Ubåt-jakt i Sverige. Analyse Russland. Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar.

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren?

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 20 av 33
Kjøp bøker hos

Tråd: Organiseringen av Forsvarets ledelse

1. Post ID# 853928 #1
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2006

Organiseringen av Forsvarets ledelse

Oslo Forsvarsforening inviterer til debattmøte over viktig men ofte oversett tema:

Organiseringen av forsvarets øverste ledelse – hvilken modell er hensiktsmessig for Forsvaret?

Siden 2003 har forsvarssjefen og hans strategiske funksjoner vært integrert i Forsvarsdepartementet. Det er i det siste kommet mange bekymringsmeldinger om denne organisasjonsmodellen og hvordan det innvirker på forsvarssjefens rolle som etatssjef. Mange er også opprørt over at Forsvarets ledelse splittes opp og flyttes ut i distriktene, og at informasjonsavdelingen er oppløst og flyttet til departementene. Tidligere forsvarssjef Sigurd Frisvold skriver at den integrerte strategiske ledelsen, ISL, går i feil retning: -ISL er et bevisst virkemiddel for å redusere forsvarssjefens posisjon, sier han. Generalløytnant Svein Ivar Hansen følger opp med å hevde at forsvarsjefens rolle som etatssjef er truet.

Oslo forsvarsforening tar debatten og stiller spørsmål ved om det har vært noen reell parlamentarisk diskusjon om dagens organisasjonsmodell? Vi spør også om ikke det er riktig, som i flere andre land, å innføre en modell som sikrer bedre kontakt mellom parlament og forsvarsledelse.

Innledere er tidligere sjef Forsvarstaben, generalløytnat Svein Ivar Hansen, tidligere departementsråd i FD, Åge Danielsen og forsker Kjell Inge Bjerga ved Institutt for forsvarsstudier. Bjerga arbeider for tiden med sin doktoravhandling om Forsvarets sentrale ledelse. Panelet består for øvrig av tidligere direktør ved Forsvarets høgskole, nå leder for Oslo forsvarsforening, Generalmajor Gullow Gjeseth, og flaggkommandør Jakob Børresen, sikkerhetspolitisk rådgiver ved Norsk institutt for strategiske studier.

Møtet arrangeres av Oslo forsvarsforening og finner sted i Kirkesalen, Forsvarets Stabskole, Akershus Festning, onsdag 10. september kl. 16.30.
    Vel møtt!

Endret trådtittel for å gjøre debatten mer generell.
    Rittmester, moderator.
    Vel opp før dag! De kommer vel over den hede.

2. Post ID# 853941 #2
    Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2007
    Det finnes en rekke land som Norge, som ikke er saa flinke til og bygge opp og vedlikeholde et fungsjonabelt forsvar som er stand til og utfore sin fungsjon. Andre olje rike land, som for eksempel Arabiske land i Gulfen er heller ikke spesielt flinke innenfor strukturering av eget forsvar.

Land som ikke har kompetangse, eller grunnet deres kulturgrunnlag , ikke har forutsettninger til og kunne bygge opp et fungsjonabelt forsvar av forskjellige grunner, velger og bruke kompetangse utenfra til og sette opp og vedlikeholde egen struktur.

For Norge som grunnet kulturen i Norge, ikke har forutsettninger til og klare og sette opp et forsvar, syns jeg losningen burde vaere og faa alierte land sine forsvars staber til og stotte Norge i og bygge opp en forsvar struktur. Legg ned de Norske Krigskolene og bruk vaare alierte sine innstutisjoner for hoyrere militaer utannelse.

Hvis alierte land ikke har kapasitet til og stotte oss i prosessens helhet, saa har Norge muligheten til og bruke firmaer som MPIR etc. Sistnevte strukturerte og trente opp den kroatiske haeren under konflikten paa Balkan.

Norge er bra mye, men Forsvar er ikke en av tingene Norge klarer og oppretholde uten hjelp.

3. Post ID# 853946 #3
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2006
    Hvorvidt Norge er i stand til å bygge opp og vedlike en militær utdannelses- og ledelsesstruktur er vel først og fremst et spørsmål om ressursmessige prioriteringer. Jeg er ikke enig i at det er noe spesielt i norsk kultur som skulle tilsi at vi ikke er i stand til å bygge opp et funksjonelt forsvar, og jeg forstår ikke helt hva du sikter til. Kan du utdype nærmere? Jeg ser ikke helt likhetstrekkene med gulfstater i denne sammenhengen.

Det at Norges Forsvar for tiden er i en ressurs- og kompetansemessig krise skyldes vel først og fremst manglende ressurstildeling og lite langsiktig politisk planlegging. Det er mulig du har rett i at Norge i en gitt situasjon blir avhengig av utenlandsk (eller privat) hjelp, men jeg vil si at det er på grunnlag av valgene som er tatt, bevisst eller ubevisst, og utfordringene med å være et lite land i en stor sammenheng, og ikke fordi dette er noe Norge ikke "klarer".

4. Post ID# 853951 #4
    Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2007
    Hvorvidt Norge er i stand til å bygge opp og vedlike en militær utdannelses- og ledelsesstruktur er vel først og fremst et spørsmål om ressursmessige prioriteringer.
    Ja. Norge har ressurser.

Jeg er ikke enig i at det er noe spesielt i norsk kultur som skulle tilsi at vi ikke er i stand til å bygge opp et funksjonelt forsvar
    Det er vanskelig og vurdere egen kultur sett i forhold til effektivitet og evne fra insiden av problemet. Derfor forventes det heller ikke at du fortstaar dette. hensikten er ikke og provosere deg her, jeg bare sier det som det er.

Jeg ser ikke helt likhetstrekkene med gulfstater i denne sammenhengen.
    1). Norge og Gulfstatene har mye olje penger.
    2). Hvor gulfstatene mangler kompetangse importer de den, noe som muligens kan vaere en god losning for Norge ogsaa.
    3). Araberene er velding stolte og er ikke saerlig selvkritiske. Dette er ogsaa kulturen i det Norske forsvaret.

5. Post ID# 853954 #5
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av R4

3). Araberene er veldig stolte og er ikke saerlig selvkritiske. Dette er ogsaa kulturen i det Norske forsvaret.
    Her tror jeg du traff den berømte spikerne midt på hodet, hvis du inkluderer hele Norge og ikke bare forsvaret. Vi er en nasjon av "verdensmestre", dum snille og naive innbyggere. Noen ganger er det positivt og andre ganger blir vi rævkjørt så det holder.

Så det ligger nok i den moderne norske "kulturen" og ikke kunne forsvare seg og innta en naiv A4 holding. Så godt du har nicket R4 og ikke A4 ;-))

Enig med deg i denne tråden R4, så nok engang her traff du spikern midt på hodet.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

6. Post ID# 853956 #6
    Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2007
    He, he, he, takker :) Ja det er litt forskjell paa en R4 og et A4 papir ark - ogsaa naar gjelder assosierte tolkninger. Jeg hvil ikke gaa saa langt at jeg drar paraleller mellom Normenn & Arabere..., det hvil jo bli selvinnkriminerende.

7. Post ID# 853957 #7
    Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2007
    Fjernet dobbel post, Isak mod

8. Post ID# 853958 #8
    Senior Member
    Ble medlem
    Jul 2007
    Double tap post igjen !

9. Post ID# 855498 #9
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2006
    *Bump*

10. Post ID# 855500 #10
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Jeg er medlem av Oslo Forsvarsforening, men jeg kan ikke se jeg har fått noe brev om dette. Ikke noe program for høsten i det hele tatt (fikk for våren). Hjemmesiden nevner heller ikke dette, bortsett fra at det skal være debattmøte den 10. september: http://www.forsvarsforening.no/site/...d=22&Itemid=29. Ikke tid og sted, ikke tema.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

11. Post ID# 855628 #11
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2006
    Det står da vitterlig et oppslag på den hertil linkede hjemmeside, rett under "Debattmøte 10 september:", et oppslag med både tema, tid og sted. Kanskje ikke leselig for alle?

Nuvel. Det skal gjøres tydeligere. Takk for tipset.

12. Post ID# 855629 #12
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Ikke synlig i min browser, der står det følgende:

DEBATTMØTE 10. SEPTEMBER kl 16.30:

Avholdte aktiviteter våren 2008
    Besøk på USS Barry 7. mai kl 1545.
    Flere av våre medlemmer benyttet anledningen til å besøke den amerikanske destroyeren USS Barry da den lå i Oslo i mai. OFF takker den amerikanske marinen og YATA Norge, som arrangerte ekskursjonen.

Møte med Espen Barth Eide og Professor Janne Haaland Matlary 29. april
    Møtet var riktig vellykket, med godt oppmøte og interessant debatt. Et mer detaljert referat følger.

Årsmøte

21. februar 2008 holdt OFF sitt årmøte.

Pensjonert Generalmajor Gullow Gjeseth ble valgt til ny leder, og Christian Bugge Hjorth ble valgt til nestleder. Referatet fra årsmøtet finner du her: protokoll_2008

Debatt om kvinnelig verneplikt 15. Januar

Den 15. januar holdt OFF en paneldebatt om verneplikt for kvinner. Deltagerne i panelet var:

Forsvarsminister Anne Grethe Strøm-Eriksen, Mari Holmboe Ruge, Internasjonal Kvinneliga for Fred og Frihet, Eivind Nævdal-Bolstad, Hovedtillitsmannsorganisasjonen i Forsvaret, Kirsti Bergstø, leder av SU og Dag Tangen Olsen, redaktør av Norges Forsvar.
    Ordstyrer var Anne-Liste Hammer, kommunikasjonsdirektør fra FFI.

Generell informasjon om Oslo Forsvarsforening:

Ønsker du å bli medlem av Oslo Forsvarsforening, klikk her for å gå til Norges Forsvarsforenings innmeldingsskjema.

Styret i Oslo Forsvarsforening for 2008: styret_2008

Kontakt med OFF pr e-post kan du få via oslo.forsvarsforening@gmail.comDenn e e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
    For lettere å holde våre medlemmer oppdatert, samt for å bedre dialogen, oppfordrer styret OFF-medlemmer som har tilgang til Internett til å registrere dette ved å sende en e-post til styret.

Postadresse til OFF er Sporveisgaten 29, 0365 OSLO

"Forsvarssak er fredssak"
    Oslo Forsvarsforening er medlem av Norges Forsvarsforening, som arbeider for Forsvarssaken. Forsvaret er en sikkerhetsgaranti for fremtiden og vårt slagord: "Forsvarssak er fredssak", som ble utformet av tidligere president i Norges Forsvarsforening Fridtjof Nansen, gjelder forsatt i dag. Det betyr at målet med Forsvarssaken er nasjonens frihet, uavhengighet og fred, og dermed de grunnleggende rettigheter for innbyggerne. For å nå dette målet, er et troverdig forsvar, herunder levende forsvarsvilje og samfunnsikkerhet viktige midler.

Norges sikkerhetsbehov
    For å nå Norges Forsvarsforenings målsetting arbeider foreningen for en aktiv og holdningsskapende innsats for å fremme en omfattende debatt om norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk for å skape en grunnleggende forståelse for Norges sikkerhetsbehov. Videre arbeider foreningen for å legge grunnlag for en bred forståelse for viktigheten av vårt nasjonale forsvar, skape en bevissthet om hva våre militære styrker er til for, og betydningen av vår alliansetilknytning.

Folkets støtte til forsvaret
    I dette arbeidet legger vi vekt på utviklingen og ivaretakelsen av vårt forsvar og dens meningsfylte rolle, betydningen av folkets innsikt i og støtte til forsvaret og dets institusjoner og en robust og funksjonell drift av samfunnet i fred, krise og krig.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

13. Post ID# 855630 #13
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2006
    Det er en mottatt. Jeg setter min beste mann på saken.

Takk.

14. Post ID# 992545 #14
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Re: Organiseringen av Forsvarets ledelse

Nils Holmes blogg, Tjodareik, er oppdatert med betraktninger rundt Forsvarets øverste ledelse, under tittelen "Desintegrert ledelse": http://www.tjodareik.no/kommentar/komme ... edelse.htm .

Han påpeker blant annet det problematiske ved en lukket prosess, hvor det budsjettmessige er adskilt fra operative kapasiteter. Vi får med andre ord ikke noen offentlig informasjon om hva vi faktisk får for pengene, bare politiske floskler om at budsjettmessige forutsetninger er oppfylt.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

15. Post ID# 1006007 #15
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Det er alltid en fryd å lese Nils Holmes klare tanker, og i dag ikke noe unntak:
    http://www.tjodareik.no/kommentar/komme ... modell.htm

Han påpeker blant annet:
    - De uklare ansvarslinjene i dagens integrerte ledelse
    - Gapet mellom virkeligheten slik den er, og slik den beskrives av politisk ledelse
    - Politiseringen av statsforvaltningen, også i FD

Svært viktig er at det nå må til en ekstern gjennomgang av denne organiseringen, etter at det i sin tid var FD som fikk lov å organisere seg slik de mente var best, og derved bestemme sin egen makt over den militære organisasjonen.

16. Post ID# 1006052 #16
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006

Som han påpeker: Det er ganske merkelig at i organisasjonsdiagrammet til FD eksisterer ikke Forsvarets militære organisasjon på tross av integrert ledelse.

17. Post ID# 1120648 #17
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    Som et apropos tar jeg med denne fra nyhetstråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av KJ Vis post
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...r-7085279.html
    Usa kan få Vietnam veteran som forsvarsminister. Hvilken forsvarserfaring har forsvarsministern vår igjen?
    USA har altså republikaneren Chuck Hagel som forsvarsminister, under en demokratisk president. Dette er ikke helt unikt, blant annet satt jo Robert Gates, også han republikaner, i samme jobb i Obamas første periode. Nå kjenner jeg ikke så mye til Hagel, men det er i hvert fall en indikasjon på at han har kvalifikasjoner som en president, uansett politisk farge, ønsker å benytte.

I tillegg er han Vietnam-veteran. Draft board anbefalte ham å ta college i stedet for å verve seg, slik at han kunne ha sluppet unna hele krigen. I stedet valgte han å dra, og tjenestegjorde som sersjant og lagfører i infanteriet, og fikk flere utmerkelser. Indikasjon på at han både er hel ved, og har litt greie på faget.

Overført til ledelsen av det norske Forsvaret: Hvor bra er det, som har vært tilfelle i ganske mange år, at vi har en forsvarsminister med svært lite relevant erfaring? Barth-Eide var et hederlig unntak, selv om han ikke hadde direkte kamperfaring (noe vi neppe kan forlange), men han kjente godt til Forsvarets organisasjon. Det er ikke tilfelle med nåværende forsvarsminister, heller ikke flesteparten av de tidligere.

Burde vi hatt flere teknokrater/fagpersoner i enkelte statsrådjobber, som f eks forsvarsministerposten? Mye av jobben til en statsråd er nok å slåss med de andre om begrensede ressurser, og kunne navigere i det politiske landskapet, så å ha en som er helt grønn i politikken er kanskje ikke heldig. Likevel, det burde da finnes noen med militær bakgrunn som også har noe politisk erfaring?

http://en.wikipedia.org/wiki/Chuck_Hagel

18. Post ID# 1120652 #18
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Til nåværende FMINs forsvar har hun en sønn med SKSK og erfaring som løytnant i Kystjegerkommandoen (men han sluttet vel i Forsvaret da han ikke fikk tjenestegjøre i Afghanistan siden han var sønn av Forsvarsministeren; sist jeg hørte om ham drev han Halne Fjellstova og var skipper på Halnekongen), han kunne jo fortelle henne hva hun trengte å vite.

Vi har flere på Stortinget som er veteraner fra internasjonal tjeneste, særlig Libanon (Gjermund Hagesæter, Frank Bakke-Jensen og et par til), men jeg må jo si jeg er imponert over hvilken enorm kunnskap om forsvaret Ine Eriksen Søreide tilegnet seg på kort tid, og håper hun blir vår neste forsvarsminister, på tross av manglende egen militær erafaring (hun har gått et kurs ved Forsvarets Høgskole).

19. Post ID# 1120681 #19
    Svart belte
    Ble medlem
    Nov 2010
    Spørsmålet kan jo også stilles ved hvilken kompetanse som finnes i forsvarets ledelse.

Det finnes mye erfaring der fra den kalde krigen, men finnes det nok innsikt til å kunne formulere hva man skal gjøre i en ny tid, med f.eks stadig flere hackeangrep?

I bunn og grunn så heter det seg vel at man forbereder seg på den forrige krigen...
    The intelligence of the creature known as a crowd, is the square root of the number of people in it.
    Terry Pratchett

20. Post ID# 1120688 #20

Jeg mener noen av ministerpostene helt klart burde besettes av fagpersoner; Forsvarsminister, Jus og Beredskapsminister, Helseminister.

Dog er ministerpostene i seg selv en farse med den nåværende regjeringen, hvor man bytter internt etter tilfeldighetsmetoden. Rett mann/kvinne på rett plass virker ikke å være mentaliteten....

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •