Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 20 av 86
Kjøp bøker hos

Tråd: Der Spiegel: Norske soldater snart i vinteroffensiv

1. Post ID# 868353 #1
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Der Spiegel: Norske soldater snart i vinteroffensiv

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

2. Post ID# 868357 #2
    Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2005
    Vår brødre i sør....(Fra samme artikkel.)

Åpne dansker

Mest åpenhet og offentlighet er det i landene som «kjører hardest i sør-Afghanistan», mener han.

– Både i Storbritannia, Frankrike – og etterhvert Danmark – er den nasjonale identiteten knyttet opp mot det militære. I Danmark har situasjonen endret seg veldig siden begynnelsen på 90-tallet; forsvaret er blitt mye mer populært. Nå har det kanskje gått litt langt – det er stor slitasje på soldatene og mange døde. De er i sør og slåss nesten hele tiden. De fleste nordmennene har til sammenlikning noen trefninger i året. Unntaket er spesialstyrkene, som antakelig har mer å gjøre, sier Ståle Ulrichsen, avdelingsleder ved Norsk utenrikspolitisk institutt.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

3. Post ID# 868615 #3
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Beidh a lá leo

4. Post ID# 869427 #4
    Senior medlem
    Ble medlem
    Sep 2006

Re: Der Spiegel: Norske soldater snart i vinteroffensiv

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Vinteren er hvertfall kommet her nede :-)
    Ikke sett noe til noen offensiv derimot......
    MES og MEY er snødekt og hvitt.
    ca2

5. Post ID# 869433 #5
    hehe, det gjør veiene så mye mer interessante :D
    True Blue Through and Through

6. Post ID# 869514 #6

7. Post ID# 869531 #7
    Svart belte
    Ble medlem
    Oct 2005
    -Var det ikke tyskera som blåste coveret til han britiske heli-prinsen, tro ?

Godt å se de blir ved sin lest, sånn sikkerhetsmessig.

...skjønt jeg trodde da det ble rolig i øst når snøen la seg, at de ikke er så himla begeistra for fighting the white time, disse pappaguttene fra Yemen, Saudi og gad vet hvor de kommer fra ??
    Beyond is where I learn

8. Post ID# 869544 #8
    Det er vel derfor NATO innleder en vinteroffensiv mot dem nettopp nå når snøen faller og kulda setter inn, spesielt med norske soldater som formodentlig har noe "stridserfaring" i vinterlandskap fra vinterøvelser i Nordnorge(?). Ta dem mens de forholder seg relativt passive.

9. Post ID# 869569 #9
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eeo
    Det er vel derfor NATO innleder en vinteroffensiv mot dem nettopp nå når snøen faller og kulda setter inn, spesielt med norske soldater som formodentlig har noe "stridserfaring" i vinterlandskap fra vinterøvelser i Nordnorge(?). Ta dem mens de forholder seg relativt passive.
    Ja, dette kan jo bli meget spennende. Dette kan bli en eksamen for all den tid vi nordmenn har skrytt over at vi er ytterst konkurransedyktig på vinterkrig.
    Assumption is the mother of all fuckups

10. Post ID# 869616 #10
    Global moderator
    Ble medlem
    Jul 2005
    Hvitkamo er ihvertfall medbragt, den stod på pakningsplan over ting som skulle i Zarges... Sånn ellers er det forbikkjet koldt her, for en arme Nordmann som trives best i varmen framfor snøfokk og kuldegrader.
    Niner this is 9-1, I will now pass out.

11. Post ID# 874742 #11
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Beidh a lá leo

12. Post ID# 874766 #12
    Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Det sier han ifra trygge Stavanger der han sitter på sin Rass

13. Post ID# 874772 #13
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Skulle en flyttet FOHK til Afghanistan?
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

14. Post ID# 874774 #14
    Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Det var ikke det som var meningen med mitt utsagn ,men jeg velger å holde kjeft og ikke utbasunere dette noe mere.

15. Post ID# 874787 #15
    Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Skulle en flyttet FOHK til Afghanistan?
    Som en underornet stridsmann tjenestegjørende der det kan brenne på dass ,ville jeg ikke sett på en offiser sittene så langt vekke ifra frontlinja med noe respekt når han kommer med en slik kommentar som han her gjør ,men nå er det vel ikke monopol på å måtte like alle disse i stavanger vel ?

16. Post ID# 874790 #16
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2008
    Jeg tror Reksten har vel så god peiling på hvordan det totale trusselbildet ser ut. For all del, all kudos til gutta som er i Afghanistan, "fakta fra bakken" er viktig, og de vet nok mye om hva som skjer rundt leiren, hvilke tegn som betyr at angrep kanskje er nært forestående osv., men det Reksten snakker om er jo helt andre ting. Jobben hans er jo faktisk å vite slike ting som han her uttaler. Han samler sammen informasjon fra forskjellige kilder (blant annet gutta på gølvet der nede), og setter det sammen til et helhetlig trusselbilde (blant andre oppgaver). Dette er det han uttaler seg om.

17. Post ID# 874795 #17
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Ifanterist - av og til lurer jeg på hva du tenker. Reksten sier dette og skal ha masse kudos for å si det. Han er vår operative leder slik vi er organisert nå - og jeg vil ihvertfall at den som skal ta de strategiske beslutninger skal sitte ett sted hvor de kan samle og analysere informasjon, ha flinke rådgivere, forstå at soldater kan dø og være fremoverlent.

En sjef Fellesoperativt hovedkvarter som ikke har alle disse har vi ikke bruk for. Reksten har det - blant annet i en knall infrastruktur på Jåtta.

En ting jeg ikke vil ha er en General 2 meter bak meg til høyre. Da vet han ikke mer en meg og vil bli like forstyrret av mikrobildet som meg.

Makan til møkkamelding.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

18. Post ID# 874799 #18
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2008
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    I
    En sjef Fellesoperativt hovedkvarter som ikke har alle disse har vi ikke bruk for. Reksten har det - blant annet i en knall infrastruktur på Jåtta.
    Som vi snart slutter å bruke, og flytter alle sammen opp til Reitan. Da får jeg æren av å passe på dem, yay!
    (eller, jeg er kanskje dimmet til da.)

19. Post ID# 874800 #19
    Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Det intressante er ikke hva han har som grunnlag å utale seg på ,men hvordan han opptrer i fra Stavanger ut ifra sin stilling det han er satt til å gjøre i Stavanger respekterer jeg ,og også han som person og menneske ,men ikke nødvendigvis det han til enhver tid sier utad offentlig og personlig ser jeg det som uhyre viktig å gi våre personell som tjenestegjør i A Sthan mest mulig støtte og oppmuntring og det kan jeg ikke klare å se ut ifra hans siste utsagn ifra sin stilling som salong og kontoroffiser tusenvis av km unna ,når det er sagt så er dette mitt syn og jeg forlanger ikke at andre skal være enig med meg.

20. Post ID# 874804 #20
    Banned
    Ble medlem
    Jul 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Ifanterist - av og til lurer jeg på hva du tenker. Reksten sier dette og skal ha masse kudos for å si det. Han er vår operative leder slik vi er organisert nå - og jeg vil ihvertfall at den som skal ta de strategiske beslutninger skal sitte ett sted hvor de kan samle og analysere informasjon, ha flinke rådgivere, forstå at soldater kan dø og være fremoverlent.

En ting jeg ikke vil ha er en General 2 meter bak meg til høyre. Da vet han ikke mer en meg og vil bli like forstyrret av mikrobildet som meg.

Makan til møkkamelding.
    Greit nok å lure på hva jeg tenker i den siste tiden har jeg revurdert mitt inntrykk av det Norske Forsvaret og om det ikke er så populært feks på dette forumet så velger jeg allikevel å gjøre det.=)

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •