I samråd med admin har jeg kopiert over momenter fra en tråd i HVU-forumet om tips og triks for å ha det behagelig i felt. Dette var en tråd som ble laget for å fjerne fokus fra all mulig shiny stæsh til mangfoldige laken, til nyttige ninjatriks som alle kan ha utbytte av. Jeg vet selvfølgelig langt ifra alt, og jeg vet det er mange folk her med mye kompetanse, så føl dere frie til å spe på med egne erfaringer.

Triks:

Vantette fyrstikker: Kjipt å ikke få fyr på primusen. Bruk en fotoboks type gammel, eller enda bedre: en snusboks som er i plast. Putt fyrstikkene oppi, riv av en tennside fra eksen og lim den under lokket.

Våtservietter: For å vaske hendene etter kontakt med parafin o.l., fjerne kamokrem, generell hygiene. Stikk gjerne innom en bensinsjappe og ta med 10-20 enkeltpakker. De er gratis :)

Dopapir: 2-3 omganger i plast i baklomma på feltbuksa og feltjakka. Genialt!

Komablanding: Peanøtter, cashewnøtter, sjokolade, rosiner og tørketfrukt i en pose er go'saker når timene blir lange.

Spiseskje og snyltekopp: Ha alltid en spiseskje og snyltekopp tilgjenglig. Vet aldri når du kan få deg mat/drikke eller tid til dette. Ganske kjipt å lete nederst i sekken etter spisebestikket.

Ullsokker: Et par gode og tykke ullsokker i plast i en av sidelommene på sekken. Gull å ha når det er vått og kaldt.

Avispapir: Avispapir pakket i plast i donald lomma på feltjakka. Telttjeneste er perfekt for å få tørket skoa litt.

Tannbørste: Tannbørste og tannkrem i topplokk på sekk. Få ting gir større renhetsfølelse enn rene tenner/frisk pust. Gir ny motivasjon og får ihvertfall meg til å føle meg freshere.

San-skrin: Ditt eget san-skrin med det viktigste: bandasje, smertestillende, saks, sportsteip og gnagesårplaster. Smertestillende er et must uansett.

Fuktighetskrem: Gutter kan hate krem så mye vi vil, men når det er kaldt ute så går det ikke lenge før resten av laget spør: "hvem har Spenolen?"

Pakning: Pakk alt vanntett i søplesekk og ha et system i sekken som gjelder. Har ikke noe å si hva slags system de andre har (bortsett fra hvor telttinga er, de er det kjekt å ha på samme plass som de andre i laget), bare du finner frem i ditt.

Sko: Avispapir under sålene i skoene. Klumpete? Ikke i det hele tatt, men utrolig praktisk. Isolerer mot kulde og suger til seg fuktighet, er bare å skifte papiret når det har blitt vått. Og for dere som har såler i skoene med ullet opp mot sokken, snu det og ha ullet ned mot sålen i skoen og pappsiden opp mot sokken. Kommer med flere tips senere.

Feltjakke: Kjøp et sitteunderlag, og stapp det inn i "donald/rompelomma" på feltjakken. Du kan nå sette deg ned uten å bli våt i baken, enkelt å tørke sokker, varmer litt ekstra...

Hette: Kutt av tuppen på en brukt rødplast, og bruk denne som stramming til hetten.

Varmt vann: Når det kryper nedover minusskalaen på termometeret er det kjekt å koke litt vann og ha det nede på feltflaska si. Vips så har man ei varmeflaske som varmer godt i soveposen, frosne tær eller innenfor feltjakka når man ligger på post.

Verktøy: Et annet tips er å nappe noen ekstra skolisser og binde fast alt av persutstyr du har i buksa. Så i feltbuksa mi har jeg en halv skolisse i; spiseskjea, gerber'n(multitool) og i lykta mi. Slik at da har jeg kontroll på det uansett.

Hygiene: Når du bor på hotell, så ta kontakt med resepsjonen og si at du har glemt tannbørste og barbersaker. Dette er kjekt å ha liggende i sekken.

Brødposer: Jeg tar alltid med etpar-tre "brødposer" i plast i bukselomma - utrolig hva som har lyst til å holde seg tørt når det er regn, eller man har tenkt til å vasse rundt i noe vått..
eks : lommeboka, stridsmeldingsblokken, kart

Skrivesaker: Bruk kun blyant og ikke penn ute. Blyant skriver i minus og i regn (selv om det finnes superpenner som gjør dette og)

Lightstick: Pleide også selv å ha med en lightstick eller tre til bruk i telt under fyringsvakt, og i tilfelle dere vil markere ved en vei eller lignende hvis noen blir skadet.

Utstyrskontroll: Noe som praktiseres når man driver med opplæring på grunnivå, er at når du legger deg så stapper du alt du tar av deg inn i soveposetrekket. Dette for å holde kontroll på stæsh til å begynne med, du vet alltid hvor du har ting, selv om det muligens ikke er det kjappeste systemet når du trenger klær FORT!