General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Side 14 av 14 FørsteFørste ... 4121314
Viser resultatene 521 til 526 av 526
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1166
    Liker (mottatt)
    2665
    Nevnt
    274 innlegg
    Sitert
    1318 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    72

Landmaktutredningen

Klar til kamp i kveld?

http://www.kavaleriklubben.no/klar-t...p-i-kveld.html

(Mulig artikkelen av generalmajor Odin Johannessen ikke lar seg åpne for alle, men den kommer i DN i morgen).
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    145
    Liker (mottatt)
    990
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    255 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    32

Sv: Landmaktutredningen

Sitat Opprinnelig skrevet av loke2 Vis post
    Jeg er også svært, svært skuffet over Høyre når det gjelder forsvaret i denne stortingsperioden. Jeg vurderer faktisk å stemme et annet parti ved neste stortingsvalg -- spørsmålet er bare hvilket parti, når selv "forsvarspartiet" Høyre så til de grader svikter Forsvaret i en periode med økt internasjonal spenning og økende uroligheter.
    Jeg har gitt dem opp alle sammen. Fra Rødt på venstresiden, til Demokratene på høyresiden. Kjøttmeiser stappet nedi dresser og finklær, hver og én av dem. Ingen av dem taler til- eller for meg, og det har vel med ytterst få unntak vært slik siden våre antikke forfedre oppfant demokratiet; Politikere meler sin egen kake, og tenker på egen posisjon og makt, heller enn å virkelig og lidenskapelig jobbe for de sakene dem sier høyt dem er opptatt av.

Når jeg ser på tre-fire siste stortingsperioder, omkring de saker som opptar meg (som favner en del bredere enn "billigere røyk og sprit") og prioriteringer som har blitt gjort: Ingen politiker eller parti har gjort seg fortjent til min stemme. Det hadde sånn sett heller ikke spilt noen rolle hvem jeg hadde gitt min stemme ved førstkommende - eller noe som helst valg i det hele tatt. Det er bare varmluft, tåkelegging og totalt fraværende gjennomføringsevne som gjelder uansett... Og når det så først er noe som blir gjennomført, så er det bare så høl i huet goddagmannøkseskaft at man lurer på om man er vitne til innspilling av en ny komediefilm (Olavsvern, som et godt eksempel), heller enn ansvarlige politikere som driver ansvarlig politikk.

Enten det er Arbeiderpartiet og en sverm av små drittpartier med sine egne kjepphester, eller Høyre+FRP som tar/fortsetter makten neste periode: SNAFU.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Liker (gitt)
    1022
    Liker (mottatt)
    160
    Nevnt
    43 innlegg
    Sitert
    208 innlegg
    PONDUS
    8

Jeg vurderer å stemme blankt. Da er jeg en del av demokratiet, selv om jeg er ganske enig med MMB.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1166
    Liker (mottatt)
    2665
    Nevnt
    274 innlegg
    Sitert
    1318 innlegg
    PONDUS
    72

"Hærsjefen krever mer penger". Kommentar i DN til artikkelen over:
    http://www.kavaleriklubben.no/haersj...er-penger.html
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Mar 2017
    Liker (gitt)
    14
    Liker (mottatt)
    19
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    4 innlegg
    PONDUS
    0

Odin Johannessen:
    Ingen moderne hær opererer i 2017 uten helikopter. En mekanisert struktur kan kanskje redusere behovet for forflytning av store mengder fotsoldater, men flere langtrekkende våpen krever økt evne til å sette ut «speidere», sambands- og mindre kampenheter i terrenget. Etterforsyning av kritisk materiell er nødvendig.
    Jeg tolket LMU som at delingen av Bell mellom Bardufoss og Rygge skulle opprettholdes når de kom frem til at de kunne greie seg med innleide sivile helikoptre og den eksisterende helikopterflåten i Forsvaret, er ikke det tilfellet? Hvis hele 339 skal flyttes til Rygge, hva er egentlig igjen av Forsvarets helikopterflåte i nord da? Kystvaktens NH90 og et par redningshelikoptre?

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    848
    Liker (mottatt)
    424
    Nevnt
    87 innlegg
    Sitert
    472 innlegg
    PONDUS
    17

Kan ikke forstå noe annet enn at 339 til Rygge er like fornuftig som da Rena Leir ble bygget i sin tid, mao politiske føringer mer en militære/praktiske/logiske. Hvorfor kan man ikke deployere sørover, og etter behov?

Skjønner meget godt behovet for hokusstøtte men igjen så fremmer man èn avdelings eksistens og prioritet som om alle andre er mindre viktige. Iallfall oppfattet jeg det slik. (Litt sånn som med KJK)

Jeg savner fokus på hardcore hærfaglige områder, slik som INF/KAV/ART og at man innrømmer disse våpenartene en klar prioritet og om nødvendig på bekostning av de andre (per definisjonen av pri)

Disse våpnene må ha et minimum av (nytt) utstyr og personell som sørger for at det blir mulig å utvikle taktikker og doktriner i et omfang som gjør at fagmiljøene overlever. Det nytter ikke å fly ut ISTAR i tretopphøyde når avdelingene bakom ikke makter å utnytte de.

Ta for eksempel nye skyts til ART. Det går noen år før man får kjørt inn systemene og ikke minst hentet ut de taktiske fordelene utstyret gir i norsk terreng. Samtidig skal KO og samvirke-OP og ikke minst INF/KAV tilpasse seg den nye hverdagen med moderne ART.

Tilsvarende med INF og KAV når/hvis det kommer nytt utstyr der.

Jeg mener det er mer enn nok arbeid/kostnader i å få på plass denne ryggraden før man ser på bredden.
    Artillery is the God of War

Side 14 av 14 FørsteFørste ... 4121314

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier