Hæren + Heimevernet = sant? . Analyse Russland Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar Bør politiet bli bevæpnet?

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren? Slik angriper generalen vernepliktsforsvaret

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 11 av 21 FørsteFørste ... 910111213 ... SisteSiste
Viser resultatene 201 til 220 av 403
Kjøp bøker hos

Tråd: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

  1. Post ID# 1070080 #201
    Det var nettopp det hovedoppgåva drøfta, på ein overbevisande måte etter mi meining. Fordelen i høve kampfly er sjølvsagt landingsplasser og pris. Eit helikopter kan og både tanke og lande både på fregattane, kystvaktfartøy og faste innstallasjonar til sjøs. Dersom ein utrusta fregatthelikoptera med moglegheit for NSM/Hellfire ville rekkevidda til fregattane øke dramatisk. Oppgåva tek i hovudsak opp moglegheita for å utruste fregatthelikoptera slik, men eg meiner at det i tillegg kunne ha noko for seg å opprette ein eigen skavdron med slike helikopter, spesielt med tanke på å beskytte olje og gass innstallasjonar. Både onshore og offshore.
    Sist endret av NOAH; 11-03-12 kl 01:38

  2. Post ID# 1070089 #202
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    12.471
    Hele vitsen med fregatthelikoptre er jo at de skal være både sensor- og våpenplattform, integrert med fregattens systemer. Først og fremst i anti-ubåt krigføring selvfølgelig. De bringer sonar ("dipping" og bøyer) ut på avstand fra fregatten for sammen med fregattens sonarer å gi mye bedre deteksjon og posisjon av ubåter og de gir mye større rekkevidde på våpen ved å slippe anti-ubåttorpedoer i vannet nær ubåten. Helikopterbårne anti-ubåttorpedoer er egentlig hovedvåpenet til en moderne fregatt. Og derfor er våre fregatter bare noe halvveis uten helikoptre.

    Men også mot overflatefartøy er fregatthelikopter viktig, både for å få detektor og våpen ut til avstand fra fregatten. Det meste av eksport av Penguin har vært helikopterbåren versjon. Mk 2 mod 7 som har vært lisensprodusert i USA som hovedvåpenet mot overflatefartøy for helikoptre i US Navy.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  3. Post ID# 1070097 #203
    Fregattane er som du skriv berre noko halveis utan helikoptere. Så får vi håpe at helikoptera kjem. Slik eg har forstått det er det ikkje tenkt at fregatthelikoptera skal bevæpnast mot overflatefartøy, berre ubåtar. Slik sett vil dei heller ikkje utnyttast til sitt fulle potensiale før dei eventuelt blir satt opp med våpen mot overflatemål.

    Om vi då hadde ein skavdron med helikopter i tillegg til fregatthelikoptera, og som hadde moglegheita til å utnytte radar og sensorkapasiteten til fregattane, ville det etter mi meining vere ei kraftig auke i stridskapasiteten. I alle fall om ein tenker i kystområda og nær land til sjøs. "Skvadronhelikoptera" måtte sjølvsagt og kunne operere på eiga hand med eigne radar og sensorkapasitetar i tillegg til å kunne samarbeide med fregattane. Då ville dei og kunne brukast mot enkelte landmål.

  4. Post ID# 1070486 #204
    Har man lagd en shortlist? Jeg antar det er det man mener med "preselected"?

    NHIndustries is pleased to announce that Norway has preselected the NH90 helicopter for the ongoing NAWSARH (Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter) competition aiming at replacing Search and Rescue helicopters operated by the RNoAF 330th Squadron.
    Link: http://www.defencetalk.com/norway-pr...#ixzz1p07CFLB0

  5. Post ID# 1083613 #205
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.436
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.T9Y10OI4-tc

    "-Truer med å vrake helikopter-
    kontrakt til 6,3 milliarder"

    På høy tid at noe gjøres!
    two to the heart, one to the mind...

  6. Post ID# 1083623 #206
    Veteran
    Ble medlem
    Jun 2006
    Bosted
    Setesdalen
    Innlegg
    1.175
    Hvor mye vil det koste for Norge å bryte kontrakten når produsenten ikke klarer å levere? Og hvilke hylle-varer er det snakk om?
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

  7. Post ID# 1083646 #207
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    12.471
    Alternativet er nok Sikorsky SH-60 Seahawk Britene bruker en nyere versjon av Lynx på sine fregatter og jagere (HMA.8).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  8. Post ID# 1083661 #208
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.436
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10050547

    Om vi setter forrige nyhet i kontekst med denne, så kan det tyde på Seahawk/Blackhawk er under vurdering.
    two to the heart, one to the mind...

  9. Post ID# 1083668 #209
    Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Bosted
    Der du minst venter det...
    Innlegg
    73
    Kjøp hyllevare! EC225 Super Puma eller Sikorsky S92 til redningstjenesten og Seahawk eller SuperLynx til fregattene! De kunne ha finansier ét av helikoptrene med prisen det har kostet ved å utrede hva som skal kjøpes! Trøste og bære!

  10. Post ID# 1083740 #210
    Sitat Opprinnelig skrevet av Operator Vis post
    Kjøp hyllevare! EC225 Super Puma eller Sikorsky S92 til redningstjenesten og Seahawk eller SuperLynx til fregattene! De kunne ha finansier ét av helikoptrene med prisen det har kostet ved å utrede hva som skal kjøpes! Trøste og bære!
    Superlynx er vel kanskje ikke det beste valget, de er jo stort sett oppgraderte eksisterende maskiner, og er ikke veldig populære hos brukerne.
    Men ellers enig.
    Død ved Kølle!

  11. Post ID# 1083776 #211
    Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Bosted
    Der du minst venter det...
    Innlegg
    73
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Superlynx er vel kanskje ikke det beste valget, de er jo stort sett oppgraderte eksisterende maskiner, og er ikke veldig populære hos brukerne.
    Men ellers enig.
    Bortsett fra at SuperLynx var bakgrunnen for en liten politisk skandale i Storbrittania så har jeg ikke hørt at brukerne ikke er fornøyde med dem? Mulig jeg undervurderer størrelsen litt på NH90, men poenget med fregatthelikoptrene er uansett ikke troppetransport, men som en utstrakt sensorpakke og ubåtjakt. Sånn sett er vel spørsmålet hva er det NH90 kan som vi ikke vil klare oss foruten på tross av at vi har operert Lynx i en mannsalder.

  12. Post ID# 1084237 #212
    Det verkar ikkje som NH Industries som produserer NH-90 helikoptra kan klare å levere eit godt nok produkt innan rimeleg tid, så da er det mogleg at det blir ein anna type helikopter på kystvakt og fregatter. Eg vil anta det og vil ha konsekvensar for val av nytt redningshelikopter, og at det dermed ikkje vert NH-90 der heller.

    Etter mi meining kunne det då vere eit mogleg scenario at Norge kjøper AW101 både til KV/Fregatt maskiner og nye SAR maskiner. Dette er sjølvsagt avhengig av at hangarane på kystvaktskipa og fregattane er tilpassa så store maskiner. Fordelen med AW101 er rekkevidde, lasteevne og evne til å flyge i dårleg ver. Maskina kan, etter som eg forstår, settast opp tilpassa alle desse oppgåvene, frå ASW/ASuW til SAR. Ferdig utvikla, ingen spesialtilpassingar er nødvendige! Eg vil og tru at det ville hjelpe på beredskapen med tanke på redningsoperasjoner til sjøs. Det vil jo svært ofte, om ikkje alltid, vere eit eller fleire store helikopter tilgjengelig ute på havet, ombord i ein fregatt eller KV skip, som kan hjelpe til med søk etter savnede. I allefall om ulukka er ute i nærleiken av der dei måtte vere til ei kvar tid. I tillegg kjem den vanlege beredskapen som mellom andre redningshelikoptere utgjer. På sikt kan også BELL helikoptra byttast ut med AW101. Vi får då fordelen ved å berre ha ein type helikopter. Vi byggjer opp god kompetanse på denne type maskin, samt at det er kostnadsbesparande med tanke på vedlikehald, utdanning, deler og liknande. Men som sagt er det avhengig av at skipa er tilpassa så store maskiner.

  13. Post ID# 1084238 #213
    Veteran
    Ble medlem
    Jun 2006
    Bosted
    Setesdalen
    Innlegg
    1.175
    Har sansen for AW101, og er absolutt enig i at denne maskinen kan på sikt bli enhetlig helikoptervalg for Norge.
    Men er skeptisk til om det er plass ombord til denne størrelsen..
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

  14. Post ID# 1084250 #214
    NH 90= Eurotrash laget av en komite Europeere for alt mellom himmel og Jord


    AW101 Eurotrash laget av en britisk-italiensk fabrikk, utviklet siden 1983 og er nylig satt i tjeneste.

    Eurocopter EC225, egentlig en oppgradering av en svært vellykket helikoptertype i bruk jorden rundt, mer fransk stil og stahet enn Eurotrash

    Sikorsky S92, ta en Blackcock kutt av underdelen og sett på en større kabin, grei nok, men noen mener det er mye vibrasjoner, den militære versjonen er enda ikke 100% operativ.

    Det beste med de 2 siste er at de finnes i store mengder sivilt og man er mer kjent med typen i landet.

    Til Marinen blir det langt bedre, da kan man kjøpe Sea Hawk som hyllevare med alle dippedutter man kan ønske seg.
    Død ved Kølle!

  15. Post ID# 1084255 #215
    Hvs heter systemene som skal brukes i anti-ubåtdelen av helikopteret, og disses samvirke med fregatten og andre vennlige? Er dette STANAG-utstyr eller tilsvarende som fregattene har?

    Det finnes da Seahawks med dyppesonar. Vil disse uten videre kunne samvirke med Nansen, Orion, Ula++?
    Sist endret av Vannglass; 14-06-12 kl 17:05
    DYT-DYYYYYT-DYT

  16. Post ID# 1084262 #216
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    12.471
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass Vis post
    Hvs heter systemene som skal brukes i anti-ubåtdelen av helikopteret, og disses samvirke med fregatten og andre vennlige? Er dette STANAG-utstyr eller tilsvarende som fregattene har?

    Det finnes da Seahawks med dyppesonar. Vil disse uten videre kunne samvirke med Nansen, Orion, Ula++?
    Hjemmesiden ser bare dette: Major Mission Equipment
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  17. Post ID# 1084265 #217
    Link-11 og Link-16 (http://en.wikipedia.org/wiki/Link_16 ). Link-11 er en gammel standard, men brukes av så godt som alle enhetene i Sjøforsvaret, samt P3C, E3A og CRC'er. Link-16 er det nye hotte, men på sjøen er det kun fregattene og muligens korvettene som har det. Link-16 benyttes også av F-16, E3A, NASAMS og CRC.

    Såvidt jeg kan se av litt rask googling, så vil NH-90 kun ha Link-11, MH-60 ser ut til å ha begge deler, mens AW-101 kun har Link-16. Hvis det stemmer, så er MH-60 i praksis klart bedre egnet for samvirke med de platformene du nevner. (L16 gir "bredbånd" mot fregatten, L11 gir kompabilitet mot P3C og Ula)

  18. Post ID# 1084302 #218
    Har tidligere lest meg opp på Link-11/22/16 UHF&/HF osv. For å stille spørsmålet på en annen måte. Hva er det som skiller norske NH90 NFH fra f.eks. de NH90 NFH Nederland skal ha? Det tror jeg ikke jeg får noe godt svar på her.
    DYT-DYYYYYT-DYT

  19. Post ID# 1084319 #219
    Her http://www.naval-technology.com/proj...sw-helicopter/ står det litt om noen konkrete forskjeller. F. eks vil de norske ha radar-jammer og en annen sonar.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

  20. Post ID# 1087461 #220
    Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2005
    Bosted
    Rockville, MD. Erwin, TN.
    Innlegg
    3.952

    Hvorfor somler Forsvaret?

    Materiellkjøp. Etter lenge å ha skrytt helikoptret opp i skyene, synes endelig Forsvaret å vurdere om de skal bryte kontrakten.

    http://<br /> http://www.aftenposten...home_multiline
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Side 11 av 21 FørsteFørste ... 910111213 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •