Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 3 av 7 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 60 av 138
Kjøp bøker hos

Tråd: Kystvakten vurderer å skyte mot russisk tråler

1. Post ID# 711570 #41
    Senior Member
    Ble medlem
    May 2004
    På samme måte som vi ikke er så keane på at russiske fartøy cruiser rundt i norsk farvann vil selvsagt ikke russerne at vi skal opere i deres farvann.

På samme måte som poltiet i Norge ikke sprenger en bil som stikker av i fille biter. Kan vi heller ikke sprenge en båt som har fisket ulovlig i fillebiter.

Dessuten virker det som de norske inspektørene er der frivillig.

2. Post ID# 711571 #42
    Senior Member
    Ble medlem
    May 2004
    var faktisk ombord i "Admiral Levtsjenko" når det var i Oslo i sommer! Morsomt, men ikke så altfor informativt da "guiden" kun snakket russisk!

3. Post ID# 711611 #43
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Baaten har seks syv militaere i tillegg til laerlinger/mannskap iflg aftenposten. Vi folger med...
    Hva gjør seks syv russiske militære ombord på en privat fiskebåt? Det høres noe spesielt ut spør du meg.
    take one for the team

4. Post ID# 711612 #44
    Svart belte
    Ble medlem
    May 2004
    Nå snakker vi om et norsk kystvakt skip altså
    Odd objects attract fire. You are odd.

5. Post ID# 711618 #45
    Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2004
    Jeg tror KV avventer til det blir HELT nødvendig. De har vel personell ombord som takler bording mener jeg. Må bare ha litt smulere sjø, som kan drøye lenge. Dette er IKKE en skarp situasjon. Blir nok løst i all fordragelighet.
    "Inter arma silent leges"

6. Post ID# 711619 #46
    Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2005
    Men tiden er i ferd med å renne ut for kystvakten! I løpet av natten vil "Elektron" være innenfor russisk 12-mils grense, og da er det like man kan gjøre, annet enn å vente på en ren politisk løsning?
    SHV-KSN / Moderator

7. Post ID# 711620 #47

8. Post ID# 711621 #48
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gammern
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1137707.ece
    3 mann ?? Enten er disse gutta enda mer dugende enn vi trodde, eller så er dette bare en markering. Det er vel helst det siste.

Jeg blir veldig overrasket hvis de border tråleren i løpet av natten for å overta, men jeg har en mistanke om at det hadde vært det smarteste på sikt. KV kommer til å få kjempeproblemer med russiske fartøyer fremover hvos de lar disse gutta slippe unna.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

9. Post ID# 711624 #49
    Jeg tror rett og slett det er for mye som ikke kommer frem i media til at vi kan dra noen klare konklusjoner. Og slik bør det også være, iallefall inntil situasjonen er løst. 3 mann alene kan ikke gjennomføre stort mer enn det KV sine egne kan. Men er det borde de skal? Er det alle? Kanskje er det kun forsterkninger? Eller fortropp? Kanskje resten seiler allerede? Kanskje er det en avledning? Kanskje skal de bare støtte KV med noe som ikke krever mer? Kanskje hadde de kun lyst på en kveldstur? Jeg vet ikke... men spennende er det
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

10. Post ID# 711625 #50
    Senior Member
    Ble medlem
    May 2004
    ja det skjedde det vi alle ventet på da. MJK er på plass. fortsatt umulig å si hvordan dette utarter seg! vi får holde oss oppdatert :)
    - There`s no traffic jam on the extra mile.

11. Post ID# 711630 #51
    Senior Member
    Ble medlem
    May 2004
    tror dere det skjedde noe eller ?

gjett om jeg ble skuffa

men typisk norge da :(

12. Post ID# 711631 #52
    Ja..dette er til å være stolt av..

13. Post ID# 711633 #53
    Nei dette var ikke noe å være stolt over. "Betryggende" å vite at som norsk soldat, så vil myndighetene gjøre hva de kan for å få deg trygt hjem igjen. Gutta får nå russlandtur.
    Administrator

Milforum - diskusjonsforum

14. Post ID# 711637 #54
    Global moderator
    Ble medlem
    Oct 2004
    Støtter deg der Admin. Uten å spekulere for mye, så føler jeg at det er nærliggende å tro at dette er politisk styrt. Dette er de rød/grønne's første "konflikt" så de har nok valgt å holde igjen på kruttlappene.. Nå er Elektron i Russisk farvann og det gjør ting mer komplisert siden kv ikke har diplomatisk tillatelse til å gå i dette farvannet. Skulle båten blitt bordret burde det nok vært gjort mye tidligere.
    Dette gir et signal om politisk tannløshet spør du meg. Time will show..

Hoit!
    84mm
    The older i get, the better i was..

15. Post ID# 711640 #55
    Det ligger nok mye politikk i dette. Russerne har vel aldri annerkjent de krav som Norge har satt om råderett i barentshavet.

Det blir interesant å se hvordan russiske myndgheter tar imot tråleren, og om kapteinen blir straffet/dømt for det han har gjort.
    If I die, my biggest fear is that my wife will sell my gear for what I told her I paid for it

16. Post ID# 711646 #56
    Senior Member
    Ble medlem
    Oct 2004
    Russerne blir ikke å gjøre noe som helst mot tråleren, De har aldri godtatt noen vernesone i tråd med det norge har gjort. De har gjort og vil i all sannsynlighet fortsette å fiske uhemmet mange tonn med fisk hver eneste dag fremover. "gislene" kommer hjem med fly i dag eller i morgen, der de forteller om udramatikk, og god behandling.

At vi ikke fikk gjort noe, skyldes politikk, ikke dårlig vær.
    Sånn er det bare. Er så glad for at jeg ikke sitter å fiser i et eller annet departement. Vil forlate denne jord uten å ha vært kalt feig.
    "Inter arma silent leges"

17. Post ID# 711650 #57
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

18. Post ID# 711653 #58
    Sitat Opprinnelig skrevet av lebeda
    nei de skulle nok gått for MJK avlevert på dekk via fastrope, tenker til og med hardbarka russiske hadde jenka seg...
    Sindre skrev:
    Det skal vel være rimelig hett på dass før den type tiltak kommer på tale.[/quote]

Aftenposten 18.10: Marinejegere fløyet ut.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 137707.ece

19. Post ID# 711656 #59
    nei de skulle nok gått for MJK avlevert på dekk via fastrope, tenker til og med hardbarka russiske hadde jenka seg...
    Sindre skrev:
    Det skal vel være rimelig hett på dass før den type tiltak kommer på tale.

Aftenposten 18.10: Marinejegere fløyet ut.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 137707.ece
    Vel, vel, terskelen er kanskje lavere enn jeg trodde. Men som tidligere har blitt nevnt, dette dreide seg ikke om en skarp situasjon, personellets liv og helse var i utgangspunktet ikke i fare, og ingen så det som nødvendig å iverksette en bording, så vidt jeg vet. Hensikten med deployering av personell fra MJK er heller ikke kjent.

20. Post ID# 711658 #60

Det kan jo tenkes at det gjaldt å holde alle muligheter åpne. Dersom situasjonen hadde eskalert ville det vært fordelaktig å ha kvalifisert personell i umiddelbar nærhet som kunne tatt kontroll på situasjonen. Nå skal det sies at det er et stort sprang fra det å frakte marinejegerne ut på et kystvaktskip for å sitte i beredskap og det å faktisk benytte seg av dem.

I dette tilfellet kan man også se hva misforståelser fører til;

[i]"- Bombardert
    TV-reportere kunne fortelle om at norske krigsskip hadde skutt med brannbomber mot den russiske tråleren.

«Brannbombene» viste seg å være lysmarkører som ble sluppet fra et norsk Orion-fly. Seint i går kveld kunne RAI-Novostis Oslo-korrespondent sitere talamannen for forsvaret John Espen Lien på at den norske kystvakta ikke hadde skutt mot den russiske tråleren.

Det var eieren av rederiet som eier «Elektron», Andrej Losev, som kom med påstandene om at «Ekektron» ble beskutt, og at det var både krigsskip og krigsfly rundt tråleren."[/
    i]
    Sitat fra Dagbladet; http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/10/19/446848.html

Tenk dere hva det stod i russiske aviser før alle fakta ble kjent. Skal ikke undervurdere propaganda..

Side 3 av 7 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •