Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 28 av 29 FørsteFørste ... 1826272829 SisteSiste
Viser resultatene 541 til 560 av 562
Kjøp bøker hos

Tråd: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

1. Post ID# 1067820 #541
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Biggs Vis post
    Varselskudd er vel ikke et kriterie for å påberope seg nødverge?
    Nei. Men det kan godt hende det er blitt lært slik som en vaktinstruks eller noe sånn. 45 grader er jo ganske infanterisikkert på å ikke treffe folk, og i en portvakt i Norge vil nok ett varselskudd uansett retning ha effekt ...Ellers har jeg lært meg at varselskudd skal settes slik at rikosjetten med høy sannsynlighet ikke skal treffe noen - men at varselskudd ikke benyttes før man kunne brukt rettet ild. Og det skal settes rimelig nært når mulig - feks en husvegg, et kjøretøy eller lignende. Synlig treff i noe er bra.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

2. Post ID# 1078169 #542
    http://www.isaf.nato.int/article/new...in-faryab.html

Ikke et kvidder fra forsvaret, så er vel gjerne andre koalisjonsstyrker som har vært involvert?

3. Post ID# 1078170 #543
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    http://www.isaf.nato.int/article/new...in-faryab.html

Ikke et kvidder fra forsvaret, så er vel gjerne andre koalisjonsstyrker som har vært involvert?
    Uhm... kanskje ikke så rart, når vi ikke har hatt en Task Unit i Faryab siden desember i fjor?

4. Post ID# 1078171 #544
    AGR416
    Guest
    Vi har stridende personell i Faryab for øyeblikket, og en ny kontigent med samme type styrker som deployerer om ikke så alt for lenge, som støtter Latvisk TU. I tillegg er PRT MM fortsatt norsk ledet.
    Sist endret av AGR416; 06-05-12 kl 22:07

5. Post ID# 1078184 #545
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Vi har stridende personell i Faryab for øyeblikket, og en ny kontigent med samme type styrker som deployerer om ikke så alt for lenge, som støtter Latvisk TU. I tillegg er PRT MM fortsatt norsk ledet.
    Ja, riktig, vi har blandt annet Sierra og STING, som inngår i den latviske Task Uniten. My bad.

6. Post ID# 1080449 #546
    Regjeringen har besluttet at norsk-ledede PRT Maimanah i Afghanistan skal avvikles senest innen utgangen av oktober 2012
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/...html?id=682680

7. Post ID# 1080478 #547
    Noen som vet hvorfor ISAF plutselig fikk det for seg at Norge måtte ut av Faryab på så kort varsel? Hvem tar over sikkerhetsansvaret fra og med oktober, afghanerene selv?

8. Post ID# 1080480 #548
    Global moderator
    Ble medlem
    Oct 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av berlinerblaa Vis post
    Noen som vet hvorfor ISAF plutselig fikk det for seg at Norge måtte ut av Faryab på så kort varsel? Hvem tar over sikkerhetsansvaret fra og med oktober, afghanerene selv?
    Ja, det var planen
    He who peeps at the neighbor's window may chance to lose his eyes

9. Post ID# 1080939 #549
    Noen som har hørt om NAD blir trukket samtidig?
    Si vis pacem, para bellum.

10. Post ID# 1082208 #550
    AGR416
    Guest
    28 soldatar blir i dag, fredag, heidra for innsatsen dei har gjort i internasjonale operasjonar for Forsvaret. Dei har, i teneste for landet, utført mot, tapperheit og edeldåd, og utsett sitt eige liv for fare.
    http://forsvaret.no/aktuelt/publiser...festninga.aspx

Meget bra!

11. Post ID# 1082214 #551
    Senior medlem
    Ble medlem
    May 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av binders Vis post
    Noen som har hørt om NAD blir trukket samtidig?
    Usikker på om innlegget mitt ble slettet ? eller om det rett og slett ikke ble lagt inn forrige gang, men ...

Det er ingen her som vet om NAD blir trukket ut så lenge det ikke står noe om det på forsvaret.no eller kommer i avisene

Eller for å si det på en annen måte ... det er informasjon som etter min personlige mening ikke skal legges ut på dette forumet såfremt det ikke er offentlig

12. Post ID# 1082217 #552
    Senior Member
    Ble medlem
    Jun 2007
    Avgjørelsen om NAD tas i månedskifte mai/juni slik jeg har forstått det. Altså plutselig.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

13. Post ID# 1082219 #553
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Da ser vi at Rune Wenneberg har fått Forsvarets innsatsmedalje med rosett. To soldater fra mitt kompani (den ene i min tropp), daværende fenrik Olav Arne Eggum og daværende menig Per Morten Bjørnstad, er tildelt Forsvarets innsatsmedalje for opptreden under ildstrid med PLO den 6. juli 1978. Ja, det stemmer, 1978, for 34 år siden! De fleste leserne her var vel ikke født en gang da.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

14. Post ID# 1082243 #554
    Sitat Opprinnelig skrevet av PoseFant Vis post
    Usikker på om innlegget mitt ble slettet ? eller om det rett og slett ikke ble lagt inn forrige gang, men ...

Det er ingen her som vet om NAD blir trukket ut så lenge det ikke står noe om det på forsvaret.no eller kommer i avisene

Eller for å si det på en annen måte ... det er informasjon som etter min personlige mening ikke skal legges ut på dette forumet såfremt det ikke er offentlig
    Tror du de kommer til å trekke seg ut uten at noen merker det? Man venter på en politisk beslutning, så jeg er ganske sikker på at det vil bli videnkjent når den blir tatt. Hvovidt de blir værende er ugradert.
    Si vis pacem, para bellum.

15. Post ID# 1082266 #555
    Senior medlem
    Ble medlem
    May 2012
    Det er mye som er ugradert som ligger åpent på nettet, utfordringen i dag er at folk uhemmet linker informasjon sammen på nettsteder som dette og fraksjoner av informasjon blir plutselig etteretningsmessig av interesse.

Er enig med deg, det er ingen stor sak, er mer et prinsipp jeg har ang taktisk informasjon om ting som skjer eller ikke skjer i teateret

16. Post ID# 1082267 #556
    AGR416
    Guest
    Ok.

Hele PRT'en i Faryab skal legges ned, er føringen som har kommet fra ISAF.

Så kan man utlede selv hva det betyr.

17. Post ID# 1082333 #557
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av PoseFant Vis post
    Det er mye som er ugradert som ligger åpent på nettet, utfordringen i dag er at folk uhemmet linker informasjon sammen på nettsteder som dette og fraksjoner av informasjon blir plutselig etteretningsmessig av interesse.

Er enig med deg, det er ingen stor sak, er mer et prinsipp jeg har ang taktisk informasjon om ting som skjer eller ikke skjer i teateret
    Jeg er helt enig med deg i at man ikke skal spre gradert informasjon på nettet, eller spekulere alt for mye om ting man har hørt, og som kanskje satt sammen blir til noe som burde vært gradert.

Imidlertid tror jeg ikke man kan hindre folk å spekulere i forskjellige fora, og det finnes tusenvis av diskusjonssteder der ute. Det er ikke noen problem å innlede militærfaglige diskusjoner på f eks diskusjon.no, og komme frem til noe som burde vært skjermingsverdig.

Fordelen med milforum er at man har en stor gruppe moderatorer og andre brukere som er svært kyndige når det gjelder hva som bør sies og ikke, og veldig raskt luker vekk det som måtte være over streken. Sånn sett mener jeg det er bedre at man tar slike diskusjoner her enn andre steder.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

18. Post ID# 1082336 #558
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2008
    1x1x1=1 sies det. Noe som skulle bety at større mengder ugradert fortsatt er ugradert.
    Supply or Die

19. Post ID# 1083098 #559
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    VG: «Hadde vi stått her ett år ekstra, hadde det ikke hatt noe å si»

Nå er datoen satt: 1. oktober skal den siste norske soldaten forlate Faryab-provinsen i Afghanistan.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

20. Post ID# 1086280 #560

Side 28 av 29 FørsteFørste ... 1826272829 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •