Jeg var nok litt i overkant krass i mitt innlegg, så point taken - vi er just rimelig enige!
Før vi tar helt av her, så må jeg påpeke at jeg ordla meg litt feil i mitt innlegg, jeg mente "legge til rette for vikarer". Som et eksempel så kan jeg nevne min (tidligere) jobb som lærer. Det er faktisk ikke bare å kaste en mann du finner på gata inn i et klasserom, og så årner alt seg av seg selv. Nok om det, dette var kun ment som et eksempel på merarbeid som innkalling til HV-øvelse medfører. De fleste arbeidsgivere følger arbeidsmiljøloven, så også min nåværende og tidligere arbeidsgivere.
Her er vi inne på noe av kilden til frustrasjonen som presenteres i åpningsinnlegget. Vi kan jo snu litt om på problemstillinga; vi tar samtlige ansatte i forsvaret ut av jobben ei uke en gang årlig, og setter de til å jobbe på sjukehus, dere har jo lært litt førstehjelp dere også. Videre får alle utdelt hver sin sykepleieruniform og alle må oppholde seg på sykehuset hele uka uten annen kompensasjon enn 120 kr,- per dag. Noen har tenkt selv at det kanskje kan komme inn en pasient som har bruk for nettopp deres kompetanse, og derfor må dere øve på dette. Ledelsen må nemlig øve på å ha 1000 ekstra sykepleiere på jobb en gang i året.
Timene går seint, det skjer ikke en pøkk fordi ingen er sjuke akkurat den tiden dere er inne og 90 % av tiden titter dere på klokka og gleder dere til fredag og dimisjon. Så dere får beskjed om at her er det bare til "å ta insj sjæl" til å drive trening i løfteteknikk av pasienter, re opp senger og vaske gølv, det er jo ikke sykehuset sin feil at dere ikke har noe å holde på med.
Jeg avslutter her og håper at du ser tegninga, og når jeg ser nå at jeg er i overkant engasjert - innlegget mitt og min frustrasjon er ikke rettet mot deg, men mot forsvaret og HV som organisasjon. Just så det er sagt.
Oppsummering og konklusjon omkring problemstillinga som tråden tar opp?
Få gjort noe med den helvets dødtiden, lag realistiske øvelser også for menige fotsoldater (vi møter jo tross alt den samme krigen som offiserene eventuelt møter, og da holder det ikke å peke på "eget insj"). Det trenger ikke være umulig å få til en ukes samling i året der både menige, befal og offiserer har godt utbytte av og er fornøyde med. Til sist, få rydda opp i det økonomiske en gang for alle. 120 kroner om dagen, og et "tillegg" på 240 per dag til de som ikke mottar lønn fra arbeidsgiver er et hån.

Svar med sitat