Vis resultat av spørreundersøkelsen: Hva synes du om nye Forsvarsnett?

Antall stemmer
45. Du kan ikke stemme i denne spørreundersøkelsen
  • Veldig bra

5 11,11%
  • Bedre enn tidligere

10 22,22%
  • Bra, men vanskelig å finne frem

13 28,89%
  • På det jevne

3 6,67%
  • Likte det gamle bedre

14 31,11%
Viser resultatene 1 til 27 av 27

Tråd: Forsvarsnett i ny drakt

1. Post ID# 997437 #1
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Forsvarsnett i ny drakt

Forsvaret har fått nye internettsider: http://forsvaret.no/

Hva synes du om den nye designen?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

2. Post ID# 997441 #2

Re: Forsvarsnett i ny drakt

De har hvertfall fått samme design som "samtlige" sider som har fått en 2010 makeover, så de holder seg hvertfall tidsriktige.

Synes ingenting med designet roper "Forsvaret", "Militær" osv, men den virker ryddig og lett å navigere når du først venner deg til designet. Eneste jeg virkelig savner er "tabs" til Hæren, Luft, Sjø og HV, du må inn i på "Om Forsvaret" for å finne de per nå.

Et par linker som ikke fungerer og slikt, men sånn har det vel alltid vært på de sidene.

Bedre enn Politi.no, og sikkert litt billigere?

Edit: Før alle web nerds skal sjekke xhtml koden, så er linken her;
    validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2 ... mp;group=0
    - Don't confuse enthusiasm with capability

3. Post ID# 997448 #3
    Svart belte
    Ble medlem
    May 2004

Savner mer utfyllende informasjon om avdelingene. Nå er det are en kjapp og overfladisk presentasjon av avdelingene i Brig N.

forsvaret.no/om-forsvaret/avdelinger-i- ... enord.aspx
    Odd objects attract fire. You are odd.

4. Post ID# 997449 #4
    Svart belte
    Ble medlem
    May 2004

Registrerer at mil.no er som før. Skal denne legges ned, eller bli som forsvaret.no?
    Odd objects attract fire. You are odd.

5. Post ID# 997455 #5
    Senior Member
    Ble medlem
    May 2007

Synes det var bra med en ansiktsløftning, men roter litt:
    - Noen av linkene er bilder, så jeg kan ikke åpne i ny fane og må hoppe frem og tilbake for å lese de andre.
    - Mye informasjon fra mil.no er ikke lagt inn på forsvaret.no, f.eks. heimevernsungdommen. Alle bildene fra HVULKene og NOREX-utvekslingene er borte.

Ros:
    - Greit design
    - Nye bilder
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

6. Post ID# 1007495 #6
    Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2009

En ting jeg faktisk likte med gamle mil.no var nyhetsarkivet, som gjorde det mulig å lete etter saker og hendelser flere år tilbake, noe jeg har hatt mye nytte av. Dette synes ikke å ha blitt migrert over til forsvaret.no noe jeg håper kommer snart.

Ellers er det en fortsatt mangel at man ikke har ett større offentlig bildearkiv tilgjengelig. Dette er selvfølgelig ett rettslig og rettighetsavhengig spørsmål, så det er ikke noe ett nytt design selv kan løse, men jeg håper dette er noe som kommer snart.
    Si vis pacem, para bellum

7. Post ID# 1007499 #7
    Svart belte
    Ble medlem
    Mar 2007

Enhver person kan registrere seg på FMS og få tilgang til hele fotoarkivet.
    Ferdig

8. Post ID# 1007502 #8
    Senior Member
    Ble medlem
    Apr 2009

Haha, takk for det - tidligere var dette kun åpent for media, så dette var en god endring!
    Si vis pacem, para bellum

9. Post ID# 1007507 #9
    Svart belte
    Ble medlem
    Mar 2007

Lurer på om det var i fjor det ble åpnet, litt usikker..
    Ferdig

10. Post ID# 1007570 #10
    Junior Member
    Ble medlem
    Mar 2009

Bare jeg som ikke finner sidene til fjernesk?

11. Post ID# 1007571 #11

Tror ikke de har noe eget enda, mulig det kommer. Står ikke mye om EBn eller noen av de andre i Brigade-Nord heller.
    Si vis pacem, para bellum.

12. Post ID# 1007603 #12

Det er fortsatt mulig å gå inn på mil.no og lese det som står der.

13. Post ID# 1007702 #13
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2009

Er det bare meg, eller suger de nye sidene til Forsvaret lut?
    Finner jo ikke noen "aktivitetsinformasjon" á la tidligere mil.no.. Før så kunne man finne info om treningstider, hvem som var inne til tjeneste etc.
    Kanskje meningen at man ikke skal finne det lenger?
    Bumpibump TM

14. Post ID# 1007717 #14

Synes det står veldig lite om hver avdeling. Før jeg skulle inn og avtjene verneplikten klikket jeg rundt på mil.no for å lese om de forskjellige avdelingene. Synes selv der at det var ganske lite som sto, men nå er det jo ingen ting. Nå ligger jo alt fokuset på den überbra kompetansen du får av å sitte som adm.ass. på Sørreisa eller den supre sivile karrieren du får ved å være UB-korporal på Madla. Synes det blir et så alt for dårlig fokus. 95% av alle som søkte militærpoliti på FOS i år valgte det fordi de trodde det var en lettvint vei å komme seg inn i det sivile politiet på. Veldig få hadde noen som helst interesse for forsvaret, og uttalte flere ganger at "de gjorde det for CV'en."

Dette sivile karrierefokuset er det reklameringen OG nettsidene som har forårsaket. Jeg synes ikke disse nye sidene bidrar noe mindre til dette fokuset.

15. Post ID# 1007721 #15
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2006

Slutter meg til at som informasjonskilde for de som skal inn til førstegangstjeneste så er sidene betydelig dårligere. Men for alt jeg vet så er kommunikasjonsstrategien at utvalgt.no eller andre medier skal fylle det behovet. De ser ihvertfall penere ut, og informasjonen til de som tenker utdanning eller karriere i forsvaret er bedre enn for førstegangstjenesten.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

16. Post ID# 1007761 #16

De kunne godt kommet med flere beskrivelser av tjenestestillinger enn STING, MJK og velferdsassistenter. (Jeg vet at det allerede er mange der allerede, men det kunne godt vært flere)

17. Post ID# 1007767 #17
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005

Ikke det at jeg kjenner målsetningene bak sidene, men hvis noen har fokusert på at det er viktig å få mange og god søkere til befalsutdanning, fly- og tekniske utdanninger og til spesialmiljøer så er vel det en fornuftig antagelse.

Man har kanskje også sett at man har flere unge som er sultne på å avtjene førstegangstjeneste enn man egentlig vet hva man skal gjøre med - så de trenger man ikke rekruttere.

Det er i tilfelle litt synd for nettsidene har også en viktig informasjonsjobb til kommende vernepliktige, pårørende og samfunnet i sin helhet. Det er ikke en rekrutteringsportal.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

18. Post ID# 1007936 #18
    Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2009

Sitat Opprinnelig skrevet av Drakenskjold
    Dette sivile karrierefokuset
    *host*nyeKS*host*
    Prima di ogni altra cosa, siate armati
    Primus Intrat Exit Novissimus

19. Post ID# 1037680 #19
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    Jeg hadde visse forhåpninger til de nye sidene til Forsvaret, bare de fikk gått seg til, men må si jeg har blitt skuffet.

Det er bare et fåtall nyheter på forsiden, og vanskelig å raskt finne frem til de viktigste sakene. Den ene tingen de enkelt kunne gjort noe med er å fjerne 'Viktige datoer fremover', som fyller opp halve forsiden, og stort sett består av hva Marinemusikken har tenkt å drive med fremover. Alternativt kunne de reservert den til de virkelig viktige tingene.

Andre meninger?

http://forsvaret.no/Sider/default.aspx
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

20. Post ID# 1037682 #20
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2006
    Mener mye det samme som deg, ser jeg... Er ikke så ofte inne der, og de gangene jeg er det, sliter jeg med å finne selv de enkleste ting. Vet ikke om det er fordi informasjonen som fantes på mil.no ikke er tatt med over, eller om de bare har klart å gjemme den bedre.

Jeg besøkte mil.no oftere enn jeg besøker forsvaret.no, for å si det sånn.
    Satis Bona :-p

21. Post ID# 1037688 #21
    Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005
    Rent personlig tror jeg innmeldingsterskelen er høynet med avviklinga av mil.no (hvorfor det, kort og konsis URL = flere besøkende fordi det er LETTERE Å FINNE (hører dere)) - før meldte man visstnok inn via Remedy og fikk ting på stell om man ikke hadde egen POC for å publisere tjafs.

Nå gir avdelinger beng og lager nye "egne" "løsninger" som da resulterer i kålkok. Oppdatert og relevant info ? Meh, vi driver ikke med sånt.

Why ?
    Beyond is where I learn

22. Post ID# 1037702 #22
    Veteran
    Ble medlem
    Jan 2005
    Færre nyheter, mindre info, vanskeligere å finne frem. Nei, jeg har ikke mye godt å si om de nåværende sidene.

23. Post ID# 1037725 #23
    Global moderator
    Ble medlem
    Jul 2005
    Det er nå lettere å holde kontroll på når Forsvarets mange orkestere og korps skal spille, og hvor. "Viktige datoer framover" - need i say more? Hva hjelper vel nye sider til Forsvaret når det eneste dem evner å skrive om er kvinnecamp og drilloppvisninger... Latterlig.
    Niner this is 9-1, I will now pass out.

24. Post ID# 1037754 #24
    Veteran
    Ble medlem
    May 2011
    Noen som har update på hva som skjer i forhold til de gamle avdelingssidene... kan jo ikke skryte av HV sine sider så langt heller. Og drilloppvisninger hadde jo passet seg best på en dedikert side til HMKG.
    For konge og fedreland

25. Post ID# 1037758 #25
    De nye sidene framstår som meget rotete for meg.
    Likte de gamle mye bedre.

26. Post ID# 1037760 #26
    Senior Member
    Ble medlem
    May 2007
    Når forsvaret.no dukket opp, var jeg positiv og tenkte det ville bli bedre med tanke på info om avdelinger. Nå har det jo gått over et halvt år siden og like dårlig. Infoen er skrevet på en måte slik at ungdomsskoleelever skal ta derfra og bruke det i en powerpointpresentasjon. Hadde ikke forundret meg om det var u.skoleelever som stod bak. Ellers er det jo bare en masse rot, gi oss tilbake direkteknappene til de forskjellige forsvarsgrenene!

Liker fortsatt det grafiske med tanke på bilder og fonter, det skal de ha.
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

27. Post ID# 1037911 #27
    Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005
    Sidene er utforma for at det skal være lettfattelig for befolkninga fra ungdomsskolealder og opp.

Avdelinger har ingen dedikert POC som lagger ut info lengre, det har heller ikke REG- i MORDOR eller noen av de andre enhetene i firmaet anledning til fordi det ikke finnes midler til å ansette PIO i huet og ræva.

FRM pusler vel med dette, men de skulle kanskje bestemme seg om de skal bruke sine ressurser på rekruttering eller mediahåndtering any day soon ? Som det "fungerer" idag fungerer det ikke.
    Beyond is where I learn

Stikkord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •