Hæren + Heimevernet = sant? . Analyse Russland Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar Bør politiet bli bevæpnet?

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren? Slik angriper generalen vernepliktsforsvaret

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 1 av 16 12311 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 20 av 307
Kjøp bøker hos

Tråd: Soldaters holdning til krigen i Afghanistan.

1. Post ID# 984727 #1

Soldaters holdning til krigen i Afghanistan.

Publisert i dagbladet 27.sep: http://www.dagbladet.no/2010/09/27/nyhe ... /13575378/

Hva er deres tanker rundt innholdet? Er det en respektabel holdning til det hele?

2. Post ID# 984735 #2

Re: Soldaters holdning til krigen i Afghanistan.

Jeg vil i første omgang sjekke hva som faktisk står i bladet før jeg uttaler meg.

Lurer litt på om det vi ser på er at bladet først tar uttalelser ut fra kontekst, og at tabloidene så tar teksten i bladet enda mer ut av kontekst.

3. Post ID# 984737 #3

For å si det kort og enkelt: NEI, dette er ikke greit.
    Hvis dette virkelig er tilfelle må Forsvaret ta tak i det ASAP.

Jeg regner med det kommer noen svar om at "man må ha vært i Afghanistan for å sette seg inn i situasjonen", men man trenger ikke å ha vært i Afghanistan for å mene noe om hva som er normal menneskelig oppførsel. Dette faller etter min mening utenfor. Dette truer både Forsvaret sin legitimitet, og sannsynligvis oppdraget de skal gjøre i Afghanistan.

Telemark bataljon har satt seg i en situasjon der media i dag kan beskrive dem som "lyst til å drepe og omgir seg med norrøne symboler" (sitat fra Radio Norge for 5 minutter siden). Det er mulig dette synes "tøft" innad i broderskapet, men for den vanlige nordmann tror jeg dette klinger svært dårlig.

Jeg tenker i alle fall at med de holdningene, så vil det være et under hvis vi ikke snart får krigsforbrytelser utført av norske soldater, hvis det ikke allerede har skjedd.

Jeg synes dette er alvorlig. Dette er ikke en krigerkultur men en psykokultur.

4. Post ID# 984740 #4

Og så fortsetter saken å rulle i media:
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10036791

5. Post ID# 984748 #5
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Jeg er overrasket over at både FMIN, Hærledelsen og ledelsen i TMBN tilsynelatende er 'sjokkert' over dette. Eller snakker de mot bedre vitende? Man må være ganske naiv for ikke å skjønne at enkelte soldater får en slik tenning av å drepe. Dersom generalene ikke skjønner dette får de komme seg ut av kontorene sine, og ut i felten.

sfg: Å begynne å snakke om krigsforbrytelser er ganske drøyt av deg. I artikkelen står det: "Man har lyst til å skyte hele tiden om man har fått verifisert våpen og vet at fienden er et legitimt mål." Det er snakk om lovlige mål. Eller vet du noe som ikke står i artiklene?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

6. Post ID# 984749 #6

Er det noen som med hånda på hjertet kan si at de er sjokkert over soldatenes holdninger? Hva forventer forsvarsledelsen? At disse gutta i tillegg til å være elitesoldater skal være elitehumanister? En gjeng Jonas Garh Støre in arms? – Velger man å sende folk i krigen får man krigere.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

7. Post ID# 984752 #7
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Jeg er overrasket over at både FMIN, Hærledelsen og ledelsen i TMBN tilsynelatende er 'sjokkert' over dette. Eller snakker de mot bedre vitende?
    Forsøk på å avvæpne situasjonen, kanskje. De er nok ganske klar over situasjonen i felt, men også på hvordan utenforstående kommer til å oppfatte intervjuet. Uttalelsene er, om ikke sjokkerende eller overraskende, ikke spesielt gunstige mtp den allerede vaklende støtten krigen har i Norge. Å gå ut mot dem før bladet kommer ut vil jo vise en vilje til å "ta tak".
    Beidh a lá leo

8. Post ID# 984753 #8
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Jeg trakk på skuldrene av disse artiklene - selvsagt er det slik! Det er godt mulig forsvarsministeren og andre politikere kan få seg til å bli sjokkerte over dette, men det tviler jeg på når det gjelder GIH og de andre militære som har uttalt seg. Jeg håper Bestefar har rett mtp at de bevisst forsøker å avvæpne situasjonen.

I motsatt fall gjenstår bare den andre muligheten - de vet at det er sånn, men prøver å distansere seg fra realitetene for å beskytte sitt eget skinn. Det synes jeg i så fall er svært ugreit. Det de da burde gjort var å stå frem og forklare hvorfor det er slik, og hvilke planer man har for å unngå at kulturen blir usunn - dvs at det blir grobunn for aksept for krigsforbrytelser, som sfg er inne på.

9. Post ID# 984755 #9
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Forsvarssjefen: En hån mot de som ga sitt liv

Også forsvarssjef Harald Sunde bruker sterke ord for å beskrive det som har kommet frem i dag.

- Det vi ser i dagens VG er en hån mot de tusener av menn og kvinner som har gitt så mye for å sikre en bedre fremtid i Afghanistan. Det er en hån mot de som ga sitt liv i denne jobben, sier Harald Sunde.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

10. Post ID# 984756 #10

Jeg er overrasket over at både FMIN, Hærledelsen og ledelsen i TMBN tilsynelatende er 'sjokkert' over dette. Eller snakker de mot bedre vitende? Man må være ganske naiv for ikke å skjønne at enkelte soldater får en slik tenning av å drepe. Dersom generalene ikke skjønner dette får de komme seg ut av kontorene sine, og ut i felten.

sfg: Å begynne å snakke om krigsforbrytelser er ganske drøyt av deg. I artikkelen står det: "Man har lyst til å skyte hele tiden om man har fått verifisert våpen og vet at fienden er et legitimt mål." Det er snakk om lovlige mål. Eller vet du noe som ikke står i artiklene?
    Nei, jeg vet ikke noe som ikke står i artiklene. Men med den fiendeforakt (som en prest i forsvaret omtalte det) som utvises her, skal det ikke så mye fantasi for å kunne gjette at krigsforbrytelser kan være en framtidig konsekvens. Det begynner med forakt, fortsetter med dehumanisering. Og hvor tror du det går etter det? Hva har vi av erfaring fra tidligere kriger? Når man slutter å se på de man kriger mot som mennesker, er terskelen for å gjøre noe brutalt lavere. Dette har også vært diskutert i tråden om krigerkultur.

Det jeg mener er at ukulturen må stoppes før vi får sånne episoder.

Det er ikke sjokkerende at det finnes en slik kultur. Men den er, slik jeg ser det, uforenelig med det norske Forsvaret.

11. Post ID# 984757 #11

Mulig følgende refleksjon er noe provoserende, men kanskje allikevel noe til ettertanke:

Later til at det å drepe et annet menneske gir en ubeskrivelig deilig følelse. Mon tro om dette kun oppleves i kamp eller gjelder det i andre tilfeller også.

Og hva med dem som lengter etter å få oppleve denne lykkefølelsen på nytt når de er tilbake fra Afghanistan. Hva kan de komme til å finne på.
    (Det hjelper ikke å avstresse med å ha sex, for det gir ikke like stor tilfredsstillelse som det å drepe noen).

12. Post ID# 984758 #12

Men jeg må legge til at jeg også anser dette som et ledelsesansvar. Soldatene formes av miljø og omgivelser. Det er ledelsen sitt ansvar å sette standarden.

13. Post ID# 984759 #13
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005

Jeg håper Bestefar har rett mtp at de bevisst forsøker å avvæpne situasjonen.
    [...]
    I motsatt fall gjenstår bare den andre muligheten - de vet at det er sånn, men prøver å distansere seg fra realitetene for å beskytte sitt eget skinn.
    Jeg føler meg ganske sikker på at det er en kombinasjon av begge disse tilfellene, men når jeg brukte begrepet "avvæpne" var det mest det sistnevnte jeg hadde i tankene.

Edit: http://www.abcnyheter.no/nyheter/politi ... ept-unodig

Litt fiffig definisjon av "unødig", spør du meg.
    Beidh a lá leo

14. Post ID# 984763 #14
    Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2009

Sitat Opprinnelig skrevet av sfg
    For å si det kort og enkelt: NEI, dette er ikke greit.
    Hvis dette virkelig er tilfelle må Forsvaret ta tak i det ASAP.
    [...]
    Jeg tenker i alle fall at med de holdningene, så vil det være et under hvis vi ikke snart får krigsforbrytelser utført av norske soldater, hvis det ikke allerede har skjedd.

Jeg synes dette er alvorlig. Dette er ikke en krigerkultur men en psykokultur.
    Så langt reagerer jeg langt mer på dine "slutninger" enn noe av det som er gjengitt i media i dag.

Akkurat den med "bedre enn å knulle" blir kanskje vel sleivete (selv om jeg ikke ser for meg det beste ligg kunne oppdrive det adrenalinrushet som div. kaliber rundt ørene vil - prøv å les litt mellom linjene hva gutta prøver formidle framfor å fyre seg opp i moralsk skinnhellighet kan være en sunn start). Jeg kan se for meg settingen med en lavere guard og litt mer macho tone med en fyr som kommer fra en type manneblad, ikke fra et "avismedium". Han redaktøren i ALFA har jo allerede kommet til guttenes forsvar, selv om det jo var han som i utg.pkt publiserte uttalelsene.
    Min opplevelse var at de var skikkelige gutter med en høy grad av profesjonalitet som nøt stor anerkjennelse fra de allierte styrkene, skriver Rønningen i en epost til Dagbladet.
    Ser helt klart at her kan man konkludere med folk som snart sitter foran en ICC-tribunal ja. [/ironi]

Simon kunne sikkert dratt noe pk-greier han også, men - for meg - var det bare herlige kommentarer fra en gammel sjef.

Kanskje er det på tide man slutter med disse tomme fløtefrasene for å gre sivilister og politikere medhårs. Skal du krige, så sender du folk som går forbi trykkpunkt uten å felle noen medmenneskelige tårer først.
    Prima di ogni altra cosa, siate armati
    Primus Intrat Exit Novissimus

15. Post ID# 984767 #15
    AGR416
    Guest

Artikkel fra Magsinet til Dagbladet for en tid tilbake (2007):

http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/ ... 31576.html

Det høres kanskje kynisk ut, men jeg har ikke ofret det en tanke, verken under skuddvekslingen eller etterpå. Om de har barn og familie, bryr jeg meg egentlig ikke om. De visste hva de gjorde, de forsøkte å ta oss i bakhold. Vi er i Afghanistan for å støtte myndighetene og sivilbefolkningen. Taliban-soldatene vet hva de risikerer ved å angripe. Jeg angrer ikke. Det var dem eller meg. Det ble heldigvis dem.
    Hvordan er det forskjellig fra det som kommer frem i artikkelen i dag?

Hvorfor er det hårreisende at gutta forteller om sin oppfatning av det å være i strid, og sammenligner det med sex, som også er en "aktivitet" som påvirker kroppen med hormoner?

Hvorfor er det feil å gi uttrykk for at man ønsker å delta i strid, for å teste seg? Man er soldat, ikke frelsesarmeen.

Det er sånn det blir i denne bransjen.

Det jeg tror er uheldig, er at konteksten nok er blitt borte fra intervjuet til den trykte artikkelen. Det som kanskje har vært en nøktern fremstilling av jobben, blir fremstilt på en måte som gir uttrykk for at gutta er action-søkende adrenalinjunkies.

Hodeskalle-saken er vel det eneste som er bak mål i denne saken, og det skjønner nok de fleste hvis man tenker på hvilke assosiasjoner folk kan få.

Respekt, Ansvar og Mot er kjerneverdiene i Hærens og Forsvarets verdigrunnlag. Det bør i mine øyne også utvises nedover i systemet. Men, det er kanskje ikke like lett å forutse på hvilken måte omverdenen vil oppfatte ens uttalelser.

16. Post ID# 984768 #16
    Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2009

Gode ord fra AGR.

Det er visst ikke alle i Norge som er like skremte heller.
    Samtlige kommentarer til nå under: http://www.dagbladet.no/2010/09/27/nyhe ... /13577587/
    Øyvind Tvedt 6 minutter siden
    Bevar krigerkulturen

her kommer det politisk korrekte korpset løpende for å slå ned på at profesjonelle soldater som er i en intens krig utvikler en "esprit de korps" - lagfølelse og samhold. Når man er profesjonell kriger skal man få lov til å uttrykke reelle følelser rundt det å oppleve en slik ekstrem situasjon. Vi her på berget får bli vant til det så fort som mulig. Ikke ødelegg moralen til gutta ved å legge forbud og straffe dem for bruk av en litt tøff logo, eller at de ser seg selv som etterkommere av sine krigerske forfedre (vikingene).

Dagbladet får hente inn en eller annen ekspert som forstår det soldatene beretter om. Det kan vekte dagens utspill. De høyere offiserer er mest opptatt av sine karrierer - de retter seg etter det de tror politikerne vil de skal si. Prestene sier at man etter kristendommen skal elske sin fiende (fantastisk motivator den der).

Det eneste sanne og ærlige er beretningenen som kommer fra soldatene selv, det er de som er sannhetsvitner til hva det å oppleve krig innebærer. Gi dem klare regler om oppførsel mot sivilbefolkningen, Genevekonvensjonene og legitime stridsmål, men vit at de behøver sin krigerkultur.

Uten krigerkulturen til ekte soldater kunne vi heller sendt ned 19-årige vernepliktige til å sitte stille i en isolert leir der de spiller playstation og spise grandisosa dagen lang. De ville gitt norske politikere et alibi for tilstedeværelse, men ville ikke gjort en dritt med å bekjempe og redusere fienden.
    Andypandy 10 minutter siden
    Fy faen

Er dette støtten norske soldater skal få hjemmefra? At de må "justere adferden"?

Tror forsvarsledelsen og regjeringen skulle ta seg en tur nedover, denne gangen utenom en godt sikret turné i sikre områder, og se hva som skjer der nede, og kanskje reflektere litt over hvilken situasjon de har satt norske soldater i gjennom å ukritisk stille soldater til disposisjon for Nato.

Hva tror politikerne våre soldater gjør? Koker kaffe til sivilbefolkningen? Det må jo være det de faktisk tror, for de har ikke engang våget å anerkjenne konflikten i Afghanistan som "krig" ... noe som gjør at staten Norge ikke tar ansvaret for soldatenes handlinger, det må den enkelte soldat selv stå for om en situasjon skulle resultere i tiltale.

Fy faen, i disse Treholt-tider er det kanskje på tide å ta fram landssviker-stemplet igjen, og stemple det over alt av byråkrater og politikere som først sender soldater ned til en krigssone, for så å kritisere dem for det de gjør for å overleve etterpå (!)

Fy faen!
    Bonaparte 13 minutter siden
    Om å gå feil

som soldat har du en rar situasjon.

Du skal like å være soldat- men du skal ikke like å gjøre soldat jobben..

Likevel- så opplever mange glede når de overlever en "katasrofe"- man smiler-og er glad for å være i livet- et lettelsens sukk- mens man har døde rundt seg. Og ofte får slike folk en enrom skyldfølelse i ettertid. Fordi de nettopp følte glede.

En som har gått så langt at han forherliger drapet - er ute å kjøre- og er neppe noen representant for den vanlige norske soldat- Da hadde afganere sendt oss hjem i rekordfart...

Og folk som har utviklet en slik mentalitet er ikke annet enn et "offer for krig" han/hun også. Det er skaden på innsiden som er verst. Men å vite at man gjør disse uting som man gjør i en krig - fordi man bekjemper en definert ondskap er derfor MEGET MEGET viktig.

Idag er "jammen se på hva korfarerene gjorde".. "er vi så mye bedre ".. en helt syk holdinng å ta med seg inn i en krig- slik som ola potet liker så godt å gjøre.
    Sosial Diktokrat 14 minutter siden
    natural high..

det er ikke noe galt i at man får et kick av å kverke religiøse psykopater..

på tide at SVik propaganda maskineriet tar seg en beroligende..
    Luring 14 minutter siden
    Reality check

Krig ER brutalt. Man kan ikke bekjempe Taliban med myke verdier og koseprat. Norske soldater risikerer sine liv i Afghanistan. De må tilpasse seg den harde virkeligheten der nede for å overleve. Å kreve/forvente noe annet er ren dobbelmoralisme.
    Ser på Nyhetskanalen til TV2 at "kamp er bedre enn sex" er erstattet med "å drepe er bedre enn sex". Jaja. "skyt ham, ikke vent til jeg kommer".
    Prima di ogni altra cosa, siate armati
    Primus Intrat Exit Novissimus

17. Post ID# 984770 #17

Hvem har ikke kjent rushet under selv en stakkars øvelse...ligget i leir uten videre sexliv. Ring 3 offiserene tråkker nå på realiteten, soldatene som gjør møkkajobben for politikernes valg!
    Bedre med en løs kanon enn ingen kanoner

18. Post ID# 984771 #18
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

"Forsvaret har dolket egne soldater i ryggen":

http://www.abcnyheter.no/norge/100927/a ... -forsvaret

19. Post ID# 984772 #19

... fantastisk - og ingen klarer å se dette for hva det virkelig er? Et meget bra PR-stunt fra et nytt "herremagasin" som skal inn på et trangt marked - all PR er god PR, og her får de i bøtter og spann. Seff treffer de målgruppen, litt pupper og lår med ordet "sex" på forsiden - et voilá! Bladet blir revet vekk fra hyllene... ikke uten grunn at utgivelsesdatoen tilfeldigvis er noen få dager frem i tid og at akkurat denne artikkelen plutselig fant det for godt å havne på desken til den kulørte pressen nå...

20. Post ID# 984773 #20

Sitat Opprinnelig skrevet av Kunstner
    Hvem har ikke kjent rushet under selv en stakkars øvelse...ligget i leir uten videre sexliv. Ring 3 offiserene tråkker nå på realiteten, soldatene som gjør møkkajobben for politikernes valg!
    Til forveksling likt "Rådet for dyreetikk", som i 2008 kom med en uttalelse angående jakt...at den ikke skal bære preg av lyst. For ikke å snakke om hvordan mennesker er satt sammen rent kjemisk...stoffene kroppen produserer i stressede situasjoner. Tror helsesøster bør ta ledelsen i kurs.

Pingrons...dette er god PR for å få folk til å skjønne at vi er i krig. Og så vil jeg bare minne om at Churchill var krigskorrespondent. En journalist utfører et håndverk, på lik linje med andre yrkesgrupper. Er pengestrømmen viktig, så se en annen vei hvor gryna virkelig flommer.
    Bedre med en løs kanon enn ingen kanoner

Side 1 av 16 12311 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •