Nakenbading. Analyse Russland. Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar.

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren?

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 20 av 56
Kjøp bøker hos

Tråd: Integrert Innsatsstyrke SHV/LHV

1. Post ID# 965044 #1

Integrert Innsatsstyrke SHV/LHV

På mil.no står det at innsatsstyrkene Bjørn West og Salamander skal få felles ledelse, og at styrken som helhet legges under distriktssjefen i HV-09 som et prøveprosjekt. Ideen skal være å få til et enda tettere og bedre samarbeid mellom land- og sjøressurser i Heimevernet.

Sitat Opprinnelig skrevet av mil.no
    - Forsvaret ser på løsninger for å effektivisere oppgavene så vi får størst mulig effekt ut av de tilgjengelige ressursene. Dette gjelder selvsagt også Heimevernet, og dette prøveprosjektet vil vise om vi kan interneffektivisere samtidig som vi styrker vår operative evne i kystsonen, sier stabssjef i Heimevernsstaben, flaggkommandør Ketil Olsen.
    mil.no/hv/start/article.jhtml?articleID ... eID=196352

Er dette en god ide? På sett og vis er det vel bare en fredsmessig videreføring av ideen bak Taktisk mobil samvirkekommando (TMSK), hvor Landheimevernet og Sjøheimevernet oppretter et felles ledelseselement under operasjoner i kystsonen. Vil det være en forsterkning for SHV, som er så tynt spredt utover landet, eller betyr det at de blå blir "spist" av storebror LHV? Med tanke på hvor mye kritisk infrastruktur i dette landet som ligger nært vann, må det vel være en styrke for LHV å ha mer direkte tilgang og kortere linjer til sjøressurser.
    If you don’t know what you are doing, you keep making the wrong mistakes.

2. Post ID# 965153 #2
    Veteran
    Ble medlem
    May 2005

Re: Integrert Innsatsstyrke SHV/LHV

Dette kan muligens vere ein god ide. Men det første problemet eg ser er at Bjørn West dekker Hordaland og deler av Sogn og Fjordane, mens Salamander dekker Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. Så Salamander har to andre innsatsstyrker dei må forhalde seg til.

3. Post ID# 965158 #3
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005

Dette er en god ide. SHV er ikke marinen, vi snakker i strandsonen, på og over fjorden. TMSK er bra, men krever gode operasjonsoffiserer selvsagt som klarer å se at vannveier eksisterer og som kan planlegge riktig feks ift ildstøtte fra fartøy.

Rasjonalisering er bra - mer ild i målet og mindre kaffekoking.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

4. Post ID# 965167 #4
    Veteran
    Ble medlem
    May 2005

Eg må innrømme at eg er skeptisk. SHV har tidlegare vore underlagt LHV i fredsorganisjon og då vart SHV veldig nedprioritert. Men det treng sjølvsagt ikkje bli slik denne gangen.

5. Post ID# 965183 #5

Det kan bli bra, men jeg tror nok egentlig ikke det blir det. Jeg tror LHVi vil bruke SHVi som støtte til sine landoperasjoner, men de rene maritime operasjonene som SHVi utfører idag i stor grad vil forsvinne i øvingssammenheng.

Det hele er vel i stor grad avhengig av hvor stor innflytelse SHVi-ledelsen får i den sammenslåtte styrken.

6. Post ID# 965190 #6
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av petterc
    Det kan bli bra, men jeg tror nok egentlig ikke det blir det. Jeg tror LHVi vil bruke SHVi som støtte til sine landoperasjoner, men de rene maritime operasjonene som SHVi utfører idag i stor grad vil forsvinne i øvingssammenheng.

Det hele er vel i stor grad avhengig av hvor stor innflytelse SHVi-ledelsen får i den sammenslåtte styrken.
    Nå tror jeg du undervurderer LHV sine operasjonsoffiserer. De kan også lese kart og ser at kontroll med skipstrafikk er en kjempeutfordring på de fleste objekter.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

7. Post ID# 965209 #7
    Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av petterc

Nå tror jeg du undervurderer LHV sine operasjonsoffiserer. De kan også lese kart og ser at kontroll med skipstrafikk er en kjempeutfordring på de fleste objekter.
    Her rører du ved (kanskje ubevisst) ved sakens kjerner, og la meg belyse det ved å snu på det: 1) SHV har da også mange dyktige operasjonsoffiserer, ville LHV-folket se det som naturlig at de satt i et opsrom og kjørte landoperasjoner? Neppe. 2) SHV bedriver et langt bredere spekter av operasjoner enn objektsikring, og når vi gjør det så er objektet eller objektene ofte i bevegelse. Dette gir noen ganske andre utfordringer.

At det finnes synergier å hente ved å samarbeide tettere er det vel neppe tvil om. Likevel er det slik at gjennom alle de år jeg har vært i SHV har det vært gjort endel slike forsøk, ikke minst initiert fra SHVs side. Alle, når henvendelse er blitt tatt til følge, har uten unntak falt i fisk pga altfor store forskjeller i både kultur, operasjonsmønster, utstyr, og oppdrag.

LHV må ta det innover seg at det SHV-I driver med i utsyrsmessig kompleksitet er sammenlignbart med om LHV KUN opererte i/med Sisu og Leo, og at hele fundamentet i SHV er FARTØYENE, ikke de andre kapasitetene. Dette er f.eks. noe den forrige GIHV på ingen måte hadde klart å ta innover seg, da han sa at "det spiller ingen rolle hvem som opererer fartøyene, personell fra LHV kan like gjerne ta dem ut som SHV-personell". Da kan vel vi i SHV også rusle inn på en eller annen leir og uten videre kjøre litt Sisu, kan vi ikke?

Skal et slikt forsøk ha noen som helst sjans for å lykkes så må LHVs folk på voksenopplæring hos SHV, og det betyr fra toppen og ned til alle som potensielt skal ha noe å si i en operasjon. Og med voksenopplæring mener jeg ikke "en hyggelig tur på sjøen", men hospitering. Etter dette kan de som har vært gjennom være bedre istand til å vurdere om dette har noe for seg eller ikke.

Det ble lenger oppe i tråden påpekt at "SHV er ikke marinen". Til det er det å si at SHV er jaggu ikke LHV heller, og vi så langt fra Hæren som det går an å komme. Denne type utsagn tyder på kunnskapshull, for den type forenklinger henger ikke på greip. Det er mulig beskrivelsen i det innlegget kan gjøres gjeldende for stormbåtene Hæren opererer (med forbehold om at det ikke har endret seg vesentlig de siste 5-7 år), men er ikke beskrivende for SHV. I tillegg er det også slik at det aller meste av fartøyspersonell i SHV alltid har hatt, har , og kommer til å ha bakgrunn fra Sjøforsvaret. Det er også i stor grad Sjøforsvarets ressurser og kompetanse som benyttes, ikke Dombås eller andre grønne institusjoner.
    If you can't dazzle them with facts, baffle them with bullshit!

8. Post ID# 965406 #8

Nå er det vel slett ikke sikkert at dette prøveprosjektet er et resultat av et ønske om en mer effektiv og strømlinjeformet organisasjon. For en tid tilbake ble det presentert en masteroppgave der det igjen ble foreslått å legge HV under Hæren. Noe slikt vil jo medføre at en rekke messingtopper må se seg om etter ny jobb. Hvis SHVI-styrkene ligger under LHV vil jo en slik ordning være meget vanskelig å gjennomføre.

Flere debattanter trekker inn dette med TMSK-operasjoner. Undertegnede har selv vært med på flere av disse og ser helt åpenbart nytten av slike samoperasjoner, men kulturforskjellene er enorme. På fartøyssiden er man vant til å operere mer etter mulighetene, uten nærmere ordre fra KO. En annen ting er at stab i HV09 er stadig tjenestegjørende personell. Hvis SHVI-Kommandoen legges ned, og staben i SHVI-styrken overflødiggjøres, er det vanskelig å sette den opp igjen. Hvor er gulroten i forhold til opprykk for personellet i SHVI når man vet at alle stabsfunksjoner fylles av grønne stadig tjenestegjørende?

Enkelte hevder imidlertid at informasjonsplikten ovenfor Landsrådet og andre instanser ikke er overholdt i denne saken, så vi skal visst ikke bekymre oss veldig for at det kan gjennomføres.

9. Post ID# 967799 #9
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Det er en ganske omfattende debatt på gang, ref her: http://www.mil.no/hv/start/article.jhtm ... eID=196673 .

Det er i første omgang snakk om en prøveordning for Bergenhus Heimevernsdistrikt 09.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

10. Post ID# 971580 #10

Blir interessant dette her.. Tar meg gjerne en båt tur jeg med laget, MB er ok men man blir litt mettet etter hvert...
    Dette er en irriterende signatur

11. Post ID# 972599 #11
    Svart belte
    Ble medlem
    May 2004

Har lang tid i Bjørn West, og har samarbeidet litt med Salamander opp gjennom årene. Herlige folk!

Fryktelig spent på hvordan dette kommer til å gå, og isåfall hvordan dette kommer til å påvirke øvelsene våres i fremtiden...
    Odd objects attract fire. You are odd.

12. Post ID# 972603 #12
    Senior Member
    Ble medlem
    May 2006

Sitat Opprinnelig skrevet av Bving1981
    Blir interessant dette her.. Tar meg gjerne en båt tur jeg med laget, MB er ok men man blir litt mettet etter hvert...
    Heheheh.
    Slik snakker bare en person som ikke har sittet i troppetransportrom på en Hårek-klasse i ruskevær. ;)

Men som en person som kom fra IngKp A, Bro og oversetting og til SHV-innsats så må jeg si meg enig i at det ikke kan sammenlignes med grønn båttjeneste.
    Input med friske øyne som ikke ser på fartøyene våre som "små krigsskip" kan definitivt være nyttig (En 12,7-skytter er ikke en artillerist, sorry!), men som direkte foresatt vil jeg nok foretrekke å ha en person som "automatisk" forstår konsekvensene for vår operativitet når jeg melder en bølgehøyde på 2,5 meter...
    Flag Oscar!

13. Post ID# 972635 #13

aha Bogo-mann..

Blir interesant hvordan det blir i praksis.. Regner med det blir litt prøving og feiling..
    Dette er en irriterende signatur

14. Post ID# 985747 #14
    Veteran
    Ble medlem
    May 2005

Regnar med at dette forsøket med integrert Innsatsstyrke blir gjennomført. I tilfelle er det viktig at vi alle gjere vårt beste i forsøksperioden slik at ein får noko å evaluere på ein god måte.

Men samtidig så har eg problem med å sjå nokon god grunn til forsøket. Økonomi kan det ikkje vere for i forsøket skal det tilførast 7 nye stillingar med heiltid ansatte. I SHV Salamander er det i dag ingen som jobbar på heiltid, noko som gjere til at Salamander er veldig billig å drive.

Sjølvsagt er det viktig at innsatsstyrkane samarbeida der det er naturleg, men det er tross alt forskjellar mellom SHV og LHV.

Eg trur at den viktigaste grunnen til samanslåinga er at ein er redd for at HV skal slåast i lag med hæren. Og at viss ein integrera sjø og land så skal det bli vanskelegare for hæren å overta HV.

15. Post ID# 1037493 #15
    Veteran
    Ble medlem
    May 2005
    No er det offisielt. Bjørn West Salamander er det nye namnet på felles integrert stryke. Heile leiinga er grønn og skvadronen sin leiar er det høgste leiaren i blått.
    I september blir den første øvinga, skal bli spennande å sjå korleis den går.

16. Post ID# 1037495 #16
    Veteran
    Ble medlem
    May 2007
    Betyr det at det er permanent eller fortsatt bare prøveprosjekt?
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

17. Post ID# 1037496 #17
    Veteran
    Ble medlem
    May 2005
    Det er prøveprosjektet som er starta.

18. Post ID# 1037755 #18
    Veteran
    Ble medlem
    May 2011
    Har fått info om første øvelsen til BWS som felles integrert innsatsstyrke, ser ut som SHV-I får rimelig mye fokus, uten å si for mye.
    For konge og fedreland

19. Post ID# 1037811 #19
    Veteran
    Ble medlem
    May 2011
    Fant dette på HV sine sider i dag:
    http://hv.forsvaret.no/aktuelt/hende...alamander.aspx
    For konge og fedreland

20. Post ID# 1050083 #20
    Veteran
    Ble medlem
    May 2005

No er den andre øvinga med såkalla felles integrert stryke Bjørn West Salamander over. Å kalle dette integrering er i beste fall fantasi. Det minner meir om ein fiendtleg overtaking. Absolutt alt blir leia av dei grønne i Bjørn West. Til og med i dei troppane der personell frå Salamander har høgst rang og lengst erfaring er det Bjørn West personell som er sjef. Einaste sjefstillingane dei ikkje har overtatt er stillingane som skipssjef. Eg vil og påstå at det er utvist ein fullstendig forakt for andre sine erfaringar og regelmang. Salamander var den I-styrken i landet med flest skarpe oppdrag, etter overtakinga har FOH sagt at det blir ikkje fleire oppdrag, det er blant anna blitt for dyrt. Det som staben i Salamander brukte eit par dagar på brukte heile staben i HV 09 14 dagar på. Så noko som før kosta ca 150 000 kostar no nærmare ein million.

Men for å ta noko positivt, mannskapet og det vanlege befalet i Bjørn West er kjekke folk som eg gjerne skal samarbeide meir med.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •