Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 20 av 78
Kjøp bøker hos

Tråd: Geneve konvensjonen og san soldat i en gevær tropp

1. Post ID# 986257 #1

Geneve konvensjonen og san soldat i en gevær tropp

Kom opp i en situasjon på en øvelse nå nettopp, troppen var i angrep og jeg som san soldat ble beordret til å bære ammo ut til gutta. Sikker som jeg var i min sak gav jeg klar og tydelig beskjed om at jeg som Medic ikke hadde lov til å bære ammo da dette gikk imot geneve konvensjonen.

Dette startet en diskusjon med troppsjef, men vi fikk ikke diskutert ferdig da noe kom opp. Han mente at jeg var en infanterist med primær oppgave sanitet og gikk derfor ikke under geneve konvensjonen. Jeg mente at siden min primær oppgave var sanitet var jeg under beskyttelse Genfer korset, og derfor måtte forholde meg til de lover og regler som faller inn under det.

Jeg begynner å forstå at dette er juridisk mat med mye tolkning, og lurer på om noen her inne vet noe om dette bedre enn meg.

2. Post ID# 986258 #2

Re: Geneve konvensjonen og san soldat i en gevær tropp

Er du san mann i lag eller tropp? Bærer du kors?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

3. Post ID# 986259 #3
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Det er for øvrig lange diskusjoner rundt beslektede tema her: viewtopic.php?f=26&t=7866

og til dels her: viewtopic.php?f=26&t=7866
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

4. Post ID# 986271 #4

Beklager at dette ikke kom fram, jeg er san mann tropp.

5. Post ID# 986275 #5
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Det er for øvrig lange diskusjoner rundt beslektede tema her: viewtopic.php?f=26&t=7866

og til dels her: viewtopic.php?f=26&t=7866
    Vg se disse trådene for feks referanser til Genevkonv.

Som jeg ser det ka spørsmålet til trådstarter deles inn i et par ulike:

1. Kan personell med permanent beskyttet status (les; som bærer Genfer kors) bære ammo til andre?

Her er svaret helt klart nei. Ska du brukes til å bære ammo så ska Genferkorset av for godt så lenge som du er i den troppen.

2. Kan troppsjef disponere egen personell? Herunder velge å ikke ha sanman som har permanent beskyttet status.

?????

3. Hvem ska vurdere punkt nummer 2 under kamp? Du eller troppsjef.

Her må det være troppsjef som vurderer hvilken myndighet han har. Som da også vil få ev refs om han går utover sin myndighet.
    Minsk, det nye Utopia

6. Post ID# 986276 #6
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Er du merket som sanitetssoldat med genferkors i henhold til 1. Genevekonvensjon av 12. august 1949, artikkel 40 (og da skal du også i strid bære sanitets-identitetskort i henhold til samme artikkel) skal du under ingen omstendighet delta i operativ tjeneste. Da skal du ha sanitet som din primæroppgave (artikkel 24: "Medical personnel exclusively engaged in the search for, or the collection, transport or treatment of the wounded or sick, or in the prevention of disease, staff exclusively engaged in the administration of medical units and establishments, as well as chaplains attached to the armed forces, shall be respected and protected in all circumstances." (Det er disse som i henhold til art. 40 skal bære genferkors og bære sanitets-ID-kort.) Å bære ammunisjon for andre enn sanitetssoldater, være sambandsvakt på operativt samband etc. er operativ tjeneste. Å gjøre det, mens du ved å bære genferkorset påberoper deg den beskyttelse som sanitetssoldat skal ha i henhold til 1. Genevekonvensjon, er svik. Du har lov til å bruke våpen for å forsvare sanitetsinstallasjon, sanitetskjøretøy, sanitetspersonell, syke og sårede og deg selv, men ikke mer enn det.

Tradisjonelt var sanitetssoldat på troppsnivå og høyere merket med genferkors, på lagsnivå har man hatt førstehjelper som hadde sanitet som sekundæroppgave og derfor ikke var merket (og ikke hadde beskyttelse). Det har vært mye diskusjon om dette, spesielt da opprørere i Afghanistan uansett ikke (påstås det i hvert fall, uten at jeg har sett det dokumentert offentlig) respekterer beskyttelsen. I hvert fall i noen avdelinger har det vært snakk om (og muligens gjennomført) at sanitetssoldater på troppsnivå (muligens høyere og) ikke skal bære genferkors og ha sanitets-ID-kort. I så fall har de ingen beskyttelse i henhold til folkeretten utover det alle soldater har, og kan selvfølgelig også beordres til å bære ammunisjon.

I følge artikkel 25 og artikkel 41 skal personell som har sanitetsutdannelse og har sanitet som sekundæroppgave også være beskyttet når de utfører sanitetsoppgaver. Skal de ha slik beskyttelse, skal de når de utfører sanitetsoppgaver ha på seg en armlet med genferkors i miniatyr. Denne armleten må de ikke ha på seg når de utfører andre oppgaver enn sanitet.

1. genevekonvensjon er her (lenke).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

7. Post ID# 986290 #7

Hvis man altså har på seg en armlet med genferkorset i miniatyr og tar det på kun når det er rene sanitets oppgaver, og tar det av igjen når det finnes andre oppgaver som F.eks bære ut ammo til troppen, Vil ikke det da ikke være imot sin hensikt å i det hele tatt bære korset? Grunnen til at genferkorset tas av permanent når det tas av er gjennkjennelses faren som kan sette andre medisinsk personel i fare.

8. Post ID# 986292 #8
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Jeg siterte bare hva som står i Genevekonvensjon nr. 1, det er ikke min rolle å begrunne den:

Art. 25. Members of the armed forces specially trained for employment, should the need arise, as hospital orderlies, nurses or auxiliary stretcher-bearers, in the search for or the collection, transport or treatment of the wounded and sick shall likewise be respected and protected if they are carrying out these duties at the time when they come into contact with the enemy or fall into his hands.
    Art. 29. Members of the personnel designated in Article 25 who have fallen into the hands of the enemy, shall be prisoners of war, but shall be employed on their medical duties in so far as the need arises.
    Art. 41. The personnel designated in Article 25 shall wear, but only while carrying out medical duties, a white armlet bearing in its centre the distinctive sign in miniature; the armlet shall be issued and stamped by the military authority.

Military identity documents to be carried by this type of personnel shall specify what special training they have received, the temporary character of the duties they are engaged upon, and their authority for wearing the armlet.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

9. Post ID# 986295 #9
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    ...

Her er svaret helt klart nei. Ska du brukes til å bære ammo så ska Genferkorset av for godt så lenge som du er i den troppen.

...
    Med dette mente jeg fullstørrelse varienten ikke den mindre som ska brukes ved behov.

Hensikten med å bruke markering er ju å gi fienden mulighet til å ikke bekjempe deg. Den mindre varianten ska kun brukes når du gir helsehjelp medans den vanlige brukes 24/7 og viser at du har krav på beskyttelse 24/7.

Det mest interessante spørsmålet er om troppsjefen kan velge bort å ha en san.man med permanent beskyttelse. Eller om dette ligger fast i strukturen.
    Minsk, det nye Utopia

10. Post ID# 986343 #10

Gjør det enkelt, gå uten genferkors(stort rødt kors på armen) i alle situasjoner. Anse deg selv som geværsoldat. Også er du geværsoldat m/ sanitet som sekundæroppgave, inntil noen sier noe annet.
    Da er du kvitt hele problemstillinga. Og kan være med på alt som er gøy.

11. Post ID# 986367 #11
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Sitat Opprinnelig skrevet av 02Surefire
    Gjør det enkelt, gå uten genferkors(stort rødt kors på armen) i alle situasjoner. Anse deg selv som geværsoldat. Også er du geværsoldat m/ sanitet som sekundæroppgave, inntil noen sier noe annet.
    Da er du kvitt hele problemstillinga. Og kan være med på alt som er gøy.
    Neppe opp til enkeltmann å bestemme. Jeg fikk ikke med om dette var HV, hær eller hva. Ta kontakt med sanitetsfaglig overordnet, dvs. sanitetsbefal i kompani eller HV-område (eller I-styrke).

12. Post ID# 986607 #12

- Har ikke noe å referere til her nå, men leste forrige uke i et reglemant at troppens Sansoldat SKAL bære genferkors. Ut ifra dette er eneste logiske plassering i KO.
    Medic i laget har ingen funksjon om han skal gå rundt med Genferkors. Han kan da ikke følge laget i angrep. Eneste løsning blir da: Ingen bruk av Genferkors.

- Eneste som er godkjent som Genferkors er stor rød armlet. Rødfarget rund brikke fra Sanveske enkeltmann er ikke godkjent.
    Det er også tatt i bruk store røde firkantene kors med Velcro. Disse er heller ikke godkjent ut ifra merking.

- Per definisjon er selv ikke genferkors armlet godkjent, da den ikke er stemplet og nummeret, slik kravet sier. Man bruker heller ikke SanId kort.

Min tolkning av casen din:
    -Troppen din angriper FI. Er det et rent angrep fra deres side har du ikke lov å bære ammo.
    - Blir dere angrepet, besvarer og slår tilbake går det som rent selvforsvar. Da kan du bære ammo for harde livet. - Dette er som sagt mine tolkninger. Jeg ville operert etter dette.

Hele genferløsningen i halveis, i lik grad med alt annet.

Sum av sumarum: Genferkorset er totalt ubrukelig. Bedre å ha bare stridende soldater, hvor noen har dedikert sekundær rolle som medic.
    In Hoq Signo Vinces

13. Post ID# 986609 #13
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Griffen
    ...

Min tolkning av casen din:
    -Troppen din angriper FI. Er det et rent angrep fra deres side har du ikke lov å bære ammo.
    - Blir dere angrepet, besvarer og slår tilbake går det som rent selvforsvar. Da kan du bære ammo for harde livet....
    Om troppen angriper eller forsvarer vil ikke ha noe å si. Selvforsvaret vil her kun være helt personlig. Dvs du kan bekjempe en fiende som avgir rettet ild mot deg om du er beskyttet personell. Du kan ikke bidra til troppens strid ved å bære ammo og samtidig være beskyttet personell.

Hensikten bak det å ha personell med beskyttet status er å legge tilrette for at sårede i krig får helsehjelp. En levende sanitetssoldat gjør vanligvis et mye bedre jobb enn en død.

Når man sier at det er like greit å ikke bruke Genferkors på feks troppsnivå så sier man at det ikke er så viktig med at sårede får hjelp. Men det her er som med det meste i livet. Det handler om kryssprioriteringer.
    Minsk, det nye Utopia

14. Post ID# 986611 #14
    Svart belte
    Ble medlem
    Mar 2006

Du er ikke det jeg vil kalle for en ren san.soldat, jeg vil heller kalle deg for geværmann med nivå 3 kunnskaper.

Grunn.1
    San.soldater eksisterer kun i san.tropper/bn.

Grunn. 2
    Geværtropper har ikke sanitetssoldater, kun geværmenn med godkjent nivå 3, San.kurs.

Beklager for å si dette til deg, men troppsjefen din har lov til å be deg bære ammunisjon.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

15. Post ID# 986630 #15
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Snakker du på vegne av Hær, Sjø, Luft, HV eller hva? Hvilket reglement eller KOP kan du henvise til? Siste reglement for HV jeg var borti før jeg var for gammel (Krigsoppsetningsgrunnlag fra og med januar 2003) var i hvert fall klar, sanitetskorporal i HV-objektsikringstropp og sanitetskorporal i HV-overvåkning- og kontrolltropp var SANSOLD, skulle bære genferkors og var å regne som beskyttet personell som ikke kunne delta i operativ tjeneste (mange troppssjefer oppfattet ikke dette). Det er godt mulig det har kommet nytt reglement/direktiv etter det, men i så fall bør du henvise til det. Uansett jeg vil anbefale å få dette avklart på høyere nivå enn tropp, og da er sanitetsbefalet i HV-område eller kompani rette instans å spørre først.

16. Post ID# 986631 #16
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

"Direktiv om etterlevelse av enkelte folkerettsforpliktelser vedrørende saniteten", datert 1. mai 2009 er tydeligvis også et sted å se.

17. Post ID# 986650 #17

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Snakker du på vegne av Hær, Sjø, Luft, HV eller hva? Hvilket reglement eller KOP kan du henvise til? Siste reglement for HV jeg var borti før jeg var for gammel (Krigsoppsetningsgrunnlag fra og med januar 2003) var i hvert fall klar, sanitetskorporal i HV-objektsikringstropp og sanitetskorporal i HV-overvåkning- og kontrolltropp var SANSOLD, skulle bære genferkors og var å regne som beskyttet personell som ikke kunne delta i operativ tjeneste (mange troppssjefer oppfattet ikke dette). Det er godt mulig det har kommet nytt reglement/direktiv etter det, men i så fall bør du henvise til det. Uansett jeg vil anbefale å få dette avklart på høyere nivå enn tropp, og da er sanitetsbefalet i HV-område eller kompani rette instans å spørre først.
    Dette gjelder fortsatt. KOP sier at det er sansoldat i hvertfall Kompani/område. Husker ikke status på troppsnivå.
    In Hoq Signo Vinces

18. Post ID# 986668 #18
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Det som er fasit i en avdeling trenger heller ikke å være fasit i en annen avdeling.

19. Post ID# 986759 #19
    Senior medlem
    Ble medlem
    Sep 2006

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    "Direktiv om etterlevelse av enkelte folkerettsforpliktelser vedrørende saniteten", datert 1. mai 2009 er tydeligvis også et sted å se.
    Det er ikke bare et sted å se. Det er eneste gjeldende retningslinjer for norske soldater.

Men det er en liten fallgruve her/spissfindighet, hvis man ønsker å være litt vrang. Genfer-bind skal være stemplet av godkjennende nasjonal myndighet, dvs. den instans som er meldt inn til det internasjonale Røde Kors. I Norge er det Sanitetsmagasinene....
    Wings of Steel

20. Post ID# 986768 #20
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Jann-Erik
    Kom opp i en situasjon på en øvelse nå nettopp, troppen var i angrep og jeg som san soldat ble beordret til å bære ammo ut til gutta. Sikker som jeg var i min sak gav jeg klar og tydelig beskjed om at jeg som Medic ikke hadde lov til å bære ammo da dette gikk imot geneve konvensjonen...
    Tenk at dette ikke hadde vært øvelse men skarp strid og du bærer et korrekt stemplet Genferkors med san-ID-kort på lommen.

Ska du da:
    1. Ikke overholde lydnadsplikten ovenfor troppsjef (i strid).
    2. Ta av Genferkorset, gi ifra deg san-ID, og starte med å bære ammo.
    3. Bære ammo med Genferkors på armen.

Vil du etterpå rapportere dette? (troppsjefen er flink og hyggelig. Alle i troppen liker ham godt og mange har ham som et forebilde).
    Minsk, det nye Utopia

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •