Side 16 av 17 FørsteFørste ... 614151617 SisteSiste
Viser resultatene 526 til 560 av 562

Tråd: PRT Meymaneh-tråden; Nyheter, Incidenter og Anslag

1. Post ID# 1067452 #526
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Scott Vis post
    Varselskuddets funksjon er å si. "Hvis du/dere fortsetter med det der, så dreper vi deg/dere"
    Nja. Rettet ild og dreper deg kan være to forskjellige ting, selv om dødelig utgang er meget mulig selv om skytteren prøver å unngå det.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

2. Post ID# 1067457 #527
    AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Jada, jeg leste innlegget AGR. For meg var konklusjonen at du generelt ville bruke hardere virkemidler ved innbrudd i ytre perimeter. Varselskudd og tåregass var avfyrt.

Generelt er kanskje et nøkkelord her. Personlig tror jeg på ganske tilbakeholdne generelle retningslinjer og prosedyrer. Da har man større fleksibilitet når situasjonen oppstår og det er lettere å trappe opp eller ned bruken av makt. Eksempelvis er det fullt mulig å se for seg en utvikling der vannkanoner benyttes etter at varselskudd er avfyrt. Eller som i dette tilfellet, at varselskudd avfyres, men rettet ild brukes ikke, selv om folkemengden trenger seg helt inn på muren.
    Kort sagt, situasjonen avgjør.

Det er ikke enkelt å vurdere situasjonen som helhet, eller i forhold til kasting av gjenstander som Sofakriger påpeker. Og selvfølgelig kan provokatører som ønsker en eskalering av situasjonen, delta i slike demonstrasjoner. Det er i seg selv en grunn for tilbakeholdenhet.
    Merkelig konklusjon, i og med at jeg startet med å si at situasjonen ble løst ok.

De generelle retningslinjene er ikke tilbakeholdne, uten å gå i detalj på gjeldende ROE.

Når mener du det er greit å benytte virkningsild da, i og med at du foretrekker en tilbakeholden approach? 1 skadd? 5 skadde? 1 drept? 5 drepte?

I mitt hode er det enkelt. Begynner vi å ta tap som følge av kinetiske effekter fra fienden/folkemengden, så slutter man å være "tilbakeholden". Vi skal søke å unngå å skade sivile i kamp mot Taliban/ACM, ved å ta litt høyerer risk, men vi aksepterer ikke tap av den grunn.

Av prinsipp så er jeg uenig i din vurdering av eskaleringstrinnene. Har man først avfyrt varselskudd, så sier det noe om situasjonens tilstand. Virker ikke det virkemiddelet, så fremstår det som svakt å prøve noe "mindre" effektivt. Det neste steget etter varselskudd er rettet ild. Der kan f.eks SKSK nyttes for å levere presis ild mot enkeltindivider, de har og mulighet til å skyte mot ekstremiteter.

Og jo, det er enkelt å vurdere situasjonen i forhold til kasting av gjenstander (granater). Synlige våpen det samme. Da kan man skyte, uavhengig om de er brukt, kastet, whatever. Å vente til ting faktisk blir brukt, eller at man blir beskutt er ikke nødvendig, samtidig som det er fryktelig naivt.
    Sist endret av AGR416; 25-02-12 kl 15:35

3. Post ID# 1067458 #528
    Jeg tror vi er enige, men det er veldig stor forskjell på 200 tilsynelatende ubevæpnede mennesker som bryter ytre perimeter og kaster stein, og 200 like tilsynelatende ubevæpnede som gjør det samme, men der eksempelvis 20 stk plutselig åpner ild med våpen de har skjult og kaster hver sin håndgranat.

Hvis avgjørelsen om rettet ild tas på grunnlagg av selve innbruddet øker man risikoen for fatale feil i COIN oppdrag. Forutsetningen for å rette ild mot en person som skal kaste en granat er selvfølgelig at personen er lokalisert. Ikke lett i en mengde med steinkastende mennesker. Personlig tror jeg den håndgranaten var en planlagt provokasjon.

Når det gjelder det siste vil jeg være mindre kategorisk Sofakriger. Det var vel derfor jeg antok at du mente rettet ild burde vært benyttet også. Slik jeg har forstått det medførte ikke varselskuddene ønsket endring på torsdag.

Det er vel ingen som tror at jeg er mot varselskudd eller ikke forstår hensikten håper jeg.

4. Post ID# 1067461 #529
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Nja. Rettet ild og dreper deg kan være to forskjellige ting, selv om dødelig utgang er meget mulig selv om skytteren prøver å unngå det.
    Enig! Litt flåsete sagt av meg, men satt på spissen.
    "Kjøp en boks med general, og bli me mæ på Lerkendal"

5. Post ID# 1067462 #530
    Det var nok kombinasjonen av disse formuleringene som førte til min konklusjon AGR.

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Først vil jeg starte med å si at situasjonen løste seg på en ok måte, i etterpåklokskapens lys, og at det dermed er litt fånyttes i kritisere i etterkant.

3. I det granaten er kastet, er ROE'en ganske så klar på at man kan åpne ild for å beskytte seg selv, andre og evt materiell. Da er det ikke lenger en demonstrasjon, men et angrep. Snakker ikke om en byge med MG3'en eller en byge 40 fra GMG'en, men et alternativ kunne vært å bruke SKSK til å engasjere spesielt hissige enkeltindivider. De har kapasitet til å unngå dødelig utfall ved rettet ild.

Derimot kan de neste gang bli enda modigere, og flere granater kan havne over gjerdet eller skytevåpen kan bli brukt.
    Naiv er jeg ikke, men jeg argumenterer for en fleksibel tilnærming. MMBs innledende uttalelser var temmelig kategoriske slik jeg oppfattet dem.
    Kanskje vi til og med er enige:-)

6. Post ID# 1067463 #531
    AGR416
    Guest
    3. I det granaten er kastet, er ROE'en ganske så klar på at man kan åpne ild for å beskytte seg selv, andre og evt materiell.
    Merk utheving.....

7. Post ID# 1067465 #532
    Jada, og ditt antagonistiske blikk overså vel ikke mitt forbehold innledningsvis :-)

Men her er vi uenige:

Av prinsipp så er jeg uenig i din vurdering av eskaleringstrinnene. Har man først avfyrt varselskudd, så sier det noe om situasjonens tilstand. Virker ikke det virkemiddelet, så fremstår det som svakt å prøve noe "mindre" effektivt. Det neste steget etter varselskudd er rettet ild. Der kan f.eks SKSK nyttes for å levere presis ild mot enkeltindivider, de har og mulighet til å skyte mot ekstremiteter.
    De finns jo et utall av mulige og mindre alvorlige hendelsesforløp, etter at varselskudd er avgitt. De behøver ikke å innebære ønsket endring. Derfor må man selvfølgelig ha prinsipper for bruk av nedskalerte maktmidler også i etterkant av varselskudd.

8. Post ID# 1067466 #533
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Nei Takkatt. Etter varselskudd er det i prinsippet bare to utveier. Varselskudd virker og tas til følge, eller rettet ild.

Jeg tror nok du her ser for deg et scenario hvor varselskudd kommer mye tidligere på eskaleringsstigen enn det skal brukes. Varselskudd er ikke en lydeffekt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

9. Post ID# 1067479 #534
    Global moderator
    Ble medlem
    Jul 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Nei Takkatt. Etter varselskudd er det i prinsippet bare to utveier. Varselskudd virker og tas til følge, eller rettet ild.

Jeg tror nok du her ser for deg et scenario hvor varselskudd kommer mye tidligere på eskaleringsstigen enn det skal brukes. Varselskudd er ikke en lydeffekt.
    Nettopp!

Det er en uting dette med liberale mengder varselskudd, etterfulgt av enda flere varselskudd. Gjør man dette nok foran en mob får man til slutt like stor effekt av varselskuddene som man får av å rope "gi f..n da!" til folket.
    Flashbangs derimot er en fin mellomting å iverksette før man tar til skyting. Relativt ufarlig når dem brukes i det åpne og sålenge ikke stikkflammene eller materialet over dysene treffer folk, men avgir en signatur som ikke er å ta feil av. Men igjen, kaster man slike i det evige så vil også disse bli ignorert til slutt...
    Niner this is 9-1, I will now pass out.

10. Post ID# 1067555 #535
    Svart belte
    Ble medlem
    May 2004
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10052560

For første gang forteller de norske styrkene i Afghanistan selv om de dramatiske timeneda flere hundre rasende demonstranter angrep den norske leiren i Meymaneh torsdag.
    Odd objects attract fire. You are odd.

11. Post ID# 1067616 #536
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post

Jeg vil heller si det slik Sofakriger; varselskudd er også en lydeffekt. Man kan ikke forutsette at sivilpersoner kjenner prosedyrer for varselskudd. Særlig når de praktiseres ulikt. Jeg forstår imidlertid bekymringen, dette er potensielt svært farlige situasjoner og etter Znudels post synes jeg lederskapet behøver enda mer honnør. Det hadde vært interessant å se en evaluering.

12. Post ID# 1067700 #537
    AGR416
    Guest
    Hvis det er lydeffekten som er avgjørende kunne man brukt løsammunisjon.

Et varselskudd er nest siste trinn på eskaleringsstigen. Har ikke varselskuddet effekt, så er neste trinn rettet ild.

Ikke helt relevant til denne saken, men om skyting generelt. Lyden som genereres av våpen som avfyres er IKKE en stridseffekt. Effekten oppnås ved at prosjektilet passerer nært og man hører overlydssmelet, eller treffer stilling/kjøretøy.

Ergo må varselskudd også avfyres på liknende vis, og ikke flere meter over hodene på folk. Det må være så nært han eller de som ikke oppfører seg/utgjør en trussel, slik at de skjønner at neste skudd havner i dem.

Og som alle er enig med deg i Takkatt, så ble situasjonen løst bra, i etterpåklokskapens navn. Hvs skjer derimot neste gang en slik situasjon oppstår, og de bruker samme taktikk, og granaten som havner over gjerdet tar livet av 3 norske soldater? Var det da greit at ytre perimeter ble brutt igjennom?

13. Post ID# 1067780 #538
    Slik vi lærte varselskudd, hjemlet i nødverge/rett for bruk i Norge, så var kriteriet at man først kunne avfyre varselskudd når man allerede kunne bruke rettet ild. Varselskuddet skulle helst settes 45o opp i luften, med utkasteråpningen mot den man markerte mot. Deretter skulle vi sikte på brystkassen/beina til den det gjaldt. Varselskuddet var aller siste advarsel og skulle bare bli gitt en gang. Dette med "kulesmell vs. å være meget klar på at man ikke skjøt mot noen". Tja.
    DYT-DYYYYYT-DYT

14. Post ID# 1067785 #539
    AGR416
    Guest
    Vedkommede som fant på den regla kan ikke ha vært spes på....dog, du sier hjemlet i nødverge for bruk i Norge....

15. Post ID# 1067807 #540
    Svart belte
    Ble medlem
    Aug 2005
    Varselskudd er vel ikke et kriterie for å påberope seg nødverge?
    In the age of information, ignorance is a choice.

16. Post ID# 1067820 #541
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Biggs Vis post
    Varselskudd er vel ikke et kriterie for å påberope seg nødverge?
    Nei. Men det kan godt hende det er blitt lært slik som en vaktinstruks eller noe sånn. 45 grader er jo ganske infanterisikkert på å ikke treffe folk, og i en portvakt i Norge vil nok ett varselskudd uansett retning ha effekt ...Ellers har jeg lært meg at varselskudd skal settes slik at rikosjetten med høy sannsynlighet ikke skal treffe noen - men at varselskudd ikke benyttes før man kunne brukt rettet ild. Og det skal settes rimelig nært når mulig - feks en husvegg, et kjøretøy eller lignende. Synlig treff i noe er bra.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

17. Post ID# 1078169 #542
    http://www.isaf.nato.int/article/new...in-faryab.html

Ikke et kvidder fra forsvaret, så er vel gjerne andre koalisjonsstyrker som har vært involvert?

18. Post ID# 1078170 #543
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    http://www.isaf.nato.int/article/new...in-faryab.html

Ikke et kvidder fra forsvaret, så er vel gjerne andre koalisjonsstyrker som har vært involvert?
    Uhm... kanskje ikke så rart, når vi ikke har hatt en Task Unit i Faryab siden desember i fjor?

19. Post ID# 1078171 #544
    AGR416
    Guest
    Vi har stridende personell i Faryab for øyeblikket, og en ny kontigent med samme type styrker som deployerer om ikke så alt for lenge, som støtter Latvisk TU. I tillegg er PRT MM fortsatt norsk ledet.
    Sist endret av AGR416; 06-05-12 kl 22:07

20. Post ID# 1078184 #545
    Vi har stridende personell i Faryab for øyeblikket, og en ny kontigent med samme type styrker som deployerer om ikke så alt for lenge, som støtter Latvisk TU. I tillegg er PRT MM fortsatt norsk ledet.
    Ja, riktig, vi har blandt annet Sierra og STING, som inngår i den latviske Task Uniten. My bad.

21. Post ID# 1080449 #546
    Regjeringen har besluttet at norsk-ledede PRT Maimanah i Afghanistan skal avvikles senest innen utgangen av oktober 2012
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/...html?id=682680

22. Post ID# 1080478 #547
    Noen som vet hvorfor ISAF plutselig fikk det for seg at Norge måtte ut av Faryab på så kort varsel? Hvem tar over sikkerhetsansvaret fra og med oktober, afghanerene selv?

23. Post ID# 1080480 #548
    Global moderator
    Ble medlem
    Oct 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av berlinerblaa Vis post
    Noen som vet hvorfor ISAF plutselig fikk det for seg at Norge måtte ut av Faryab på så kort varsel? Hvem tar over sikkerhetsansvaret fra og med oktober, afghanerene selv?
    Ja, det var planen
    He who peeps at the neighbor's window may chance to lose his eyes

24. Post ID# 1080939 #549
    Noen som har hørt om NAD blir trukket samtidig?
    Si vis pacem, para bellum.

25. Post ID# 1082208 #550
    AGR416
    Guest
    28 soldatar blir i dag, fredag, heidra for innsatsen dei har gjort i internasjonale operasjonar for Forsvaret. Dei har, i teneste for landet, utført mot, tapperheit og edeldåd, og utsett sitt eige liv for fare.
    http://forsvaret.no/aktuelt/publiser...festninga.aspx

Meget bra!

26. Post ID# 1082214 #551
    Senior medlem
    Ble medlem
    May 2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av binders Vis post
    Noen som har hørt om NAD blir trukket samtidig?
    Usikker på om innlegget mitt ble slettet ? eller om det rett og slett ikke ble lagt inn forrige gang, men ...

Det er ingen her som vet om NAD blir trukket ut så lenge det ikke står noe om det på forsvaret.no eller kommer i avisene

Eller for å si det på en annen måte ... det er informasjon som etter min personlige mening ikke skal legges ut på dette forumet såfremt det ikke er offentlig

27. Post ID# 1082217 #552
    Senior Member
    Ble medlem
    Jun 2007
    Avgjørelsen om NAD tas i månedskifte mai/juni slik jeg har forstått det. Altså plutselig.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

28. Post ID# 1082219 #553
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Da ser vi at Rune Wenneberg har fått Forsvarets innsatsmedalje med rosett. To soldater fra mitt kompani (den ene i min tropp), daværende fenrik Olav Arne Eggum og daværende menig Per Morten Bjørnstad, er tildelt Forsvarets innsatsmedalje for opptreden under ildstrid med PLO den 6. juli 1978. Ja, det stemmer, 1978, for 34 år siden! De fleste leserne her var vel ikke født en gang da.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

29. Post ID# 1082243 #554
    Sitat Opprinnelig skrevet av PoseFant Vis post
    Usikker på om innlegget mitt ble slettet ? eller om det rett og slett ikke ble lagt inn forrige gang, men ...

Det er ingen her som vet om NAD blir trukket ut så lenge det ikke står noe om det på forsvaret.no eller kommer i avisene

Eller for å si det på en annen måte ... det er informasjon som etter min personlige mening ikke skal legges ut på dette forumet såfremt det ikke er offentlig
    Tror du de kommer til å trekke seg ut uten at noen merker det? Man venter på en politisk beslutning, så jeg er ganske sikker på at det vil bli videnkjent når den blir tatt. Hvovidt de blir værende er ugradert.
    Si vis pacem, para bellum.

30. Post ID# 1082266 #555
    Senior medlem
    Ble medlem
    May 2012
    Det er mye som er ugradert som ligger åpent på nettet, utfordringen i dag er at folk uhemmet linker informasjon sammen på nettsteder som dette og fraksjoner av informasjon blir plutselig etteretningsmessig av interesse.

Er enig med deg, det er ingen stor sak, er mer et prinsipp jeg har ang taktisk informasjon om ting som skjer eller ikke skjer i teateret

31. Post ID# 1082267 #556
    AGR416
    Guest
    Ok.

Hele PRT'en i Faryab skal legges ned, er føringen som har kommet fra ISAF.

Så kan man utlede selv hva det betyr.

32. Post ID# 1082333 #557
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av PoseFant Vis post
    Det er mye som er ugradert som ligger åpent på nettet, utfordringen i dag er at folk uhemmet linker informasjon sammen på nettsteder som dette og fraksjoner av informasjon blir plutselig etteretningsmessig av interesse.

Er enig med deg, det er ingen stor sak, er mer et prinsipp jeg har ang taktisk informasjon om ting som skjer eller ikke skjer i teateret
    Jeg er helt enig med deg i at man ikke skal spre gradert informasjon på nettet, eller spekulere alt for mye om ting man har hørt, og som kanskje satt sammen blir til noe som burde vært gradert.

Imidlertid tror jeg ikke man kan hindre folk å spekulere i forskjellige fora, og det finnes tusenvis av diskusjonssteder der ute. Det er ikke noen problem å innlede militærfaglige diskusjoner på f eks diskusjon.no, og komme frem til noe som burde vært skjermingsverdig.

Fordelen med milforum er at man har en stor gruppe moderatorer og andre brukere som er svært kyndige når det gjelder hva som bør sies og ikke, og veldig raskt luker vekk det som måtte være over streken. Sånn sett mener jeg det er bedre at man tar slike diskusjoner her enn andre steder.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

33. Post ID# 1082336 #558
    Svart belte
    Ble medlem
    Feb 2008
    1x1x1=1 sies det. Noe som skulle bety at større mengder ugradert fortsatt er ugradert.
    Supply or Die

34. Post ID# 1083098 #559
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    VG: «Hadde vi stått her ett år ekstra, hadde det ikke hatt noe å si»

Nå er datoen satt: 1. oktober skal den siste norske soldaten forlate Faryab-provinsen i Afghanistan.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

35. Post ID# 1086280 #560

Side 16 av 17 FørsteFørste ... 614151617 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •