Ubåt-jakt i Sverige. Analyse Russland. Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar.

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren?

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 1 av 7 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 20 av 134
Kjøp bøker hos

Tråd: Den Store Skyteteknikk Tråden

1. Post ID# 976702 #1

Den Store Skyteteknikk Tråden

Har sett litt på AOTTC nylig, og etter noe søking har jeg ikke funnet en tråd om dette her. Tenkte dette kunne være interessant og relevant.

http://www.amazon.com/Art-Tactical-Carb ... B001JEQPKK

Noen tanker om det som læres bort i AOTTC?
    Noe jeg bet meg merke i er skytestillingen som demonstreres - hodet mer ned, og kolben langt "ned" i skulderen, mye mer sammenkrøket enn hva jeg har lært på de to kursene jeg har hatt i patruljenærstrid. Der har det vært kolben høyt oppe i skulderen for å bevege hodet minst mulig, fremoverlent, men ikke så mye som det vises i AOTTC. Personlig synes jeg absolutt det virker som om herrene Costa og Haleys metode har noe for seg: man blir et noe mindre mål, og rekylen går inn i skulderen din i stedet for over. Har planer om å teste dette neste gang jeg skal skyte nærstrid.
    Sist endret av AGR416; 23-06-12 kl 17:24

2. Post ID# 976735 #2

Re: Art of The Tactical Carbine

Mye av det er veldig gode poeng, spesielt om du ser alle filmene (Vol1, Vol2 og Handgun), da blir mange ting som kan være uklart i noen komme bedre frem osv.

At det å komme inn i en stabil og liten profil med ballistikk rettet mot det som skyter på deg, er absolutt et pluss. Du vil heller ta treff i plata enn i soft armor.

Enkelte ting som vises fungerer kansje dårlig for soldater, noen ting bedre, god skytestilling og god forståelse av hvordan du skal identifisere problemer og hvordan fikse dem raskest mulig er de jeg er mest fan av. De sine ildhåndgrep f.eks. er IMO overlegne de første jeg ble lært på 416, både med tanke på enkelhet og fart.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

3. Post ID# 976740 #3

må bare:

BUST EM'!!!
    Dette er en irriterende signatur

4. Post ID# 976935 #4

Magpul hviser i "Art of The Tactical Carbine" moderne tactical Carbine bruk så langt det er kommet i dag.

Det eneste som Art of The Tactical Carbine kan kritiseres for er:

a)Instruktørenes modefiserte rifler er tailored for praktisk konkurangse skyting og ikke for sandkassene.

b) Load carriers som kursdeltagerene bruker er satt sammen på måter som ikke brukes operasjonelt av de som trenger de ferdighetene som demonstreres.

c) Steel targets er bra, papir skivene deres er ikke spesielt bra for og kunne evalurere en dyktig skytter.

d) Videoen mangeler forklaring og definasjon av, Static-Fluid-Dynamic, trening.

Ellers bra serie fra Magpul. Magpul kjører kurs hvor mesteparten av drillene i videoene trenes på + masse medic greier som er bra for de som regner med og lappe seg selv eller partneren, hos SIG Sauer Academy:

http://www.sigsaueracademy.com/Courses/ ... urseID=178

http://www.magpuldynamics.com/

http://www.magpul.com/

Kurset kan andbefales. Det finne en god strippe joint ikke saa langt fra skytebanenene + øl er billing i NH.

5. Post ID# 976979 #5
    AGR416
    Guest

Par spørsmål rundt dine kommentarer:

a)Instruktørenes modefiserte rifler er tailored for praktisk konkurangse skyting og ikke for sandkassene.
    På hvilke måte er de det? Utdyp gjerne hvilket ustyr de har valgt feil ift bruk i "sandkassene".

c) Steel targets er bra, papir skivene deres er ikke spesielt bra for og kunne evalurere en dyktig skytter.
    På hvilken måte er papirskivene deres ikke gode for å kunne evaluere en dyktig skytter? Hvilke pappskiver er det? På hvilken måte er stålmål bedre enn papp?

I mine øyne innehar AOTTC dvd'ene noen gode momenter, spesielt på skytestillinger (til en viss grad) og våpenbetjening.

Andre ting er ikke så relevant for bruk blant soldater, JMMV.

Dog er de veldig spesifikke på at de kun fokuserer på bruk av våpen og skyting, ikke stridsteknikk. Mange er kursdeltagerne er tross alt sivile som ønsker å forbedre/vedlikeholde ferdigheter. Noen folk er MIL/LEO, men de deltar på egen tid, ikke som avdeling.

Mye av teknikken er ment for bruk på kloss hold, dvs hjemmeforsvar ol. Det er ikke mye fokus på skyting fra lange hold, og som sagt ikke fokus på stridsteknikk.

Man må bruke det man føler kan funke og se bort ifra resten. Det er stor uenighet om blant annet Magpul sin filosofi rundt handling ved klikk/handling ved ikke avtrekk. Mange mener det er bra å identifisere problemet og så handle, mens andre igjen mener at man alltid skal gjennomføre tap, rack, bang først. Funker ikke det så problemløser man, ie se på utkasteråpningen, identifisere osv. Jeg heller personlig mot å identifisere problemet, før jeg handler. Jeg skjønner logikken til de som er uenige, blant annet basert på filosofien om å ha en fast handling for å løse et problem, for å unngå brain-farts i en stresset situasjon.

EDIT:

En annen kilde for tips ang AR platformen, og skyting er boken Green Eyes, Black Rifles:

http://www.amazon.com/Green-Eyes-Black- ... 0615166547

Skrevet av Kyle Lamb, tidligere 1st SFOD-D (Delta Force). Mannen kan sine saker:

http://www.youtube.com/watch?v=SVGPEgRZ ... re=related

6. Post ID# 976990 #6

Heller selv mot å identifisere problemet før jeg handler, noe som (dessverre, mener jeg) i alle fall ikke ble lært bort på skyteutdanningen på UB-kurset jeg nylig ble ferdig med. Da var det "kjenn at magasin sitter, ladegrep, nytt avtrekk" som gjaldt. Hvis ikke dette fikset problemet, måtte man identifisere det og så utbedre. Aldri slå på HK-magasinet, ble vi fortalt. Noe som tok litt tid å avlære fra AG3-en jeg var vant til.

Ang. papp/stålskiver er den fordelen jeg kan se med stålskiver at disse gir mer direkte tilbakemelding på treff i form av lyd/bevegelse. På en pappskive må man jo gjerne tettere på for å se om man har truffet. Hvis man faktisk skal evaluere treffene - ikke bare hvorvidt man har truffet skiva/personen man skyter mot - er jo selvsagt pappfigurer bedre.

Noe jeg stusser litt på er at han gjennomfører magasinbyttene sine og utbedring av klikk stående. Har alltid lært å gjøre dette knestående/liggende, og vil tro det er bedre å finne dekning eller gjøre seg selv til et mindre mål i en "skarp" situasjon.

7. Post ID# 977008 #7

På hvilke måte er de det? Utdyp gjerne hvilket ustyr de har valgt feil ift bruk i "sandkassene".
    Suppressor type for rekylsenkning for konkurangse formål som ikke er solid nok for hardt bruk.

På hvilken måte er papirskivene deres ikke gode for å kunne evaluere en dyktig skytter?
    Papskivene som brukes i videoene har hele senter og øvre del av brystkassa klippet ut som et hult område. Dette for at skytterene kun skal fokusere på speed og ikke lage et pent hull i øvre senter. Liker ikke selv denne typen skiver, selvom de brukses noen steder.

Ang. papp/stålskiver er den fordelen jeg kan se med stålskiver at disse gir mer direkte tilbakemelding på treff i form av lyd/bevegelse.
    Ja.

AGR416
    Man må bruke det man føler kan funke og se bort ifra resten.
    Hvorfor ?

8. Post ID# 977010 #8
    AGR416
    Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av cobalt

Suppressor type for rekylsenkning for konkurangse formål som ikke er solid nok for hardt bruk.
    Tenker du på lyddempere/signaturdempere eller på munningsbremser/flammedempere/kompensatorer? En del av de flammedemperne som de har på sine våpen, f.eks Noveske, er mer gode nok til hard bruk. Såvidt jeg vet bruker de og blant annet SureFire lyddempere på våpnene og de er noe av det mer solide man får tak.

Papskivene som brukes i videoene har hele senter og øvre del av brystkassa klippet ut som et hult område. Dette for at skytterene kun skal fokusere på speed og ikke lage et pent hull i øvre senter. Liker ikke selv denne typen skiver, selvom de brukses noen steder.
    Enig, men man må se hensikten med denne typen skive også, og formålet med drillen. Hvis skytteren klarer å sette skudd utenfor hullet, dvs i skiva så kan han ha problemer med rekylopptak, siktebilde, avtrekk, skuddtempo etc.

Ang. papp/stålskiver er den fordelen jeg kan se med stålskiver at disse gir mer direkte tilbakemelding på treff i form av lyd/bevegelse.
    Ja.
    Alt til sitt bruk. For å trene blinkskudd er ikke stål veldig optimalt da det er vanskelig å måle grupper, og dermed analysere feil. Til sammensatte øvelser og skyting på lenger hold er stål bra, da man får direkte tilbakemelding og treff i stålet er kanskje sett på som akseptabel treffsikkerhet.

AGR416
    Man må bruke det man føler kan funke og se bort ifra resten.
    Hvorfor?
    Kommer et lengre innlegg etter dette, men utfordringen med denne type DVD'er og kursholdere er at folk drikker den såkalt "Kool Aid'en" og begynner å henvise til slike som fasit osv. Det er ikke alt som er like relevant for alle. Kan ta et eks på pistolskyting:

De fleste skyter pistol nå på samme måte som sivile konkurranseskytter, med "thumbs forward" grepet. Den skytestilen er regnet som den beste. Hvis jeg hadde vært på kurs med han fyren her, og blitt god, spredt dette rundt på div nettfora så hadde mange sikkert hevet seg på den såkalte "bølgen", selv om den stilen har et snevert bruksområde:

http://www.sabretactical.com/Jeff_Video/jeff_video.html

9. Post ID# 977011 #9
    AGR416
    Guest

Dette blir et langt innlegg, så beklager det på forhånd.

Skal prøve å ta dette punktvis, og komme med innspill på hvordan jeg mener våpenbetjening og skytestilling bør være, og i hvilken grad jeg mener Magpul Dynamics sin filosofi er verdt å bruke innen disse områdene.

Dette er mine meninger, basert på mine erfaringer; 8 år i Forsvaret, infanteri og jegerbakgrunn, to deployeringer ute (Kosovo og Afgh), 6 år med AG og 2 år med HK416 (deployert med begge våpentyper).

Jeg skriver dette med forbehold om at det aldri finnes noen fasitløsning, men bedre og dårligere alternativer. Jeg har selv gått noen runder tidlig i min karriere, ser jeg i ettertid, med å velge løsninger som er "komfortable", fremfor å bruke løsninger som "fungerer". Noe av dette skyldes at man selv velger lettvinte løsninger, og noe skyldes at Forsvaret har hengt etter når det gjelder hvordan man kan skyte og håndtere våpenet best mulig og dette har ført til at kompetansen til instruktørene har vært under pari, og dette har blitt en følgefeil opp igjennom årene. Dette er særlig gjeldende i forhold til sivil konkurranse skyting.

Skytestilling (stående):
    På dette området er det mange meninger, og det finnes ingen end-all be-all stilling som fungerer alltid. I tillegg har folk forskjellig fysikk; høyde, armlengde, størrelse på hender osv.

Det som er viktig er at man tenker på hva man ønsker å oppnå med skytestillingen sin, og i mitt hode er det følgende punkter, i tilfeldig rekkefølge:

-Man må kunne oppretthold best mulig SA
    -Man må kunne målveksle hurtig uten å kompromittere balanse
    -Man må presentere sin beskyttelse i den grad man klarer mot fienden
    -Man må ha et godt rekylopptak
    -Du må kontrollere våpenet, ikke omvendt
    -Man må minimere mengden bevegelser for å oppnå hurtighet, og samtidig opprettholde stødige grepsfaktorer og få et korrekt siktebilde
    -Man må kunne forflytte seg hurtig

For å få en god plattform pleier jeg å stå rettvendt mot målet, skulderbredde pluss mellom føttene, med føttene pekende i retning av målet. Jeg er høyrehendt, så jeg skyver venstrefoten litt frem. Videre svikter jeg litt i knærne og bøyer overkroppen litt frem; ikke rumpa ut bak som Donald Duck. Avslutningsvis velger jeg å ha mest balanse fordelt på tåballene, ikke bakpå helen.

Denne plattformen gjør at jeg kan målveksle hurtig ved kun å vri overkroppen, men fortsatt opprettholde balanse og rekylopptak. Jeg presenterer platen i vesten mot fienden, selv om jeg egentlig ikke har noen kontroll over hvor kulene til FI kommer fra eller treffer. Må man vri på kroppen for å klare å ta skuddet så må man det. Selve kroppsposituren min i denne plattformen bidrar mye til et godt rekylopptak. Jeg kan i denne stillingen også heve våpenet med kun armene og få det plassert riktig ift grepsfaktorer og siktebilde, uten å røre resten av kroppen. Jeg har også god balanse som gjør meg i stand til å flytte raskt.

Denne plattformen er lett å få til på en flat skytebane, noget verre i ulendt terreng. Da må man tilpasse seg, og det er ingen fasit. Bare husk på at siktebilde og rekylopptak er alfa omega.

Videre, når det kommer til siktebildet og minimering av bevegelser, så er det viktig å isolere kroppen, og ikke føre hodet til våpenet. Man skal ha en plattform som tillater deg å heve våpenet rett på plass der det skal være og at du får et korrekt siktebilde uten å røre på hodet. Her ser man tendenser hos Chris Costa som overdriver dette, øynene er omtrent på høyde med skuldrene. Da har man flyttet hodet ned til våpenet, og i den stillingen blir man også fort sliten.

For å oppnå best mulig rekylopptak, ift selve våpenet, er det viktig å plassere venstre hånd, høyre hånd og kolben riktig. All rekyl går igjennom kjernelinjen på våpenet. Det er linjen som går igjennom senter av løpet, både forover og bakover. Dermed er det viktig at kolben ikke stikker over skulderen, men at den godt plassert i skulderen. Når jeg først lærte nærstrid med AG-3F1 var det viktig at kolben var høyt over skuldra for å få et korrekt siktebilde……hjalp ikke på rekylopptaket for å si det sånn. Videre må høyre hånd være plassert så høyt opp på pistolgrepet som mulig, for best mulig kontroll. Jo nærmere kjernelinjen jo bedre. Det samme gjelder for venstre hånds plassering, den må være så nærme kjernelinjen som mulig og så langt frem mot munningen som mulig (og forsvarlig).

Akkurat her kommer velsignelsen/forbannelsen vertikalgrep inn i bildet. Det er klart at personlige preferanser spiller inn, men noe er ren fysikk og fysiologi. For det første, jo lenger bak man plasserer vertikalgrepet (evt holder i magasinbrønnen) desto mer ustabil blir munningen under skyting, samt at man ikke klarer å kontrollere våpenet spesielt godt under målveksling. Dette er ren fysikk, det er bare å prøve å skrive med en penn når man holder helt bakerst….klart, man klarer sikkert å formulere noen ord, men det ser ikke spesielt bra ut.

Det andre issuet er at folk også holder vertikalgrepet helt feil, de holder rundt det som en stokk. Problemet her er at man holder under kjernelinjen, og dermed ikke klarer å kontrollere rekylen optimalt, samtidig som tilleggsutstyr som lasere, lykter, sikter etc gjør at våpenets tyngde er på toppen. Med ”stokk” grepet blir våpenet da vinglete. En annen ulempe med ”stokk” grepet er at det er en unaturlig stilling for armen, og man bruker mye muskulatur unødvendig og blir fortere sliten.

En ulempe for soldater som skyter mest fra liggende stilling er jo at det er knot å ha vertikalgrepet langt fremme, da det hindrer en god støtte for våpenet.

Jeg bruker personlig Magpul sitt AFG, som jeg synes er meget bra. Jeg har det så langt fremme jeg klarer, og fordelen med dette grepet er at jeg får den mest naturlige og minst belastende posisjonen med hånda mi; supinasjon. Det vil si at hånda er vridd sånn at håndflaten peker opp, i tillegg til en behagelig vinkel på hånda. Tommelen legger jeg over forskjeftet. For de som bruker vanlige vertikalgrep anbefales det at man holder hånda så høyt oppe man klarer, i vinkelen mellom grep og forskjeftet. Tommelen skal peke forover, noe alá støttehånda sin plassering på pistolen. På den måten jeg gjør det, og den alternative måten med vertikalgrep, så klarer man å målveksle hurtigere, samt at man dominerer våpenet i større grad ved at man holder hånda så nærme kjernelinjen som mulig.
    Vedrørende målveksling så er det og viktig at man først flytter blikket, dermed våpenet dit man ser….ikke omvendt.

Denne skytestilen brukes av både Costa og Haley, og Haley sin er nok den man bør tilstrebe. Problemet med Costa sin er som nevnt hodets plassering, samt at hans venstre arm blokkerer veldig mye av sidesynet hans mot venstre. Dette er dog ikke en skytestil disse gutta har oppfunnet, men en stil som har vært brukt lenge innen sivil skytesport samt i spesielle militære avdelinger i USA siden 80-tallet.

Ildhåndgrep/Våpenbehandling:
    Her er det også mange meninger ute og går. Jeg velger å være lojal til reglementet vi bruker i Forsvaret, men det er noen feil der. Kommer tilbake til dem.

Først magasinbytter, her bruker vi også begrepene taktisk og kritisk magasinbytte. Ikke noen store forskjeller, men vil belyse noen gode momenter fra DVD’ene.

Det Costa sier om hurtighet under magasinbytte er viktig å få med seg. Hurtigheten skjer med venstrehånda, for min del, til og fra våpenet. Han roer ned i dét han skal få magasinet på plass i våpenet. ”Slow is smooth and smooth is fast” prinsippet. Stresser man når man prøver å få magasinet på plass i våpenet blir det bare knot.

Prinsippet bak det taktiske magasinbyttet er at situasjonen tilsier at man har tid til å få på plass et fullt magasin, samt at egensikring er på plass. Her må man venne seg til å ta ut et nytt magasin fra vesten først, deretter ta ut magasinet fra våpenet. Fordelen er at man på denne måten fortsatt har ammo i våpenet hvis en trussel skulle dukke opp. Vi bruker jo som regel skjul og dekning når vi gjør dette, men greit å ha én teknikk. Når man da skal ta ut det halvtomme magasinet fra våpenet holder man det fulle i hånda slik at de to lager en L. Trykk på magasinutløseren, vri hånda og sett inn det fulle magasinet. Få det halvfulle på kropp. Her må man vurdere litt om man vil bruke tid på å få det på plass i en maglomme igjen, eller en dropplomme. Å få det på plass i en trang nylon lomme med klaffer, clips og strikker er kanskje ikke det raskeste i verden…..gutta fra Magpul har harde Kydex magholdere som gjør dette enklere.

Det kritiske magasinbyttet er nettopp det; KRITISK! Her gjelder det å få et nytt magasin i våpenet ASAP. Da er pri å få ut et nytt magasin fra vesten samtidig som man trykker på magasinutløseren, og deretter få det nye magasinet på plass, trykke på sluttstykkeutløseren/varsleren og komme tilbake i fighten. Her prioriterer man IKKE å ta med seg det tomme magasinet. Har man mulighet etterpå gjør man det, men ikke initielt. Et tomt magasin har ikke pri foran det å få våpenet ditt opp og gå igjen. Dette er noe som skal gå automatisk, men det er viktig under trening å tenke igjennom bevegelsene sånn at de er kontrollerte og effektive, samt at man vet hvor man har ting i vesten og man bør ha et system på hvor man begynner å ta magasiner fra. Der har også gutta et godt poeng, i at de konsoliderer ammunisjon etter hvert, dvs flytter de mot den primære posisjonen.

Så over til handling ved klikk/handling ved ikke avtrekk. Her gjør gutta mye, noen ting som er relevante, andre ikke. Jeg er også her lojal mot reglementet, men bruker drillene utifra intensjonen. Her er det altså en feil, ved at man skal sikre våpenet under handling ved klikk. Det er ikke mulig.

Først er det viktig å forklare hvorfor klikk skjer. Det er fire hovedårsaker til at man får klikk på våpenet:
    1. Dårlige/skitne magasiner (er grunnen til 80 % av klikk)
    2. Lite eller ingen olje i våpenet
    3. Slitte deler (da spesielt sluttstykkehodet og dets komponenter)
    4. Skitt og smuss på ammunisjon

Punkt 1 er grunnen til at man ikke skal slå på magasinet, men dytte det inn og så dra for å kjenne at det sitter. Slår man på magasinet, spesielt med sluttstukket i fremre stilling, så kan man skade ”feed lips’ene” på magasinet (husker ikke det norske ordet). Da kan magasinet rett og slett ikke feste seg skikkelig, samt at ammunisjonen ikke holdes på plass.

Videre skyldes 90 % av alle handling ved klikk situasjoner (avtrekk på tomt våpen) at soldater/skyttere ikke sørger for at magasinet sitter skikkelig i våpenet. Dvs at magasinet ikke er langt nok opp til at sluttstykket drar med seg et prosjektil. Dette er en treningssak, og en smal sak å fikse. Ett tiltak vi gjennomførte i Afgh var å kun fylle magasinene med 28 skudd. Det gjør det enklere å sette magasinet i våpenet med sluttstykket i fremre stilling.

Den korrekte drillen for handling ved klikk er:
    - Dytt og dra i magasinet, kjenn at det sitter
    - Ladegrep
    - Avtrekk
    Også kalt Tap, Rack, Bang. Funker ikke det så er det over til handling ved ikke avtrekk.

Handling ved ikke avtrekk er:
    - Se i utkasteråpning, identifiser problemet (skorstein, dvs hylse som stikker ut, dobbeltmating)
    - Er det skorstein napper man bare i hylsa og man skal være good to go
    - Ved dobbeltmating så må man låse sluttstykket bak, ut med magasin, lirke ut evt prosjektiler, dra i ladearmen igjen, nytt magasin i, lad våpen, skyt

Den siste man kan få er tomt magasin, men det merker man hvis man kan våpenet godt. Da er det å gjennomføre kritisk magasinbytte.

Det som er viktig her er enkelhet og hurtighet.

Igjen, de fokuserer ikke på stridsteknikk, så det velger jeg ikke å gå inn på her. Det er og, som jeg sa, viktig å se an hvem dette er myntet på. Mye bra å plukke med seg, men ikke ta helt av og bli Costa/Haley fanboys og tro at den måten de gjør det på er den eneste. De er dyktige, og skyter mye bedre enn meg, men det er ting som ikke passer for min bruk grunnet miljø jeg opererer i, utstyr etc.

10. Post ID# 977012 #10

Mye bra her, og mye mange kanskje burde merke seg!

Når det gjelder dette med å droppe magasiner, har jeg blitt lært opp i to måter å gjøre dette på, både å slippe magasinene på bakken og å slenge dem i dropplomme (selv om vi brukte en vannflaskelomme, da noen høyere oppe i systemet ikke så behovet for faktiske dropplommer til å bruke som dropplommer). Personlig heller jeg mot å bruke dropplomme når jeg er ute i teig. Merk at dette er sagt som en med jeger/infanteribakgrunn, ikke noen slags "high-speed-low-drag"-tjeneste. Kun ett og et halvt år inne så langt, så ikke like erfaren som andre her.
    Dette for å beholde magasiner i størst mulig grad. Hvem vet hva man får, og når man får etterforsyning om man skulle bli nødt til å skyte seg ut av en situasjon? Kanskje må jeg strippe ammunisjon fra et MG-belte, eller vi får bare en kasse 5,56 men ingen ekstra magasiner. Da hjelper det ikke stort å kun ha to magasiner å fylle opp. Det er i alle fall teorien bak.
    Hvis man er i en SIBO-situasjon, der hver brøkdel virkelig teller, og man har muligheten til å plukke opp ammunisjon senere, er det bare å slippe dem rett ut av våpenet.

Vertikalgrepet - som vi aldri fikk så mye som prøve å bruke under skyteutdanningen - har jeg langt bak, men holder i overgangen mellom det og Picatinnyskinnen (som jeg for øvrig har en railbeskytter på - fy meg for eget insj), noe á la hva gutta i AOTTC gjør. Tommelen langs venstre rail. Tanken bak er at jeg bruker vertikalgrepet for nærstridsskyting, der hurtighet - til en viss grad - er viktigere enn presisjon, men holder lengre ute på forskjeftet på "tradisjonelt" hvis hvis jeg må skyte på noe lengre hold. Vertikalgrepet gjør dessuten våpenet mer behagelig å bære under marsj, spør du meg.

Nå er også HK-en min lite "pimpet" i forhold til dem man ser i AOTTC. Har byttet ut pistolgrepet i den hensikt å unngå sånne ekle gnagsår på langfingeren, og festet en railbeskytter på nederste railen, foran vertikalgrepet. Fristet til å bytte ut kolba, som jeg synes er for bred, men har egentlig ikke behovet per nå. Aimpoint er godt nok siktemiddel til mitt bruk.

11. Post ID# 977014 #11
    AGR416
    Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av kilopapa
    Mye bra her, og mye mange kanskje burde merke seg!

Når det gjelder dette med å droppe magasiner, har jeg blitt lært opp i to måter å gjøre dette på, både å slippe magasinene på bakken og å slenge dem i dropplomme (selv om vi brukte en vannflaskelomme, da noen høyere oppe i systemet ikke så behovet for faktiske dropplommer til å bruke som dropplommer). Personlig heller jeg mot å bruke dropplomme når jeg er ute i teig. Merk at dette er sagt som en med jeger/infanteribakgrunn, ikke noen slags "high-speed-low-drag"-tjeneste. Kun ett og et halvt år inne så langt, så ikke like erfaren som andre her.
    Dette for å beholde magasiner i størst mulig grad. Hvem vet hva man får, og når man får etterforsyning om man skulle bli nødt til å skyte seg ut av en situasjon? Kanskje må jeg strippe ammunisjon fra et MG-belte, eller vi får bare en kasse 5,56 men ingen ekstra magasiner. Da hjelper det ikke stort å kun ha to magasiner å fylle opp. Det er i alle fall teorien bak.
    Hvis man er i en SIBO-situasjon, der hver brøkdel virkelig teller, og man har muligheten til å plukke opp ammunisjon senere, er det bare å slippe dem rett ut av våpenet.

Jeg vil heller være i live og kun ha 2 magasiner enn død med en dropplomme full av magasiner.....hvis du skjønner. Etterforsyning osv er et relevant argument, men jeg sloss for å overleve, ikke for å forenkle etterforsyning. Her er det heller ingen prinsippiell forskjell fra skogen til SIBO.

Vertikalgrepet - som vi aldri fikk så mye som prøve å bruke under skyteutdanningen - har jeg langt bak, men holder i overgangen mellom det og Picatinnyskinnen (som jeg for øvrig har en railbeskytter på - fy meg for eget insj), noe á la hva gutta i AOTTC gjør. Tommelen langs venstre rail. Tanken bak er at jeg bruker vertikalgrepet for nærstridsskyting, der hurtighet - til en viss grad - er viktigere enn presisjon, men holder lengre ute på forskjeftet på "tradisjonelt" hvis hvis jeg må skyte på noe lengre hold. Vertikalgrepet gjør dessuten våpenet mer behagelig å bære under marsj, spør du meg.

Som jeg sa, for å få mest mulig ut av vertikalgrepet som et skyteverktøy så må det plasseres lenger ut, for å få best presisjon, kontroll og hurtighet. Videre så er presisjon avgjørende, ikke hurtighet:

"En rask bom er fortsatt en bom"
    "Speed is fine, Accuracy is final"

Og det "bedre å bære våpenet under marsj" argumentet er jeg blitt skikkelig lei av, må jeg innrømme. Hører folk hos oss stadig si det. Vertikalgrep er et skyteverktøy, ikke et bærehåndtak!

Nå er også HK-en min lite "pimpet" i forhold til dem man ser i AOTTC. Har byttet ut pistolgrepet i den hensikt å unngå sånne ekle gnagsår på langfingeren, og festet en railbeskytter på nederste railen, foran vertikalgrepet. Fristet til å bytte ut kolba, som jeg synes er for bred, men har egentlig ikke behovet per nå. Aimpoint er godt nok siktemiddel til mitt bruk.

12. Post ID# 977023 #12

AGR416
    Tenker du på lyddempere/signaturdempere eller på munningsbremser/flammedempere/kompensatorer?
    Cobolt:
    Skjennerelt sett er ATC meget bra.

Serdeles god presentering og kronologi.

Lite eller ingenting nytt.

13. Post ID# 977025 #13

Absolutt gode poeng, AGR!

Prøver å bytte magasiner mens jeg beveger meg når jeg driver med kontaktdriller. Tusen måter å gjøre dette også på, men dette fungerer greit for meg. Da slipper jeg magasinet på bakken om jeg ikke treffer dropplomma på første forsøk. Må jeg bytte magasin under ildgivning, javel, da slipper jeg det rett ut. Alt etter situasjon. Er for øvrig ganske begeistret for tanken på å ha de ekstra få patronene liggende i dropplomma, greit å ha til å fylle på med.

Har nå en gang klart å treffe med litt forskjellige grep på våpenet, både langt ute på forskjeftet og helt inne på magasinbrønnen, så tror nok dette med vertikalgrepet forholdsvis langt inne går bra. :)
    Uansett blir det ikke spesielt behagelig for min del å ha grepet langt ute, men folk er nå en gang bygd forskjellig. Men absolutt: langt ute er mer stabilt! Bare meg som foretrekker å holde "vanlig" rundt forskjeftet når jeg holder fremme på våpenet.

Dette med å bære våpenet er ikke et argument for å ha vertikalgrepet langt inne, det er jeg enig i. Bare nevnte det faktum at det - i alle fall etter min mening, og tydeligvis andres også - er langt mer behagelig å bære våpenet ved å holde i vertikalgrepet enn å holde rundt forskjeftet. Nå vet ikke jeg hvor "hos oss" er, men antar det er en noe mer profesjonell avdeling enn jeg har bakgrunn fra...

Takk for tipset om "Green Eyes, Black Rifles", forresten. Bestilt!

14. Post ID# 977040 #14
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

AGR416s (lange) innlegg over her nomineres herved til ukas innlegg! Veldig informativt.

Det er et slikt forskjefte du har? Holder du tommelen sånn som han på bildet?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

15. Post ID# 977043 #15
    AGR416
    Guest

Rittmester:

Ja og ja.

Bruken av det fordrer en spesifikk skytestil, men fordelen er at det vertikalgrepet og tanken bak hvordan det skal holdes er basert på kroppens egen fysiologi.

16. Post ID# 977049 #16

Flott info AGR!

Har du noen gang skutt "BSA" med utdanning i tankene? Synes den virker som en god drill for å rett og slett finne egne begrensinger, enten det er stående, kne eller liggende, uten at jeg noen gang har prøvd den. Ser for meg at den kan være ok å bruke mtp dobbeltskudd ol.

"Never go full retard"
    - Don't confuse enthusiasm with capability

17. Post ID# 977052 #17
    AGR416
    Guest

Ikke skutt BSA nei....lite skyting for min del i det siste dessverre. Håper det blir bedre nå etter ferien.

Virker som en grei drill, og balansen mellom hurtighet og presisjon er klart viktig. Magpul Dynamics er dog noe mer fokusert på hurtigheten enn det jeg er.....

Her er en video laget av en gjeng som er på skytebanen. De har tatt flere kurs hos diverse instruktører i USA, blant annet Magpul Dynamics. Noen av gutta på videoen har ikke gjort det. Første personen på filmen, med hjelm og platecarrier, er soldat i USMC (MOS 0313 LAV Crewman):

http://www.youtube.com/watch?v=xcT1mw0i4fE

De gjør mye bra, mtp magasinbytter og våpenbetjening. Derimot ser man at noen velger en "komfortabel" løsning innimellom ved å holde inne ved magasinet samt å holde vertikalgrepet som en stokk. Ved å studere videoen litt så ser man tydelig forskjell i stabilitet.

18. Post ID# 977084 #18

Hei!
    Har nylig sett begge AOTC-filmene, samt noe VTAC-klipp og deretter eksperimentert litt med Hk'en med tanke på grep på forskjeftet. Jeg har da funnet ut at jeg likte det "tumb over bore" momentet dvs. at tommelen peker fremover og er på høyde med, eller er over pipen.
    Grunnen til dette er rett og slett det som blir beskrevet i filmene og av enkelte av infobankene her på forumet:
    Våpenet er merkbart mer stabilt, og det føles rett og slett mer naturlig.
    Jeg har da påmontert utlevert vertikalgrep og holder det som beskrevet av andre tidligere i tråden; I vinkelen mlm. grep og forskjefte, m/ venstre tommel over venstre rail, pekende fremover.
    Men hva gjør dere som bruker denne ol. teknikker mtp. på lykt? Jeg bruker utlevert lykt og den vanskeligjør det å holde langt framme på forskjeftet med nevnt teknikk. Har testet å ha lykten på høyre siden men da fant jeg ikke noen fornuftig måte å plassere tapeswitchen på(likte dårlig å ha T.switchen oppå øverste rail, da jeg tviler på at den kommer til å sitte skikkelig der).
    Ja, man kan flytte grepet lengre bak men da forsvinner vel kanskje litt av poenget med hele opplegget?
    Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a
    year, but eventually it will subside and something else will take its
    place. If I quit, however, it lasts forever. - Lance Armstrong

19. Post ID# 977089 #19

Veldig bra innlegg AGR! Magpul har et par momenter jeg ikke er enig i men det er mye å hente der også. Green eyes anbefales på det sterkeste for rent tjenestebruk.

Litt off-topic: AGR:Jeg tester ut AFG for tiden. Jeg nåtte slimme ned grepet for å få plass til utstyr på de horisontale railene. Bruker du press-bryter eller plasserer du lykta slik at du får tak i bryteren på lykta?
    It's not the critic who counts....

20. Post ID# 977099 #20
    AGR416
    Guest

Hmmmm....lykt ja. Hvordan gjør jeg det....?

Jeg bruker ikke tape-switch, men har satt på bakstykket fra M6X lykta til pistolen. Jeg mener at jeg kan slå på midlertidig lys med venstre tommel, og klarer å vri lykta på kontinuerlig lys med venstre pekefinger.

Må sjekke når jeg er tilbake på jobb på tirsdag....tenker liksom ikke så mye på det lenger, bare gjør det.

Har lykta plassert helt framme, på høyre side (3 o'clock railen).

Planen er uansett å ha M6X lykta på børsa, med M3X bakstykket, når den bli lov å bruke igjen, sammen med AN/PEQ-2A når vi får den ut. Der følger det med en double pressure pad som kobles opp til både lykt og IR peker (ikke mitt våpen, viser bare konseptet):

Blir å ha pressure pad'en på samme plass.

Har testskutt AN/PEQ-2A, så dette funker helt brille, den bryteren er gull.

Insight sin M3X lykt, og de andre forøvrig, er gode lykter med tilstrekkelig lys for vårt bruk. Derimot er de ikke spesielt godt egnet ergonomisk sett for riflebruk. Ja, man har tape switch, men det er ikke en god løsning mener jeg. Det er nå uansett det vi har, og jeg er ikke avhengig av lykta, så er ikke en stor bekymring.

Eneste anbefalingen min er at dere har tape switch'en på railen en plass, ikke på vertikalgrepet; det er et vådelys som venter på å skje. Dere bør også kunne aktivere lyset uten å skifte eller forandre på grepet.

Side 1 av 7 123 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •