Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her

Viser resultatene 1 til 34 av 34

Tråd: utstyr i Stormesk per 2011?

1. Post ID# 983799 #1

utstyr i Stormesk per 2011?

Er det noen som vet hvilket utstyr en soldat i stormesk 3/4 kommer til å være utstyrt med august 2011?

På forhånd takk!
    -Semper Fidelis-

2. Post ID# 983802 #2

Re: utstyr i Stormesk per 2011?

Sitat Opprinnelig skrevet av Endure
    Er det noen som vet hvilket utstyr en soldat i stormesk 3/4 kommer til å være utstyrt med august 2011?

På forhånd takk!
    Ser for meg at vi ikke trenger en detaljert oversikt over dette på nett..

3. Post ID# 983809 #3

Sitat Opprinnelig skrevet av 02Surefire

På forhånd takk!
    Er da ikke som om utstyr, enkeltmann er noe å regne som "begrenset" ?
    Om jeg tar feil her så får moderatorer gjøre sine moderator-greier.

Utstyret en jevn norsk verneplitig soldat har i 2011:

Våpen: Hk416N m/ Aimpoint og diverse tilbehør.
    Bekledning: Masse....
    Stridsvest: NFM's BEAR 2, modulær, for de fleste.
    Hjelm: Cato Ringstad kevlarhjelm.
    Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a
    year, but eventually it will subside and something else will take its
    place. If I quit, however, it lasts forever. - Lance Armstrong

4. Post ID# 983818 #4

Sitat Opprinnelig skrevet av Hkmd

På forhånd takk!
    Er da ikke som om utstyr, enkeltmann er noe å regne som "begrenset" ?
    Om jeg tar feil her så får moderatorer gjøre sine moderator-greier.

Utstyret en jevn norsk verneplitig soldat har i 2011:

Våpen: Hk416N m/ Aimpoint og diverse tilbehør.
    Bekledning: Masse....
    Stridsvest: NFM's BEAR 2, modulær, for de fleste.
    Hjelm: Cato Ringstad kevlarhjelm.
    Inntil du eller noen andre kan henvise til publisert offisielt materiale fra forsvaret. Så ser jeg på det som; " ikke alt behøver å stå på nett. "
    Men det er min mening da.

5. Post ID# 983825 #5
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005

Hva en avdeling og enkeltmann i avdeling er oppsatt med fremgår av en Utrustningsliste (URL) / Krigsoppsetningsplan (KOP). Begge disse er default gradert Begrenset.

Det er altså i utgangspunktet ikke en engang offentlig info hvilket håndvåpen en avdeling benytter. Her må en benytte bondevett ift at slik info i stor grad er publisert på feks mil.no.

Vis til kilder - og ingen diskusjon om specifics.

Moderator
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

6. Post ID# 983845 #6

Jo jeg ser den , surefire.
    Det jeg listet opp er jo allmenn kjent og er jo tatt opp i media(hk416). Ny stridsvest ble lagt ut som månedens gadget på mil.no i sommer.

Til moderator: Mottatt..

7. Post ID# 983864 #7
    AGR416
    Guest

Det er altså i utgangspunktet ikke en engang offentlig info hvilket håndvåpen en avdeling benytter.
    Eh....ok? Den uttalelsen er litt vel dramatisk synes jeg.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 733557.ece

Her må en benytte bondevett ift at slik info i stor grad er publisert på feks mil.no.
    Kan være en fordel at moderatorstaben også tar høyde for dette....spesielt sett ift åpenhetslinja Forsvaret har lagt seg på, spesielt mtp Afghanistan og bilder/videoer derfra.

Andre eks:

http://www.mil.no/haren/start/article.j ... eID=141475
    http://www.mil.no/felles/fms/start/arti ... eID=195230
    http://www.mil.no/felles/fms/start/arti ... eID=178809

Veldig interessant å se hvordan det oppfordres til å ta sikkerhet på alvor, når det er tydelige mangler på forståelse for hva OPSEC er.

At de fleste avdelinger bruker HK416 er ikke begrenset info. At den nye stridsvesten er M/10 (Bear II) er heller ikke noen hemmelighet. Ei heller er det noen hemmelighet at soldater bruker en PBU som består av feltuniform, arbeidsuniform, Gore Tex uniform, votter, t-skjorter osv. PBU lista er IKKE gradert!

Det er jo et under da at det Norske Forsvar sender ut kravspec på ny hjelm offentlig, på åpent nett.

Jeg ser hva du mener med modereringen, men tror ikke du helt har skjønt hvorfor KOP'en er gradert. KOP sier gjerne noe om antall og mengde personell og utstyr, som igjen sier
    noe om kapasiteten til en avdeling. Det er det som er gradert, ikke hvorvidt en soldat får ut en vindvott eller en hanske.

Se bare på denne artikkelen fra incidenten 2. mai:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 669845.ece

Det er bra at moderatorene tar informasjonssikkerhet på alvor her inne, men det må være på de rette områdene. Noe materiell er selvfølgelig sensitivt, men stort sett er det ikke gradert hva vi har...det er mengden/antall som sier noe om kapasitet.

8. Post ID# 983873 #8

Mente ikke å "stir up the hornets nest" her, var bare nysgjerrig på om utstyret som ble benyttet da jeg skal tjenestegjøre der neste august.

Beklager hvis jeg tråkket på forumtær
    -Semper Fidelis-

9. Post ID# 983899 #9

Ok, men at man får bukse, jakke, er sunn fornuft. Samt. alle disse andre tingene som man ved å bruke sunt fornuft forstår at man får. De fleste av oss stiller ikke KTS ved første møte med forsvaret.

Det at vi KAN skrive alt utstyret som er utdelt, er ikke enstydig med at vi BØR gjør dette.
    Jeg har ikke noe problem med å fortelle om 4 boxere, grå, mann.

10. Post ID# 983901 #10

Felt vinter M11

11. Post ID# 983930 #11

Hva som går under Diverse utstyr, HK416:

Og så, all spøk tilside;
    02Surefire sier noe sånt som følgende: "At vi KAN skrive om det, er ikke ensbetydende med at vi BØR gjøre det".
    Ja, point taken, MEN, om FI leser at vernepliktige Ola Soldat har hk416 og 6 par ullsokker er ikke akkurat det som kommer til å sette russerne på invasjonsstien. Det er ikke relevant info en eventuell FI kan utnytte(Iallefall ikke annet enn praktisk skuddrekkevidde på 416 som man ellers kan lese seg ihjel på, på wikipedia, HK's hjemmeside etc.).

Dette minner nesten litt om de stakkarne i I-styrke Derby som mistet sikkerhetsklarering fordi de hadde facebook----> OPSEC dratt for langt.

12. Post ID# 983937 #12

Og så, all spøk tilside;
    02Surefire sier noe sånt som følgende: "At vi KAN skrive om det, er ikke ensbetydende med at vi BØR gjøre det".
    Ja, point taken, MEN, om FI leser at vernepliktige Ola Soldat har hk416 og 6 par ullsokker er ikke akkurat det som kommer til å sette russerne på invasjonsstien. Det er ikke relevant info en eventuell FI kan utnytte(Iallefall ikke annet enn praktisk skuddrekkevidde på 416 som man ellers kan lese seg ihjel på, på wikipedia, HK's hjemmeside etc.).
    Det er ikke bare russere eller "FI" som er interesert i hva som finnes av utstyr rundt i landet.

Dette minner nesten litt om de stakkarne i I-styrke Derby som mistet sikkerhetsklarering fordi de hadde facebook----> OPSEC dratt for langt.
    Ingen jeg vet om har mistet sikkerhetsklarering grunnet facebook/milforum/nettet generelt. Men fler burde definitivt ha gjort det!
    Hvor har du dette fra? Evt. begynne å linke til fakta?

13. Post ID# 983944 #13

Ingen jeg vet om har mistet sikkerhetsklarering grunnet facebook/milforum/nettet generelt. Men fler burde definitivt ha gjort det!
    Hvor har du dette fra? Evt. begynne å linke til fakta?
    Nå var det muligens ingen som faktisk mistet klareringa, men langt fra sannheten var det jo ikke...

vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?ar ... tid=139723
    http://milforum.net/forum/viewtopic.php?f=69&t=4425

Poenget hans var fortsatt gyldig, det HV-02 dreiv med den gangen var definitivt OPSEC dratt for langt. Men nå sporer vi av helt her gutta.

14. Post ID# 984004 #14
    Global moderator
    Ble medlem
    Jul 2005

På forhånd takk!
    Dersom du mener personlig utrustning - det meste av utstyret er sortert innunder forskjellige satser, slik som en standard grønn grunnsats som alle skal ha, en fagsats utifra hvilken stilling man har i systemet (vogn, fot, osv), samt andre mer spesialiserte satser slik som en deployeringssats/ørkensats for personell som skal utenlands til noe som kalles jegersats (som består av litt varmere klær, Jervenduk og annet som gjør tilværelsen om vinteren litt mer behagelig) og ISTAR-sats, som mer eller mindre er det samme som jegersatsen, bare med litt mer moderne og bedre utstyr enn jegersatsen, bl.a. originalt Brynje-undertøy, en ny type vinterpose, nye typer sokker, samt en annen type hjelm.

Som stormsoldat vil du mest sannsynlig få grunnsatsen og fagsats fot. Dette er i enkleste hovedsak ditt personlige våpen, Cato-potta, membranuniform (pluss gamle feltuniformen), antageligvis en Bear-stridsvest, M77-støvler - eller membransko - din sovepose, samt et assortert utvalg av sokker, undertøy, feltflaske, termos osv. Det du trenger av utstyr mao.

Av avdelingsmateriell/våpen så kommer nok du som soldat på bakken til å komme i befatning med Carl Gustav 84mm rekylfri kanon, MG3 maskingevær og M72 kortholds panserbekjempelsesvåpen, samt håndkikkerter, nattoptikk/kikkert og laser avstandsmåler. Mulig denne Javelin man har snakket om det siste årtiet også er på plass til 2011, men det må gudene vite.

Håper dette var til hjelp!
    Niner this is 9-1, I will now pass out.

15. Post ID# 984012 #15

Takk for flott svar MMB!
    -Semper Fidelis-

16. Post ID# 984015 #16

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Mulig denne Javelin man har snakket om det siste årtiet også er på plass til 2011, men det må gudene vite.
    Noen bilder fra Norwegian Army på Flickr viste soldater fra PBN som brukte Javelin (dog bare sim etter hva bildeteksten sa), om jeg ikke husker feil kom bildet ut sent 08 eller tidlig 09.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

17. Post ID# 984044 #17
    Global moderator
    Ble medlem
    Jul 2005

Hadde jeg fra nåværende posisjon hatt tilgang til min materielliste for grønn grunnsats og fagsats infanteri skulle jeg ha lagt ut denne her på Milforum kun på trass. Makan ass...
    Nå må folk ta seg en bolle opp imot dette OPSEC-hysteriet og heller ha fokus på å skjerme det som faktisk gjelder og teller - slik som f.eks. hva spisetidene på de forskjellige messene i landet er. Gud bedre om terroristene, Kineserne og Albanermafiaen får en oversikt over hva kjernetiden for bespisning i messen på Rena Leir er, da kan jo ihvertfall de førstnevnte komme til å finne på å terrorbombe stedet mens FSK er inne og spiser mens sistnevnte kan gi gass og robbe strongrommene på Ormen Lange for våpen når mesteparten av TMBN enten er og spiser eller har gått for dagen...

18. Post ID# 984047 #18
    Global moderator
    Ble medlem
    Jul 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av essal
    Noen bilder fra Norwegian Army på Flickr viste soldater fra PBN som brukte Javelin (dog bare sim etter hva bildeteksten sa), om jeg ikke husker feil kom bildet ut sent 08 eller tidlig 09.
    Nytt PV-missil var det snakk om allerede i 2000 da jeg var ERYX-ener i infanteriet. Javelin kommer neste år har jeg hørt siden 05-07 eller noget. Esk4 PBn har brukt simulatormateriell i et år eller to nå har jeg forstått det rett, men ellers så...
    Som med mye annet får vi den vel inn i avdeling akkurat tidsnok til at den er utdatert og man må begynne å se seg om etter noe nytt.
    Hva den faktiske grunnen til ventingen nå om dagen er aner jeg ikke, men det er nok en grunn for det.

19. Post ID# 984068 #19
    AGR416
    Guest

Vi har på Skjold

;-)

20. Post ID# 984206 #20

For ikke å starte en ny tråd når vi snakker om utstyr;

Joggeskoene man får utdelt, er de stort sett nøytrale, eller kan man be om sko for pronasjon?
    -Semper Fidelis-

21. Post ID# 984211 #21

Var en artikkel for et par år siden i FoFo om testing av nye joggesko, om ikke de har funnet noen nye er det vel fortsatt New Balance (2 sko, ute og inne) som gjelder. Ta med egne om du må ha riktig pronasjon.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

22. Post ID# 989772 #22
    Senior Member
    Ble medlem
    Dec 2006

I år kom det en dritstygg beige stridsvest som heter M-10.
    Dritt molle system...Sverger heller til den gode NFM Bear 2 riggen!
    Det finnes kun en Kavesk.....

23. Post ID# 989773 #23
    AGR416
    Guest

Eh....det er en Bear II Molle vest.....den er heller ikke beige, men Coyote Brown eller BK-93. Den fargen er forøvrig den mest allsidige fargen for stridsutrustning.

MOLLE systemet gir en større fleksibilitet opp imot forskjellige våpenplatformer, samt mellom f.eks M/10 og M/07.

Men, det er sikkert ikke viktig i og med at den er "dritstygg"

:rolleyes:

24. Post ID# 989786 #24

Lurer på hvorfor MOLLE er så utbredt som det er, siden det er så dritt.

MOLLE er jo blå himmel og grønne enger i forhold til CVS.
    Nei, ungdommen i dag er blitt bortskjemt, hehe.
    Skulle gjeninnført kryssreimer ;-)

25. Post ID# 989796 #25
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Her er noe for deg, Flacker, så slipper du den stygge Bear'en og alt det MOLLE-fjaset. Denne riggen har plass til å feste både spade, feltflaske og magasiner på en lur, og fremfor alt, kledelig måte:

Og alt dette for bare 30 kroner.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

26. Post ID# 989801 #26

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Her er noe for deg, Flacker, så slipper du den stygge Bear'en og alt det MOLLE-fjaset. Denne riggen har plass til å feste både spade, feltflaske og magasiner på en lur, og fremfor alt, kledelig måte:

Kan jeg spørre om hvorfor enkelte mener MOLLE er noe dritt?
    MOLLE lar meg sette opp lommene mine slik jeg selv vil og de sitter gjerne der du har festet dem(om du kjøper kvalitets vest/rigg/lommer).

Men, just in case jeg er totalt på jordet, så må dere gjerne opplyse om systemer som eventuelt er bedre.
    Mener personlig at det er meningsløst å klage på ting om man ikke har forslag til endring/løsning.

27. Post ID# 989814 #27

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Det er altså i utgangspunktet ikke en engang offentlig info hvilket håndvåpen en avdeling benytter. Her må en benytte bondevett ift at slik info i stor grad er publisert på feks mil.no.
    Det er slike holdninger som hjelper til å undergrave legimiteten til sikkerhetsbestemmelsene, og som til slutt fører til sikkerhetsbrudd.

28. Post ID# 989827 #28
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005

Men, just in case jeg er totalt på jordet, så må dere gjerne opplyse om systemer som eventuelt er bedre.
    Mener personlig at det er meningsløst å klage på ting om man ikke har forslag til endring/løsning.
    Litt rart at du velger å rette det svaret til Rittmester. Hans svar er klart sarkastisk.
    Beidh a lá leo

29. Post ID# 989862 #29

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Litt rart at du velger å rette det svaret til Rittmester. Hans svar er klart sarkastisk.
    Beklager, dette var en feilsitering fra min side, som i ettertid ble oversett(dusteklapp iverksatt). Jeg mente ikke spesifikt RM eller noen andre. Har hørt flere klage på MOLLE tidligere her på bruket og utenfor, uten at jeg har skjønt helt hvorfor. MOLLE, etter min mening, funker bra til det det er lagd for.

30. Post ID# 989872 #30
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Det er jo noen som er mer nøye på hvordan ting ser ut, da.

Hva synes denne fyren om hvordan man kler MOLLE?

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

31. Post ID# 989874 #31
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2008

Jeg vil tro det kommer an på hudtone og hårfarge...
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

32. Post ID# 989944 #32
    Medlem
    Ble medlem
    Aug 2010

Syns personlig at Molle er et fantastisk system. Du kan ha med deg akkurat det du trenger, når du trenger det. Tar kun få minutter å skifte fra et tungt MG oppsett f.eks til et MP5/7 oppsett for så et 416 oppsett.

Nå er det vel heller det at M10 ikke akkurat vil skille seg så veldig ut fra den gamle fastsydde lomme varianten, da man vil bruke omtrent samme lomme oppsett grunnet SOP til hva som skal være der. Blir vel fortsatt, 2 store GP, 2 HGR, 3-4 416 lommer, 2 små GP lommer, og det er vel stort sett det man får plass til. Kan jo alltids feste f.eks LFR lomme på baksiden, men ikke mest aktuelt hvis man går med sekk. Derimot så kan man jo utlevere samme vest til alle nå, og heller bare lommer etter behov, som jo er veldig smart.

Har prøvd 3 forskjellige Bear, og den nye er helt klart den mest behagelige. Sitter høyere som er fint hvis man er en av de som ikke strekker så langt over bakken, og var litt mer behagelig i skuldrene.
    "In a world of compromise, some men don't"
    H&K

33. Post ID# 989960 #33
    Senior Member
    Ble medlem
    Dec 2006

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester

Øøh, neitakk!
    Har vært borti den der sorten før ;)
    Det finnes kun en Kavesk.....

34. Post ID# 992291 #34

Hvis det er noe tvil om utstyret, så sjekk denne, her ser du alt som blir brukt;

http://www.youtube.com/watch?v=yT3-qVgNekM

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •