Hæren + Heimevernet = sant? . Analyse Russland Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar Bør politiet bli bevæpnet?

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren? Slik angriper generalen vernepliktsforsvaret

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 20 av 56
Kjøp bøker hos

Tråd: Integrert Innsatsstyrke SHV/LHV

Hybrid View

1. Post ID# 965044 #1

Integrert Innsatsstyrke SHV/LHV

På mil.no står det at innsatsstyrkene Bjørn West og Salamander skal få felles ledelse, og at styrken som helhet legges under distriktssjefen i HV-09 som et prøveprosjekt. Ideen skal være å få til et enda tettere og bedre samarbeid mellom land- og sjøressurser i Heimevernet.

Sitat Opprinnelig skrevet av mil.no
    - Forsvaret ser på løsninger for å effektivisere oppgavene så vi får størst mulig effekt ut av de tilgjengelige ressursene. Dette gjelder selvsagt også Heimevernet, og dette prøveprosjektet vil vise om vi kan interneffektivisere samtidig som vi styrker vår operative evne i kystsonen, sier stabssjef i Heimevernsstaben, flaggkommandør Ketil Olsen.
    mil.no/hv/start/article.jhtml?articleID ... eID=196352

Er dette en god ide? På sett og vis er det vel bare en fredsmessig videreføring av ideen bak Taktisk mobil samvirkekommando (TMSK), hvor Landheimevernet og Sjøheimevernet oppretter et felles ledelseselement under operasjoner i kystsonen. Vil det være en forsterkning for SHV, som er så tynt spredt utover landet, eller betyr det at de blå blir "spist" av storebror LHV? Med tanke på hvor mye kritisk infrastruktur i dette landet som ligger nært vann, må det vel være en styrke for LHV å ha mer direkte tilgang og kortere linjer til sjøressurser.
    Livet er kort, kunsten er lang, anledningen sjelden, eksperimentet farlig og vurderingene vanskelige

2. Post ID# 1037493 #2
    Veteran
    Ble medlem
    May 2005
    No er det offisielt. Bjørn West Salamander er det nye namnet på felles integrert stryke. Heile leiinga er grønn og skvadronen sin leiar er det høgste leiaren i blått.
    I september blir den første øvinga, skal bli spennande å sjå korleis den går.

3. Post ID# 1037495 #3
    Veteran
    Ble medlem
    May 2007
    Betyr det at det er permanent eller fortsatt bare prøveprosjekt?
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

4. Post ID# 1037496 #4
    Veteran
    Ble medlem
    May 2005
    Det er prøveprosjektet som er starta.

5. Post ID# 1037755 #5
    Veteran
    Ble medlem
    May 2011
    Har fått info om første øvelsen til BWS som felles integrert innsatsstyrke, ser ut som SHV-I får rimelig mye fokus, uten å si for mye.
    For konge og fedreland

6. Post ID# 1037811 #6
    Veteran
    Ble medlem
    May 2011
    Fant dette på HV sine sider i dag:
    http://hv.forsvaret.no/aktuelt/hende...alamander.aspx
    For konge og fedreland

7. Post ID# 1050083 #7
    Veteran
    Ble medlem
    May 2005
    No er den andre øvinga med såkalla felles integrert stryke Bjørn West Salamander over. Å kalle dette integrering er i beste fall fantasi. Det minner meir om ein fiendtleg overtaking. Absolutt alt blir leia av dei grønne i Bjørn West. Til og med i dei troppane der personell frå Salamander har høgst rang og lengst erfaring er det Bjørn West personell som er sjef. Einaste sjefstillingane dei ikkje har overtatt er stillingane som skipssjef. Eg vil og påstå at det er utvist ein fullstendig forakt for andre sine erfaringar og regelmang. Salamander var den I-styrken i landet med flest skarpe oppdrag, etter overtakinga har FOH sagt at det blir ikkje fleire oppdrag, det er blant anna blitt for dyrt. Det som staben i Salamander brukte eit par dagar på brukte heile staben i HV 09 14 dagar på. Så noko som før kosta ca 150 000 kostar no nærmare ein million.

Men for å ta noko positivt, mannskapet og det vanlege befalet i Bjørn West er kjekke folk som eg gjerne skal samarbeide meir med.

8. Post ID# 1050136 #8
    Veteran
    Ble medlem
    May 2011
    Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Men for å ta noko positivt, mannskapet og det vanlege befalet i Bjørn West er kjekke folk som eg gjerne skal samarbeide meir med.
    Selv så må jeg si at befal og mannskaper fra Salamander som jeg hadde med å gjøre på øvelsen gjør at jeg mer enn gjerne samarbeider mer og tettere med fremover... ift stabene så vil det aldri være lett og samkjøre to forskjellige staber, og en mer balansert ledelse kunne kanskje ha vært en fordel. Ser for meg litt mindre venting
    For konge og fedreland

9. Post ID# 1050149 #9
    Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    No er den andre øvinga med såkalla felles... integrert stryke Bjørn West Salamander over. Å kalle dette integrering er i beste fall fantasi. Det minner meir om ein fiendtleg overtaking. Absolutt alt blir leia av dei grønne i Bjørn West. Til og med i dei troppane der personell frå Salamander har høgst rang og lengst erfaring er det Bjørn West personell som er sjef.
    Nå har jeg aldri vært hos dere før i den rollen jeg hadde denne gangen, men fra mitt perspektiv var det åpenbart at også de taktiske vurderingene ift sjø og sjøside lider sterkt. Kan ikke si at det var i nærheten av optimalt.
    If you can't dazzle them with facts, baffle them with bullshit!

10. Post ID# 1050153 #10
    Veteran
    Ble medlem
    May 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av DexterMoon Vis post
    Nå har jeg aldri vært hos dere før i den rollen jeg hadde denne gangen, men fra mitt perspektiv var det åpenbart at også de taktiske vurderingene ift sjø og sjøside lider sterkt. Kan ikke si at det var i nærheten av optimalt.

Det stemme. Både FBF og Rib har vore dårleg utnytta på denne øvinga.

11. Post ID# 1050098 #11
    Hvordan kan antall skarpe oppdrag styres administrativt?

Har antall oppdrag som krever SHV blitt redusert, er trusselbildet endret eller har andre avdelinger tatt over?

12. Post ID# 1050152 #12
    Veteran
    Ble medlem
    May 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Hvordan kan antall skarpe oppdrag styres administrativt?

Har antall oppdrag som krever SHV blitt redusert, er trusselbildet endret eller har andre avdelinger tatt over?
    Oppdraga er der, men det blir andre aktørar som får dei. Grunnen til at vi fekk dei før var at vi løyste oppdraga på ein kostnadeffektiv måte og at når vi tok oppdraga så slapp sjøforsvaret å legge om sin plan for den tida. No er vi blitt dyre og ein del andre ting som ikkje kan nemne her som gjere til at vi ikkje vil få oppdrag før prosjektet er over.

13. Post ID# 1050147 #13
    Det høres jo helt tragisk ut, og stikk motsatt av erfaringer med ad-hoc fellesstaber i mitt distrikt.
    Livet er kort, kunsten er lang, anledningen sjelden, eksperimentet farlig og vurderingene vanskelige

14. Post ID# 1050174 #14
    Vi fra grønn side, så bare flagget på FBF'ene en gang i blant forbi småbåt marinaen, visste at Lagabøte lå ute på kaien og det var det.. Var helt i mørke på hvordan SHV ble benyttet mesteparten av tiden..
    Men samvirke på redeployeringen med klarering av bro i samspill med jæger var interessant å høre på samband..
    Tror dette samvirke kan bli en bra greie jeg, men tror det er viktig å huske at en sånn sak som dette tar tid å få på på plass..
    Er et stort lerret å bleke som det heter..

Var en del friksjon på denne øvelsen men også mye bra, spesiellt markørstyrken fra Derby og andre steder gjorde en JÆVLA bra jobb, de er velkommen tilbake anytime!!
    Dette er en irriterende signatur

15. Post ID# 1050356 #15
    Veteran
    Ble medlem
    May 2011
    Markørstyrken er mer enn gjerne velkomne tilbake, både Derby og Grebe stilte opp med folk. Det hadde mye å si for de casene som jeg fikk personlig i alle fall... Det er motiverende å vite før feltøvelsen begynner at vi blir møtt av markører med et likt kunnskaps- og motivasjonsnivå.

Skille

Sier meg enig i at samvirke mellom sjø og land bør bli bedre, og det er sterkt forbedret siden forrige øvelse. Innen Bjørgvin i juni 2012 så vil jeg tro at vi er oppe å går på et nivå som vi bør være på om man skal opprettholde dette samarbeidet formelt. Selv så var jeg forlagt med Lagabøte og sjøsiden mot sør i syne og synes at SHV var meget synlige der i alle fall.
    For konge og fedreland

16. Post ID# 1050937 #16
    Svart belte
    Ble medlem
    May 2004
    Fikk inntrykk av at noe av problemet lå i ko. En jegertropp skulle bli fraktet av Salamander, ble stående å vente på kaien i mange timer. I ettertid viste det seg at sjø hadde sendt inn melding til 9 om at de ble forsinket. De fikk bare 'mottat' til svar, uten at det ble gjort noe forsøk på å finne ut hvem som hadde bruk for denne infoen...

Det sagt, så blir det uansett spennende å følge utviklingen i denne fortsatt ferske organisasjonen.
    Odd objects attract fire. You are odd.

17. Post ID# 1050943 #17
    Veteran
    Ble medlem
    May 2011
    Det var til tider ganske så morsomt å sitte sambandsvakt og høre på diverse diskusjoner over nett, angående blant annet hvorvidt man hadde merket kart likt og i så fall hvor man var på hvilket kart. Det skal jo også sies at SbTr var underbemannet på denne øvelsen og måtte bruke de få mannskapene de hadde pluss noen fra andre tropper for å kunne drifte ko sambandsmessig.
    For konge og fedreland

18. Post ID# 1050945 #18
    Svart belte
    Ble medlem
    May 2004
    Sb troppen er vel alltid underbemannet? :P
    Odd objects attract fire. You are odd.

19. Post ID# 1050949 #19
    Veteran
    Ble medlem
    May 2011
    Jeg omformulerer meg
    SbTr var mer underbemannet enn vanlig :P
    For konge og fedreland

20. Post ID# 1050956 #20
    Standard melding fra 9 denne øvelsen var "VENT SLUTT"
    Gikk så langt at vi vurderte å sende fot ordinans ut på ML å høre om de var sur på oss
    Dette er en irriterende signatur

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •