General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Side 15 av 15 FørsteFørste ... 5131415
Viser resultatene 561 til 599 av 599
    Menig
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    0

Sv: Landmaktutredningen

Sitat Opprinnelig skrevet av gigafactory Vis post
    Hvilken ammunisjon er det realistisk å utstyre en eventuell MLRS-kapasitet med?
    Det kan vera verdt å merke seg at Raytheon LRPF med rekkevidde 500 km (!) vil vera kompatibel med M270A1. Er det den varianten me har?

http://news.lockheedmartin.com/2017-...-Fires-Program

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Nei.

A1 har bla vesentlig raskere rettemekanisme samt ny elektronikk, bla et nytt panel for skytteren (fire control panel).

I prinsippet trenger ikke selve hydraulikken å ha noe å si for hvilke raketter som kan skytes.
    Artillery is the God of War

Menig
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    0

Det var leit. Det hadde vert fint å kunne bruke samme plattform til å utslette km-ruter og snipe'e ting i Tana frå Bardufoss.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Sitat Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
    Det var leit. Det hadde vert fint å kunne bruke samme plattform til å utslette km-ruter og snipe'e ting i Tana frå Bardufoss.

Km rute er som sakt en ring fra fortiden.
    En av disse pakkene med styrte raketter kan faktisk skytes fra en fast rampe, det er bare ikke så praktisk.

MRBM slik som den du linker til og, ATACMs er en mulighet men er kanskje ikke så lurt å skyte med i rettning av en atommakt på krigstien.
    Da er landbåren JSM noe bedre.

LM kommer ikke til å gå god for det men, det er sikkert mulig å kjøre en minimums oppgradering av våre vogner med ny målcomputer og kabling, og da få evne til a skyte alt nytt.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Landmaktutredningen

Hva er galt med grid square removal? Hvis fi opptrer spredt må man også kunne ta mål som ikke er punktmål.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Utfordringen med de nye rakettene (mer missiler egentlig) er at de krever interaksjon med skytedatasettet om bord i launcheren. Den opprinnelige ammunisjonsfamilien var rene ballistiske raketter og der var det bare noen få enkle interface for avfyring, testing osv. AT2 hadde mulighet for å stille inn selvdestruksjonstiden men det var vel det mest avanserte som var (bortsett fra de vognene som USA hadde forberedt for de store ATACMS-missilene). På de nye rakettene blir der behov for klargjøring og oppdatering av rakettens INS/GPS, ammospesifikke kommandoer (forsinkelser osv) og muligens også angrepsprofiler eller andre "dirty tricks". Dette stiller krav til ammohåndteringsmodulen som igjen krever sitt fra skytedatasettet, ikke minst når det gjelder INS/GPS.

M270(-) hadde en pre-ringlaser-generasjon treghetsnavigasjon og ingen innebygd GPS. (Det var allikevel fort gjort å oppdatere posisjonen med koordinatene fra displayet til "pluggern" som vognene hadde påmonterthttps://en.wikipedia.org/wiki/Precis...t_GPS_Receiver

Jeg har trua på at man kan ta en stegvis approach for å modernisere launcherne og da i første omgang kun bytte de modulene som er absolutt påkrevd for den ammunisjonen man velger. Hvorvidt dette er mulig i praksis får jeg først vite om noen måneder

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Er det noe tilsvarende Bonus for MLRS? Grid square remover som er selektiv og kun angriper pansrede mål må da være kosher.
    Sist endret av hvlt; 18-07-17 kl 22:26
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Borsett fra det sedvanlige krøllet med å strekke opp eventuelle nye ledninger så er vognene ganske modulære i oppbyggingen. Elektronikken består av dedikerte bokser for de forskjellige arbeidsoppgavene og disse kan ganske enkelt byttes ut da de er lett tilgjengelige.

Se tegning (uten pod'er er rakettmodulen en åpen katedral med god tilgang til alt)

Navn:		mfc-mlrs-photo-01-h.jpg
Visninger:	677
Størrelse:	848,5 KB

Menig
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    0

Eg ser heilt klart poenget om at å skaffe seg for potente kapasiteter som kan nyttast offensivt kan vera litt skummelt.
    Allikevel:
    a) Langtrekkande presisjonsvåpen til landmakta er ei uttalt anbegaling i LMU. Skal det vera langtrekkande så er grensa for INF-traktaten likeså grei stad å landa.

b) Med sine 300 nautiske mil rekkevidde i hi-hi-lo profil, rekk me omtrent like langt med JSM, og med fly kan me lettare/raskare/stillare komme oss nærare før slipp =>
    Større "offensiv" trussel mot bastionen.

Eg trur løysinga må bli at me må skaffe oss ei kapasitetane me ser hensiktsmessig utan å dra det for langt (feks ikkje ubåtbært TLAM), og heller drive avspenning gjennom tilbaketrukket posisjonering og transparens mot Russland.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Er det noe tilsvarende Bonus for MLRS? Grid square romover som er selektiv og kun angriper pansrede mål må da være kosher.
    Utan å vera noko i nærleiken av ekspert vil eg meine det blir eit spørsmål om blindgjengerrate, sjølvdestruksjonsmekanisner og om korvidt ein med rimelighet kan anta at eit utdetonert WH som venter på sjølvdestruksjonstimeren kan utløysast av eit uheldig menneske.

Korleis blir dette med WH som feiler eller ikkje finn ei stridsvogn håndtert i dagens utgåve?

Forøvrig enig; det må då vera både kosher og svært ynskjeleg.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Er det noe tilsvarende Bonus for MLRS? Grid square remover som er selektiv og kun angriper pansrede mål må da være kosher.
    Prosjektene på disse kapasitetene døde før 2001 så vidt jeg vet.

Teknologien er overført til en viss grad til luftbårne våpen.
    Død ved Kølle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Hva er galt med grid square removal? Hvis fi opptrer spredt må man også kunne ta mål som ikke er punktmål.
    Det er ikke noen produsenter av DPICM igjen vi pleier å handle fra.

USA har sluttet å kjøpe cargo fordi det ikke er ønskelig fra militært hold. Når USA ikke kjøper cargo til MLRS, og Israel heller ikke har noe fokus på dette, så er cargo i artilleriet dødt grunnet manglende marked.
    Død ved Kølle!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Ble det brukt noen form for rakettartleri i Ukraina?
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Enorme mengder artilleri av alle typer ble brukt og brukes fortsatt.
    Jeg har noen linker når ferien er over som viser sporene og litt analyse.
    Død ved Kølle!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Interessant, for Ukraina konflikten tror jeg kan gi oss en god pekepinne på hva vi kan forvente å få i hodet hvis Russland skulle besøke oss.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av M72 Vis post

Dette stusser jeg litt på; er det ikke i overkant optimistisk å ønske seg miner?
    Vel, så vidt jeg husker var mine-ammo det eneste Norge faktisk hadde til MLRS, når det systemet var operativt for en hel del år siden.

Alternativet var bomblets, men "self-destruct" funksjonen på de tilgjengelige tilfredsstilte visstnok ikke Norske krav. Det var vel like greit, siden man litt senere måtte destruere store mengder 155 mm bomblet granater som åpenbart måtte ha tilfredsstilt de nevnte krav - på grunn av det famøse (og idiotiske) "klasebombe" forbudet. Det var ikke mange 155 mm granater igjen på Norske lagre etter at disse (meget dyre) granatene ble destruert - siden det hadde vært hovedfokus å anskaffe nettopp slike i lang tid.

Politikere ser ikke forskjell på selv-ødeleggere som virker, og de som enten ikke finnes eller ikke virker - de går etter inntrykk fra media, som er en særdeles upålitelig kilde når det gjelder militære spørsmål.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Interessant, for Ukraina konflikten tror jeg kan gi oss en god pekepinne på hva vi kan forvente å få i hodet hvis Russland skulle besøke oss.
    ISF.
    Toppavdelingene til Russland hadde store problemer med det svært dysfunksjonelle Ukrainske forsvaret så at vi har muligheter innenfor kostnadsrammen av i dag ser jeg sim en mulighet.
    Død ved Kølle!

Menig
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    0

Riktignok uten å bruke luftmakt. Blir vel litt ein arm bundet på ryggen eller?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Ikke Ukrainsk luftmakt å snakke om heller men, utstrakt bruk av luftbårne sensorer.

Russisk luftmakt ser man i Syria, ikke videre imponerende verken i anvendelse eller prestasjon.
    Død ved Kølle!

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    25

Det var rakettartleri som vant krigen sommeren 2014, den Russiske mekaniserte stridsgruppen "nordanvinden" bare avsluttet jobben, og vi fikk Minsk-1.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Minsk, det nye Utopia

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Tror jeg har skrevet det før, men SDB II fra MLRS kan skifte betegnelsen på MLRS fra "grid removal" til "tank battalion removal" (En slik salve vil riktignok koste ~100mill)

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

En stridsvognbataljon koster mye mer, så dette gir valuta for pengene.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Uten å bruke luftmakt er nå en sannhet med modifikasjoner. Russerne pøste inn luftvernsystemer til separatistene i tillegg til å lyse (og kanskje skyte) over grensen både med bakkebaserte systemer og fly til ukrainerne måtte gi opp å fly.

Massiv bruk av UAV til artilleriildledning har vært karakteristisk for konflikten siden. Et framtidig artilleriregiment bør ha en UAV-skvadron, enten organisk eller fast tildelt fra Luftforsvaret.
    Disiplin er å gjøre ting skikkelig selv om ingen ser på.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Så langt tilbake som før 1980 brukte den israelske hæren i meget stor grad UAV'er som "FAO" (fremskutt artilleriobservatør). I hvert var det det han som var min veileder da jeg som student jobbet i Israel som IAESTE-trainee juni-september 1980 fortalte. Han var reserveoffiser i det israelske feltartilleriet. Vårt feltartilleri hadde flyvende artilleri-OP'er fram til 1991, men det var med bemannede fly (O-1A Birddog). Jeg regner det som en selvfølge at vårt feltartilleri må bruke UAV'er som OP!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

FFIs direktør: Aldrimer's påstand om HV-rapport er et falsum: http://www.ffi.no/no/Aktuelle-tema/S...-dokument.aspx

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

FFIs direktør: Aldrimer's påstand om HV-rapport er et falsum: http://www.ffi.no/no/Aktuelle-tema/S...-dokument.aspx
    Skulle akkurat til å poste den. Aldrimer.no driver jo rundt fullstendig uten kildekritikk. Eller verre; noen i det miljøet står bak forfalskningen.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Skulle akkurat til å poste den. Aldrimer.no driver jo rundt fullstendig uten kildekritikk. Eller verre; noen i det miljøet står bak forfalskningen.
    Hvordan kan noen egentlig ta den gjengen der seriøst?

De skader forsvarsaken.
    Død ved Kølle!

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Hvordan kan noen egentlig ta den gjengen der seriøst?

De skader forsvarsaken.
    Ja, de burde kjørt en litt annen linje. I det minste så publiserer de også kritikk av seg selv... selv om det beste nok hadde vært om de selv hadde vært litt mer kritiske til hva de skrev, før de publiserte!

Den respekterte forsvarseksperten – som også er pensjonert flaggkommandør – har svært lite til overs for bråket rundt den lekkede HV-rapporten. Han mener både politiske partier, grupper som Styrk HV og journalistene i aldrimer.no har misforstått saken grundig. Deretter er resultatene – tallene som viser behov for langt flere HV-soldater enn regjeringen legger opp til – blitt misbrukt.

– Å fremstille saken som om forsvarsministeren ikke ønsket at behovet for HV-soldater skulle bli offentlig, det er bare sludder. Det ødelegger for FFI, og det ødelegger aldrimer.nos omdømme, sier Børresen.
    https://www.aldrimer.no/hardt-ut-mot...-i-hv-lobbyen/

Et lite tips til aldrimer.no kan jo være å be noen om å lese gjennom det de har tenkt å publisere, før de publiserer! Kanskje Børresen kunne la seg overtale? Eller en kapasitet som Nils Holme? Skjønt jeg tviler på at de nå ville tatt på seg et slikt oppdrag, aldrimer.no har sannsynligvis sunket altfor dypt til at det går an å få skuta på rett kjøl nå...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Nå kom endelig FFIs kommunikasjonsavdeling på banen: https://www.facebook.com/ForsvaretsF...62879687124314

Dessverre litt sent, etter at minst to politiske partier har gått på limpinnen til aldrimer.

på Twitter

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Nå kom endelig FFIs kommunikasjonsavdeling på banen: https://www.facebook.com/ForsvaretsF...62879687124314

Dessverre litt sent, etter at minst to politiske partier har gått på limpinnen til aldrimer.
    Det der er et problem i forsvarets kommunikasjonsopplegg generelt.

Utenom pressemeldinger og rekrutteringsporr på face, så er det stille som i graven.
    Man sier ingenting før man virkelig må, og gjerne for sent.
    Død ved Kølle!

Korporal
    Ble medlem
    May 2010
    Pondusfaktor
    4

Greit nok at aldrimer har publisert den uferdige rapporten, men Noen André har lekket den til dem. Ifølge Hammer så jobber både FFI, NSM og FSA med å undersøke den saken, det blir spennende å se hva de kommer frem til. Kanskje burde FFI se på rutiner for å håndtere interne/uferdige dokumenter?
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    19

For de som kjenner Ebbe Deraas så har han uttalt seg til NRK om Landmaktutredningen

Oberst om forsvarsutredning: – Tilnærmet bortkasta tid

– En utredning om hær og heimevern uten friske penger, er som å føre folk bak lyset, mener Ebbe Deraas, tidligere sjef i Heimevernet, som får støtte av flere som mener forsvarsevnen er på et «kritisk minimum».

Vedtatte kutt i antall soldater i Heimevernet er satt på vent til den såkalte Landmaktsutredninga om hær og heimevern legges fram i høst. Flere ledere i Heimevernet spør seg nå hva man venter på.

– Det kommer ingenting ut av det. Ettersom pengebruk og antall HV-soldater er bestemt, er utredninga tilnærmet bortkasta tid, mener Ebbe Deraas, som gikk av som distriktssjef i Trøndelag heimevernsdistrikt for ni måneder siden.
    https://www.nrk.no/norge/oberst-om-f...tid-1.13636631

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    6

Ettersom pengebruk og antall HV-soldater er bestemt, er utredninga tilnærmet bortkasta tid, mener Ebbe Deraas
    Ja, for alt handler om HV!
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

I et lavintensitetsscenario har HV en viktig rolle. Vesentlig å få med seg at Forsvaret skal være effektivt i alle scenarier.

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
    Ja, for alt handler om HV!
    Pengebruk vedrører heile strukturen.

Dette er også heilt sentralt punkt som gav utredninga ein snek av bestillingsverk - eller design-to-cost som Grandhagen kalla det - allereie frå den dagen mandatet vart gjort kjent.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Jeg tror nok uttalelsen til @Voodoo var en smule ironisk.

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Pondusfaktor
    10

Pengebruk vedrører heile strukturen.

Dette er også heilt sentralt punkt som gav utredninga ein snek av bestillingsverk - eller design-to-cost som Grandhagen kalla det - allereie frå den dagen mandatet vart gjort kjent.

Spurte en av deltakerne om jobben deres egentlig var å legitimiserere et forhåndsbestemt vedtak. Fikk ikke hverken et klart svar eller populæritetspoeng. Godt man ikke er karrierebevisst.

“If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Menig
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    0

Jeg tror nok uttalelsen til @Voodoo var en smule ironisk.
    Ah... Meg

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    19

Forøvrig : "design to cost" var nøyaktig samme feil som ble gjort av Diesen i FS2000.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 15 av 15 FørsteFørste ... 5131415

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter