Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her.

>> Har du sjekket ut vår lille nettbutikk? <<

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 78

Tråd: Geneve konvensjonen og san soldat i en gevær tropp

Geneve konvensjonen og san soldat i en gevær tropp

Kom opp i en situasjon på en øvelse nå nettopp, troppen var i angrep og jeg som san soldat ble beordret til å bære ammo ut til gutta. Sikker som jeg var i min sak gav jeg klar og tydelig beskjed om at jeg som Medic ikke hadde lov til å bære ammo da dette gikk imot geneve konvensjonen.

Dette startet en diskusjon med troppsjef, men vi fikk ikke diskutert ferdig da noe kom opp. Han mente at jeg var en infanterist med primær oppgave sanitet og gikk derfor ikke under geneve konvensjonen. Jeg mente at siden min primær oppgave var sanitet var jeg under beskyttelse Genfer korset, og derfor måtte forholde meg til de lover og regler som faller inn under det.

Jeg begynner å forstå at dette er juridisk mat med mye tolkning, og lurer på om noen her inne vet noe om dette bedre enn meg.

Re: Geneve konvensjonen og san soldat i en gevær tropp

Er du san mann i lag eller tropp? Bærer du kors?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Det er for øvrig lange diskusjoner rundt beslektede tema her: viewtopic.php?f=26&t=7866

og til dels her: viewtopic.php?f=26&t=7866
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

Beklager at dette ikke kom fram, jeg er san mann tropp.

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Det er for øvrig lange diskusjoner rundt beslektede tema her: viewtopic.php?f=26&t=7866

og til dels her: viewtopic.php?f=26&t=7866
    Vg se disse trådene for feks referanser til Genevkonv.

Som jeg ser det ka spørsmålet til trådstarter deles inn i et par ulike:

1. Kan personell med permanent beskyttet status (les; som bærer Genfer kors) bære ammo til andre?

Her er svaret helt klart nei. Ska du brukes til å bære ammo så ska Genferkorset av for godt så lenge som du er i den troppen.

2. Kan troppsjef disponere egen personell? Herunder velge å ikke ha sanman som har permanent beskyttet status.

?????

3. Hvem ska vurdere punkt nummer 2 under kamp? Du eller troppsjef.

Her må det være troppsjef som vurderer hvilken myndighet han har. Som da også vil få ev refs om han går utover sin myndighet.
    Minsk, det nye Utopia

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Er du merket som sanitetssoldat med genferkors i henhold til 1. Genevekonvensjon av 12. august 1949, artikkel 40 (og da skal du også i strid bære sanitets-identitetskort i henhold til samme artikkel) skal du under ingen omstendighet delta i operativ tjeneste. Da skal du ha sanitet som din primæroppgave (artikkel 24: "Medical personnel exclusively engaged in the search for, or the collection, transport or treatment of the wounded or sick, or in the prevention of disease, staff exclusively engaged in the administration of medical units and establishments, as well as chaplains attached to the armed forces, shall be respected and protected in all circumstances." (Det er disse som i henhold til art. 40 skal bære genferkors og bære sanitets-ID-kort.) Å bære ammunisjon for andre enn sanitetssoldater, være sambandsvakt på operativt samband etc. er operativ tjeneste. Å gjøre det, mens du ved å bære genferkorset påberoper deg den beskyttelse som sanitetssoldat skal ha i henhold til 1. Genevekonvensjon, er svik. Du har lov til å bruke våpen for å forsvare sanitetsinstallasjon, sanitetskjøretøy, sanitetspersonell, syke og sårede og deg selv, men ikke mer enn det.

Tradisjonelt var sanitetssoldat på troppsnivå og høyere merket med genferkors, på lagsnivå har man hatt førstehjelper som hadde sanitet som sekundæroppgave og derfor ikke var merket (og ikke hadde beskyttelse). Det har vært mye diskusjon om dette, spesielt da opprørere i Afghanistan uansett ikke (påstås det i hvert fall, uten at jeg har sett det dokumentert offentlig) respekterer beskyttelsen. I hvert fall i noen avdelinger har det vært snakk om (og muligens gjennomført) at sanitetssoldater på troppsnivå (muligens høyere og) ikke skal bære genferkors og ha sanitets-ID-kort. I så fall har de ingen beskyttelse i henhold til folkeretten utover det alle soldater har, og kan selvfølgelig også beordres til å bære ammunisjon.

I følge artikkel 25 og artikkel 41 skal personell som har sanitetsutdannelse og har sanitet som sekundæroppgave også være beskyttet når de utfører sanitetsoppgaver. Skal de ha slik beskyttelse, skal de når de utfører sanitetsoppgaver ha på seg en armlet med genferkors i miniatyr. Denne armleten må de ikke ha på seg når de utfører andre oppgaver enn sanitet.

1. genevekonvensjon er her (lenke).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Hvis man altså har på seg en armlet med genferkorset i miniatyr og tar det på kun når det er rene sanitets oppgaver, og tar det av igjen når det finnes andre oppgaver som F.eks bære ut ammo til troppen, Vil ikke det da ikke være imot sin hensikt å i det hele tatt bære korset? Grunnen til at genferkorset tas av permanent når det tas av er gjennkjennelses faren som kan sette andre medisinsk personel i fare.

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Jeg siterte bare hva som står i Genevekonvensjon nr. 1, det er ikke min rolle å begrunne den:

Art. 25. Members of the armed forces specially trained for employment, should the need arise, as hospital orderlies, nurses or auxiliary stretcher-bearers, in the search for or the collection, transport or treatment of the wounded and sick shall likewise be respected and protected if they are carrying out these duties at the time when they come into contact with the enemy or fall into his hands.
    Art. 29. Members of the personnel designated in Article 25 who have fallen into the hands of the enemy, shall be prisoners of war, but shall be employed on their medical duties in so far as the need arises.
    Art. 41. The personnel designated in Article 25 shall wear, but only while carrying out medical duties, a white armlet bearing in its centre the distinctive sign in miniature; the armlet shall be issued and stamped by the military authority.

Military identity documents to be carried by this type of personnel shall specify what special training they have received, the temporary character of the duties they are engaged upon, and their authority for wearing the armlet.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    ...

Her er svaret helt klart nei. Ska du brukes til å bære ammo så ska Genferkorset av for godt så lenge som du er i den troppen.

...
    Med dette mente jeg fullstørrelse varienten ikke den mindre som ska brukes ved behov.

Hensikten med å bruke markering er ju å gi fienden mulighet til å ikke bekjempe deg. Den mindre varianten ska kun brukes når du gir helsehjelp medans den vanlige brukes 24/7 og viser at du har krav på beskyttelse 24/7.

Det mest interessante spørsmålet er om troppsjefen kan velge bort å ha en san.man med permanent beskyttelse. Eller om dette ligger fast i strukturen.
    Minsk, det nye Utopia

Gjør det enkelt, gå uten genferkors(stort rødt kors på armen) i alle situasjoner. Anse deg selv som geværsoldat. Også er du geværsoldat m/ sanitet som sekundæroppgave, inntil noen sier noe annet.
    Da er du kvitt hele problemstillinga. Og kan være med på alt som er gøy.

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Sitat Opprinnelig skrevet av 02Surefire
    Gjør det enkelt, gå uten genferkors(stort rødt kors på armen) i alle situasjoner. Anse deg selv som geværsoldat. Også er du geværsoldat m/ sanitet som sekundæroppgave, inntil noen sier noe annet.
    Neppe opp til enkeltmann å bestemme. Jeg fikk ikke med om dette var HV, hær eller hva. Ta kontakt med sanitetsfaglig overordnet, dvs. sanitetsbefal i kompani eller HV-område (eller I-styrke).

- Har ikke noe å referere til her nå, men leste forrige uke i et reglemant at troppens Sansoldat SKAL bære genferkors. Ut ifra dette er eneste logiske plassering i KO.
    Medic i laget har ingen funksjon om han skal gå rundt med Genferkors. Han kan da ikke følge laget i angrep. Eneste løsning blir da: Ingen bruk av Genferkors.

- Eneste som er godkjent som Genferkors er stor rød armlet. Rødfarget rund brikke fra Sanveske enkeltmann er ikke godkjent.
    Det er også tatt i bruk store røde firkantene kors med Velcro. Disse er heller ikke godkjent ut ifra merking.

- Per definisjon er selv ikke genferkors armlet godkjent, da den ikke er stemplet og nummeret, slik kravet sier. Man bruker heller ikke SanId kort.

Min tolkning av casen din:
    -Troppen din angriper FI. Er det et rent angrep fra deres side har du ikke lov å bære ammo.
    - Blir dere angrepet, besvarer og slår tilbake går det som rent selvforsvar. Da kan du bære ammo for harde livet. - Dette er som sagt mine tolkninger. Jeg ville operert etter dette.

Hele genferløsningen i halveis, i lik grad med alt annet.

Sum av sumarum: Genferkorset er totalt ubrukelig. Bedre å ha bare stridende soldater, hvor noen har dedikert sekundær rolle som medic.

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Griffen
    ...

Min tolkning av casen din:
    -Troppen din angriper FI. Er det et rent angrep fra deres side har du ikke lov å bære ammo.
    - Blir dere angrepet, besvarer og slår tilbake går det som rent selvforsvar. Da kan du bære ammo for harde livet....
    Om troppen angriper eller forsvarer vil ikke ha noe å si. Selvforsvaret vil her kun være helt personlig. Dvs du kan bekjempe en fiende som avgir rettet ild mot deg om du er beskyttet personell. Du kan ikke bidra til troppens strid ved å bære ammo og samtidig være beskyttet personell.

Hensikten bak det å ha personell med beskyttet status er å legge tilrette for at sårede i krig får helsehjelp. En levende sanitetssoldat gjør vanligvis et mye bedre jobb enn en død.

Når man sier at det er like greit å ikke bruke Genferkors på feks troppsnivå så sier man at det ikke er så viktig med at sårede får hjelp. Men det her er som med det meste i livet. Det handler om kryssprioriteringer.
    Minsk, det nye Utopia

Svart belte
    Ble medlem
    Mar 2006

Du er ikke det jeg vil kalle for en ren san.soldat, jeg vil heller kalle deg for geværmann med nivå 3 kunnskaper.

