Ubåt-jakt i Sverige. Analyse Russland. Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar.

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren?

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 21 til 36 av 36
Kjøp bøker hos

Tråd: Tactical Decision Game 2

  1. Post ID# 924597 #21
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2009
    Bosted
    Verdens flotteste Ælveby!
    Innlegg
    7.121

    Re: Tactical Decision Game 2

    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Sitat Opprinnelig skrevet av Supernils2008
    Objektsikring er i grunnen ganske artig!
    Litt OT, men det er spesiellt "artig" i fredstid når arkitekten eller riksantivaren er vrang ;-))

    Noen ganger kan man lure på hva som er viktigst sikkerhet eller estetikk?
    Eller når objekteier en en stooor ISPS havn..
    "Hva vil du ha og hvor vil du ha det.." Hørte jeg termisk overvåking?
    Bumpibump TM

  2. Post ID# 924605 #22
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2009
    Bosted
    Verdens flotteste Ælveby!
    Innlegg
    7.121

    Re: Tactical Decision Game 2

    Nå som det har kommet etteretninger om at FI har fått klarsignal om oppstart av aktivitet inn mot objektet ønsker man å "skru til " litt på sikkerheten. Politimesteren har i samarbeid med objekteier, Oslo kommune objektsjef og HV-styrkesjef utformet følgende endring i sikkerhetsinstruksen:
    1. Kjøretøy skal ikke hensettes innenfor 100 meter fra bygget eller 50 meter fra eskortekorridorer. Disse fjernes av Falk eller Viking.
    2. Søppelcontainere og andre "løse" objekter innenfor samme som pkt. 1 skal fjernes.
    3. I samarbeid med Oslo kommune skal samtlige undergrunnsåpninger kontrolleres og sveises igjen.
    4. Det etableres fjernovervåkning via videofeed fra omkringliggende cctv systemer.
    5. Nytt regime for autorisasjon utstedes.
    5.1 Personell klareres for GRØNN, GUL og RØD sone. Vitale mål og kjernepersonell autoriseres for RØD, virksomhetskritisk personell autoriseres for GUL og øvrige autoriseres for GRØNN.
    5.2 Personell autorisert for GRØNN kan kun oppholde seg på objektet innen GRØNN sone og kun mellom kl. 07.30 og 17.00.
    5.3 Personell autorisert for GUL kan kun oppholde seg på objektet i GRØNN og GUL sone og kun mellom kl. 06.00 og 20.00.
    5.4 Personell autorisert for RØD kan kun oppholde seg på objektet i RØD sone mellom kl. 08.00 og 16.30, og ellers under streng bevoktning i eskortekorridorer.
    5.5 GRØNN sone er alle områder på objekt hvor det er naturlig å ferdes, så som kantine, fellesområder inne og ute, toaletter etc., GUL sone er alle områder i umiddelbar nærhet av RØD sone. RØD sone er vitale måls kontorer, toaletter, spiseområde og rettsaler (se pkt. 5.6), samt i umiddelbar nærhet av vitalt mål og dets vaktstyrke, inntil 15 meters avstand.
    5.6 Ved rettegang skal vitale mål ha en beskyttende "buffersone" mellom publikum og vitale mål. Typen buffersone avhenger av situasjonens natur. Buffersonen og vitale måls umiddelbare omgivelse er å betrakte som RØD sone.

    Ønsker å legge frem dette som et ønske fra "en av objektsjefene" som en naturlig videreføring av objektplanen som endres ut fra erfaringer gjort over tid og nye etteretninger.
    Bumpibump TM

  3. Post ID# 924608 #23
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    Bosted
    ***
    Innlegg
    12.685

    Re: Tactical Decision Game 2

    Øyh! Hvor har du liksom disse etterretningene fra?

    Dessverre for dere kom de for sent til å avverge attentatet. Hah!
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."


  4. Post ID# 924609 #24
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    12.254

    Re: Tactical Decision Game 2

    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Dessverre for dere kom de for sent til å avverge attentatet. Hah!
    Og det tror du? Noen av oss følger stadig det gamle jungelordet: "HV overalt alltid."
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  5. Post ID# 924741 #25

    Re: Tactical Decision Game 2

    Dungeons and Dragons: HV-edition.
    Sleep is for the weak
    Caffeine is my sacrament
    ...are those spiders real?

  6. Post ID# 924744 #26
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    18.077

    Re: Tactical Decision Game 2

    Rød sone definsjonen her er litt rar - da dommerne blir noe ensomme i rettssalen. Det vil vel ikke være så greit med masse soldater i en rettsal - så du må ha en metode og bemanning for å klarere andre inn til de forskjellige sonene - og evnt eskortere disse.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

  7. Post ID# 924751 #27
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2009
    Bosted
    Verdens flotteste Ælveby!
    Innlegg
    7.121

    Re: Tactical Decision Game 2

    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Rød sone definsjonen her er litt rar - da dommerne blir noe ensomme i rettssalen. Det vil vel ikke være så greit med masse soldater i en rettsal - så du må ha en metode og bemanning for å klarere andre inn til de forskjellige sonene - og evnt eskortere disse.
    Rettssalene er pr. def. RØD sone. Det gis "disp" for publikum, journalister, tiltalt med forsvarer, autorisert før innpassering til OBJEKT. Og denne disp gjelder kun fra innslusingen 30 minutter før rettssaken starter til 30 minutter etter avsluttning. Ingen andre utenom personell autorisert for RØD kan bevege seg inn i disse arealer.
    "Buffersonen" mellom dommere og øvrigheten kan variere mellom skuddsikkert glass, soldater, politi, enkelt halvhøyt gjerde etc. Alt ut fra trusselvurderinger.
    Bumpibump TM

  8. Post ID# 924752 #28
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2009
    Bosted
    Verdens flotteste Ælveby!
    Innlegg
    7.121

    Re: Tactical Decision Game 2

    BTW, Skal vi unngå å kikke i RED TEAMs tråd, eller er det nærmest å forvente at de vil kikke i vår for info, eller hvordan spilles dette videre? Har litt info for spillets del som kanskje gjør ting litt interessant for REDs..
    Må innrømme at jeg, etter å ha snoket intel om FI så har jeg ikke lest i den tråden, men brenner etter å snoke mer....
    Bumpibump TM

  9. Post ID# 924757 #29
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2008
    Innlegg
    7.502

    Re: Tactical Decision Game 2

    Tja. De fleste fora har mulighet for å opprette skjulte (eller offentlige, men stengte) underfora med adgangsbegrensning. Her har admin mange muligheter, med to eller flere lag som kun har adgang til sin underkategori, samt en offentlig tråd hvor en kategorileder (en slags stridsdommer, gjerne han som "oppfant" casen) kommer med hendelsesforløp, så gis det tidsfrist til å diskutere mottiltak, og så videre, til casen er ferdig.

    Men i og med at admin sannsynligvis er litt for opptatt, krever vel dette at han delegerer ansvar, og at noen er villige til å påta seg det ansvaret. Dessuten vet jeg ikke helt hvordan det er med de tekniske sidene av dette.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

  10. Post ID# 924760 #30
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    Bosted
    ***
    Innlegg
    12.685

    Re: Tactical Decision Game 2

    Min opprinnelige ide var å ta et øyeblikksbilde av situasjonen på objektet slik den var etter ditt innlegg som respons på Vannglass'. Og så la RED TEAM spille ut fra situasjonen da, uavhengig av hva som senere ble gjort på denne tråden.

    Jeg ser jo potensialet til å lage 'Dungeons & Dragons' ut av dette, men det kan fort bli litt komplisert og tidkrevende å være 'Dungeon Master'...
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."


  11. Post ID# 924761 #31
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    18.077

    Re: Tactical Decision Game 2

    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Tja. De fleste fora har mulighet for å opprette skjulte (eller offentlige, men stengte) underfora med adgangsbegrensning. Her har admin mange muligheter, med to eller flere lag som kun har adgang til sin underkategori, samt en offentlig tråd hvor en kategorileder (en slags stridsdommer, gjerne han som "oppfant" casen) kommer med hendelsesforløp, så gis det tidsfrist til å diskutere mottiltak, og så videre, til casen er ferdig.

    Men i og med at admin sannsynligvis er litt for opptatt, krever vel dette at han delegerer ansvar, og at noen er villige til å påta seg det ansvaret. Dessuten vet jeg ikke helt hvordan det er med de tekniske sidene av dette.
    Dette er litt mye jobb - og erfaring med skjulte fora tilsier at enkelte kan tro at det blir en slags 2 nivå løsning og dermed får feil holdninger til Begrenset etc. Det er ikke noen hemmelighet at milforum har skjulte fora (feks for moderatorer) men disse har ikke noe operativt tilsnitt nettopp av denne grunn.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

  12. Post ID# 924763 #32
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2008
    Innlegg
    7.502

    Re: Tactical Decision Game 2

    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Tja. De fleste fora har mulighet for å opprette skjulte (eller offentlige, men stengte) underfora med adgangsbegrensning. Her har admin mange muligheter, med to eller flere lag som kun har adgang til sin underkategori, samt en offentlig tråd hvor en kategorileder (en slags stridsdommer, gjerne han som "oppfant" casen) kommer med hendelsesforløp, så gis det tidsfrist til å diskutere mottiltak, og så videre, til casen er ferdig.

    Men i og med at admin sannsynligvis er litt for opptatt, krever vel dette at han delegerer ansvar, og at noen er villige til å påta seg det ansvaret. Dessuten vet jeg ikke helt hvordan det er med de tekniske sidene av dette.
    Dette er litt mye jobb - og erfaring med skjulte fora tilsier at enkelte kan tro at det blir en slags 2 nivå løsning og dermed får feil holdninger til Begrenset etc. Det er ikke noen hemmelighet at milforum har skjulte fora (feks for moderatorer) men disse har ikke noe operativt tilsnitt nettopp av denne grunn.
    Det har du selvfølgelig rett i. Det var bare en tanke, feel free til å skyte den ned.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

  13. Post ID# 924766 #33
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2009
    Bosted
    Verdens flotteste Ælveby!
    Innlegg
    7.121

    Re: Tactical Decision Game 2

    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Min opprinnelige ide var å ta et øyeblikksbilde av situasjonen på objektet slik den var etter ditt innlegg som respons på Vannglass'. Og så la RED TEAM spille ut fra situasjonen da, uavhengig av hva som senere ble gjort på denne tråden.
    forstått

    *løper for å lede REDs tråden*
    Bumpibump TM

  14. Post ID# 925134 #34
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2009
    Bosted
    Verdens flotteste Ælveby!
    Innlegg
    7.121

    Re: Tactical Decision Game 2

    Ok, da har jeg tegnet litt og slik tenker jeg objektplanen, overordnet.
    Som tidligere skissert: Til avgrensing av objektet tenkte jeg å benytte innleid gjerde, type brukt på byggeplasser, 2m høyt med piggtrådfeste, montert på trekant betongkloss. Se http://osn.imaker.no/cgi-bin/osn/imaker?id=5668. Disse "kles" med pressenning slik at direkte innsyn hindres.
    For inn- og utpassering tenkte jeg brukt VKP sluse for kj.tøy basert på tønner fyllt med vann. Alternativt å benytte tilgjengelig entrepenørfirma til å grave opp veien og montere nedsenkbare kj.tøy sperrer (chassiknuser).
    For ansatte tenkte jeg bruk av rotasjonsgrind og id-kort system for aut. personell.
    For publikum tenkte jeg en sluseløsning med enkel visitasjon, alternativt med bistand av bombehund for sniffing på publikum for å forhindre innsmuggling av sprengstoff. Derfor er denne slusen vid, slik at vi skal ha større kontroll.
    For å forhindre at publikum "virrer" rundt på objektet i pauser og ved røyking etc., i tillegg til evakueringsplass hvis brann ol. har jeg laget en "innhegning" som publikumsområde. Dette området ligger under pri. 1 stilling på taket slik at det er stor grad av oversikt over området.
    Containere stables tett og i to overlappende lag. Mulig at vi og tar i to høyder.
    Flombelysning av alle områder innenfor objektets avgrensninger.
    Vet ikke hvordan det er i dag, men med kommunens hjelp får vi gjort Blindernveien forbi objektet til en "All stans forbudt" sone.
    Mine prinsipper er å ikke gjøre objektets område større enn hva vi har mulighet til å kontrollere uten å spre styrken, stor fysisk avgrensing av objektet, redusere bevegelsesfriheten til personell, stor grad av kontroll på inn og utpasseringer og ellers la verden fortsette som før..
    Bumpibump TM

  15. Post ID# 925304 #35

    Re: Tactical Decision Game 2

    Sitat Opprinnelig skrevet av Supernils2008
    Kommer en infiltratør igjennom så er vi ferdige, spesielt hvis han har våpen." Jepp, det, i tillegg til avstandsleverte våpen er de to største trusslene ved objektsikring. Bilbomber og direkte anslag kan man "effektivt" hindre / avverge ved godt dybdeforsvar, men har man kommet på innsiden så har man bæsjet på leggen..
    I objektsikring kan du aldri være paranoid nok, men for stor grad av paranoia gir store samarbeidsproblemer med det sivile virket på objektet.
    Et gjerde stopper ikke lastebil nei. Som jeg skisserte i min grovplan vil nedgraving av nedsenkbare chassiknusere på alle tilfartsveier til objektet være hensiktsmessig.
    Jeg tok utgangspunkt i det som hvlt skriver, at vi skal ta over fra beredskapstroppen og at vi skal lage en plan. Mistenker at det vil ta for lang til å få på plass chassisknusere eller andre fancy tiltak, derfor hesco. Når det gjaldt bil/lastebilbomber så tenkte jeg på Timothy McVeigh, måtte han brenne i helvete, og lastebilbomber i Baghdad og Beirut med veldig mange døde. Muligens også med en tidsinnstilling eller en fjernutløser som en "fail deadly"-garanti. Derfor den store avstanden inn til objektet.

    Sitat Opprinnelig skrevet av Supernils2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    Blindernveien
    Personer til fots slipper forbi uten kontroll. Sykler og motorsykler må fysisk stoppes, ikke bare biler. Dette medfører en stor og kraftig sperre (hesco) og en mindre sperre (trang svingdør).
    Nå kjenner jeg ikke til hvor traffikert denne veien er, men fullstendig kontroll på denne veie kan vi nok ikke ha, gitt den "lille" styrken vi har. Tror jeg heller ville benyttet meg av gjerde helt ytterst på fortauet slik at det ikke var mulig å gå til fots på objektets side av veien. Ville da stablet containere 2-3 meter fra objektets vegg i hele dets lengde, slik at vi ville fått en "buffersone" mellom gjerde og container og container og vegg. Med diagonalstillinger på taket ville buffersonen være overvåket til enhver tid.
    Det er ikke meningen å ha soldater til å bemanne sperringene på Blindernveien, hensikten er å stoppe bomber som er så store at en mann ikke kan bære de. Jeg lurte litt på containere rundt bygget, men det krever langt over de fem containerne hvlt nevner, samt at det kan bidra med skjul/ dekning. Jeg har ingen peiling på bomber, ei heller hvilken beskyttelse containere gir. Men, når jeg ser din skisse så ville jeg blitt litt bekymret for en lastebil fra SØ med en ~10 tonns bombe som pløyer igjennom gjerdet ved det Ø hjørnet av objektet. I Beirut så klarte ikke USMC-vaktene å stoppe selvmordbomberen, og jeg tviler på at vaktene her vil klare det.

    Sitat Opprinnelig skrevet av Supernils2008
    Her møter du noen av paradoksene ved objektsikring i urbane strøk. Vi har "vår måte å se verden og løse oppdraget på, mens det sivile samfunn har veldig liten forståelse for våre vurderinger og handlinger, særlig i en situasjon som dette da det ikke er erklært krigsskueplass, men "kun" en krisesituasjon.
    Tror du ville fått store problemer med å få lov til å snauhogge... Men en veldig god tanke for egen kontroll på umiddelbare omgivelsene til objektet. Men kan det tenkes at vi kan benytte vegetasjonen til egen fordel? Høy og tett vegetasjon hindrer innsyn og bruk av avstandsleverte våpen, eller?
    Fjernet en kommentar om at parkvesenet kommer til å elske meg. :) Om det i utgangspunktet er en god ide å fjerne vegetasjonen? Nei, kanskje ikke. Hvis vi hadde folk&kontroll på nabobygningene så hadde jeg ikke fjernet trærne, men når takvaktene er alt som er tilgjengelig så mente jeg at de bør fjernes.

    Sitat Opprinnelig skrevet av Supernils2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    Annen inn/utpassering og transport
    Alle andre enn dommerne som skal inn i bygget må gå til fots fra ytre kontrollpunkt, der pass kontrolleres opp mot liste over ansatte, samt håndholdt metalldetektorkontroll og ransaking. Pass, portalmetalldetektor, hund og gjenkjenning av sin avdelingsleder for de ansatte ved indre kringvern. Ytre kontrollpost bruker bil som flyttbar sperre. Indre kontrollpost bruker bærbar og låsbar ”piggtrådbukk”, men helst låsbar port med 2m høyde. Ytre kontrollpost og korridoren inn til indre kontrollpost må være innenfor skuddfeltet til et fast bemannet MG-reir. For å få avstand mellom indre og ytre kontrollpunkt legges disse på den tomme parkeringsplassen sør for bygget. Alle vareleverandører/ bud må møtes av relevante ansatte ved ytre port. Alle møter mellom ansatte og utenforstående holdes utenfor kringvernet, hvis mulig. Hvis dette er umulig, samme prosedyrer som under rettsdagene.
    Autorisert personell bør kunne, i normalsituasjon passere tilnærmet uhindret. En rotasjonsgrind med eget utstedt id-kort gir oss en relativ kontroll.
    Det er veldig viktig å tenke på mannskapene. At man skal være så "på" hele tiden sliter på mannskapene og man må, dessverre, veie innsatspunktene opp mot hverander, i tillegg til situasjonsnivået. Er det normalsituasjon så er man på normalbemanning. Er det en eller annen beredskap, VIP innpassering eller likn. så øker man bemanningen og evnt. sperrer av all annen innpassering av personell, "rydder unna" sivilister og andre som ikke har naturlig tilhold i umiddelbar nærhet av eskortekorridoren etc.
    Tæring på mannskaper og objektets ansatte: Tenkte litt på dette, men håper at det går så smertefritt som mulig. Skrev en del som jeg ikke postet; bl.a. kontakt med Rettens kontorsjef og begrensning av støttepersonale (2 vaktmestere, 1 vaskedame og 1/ 2 kantineansatte). Velg noen som har hatt den samme jobben i mange år, og som ikke er konvertitter (denne er muligens uakseptabel).

    Sitat Opprinnelig skrevet av Supernils2008
    Ellers vil jeg si at det var en ambisiøs og spennende plan du har laget. Tror du kan ha en god objektsjef i deg.
    Det var da hyggelig! OT: Jeg er ikke i HV, og kommer nok aldri til å havne der. Jeg har egentlig litt lyst, men ikke på HV-I. Manglende treningsdager i F/O og "anviser og parkeringsvakthistoriene" fra Landsskytterstevnet gjør at jeg benytter meg av den muligheten jeg har til å holde meg unna HV.
    DYT-DYYYYYT-DYT

  16. Post ID# 925790 #36
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2009
    Bosted
    Verdens flotteste Ælveby!
    Innlegg
    7.121

    Re: Tactical Decision Game 2

    Er denne da å betrakte som ferdig?
    Bumpibump TM

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •