Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Beinhinnebetennelse - Fallskjermjegeropptak

Menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    0

Beinhinnebetennelse - Fallskjermjegeropptak

Hei
    Jeg er en gutt på 18 år som skal søke til fallskjermjegeropptak til sommeren. Har trent målrettet mot dette en god stund nå, men problemet er at jeg sliter med beinhinnebetennelse (som jeg har gjort av og på de siste par år).

Det gjør ikke veldig vondt, men mest etter lengre løpeturer, samt når jeg presser på innsiden av skinnbeinet.

Har dere noen råd? Burde jeg svømme/gå på ski i stedet i en lengre periode, eller er alt håp ute?
    Takk på forhånd

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Sv: Beinhinnebetennelse - Fallskjermjegeropptak

Har du prøvd me compresjon leggstrømper type https://www.runnerinn.com/løping/2xu...B&gclsrc=aw.ds

Mobiler har autokorrektur. Shit happens

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Har slitt med benhinnebetennelse i mange år uten å ha blitt noe særlig bedre av div. behandlinger. For min del fungerer det veldig bra å løpe på tærne/tåballene på mykt underlag, med kompresjonsstrømper. Men det blir litt problematisk å få gjort på opptak når det er mye marsjing med støvler.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    0

Hadde akkurat bestilt slike kompressjonstrømper, så får håpe de hjelper litt

Menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    0

Hmm, takk for svar. Har en tendens til å lande på hælen, så skal prøve å lande mer på tærne/midt under

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Jeg slet selv med beinhinnebetennelse da jeg begynte på VGS i min tid, og jeg ble så godt som kvitt det etter en stund. Det er dog viktig å ha i bakhodet at dette er en belastningsskade, og det beste rådet jeg kan gi er å ikke provosere betennelsen ytterligere (den kan bli kronisk og vil da kun kunne kureres ved operasjon).

For mitt vedkommende hjalp det å erstatte løping med sykling for en lengre periode (det var kjipt, men MYE bedre en kronisk betennelse) og å bruke leggvarmer ved aktivitet. I tillegg hjalp det veldig å legge en stripe med ibux-gel på huden over betennelsen, pakke det inn med plastfolie og la det sitte på over natten.
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Vær veldig forsiktig med å endre på løpemønsteret ditt, spesielt hvis du allerede har trent deg opp og er vant til å løpe "vanlig". Å løpe på tåballene er svært belastende for sener og leddbånd i knærne, og kan potensielt føre til enda verre belastningsskader. Jeg vil heller anbefale å avlaste med andre former for trening. Sykling/spinning, roing, langrenn eller svømming kan være gode alternativer. Begynn i det små når du går tilbake til løping, og vær nøye med å tøye godt ut etter hver økt.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    0

Skjønner. Heldighvis har jeg gode muligheter for å svømme/ gå på ski i området, så har erstattet løpingen foreløpig med dette. Har ingen smerter under vanlig gange eller aktivitet, så tenker å begynne sakte men sikkert med løping om en måned eller to.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Høres lurt ut. Lykke til!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Jeg kurerte min beinhinnebetennelse med å bruke massasjerulle på baksiden av leggene rett etter noen rugbytreninger der jeg slet veldig med betennelsen.
    Kom rett hjem, satte meg på gulvet og "rullet ut" leggene. Nokså ubehagelig å rulle slik, men føltes bra ut etterpå.
    Dette gjentok jeg i to-tre uker etter hver økt, og siden har jeg ikke hatt antydning til betennelse noen gang.

Fant denne som viser hva jeg mener: https://youtu.be/_hCfnuSdmk8?t=21
    (brukte bare rulling på baksiden av leggen selv, og kun rett etter trening når muskler og vev var varme)
    As you wish.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2017
    Pondusfaktor
    0

Har slitt med legghinnebetennelse tidligere da jeg trente fotball veldig aktivt. Det har det siste året vært mye fokus på styrketrening og da jeg i det siste har begynt med mer kondisjon har jeg begynt å få føling i de samme områdene som tidligere. Noen som vet når betennelsen ansees som kronisk? Skal prøve ut tipset til PF over og andre ting jeg finner på nettet.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Greenmans treningsdagbok - Fallskjermjegeropptak 2011
    By greenman in forum Treningsdagbøker
    Svar: 199
    Nyeste innlegg: 08-05-11, 17:59
  2. Karakterer og fravær ift. fallskjermjegeropptak
    By giraff in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 24-02-11, 19:01
  3. Beinhinnebetennelse?
    By luckyluke in forum Tips før opptak
    Svar: 9