Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her

Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Snublebluss

1. Post ID# 693346 #1
    Guest

Snublebluss

Noen som vet hvor man får kjøpt snublebluss? Tenkte på overnatting i moskus-land i vinter - har hørt moskusen kan være farlig om man kommer innpå - greit med noe varsling...</P>

</span>

2. Post ID# 693347 #2

RE: Snublebluss

Hehe, si ifra om du finner et sted de selger det, hadde vært artig. Ellers går det an å lage egne snublebluss, men er kanskje ikke så aktuelt. Ta en rakett aka. "thunderking" ell hva du vil og prep. den med fyrstikker vedsiden av lunta og teip over "tenn-feltet" fra fyrstikkesken slik at dette kan dras ut. Fyrstikkene vil da tenne om du har gjort dette riktig og wipz pang tjohei-leverpostei. Vanvittig dårlig forklaring men om du tenker deg litt om så kanskje du forstår. Krever bittelitt eksperimentering for å få de helt "rett", men har alltid funket bra for meg. Men så*må man tenke på vanninntrening etc. etc. Hadde jeg fått tak i "originalen" hadde jeg gått for de. Anne kan jo være nødbluss med tråd i og evt. legge noen raketter for lyd slik at nødblusset tenner lunta. Bare rabler her:)

</span>
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

3. Post ID# 698651 #3
    På Svalbard er snublebluss av en eller anne type standard utrustning, iallefall blandt lokale, for enhver tur. Tror nok et eller annet er greit tilgjengelig uten at du må lage noe selv. Om du kjenner noen som bor eller har bodd på Svalbard vet de sikkert ei rå; evnt kan du henvende deg til noen som selger utstyr der oppe

På den anne side tror jeg ikke moskusen oppsøker deg. Det er det motsatt som skaper problemer...
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

4. Post ID# 698667 #4
    Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2005
    Er litt usikker på om dette er en god ide å skrive, men admin tar det vel vekk om det er over grensen.

En elektrisk varsling kan lages veldig lett, og er garantert å virke.

Lag en "bryter" ved å feste to metalltegnestifter på innsiden av en klesklype.
    Fest en ledning til hver av disse.
    Bryt kontakten med en fyrstikk eller tannpirker, som du fester til en snubbletråd.
    En liten lommelykt lyspære som er filt hull på og fyllt med festligheter lager en fin varsling,
    og skremmer ofte dritten av det som er ute og lusker.

Lyspæren bør pakkes inn i skumgummi eller papir så den ikke kaster glass.

At bryteren, ett 9V batteri og lyspæren må kobbles sammen er vel selvforklarende?

Håper ikke jeg har trådd over noen grenser.
    Det er vel bare voksne folk her?
    Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

5. Post ID# 698671 #5
    He he den var kreativ og særdels ugradert...
    Administrator
    Milforum
    Diskusjonsforum

6. Post ID# 698672 #6
    som guttunge lagde vi bomber med den tennanordningen og ubrukt rødfis som vi plukka i øvingsområdene, så begynte vi å stjele fenghetter, lunte og dynamitt, sitter her fortsatt med alle fingre i behold. :-)

7. Post ID# 698673 #7
    Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2005
    hehe.. når jeg var liten lagde jeg undervannsbomber av kondomer fyllt med demontert fyrverkeri og med lyspæren som tennmek.
    Husker jeg lå på magen på bryggen og så på de dumme dyrene som kom bort og "snuste" på den. hehe.. de gode gammle dagene.

8. Post ID# 698690 #8
    Funker det fint med lyspæren altså? Type pære brukte du? Vi pleide å kjøpe elektrotennere (7kr stk) på lokale hobbysjappa (til bruk i byggesett rakketter). De er omtrent bare en ståltråd bøyle med ett tynt område på midten som begynner å gløde. De tåler ganske lite og må pakkes omhyggelig, men kan tenne ei fyrstikk fx og lunter. Godt å se at andre også har brukt kleklype-prinsippet:) Ellers fikk vi tak i drivrakketter hele året på samme hobbysjappe som vi knuse til pulver og fylte i tomme CO2 patroner og limte igjen med araldit etc. Ja har også alle fingrene enda men vil ikke anbefale noen å prøve på samme kariere da det nok er forbundet med større risk enn å skyte fyrverkeri på nyttårsaften. Litt offtopic men vi brukte også røyk ofte som "delay", gir deg 5-6min når du tenner den og dytter andre enden inn på lunta...alltid mye morro da man kan skaffe seg "alibi" når det smeller=)
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

9. Post ID# 698693 #9
    Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2005
    Jeg brukte samme rakettmotorene du snakker om,
    med de koster jo flesk.. Rundt 80kr for 3stk om jeg ikke husker feil.
    Av Co2 patronen du skriver om å dømme, så tror jeg vi har lest samme stoffet om temaet.

Kan tenke meg att en slik hobby-rakett-tenner kan nyttes bra sammen med romersk lys/stjerneskudd etc.
    Noe fyrverkeri med hyler i kunne kansje vært greit.
    Blir mer likt det orginale snubbleblusset med både lys og lyd da.

10. Post ID# 698695 #10
    Hehe, jepp vi har nok begge tittet på lesestoff/sider en gang i tiden som vi strengt tatt kanskje ikke skulle;) hehe, stemmer at de kostet svin - menmen, sånn var det nå. Festet også ofte CO2 patronen med ståltråd og teip(!) til en liten gassboks (biltema, mener de lå på 15kr stk) og gav fint smell og flammesky dersom det ikke var for kaldt ute.

11. Post ID# 698704 #11
    Senior Member
    Ble medlem
    Feb 2005
    Jeg bruker en standard 6V lommelykt lyspære. (10kr i sportforretning)
    (Gni tuppen forsiktig mot en flatfil til du har ett lite hull.)
    Gassflasketingen er også prøvd og funnet i orden. hehe
    Ronson lighter refill gir artig effekt.

Personlig har jeg kontakter i forsvaret som skaffer meg det jeg trenger av snubblebluss og denslags, men jeg er også litt nyskjerrig på om du får kjøpt det sivilt.
    Interessant tema dette. =)

12. Post ID# 700270 #12
    En kamerat av meg skulle fange en kikker som herjet i nabolaget.....kompisen min på 15 år laget til en strømkrets/snubletråd/bryter osv...og så det beste av alt....et Audi-horn plassert på nattbordet sitt...40-50cm fra øret...."alarmen"gikk en kveld/natt og gutten holdt på å dø av sjokk........

gaupa

13. Post ID# 705654 #13
    Sitat Opprinnelig skrevet av StealthWasp
    At bryteren, ett 9V batteri og lyspæren må kobbles sammen er vel selvforklarende?
    Hvor får en kjøpt 9V lysperer? Har undersøkt på div.butikker uten hell....

Gaupa

14. Post ID# 705711 #14
    Junior medlem
    Ble medlem
    Aug 2005

Snublebluss

Jeg ser at det er nevnt Longyearbyen når det gjelder snublebluss. Butikken som ihvertfall selger det der oppe er "Sportscenteret" på Lompensenteret e-post: sports.centeret@longyearbyen.net . Kanskje de kan fortelle deg hvem du kan kontakte på fastlandet for å få tak i disse sivilt. Alternativt ta kontakt med FLO og høre med dem hvem som er leverandør til dem i Norge?
    "Det er farlig å drekke på tomt hue!"

15. Post ID# 705713 #15
    Junior medlem
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av gaupa
    Hvor får en kjøpt 9V lysperer? Har undersøkt på div.butikker uten hell....

Gaupa
    Har du prøvd Clas Ohlson, kongested for "gadgets" og duppeditter når det gjelder dette? De har nettbutikk hvis du ikke bor i nærheten av en av butikkene: http://www.clasohlson.no/ . Dessverre har jeg ikke kommet inn på siden i skrivende stund på grunn av en teknisk feil hos dem.
    "Det er farlig å drekke på tomt hue!"

16. Post ID# 705751 #16
    Guest
    Er litt usikker på om dette er en god ide å skrive, men admin tar det vel vekk om det er over grensen.

Bryt kontakten med en fyrstikk eller tannpirker, som du fester til en snubbletråd.
    En liten lommelykt lyspære som er filt hull på og fyllt med festligheter lager en fin varsling,

Du vet at du er på et bra forum når McGyver er medlem og deler sine ideer :)

17. Post ID# 705753 #17
    Sitat Opprinnelig skrevet av A2D

Du vet at du er på et bra forum når McGyver er medlem og deler sine ideer :)

hehe.
    StealthWasp var i laget mitt i militæret og eg kan bekrefte at han har mange slikke McGyver ideer i hode sitt, det er litte men fullt til randen.
    det der er bare toppen av isfjellet!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •