Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her.

>> Har du sjekket ut vår lille nettbutikk? <<

Side 4 av 7 FørsteFørste ... 23456 ... SisteSiste
Viser resultatene 151 til 200 av 336

Tråd: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

  1. #151
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    11.584
    Noe i den duren i hvert fall. I utgangspunktet er det to temmelig forskjellige varianter av NH90, NFH (NATO Frigate Helicopter) og TTH (Tactical Transport Helicopter), den første til bruk som maritimt våpensystem på fregatter, den andre som taktisk transporthelikopter på land.

    I tillegg er det muligheter for en god del nasjonal skreddersying på disse to hovedmodellene. Standardversjonen av NFH er som sagt et våpensystem som kan integreres i fregattens våpensystem, når det gjelder anti-ubåt krigføring og anti-overflate krigføring (med størst vekt på det første), og dessuten kan drive SAR. Denne versjonen er den som egentlig ikke finnes ennå i operativ stand. Jeg regner med at det vanskeligste og dyreste her er på softwaresiden og ikke på hardewaresiden, da det meste av HW her er kjent "hyllevare". Til anti-ubåt er det snakk om sonarbøyer som kan slippes i havet, sannsynligvis også "dipping sonar" (sonar som kan senkes i en wire ned i sjøen) og magnetisk anomali-sensor. Som våpen er det Sting Ray torpedoer. Problemene er i følge media ikke sensorer eller våpen, men software som integrerer dem med hverandre og med fregattens våpen- og sensorsystemer via radiolink.

    Så vidt jeg forsto er NKVH-versjonen en forenklet utgave av NFH. Om en NKVH på stedet kan gjøres om til NFH ved å flytte om på en sensorpakke og laste opp software vet jeg ikke.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  2. #152
    Norsk havområde er stort, og på land er det jo kortere vei til flere helikoptere. De mindre helikoptrene fra f.eks Norsk Luftambulanse kan foreta redningsløft, typisk en kort vei fra et rasområde/fjellvegg og til nermeste vei. Man har også mulighet til å lande og gå til pasienten, som man av og til må gjøre selv med Sea King'en i dag, evt. ta med seg fjellredningsgruppe i helikopteret og sette de av så nær som mulig. De redningshelikoptrene som Forsvaret skal drive, synes jeg bør være en av de større alternativene siden de er mest kritiske når det gjelder å redde mange mennesker over lang avstand over kaldt hav. Da er det rekkevidde og løfteevne som blir de viktigste kriteriene, selvsagt begrenset av at "downwash" ikke må være latterlig kraftig og at det må kunne lande på platformer og sykehus.
    Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    Jeg synes også S92 ser mest passende ut som et norsk redningshelikopter, sånn rent visuelt. Mangler bare kulevinduer til observasjon, FLIR, og slikt. Men det mister jo sin fordel i løfteevne hvis det må fylles med antivibrasjonsgeneratorer eller rister pilotene i stykker.

  3. #153
    Veteran
    Ble medlem
    Jan 2005
    Bosted
    Grorud leir?
    Innlegg
    1.713
    Fra nrk.no:

    Nye redningshelikoptre i 2016
    Et samlet storting går inn for å anskaffe 16 nye redningshelikoptre til erstatning for de etter hvert svært tilårskomne Sea King-maskinene. De første skal leveres i 2016. Med dette innledes en ny fase, en frisk start på en anbuds- og kjøpsprosess som i årevis er blitt halt ut av utredninger og ESA-innvendinger. Stortinget vedtok helt tilbake i 2002 at Norge skulle ha nye redningshelikoptre.

    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7903630

  4. #154
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.337
    Sverige bestilte Blackhawk i oktober i fjor, og det første er levert og skal fly på mandag.

    15 maskiner, med deler, utstyr og logistikk for 546mill USD.
    two to the heart, one to the mind...

  5. #155
    Vi burde kjøpt den og hatt dem i luften...
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

  6. #156
    Norge har ansvaret for sjøredning i et større havområde enn Sverige da. Vi bør kanskje ha helikoptre som kan ta med flere folk og med lengre rekkevidde enn Sverige.

  7. #157
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.337
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tusseladd Vis post
    Norge har ansvaret for sjøredning i et større havområde enn Sverige da. Vi bør kanskje ha helikoptre som kan ta med flere folk og med lengre rekkevidde enn Sverige.
    Dette var vel ikke akkurat redningshelikoptre...

    Dessuten, så fatter jeg ikke poenget med store redningshelikoptre. Rekkevidde er bra, det er sant, men hvorfor ha plass til over 20 skibbrudne ombord, når man heller burde sende to eller flere helikoptre når det er aktuelt.
    Selv om de ikke skulle ankomme samtidig, så vil nok helikopter nr 2 ankomme før helikopter nr 1 er fullt, ergo betyr det at man vil kunne berge flere personer på kortere tid. Noe som er svært viktig i våre farvann.
    two to the heart, one to the mind...

  8. #158
    Veteran
    Ble medlem
    Jun 2006
    Bosted
    Setesdalen
    Innlegg
    961
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Dette var vel ikke akkurat redningshelikoptre...

    Dessuten, så fatter jeg ikke poenget med store redningshelikoptre. Rekkevidde er bra, det er sant, men hvorfor ha plass til over 20 skibbrudne ombord, når man heller burde sende to eller flere helikoptre når det er aktuelt.
    Selv om de ikke skulle ankomme samtidig, så vil nok helikopter nr 2 ankomme før helikopter nr 1 er fullt, ergo betyr det at man vil kunne berge flere personer på kortere tid. Noe som er svært viktig i våre farvann.
    Enig!
    Har tro på at volum av helikopter kontra massiv kapasitet pr maskin er en stor fordel for Norge. Kanskje det på sikt vil gjøre helikoptertjenesten rimeligere å drive også?

  9. #159
    Ah, nei det var ikke til redning, beklager.

    Slik det er i dag, er det ikke sikkert det er mer enn en flyklar maskin og mannskap på hver base, og det kan være over en times flytid mellom hver base, så det kan være bra å få med så mange som man kan på første tur. Da kan det vel være bra å ha to mindre helikoptre med stor rekkevidde men mindre løfteevne. Fordelen med å være to er at man kan dekke et større søkeområde.

  10. #160
    Veteran
    Ble medlem
    Jan 2005
    Bosted
    Grorud leir?
    Innlegg
    1.713
    En kort film om svenskenes nye helikoptre:
    http://www.youtube.com/watch?v=JsOAf...ature=youtu.be

  11. #161
    Veteran
    Ble medlem
    Jun 2006
    Bosted
    Setesdalen
    Innlegg
    961
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dommern Vis post
    En kort film om svenskenes nye helikoptre:
    http://www.youtube.com/watch?v=JsOAf...ature=youtu.be
    Ja, så enkelt og kjapt kan det gjøres..

  12. #162
    Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2005
    Bosted
    Rockville, MD. Erwin, TN.
    Innlegg
    3.951
    Sitat Opprinnelig skrevet av onkel smerte Vis post
    Ja, så enkelt og kjapt kan det gjøres..
    Ja, i Sverige....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

  13. #163
    Veteran
    Ble medlem
    Jun 2006
    Bosted
    Setesdalen
    Innlegg
    961
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII Vis post
    Ja, i Sverige....
    Ja, det er det jeg mener. Vi er ganske like i bunn og grunn, så dette burde vi fått til her på bruket også. På tide og innse at helikopter er et ganske viktig og etterhvert vanlig verktøy i de fleste land. (ja, jeg vet at sverige ikke har de samme kravene og behovene som vi har, det er prosessen jeg vil kopiere)

  14. #164
    Men prosessen er jo en heeelt annen. Her har man bestemt seg for en modell, omtrent fra starten. Når offentlige etater i Norge skal anskaffe noe, så skal det defineres hvilke egenskaper man trenger. Det gjør det veldig ryddig og alle produsenter har "like" muligheter til å i møtekomme kravene, men trenger man til en hver tid å ha et helt eget behov? Det ender jo aldri opp i noe helt særnorsk uansett..
    Si vis pacem, para bellum.

  15. #165
    Naa har da NH-90 vist seg aa ha mer troebbel enn bra...

    Ser mange rakker ned pa S-92 fra Sikorsky, men det er en flott og bra maskin med den typen kapasitet som vi satte krav om tidligere, saa hvorfor ikke velge noe som faktisk er i bruk?

    EC-225 osv, har faktisk ikke samme kapasitet, og er stort sett en modifisert 332 super puma, mens 92'en er ett nybygd.

    Naa er NH-90 (Foerste del) saa lang bak programmet at vi burde faatt pengene tilbake...
    Cheers
    H.
    Edit
    Er foroevrig helikopterpilot...

  16. #166
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.337
    Sitat Opprinnelig skrevet av 21 MTB Vis post
    Naa har da NH-90 vist seg aa ha mer troebbel enn bra...

    Ser mange rakker ned pa S-92 fra Sikorsky, men det er en flott og bra maskin med den typen kapasitet som vi satte krav om tidligere, saa hvorfor ikke velge noe som faktisk er i bruk?

    EC-225 osv, har faktisk ikke samme kapasitet, og er stort sett en modifisert 332 super puma, mens 92'en er ett nybygd.

    Naa er NH-90 (Foerste del) saa lang bak programmet at vi burde faatt pengene tilbake...
    Cheers
    H.
    Edit
    Er foroevrig helikopterpilot...
    S92 hadde vært flott, hadde det ikke vært for at den rister pilotene i hjel...
    two to the heart, one to the mind...

  17. #167
    Svart belte
    Ble medlem
    Mar 2007
    Bosted
    Der boblene kommer fra
    Innlegg
    10.620
    S-92 ødelegger folk og utstyr, EC-225 er som du sier bare en versjon av Puma.
    Ferdig

  18. #168
    Naa flys da S-92 over hele verden, og ja, den rister mye, og braaker mye, men det er ting som jobbes med paa full spreng hos fabrikanten. Foroevrig saa floey gutta rund i UH-1B i mange aar, og den rister da ikke saa rent lite den heller, Flyr samma opplegget (Bell 212) her i Canada, og vi flyr jaggu fler timer i aaret enn folk i Forsvaret gjoer hjemme, uten att vi blir syke eller skadelidende av det Naar det gjelder stoey saa har da FMI sagt klart og tydelig at HJELM og OEREPROPPER er eneste fikset, som forsvarsfolket er paabudt, men sivilistene hjemme er for fisefine til aa greie (for varmt, ubehagelig etc).

    Tyskland og Australia er blandt de som har mottatt NH-90 TTH og de har KUN hatt troebbel, faktisk saa mye i Australia at maskinene har staat mer paa bakken en de har floeyet.


    Pr I dag saa har vel S-92 floeyet opp mot 100.000 timer. Det begynner da aa bli litt erfaring paa maskina. Folk oppe i traaden klaga over at doera var for liten, men de faar da folk i baare inn i maskina her i Canada. Cougar har en SAR maskin i St. John's i TILLEGG til de CH-149 (AW101) som staar bare ett par hundre mil unna i Gander. Problemet er vel heller at de som den gang valget ble tatt syns det nye 'plastikk-helikoptret' var saa fantastisk flott at de ble trangsynt.

    Naar det DEN GANG var mulig aa faa SH-60/MH-60R evt lignende hawk modell til fregatt/kystvakt, saa ble det mer en prestisjesak aa IKKE kjoepe amerikansk, men heller holde ved vaare broedre i EU som vi ikke engang er medlem av. nNoe de tre/to andre landene er.

    Danskene trakk seg ut og kjoepte britisk/italiensk, ikke det beste valget kanskje, men gangbart.

    Vi maa kanskje tenke at likt er billig, men ikke altid det beste naar en tenker paa oppdrag.

    For SAR saa er kravet LANG rekkevidde. Tenk da Maxim Gorkij, som jo var et stort opplegg, med Sea King fra Banak og Bodoe (3 stykker!) med en ekstra Bodoe maskin paa Banak, og en fra Oerland til Bodoe, Sysselmanns maskin fra Svalbard og Lynx fra KV Senja.
    En maa ogsaa kunne laste opp mer enn 5/6 pax, saa da er kanskje ikke US navy sin HAWK saa bra lenger, men USAF sin funker jo helt fint til aa ta opp 10 stykken i, evt mer hvis det maa.

    Tingene finns tilgjengelige, men vi som 'Verdensnasjon' kan jo ikke bli sett aa kjoepe hyllevare, og dermed fallt valget paa "Jesus" som vi naa har faatt EN av, kun 6 aar forsinket...

    Cheers
    H.

  19. #169
    Hadde det vært en idè med innkjøp av ett KC-130 (http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_KC-130), operert av 335 skv med fremskutt base på Andøya? Ville det løst noen floker mtp rekkevidde?
    Indtil Dovre falder!

  20. #170
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2006
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    4.570
    Mange av oljeplattformene som det også trengs range for å ha nok on-station tid på ligger jo såpass langt sør at flytiden fra andøya og ned blir noe lang kanskje? Og kan et slikt fly så på beredskap fullt tanket? Virker risikabelt.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

  21. #171
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds Vis post
    Mange av oljeplattformene som det også trengs range for å ha nok on-station tid på ligger jo såpass langt sør at flytiden fra andøya og ned blir noe lang kanskje? Og kan et slikt fly så på beredskap fullt tanket? Virker risikabelt.
    Er ikke kjent med organiseringen som ligger bak å ha tankfly klare på den måten, men vet at US Coast Guard har slike fly og bruker dem til nettopp det formålet, så det må vel la seg gjør.
    Flyet kunne for eksempel brukes av 335skv for øvingsflyging med last ombord.

    Noen mulighet for å se på ettertanking ombord på plattformer da? Er klar over at den idèen faller i (olje)grus om det bare er en enslig plattform med ingen andre i hundre mils omkrets som plutselig velter.
    Alternativt stasjonere enda et KC-130 på Sola?

    Synes i det minste at et fremtidig redningshelikopter bør kunne mellomlande på fregatt/KV fartøy med fasiliteter for etterfylling om nødvendig.
    Sist endret av PF; 22-12-11 kl 22:20
    Indtil Dovre falder!

  22. #172
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.337
    Oljeselskapene leier inn private redningshelikoptre, så i utgangspunktet er de selvhjulpne.

    Angående rekkevidde, så kan helikoptre strengt tatt "bunkre" selv fra skip som ikke har landingsplattform, ved at de heiser opp en slange.
    two to the heart, one to the mind...

  23. #173
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2006
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    4.570
    Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    Synes i det minste at et fremtidig redningshelikopter bør kunne mellomlande på fregatt/KV fartøy med fasiliteter for etterfylling om nødvendig.
    Unødvendig å fly innom kaien på håkonsvern hvor de sikkert ligger
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

  24. #174
    http://www.aftenbladet.no/nyheter/po...l#.Tz04tVHwF8G

    Fire kandidater etter Sea King

    I går inviterte Justis- og beredskapsdepartementet fire utenlandske helikopterprodusenter til å gi anbud på nye redningshelikoptre.
    Indtil Dovre falder!

  25. #175
    Veteran
    Ble medlem
    Apr 2011
    Bosted
    KO.
    Innlegg
    607
    Det må være et sant helvete å skulle selge helikoptre/fly/whatever til nasjonen Norge, de selgerne bør ha all verdens hav av tålmodighet...

  26. #176
    Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    Det må være et sant helvete å skulle selge helikoptre/fly/whatever til nasjonen Norge, de selgerne bør ha all verdens hav av tålmodighet...
    Må glise når jeg leser denne kommentaren... For det virker unektelig utrolig omstendelig; får assosiasjoner til Vingle-Petter som ALDRI klarer å bestemme seg.

  27. #177
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2006
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    4.570
    Synes det er mest dristig å tro at disse helikoptrene skal være klare om drøye tre år..
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

  28. #178
    Dersom eg har forstått prosessen med å kjøpe redninghelikopter rett, så hadde Norge opsjon på å kjøpe eit antal NH90 til bruk som redningshelikopter. Etter som eg har forstått så sa regjeringa for ein del år sidan opp denne opsjonen på grunn av at NH90 ikkje stetta krava som Norge har til eit redningshelikopter. Likevel er det no slik at NH90 er eit av dei prekvalifiserte helikoptera som kan ende opp som redningshelikopter. Er det noko som er endra, enten på helikopteret eller med krava, sidan det no tydlegvis kan vere aktuelt likevel? - Nokon som veit?
    Personleg trur eg at det er dette helikopteret som vinn fram, både på grunn av størrelse, og på grunn av synergieffekten med kystvakt og fregatthelikoptera. Eg trur det vil vere rimlegare for nasjonen Norge å drifte ein helikopter type, og dette helikopteret ser ut til å vere ei brukarvennleg og tilpassingsdyktig maskin. Når det gjeld forsenkingane og feila som har vore på KV/fregatt maskinene, så har jo leverandøren jobba mykje med det og det er vel all grunn til å tru at eventuelle SAR maskiner skal kunne leverast nokonlunde smertefritt....

    http://www.tu.no/motor/article284608.ece
    http://www.tu.no/motor/article296862.ece
    Sist endret av NOAH; 18-02-12 kl 23:48

  29. #179
    Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor Black Hawk eller Sea Hawk ikke er godt nok for oss i Norge? Eller i det minste en maskin som eksister og er i bruk. Man kan jo diskutere seg i hel om ulike specs, og hvordan NH 90 er ment å prestere, men dette er jo gjennomprøvde og forholdvis billige maskiner som vi garantert ikke brenner oss på å kjøpe. Hva er feil med hyllevare for en gangs skyld. Hvem er det egentlig som har det politisk ansvaret for denne molboprosessen av et helikoperkjøp? For det skal jeg huske på ved neste valg.

  30. #180
    Svart belte
    Ble medlem
    Nov 2010
    Bosted
    Vestenfor sol, østenfor måne.
    Innlegg
    8.765
    Politiske ansvaret? tja, samtlige regjeringer(og samtlige storting også forsåvidt) fra midten av 90-tallet.

    Sea hawk feiler vel, om jeg nå husker riktig, på antall personer i kabin da den bare tar 10(?) stykk.

  31. #181
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.337
    Ideelt sett burde man nok hatt to forskjellige maskiner.

    En stor med lang rekkevidde, og en mindre med kortere rekkevidde.

    For nr 1 burde Osprey faktisk være ganske interessant. Om man hadde 6 stk, og utplasserte disse strategisk, to og to, så skulle man nok kunne dekke svært store områder på kortere tid enn noe annet.

    For nr 2 burde man vurdere Seahawk, S92 og EC225, som er mindre og hendigere, og ikke minst billige i drift.
    two to the heart, one to the mind...

  32. #182
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Ideelt sett burde man nok hatt to forskjellige maskiner.

    En stor med lang rekkevidde, og en mindre med kortere rekkevidde.

    For nr 1 burde Osprey faktisk være ganske interessant. Om man hadde 6 stk, og utplasserte disse strategisk, to og to, så skulle man nok kunne dekke svært store områder på kortere tid enn noe annet.

    For nr 2 burde man vurdere Seahawk, S92 og EC225, som er mindre og hendigere, og ikke minst billige i drift.
    Nesten enig.
    1. Chinook, Japan har en variant med mulighet for interne tanker.
    2. Seahawk er helikopteret som burde stå på fregattene, Jayhawk er rednings og kystvakt -maskin.

    Hadde man hatt mer styring på prosjektet og kjøpt maskiner for 10 år siden, hadde man sikkert fløyet Superpuma i dag, sikkert ikke best men bra nok.
    Død ved Kølle!

  33. #183
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.337
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Nesten enig.
    1. Chinook, Japan har en variant med mulighet for interne tanker.
    2. Seahawk er helikopteret som burde stå på fregattene, Jayhawk er rednings og kystvakt -maskin.

    Hadde man hatt mer styring på prosjektet og kjøpt maskiner for 10 år siden, hadde man sikkert fløyet Superpuma i dag, sikkert ikke best men bra nok.
    1: Chinook burde være bra ja, men Osprey har overtaket når det gjelder både rekkevidde og hastighet, og det skal man ikke kimse av når det gjelder sjøredning i kalde farvann.

    2: Mente Jayhawk ja. (Er egentlig ikke helikopternerd)
    two to the heart, one to the mind...

  34. #184
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    1: Chinook burde være bra ja, men Osprey har overtaket når det gjelder både rekkevidde og hastighet, og det skal man ikke kimse av når det gjelder sjøredning i kalde farvann.

    2: Mente Jayhawk ja. (Er egentlig ikke helikopternerd)

    Chinook og Osprey er forholdvis store og tunge maskiner - husk at redningshelikopterene skal kunne lande på sjukehus rundt omkring i Norge. Der er det begrensa med plass, og vektbegrensinger.
    Forutsetter store ombygginger på landingsplasser dette, eller omlasting av pasienter til mindre helikoter eller ambulansebil.

  35. #185
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.337
    Sitat Opprinnelig skrevet av NOAH Vis post
    Chinook og Osprey er forholdvis store og tunge maskiner - husk at redningshelikopterene skal kunne lande på sjukehus rundt omkring i Norge. Der er det begrensa med plass, og vektbegrensinger.
    Forutsetter store ombygginger på landingsplasser dette, eller omlasting av pasienter til mindre helikoter eller ambulansebil.
    Om man har de store maskinene stasjonert tre steder i Norge, i tilknytning til større sykehus, så bør kostnadene være overkommelige.
    two to the heart, one to the mind...

  36. #186
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    17.565
    At de er stasjonert ved store sykehus betyr ikke at de alltid skal lande der med pasienter. Spesialiteter, pågang på de aktuelle sykehusene, hvor hendelsene skjer og behovene til pasientene kan selvsagt bringe de til andre sykehus. Akkurat som idag.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

  37. #187
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.337
    Selvfølgelig. Men med en tung/lett helikopterflåte, så slipper stort sett de største helikoptrene å lande på småsykehus uten at det virkelig brenner på dass. Og da bør sutrete naboer kunne klare å holde kjeften lukket (sutrete naboer er noe av det aller mest kostnadskrevende her i landet)
    two to the heart, one to the mind...

  38. #188
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    17.565
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Selvfølgelig. Men med en tung/lett helikopterflåte, så slipper stort sett de største helikoptrene å lande på småsykehus uten at det virkelig brenner på dass. Og da bør sutrete naboer kunne klare å holde kjeften lukket (sutrete naboer er noe av det aller mest kostnadskrevende her i landet)
    Et ambulansehelikopter har på en måte naturen "brenner på dass". Det handler forøvrig ikke om sutrete naboer, men vektbelastning og størrelse på helipad'er.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

  39. #189
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.337
    http://www.youtube.com/watch?v=SWb40UEXGMU

    Som du ser, så trenger ikke helikoptre hele helipaden, og heller ikke legge hele vekten nedpå.
    two to the heart, one to the mind...

  40. #190
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    17.565
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    http://www.youtube.com/watch?v=SWb40UEXGMU

    Som du ser, så trenger ikke helikoptre hele helipaden, og heller ikke legge hele vekten nedpå.
    Ærlig talt. Vet du plutselig bedre enn alt av akutt- og helikoptermiljø om behovene her nå? Jeg vet at det går an å drive rocknroll med lasting av helikoptre og håndtering av sårede når det er nødvendig - det har jeg selv gjort. Men man bygger ikke for å gjøre slik. Selvsagt. Her bommet du, og det er greit å bomme av og til. La debatten gå fremover ved å bare legge det bak oss - og være med på at redningshelikoptre vi kjøper må kunne lande ved norske sykehus.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

  41. #191
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.337
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Ærlig talt. Vet du plutselig bedre enn alt av akutt- og helikoptermiljø om behovene her nå? Jeg vet at det går an å drive rocknroll med lasting av helikoptre og håndtering av sårede når det er nødvendig - det har jeg selv gjort. Men man bygger ikke for å gjøre slik. Selvsagt. Her bommet du, og det er greit å bomme av og til. La debatten gå fremover ved å bare legge det bak oss - og være med på at redningshelikoptre vi kjøper må kunne lande ved norske sykehus.
    Jeg har ikke sagt at helikopterene ikke må kunne lande ved sykehusene. Jeg har sagt at de største helikopterene ikke nødvendigvis må kunne lande konvensjonelt ved småsykehusene, men mener at de mindre helikoptrene må kunne det. Bakgrunnen for å mene dette er at de største helikopterene hovedsaklig bør brukes til langdistanse sjø-redninger (hvor hypotermi, blødninger og brudd, brann og røykskader er vanligst, og søk, slik at man unngår at de store helikoptrene rutinemessig bruker for små helipader.

    Når man en gang bygger nye helipader, så bør man dimensjonere de til de største helikoptrene uansett.
    two to the heart, one to the mind...

  42. #192
    Enig med deg angående dimensjonering av helipader.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

  43. #193
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    11.584
    Osprey har en temmelig ekstrem downwash som kan gjøre den lite egnet til redning.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  44. #194
    Senior Member
    Ble medlem
    Jun 2007
    Bosted
    Where i lay my head is home
    Innlegg
    1.526
    http://www.tu.no/motor/article298814.ece

    Og mens vi venter
    "Forsvaret lager kriseløsninger for at Sea King-redningshelikoptrene skal holdes i lufta til de fyller 50 år"
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

  45. #195
    Spørs om NH 90 helikoptrene etterhvert må brukes i redningstjenesten istedet for det de egentlig skal brukes til. Når de etterhvert blir levert.

  46. #196
    http://www.tu.no/motor/article298274.ece

    Anskaffelsesprosjektet Nawsarh har prekvalifisert AgustaWestland (AW101) Eurocopter (EC225/725), NHIndustries (NH90) og Sikorsky (S-92).

    Eurocopter har levert alle de sivile redningshelikoptrene som finnes her til lands per i dag i forbindelse med oljeselskapene pålagte beredskap: Fire EC225 på henholdsvis Statfjord B, Oseberg, i Bergen og i Hammerfest. I tillegg finnes tre av forgjengeren AS332L1 på Ekofisk, Heidrun og i Longyearbyen.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

  47. #197
    Las for ei tid sidan ei hovedoppgåve frå luftkrigsskulen som heitte “NH-90 som utvidet våpen- og
    sensorplattform” (søkbar på nettet) Denne hovedoppgåva drøfta moglegheita for å nytte NH-90 som ei erstatning for kampfly i enkelte høve. Spesielt mot sjømål og landmål, der helikopteret var oppsatt med NSM og/eller Hellfire, konkluderte oppgåva med at dette kunne vere ei effektiv løysing. Kanskje det kunne vere lurt å opprette ein skavdron med helikopter som var bestykka på denne måten? Ikkje som ei alternativ til kampfly, men som eit svært potent tillegg?

  48. #198
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    17.565
    Utfordringen med kamphelikoptre er at de er utsatt ift fiendens mottiltak. Fra lufttrusler må de ha beskyttelse av egne kampfly og fra bakke er det egentlig ikke mulig å beskytte seg helt. Flares, taktisk flygning etc er selvfølgelig viktig, men hvis de må gå så taktisk til verks at de bare er en flygende stridsvogn - så er det både billigere og enklere å ha en stridsvogn.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

  49. #199
    Oppsatt med NSM ville rekkevidda til eit helikopter vere ganske lang. Så lang at helikopteret i mange tilfelle var utanfor rekkevidde for eventuelle mottiltak. Mot kampfly er det sjølvsagt rimelig vanskeleg, men mot andre mål, spesielt mindre sjømål, kunne det vere effektivt. I høve ei stridsvogn er det mogleg det er dyrare, men ei stridsvogn kan som kjent berre brukast på land.

  50. #200
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    17.565
    Hvilke fordeler har et helikopter på sjøen ift kampfly? Vet ikke om noen som har slik anvendelse av helikoptre - de som har helikoptre som våpenplattform har det for å støtte hærstyrker eller gjennomføre angrep på dypet på land.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Side 4 av 7 FørsteFørste ... 23456 ... SisteSiste

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  
Se vår Statistikk . Militært diskusjonsforum. Diskuter forsvar, politikk, politi, opptak, utstyr og det øvrige nyhetsbildet.