Nakenbading. Analyse Russland. Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar.

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren?

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 1 av 15 12311 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 20 av 294
Kjøp bøker hos

Tråd: Militære bokanbefalinger

1. Post ID# 774181 #1

Militære bokanbefalinger

Generelle anbefalinger her
    Administrator

Milforum - diskusjonsforum

2. Post ID# 774185 #2
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2005
    Når det gjelder Midt-Østen så bør kanskje denne med:

Krig og diplomati

Eller denne :( ikke lest, men det er vel flere her inne som har vært der)

Skadeskutt idealisme
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

3. Post ID# 774191 #3
    Senior medlem
    Ble medlem
    Aug 2004
    Bra opplegg admin :)

Denne er spennende om man har lest Bravo 2 Zero...
    The one that got away

4. Post ID# 774211 #4
    Guest
    http://clk.tradedoubler.com/click?p=...1861245&rom=MP

Ikke Lest av meg men det kommer snart til å skje...
    Norsk James Bond, nesten da bare ikke noe bull.

5. Post ID# 774216 #5
    Veteran
    Ble medlem
    Apr 2005
    Vil defintivt anbefale "the real Bravo Two Zero". Den er skrevet av en annen SAS veteran og tar et kraftig oppgjør med bøkene av McNab og Ryan. Mannen som har skrevet den heter Michael Asher.

For å nevne noe uten å ødelegge spenninga ovenfor noen av bøkene, så ble Vince Phillips satt ut til syndebukk i flere bøker. Dette stemmer ikke heeelt med virkelige debriefinger og intervjuer med blant annet de som oppdaget patruljen i wadien.

Et must for enhver som er interessert i SAS, og for alle som ikke ønsker å holde illusjon McNab lagde ved like.

6. Post ID# 774217 #6
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Jeg slutter aldri å forbause meg over hvor sikre tilhengere av de forskjellige B20-bøkene faktisk er på at "deres" versjon er den riktige. Hva slags informasjon er det man sitter på som gjør at man kan stemple en versjon som sann, og en annen som illusjon?
    Beidh a lá leo

7. Post ID# 774249 #7
    Veteran
    Ble medlem
    Apr 2005
    Sa vel strengt talt aldri at denne er HEELT RIKTIG, men den fucker ganske bra opp B20 myten. En myte som er uriktig (selv om den motsatte siden ikke nødvendigvis er helt rett på alle punkter, så klarer den alikevel å motbevise McNab på flere områder). Jeg har lest bøkene perm til perm flere ganger og sammenlignet punkt for punkt, og kommet til at det er en slags "middelvei" som går igjen her.

Kan, bare for å ta et punkt som McNab pyntet litt på, infilen deres.

OBS! VIL DU BEVARE SPENNINGEN SÅ IKKE LES VIDERE!

Ifølge McNab bar hver mann MINIMUM 80 kg. De gikk 20km om natta i shuttles. De var i ly før dagen grydde. Siden de 80 kiloene var spredd over flere kolli, blant annet sandsekker som var gjort om til sadelsekker, så byttet de på med at 4 mann bar sandsekkene til 8 mann, mens de 4 andre sikret. Og slik byttet de på.

Nå vet ikke jeg med dere, men selv om gutta er SAS så ser dette veeeldig tungt ut. Særlig siden du skulle gå stille, taktisk, noen skulle sikre mens de andre gikk, så bytte på, gå litt til, bytte på, gå litt til. Dette skulle de klare på 10 timer. Om natta, stille, taktisk, osv...

Nå vet ikke jeg med deg Bestefar, jeg vet jo at du henger en del på Rena, men hvis du sitter på kunnskap som sier at dette er fullt mulig og lar seg gjøre uten nevneverdig problem for HJK gutta, vel: da legger jeg meg paddeflat.

Asher intervjuet de som de senere møtte i kontakten sin (de kan også ha funnet opp historien for all del), og de sier at hokusen droppet de av ca 2km unna hideouten deres - da bringer det et lys over meg. Kaaaanskje McNab og de gikk 2 km istedet for? Kanskje han dermed var et heeelt annet sted enn det han trudde?

I tillegg så bagatalliserer McNab den enorme feilvurderingen han gjorde når han valgte å droppe soveposen. Ørken om vintern blir ganske kjølig det og. En sovepose er en billig måte å holde varmen på, og overhodet ingen "luxusvare" som McNab stempler det som.

Jeg vet ikke hvilken bok som er helt sann, mest sannsynlig er ingen det. Derfor stempler jeg ingen som sanne. Men min anbefaling står fortsatt: les "the real B20", så får dere et litt annet innblikk på hva som skjedde i ørkenen. Fra et ståsted som ikke var i patruljen og derfor ikke trenger å rettferdiggjøre alle feilvurderinger mennesker i pressede situasjoner gjør.

8. Post ID# 774251 #8
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Neo
    Nå vet ikke jeg med deg Bestefar, jeg vet jo at du henger en del på Rena, men hvis du sitter på kunnskap som sier at dette er fullt mulig og lar seg gjøre uten nevneverdig problem for HJK gutta, vel: da legger jeg meg paddeflat.
    Jeg for min del har erkjent at jeg ikke var til stede under oppdraget, og således aldri kommer til å få vite med tilstrekkelig grad av sikkerhet hva som skjedde og ikke skjedde. Jeg unnlater derfor å stemple noen av forfatterne som løgnere eller "illusjonister", samt i å spekulere i hva som er mulig eller umulig for en SAS-soldat, og forholder meg til det kun som god underholdning.

Uten sammenligning med denne tråden forøvrig, må jeg si jeg blir pinlig berørt av lesere som hardnakket forfekter "sin" versjon av historien som den eneste Sannhet, uten å ha særlig mer kjennskap til saken enn det de har lest i "sin" bok.
    Beidh a lá leo

9. Post ID# 774259 #9
    Guest
    Men ærlig talt. Alle vet jo at Chris Ryan sin versjon er den riktige, det er jo den jeg har lest. =D

Forøvrig så har jeg blitt fortalt av troverdige kilder at rekorden på HJK for tyngde på sekk som er båret på oppdrag i Afghanistan er på 100 kg, om det var inkludert rigg og våpen aner jeg ikke. Imidlertid får det, samt min egen erfaring med sekk på ryggen, meg til og si at 160 kg per stykk er litt i overkant.

Imidlertid er det viktig å huske at jeg enda ikke har møtt en eneste soldat som ikke skryter på seg kilo når han skal fortelle om de tyngste oppdragene sine. Det betyr ikke nødvendigvis at alt det han sier er bullshit, men at slikt er litt som fiskeskrøner.

10. Post ID# 774261 #10
    Flere deler, flere etapper (ikke sekk på 100kg + tydlig ca maksvekten der nede øker fra hver mann som hører den....hehe). Slike tunge bører reduserer naturlignok operasjonsradius dramatisk + slitasjeskader på mannskap.

Bra med aktiv bokdiskusjon - kom gjerne med flere anbefalinger, så legger jeg de ut på bok anbefalingssiden på portalen.
    Administrator

11. Post ID# 774265 #11
    Senior medlem
    Ble medlem
    Aug 2004
    Her er forresten boka neo nevner:

The real bravo two zero

12. Post ID# 774273 #12
    Angående Bravo Two Zero, så er det enda en soldat i patruljen som har skrevet bok, den er en mellomting mellom ytterpunktene Asher og Mcnab. Boken heter "Soldier Five", og er skrevet av Mike Coburn.

Soldier Five

13. Post ID# 774514 #13
    Svart belte
    Ble medlem
    Mar 2006
    jeg anbefaler Harald V

Harald V

fikk ny respekt til H.M.K.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

14. Post ID# 775695 #14
    Anbefaler Knut A Braa sin bok; Den lange veien hjem.

Boka har vel vært omtalt flere ganger på forumet her de siste to årene, men omhandler nå i alle fall Post traumatisk stressyndrom som flere veteraner fra Intops har fått føle på kroppen etter endt tjeneste.

Sterk bok.
    aim small, hit small

15. Post ID# 775743 #15
    Svart belte
    Ble medlem
    May 2004
    Madame Terror av Jan Guillou bør absolutt leses. Hamilton er tilbake!

Madame Terror
    Odd objects attract fire. You are odd.

16. Post ID# 776890 #16
    Vil anbefale Vipers In The Storm - Diary of a Gulf War Fighter Pilot av Keith Rosenkranz. God bok for de som liker detaljerte skildringer av hvordan det kunne gå for seg i cockpit i en F-16C under DESERT STORM i 1991.

17. Post ID# 776892 #17
    Om dere kjøper bøker - husk den første link stringen før aktuelle link da.... Så blir det noe små prosenter til Milforum også...

http://clk.tradedoubler.com/click?p=623 ... 49304&url=
    Administrator

18. Post ID# 776893 #18
    Administrator

19. Post ID# 776904 #19
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    http://clk.tradedoubler.com/click?p=1600&a=1311821&g=0&url=http ://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=254904
    Opps, var ikke helt med på dette. Takk for hjelpa.

20. Post ID# 779189 #20

Oppdatert med endel "nye" bøker på portalsiden. Legger inn flere utover uken med noe bedre sidelayout også...
    Administrator

Side 1 av 15 12311 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •