Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her.

>> Har du sjekket ut vår lille nettbutikk? <<

Side 5 av 7 FørsteFørste ... 34567 SisteSiste
Viser resultatene 201 til 250 av 336

Tråd: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

  1. #201
    Det var nettopp det hovedoppgåva drøfta, på ein overbevisande måte etter mi meining. Fordelen i høve kampfly er sjølvsagt landingsplasser og pris. Eit helikopter kan og både tanke og lande både på fregattane, kystvaktfartøy og faste innstallasjonar til sjøs. Dersom ein utrusta fregatthelikoptera med moglegheit for NSM/Hellfire ville rekkevidda til fregattane øke dramatisk. Oppgåva tek i hovudsak opp moglegheita for å utruste fregatthelikoptera slik, men eg meiner at det i tillegg kunne ha noko for seg å opprette ein eigen skavdron med slike helikopter, spesielt med tanke på å beskytte olje og gass innstallasjonar. Både onshore og offshore.
    Sist endret av NOAH; 11-03-12 kl 00:38

  2. #202
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    11.584
    Hele vitsen med fregatthelikoptre er jo at de skal være både sensor- og våpenplattform, integrert med fregattens systemer. Først og fremst i anti-ubåt krigføring selvfølgelig. De bringer sonar ("dipping" og bøyer) ut på avstand fra fregatten for sammen med fregattens sonarer å gi mye bedre deteksjon og posisjon av ubåter og de gir mye større rekkevidde på våpen ved å slippe anti-ubåttorpedoer i vannet nær ubåten. Helikopterbårne anti-ubåttorpedoer er egentlig hovedvåpenet til en moderne fregatt. Og derfor er våre fregatter bare noe halvveis uten helikoptre.

    Men også mot overflatefartøy er fregatthelikopter viktig, både for å få detektor og våpen ut til avstand fra fregatten. Det meste av eksport av Penguin har vært helikopterbåren versjon. Mk 2 mod 7 som har vært lisensprodusert i USA som hovedvåpenet mot overflatefartøy for helikoptre i US Navy.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  3. #203
    Fregattane er som du skriv berre noko halveis utan helikoptere. Så får vi håpe at helikoptera kjem. Slik eg har forstått det er det ikkje tenkt at fregatthelikoptera skal bevæpnast mot overflatefartøy, berre ubåtar. Slik sett vil dei heller ikkje utnyttast til sitt fulle potensiale før dei eventuelt blir satt opp med våpen mot overflatemål.

    Om vi då hadde ein skavdron med helikopter i tillegg til fregatthelikoptera, og som hadde moglegheita til å utnytte radar og sensorkapasiteten til fregattane, ville det etter mi meining vere ei kraftig auke i stridskapasiteten. I alle fall om ein tenker i kystområda og nær land til sjøs. "Skvadronhelikoptera" måtte sjølvsagt og kunne operere på eiga hand med eigne radar og sensorkapasitetar i tillegg til å kunne samarbeide med fregattane. Då ville dei og kunne brukast mot enkelte landmål.

  4. #204
    Har man lagd en shortlist? Jeg antar det er det man mener med "preselected"?

    NHIndustries is pleased to announce that Norway has preselected the NH90 helicopter for the ongoing NAWSARH (Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter) competition aiming at replacing Search and Rescue helicopters operated by the RNoAF 330th Squadron.
    Link: http://www.defencetalk.com/norway-pr...#ixzz1p07CFLB0

  5. #205
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.337
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.T9Y10OI4-tc

    "-Truer med å vrake helikopter-
    kontrakt til 6,3 milliarder"

    På høy tid at noe gjøres!
    two to the heart, one to the mind...

  6. #206
    Veteran
    Ble medlem
    Jun 2006
    Bosted
    Setesdalen
    Innlegg
    961
    Hvor mye vil det koste for Norge å bryte kontrakten når produsenten ikke klarer å levere? Og hvilke hylle-varer er det snakk om?

  7. #207
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    11.584
    Alternativet er nok Sikorsky SH-60 Seahawk Britene bruker en nyere versjon av Lynx på sine fregatter og jagere (HMA.8).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  8. #208
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.337
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10050547

    Om vi setter forrige nyhet i kontekst med denne, så kan det tyde på Seahawk/Blackhawk er under vurdering.
    two to the heart, one to the mind...

  9. #209
    Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Bosted
    Der du minst venter det...
    Innlegg
    73
    Kjøp hyllevare! EC225 Super Puma eller Sikorsky S92 til redningstjenesten og Seahawk eller SuperLynx til fregattene! De kunne ha finansier ét av helikoptrene med prisen det har kostet ved å utrede hva som skal kjøpes! Trøste og bære!

  10. #210
    Sitat Opprinnelig skrevet av Operator Vis post
    Kjøp hyllevare! EC225 Super Puma eller Sikorsky S92 til redningstjenesten og Seahawk eller SuperLynx til fregattene! De kunne ha finansier ét av helikoptrene med prisen det har kostet ved å utrede hva som skal kjøpes! Trøste og bære!
    Superlynx er vel kanskje ikke det beste valget, de er jo stort sett oppgraderte eksisterende maskiner, og er ikke veldig populære hos brukerne.
    Men ellers enig.
    Død ved Kølle!

  11. #211
    Member
    Ble medlem
    Apr 2012
    Bosted
    Der du minst venter det...
    Innlegg
    73
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Superlynx er vel kanskje ikke det beste valget, de er jo stort sett oppgraderte eksisterende maskiner, og er ikke veldig populære hos brukerne.
    Men ellers enig.
    Bortsett fra at SuperLynx var bakgrunnen for en liten politisk skandale i Storbrittania så har jeg ikke hørt at brukerne ikke er fornøyde med dem? Mulig jeg undervurderer størrelsen litt på NH90, men poenget med fregatthelikoptrene er uansett ikke troppetransport, men som en utstrakt sensorpakke og ubåtjakt. Sånn sett er vel spørsmålet hva er det NH90 kan som vi ikke vil klare oss foruten på tross av at vi har operert Lynx i en mannsalder.

  12. #212
    Det verkar ikkje som NH Industries som produserer NH-90 helikoptra kan klare å levere eit godt nok produkt innan rimeleg tid, så da er det mogleg at det blir ein anna type helikopter på kystvakt og fregatter. Eg vil anta det og vil ha konsekvensar for val av nytt redningshelikopter, og at det dermed ikkje vert NH-90 der heller.

    Etter mi meining kunne det då vere eit mogleg scenario at Norge kjøper AW101 både til KV/Fregatt maskiner og nye SAR maskiner. Dette er sjølvsagt avhengig av at hangarane på kystvaktskipa og fregattane er tilpassa så store maskiner. Fordelen med AW101 er rekkevidde, lasteevne og evne til å flyge i dårleg ver. Maskina kan, etter som eg forstår, settast opp tilpassa alle desse oppgåvene, frå ASW/ASuW til SAR. Ferdig utvikla, ingen spesialtilpassingar er nødvendige! Eg vil og tru at det ville hjelpe på beredskapen med tanke på redningsoperasjoner til sjøs. Det vil jo svært ofte, om ikkje alltid, vere eit eller fleire store helikopter tilgjengelig ute på havet, ombord i ein fregatt eller KV skip, som kan hjelpe til med søk etter savnede. I allefall om ulukka er ute i nærleiken av der dei måtte vere til ei kvar tid. I tillegg kjem den vanlege beredskapen som mellom andre redningshelikoptere utgjer. På sikt kan også BELL helikoptra byttast ut med AW101. Vi får då fordelen ved å berre ha ein type helikopter. Vi byggjer opp god kompetanse på denne type maskin, samt at det er kostnadsbesparande med tanke på vedlikehald, utdanning, deler og liknande. Men som sagt er det avhengig av at skipa er tilpassa så store maskiner.

  13. #213
    Veteran
    Ble medlem
    Jun 2006
    Bosted
    Setesdalen
    Innlegg
    961
    Har sansen for AW101, og er absolutt enig i at denne maskinen kan på sikt bli enhetlig helikoptervalg for Norge.
    Men er skeptisk til om det er plass ombord til denne størrelsen..

  14. #214
    NH 90= Eurotrash laget av en komite Europeere for alt mellom himmel og Jord


    AW101 Eurotrash laget av en britisk-italiensk fabrikk, utviklet siden 1983 og er nylig satt i tjeneste.

    Eurocopter EC225, egentlig en oppgradering av en svært vellykket helikoptertype i bruk jorden rundt, mer fransk stil og stahet enn Eurotrash

    Sikorsky S92, ta en Blackcock kutt av underdelen og sett på en større kabin, grei nok, men noen mener det er mye vibrasjoner, den militære versjonen er enda ikke 100% operativ.

    Det beste med de 2 siste er at de finnes i store mengder sivilt og man er mer kjent med typen i landet.

    Til Marinen blir det langt bedre, da kan man kjøpe Sea Hawk som hyllevare med alle dippedutter man kan ønske seg.
    Død ved Kølle!

  15. #215
    Hvs heter systemene som skal brukes i anti-ubåtdelen av helikopteret, og disses samvirke med fregatten og andre vennlige? Er dette STANAG-utstyr eller tilsvarende som fregattene har?

    Det finnes da Seahawks med dyppesonar. Vil disse uten videre kunne samvirke med Nansen, Orion, Ula++?
    Sist endret av Vannglass; 14-06-12 kl 16:05
    DYT-DYYYYYT-DYT

  16. #216
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    11.584
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass Vis post
    Hvs heter systemene som skal brukes i anti-ubåtdelen av helikopteret, og disses samvirke med fregatten og andre vennlige? Er dette STANAG-utstyr eller tilsvarende som fregattene har?

    Det finnes da Seahawks med dyppesonar. Vil disse uten videre kunne samvirke med Nansen, Orion, Ula++?
    Hjemmesiden ser bare dette: Major Mission Equipment
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  17. #217
    Link-11 og Link-16 (http://en.wikipedia.org/wiki/Link_16 ). Link-11 er en gammel standard, men brukes av så godt som alle enhetene i Sjøforsvaret, samt P3C, E3A og CRC'er. Link-16 er det nye hotte, men på sjøen er det kun fregattene og muligens korvettene som har det. Link-16 benyttes også av F-16, E3A, NASAMS og CRC.

    Såvidt jeg kan se av litt rask googling, så vil NH-90 kun ha Link-11, MH-60 ser ut til å ha begge deler, mens AW-101 kun har Link-16. Hvis det stemmer, så er MH-60 i praksis klart bedre egnet for samvirke med de platformene du nevner. (L16 gir "bredbånd" mot fregatten, L11 gir kompabilitet mot P3C og Ula)

  18. #218
    Har tidligere lest meg opp på Link-11/22/16 UHF&/HF osv. For å stille spørsmålet på en annen måte. Hva er det som skiller norske NH90 NFH fra f.eks. de NH90 NFH Nederland skal ha? Det tror jeg ikke jeg får noe godt svar på her.
    DYT-DYYYYYT-DYT

  19. #219
    Her http://www.naval-technology.com/proj...sw-helicopter/ står det litt om noen konkrete forskjeller. F. eks vil de norske ha radar-jammer og en annen sonar.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

  20. #220
    Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2005
    Bosted
    Rockville, MD. Erwin, TN.
    Innlegg
    3.951
    Hvorfor somler Forsvaret?

    Materiellkjøp. Etter lenge å ha skrytt helikoptret opp i skyene, synes endelig Forsvaret å vurdere om de skal bryte kontrakten.

    http://<br /> http://www.aftenposten...home_multiline
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

  21. #221
    Svart belte
    Ble medlem
    Nov 2010
    Bosted
    Vestenfor sol, østenfor måne.
    Innlegg
    8.765
    Du burde kanskje presisere at dette er et leserinnlegg fra john Berg, forsvarsanalytiker. Men ellers et innlegg i debatten.

  22. #222
    Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2005
    Bosted
    Rockville, MD. Erwin, TN.
    Innlegg
    3.951
    Min siste post før denne var et leserinnlegg fra John Berg.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

  23. #223
    Burde kjøpt oss Seahawk eller en variant av disse. Sverige har jo, og fabrikken leverer, til avtalt tid, til avtalt pris! Kjøp flere om størrelsen er et problem. Det sa alltid amerikanerne om HMMWV hver gang jeg spurte om den begrensede mannskaps kapasiteten i kjøretøyet. Just buy more of them!
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

  24. #224
    Statssekretær Ingebrigtsen er meeget bekymra over NH90 forsinkelsene. Må kanskje vurdere alternativer.

    http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/...html?id=696923

  25. #225
    Faen ta på tide vi slår i bordet, for et fadeseprosjekt

  26. #226
    Enig! Og Portugal har gjort nettop det. De har kansellert en ordre på 45 helikoptre iflg media.


    http://www.siste.no/Innenriks/article6156586.ece

  27. #227
    Veteran
    Ble medlem
    Dec 2007
    Bosted
    Bærgen
    Innlegg
    824
    Har vi verdens beste kystvakt? Fiffig.

  28. #228
    Hehe. Minst.

  29. #229
    Snakket med noen jeg kjenner i redningsmanns miljøet nettopp. Det virker som de legger konkrete planer for at det kan bli et annet helikopeter enn NH90. Nå må de vel legge planer i alle tilfeller, men det kan jo hende at man har fått signaler som ikke er lekket ut ennå. SeaHawk virket som det stod på ønskelista deres. Var det SeaHawk'en som var "runner up" før man bestemte seg for NH90?

  30. #230
    Artikkel om Sikorsky-alternativet fra i dag:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...0-6965597.html

    Uten tvil et helt reelt alternativ, som er en helt saklig måte å legge press på leverandøren av NH90. Er jo bare å se hvor raskt svenskene kom online med Black Hawk.


    Er det mulig Sea Hawk er blitt mer sannsynlig etter at svenskene skaffet seg Black Hawk, eller er det ikke så mye å hente på samarbeid der?

  31. #231
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Artikkel om Sikorsky-alternativet fra i dag:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...0-6965597.html

    Uten tvil et helt reelt alternativ, som er en helt saklig måte å legge press på leverandøren av NH90. Er jo bare å se hvor raskt svenskene kom online med Black Hawk.


    Er det mulig Sea Hawk er blitt mer sannsynlig etter at svenskene skaffet seg Black Hawk, eller er det ikke så mye å hente på samarbeid der?
    What I said!

    Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Burde kjøpt oss Seahawk eller en variant av disse. Sverige har jo, og fabrikken leverer, til avtalt tid, til avtalt pris! Kjøp flere om størrelsen er et problem. Det sa alltid amerikanerne om HMMWV hver gang jeg spurte om den begrensede mannskaps kapasiteten i kjøretøyet. Just buy more of them!
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

  32. #232

  33. #233
    Veteran
    Ble medlem
    Jun 2006
    Bosted
    Setesdalen
    Innlegg
    961
    Just buy more of them - den likte jeg! Hehe

  34. #234
    Junior Member
    Ble medlem
    Aug 2012
    Bosted
    Bergen
    Innlegg
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Azrael Vis post
    Snakket med noen jeg kjenner i redningsmanns miljøet nettopp. Det virker som de legger konkrete planer for at det kan bli et annet helikopeter enn NH90. Nå må de vel legge planer i alle tilfeller, men det kan jo hende at man har fått signaler som ikke er lekket ut ennå. SeaHawk virket som det stod på ønskelista deres. Var det SeaHawk'en som var "runner up" før man bestemte seg for NH90?

    Fregattene ble planlagt å ha Seahawk ombord. Så hangaren er designet for seahawk. men politikerne ville ha det nyeste og råeste, så derfor bestemte man seg for NH90. Men nå er det jo ikke sikkert vi får dem i det hele tatt. Med NH90 blir det trangt, og mener jeg TRANGT i hangar.

  35. #235
    Indtil Dovre falder!

  36. #236
    I denne artikkelen stod det at fabrikken enda ikke har mottat en formell henvendelse. Stemmer dette, mente jeg leste i et nylig presseoppslag at man nettopp hadde bedt om dette?

  37. #237
    Svart belte
    Ble medlem
    Nov 2010
    Bosted
    Vestenfor sol, østenfor måne.
    Innlegg
    8.765
    Italienere vet du, enten må du sende brevet sammen med penger, eller så må du feste det til et hestehode....

    spøk til side, viktig at man får gjennomført noe nå.

  38. #238
    http://m.vg.no/artikkel.php?artId=10046422

    Kun ett lynx i kontinuerlig beredskap

  39. #239
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.337
    Jeg foreslår at vi kjøper BlackHawk/Seahawk NÅ, og ikke venter til bæsjen evt. treffer vifta i Asia. For da vil de nok bli betydelig dyrere, samt at leveringstiden vil gå opp...
    two to the heart, one to the mind...

  40. #240
    Veteran
    Ble medlem
    May 2011
    Bosted
    I gassbua
    Innlegg
    1.392
    Enig, handling foran ord. Blackhawk/seahawk, bør bestilles asap. For omlag 2mrd kr, altså en tredjedel av det NH90 så langt har kostet, kan man få 20 maskiner. Noe som betyr at man har 6 helikoptre som kan fordeles til blant annet luftforsvaret, etter at marinen og KV har fått sine 14.

  41. #241
    Kjøp Blackhawk/Seahawk!!! Må vi få et regjeringsskifte før landets ledelse tar til vett?
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

  42. #242
    Svart belte
    Ble medlem
    Nov 2010
    Bosted
    Vestenfor sol, østenfor måne.
    Innlegg
    8.765
    Vet noen om norske teknikere har fått sertifisering på NH90?

  43. #243
    Svart belte
    Ble medlem
    Nov 2010
    Bosted
    Vestenfor sol, østenfor måne.
    Innlegg
    8.765
    Forøvrig kommer denne artikkelen med ny info om NH90!
    http://www.an.no/nyheter/article6258455.ece

    Norge bestilte allerede i 2001 14 kamphelikoptre av typen NH-90. Åtte av disse skulle brukes av Kystvakten, mens seks skulle serve fregattene. Foreløpig har Forsvaret kun fått ett av helikoptrene.

  44. #244
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.337
    Danskene har visstnok nettopp valgt MH-60R Seahawk som erstatning for Lynx
    two to the heart, one to the mind...

  45. #245
    Junior medlem
    Ble medlem
    Jan 2008
    Bosted
    Danmark
    Innlegg
    29
    DK har købt ni MR-60R, der skal leveres fra 2016. Disse helikoptere skal primært bruges ved Grønland og i internationale operationer.
    Den danske forsvarschef skriver:
    http://www2.forsvaret.dk/nyheder/nat...likoptere.aspx

    Mere information fra Forsvarets Materieltjeneste: http://forsvaret.dk/FMT/Nyt%20og%20P...likoptere.aspx

    Bred politisk støtte til købet: http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/11/21/142208.htm. SF er det danske SV.
    Sist endret av Claus madsen; 21-11-12 kl 22:24 Begrunnelse: Stavefejl

  46. #246
    NHIndustries (produsent av NH-90 helikoptera) skriv på si nettside at Noreg har mottatt det andre NH-90 helikopteret.

    http://www.nhindustries.com/publicat...0-NFH_394.html

    http://www.nhindustries.com/site/en/ref/home.html
    Sist endret av NOAH; 30-11-12 kl 13:56

  47. #247
    Er jo bra i og for seg, men vi er vel unnskyldt for å ikke sprette champagnen.

    Hvem er de tre staute i uniform?

  48. #248
    Han i midten heter Dyrdahl trur eg. To teknikkere og en systemoperatoer eller noe, tror ikke han til venstre har flygerving.

    Er foroevrig enig med danskene og svenskene. kjoep hyllevare foer det er forsent... Tenk alle de maskinene vi kunne kjoept for alle de pengene som er kasta bort paa NH-90...

  49. #249
    Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2005
    Bosted
    Rockville, MD. Erwin, TN.
    Innlegg
    3.951
    Det tredje er straks klar...

    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

  50. #250
    http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Sup...t-2808241.html

    Da har jeg et NH90 i nabolaget ser det ut som. Er smått bekymret for hvor mye støy det blir fra helikopterbasen på haakonsvern.

Side 5 av 7 FørsteFørste ... 34567 SisteSiste

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  
Se vår Statistikk . Militært diskusjonsforum. Diskuter forsvar, politikk, politi, opptak, utstyr og det øvrige nyhetsbildet.