Grunn.1
    San.soldater eksisterer kun i san.tropper/bn.

Grunn. 2
    Geværtropper har ikke sanitetssoldater, kun geværmenn med godkjent nivå 3, San.kurs.

Beklager for å si dette til deg, men troppsjefen din har lov til å be deg bære ammunisjon.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Snakker du på vegne av Hær, Sjø, Luft, HV eller hva? Hvilket reglement eller KOP kan du henvise til? Siste reglement for HV jeg var borti før jeg var for gammel (Krigsoppsetningsgrunnlag fra og med januar 2003) var i hvert fall klar, sanitetskorporal i HV-objektsikringstropp og sanitetskorporal i HV-overvåkning- og kontrolltropp var SANSOLD, skulle bære genferkors og var å regne som beskyttet personell som ikke kunne delta i operativ tjeneste (mange troppssjefer oppfattet ikke dette). Det er godt mulig det har kommet nytt reglement/direktiv etter det, men i så fall bør du henvise til det. Uansett jeg vil anbefale å få dette avklart på høyere nivå enn tropp, og da er sanitetsbefalet i HV-område eller kompani rette instans å spørre først.

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

"Direktiv om etterlevelse av enkelte folkerettsforpliktelser vedrørende saniteten", datert 1. mai 2009 er tydeligvis også et sted å se.

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Snakker du på vegne av Hær, Sjø, Luft, HV eller hva? Hvilket reglement eller KOP kan du henvise til? Siste reglement for HV jeg var borti før jeg var for gammel (Krigsoppsetningsgrunnlag fra og med januar 2003) var i hvert fall klar, sanitetskorporal i HV-objektsikringstropp og sanitetskorporal i HV-overvåkning- og kontrolltropp var SANSOLD, skulle bære genferkors og var å regne som beskyttet personell som ikke kunne delta i operativ tjeneste (mange troppssjefer oppfattet ikke dette). Det er godt mulig det har kommet nytt reglement/direktiv etter det, men i så fall bør du henvise til det. Uansett jeg vil anbefale å få dette avklart på høyere nivå enn tropp, og da er sanitetsbefalet i HV-område eller kompani rette instans å spørre først.
    Dette gjelder fortsatt. KOP sier at det er sansoldat i hvertfall Kompani/område. Husker ikke status på troppsnivå.

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Det som er fasit i en avdeling trenger heller ikke å være fasit i en annen avdeling.

Senior medlem
    Ble medlem
    Sep 2006

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    "Direktiv om etterlevelse av enkelte folkerettsforpliktelser vedrørende saniteten", datert 1. mai 2009 er tydeligvis også et sted å se.
    Det er ikke bare et sted å se. Det er eneste gjeldende retningslinjer for norske soldater.

Men det er en liten fallgruve her/spissfindighet, hvis man ønsker å være litt vrang. Genfer-bind skal være stemplet av godkjennende nasjonal myndighet, dvs. den instans som er meldt inn til det internasjonale Røde Kors. I Norge er det Sanitetsmagasinene....

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Jann-Erik
    Kom opp i en situasjon på en øvelse nå nettopp, troppen var i angrep og jeg som san soldat ble beordret til å bære ammo ut til gutta. Sikker som jeg var i min sak gav jeg klar og tydelig beskjed om at jeg som Medic ikke hadde lov til å bære ammo da dette gikk imot geneve konvensjonen...
    Tenk at dette ikke hadde vært øvelse men skarp strid og du bærer et korrekt stemplet Genferkors med san-ID-kort på lommen.

Ska du da:
    1. Ikke overholde lydnadsplikten ovenfor troppsjef (i strid).
    2. Ta av Genferkorset, gi ifra deg san-ID, og starte med å bære ammo.
    3. Bære ammo med Genferkors på armen.

Vil du etterpå rapportere dette? (troppsjefen er flink og hyggelig. Alle i troppen liker ham godt og mange har ham som et forebilde).
    Minsk, det nye Utopia

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

3. Bære ammo med Genferkors på armen.
    I dette tilfellet vil fiendelandet ha all rett til, hvis de tar deg til fange, å stille deg for retten for krigsforbrytelse. Hvis de i sin militære straffelov har dødsstraff for dette, så "too bad". Etter norsk lov vil du også bli straffet, militær straffelov paragraf 108 sier:
    Med fengsel inntil 4 år straffes den som overtrer eller medvirker til å overtre bestemmelsene som er gitt til beskyttelse for personer eller eiendom
    a) i Geneve-konvensjonene av 12. august 1949 om forbedring av såredes og sykes kår i de væpnede styrker i felten, om forbedring av såredes, sykes og skipbrudnes kår i de væpnede styrker til sjøs, om behandling av krigsfanger og om beskyttelse av sivile i krigstid,
    b) i de to tilleggsprotokoller 10. juni 1977 til disse konvensjonene,

om ikke forholdet rammes av et strengere straffebud.

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Det betyr at troppsjefen vil vente seg en streng reaksjon om du rapporterer det. Fengsel og fradømt stillingen. Ska det rapporteres?
    Minsk, det nye Utopia

Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Rapportere hva? Skjønner ikke problemet her.

Dersom troppssjef har valgt at det er viktigere å få båret ammo enn å ha en i troppen som er beskyttet av genferkorset, så er det i hans rett å gjøre det. Du putter merket i lommen og frasier deg derved beskyttelsen, på linje med hvem som helst av de andre i troppen. Ingen lover brutt.

Nekter du troppssjefs ordre i strid kan og skal du straffes for det.
    Velger du å bære ammo med merket på er det ditt ansvar, og du straffes for det.
    Du tar altså av deg merket.

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Spørsmålet her dreier seg vel om han beordrer deg til å bære ammunisjon med genferkorset på armen. Da har du plikt til å nekte å adlyde en ordre, da man ikke skal adlyde ordre om å begå en alvorlig forbrytelse (og troppssjefen har selvfølgelig begått en forbrytelse).

Det går dessuten litt lenger enn det, hvis du for eksempel fremdeles har sanitets ID-kort i lommen da du blir tatt til fange, og fienden har sett at du har båret ammunisjon, kan det stilles spørsmål om du har bedrevet svik mot beskyttelse.

AGR416
    Guest

Det står ikke i UD 7-4-5, som er gjeldende regl for mek inf, noe om at san mann i troppen skal bære genferkors. Et av gjøremålene er å betjene MG på vakt.

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Det står ikke i UD 7-4-5, som er gjeldende regl for mek inf, noe om at san mann i troppen skal bære genferkors. Et av gjøremålene er å betjene MG på vakt.
    Da er det klart hur det er i mek inf. Men finns det noen risiko for at en san mann tror at han har beskyttet status? Hva sies feks på san kurs.
    Minsk, det nye Utopia

AGR416
    Guest

Det sies ikke noe spesielt på san kurs om at man må bruke genferkors etter fullført kurs. Fullfører man hele Nivå 3 kursrekka får man bære sanitetssnor (rød og hvit/sølv). Noe forskjellig praksis rundt om, vedr om man må ta hele kursrekka eller kun Førstehjelpsmodulen. De undervises klart om beskyttet personell og rettigheter og plikter.

Grunnen er at det er forskjellige type personell som deltar på Nivå 3 kurs (som er det kurset sanmenn på troppsnivå har), alt fra mek inf, san tropp, grensejegere osv.

San troppen bærer genferkors, da de vil nyte godt av beskyttelsesstatusen i en konvensjonell krig. Troppens sanmann i geværtroppen bærer ikke.

Jeg skal finlese direktivet hvlt nevnte i morgen på jobb. Jeg har lest det før, vedrørende bevæpning av sanitetspersonell (og det er ikke så restriktivt som folk skal ha det til), men husker ikke i farta hva det sto om bruk av merking. Jeg tror dog at krevet om merking kun gjelder for de med sanitet som primæroppgave (santropp, SanBn etc).

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Det ser ut som om dette er noe som kan være forskjellig i forskjellige avdelinger, og sikkert noe som er endret med tiden.

For HV-tropper (objektsikringstropper og O&K-tropper) har man for det første sanitetskorporal, som altså skal være korporal. I mitt eksemplar av FR 20-6-4-5 "Stridsteknikk for HV-geværtropp" fra mai 2003 står følgende:
    Sanitetskorporalen
    Sanitetskorporalen er troppens sanitetsmann, og har livreddende førstehjelp som hovedoppgave, og kan således ikke nyttes til rene stridsoppdrag. Han bærer Genevekonvensjonens armbind for å vise dette, og er i tillegg utstyrt med sanitets ID-kort. Han er overfor troppssjefen ansvarlig for etablering og drift av troppens "rede", lagenes gjennomføring av sanitetstjensten, herunder hygiene, troppens evakueringstjeneste (f.eks. merking av evakueringsveier) og etterforsyner lagene med sanitetsmateriell etter behov. Han bistår troppssjefen i planlegging og i alle faglige spørsmål innen sanitet, og bør således være en sentral person i sanitetsutdanningen i troppen. Her har han et spesielt ansvar for geværmann nr. 2 som har sanitet som sekundæroppgave (lagets førstehjelper). Sanitetskorporalen bistår også troppssjefen i hygieneinspeksjoner (SIBIR).

Kommandomessig er sanitetskorporalen underlagt troppssjefen, og faglig under HV-områdets sanitetsoffiser.
    Ellers slo jeg opp i KOG 61-01023/01 Krigsoppsettingsgrunnlag for Objektsikringstroppsstab, gjeldende fra januar 2003. Blant troppens korporaler skal man ha en med funksjonskode 2720, funksjonsbeskrivelse SAN KORP, fagkode 92050, fagbetegnelse SANSOLD. Blant troppsstabens avdelingsmateriell finner man under intendaturmateriell 1 stk. art. nr. 32075, "Armbind, Røde Kors", fordeles til sanitetskorporal.

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Jeg regner med at det i KOP/KOG står hvilken fagkode/fagbetegnelse denne sanitetssoldaten i tropp skal ha, skulle være artig å høre om det er en av de offisielle sanitetskodene (f.eks. 92050F). I følge noe jeg har liggende, er de fagkoder/fagbetegnelser som krever full medic-utdannelse (nivå 3 førstehjelp, evakuering og medic) de følgende:
    Kode:
    92009   Sykevokter (fredshelsetjenestesoldat)
    92050   SANSOLD
    92050A  SANSOLD/VF FV/AMB
    92050B  SANSOLD/VF BV206
    92050C  SANSOLD/VF LASTEVOGN
    92050D  SANSOLD/OPPKLARING
    92050E  SANSOLD/VF LTK
    92050F  SANSOLD/PANSER
    92050G  SANSOLD/MATR ASS
    92050H  SANSOLD/TANNLEGE ASS
    92050I  SANSOLD/APOTEKER ASS
    92050J  SANSOLD/LAB ASS
    92050K  SANSOLD/RØNTGEN ASS
    92050L  SANSOLD/TRANSF ASS
    92050M  SANSOLD/OPR ASS
    92030   SANBEF

AGR416
    Guest

Det står ikke noe mer utfyllende i dirketivet av 2009 vedrørende hvem som skal bære merking, utover det som står i konvensjonen. Definert som en som UTELUKKENDE driver med sanitetstjeneste.

Det er derfor ikke noe problem at troppens sanitetsmann ikke bærer genferkors. Eneste er at han ikke vil ha beskyttelse iht konvensjonen. Det er og optimistisk å tro at en san mann troppsstaben vil kunne unngå å bli rammet av angrep mot troppen, så det har heller ikke noen hensikt at han bærer korset.

Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Det finnes en del info om kurs og bakgrunn for sanitetspersonell i denne tråden:
    http://www.milforum.net/forum/viewtopic ... 34#p307234

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Det står ikke noe mer utfyllende i dirketivet av 2009 vedrørende hvem som skal bære merking, utover det som står i konvensjonen. Definert som en som UTELUKKENDE driver med sanitetstjeneste.

Det er derfor ikke noe problem at troppens sanitetsmann ikke bærer genferkors. Eneste er at han ikke vil ha beskyttelse iht konvensjonen. Det er og optimistisk å tro at en san mann troppsstaben vil kunne unngå å bli rammet av angrep mot troppen, så det har heller ikke noen hensikt at han bærer korset.
    Et argument mot å bruke Genferkors på troppsnivå er at dette er godt synlig. Ser du Genferkorset så vet du at det er en tropp på tur.

Det samme kan sef brukes mot all sanitet. Om vi feks forbereder et anfall så vil vi kraftsamle sanitet som kan gi fi en hint om våre planer.

Men tilbake til trådstarters problem. Det er viktig at alle er klar over om sanitetsresursen ska ha beskyttet status. Uklarhet og uenighet vil være direkte skadelig.
    Minsk, det nye Utopia

Sitat Opprinnelig skrevet av 02Surefire
    Så enig, så enig! Men dette er en avgjørelse som gjerne skulle vært tatt på et høyere nivå. Og de som tar slike avgjørelse virker å elske genferkorset, selv om det ofte brukes/ikke brukes på en feil måte.

Om troppen angriper eller forsvarer vil ikke ha noe å si. Selvforsvaret vil her kun være helt personlig. Dvs du kan bekjempe en fiende som avgir rettet ild mot deg om du er beskyttet personell. Du kan ikke bidra til troppens strid ved å bære ammo og samtidig være beskyttet personell.
    Nytt scenario, utdyping av forsvar.

Du ligger i telt ved tr. base og sover med halve laget, mens resten er ute på vaktpost. Du er sansoldaten som uheldigvis har blitt påtvunget et genferkors.

Basen er under angrep. Samtlige ut i stilling. Det skytes vilt inn mot basen deres. Noen av prosjektilene fra FI er relativt nærme deg. Du ser ingen FI fra stillingen din, selv om det er masse hits i området nært deg. En av soldatene litt lenger bort har hatt veldig mye eyes on. Han sliter med ammo statusen og skriker på ammo.

Kan du som medic da krype bort med ammo til han?

-

Mitt svar er JA! Så får loven evt. tolke dette svaret til noe annet.

Mine synspunkter: Basen er under ild. Samtlige forsvarer seg selv. Jeg påstår at sansoldaten også er under ild, selv om de fleste prosjektilene treffer litt bortenfor. Det er vanskelig å vite om prosjektilene er myntet akuratt på sansoldaten eller de andre.

Digresjon, innen samme diskusjonstema.
    Jeg vil også hevde at nødverge (Straffelovens § 48) er noe som kan diskuteres i slike situasjoner. Om man har genferkors eller eller ikke gjelder vel denne loven for alle?
    Nødverge kan kreves når det foreligger fare for;
    Eget og/eller andres liv.
    Fast eiendom og løsøre
    Offentlige interesser.

Hvis denne loven også gjelder for sanitetspersonell vil man ut i fra å hevde nødrett i krig/krise kunne gjøre mye mer enn bare forsvar av seg selv, egen pasient, og innstallasjon. (Dette ville nesten være for godt til å være sant. Overstyrer genevkonvesjonen denne loven, så snart man bærer genferkors?)

Vil man kunne kalle hele FOB'en for "mitt sanitetsrede". Og dermed kunne forsvare seg selv, og hele FOB'en..

Definisjonsspørsmål

Senior medlem
    Ble medlem
    Sep 2006

Sitat Opprinnelig skrevet av Eir
    Nytt scenario, utdyping av forsvar.

Du ligger i telt ved tr. base og sover med halve laget, mens resten er ute på vaktpost. Du er sansoldaten som uheldigvis har blitt påtvunget et genferkors.

Basen er under angrep. Samtlige ut i stilling. Det skytes vilt inn mot basen deres. Noen av prosjektilene fra FI er relativt nærme deg. Du ser ingen FI fra stillingen din, selv om det er masse hits i området nært deg. En av soldatene litt lenger bort har hatt veldig mye eyes on. Han sliter med ammo statusen og skriker på ammo.

Kan du som medic da krype bort med ammo til han?

-

Mitt svar er JA! Så får loven evt. tolke dette svaret til noe annet.

Mine synspunkter: Basen er under ild. Samtlige forsvarer seg selv. Jeg påstår at sansoldaten også er under ild, selv om de fleste prosjektilene treffer litt bortenfor. Det er vanskelig å vite om prosjektilene er myntet akuratt på sansoldaten eller de andre.

Jeg vil også hevde at nødverge (Straffelovens § 48) er noe som kan diskuteres i slike situasjoner. Om man har genferkors eller eller ikke gjelder vel denne loven for alle?
    Fast eiendom og løsøre
    Offentlige interesser.

Hvis denne loven også gjelder for sanitetspersonell vil man ut i fra å hevde nødrett i krig/krise kunne gjøre mye mer enn bare forsvar av seg selv, egen pasient, og innstallasjon. (Dette ville nesten være for godt til å være sant. Overstyrer genevkonvesjonen denne loven, så snart man bærer genferkors?)
    Under gjennomgang av Direktivet, med Ob.Lt Collins, ble det gjort klinkende klart at nødretten står over "Genevekonvensjonene". Dog var det Direktivet av 22. januar 2008, som ble gjennomgått. For øvrig er det vel den nevnte Ob.Lt som har skrevet Direktivet. For øvrig er det en ganske enkel måte å finne ut om troppens san.soldat skal bære Genferkors. Hvis han har fått utstedt san.id-kort, må han bære det. Og hvis jeg ikke husker helt feil, så er det bare FOH, eller tilsvarende, som kan gi ordre om å fjerne dette i så tilfelle...
    Har man ikke utstedt san.id-kort, har man ikke lov å bruke Genferkorset.

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Fast eiendom og løsøre
    Offentlige interesser.

"Nødverge kan kreves når det foreligger fare for;
    Fast eiendom og løsøre
    Offentlige interesser."

Fare for andres liv, fast eiendom og løsøre. Det er få krigshandlinger fra egna og fienden som ikke kommer under dette. Kan du bruke nødverge mot egna da deres virksomhet er en fare for andres liv, fast eiendom og løsøre? Krig er noe rart juridiskt, plutselig kan vi gjøre mye rart som vanligvis ikke er lov. Men det er ikke et lovløst tilstand.

Med Genferkors kan du ikke bidra i striden. Ferdig. Misstrives du med det får du be om annen tjeneste.

Husk at det fanns en god grunn til at disse konvensjonene ble laget. Det var ikke et gjeng hippier som var samlet i Haag 1929 og i Genev 1949. Det var folk som hadde sett krig på nært hold i et omfang som langt overgår det vi ser av krigshandlinger i feks Afganistan idag.
    Minsk, det nye Utopia

For øvrig er det en ganske enkel måte å finne ut om troppens san.soldat skal bære Genferkors. Hvis han har fått utstedt san.id-kort, må han bære det. Og hvis jeg ikke husker helt feil, så er det bare FOH, eller tilsvarende, som kan gi ordre om å fjerne dette i så tilfelle...
    Har man ikke utstedt san.id-kort, har man ikke lov å bruke Genferkorset.[/quote]
    Kan ikke bli mer enig! Men dette kortet har jeg ikke sett i kongeriket.

Er det noen sanitetsfolk her som kan svare? Har dere SAN ID kort?
    Noen som har vært medicer ute i nyere tid? Finnes kortet?

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Mangel på ID-kort ble tatt opp 1949 da det hadde påført sanitetspersonel problemer under andre verdenskrig. Dette kortet trengs ffa når man kommer i fiendens makt.

Tror det mest riktige er å utvise skjøn. Ser dem ut og opptrer som sanitetspersonel så la dem gjøre jobben sin. Om ikke, vanlig krigsfange.
    Minsk, det nye Utopia

Senior medlem
    Ble medlem
    Sep 2006

For øvrig er det en ganske enkel måte å finne ut om troppens san.soldat skal bære Genferkors. Hvis han har fått utstedt san.id-kort, må han bære det. Og hvis jeg ikke husker helt feil, så er det bare FOH, eller tilsvarende, som kan gi ordre om å fjerne dette i så tilfelle...
    Har man ikke utstedt san.id-kort, har man ikke lov å bruke Genferkorset.
    Kan ikke bli mer enig! Men dette kortet har jeg ikke sett i kongeriket.

Er det noen sanitetsfolk her som kan svare? Har dere SAN ID kort?
    Noen som har vært medicer ute i nyere tid? Finnes kortet?
    Kortet finnes. VPV produserer det, og melder personellet inn til IRC. Litt av problemet ligger i at ansvarlig offiser (les avd.sjef) ikke har innsikt i lovverket. Og når personell omsider blir meldt til VPV, så tar det uforholdsmessig lang tid å få produsert id.kortet, og da kan det jo faktisk hende at det er feil personinformasjon på id.kortet. Har en viss personlig erfaring med dette...
    .....i forholdsvis nyere tid.

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Mulig det var et eller annet som sviktet da Hærens Sanitet ble lagt ned (2002), eller da Vernepliktsverket overtok fra Sanitetsregimentet som rulleførende avdeling for sanitatspersonell i Hæren? Jeg vet ikke.

Senior medlem
    Ble medlem
    Jun 2007

Dette med å bære genfer korset som Medic/san sold i en ren infanteri avdeling er jo et evig dilemma ettersom enkelte kamp avd som pbn bn2 tmbn har egne santropper/Kp men har også "medics" som driver dette som sekundærrolle men følger laget/troppen i operativ tjeneste, flere andre nasjoner som bla USA bruker ikke Genfer merke på dem som er i første rekke Patrulje medlemmer osv?

Jeg har selv vært san soldat og bært genferbindet men har aldri sett dette San personell kortet kun hørt snakk om at disse eksisterte.

Det verserer jo enda historier hvor Genfermerkede personell og kjøretøyer instalasjoner er blitt skyteskiver.

Det dreier seg om HV-Innsats.

Takk for masse gode svar, jeg ser nå som jeg fryktet at det ikke er helt klare retnings linjer og at det er veldig mye skjønn fra fra høyere befal som dikterer handligs mønstert til en San soldat. Finnes det for lite info om det, eller er det som alltid nedprioritering av sanitet, du trenger oss ikke før du trenger oss.

Her var det mye bra, men som trådstarter helt korrekt har konkludert, så er det mye dårlige kunnskaper ute og går også.

Et problem er blant annet at Forsvaret opererer med høyere krav enn det som kan tolkes ut fra konvensjonene. Det har derfor kommet ut egne retningslinjer for sanitetspersonell, som nevnt av hvlt tidligere i tråden.

Disse retningslinjene MÅ alt befal som skal ha noe med sanitetspersonell, sette seg grundig inn i.
    Dette er altfor dårlig gjennomført.

Retningslinjene har å følges. De har helt klare begrensinger, som en del om hva en sansoldat ikke kan gjøre.

Dessverre er det forsatt muligheter for noe tolkning...

Men..., ja, kun armbind med stempling er pr nå godkjent. Arbeidet med hvem som kan stemple er klart, men jeg husker det ikke i farten. Borrelåsmerkene er ennå ikke godkjent, men disse vil mest sannsynlig bli godkjent.

Sansoldat (troppens sankorporal) SKAL bære godkjent armbind, og san ID-kort, med mindre høyere myndighet har beordret dette av/innlevert.
    Dette gjelder også mekinf og I-styrker. Forskjellen er de steder man har troppens sanmann som en infanterist med sanitet som sekundærfunksjon. Dette vil man se i stillingsbeskrivelsen. Er personen sanmann/sankorp med det som primærfunksjon, har personen heller ikke lov å betjene MG-stilling på vakt.
    Always keep in mind that all illusions are fake!

Så, Jann-Erik.
    Anbefaler at du skaffer deg direktivet som jeg nevnte.
    Og du hadde rett, troppssjefen din feil. Og han burde skamme seg!
    Always keep in mind that all illusions are fake!

AGR416
    Guest

Sansoldat (troppens sankorporal) SKAL bære godkjent armbind, og san ID-kort, med mindre høyere myndighet har beordret dette av/innlevert.
    Dette gjelder også mekinf og I-styrker. Forskjellen er de steder man har troppens sanmann som en infanterist med sanitet som sekundærfunksjon. Dette vil man se i stillingsbeskrivelsen. Er personen sanmann/sankorp med det som primærfunksjon, har personen heller ikke lov å betjene MG-stilling på vakt.
    Direktivet definerer IKKE i klartekst hvem som skal bære korset, det står kun de som har sanitet som primærfunksjon. Det har ingenting for seg at troppens sanitetsmann har genferkors, da han ikke vil dra nytte av beskyttet status så nær fienden. Derfor er det ikke praksis at sansoldat i en geværtropp f.eks bærer genferkors.

Og avgjørelser om å fjerne merking tror jeg ikke handler om troppsnivå eller lignende, her er det snakk om kjøretøy osv i ut.ops.

Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Det har ingenting for seg at troppens sanitetsmann har genferkors, da han ikke vil dra nytte av beskyttet status så nær fienden.
    Er det ikke nært fienden der man har bruk for beskyttet status? Hensikten med synlig genferkors er å påvirke adferden til fienden. Da må fienden kunne se genferkors.
    Minsk, det nye Utopia

Sitat Opprinnelig skrevet av Jann-Erik
    Det dreier seg om HV-Innsats.

Takk for masse gode svar, jeg ser nå som jeg fryktet at det ikke er helt klare retnings linjer og at det er veldig mye skjønn fra fra høyere befal som dikterer handligs mønstert til en San soldat. Finnes det for lite info om det, eller er det som alltid nedprioritering av sanitet, du trenger oss ikke før du trenger oss.

Bra spørsmål som førte til innholdsrike kvalitetssvar. Milforum fungerer!
    Administrator - Milforum: Militært diskusjonsforum
    Følg oss på Twitter - Milforum anno 2004
    Har du sjekket ut vår lille nettbutikk?

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Direktivet definerer IKKE i klartekst hvem som skal bære korset, det står kun de som har sanitet som primærfunksjon. Det har ingenting for seg at troppens sanitetsmann har genferkors, da han ikke vil dra nytte av beskyttet status så nær fienden. Derfor er det ikke praksis at sansoldat i en geværtropp f.eks bærer genferkors.
    Dette er, som jeg skrev over, definert av Krigsoppsetningsplan (eller Krigsoppsetningsgrunnlag) for den angjeldende troppstype, samt for reglement for samme troppstype.

KOG 61-01023/01 Krigsoppsettingsgrunnlag for Objektsikringstroppsstab i HV, samt med annet nummer for troppsstab i andre troppstyper på tilsvarende nivå i HV (Overvåking & Kontroll-tropp etc.), gjeldende fra januar 2003 sier at troppsstaben har en korporal med funksjonskode 2720, funksjonsbeskrivelse SAN KORP, fagkode 92050, fagbetegnelse SANSOLD, skal ha utlevert 1 stk. art. nr. 32075, "Armbind, Røde Kors".

Og deretter FR 20-6-4-5 "Stridsteknikk for HV-geværtropp" fra mai 2003:
    Sanitetskorporalen
    Sanitetskorporalen er troppens sanitetsmann, og har livreddende førstehjelp som hovedoppgave, og kan således ikke nyttes til rene stridsoppdrag. Han bærer Genevekonvensjonens armbind for å vise dette, og er i tillegg utstyrt med sanitets ID-kort. Han er overfor troppssjefen ansvarlig for etablering og drift av troppens "rede", lagenes gjennomføring av sanitetstjensten, herunder hygiene, troppens evakueringstjeneste (f.eks. merking av evakueringsveier) og etterforsyner lagene med sanitetsmateriell etter behov. Han bistår troppssjefen i planlegging og i alle faglige spørsmål innen sanitet, og bør således være en sentral person i sanitetsutdanningen i troppen. Her har han et spesielt ansvar for geværmann nr. 2 som har sanitet som sekundæroppgave (lagets førstehjelper). Sanitetskorporalen bistår også troppssjefen i hygieneinspeksjoner (SIBIR).

Kommandomessig er sanitetskorporalen underlagt troppssjefen, og faglig under HV-områdets sanitetsoffiser.]
    Hvis dette ikke er klart nok skrevet, vet jeg ikke hvor klart man må skrive det for at AGR416 skal ta en ordre for en ordre (og kom ikke trekkende med reglementer fra Hæren, det er i starten av tråden klart skrevet at vi snakker om Innsatstropp i HV).

AGR416
    Guest

Ja, det er definert at trådstarter er i HV.

Nå er derimot direktivet av nyere dato enn reglementet du refererer til. Videre har det blitt vist til Genevekonvensjonen samt Forsvarssjefens direktiv vedrørende sanitetstjeneste i denne diskusjonen, og jeg har tolket det dithen at dette også er en prinsippdiskusjon, altså hva er gjeldende praksis. Disse dokumentene ble forøvrig dratt inn i diskusjonen før det ble konkretisert at dette var HV.

Så var dette tross alt et svar til ett avsnitt i det første innlegget til 23239, for å påpeke at han fremstiller det som står skrevet i direktivet feil, ref det jeg siterte.

Og ja, du har helt rett at det er tjenestestilling iht KOP, og dennes stillingsbeskrivelse som avgjør hva som gjelder. Hvorfor HV velger å gjøre det på denne måten er litt forunderlig, men det skal jeg ikke blande meg inn i.

Er det ikke nært fienden der man har bruk for beskyttet status? Hensikten med synlig genferkors er å påvirke adferden til fienden. Da må fienden kunne se genferkors.
    Joda. Men vil tilstedeværelsen av en sansoldat med genferkors påvirke fiendens krumbaneild, eller at en PØP eller annen stridspatrulje tar troppen i bakhold når de er oppsatt på kjøretøy? Det er heller ikke rimelig å forvente at dette vil bli tatt hensyn til.

Samme utfordring er det for san-gruppe (Lett hjelpeplass og evakueringsvogn) som følger geværkompaniet. Hvor tett skal de følge manøveren, ift å dra nytte av beskyttelsen, samtidig som de hurtig kan yte sanstøtte? Hvis de følger veldig nærme, og de blir påvirket av fiendtlig krumbane, er det manøversjefen eller fiendens feil? Dette er en meget relevant problemstilling, som også står nevnt i direktivet man snakker om.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  
Se vår Statistikk . Militært diskusjonsforum. Diskuter forsvar, politikk, politi, opptak, utstyr og det øvrige nyhetsbildet.