Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 10 av 18 FørsteFørste ... 89101112 ... SisteSiste
Viser resultatene 181 til 200 av 353
Kjøp bøker hos

Tråd: Nytt helikopter - Kjøper vi riktig?

  1. Post ID# 1066988 #181
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.404
    Ideelt sett burde man nok hatt to forskjellige maskiner.

    En stor med lang rekkevidde, og en mindre med kortere rekkevidde.

    For nr 1 burde Osprey faktisk være ganske interessant. Om man hadde 6 stk, og utplasserte disse strategisk, to og to, så skulle man nok kunne dekke svært store områder på kortere tid enn noe annet.

    For nr 2 burde man vurdere Seahawk, S92 og EC225, som er mindre og hendigere, og ikke minst billige i drift.
    two to the heart, one to the mind...

  2. Post ID# 1067021 #182
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Ideelt sett burde man nok hatt to forskjellige maskiner.

    En stor med lang rekkevidde, og en mindre med kortere rekkevidde.

    For nr 1 burde Osprey faktisk være ganske interessant. Om man hadde 6 stk, og utplasserte disse strategisk, to og to, så skulle man nok kunne dekke svært store områder på kortere tid enn noe annet.

    For nr 2 burde man vurdere Seahawk, S92 og EC225, som er mindre og hendigere, og ikke minst billige i drift.
    Nesten enig.
    1. Chinook, Japan har en variant med mulighet for interne tanker.
    2. Seahawk er helikopteret som burde stå på fregattene, Jayhawk er rednings og kystvakt -maskin.

    Hadde man hatt mer styring på prosjektet og kjøpt maskiner for 10 år siden, hadde man sikkert fløyet Superpuma i dag, sikkert ikke best men bra nok.
    Død ved Kølle!

  3. Post ID# 1067121 #183
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.404
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Nesten enig.
    1. Chinook, Japan har en variant med mulighet for interne tanker.
    2. Seahawk er helikopteret som burde stå på fregattene, Jayhawk er rednings og kystvakt -maskin.

    Hadde man hatt mer styring på prosjektet og kjøpt maskiner for 10 år siden, hadde man sikkert fløyet Superpuma i dag, sikkert ikke best men bra nok.
    1: Chinook burde være bra ja, men Osprey har overtaket når det gjelder både rekkevidde og hastighet, og det skal man ikke kimse av når det gjelder sjøredning i kalde farvann.

    2: Mente Jayhawk ja. (Er egentlig ikke helikopternerd)
    two to the heart, one to the mind...

  4. Post ID# 1067387 #184
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    1: Chinook burde være bra ja, men Osprey har overtaket når det gjelder både rekkevidde og hastighet, og det skal man ikke kimse av når det gjelder sjøredning i kalde farvann.

    2: Mente Jayhawk ja. (Er egentlig ikke helikopternerd)

    Chinook og Osprey er forholdvis store og tunge maskiner - husk at redningshelikopterene skal kunne lande på sjukehus rundt omkring i Norge. Der er det begrensa med plass, og vektbegrensinger.
    Forutsetter store ombygginger på landingsplasser dette, eller omlasting av pasienter til mindre helikoter eller ambulansebil.

  5. Post ID# 1067388 #185
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.404
    Sitat Opprinnelig skrevet av NOAH Vis post
    Chinook og Osprey er forholdvis store og tunge maskiner - husk at redningshelikopterene skal kunne lande på sjukehus rundt omkring i Norge. Der er det begrensa med plass, og vektbegrensinger.
    Forutsetter store ombygginger på landingsplasser dette, eller omlasting av pasienter til mindre helikoter eller ambulansebil.
    Om man har de store maskinene stasjonert tre steder i Norge, i tilknytning til større sykehus, så bør kostnadene være overkommelige.
    two to the heart, one to the mind...

  6. Post ID# 1067389 #186
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    18.050
    At de er stasjonert ved store sykehus betyr ikke at de alltid skal lande der med pasienter. Spesialiteter, pågang på de aktuelle sykehusene, hvor hendelsene skjer og behovene til pasientene kan selvsagt bringe de til andre sykehus. Akkurat som idag.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

  7. Post ID# 1067413 #187
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.404
    Selvfølgelig. Men med en tung/lett helikopterflåte, så slipper stort sett de største helikoptrene å lande på småsykehus uten at det virkelig brenner på dass. Og da bør sutrete naboer kunne klare å holde kjeften lukket (sutrete naboer er noe av det aller mest kostnadskrevende her i landet)
    two to the heart, one to the mind...

  8. Post ID# 1067417 #188
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    18.050
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Selvfølgelig. Men med en tung/lett helikopterflåte, så slipper stort sett de største helikoptrene å lande på småsykehus uten at det virkelig brenner på dass. Og da bør sutrete naboer kunne klare å holde kjeften lukket (sutrete naboer er noe av det aller mest kostnadskrevende her i landet)
    Et ambulansehelikopter har på en måte naturen "brenner på dass". Det handler forøvrig ikke om sutrete naboer, men vektbelastning og størrelse på helipad'er.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

  9. Post ID# 1067428 #189
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.404
    http://www.youtube.com/watch?v=SWb40UEXGMU

    Som du ser, så trenger ikke helikoptre hele helipaden, og heller ikke legge hele vekten nedpå.
    two to the heart, one to the mind...

  10. Post ID# 1067432 #190
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    18.050
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    http://www.youtube.com/watch?v=SWb40UEXGMU

    Som du ser, så trenger ikke helikoptre hele helipaden, og heller ikke legge hele vekten nedpå.
    Ærlig talt. Vet du plutselig bedre enn alt av akutt- og helikoptermiljø om behovene her nå? Jeg vet at det går an å drive rocknroll med lasting av helikoptre og håndtering av sårede når det er nødvendig - det har jeg selv gjort. Men man bygger ikke for å gjøre slik. Selvsagt. Her bommet du, og det er greit å bomme av og til. La debatten gå fremover ved å bare legge det bak oss - og være med på at redningshelikoptre vi kjøper må kunne lande ved norske sykehus.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

  11. Post ID# 1067435 #191
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Bosted
    Rogaland
    Innlegg
    2.404
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Ærlig talt. Vet du plutselig bedre enn alt av akutt- og helikoptermiljø om behovene her nå? Jeg vet at det går an å drive rocknroll med lasting av helikoptre og håndtering av sårede når det er nødvendig - det har jeg selv gjort. Men man bygger ikke for å gjøre slik. Selvsagt. Her bommet du, og det er greit å bomme av og til. La debatten gå fremover ved å bare legge det bak oss - og være med på at redningshelikoptre vi kjøper må kunne lande ved norske sykehus.
    Jeg har ikke sagt at helikopterene ikke må kunne lande ved sykehusene. Jeg har sagt at de største helikopterene ikke nødvendigvis må kunne lande konvensjonelt ved småsykehusene, men mener at de mindre helikoptrene må kunne det. Bakgrunnen for å mene dette er at de største helikopterene hovedsaklig bør brukes til langdistanse sjø-redninger (hvor hypotermi, blødninger og brudd, brann og røykskader er vanligst, og søk, slik at man unngår at de store helikoptrene rutinemessig bruker for små helipader.

    Når man en gang bygger nye helipader, så bør man dimensjonere de til de største helikoptrene uansett.
    two to the heart, one to the mind...

  12. Post ID# 1067485 #192
    Enig med deg angående dimensjonering av helipader.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

  13. Post ID# 1067568 #193
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Innlegg
    12.197
    Osprey har en temmelig ekstrem downwash som kan gjøre den lite egnet til redning.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

  14. Post ID# 1069259 #194
    Senior Member
    Ble medlem
    Jun 2007
    Bosted
    Where i lay my head is home
    Innlegg
    1.526
    http://www.tu.no/motor/article298814.ece

    Og mens vi venter
    "Forsvaret lager kriseløsninger for at Sea King-redningshelikoptrene skal holdes i lufta til de fyller 50 år"
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

  15. Post ID# 1069262 #195
    Spørs om NH 90 helikoptrene etterhvert må brukes i redningstjenesten istedet for det de egentlig skal brukes til. Når de etterhvert blir levert.
    everybody is somebodys fool

  16. Post ID# 1069340 #196
    http://www.tu.no/motor/article298274.ece

    Anskaffelsesprosjektet Nawsarh har prekvalifisert AgustaWestland (AW101) Eurocopter (EC225/725), NHIndustries (NH90) og Sikorsky (S-92).

    Eurocopter har levert alle de sivile redningshelikoptrene som finnes her til lands per i dag i forbindelse med oljeselskapene pålagte beredskap: Fire EC225 på henholdsvis Statfjord B, Oseberg, i Bergen og i Hammerfest. I tillegg finnes tre av forgjengeren AS332L1 på Ekofisk, Heidrun og i Longyearbyen.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

  17. Post ID# 1070065 #197
    Las for ei tid sidan ei hovedoppgåve frå luftkrigsskulen som heitte “NH-90 som utvidet våpen- og
    sensorplattform” (søkbar på nettet) Denne hovedoppgåva drøfta moglegheita for å nytte NH-90 som ei erstatning for kampfly i enkelte høve. Spesielt mot sjømål og landmål, der helikopteret var oppsatt med NSM og/eller Hellfire, konkluderte oppgåva med at dette kunne vere ei effektiv løysing. Kanskje det kunne vere lurt å opprette ein skavdron med helikopter som var bestykka på denne måten? Ikkje som ei alternativ til kampfly, men som eit svært potent tillegg?

  18. Post ID# 1070068 #198
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    18.050
    Utfordringen med kamphelikoptre er at de er utsatt ift fiendens mottiltak. Fra lufttrusler må de ha beskyttelse av egne kampfly og fra bakke er det egentlig ikke mulig å beskytte seg helt. Flares, taktisk flygning etc er selvfølgelig viktig, men hvis de må gå så taktisk til verks at de bare er en flygende stridsvogn - så er det både billigere og enklere å ha en stridsvogn.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

  19. Post ID# 1070072 #199
    Oppsatt med NSM ville rekkevidda til eit helikopter vere ganske lang. Så lang at helikopteret i mange tilfelle var utanfor rekkevidde for eventuelle mottiltak. Mot kampfly er det sjølvsagt rimelig vanskeleg, men mot andre mål, spesielt mindre sjømål, kunne det vere effektivt. I høve ei stridsvogn er det mogleg det er dyrare, men ei stridsvogn kan som kjent berre brukast på land.

  20. Post ID# 1070076 #200
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Bosted
    Stavanger
    Innlegg
    18.050

    Hvilke fordeler har et helikopter på sjøen ift kampfly? Vet ikke om noen som har slik anvendelse av helikoptre - de som har helikoptre som våpenplattform har det for å støtte hærstyrker eller gjennomføre angrep på dypet på land.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Side 10 av 18 FørsteFørste ... 89101112 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •