut av jobben ei uke en gang årlig, og setter de til å jobbe på sjukehus, dere har jo lært litt førstehjelp dere også. Videre får alle utdelt hver sin sykepleieruniform og alle må oppholde seg på sykehuset hele uka uten annen kompensasjon enn 120 kr,- per dag. Noen har tenkt selv at det kanskje kan komme inn en pasient som har bruk for nettopp deres kompetanse, og derfor må dere øve på dette. Ledelsen må nemlig øve på å ha 1000 ekstra sykepleiere på jobb en gang i året.

Timene går seint, det skjer ikke en pøkk fordi ingen er sjuke akkurat den tiden dere er inne og 90 % av tiden titter dere på klokka og gleder dere til fredag og dimisjon. Så dere får beskjed om at her er det bare til "å ta insj sjæl" til å drive trening i løfteteknikk av pasienter, re opp senger og vaske gølv, det er jo ikke sykehuset sin feil at dere ikke har noe å holde på med.

Jeg avslutter her og håper at du ser tegninga, og når jeg ser nå at jeg er i overkant engasjert - innlegget mitt og min frustrasjon er ikke rettet mot deg, men mot forsvaret og HV som organisasjon. Just så det er sagt.

Oppsummering og konklusjon omkring problemstillinga som tråden tar opp?

Få gjort noe med den helvets dødtiden, lag realistiske øvelser også for menige fotsoldater (vi møter jo tross alt den samme krigen som offiserene eventuelt møter, og da holder det ikke å peke på "eget insj"). Det trenger ikke være umulig å få til en ukes samling i året der både menige, befal og offiserer har godt utbytte av og er fornøyde med. Til sist, få rydda opp i det økonomiske en gang for alle. 120 kroner om dagen, og et "tillegg" på 240 per dag til de som ikke mottar lønn fra arbeidsgiver er et hån.

17. Post ID# 1035938 #37
    @holmiz: Jeg skjønner godt at du er frustrert. Nå var jeg i en litt spesiell avdeling i HV der dødtid var et fremmedord. Alle befal som hadde leksjoner ble evaluert av mannskapene. Tillitsmann jobbet aktivt og fikk frem alle problemstillinger om mannskapene ikke var fornøyd med noe.
    Selv om dette var en avdeling med frivillige, går det helt greit i en vanlig HV avdeling også. Slik som du beskriver det skal ikke HV være. Som jeg har skrevet tidligere, mener jeg dette går på kompetanse, kultur og innstilling. Har sett tropper/områder hvor ting er perfekt, god kultur, mye dugnad(frivillig) og kjempebra fagmessig. Men jeg har også sett det du beskriver. Det er så ødeleggende for moralen, at selv om man fikk dobbel av arbeidslønn, så hadde man hatet....noe må gjøres. Si ifra til områdesjef, tillitsmenn etc....hjelper ikke det nekt tjeneste på grunnlag av udugelige befal/treninger..men da må dere stå samlet. Lykke til

18. Post ID# 1035939 #38
    Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005
    Jeg må virkelig beklage jeg ikke tok høyde for at folk i ettertid skulle finne på å ombestemme seg når det de først hevdet ikke var i samsvar med det de mente å hevde.

Skikkelig lei meg.

Men igjen - la fagforeninga gjør jobben med å skape arbeidsplassens ve og vel, og ikke heng andre for at det hos deres arbeidsplass faktisk har vært framgang siden slavetiden. -Eller hva med å vokse opp any day soon ?

Og jeg ser poenget. Du er en sytkuk. En barnslig sytkuk.

Gjør noe med tilværelsen isf å syte, kanskje du vil finne en bedre framtid ?
    Sist endret av Gehenna; 12-08-11 kl 19:23
    Beyond is where I learn

19. Post ID# 1035941 #39
    Takker for det MG

Det er litt vanskelig å få frem hele bildet med noen skarve få ord på et forum som dette, så bare for å ha sagt det - jeg er alltid positivt innstilt og prøver å gjøre det beste ut av enhver mulighet. Jeg har ingen problemer med å se at jeg fremstår som "litt" sutrete her, frustrasjonen er jo reell, men en sak har som kjent flere sider. Selv om jeg store deler av HV-øvelsen kjeda ræva av meg, så har jeg ingen problemer med å se nytteverdien av en slik øvelse. Dessuten så hadde jeg jo gleden av å møte mange hysterisk festlige karer i løpet av øvelsen!

Angående dette med å ta opp ting via tillitsmann, så kan jeg kort si at min opplevelse er at problemer og gode forslag i all hovedsak "blir tatt til etterretning" av ledelsen. Vi møtte liten forståelse for at folk ville hjem om kvelden fremfor å drive dank i et lagstelt, og svaret vi fikk var at "øverste ledelse har sagt at sånn skal det være". Med andre ord, de dytta ansvaret over på en paragraf fremfor å tenke sjæl. Jeg glemte vist å si at jeg ble utnevnt til tillitsvalgt sist øvelse. Anyhow, min melding tilbake var det medsoldater tok opp som problemer, jeg oppsøkte de selv aktiv for å få tak i hva som kunne vært gjort bedre, og dette ga jeg tydelig beskjed om til ledelsen. Sammen med min oppfatning om at stemninga i troppen, på tross av situasjonen faktisk var meget god!

20. Post ID# 1035943 #40

Jeg må virkelig beklage jeg ikke tok høyde for at folk i ettertid skulle finne på å ombestemme seg når det de først hevdet ikke var i samsvar med det de mente å hevde.

Skikkelig lei meg.

Men igjen - la fagforeninga gjør jobben med å skape arbeidsplassens ve og vel, og ikke heng andre for at det hos deres arbeidsplass faktisk har vært framgang siden slavetiden. -Eller hva med å vokse opp any day soon ?

Og jeg ser poenget. Du er en sytkuk. En barnslig sytkuk.

Gjør noe med tilværelsen isf å syte, kanskje du vil finne en bedre framtid ?
    Jeg siterer denne og lar dermed dine ord stå for seg selv. Erre mulig?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •