Hæren + Heimevernet = sant? . Analyse Russland Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar Bør politiet bli bevæpnet?

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren? Slik angriper generalen vernepliktsforsvaret

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 20 av 32
Kjøp bøker hos

Tråd: Når eks-makkeren din har fått nok

1. Post ID# 794137 #1
    Banned
    Ble medlem
    Oct 2005

Når eks-makkeren din har fått nok

Eks-makkeren din fra mange år i forcen og IntOps går til slutt lei av alle PTSD-anfallene , og gjør et selvmordsforsøk.

Du finner ham først.
    Hva gjør du ?

1) PK-metoden : Du gir ham førstehjelp og ringer ambulansen. Han overlever og er alt annet enn takknemlig da han nå må igjennom et nytt selvmordsforsøk en gang til. Er noen her klar over hvor smertefullt det er å bli gjennopplivet ? Og hvorfor klarte du ikke å respektere at han hadde tatt et valg ? Har vi ikke frihet i Norge til å selv bestemme over vårt eget liv og vår egen død ?

2) Stoiker-metoden: Du respekterer eks-makkerens valg, og venter med å ringe ambulanse til du er helt sikker på at dem ikke klarer å gjenopplive ham igjen. Du unngår å møte til politiavhøret, da det er straffbart å ikke gi førstehjelp til suicidale, pluss at det er straffbart med selvmordsforsøk også, og du vil ikke at både du og kameraten din skal bli uthengt som lovbrytere etter alle årene i kongens tjeneste. Egentlig er det lovene i dette landet som er helt på trynet.

Kjør debatt, gutta. Vis at dere har hår på brystet. Mange folk tror at for å komme med i MJK, TMBN eller FSK må man være rimelig enkel å styre og kan ikke ha noen form for egne meninger, og ihvertfall ikke når det gjelder tabu-temaer. Vis oss at det ikke stemmer.

2. Post ID# 794138 #2
    Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Om han overlever har han ikke villet hardt nok, så derfor #1.
    two to the heart, one to the mind...

3. Post ID# 794139 #3
    Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2007
    Metode 1, helt klart. Førstehjelperen i meg som tenker, tar ikke den store vurderingen av hans situasjon der og da, men går rett på hjelpen. Kanskje med en tanke i bakhodet om at det finnes hjelp og løsninger som gjør at selvmord ikke skal være nødvendig for noen.

4. Post ID# 794144 #4
    Global moderator
    Ble medlem
    Jul 2005
    Her nede har jeg blitt kjent med en veldig interessant og samtidig trist/tragisk personlighet, Ilan Golan. Traff ham første gang for halvannen måned siden; Han ble født i Carmiel, Israel i 1974 og familien flyttet rett etter fødselen til Sør-Afrika. Dagen han fyllte 18 vervet han seg til SADF og kom seg til Recce Commandos, som er den Sørafrikanske spesialavdelingen. Han tjenestegjorde der noen år fram til han fant ut at gamlelandet kallte på ham og han vendte tilbake til Israel som "Returning Israeli" i 1998. Som fersk ut av forsvaret der han kom fra var det bare naturlig for ham å fortsette sin militære løpebane og han gjennomførte opptak og tjenestegjorde i fire år i Shayetet 13, den Israelske MJK. Etter å ha gjennomført sin førstegangstjeneste og gjort sin plikt for Israel fant han seg på bar bakke som sivilist, uten jobb og uten noe mening i livet. Han fikk seg en kone som forlot ham den straksen hun fødte sitt første barn av ham og han ønsket ikke lenger å være i Israel; Han var ikke ferdig med militæret helt enda fant han ut. Han fikk innpass i USMC i 2002. Krigen i Irak kom og han ble sendt rett til heten i Falluja der han tjenestegjorde på bakken og gjorde mye hardt arbeid. Hans karriere fikk en brå slutt da han ble truffet i tinningen av et pistolskudd fra en terrorist der. Han mistet synet på sitt høyre øye og nektet å få kulen fjernet da han ikke ønsket seg glassøye. Han kunne vise meg et røntgenbilde av hodet sitt der en tydelig kunne se et 9mm/tilsvarende prosjektil plantet bak øyet.
    Uten noen måte å kunne gjøre den jobben han ønsket å gjøre vendte han tilbake til Israel og endte hardt på flasken og hasj i håp om å unnslippe de kjedelige hverdagene; Konstant full og ruset, men med et hjerte av gull. Det var et stadig tilbakevendende tema når jeg snakket med ham at han var dritt lei livet, han hatet hver eneste dag og han ønsket han var ferdig med det hele. Israel har et utrolig støtteapparat for sine veteraner, med egne rehabiliteringssentre og støttegrupper og hva jeg har glemt å nevne, men jeg vet ikke om han visste om dette, eller om han ikke ønsket å delta. Jeg nevnte det for ham flere ganger ihvertfall...

Her om dagen satt jeg og noen kamerater og kikket på Blackhawk Down, med alt den filmen fører med seg av stridsscener. Vedkommende kom tuslende inn og satt seg ned for å se sammen med oss. Tror ikke det tok mer enn ti minutter inn i de heiteste scenene før vedkommende bryter fullstendig sammen i gråt. Der og da ønsket han ikke noe trøst eller støtte, han fortalte han måtte være i fred noen minutter og gikk til sitt rom. Tiden kom for å gå til sengs og jeg stakk innom for å se hvordan det gikk og si god natt, han var ved godt humør da og insisterte på at alt var vel, så jeg gikk til eget rom og la meg.
    Neste morgen klokken 0700 da jeg sto opp for å gå på skolen får jeg vite at Ilan klokken 0430 hadde dratt på stranden (Tel Aviv beach) fordi han ikke fikk sove. Jeg fikk også vite at Ilan hadde med alle klærne på hadde lagt på svøm med alle klærne sine, inkludert en tung bomberjakke og sko og druknet som følge. Han ble funnet 0600 skylt i land ved marinaen. Om det var alkoholen eller en spesiell avgjørelse som hadde stått for denne handlingen vet jeg ikke. Skal jeg være ærlig med dere, selv om vedkommende var en fantastisk person og jeg gjerne skulle ha sett ham komme seg på bena igjen, så tror jeg det var dette han ville og jeg får vel bare håpe han er på et bedre sted per nå.
    Niner this is 9-1, I will now pass out.

5. Post ID# 794140 #5
    Dersom jeg er helt sikker på at dette ikke er en "forbigående depresjon", #2. Såpass skylder jeg.
    Det finnes ikke dårlig tid, bare dårlige klær.

6. Post ID# 794145 #6
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Re: Når eks-makkeren din har fått nok

Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    Eks-makkeren din fra mange år i forcen og IntOps går til slutt lei av alle PTSD-anfallene , og gjør et selvmordsforsøk.

Du finner ham først.
    Hva gjør du ?
    Det som mange tusen år med tradisjon påbyr meg å gjøre. Det som er min plikt som en venn. Dette har ikke noe med PK å gjøre. Selvfølgelig prøver jeg å berge livet hans.

Den som tror seg vite at dette er nyttesløst må ha en direkte link til vår himmelske far.

Adlertag, hur mange har du møtt som har overlevt et alvorligt selvmordsforsøk (skytting, henging, hopping fremfor tog med mer) og som nyter livet etterpå? Jeg har snakket med mange av dem.
    Minsk, det nye Utopia

7. Post ID# 794162 #7
    Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan
    Om han overlever har han ikke villet hardt nok, så derfor #1.
    Jeg vet om en kar, som når han ble funnet kun hadde 1 dl blod igjen i kroppen. Han hadde gjort alt riktig men ble funnet for tidlig.

Det er to typer selvmordsforsøk.

1) De som skriker etter hjelp. Disse kutter opp håndledda på tvers, eller tar et pilleglass, før de ringer en bekjent og forteller hva de har gjort. I dette tilfelle ville selv den store Adlertag ha hjulpet.

2) De som vil dø. Disse kutter opp handa langsetter, drukner seg, skyter seg eller henger seg. Noen må drikke seg til mot, og da svikter vurderingsevnen slik at man glemmer å gjemme seg bort, blir funnet og reddet mot sin vilje.

Ellers har du et veldig godt poeng, dobrodan

8. Post ID# 794163 #8
    Banned
    Ble medlem
    Oct 2005

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    Det som mange tusen år med tradisjon påbyr meg å gjøre. Det som er min plikt som en venn. Dette har ikke noe med PK å gjøre. Selvfølgelig prøver jeg å berge livet hans.
    Jeg kjenner ikke Svensk tradisjon og kultur godt nok til å motsi deg der. Men i resten av verden er ikke selvmord noe tabubelagt alternativ når man taper ære. Se på Bushido-kulturen i Japan, når en mann taper ære forventer familien at han tar harakiri, selvmord ved å kjøre et sverd inn i magen. Se på alle muslimske selvmordsbomberne. Gå bare 60 år tilbake og se på alle tyske, britiske og russiske offiserer som tok selvmord fordi dem tapte et slag, eller skipperne som ble med ned i dypet da skipet dems sank. Eller så på alle som hoppet ut av vinduene i Wall Street under børskrakket i 1920 fordi dem tapte noen penger. Det er større tradisjon for å ta selvmord, enn for å hindre selvmord. Men som sagt, jeg kjenner ikke Svensk kultur godt nok.

Av norske IntOps-veteraner som velger reipet, så viser statistikken at dem som ble repatriert fra misjonene, altså utstøtt fra flokken og sendt hjem, har størst sannsynlighet for å avslutte de ensomme og triste liva sine. Så kanskje det som forebygger mest er å ha gode venner. Synd at Bæreia og kameratstøtten er under kronisk debatt om å legges ned for å spare noen kroner.

Men så har du jo de som har pådratt seg AIDS og kreft, og bare venter på å dø. Noen av dem er kanskje fortsatt handlekraftige menn som ønsker å dø på en verdig måte fremfor sotteseng.

9. Post ID# 794172 #9
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    ...
    2) De som vil dø. Disse kutter opp handa langsetter, drukner seg, skyter seg eller henger seg. Noen må drikke seg til mot, og da svikter vurderingsevnen slik at man glemmer å gjemme seg bort, blir funnet og reddet mot sin vilje...
    Jeg husker en kar fylld av livsglede og pågangsmot. Han "manglet" halve fjeset, etter å ha kjørt en hagle in kjeften og fyrt av.

Selvmord er så å si alltid et resultat av sykdom, sykdom som går å behandle.

Vi har heldigvis ikke en kultur der tapt ære påfører et kulturelt krav til å ende livet sitt. Hos oss er ikke selvmord en veloverveid handling utførd av noen som er frisk.
    Minsk, det nye Utopia

10. Post ID# 794173 #10
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    ...Jeg vet om en kar, som når han ble funnet kun hadde 1 dl blod igjen i kroppen. Han hadde gjort alt riktig men ble funnet for tidlig...
    Et 98% blodtap medfører sikker død. Så dette er en skrønna (at ham overlevde med 1 dl blod i kroppen).
    Minsk, det nye Utopia

11. Post ID# 794211 #11
    Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    ...Jeg vet om en kar, som når han ble funnet kun hadde 1 dl blod igjen i kroppen. Han hadde gjort alt riktig men ble funnet for tidlig...
    Et 98% blodtap medfører sikker død. Så dette er en skrønna (at ham overlevde med 1 dl blod i kroppen).
    Dette var jeg ikke klar over, men skal ta en alvorsprat med ham på jobben imorgen

12. Post ID# 797009 #12
    Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2004
    Og når lukman snakker om en gammel tradisjon, så mener han nok legekunsten...

// Medic
    Hvorfor går alt gatl?

13. Post ID# 797010 #13
    Senior Member
    Ble medlem
    Nov 2004

Du finner ham først.
    Hva gjør du ?

Den som tror seg vite at dette er nyttesløst må ha en direkte link til vår himmelske far.

Adlertag, hur mange har du møtt som har overlevt et alvorligt selvmordsforsøk (skytting, henging, hopping fremfor tog med mer) og som nyter livet etterpå? Jeg har snakket med mange av dem.
    Hjertens enig, lukman!

Her er det for meg ingen alternativer!

// Medic
    Hvorfor går alt gatl?

14. Post ID# 1023277 #14

Svaret er enkelt! Du var den som fant ham=Ditt ansvar.

Hvis du har guts til å følge mannen opp, sette ham i kontakt med kompetente fagfolk (mao være villig til å intervenere helseforetak og NAV) for deretter å dypt engasjere deg for å få mannens liv på kjøl igjen -da kan du gå igang med livredning HLR.

Eventuelt; Du kan drite i ansvaret og likevel gi HLR.

Kanskje neste mann er sitt ansvar bevisst.

BeoWolf

15. Post ID# 1023279 #15

Re:

Nå er det noen år siden dette ble skrevet, men altså...

Ved en svært hurtig uttømming av blod, vil kroppen ha leveevne i minst 5-10 min, enda mer om kroppen er kraftig nedkjølt -spesielt hodet.

Om man teoretisk sett finner vedkommende innenfor dette vinduet, er det mulig å berge livet. (punktum :-)

Ergo; Det er mulig å overleve med 1, EN dl blod.

16. Post ID# 1023424 #16
    AGR416
    Guest

Nei, det er ikke mulig å overleve med kun 1 dl blod i kroppen.

Mister man over 40% (ca. 2-2,5 liter) av blodet i kroppen, og dette går ubehandlet over tid vil sjokket utvikle seg til et irreversibelt sjokk, eller den refraktoriske fasen, som innebærer organsvikt. I denne fasen er sjokket so sagt irreversibelt, hjerneskade og celledød er inntruffet og man vil dø raskt.

Hvor fort sjokket går fra det initielle stadiet, til det kompensatoriske stadiet, videre til det progressive stadiet og så til det irreversible stadiet er ikke godt å si, men man er nok ganske så død før kroppen er tømt for blod.

P.S. Brukeren lukman er forøvrig lege og kirurg, så tror han har et snev mer kompetanse enn deg på akkurat dette.

17. Post ID# 1023429 #17

Hadde nok valgt nr 1 ja.

Trist men viktig emne.....viktig med tanke på alle som sliter...og kommer til å slite.
    Følg på, jeg er like bak!

18. Post ID# 1023458 #18

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416
    Nei, det er ikke mulig å overleve med kun 1 dl blod i kroppen.

Mister man over 40% (ca. 2-2,5 liter) av blodet i kroppen, og dette går ubehandlet over tid vil sjokket utvikle seg til et irreversibelt sjokk, eller den refraktoriske fasen, som innebærer organsvikt. I denne fasen er sjokket so sagt irreversibelt, hjerneskade og celledød er inntruffet og man vil dø raskt.

Hvor fort sjokket går fra det initielle stadiet, til det kompensatoriske stadiet, videre til det progressive stadiet og så til det irreversible stadiet er ikke godt å si, men man er nok ganske så død før kroppen er tømt for blod.

P.S. Brukeren lukman er forøvrig lege og kirurg, så tror han har et snev mer kompetanse enn deg på akkurat dette.
    Oi! Her var det mange faguttrykk. Jeg er jo ingen lege så noe fagmessig kverulering får du ikke av meg.

Men... du sa: "og dette går ubehandlet over tid vil sjokket utvikle seg til et irreversibelt sjokk"

Dette var da vitterlig stikk i motsatt av hva jeg sa, noe med at vedkommende ble funnet tidlig nok og SELVFØLGELIG får behandling. Infusjon av vesker i blodet for å kompensere trykktap samt tap av røde blodplater.

Uansett, jeg ble egentlig bare litt trekt på den bombastiske "dødsdommen". I grunn er temaet for denne tråden mer viktig, og jeg er beredt til å forsvare mine meninger der.

Når det gjelder ovelevelsesevne og blodprosent takker jeg for meg, og overlater dette til legene. :-)

19. Post ID# 1023537 #19
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005

Re: Re:

Sitat Opprinnelig skrevet av BeoWolf
    Om man teoretisk sett finner vedkommende innenfor dette vinduet, er det mulig å berge livet. (punktum :-)

Ergo; Det er mulig å overleve med 1, EN dl blod.
    Livet er ikke så enkelt. Du har en hypotese basert på følgende:

Mennesker tåler en total mangel på oksygen en kort periode.

Utifra dette ekstrapolerer du at mennesker kan overleve et tap av så og si alt blod. Dette vil være umulig i en klinisk situasjon av flere grunner:

1. Det vil ta en del tid for å miste 98 % av blodet (Hvor man ska klare det vet jeg ikke, pasienten må henge med en stor skade lavest på kroppen der den henger). Er vel i grunn og bunn umulig å kun ha igjen 1 dl med blod.... Men hvis vi tror at det er en realitet (skrønnen til Adlertag) så har pasienten hatt betydlig oksygen mangel i en tid innen blodtapet har nåd 98 %.
    2. Det vil praktisk sett være umulig å gi nok blod fort nok så den tid som du tenker at vi har til rådighet (og som er brukt opp under punkt 1).

Kliniskt er din ide om overlevelse med 1 dl blod umulig.

Men vil et dyr som vi utsetter for et forskningprosjekt kunne det? Det er ikke noen som vet. Om det går ann å designe et forsøk der tid til å tømme og fylle på dyret blod fort nok vet ikke jeg. Tror det blir vanskelig å det forutsetter nok at man har gjort thorakotomi først (åpnet brystkassen).

Summa summarum. Det finns ikke noen grunn til å tro at en menneske kunne overleve med 1 dl blod.
    Minsk, det nye Utopia

20. Post ID# 1023555 #20

Hehe, ble satt på plass der gitt ;-) Takk for faglig påfyll og god forklaring. Har ellers respekt for din instilling til liv.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •