Ubåt-jakt i Sverige. Analyse Russland. Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar.

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren?

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 1 av 12 12311 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 20 av 221
Kjøp bøker hos

Tråd: Jenter i forsvaret

1. Post ID# 890841 #1

Jenter i forsvaret

Hei! Jeg var på sesjon for et par uker siden, og ble erklært tjenestedyktig, hurra :D Trodde ikke jeg skulle bli det, nemlig:p

Vi fikk masse nyttig og interessant info på sesjon, men jeg syntes det manglet en del om hvordan det er å være jente i forsvaret. Jeg tipper at jeg ikke er den eneste jenta som lurer på det!

Så, kan noen fortelle hvordan det er å være jente i forsvaret? Jeg tenker da spesielt på førstegangstjenesten, men også generelt. Hvordan er det ute i felt f.eks.? Blir kjempe glad for alle innlegg!

2. Post ID# 890847 #2
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2009
    Tror ikke det er så mange damer på dette forumet som kan svare for hvordan det er å være dame i Forsvaret.. Og jeg er ikke nok i kontakt med min feminine side til å se Forsvaret med kvinne-øyne (ingen sjåvinisme ment).

Ønsker kvinner velkommen i Forsvaret og mener at de kan fylle like store støvler som enhver mann! Ja til likestilling!

Men hvis du har konkrete ting du ønsker belyst, spør i vei:-)

"Hvordan det er i felt.." blir litt for stort tema :-D
    Bumpibump TM

3. Post ID# 890851 #3
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2008
    Ehh, mangler informasjon for hvordan det er for jenter i forsvaret? Det finnes vel i hvert fall fem separate brosjyrer med tips og triks, erfaringer, intervjuer, muligheter og gud vet hva for jenter. Let, og du skal finne. Du må ha hatt fantastisk dårlige sesjonsassistenter, eller være særdeles dårlig til å lete, om du ikke fant noe.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

4. Post ID# 890852 #4
    Global moderator
    Ble medlem
    Jan 2009
    Finnes en lang tråd på forumet et sted også, om dette tema. Litt leting og søking må sikkert til.
    Insa.

5. Post ID# 890853 #5
    Senior Member
    Ble medlem
    Sep 2008
    Det ligger noen brosjyrer i PDF ute på mil.no som heter "Tips og triks for jenter i Forsvaret" og "Jenter i Forsvaret". Kan hende det står noe nyttig der.

Tips og triks for jenter i Forsvaret
    Jenter i Forsvaret

Fant det her.

Lykke til!

6. Post ID# 890868 #6
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2009
    Karer.. Det er ikke noe poeng i å "hugge hodet" av en som er usikker og ønsker informasjon bare fordi vedkommende stiller, etter deres mening, dumme spørsmål....

Og innerst inne har vi vel alle vært i den situasjonen en eller annen gang, eller var dere alle født "allvitende"?

Som sagt tidligere, spør i vei!
    Bumpibump TM

7. Post ID# 890874 #7
    Veteran
    Ble medlem
    Apr 2006
    God holdning Supernils2008.

Her er også en tråd som kan gi litt innblikk.

Velkommen til forumet!
    "The only thing necessary for the triumph of evil, is for good men and women to do nothing."
    - Edmund Burke.

8. Post ID# 891636 #8
    Takk for svar! Jeg hadde ikke fantastisk dårlige sesjonsassistenter, og jeg er heller ikke særdeles dårlig til å lete... Men alt vi fikk på sesjon var 1 brosjyre, og ellers lite info om jenter i forsvaret. Jeg postet et innlegg her i håp om at de som hadde info kom til å svare, og de som ikke hadde info kom til å... Vel, la være. Så feil kan man ta :p

Men takk for lenkene, de hjalp masse :)

9. Post ID# 891665 #9
    Junior Member
    Ble medlem
    Apr 2009
    Wee, vi finner jo ut hvordan det er å være jente der når me kommer dit me skal! Men litt info hadde vært greit å ha med seg, likte de brosjyrene men tror det hadde vært bedre å snakke med noen som har vært inne, for å høre hvordan man har hatt det! Hjelper liksom så lite å snakke med kamerater når alt de sier er "ingen liker den som trekker laget ned, og du kommer til å bli hata" og "du kommer til å vare maks en uke" :P
    Uansett, tror det blir hardt men gøy:)

10. Post ID# 891671 #10
    Det er jo forsåvidt sant at det er veldig få som liker den som trekker laget ned, i mitt tilfelle var det en gutt som trakk laget ned, og ikke jenta vi hadde i laget. Så lenge du gjør jobben din så har det i grunnen veldig lite å si om du er gutt eller jente spør du meg. Så bare gjør ditt beste, og litt til, så er det sikkert godt nok :)
    - Don't confuse enthusiasm with capability

11. Post ID# 892301 #11
    Sitat Opprinnelig skrevet av lassepdsn
    Det er jo forsåvidt sant at det er veldig få som liker den som trekker laget ned, i mitt tilfelle var det en gutt som trakk laget ned, og ikke jenta vi hadde i laget. Så lenge du gjør jobben din så har det i grunnen veldig lite å si om du er gutt eller jente spør du meg. Så bare gjør ditt beste, og litt til, så er det sikkert godt nok :)
    I mitt syn er det LAGET sitt ansvar å hjelpe den mannen/kvinnen som "trekker" ned laget, alternativet er ikke å sette en 9MM i panna på vedkommende. Om personen er en unnasluntrer så får man ta de tiltakene det kreves, er personen ikke det men bare uheldig så er det da laget kan vise hva det er godt for. Team frekkin work.

12. Post ID# 892306 #12
    Global moderator
    Ble medlem
    Jan 2009
    Sitat Opprinnelig skrevet av Supernils2008
    Karer.. Det er ikke noe poeng i å "hugge hodet" av en som er usikker og ønsker informasjon bare fordi vedkommende stiller, etter deres mening, dumme spørsmål....

Og innerst inne har vi vel alle vært i den situasjonen en eller annen gang, eller var dere alle født "allvitende"?

Håper du ikke prater til meg her?

Ikke for å lage et poeng ut av det, men jeg mente i alle fall ikke å være "hostile" i mitt innlegg. Til info.
    Insa.

13. Post ID# 892410 #13
    Global moderator
    Ble medlem
    Apr 2006
    Kom gjerne med konkrete spørsmål, så skal vi gutta prøve å svare som best mulig.
    Det finnes jenter her på bruket, og skal prøve å "lede" de inn hit en tur.

Og, lykke til!
    I got retard strength.

14. Post ID# 892588 #14
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2009
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lucas
    Håper du ikke prater til meg her?
    Ingen nevnt, ingen glemt.... Bare en liten påminnelse til oss alle. Føler selv at jeg har fått et par "pass på så du ikke får dørhåndtaket i ræva på vei ut" svar, så litt ydmykhet fra oss alle skader ingen.
    Nok sagt om det.

Stilller meg 100% bak Brukernavns innlegg. Som troppsjef innprentet jeg til samtlige at det alltid er "En for alle, alle for en" som gjelder. Gjengen, laget, troppen og kompaniet er best tjent med at alle bidrar og yter det man klarer og hjelper hverandre til å nå målet. Vi er alle forskjellige og har forskjellige forutsetninger til å klare et oppdrag, men vi er i bunn og grunn avhengige av hverandre for å løse det...
    I det øyeblikket vi trekker på oss uniformen tar vi samtidig på oss "stridsmasken" vår. Den beintøffe masken som skal brukes for å vise vår motstander at vi har "guts". At vi har det som trengs for å utføre ordre. Dessverre er det mange som også har på denne "masken" ovenfor medsoldater. "ikke vise svakhet for noen". Og dermed "overhøvle" de svake leddene.
    En god lagfører takler dette godt innad i laget og med en "jeg hjelper deg så kan du hjelpe meg senere" holdning kan man utrette "mirakler". Historisk sett så er det, etter min erfaring og lesning, ingen grupper med soldater som har klart å utføre oppdragene ved å diskreditere og "tråkke" på de svake leddene i gruppen...

Jeg har ingen direkte erfaring med kvinner i Forsvaret, men mener at de har kapasiteter som utfyller oss menn og vice versa.
    Bumpibump TM

15. Post ID# 892615 #15
    Ingen nevnt, ingen glemt.... Bare en liten påminnelse til oss alle. Føler selv at jeg har fått et par "pass på så du ikke får dørhåndtaket i ræva på vei ut" svar, så litt ydmykhet fra oss alle skader ingen.
    Nok sagt om det.

Stilller meg 100% bak Brukernavns innlegg. Som troppsjef innprentet jeg til samtlige at det alltid er "En for alle, alle for en" som gjelder. Gjengen, laget, troppen og kompaniet er best tjent med at alle bidrar og yter det man klarer og hjelper hverandre til å nå målet. Vi er alle forskjellige og har forskjellige forutsetninger til å klare et oppdrag, men vi er i bunn og grunn avhengige av hverandre for å løse det...
    I det øyeblikket vi trekker på oss uniformen tar vi samtidig på oss "stridsmasken" vår. Den beintøffe masken som skal brukes for å vise vår motstander at vi har "guts". At vi har det som trengs for å utføre ordre. Dessverre er det mange som også har på denne "masken" ovenfor medsoldater. "ikke vise svakhet for noen". Og dermed "overhøvle" de svake leddene.
    En god lagfører takler dette godt innad i laget og med en "jeg hjelper deg så kan du hjelpe meg senere" holdning kan man utrette "mirakler". Historisk sett så er det, etter min erfaring og lesning, ingen grupper med soldater som har klart å utføre oppdragene ved å diskreditere og "tråkke" på de svake leddene i gruppen...
    Bra innlegg. Jeg mener at det å "ikke vise svakhet" er en svakhet i seg selv. Jeg tror det kan komme i veien for bl.a. egen utvikling / forbedring og forholdet til medmennesker. En god soldat og leder er gjerne litt ydmyk / viser respekt overfor omgivelsene.

16. Post ID# 892676 #16
    Nå vet ikke jeg noe om deg, men erfaringen min fra førstegangstjenesten er at man burde prøve å trene før førstegangstjenesten starter. Ikke noe voldsomt, mendet er greit å f.eks ta seg en gåtur hvor man går raskt en gang i uka, etter hvert kan man kanskje ta på seg skolesekken med et par bøker i, omtrent samme vekt som når man går på skolen. Det er greit å kunne gå raskt med sekk i rekrutten da reduserer man sannsynligheten for belastningsskader og jeg tror man får en finere rekrutt.

Lykke til.

17. Post ID# 892678 #17
    Til det supernils skriver, så har han 1001% rett i det han sier. Et bra lag er dem som klarer å ta av den "barske" masken, og hjelpe hverandre. Uavhengig om det er menn eller kvinner. Leste i norges hemmelige krigere, på et av oppdragene norge deltok i. Så måtte di norske soldatene hjelpe USA's soldater å bære noe av deres last, fordi Navy seals gutta ikke taklet tyngden i fjellene... Og det er jo dette det handler om TeamWork...

Var inne lamme ei jente som var super positivt innstilt til å være i militæret, å hun hadde en vannvittig god innsats. Ofte bedre enn noen av gutta.. Så jeg er positiv til jenter som er i forsvaret :D Pluss at det er greit at det ikke bare er testosteron over alt...
    Er også god venn med ei jente som er i sjøforsvaret, og hun elsker det. Hun sier at hun aldri vil ut av militæret :)

Så stå på jenter :p

18. Post ID# 894030 #18
    jenter i forsvaret er bra det..! Men noe jeg mener er lite positivt er når jentene blir så å si "låst" inne..Her på heistad har samtlige av jente romma fått kortleser å kode:S

19. Post ID# 894041 #19
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2006
    Jøss, såpass. Forsvaret prøver nok i de senere år å tilrettelegge mer for jentene og deres "privatliv" og "kvinnelige behov".
    På Heistadmoen var det ikke slik. Når dem skulle dusje i fellesdusjen så måtte jentene henge opp en lapp på døren når dem dusjet, og når dem glemte å henge opp lappen, ja da gikk det som det gikk.

20. Post ID# 894042 #20

Jeg syns det blir litt for mye "hysteri" med at det skal være kvinner i forsvaret. For all del, de skal da være hjertelig velkomne, mange jenter er nok både sprekere og smartere enn meg og i stand til å være en bedre soldat. Men det er etter min mening for stort fokus på at de er jenter "og skal beskyttes mot gutta". Det er sikkert ment godt, men det hindrer også litt at de blir en av gutta og det gode fellesskapet. Mener ikke at gutta og jentene skal ha felles pissetre og fellesdusj, men det bør ikke være så stort fokus på at "hun er jente og må beskyttes". En soldat er en soldat.

Side 1 av 12 12311 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •