Viser resultatene 1 til 14 av 14
    Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Liker (gitt)
    20
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

Question Vurdering av min Utdanningsplan

Har lagt en plan for fremtidig tjeneste og utdanning i Forsvaret. Har dere noen anbefalinger til den?

1 - FSK, 2. Bataljon, Fjernoppklaringseskadronen, TMBN, Sanitetstroppen, noe innenfor Etteretning eller CyberForsvaret.

2 - Spesialsoldat (om mulig)

3 - Befalsskole (operativ), evt. Etteretningshøgskole

4 - Krigsskole (operativ)

5 - Stabsskole

*Merk at det ikke står i prioritert liste ettersom usikkerheten ennå har kloa i meg

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    46
    Nevnt
    68 innlegg
    Sitert
    124 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7

Sv: Vurdering av min Utdanningsplan

Eneste anbefalingen jeg kan gi er at du bør forberde deg på at det kan skje at du ikke kommer inn noen av stedene.
    Fsk må du vente til etter fullført førstegangstjenestemed å søke,samme med Tmbn og Fjernesk.
    Skal du på Ks må du ha befalskolen,så da er det kanskje lurt å prioriter å satse på det.
    When in doubt,empty your magazine.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Liker (gitt)
    20
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    0

Satser mer på høyere utdanning enn på FSK, om jeg ikke greier det så er det ikke det et problem. Sannsynligheten for å ikke komme inn noen av stedene er vel ikke stor?

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    46
    Nevnt
    68 innlegg
    Sitert
    124 innlegg
    PONDUS
    7

Den er nok litt større en du tror,så fokuser på det du har en edruelig mulighet til å lykkes med.
    Klarer du Bs kan du søke alle de andre avdelingene,så det blir kveldens anbefaling.
    Det kan forøvrig være en fordel å ha gjennomført fgtj før du søker Bs.
    When in doubt,empty your magazine.

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Liker (gitt)
    219
    Liker (mottatt)
    88
    Nevnt
    30 innlegg
    Sitert
    129 innlegg
    PONDUS
    7

Ta en kikk på denne:

https://forsvaret.no/karriere/utdann...gjennomgaaende

Utdanningen har en varighet på fire år og fører til en bachelorgrad på 180 studiepoeng innen det aktuelle fagområdet. Etter endt utdanning er du sikret jobb i Forsvaret mens du gjennomfører plikttjenesten.

Må forøvrig si det her egentlig ikke er en utdanningsplan, siden det faktisk ikke står hvilken konkrete steg du har planlagt for å eventuelt oppnå målene dine.

Tenk deg nøye om, vær ærlig med deg selv i forhold til evner og fysisk form. Still forberedt på opptak, minimum er sjelden godt nok....
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    76
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    23 innlegg
    PONDUS
    3

Anbefaler at du går førstegangstjenesten og dunker på (prøv deg gjerne på fallskjermjegeropptaket) først. Da får du kjent litt på det sjøl, lærer mye mer om Forsvaret og får stilt spørsmål til befal, grenaderer og offiserer rundt deg. Det gir deg et mye bedre grunnlag for å finne ut hva du ønsker videre.

Kan være lurt å først og fremst tenke på hva du vil jobbe med - ikke bare hvilke skoler du ser for deg å gå på.

Kravene til de ulike tjenestene varierer veldig (tenker ikke på de fysiske kravene nå). Infanterist er f.eks. primært en fysisk retning, krigsskole (og eventuelt stabsskole senere) er akademiske retninger. Språk- og etterretning krever en helt vanvittig læringsevne (og -vilje) og dessuten et godt språkøre. Fjernesk krever selvfølgelig fysisk kapasitet og disiplin, men kanskje fremfor alt en sterk psyke. The list goes on...

Hva er du god på?

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    468
    Liker (mottatt)
    791
    Nevnt
    65 innlegg
    Sitert
    393 innlegg
    PONDUS
    32

Sitat Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
    Skal du på Ks må du ha befalskolen,så da er det kanskje lurt å prioriter å satse på det.
    Fra og med utdanningsåret 2018-19 vil normalen være gjennomgående krigsskole. Det vil antagelig fortsatt være mulig å gå de siste to årene etter befalsskole eller grunnleggende befalskurs (en forkortet befalsutdanning for vervede), men du vil da gå kraftig ned i lønn i to år.

Vær også oppmerksom på at det som hovedregel er en øvre aldersgrense på 26-27 år for å søke befalsskole/etterretningshøgskolen. Det vil det nok bli for krigsskole også.

Stabsskole er noe man går etter 15 år+ i Forsvaret, jeg ville ikke bekymret meg så mye for det enda. Det er forøvrig mulig å søke seg til Stabsskole i utlandet også, Frankrike, Tyskland, Nederland og USA, kanskje enda flere også.
    The man who does not read has no advantage over the man who cannot read

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Liker (gitt)
    20
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    0

Skal ikke si jeg er forberedt nok (har følelse om at det er så og si umulig), men kan si jeg er forberedt godt. Minimumskravene utfører jeg allerede nå med god margin, det var slik jeg kom fram til FSK som et alternativ. Foreløpig har jeg ingen erfaring fra Forsvaret så hvordan jeg skal oppnå dette er ennå en utfordring. Gjetter samtalen på sesjon skal få avklart det.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Liker (gitt)
    20
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    0

Skole og fysisk form har jeg ingen bekymringer for. Hva jeg vil jobbe med vekket derimot en tanke jeg er nødt til å reflektere videre over.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    25
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    30 innlegg
    PONDUS
    2

Du snakker om E og Cyber ser jeg. FIH eller EHS er ikke dumme alternativ til KS gjennomgående mtp. en spennende karriere.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    979
    Liker (mottatt)
    2203
    Nevnt
    226 innlegg
    Sitert
    1083 innlegg
    PONDUS
    61

Jeg antar at du allerede har søkt på Forsvarets egne ressurser, f eks denne hendige utdanningsveilederen? https://forsvaret.no/karriere/utdanning
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Liker (gitt)
    20
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    0

Riktig antagelse

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    160
    Liker (mottatt)
    240
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    132 innlegg
    PONDUS
    13

Bra og optimistisk plan. Godt å ha flere alternativ.

Jeg føyer meg inn sammen med dem som sier at du bør komme deg inn til førstegangstjenesten først (gjerne som fallskjermjeger hos FSK) og da det derfra. Kommer du inn hos FSK er mulighetene der for ytterligere opptak, og da er veien også kort til befalskurs og KS. Ryker du ut hos FSK så havner du sannsynligvis i en over gjennomsnittet bra førstegangstjeneste uansett. Og du har lært litt om deg selv og om hva du vil og kan.

Det siste du må gjøre er å sitte på gjerdet og lure på hva du skal ta deg til og aldri greie å bestemme deg. Believe me.
    Kom deg inn og ta det derfra. Veien blir til mens du går.
    As you wish.

Menig
    Ble medlem
    Nov 2016
    Liker (gitt)
    20
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    0

Tusen takk tenker jeg skal høre med dem i Forsvaret hvor å hva de tror jeg duger best til.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering
    By Rittmester in forum Nasjonal sikkerhet - sårbarhet rettet mot samfunnet herunder Cyberdomenet
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: 07-02-17, 10:35
  2. Vurdering av FSK sin Treningsplan
    By Gammlingen in forum Opptak Fallskjermjeger og Spesialjeger
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 07-12-15, 12:47
  3. Vurdering av hanske
    By 02Surefire in forum Personlig utrustning, utstyr
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 01-12-07, 20:00
  4. Vurdering av meg vs MJK opptak
    By krakraa in forum Tips før opptak
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 27-02-07, 22:47

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

Antall sideoppslag siden oppstart:
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier