Nakenbading. Analyse Russland. Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar.

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren?

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 8 av 13 FørsteFørste ... 678910 ... SisteSiste
Viser resultatene 141 til 160 av 252
Kjøp bøker hos

Tråd: Utstyr og operasjonsmønster Sør-Ossetia konflikten

1. Post ID# 852982 #141
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

To hypoteser

Som jeg har vært inne på før, så kan vi sette opp to hovedhypoteser om hva som var den egentlige foranledningen til situasjonen. Kort fortalt:

A: President Mikheil SAAKASHVILI har problemer på hjemmebane, og trenger en avledningsmanøver. Han benytter anledningen gitt av noen ukoordinerte bråkmakere i Sør-Ossetia, og går inn for å ta kontroll over området. Uheldigvis for ham er russisk etterretning hverken døve eller blinde, og russiske styrker står klar for å stoppe georgierne, og deretter kaste dem ut.

B: Russerne har i lengre tid støttet ossietiske separatister i provokasjoner mot georgierne, vel vitende om at Georgia før eller siden må svare. Når det inntreffer står russerne klare til å overta både Sør-Ossetia og Abkhasia.

Hypotese A legger hovedskylden på Georgia, B på Russland.

Så gjenstår bare den lille jobben med å finne gode indikatorer som underbygger den ene hypotesen, og svekker den andre.

Uheldigvis for oss er den informasjonen vi får enten høyst unøyaktige medierapporter basert på rykter, eller partsinnlegg som kanskje er helt riktige, eller kanskje helt feil.

Jeg vil fortsatt fremholde at ingenting av det vi vet i dag er nok til å bevise noe som helst, men jeg blir kjempeglad dersom noen finner noe pålitelig informasjon vi kan bruke.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

2. Post ID# 852983 #142
    Veka før (28.07-03.08) det braka laust i Sør-Ossetia vart plutselig søkeorda; Georgia, Ossetia og South Ossetia meir populære i Moskva, ifølge Google Insight
    Den beste historie skrivaren vinn krigen.

3. Post ID# 852993 #143
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Sitat Opprinnelig skrevet av Makaan
    Nå må du ikke glemme at penger er farlig å ha på bok for russerne. Det betyr ikke at alt dem har er supert high tech og supert nytt. Russland bruker fremdeles T 72 og det er dem har fremdeles mest av (over 5000) og T 80 som dem har 2000 av. (ja bruker Wikipedia...)
    Jeg betviler ikke at russerne opererer med gamle stridsvogner, og jeg vet at de fortsatt bruker T-72. (Det er forresten det jeg tror det er bilde av, ettersom jeg ikke ser utblåsning bak på hekken). Men T-80B er en utgammel variant uten reaktiv pansring(den dukker først opp på T-80BV), og jeg klarer derfor ikke helt å se for meg at det her skal være snakk om T-80B. Forøvrig virker snorkelplasseringen å være konsistent med T-72B-variant - som faktisk er mer moderne enn en T-80B. Jeg lurer derfor på om det kan være en T-72B-variant Merk deg spesielt vinkelen på bakre belteskjørt - den er markant brattere på en T-80.

Ref forøvrig dette bildet: http://www.maxwolf.ru/armor/tanks/3t80.jpg. Vogna helt til venstre, uten reaktivt panser, er en T-80B. (Deretter T80U, så T80BV)
    Var en eller annen russisk offiser som laget en dokumentar med eget videomateriale fra det første felttoget i Chechenya. Inkludert forhandlingene ledet av den gamle VDV-generalen Lebyed på russisk side.
    Mener bestemt at russerne brukte et par Zis-3 76 mm feltkanoner til å beskyte tsjetsjenerne med i den dokumentaren.
    De russiske soldatene i den dokumentaren virket for øvrig nokså rag-tag mht. uniformering, utstyr, forpleining og disiplin.

4. Post ID# 852995 #144
    War in Georgia: The Israeli connection

For past seven years, Israeli companies have been helping Gerogian army to preparer for war against Russia through arms deals, training of infantry units and security advice

link;
    http://www.ynetnews.com/articles/0%2C73 ... %2C00.html

Yakobashvili said a small group of Georgian soldiers were able to wipe out an entire Russian military division, thanks to the Israeli training.

"We killed 60 Russian soldiers yesterday alone," said Yakobashvili. "The Russians have lost more than 50 tanks, and we have shot down 11 of their planes. They have sustained enormous damage in terms of manpower."

link:
    http://www.haaretz.com/hasen/spages/1010225.htm
    dulce bellum inexpertis

5. Post ID# 852997 #145
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gammeloppklesk
    De russiske soldatene i den dokumentaren virket for øvrig nokså rag-tag mht. uniformering, utstyr, forpleining og disiplin.
    Mulig jeg er pokkers på bærtur her, men har dette noe å gjøre med én eller flere bestemte avdelinger? Har hørt snakk om egne russiske avd. med personell som har fargerike rulleblad.

6. Post ID# 853000 #146
    Kan Russland/Georgia konflikta slå tilbake på Russland, og faktisk bane vei for at Ukraina kjem raskare inn i Nato?

Det er ikkje mange av kommentarane for øyeblikket som tyder på dette. Men når det gjeld meg sjølv, var eg tidlegare, sterk motstandar av å ha Ukraina i Nato.
    No er eg faktisk på gli....

7. Post ID# 853006 #147
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006

Fornøyelig

Sitat Opprinnelig skrevet av TheNooB
    [i]War in Georgia: The Israeli connection

Yakobashvili said a small group of Georgian soldiers were able to wipe out an entire Russian military division, thanks to the Israeli training.

"We killed 60 Russian soldiers yesterday alone," said Yakobashvili. "The Russians have lost more than 50 tanks, and we have shot down 11 of their planes. They have sustained enormous damage in terms of manpower."

Et av de mer fornøyelige eksemplene på propagandakrig.

En 'liten gruppe' (vi får anta 10-20 mann) kan altså 'wipe out' en russisk divisjon, som er/var mellom 12,000 og 20,000 mann. Tja. Skeptisk. Israelske instruktører er kanskje bra, men det får være måte på grenser.

Så skal de ha ødelagt mer enn 50 stridsvogner og 11 fly. Tja. Der stoler jeg mer på russerne, som har innrømmet at de har mistet to fly, og sagt hvilken type det er.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

8. Post ID# 853011 #148
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gammeloppklesk
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Sitat Opprinnelig skrevet av Makaan
    Nå må du ikke glemme at penger er farlig å ha på bok for russerne. Det betyr ikke at alt dem har er supert high tech og supert nytt. Russland bruker fremdeles T 72 og det er dem har fremdeles mest av (over 5000) og T 80 som dem har 2000 av. (ja bruker Wikipedia...)
    Jeg betviler ikke at russerne opererer med gamle stridsvogner, og jeg vet at de fortsatt bruker T-72. (Det er forresten det jeg tror det er bilde av, ettersom jeg ikke ser utblåsning bak på hekken). Men T-80B er en utgammel variant uten reaktiv pansring(den dukker først opp på T-80BV), og jeg klarer derfor ikke helt å se for meg at det her skal være snakk om T-80B. Forøvrig virker snorkelplasseringen å være konsistent med T-72B-variant - som faktisk er mer moderne enn en T-80B. Jeg lurer derfor på om det kan være en T-72B-variant Merk deg spesielt vinkelen på bakre belteskjørt - den er markant brattere på en T-80.

Ref forøvrig dette bildet: http://www.maxwolf.ru/armor/tanks/3t80.jpg. Vogna helt til venstre, uten reaktivt panser, er en T-80B. (Deretter T80U, så T80BV)
    Var en eller annen russisk offiser som laget en dokumentar med eget videomateriale fra det første felttoget i Chechenya. Inkludert forhandlingene ledet av den gamle VDV-generalen Lebyed på russisk side.
    Mener bestemt at russerne brukte et par Zis-3 76 mm feltkanoner til å beskyte tsjetsjenerne med i den dokumentaren.
    Høyst sannsynlig kosakker. Høres iallefall ut som det.
    "Semper Paratus"

9. Post ID# 853014 #149
    Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2005

Re: Fornøyelig

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Så skal de ha ødelagt mer enn 50 stridsvogner og 11 fly. Tja. Der stoler jeg mer på russerne, som har innrømmet at de har mistet to fly, og sagt hvilken type det er.
    Jeg tror [i all edruelighet] vi skal ta det meste som kommer ifra Putin og Co. med en klype salt. Jeg stoler ikke mer på det vi får servert ifra den kanten, enn hva jeg stolte på overskrifter i Pravda på 70 tallet.....

Jeg lurer på en ting....

Hvor er alle demonstrantene, du veit: "No blood for oil," osv?

George Friedman fra Stratfor hadde dette å si:

The Russians have announced a halt to military operations. This is in large part because they have achieved their political goals — they have demonstrated their ability to carry out a complex military operation, and they have shown that the United States and Europe cannot respond militarily. What the Russians want to do now is replace Georgian President Mikhail Saakashvili. If they occupy Tbilisi, they make him a martyr. If, however, they simply halt operations, in due course recriminations will begin inside Georgia over his decision to attack South Ossetia and his lack of preparedness for the consequences.

The Russians also know that a prolonged occupation of Georgia would inevitably result in guerrilla warfare against the occupying forces. The Russians were bled by the Chechens, and they do not want to risk a long, draining occupation of Georgia. Their goal was not to end Georgian sovereignty; rather, it was to force the Georgians to readjust their foreign policy away from the United States and toward Russia. Regardless of personnel changes, Georgia will be enormously more careful in its actions in the future, and much less confident of its relationship with the United States.

Ending the war will not be as easy as turning off a switch. Russian troops are in Georgia, and they are being attacked by Georgian defenders. Calling for a cease-fire and imposing it are two different things. The danger for the Russians now is that their decision to halt operations and withdraw might not be implemented because of low-grade attacks complicating the situation. If the Russians want a complete cessation of hostilities before they withdraw, withdrawal can be postponed indefinitely, and Russia can become an occupying power engaged in low-intensity conflict for an extended period of time. The thing to watch for now is whether Russian President Dmitri Medvedev’s announcement will be implemented even in the face of conflict.

We think it is likely that the Russians do indeed want to withdraw. The Russians have achieved the desired psychological effect with the West, shattered Georgian self-confidence and set in motion recalculations by other countries in the region. The pacification of Georgia was not on their agenda. But agendas change, and the question now is whether the Russians have the self-discipline to disengage, or whether they will now succumb to the worst danger of war: mission creep.

Link.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

10. Post ID# 853017 #150
    Svart belte
    Ble medlem
    Mar 2007

Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Jeg lurer på en ting....

Hvor er alle demonstrantene, du veit: "No blood for oil," osv?
    Må nesten si meg enig med den, det er egentlig merkverdig få protester mot det som skjer.

Det jeg har merket meg i andre fora hvor de som gjerne liker å protestere mot slikt henger, er at de har blitt overbevist om at Russland kun gjør dette for å beskytte sine egne borgere.

Du har naiv og du har det som ikke kan kalles annet enn mangel på hjerneaktivitet...
    Ferdig

11. Post ID# 853056 #151
    Its not personal its just business.

12. Post ID# 853058 #152
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av fenix82
    Its not personal its just business.
    ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

13. Post ID# 853062 #153
    Og her kommer enda et lite bidrag med propaganda..

Denne gangen fra russisk media.

Dead Mercenaries Found in Tskhinvali
    Authorities in the unrecognized republic of South Ossetia claim that dark-skinned mercenaries took part in the attack on Tskhinvali, reports RIA Novosti, citing representative of the South Ossetian president in Russia Dmitry Medoev. He said there were bodies of many Georgian soldiers on the streets on Tskhinvali. “There were blacks among the dead, who were probably either mercenaries or instructors in the Georgian armed forces,” Medoev said.

link:
    http://www.kommersant.com/p-13072/South_Ossetia/
    dulce bellum inexpertis

14. Post ID# 853064 #154
    Og enda litt mer fra russisk media...

The U.S. military instructors directly command and coordinate actions of mercenaries without being involved in actual fighting, the source specified. According to intelligence data, there are roughly 1,000 military instructors of the United States in Georgia.

link:
    http://www.kommersant.com/p-13081/merce ... nstructor/
    dulce bellum inexpertis

15. Post ID# 853071 #155
    Guest
    Nå finnes det jo ikke noe konkret bevis på hvem som faktisk var bråkmakeren her da, på hvem som startet det hele. Og, dette har faktisk pågått siden tidlig 90-tall....

16. Post ID# 853076 #156

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Tror russerne har bekreftet tap av tre Su-25 og én Tu-22.

17. Post ID# 853138 #157
    Bush var ganske skarp i utalelse om dagens siste hendingar, på TV nettopp.

Sånn eg tolka han, kom dei til å sende marineskip til kysten av Georgia og forventa fri passasje frå Russerane.
    Kan nok vare litt lenger dette før det roar seg heilt ned......

18. Post ID# 853146 #158
    Dette er en tråd på et russisk forum med bilder fra Sør-Ossetia. Advarsel: Ikke for barn, inneholder ganske grove scener.

http://milkavkaz.net/forum/viewtopic.php?p=12634

19. Post ID# 853149 #159
    Sitat Opprinnelig skrevet av torosupa
    Dette er en tråd på et russisk forum med bilder fra Sør-Ossetia. Advarsel: Ikke for barn, inneholder ganske grove scener.

http://milkavkaz.net/forum/viewtopic.php?p=12634
    U got that right...
    "Semper Paratus"

20. Post ID# 853151 #160

Har ivanerne gått lei skaftestøvler? Nederste innlegg på første side.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Side 8 av 13 FørsteFørste ... 678910 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •