Milforum - discussion politics, security, military and conflicts around the world.

Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her

Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: Luftvern - kun NASAMS II?

1. Post ID# 849933 #1
    Global moderator
    Ble medlem
    Jan 2008

Luftvern - kun NASAMS II?

Kan hende jeg her spør om noe som er nevnt i en rekke tråder allerede, men da regner jeg med at en av våre emminente moderatorer påpeker det ganske så raskt.

Men...

Ifølge den nye langtidsmeldingen skal den gamle strukturen med et stående luftvernbatteri og et på mobilisering avvikles og et stående batteri, fordelt på Bodø og Ørlandet beholdes. Dette skal utstyres med det materiell som var fordelt på de to vi har hatt inntil nå. Tidligere har vi i alle fall på papiret hatt både AAA og RBS 70 på lager ett eller annet sted - vil disse nå få fornyet liv og integreres i det nye batteriet, eller er allt dette materiellet forsvunnet for godt? Finnes det nå absolutt ingen luftvernskapasitet på mobilisering?
    Kommunikasjonsrådgiver, Kampflyprogrammet, www.kampfly.no

2. Post ID# 850056 #2
    Det som ikke er gradert bør man klare å finne på nett, utenom dette går det vell i "need to know" som ellers i forsvaret.

3. Post ID# 850064 #3
    Global moderator
    Ble medlem
    Jan 2008
    At egenskapene og eventuelt beredskapen til et system er gradert kan jeg godt forstå, men hvorvidt det i det hele finnes avdelinger og større systemer på mob, uten at man nevner antall og plassering burde vel være grei skuring. Hvis ikke blir det en tanke vanskelig å ha en informert forsvarsdebatt. Forsåvidt klar over at RBS 70 er på vei ut, spørsmålet er heller hvorvidt det allerede er kommet så langt, og om da som sagt NASAMS II er den eneste gjenværende dedikerte luftvernkapasiteten vi har.

4. Post ID# 850127 #4
    Sitat Opprinnelig skrevet av endrelunde
    At egenskapene og eventuelt beredskapen til et system er gradert kan jeg godt forstå, men hvorvidt det i det hele finnes avdelinger og større systemer på mob, uten at man nevner antall og plassering burde vel være grei skuring. Hvis ikke blir det en tanke vanskelig å ha en informert forsvarsdebatt. Forsåvidt klar over at RBS 70 er på vei ut, spørsmålet er heller hvorvidt det allerede er kommet så langt, og om da som sagt NASAMS II er den eneste gjenværende dedikerte luftvernkapasiteten vi har.
    Bruk de forskjellige søkemotorene som finnes på nett,finner du det ikke, er det gjerne en god årsak til det.

5. Post ID# 850129 #5
    Det har ikke blitt utdannet mannskaper på L/70 siden august 99, ref http://www.stortinget.no/stid/1999/s991206-02.html
    Man kan jo selv spekulere i om utstyret fremdeles finnes på moblagre...

6. Post ID# 850130 #6
    Hmmm. Har ikke et av de baltiske landene, Estland kanskje, fått RBS-70, men var det av oss eller svenskene? Og hvis det var fra oss, ga vi alle?
    DYT-DYYYYYT-DYT

7. Post ID# 850132 #7
    Global moderator
    Ble medlem
    Jan 2008
    Litauen fikk i sin tid 20 ramper:

"Litauen mottok luftvernutstyr"
    http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=88372

Litauen fikk likevel ikke alle, men jeg. Slik jeg forstår det er da dette systemet tatt ut av tjeneste her hjemme, og Forsvarsnett gir inntrykk av at soldattrening ble avsluttet i 2004.

"Bygger et nytt luftvern"
    http://www.mil.no/haren/start/info/Arti ... leID=71037

Så det ser ut som om NASAMS II er det eneste vi har igjen av dedikerte kapasiteter.

8. Post ID# 850253 #8
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Det tror jeg du har rett i - til og med GIH sier han har en hær uten luftvern. I krig. Så det betyr ingen kapasiteter på mob.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

9. Post ID# 850260 #9
    Jeg velger å tvile på at et batteri NASAMS II, fordelt på to plasser i Norge er de eneste luftvernkapasitetene vi har i dag.

Hvis forsvarets handleliste på NASAMS II er offesiell, er jo det en relativ pekepinn på hvor mye vi har på mob av dette systemet.
    Er det ikke offesiellt noe jeg regner med er tilfelle, får vi nok ikke noe svar på det her inne.

Om vår kjære robot er ute skal jeg ikke si noe om, da jeg verken sitter på noen faglig ballast eller informasjon på dette.

Hvor mye av NASAMS I er igjen?

Jeg for min del velger å tro at det finnes flere som holder konsekvent kjeft i denne tråden.

Lukter forøvrig bad buisness å stenge sjappa for luftvern, men hey.. er mye jeg ikke skjønner..

10. Post ID# 850261 #10
    Sitat Opprinnelig skrevet av Slamram
    Jeg velger å tvile på at et batteri NASAMS II, fordelt på to plasser i Norge er de eneste luftvernkapasitetene vi har i dag.
    Nja, Mistral og Sea Sparrow. I tillegg har vi MG3 og 12.7, det fungerte jo sånn passe greit i vår forrige all-out krig.
    meh

11. Post ID# 850262 #11
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Det tror jeg du har rett i - til og med GIH sier han har en hær uten luftvern. I krig. Så det betyr ingen kapasiteter på mob.
    Er ikke dette et eller annen Stinger-basert greie montert på kjøretøy? Har vært snakk om dette på milforum før, men jeg husker ikke detaljene.

12. Post ID# 850271 #12
    Global moderator
    Ble medlem
    Jan 2008
    NASAMS II fordelt på to batterier virker for meg, basert på det som står i langtidsmeldingen, som det eneste dedikerte landbaserte systemet som er operativt i dag. De missilene som er på det kjøretøyet, var det på M113 kanskje? I tillegg har jo CV90 en begrenset anti-luft kapasitet, men den er liten, med tanke på rekkevidden. Men det kommer til syvende og sist alt an på hvor sannsynlig det er at vi vil kjempe mot kamphelikoptere/angrepsfly på egen jord i den nærmeste fremtid. Siden svaret på det er lik null, så er det kanskje andre kapasiteter vi trenger mer.

13. Post ID# 850343 #13
    ...
    Hvor mye av NASAMS I er igjen?
    ...
    Håper at det står 40+ launchere inne i en fjellhall et eller flere steder. Sikkert Scaniaer med under 50 km på tellerverket! Hvordan den står til med morkne ledninger, missiler, radarer og kontrollsystemer blir naturligvis gjetting, men at personellstatusen er ganske fucked er vel rimelig.

...Jeg for min del velger å tro at det finnes flere som holder konsekvent kjeft i denne tråden.

Lukter forøvrig bad buisness å stenge sjappa for luftvern, men hey.. er mye jeg ikke skjønner..
    "En brigade uten luftvern er en død brigade!" eller noe slikt. Joda, vi får håpe at de som vet holder kjeft.
    DYT-DYYYYYT-DYT

14. Post ID# 850366 #14
    noen som deltok under CP 06-07???

der deltok personell fra bodø og ørlandet med NASAMS 1.
    de dekte luftrommet setermoen,bjerkvik,narvik og evenes.
    tror ikke det er det er noe problem med tanke på størrelsen på dagens forsvar.

ikke undervurder mobiliteten til dette systemet....

15. Post ID# 850368 #15
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Såvidt jeg har fått med meg er NASAMS ett system som er beregnet å inngå som en del av et luftvern - ikke som luftvern alene. Det blir skrytt av systemet ute og det er jo vakkert, men det blir altså skrytt av at det leverer i en nisje der de andre ikke er så gode.

Så hvor er vi da der de andre er gode - dvs langt hold og nærmt hold ?

Og hvis det er så at de skal levere luftvern til Hæren - hvorfor er de da blå ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

16. Post ID# 850369 #16
    Sitat Opprinnelig skrevet av Trig
    noen som deltok under CP 06-07???

der deltok personell fra bodø og ørlandet med NASAMS 1.
    de dekte luftrommet setermoen,bjerkvik,narvik og evenes.
    tror ikke det er det er noe problem med tanke på størrelsen på dagens forsvar.

ikke undervurder mobiliteten til dette systemet....
    NASAMS' muligheter/ egenskaper til å støtte/dekke mekaniserte avdelinger mot helikoptre som følger dalene har blitt tatt opp i en annen tråd (Guderians 2. innlegg spesielt). Du gir nå inntrykk av at du var med på denne øvelsen, hva skjedde da?
    DYT-DYYYYYT-DYT

17. Post ID# 850425 #17
    NASAMS er beregnet for er fly og laftgående crusmissiler. Det Systemet ikke er beregnet for er ballistiske missiler. på den trusselen funker ikke NASAMS men da er tyske patriot utmerket.
    (dette står på kongsberg sine hjemmesider)
    så det er ideelt for terrortrussel.(crusmissiler)

NASAMS kan brukes til å vokte luftrommet rundt en flyplass,hvite hus, stortinget o.s.v...
    Det kan også "følge" en avdeling i felt, slik øvelsen CP 06-07 gikk ut på for luftvern. Da fulgte vi hæren med et godt resultat.

18. Post ID# 874476 #18
    http://www.naeringsavisen.no/index.php? ... &Itemid=58

Da var også Obama innsatt under NASAMS-beskyttelse, som den andre presidenten i USA.

19. Post ID# 1072968 #19
    Hvordan er NASAMS i forbindelse med beskyttelse mot bakke/luft-fyrte kortholds missiler og granater? - Ser at det Israelske forsvaret har utviklet og tatt i bruk et slikt system som de kaller Iron Dome. Som det blir skrevet over her, og også på Kongsberg sine sider, er NASAMS beregnet for fly, helikopter og cruisemissiler.

Vi har nok ikke et slikt umiddelbart behov for denne type beskyttelse som Israel har, men det kunne være morsomt å diskutere muligheten for en eventuell utvidelse av NASAMS, eller en integrasjon mellom NASAMS og et annet eksisterende system for kortholdsbeskyttelse? Om det finnes?

http://www.army-technology.com/proje...eairdefencemi/
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...d-5116149.html
    http://www.kongsberg.com/en/kds/prod...ll-skjerm.ashx
    Sist endret av NOAH; 30-03-12 kl 14:50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •