Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 21 av 21

Tråd: Anbefalte Podcasts

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mørk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21

Lightbulb Anbefalte Podcasts

Har hoppet på podcastbølgen i det siste, og åpner en egen tråd for deling av og diskusjon om podcaster. Det er mulig å finne podcaster som omhandler alt mulig rart, og under følger min samling av militær- og/eller historierelaterte podcaster så langt. Oppfordrer ellers andre til å hoppe på bølgen, da jeg synes det er meget god (og lærerik) underholdning.

Forøvrig bruker jeg appen Podcast Addict på telefonen, som lar meg søke opp og legge til all verdens (?) podcaster.

Without further ado:

Midrats

Av og med to amerikanske milbloggere, med aktuelle forsvars- og sikkerhetsspørmål som tema, hovedsakelig maritimt relatert. En ganske "seriøs" podcast, ofte med med besøk av analytikere, akademikere og forfattere med relevante nyutgivelser. Innimellom dumper det innom historikere og diskuterer "gamle dager"; i det siste har det f.eks. vært episoder om Jyllandslaget, sjøkreftene under den amerikanske borgerkrigen og Napoleonsk krigføring. Hver episode er én time lang og i skrivende stund har episode nummer 354 akkurat kommet ut, så det er MYE å velge mellom.

Stort pluss for innhold og dyktige, erfarne deltagere, men et GIGANTISK minus for forferdelig lydkvalitet, noe jeg synes er rart med tanke på hvor lenge de har drevet på (første episode kom i januar 2010). Jeg har inntrykk av at lyden tas opp ved å legge en 49 kroners Biltema-mikrofon inntil en 19 kroners Europris-høyttaler som spiller av lyden av en Skype-samtale over dårlig båndbredde. Helt håpløst å høre på uten hodetelefoner, og da bør det helst være ganske stille rundt deg. Ødelegger fleksibiliteten mtp. på hvor og når du hører på, men innholdet er såpass interessant at det heldigvis veier opp.

The History of WW2

Tittelen sier vel seg selv. En så langt 170-episoder lang serie som går gjennom 2VK litt alá tråden vi hadde her på bruket, og har nå kommet frem til episode 4 om Operation Crusader, senhøsten 1941. Forholdsvis omfattende, gjerne med mange episoder om samme tema/operasjon (selv om hele kampanjen i Skandinavia blir gjort unna på én 50-minutters episode; invasjonen av Frankrike er til sammenligning på 15 episoder og nesten 10 timer), og i det hele tatt en veldig bra og interessant podcast faglig sett. Episoder vanligvis på 30-45 min, og noen kortere og lengre innimellom.

Denne får derimot også et kraftig minus, her for håpløs fremføring. Fyren leser åpenbart slavisk rett fra manus, TOTALT uten innlevelse og lider tilsynelatende av kronisk, apatisk depresjon. Bare hørt på et par episoder så langt, da det helt ærlig er en prøvelse å høre på fyren, men interessant er det.

The History Network

Generelt militærhistorisk podcast. Mange episoder som gjennomgår kjente slag og personer, f.eks. Gettysburg, Ramillies, Poltava, Marcus Agrippa og Eugene av Savoy, og ellers er tema alt mulig rart: hestens rolle i Wehrmacht, utviklingen av torpedoen, Napoleonsk infanteritaktikk, Hobart's Funnies, hjelmens historie (!), Schlieffen-planen, Hansaforbundet...you name it. Små og "hendige" episoder på 20-30 minutter, så det blir jo så klart veldig "grov" historie, men en veldig fin måte å bli kjent med nye tema på.

The Bletchley Park podcast

Om kodeknekkingen og etterretningen som foregikk i Bletchley Park under 2VK. Bare hørt på én (meget interessant!) episode så langt, om rollen til SIGINT under jakten på og senkingen av Bismarck, og inkluderte bl.a. intervju med personell som da jobbet det. 50 episoder så langt med veldig varierende lengder, alt fra tre minutter til halvannen time, men ofte med flere forskjellige tema på de lange episodene. Veldig profesjonelt produsert og så langt veldig interessant!

Wartime: a History Series

Mye det samme som the History Network, med generell militær "casual history". Omhandler kjente slag, personer og kriger, men går oftere inn og analyserer/diskuterer i stedet for bare å gi en lineær beskrivelse av tema. 79 episoder, nesten uten unntak på 45 min.

History of the Great War

Nok en selvforklarende tittel. På lik linje med 1VK-tråden her på forumet, så gjengir den krigen slag for slag 100 år etter, med ny episode hver uke. Veldig bra laget og veldig interessant, der episode 5 om Somme kom ut for en uke siden. 97 episoder så langt på 20-30 minutter, hvorav flesteparten av episodene inngår i serier om forskjellige slag/operasjoner, f.eks. de 13 episodene om Verdun.

History on the Run

All mulig historie, ikke bare militær. Vi nevner: Aztekerriket, Kapitalisme vs. Kommunisme, bruken av falanks, leiesoldater, vikinger, fascisme, Tysklands politiske struktur, pengepolitikk, utviklingen av tysk og japansk stålindustri, Texasrevolusjonen. Mye rart, med andre ord. 57 episoder på 20-30 minutter.

History Extra podcast

Også generell historie, fra gjengen bak "BBC History Magazine". Alt mulig rart: suffragetter, britisk Nordsjøoljehistorie, Magna Carta, gruveulykker, heksebrenning, keltere, britisk jernbanehistorie. Som oftest med deltagelse av eksperter som har skrevet bøker om det aktuelle temaet. 153 episoder på ca. 1 time, og episodene er vanligvis innom to forskjellige tema.

Britain at Sea

En femten episoder lang podcast om Royal Navy under det 20. århundre, fortalt av tidligere First Sea Lord, admiral Alan West. Opprinnelig en radioserie på BBC 4, og på 14 minutter per episode gir den bare et veldig generelt bilde, men den er likefullt interessant da den bl.a. inkluderer intervjuer med prins Philip og prins Andrew, og deres opplevelser under hhv. 2VK og Falklandskrigen. Veldig bra produsert og admiral West er den fødte forteller.
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Sv: Podcasts

Bra insh!

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6

Kan anbefale Jocko Podcast. Av sjef for Navy SEAL yask force Bruiser.
    Mye om militær ledelse og historiske militære personer/slag/hendelser. Samt trening og BTF
    Dette er en irriterende signatur

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    5

Jeg vil anbefale Stuff You Missed in History Class. Jeg har ingen aning om hvor mange episoder som finnes, men det er maaange. Tematisk er spennet svært vidt, og som navnet tilsier handler ofte episodene om personer, hendelser og fenomener som de fleste vet altfor lite om. Podcasten har holdt på siden 2008 og har vært gjennom noen endringer i stil, oppbygging og innhold, men framstår generelt som en god blanding av morsomme og interessante anekdoter, presentasjon av "harde fakta" og gjennomganger av debatter og analyser.

http://www.missedinhistory.com/
    http://www.missedinhistory.com/podcasts/mih-archive.htm
    Sist endret av Joppe; 20-10-16 kl 19:31 Begrunnelse: La til lenker.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Sv: Anbefalte Podcasts

Bare en liten tommel opp!

Jeg kjører 1/2 time til barnehagen for å levere guttungen, så etter 30 min med Marcus og Martinus tortur var det i dag helt fantastisk å lytte til "Commerce Raiders in WW1" de 30 minuttene det er videre til jobb. Hvorfor har jeg ikke tenkt på Podcast i bilen før?
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    21

My thoughts exactly! Lange bil/tog/flyturer og arbeid har blitt en drøm etter at jeg ble tipset av brodern om Podcast Addict; tidligere i dag hørte jeg på halvannen time om angrepet på Taranto mens jeg skrudde bil, stooor stas!
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Og for de som bruker Eple-produkter så er den innebygde Podcast-appen helt ok+.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2013
    Pondusfaktor
    10

Stor fan av The Ricky Gervais Show, i form av både radioprogrammet og podcast. Ikke akkurat informativt men hvem kan motstå en reise gjennom Karl Pilkingtons hode?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

Også forsvaret produserer podcast.

På krigsstien – en podkast fra Forsvarets høgskole
    Spennende og aktuelle temaer om Forsvaret og forsvars- og sikkerhetspolitikk som Forsvarets høgskole til daglig arbeider med og forsker på. https://forsvaret.no/fhs/podcast

Tidligere podcaster:
    Et litt annerledes syn på skriving
    Logistikk i internasjonale operasjoner
    Forsvarsminister Eriksen Søreide i studio
    Tyrkia - vår allierte venn
    Amerikansk valgkamp
    Militær trening
    Militær ledelse
    Norges bidrag i Mali
    Nasjonale og internasjonale operasjoner
    Gender og sikkerhetspolitikk
    Kampkraft og bærekraft - Langtidsplanen for Forsvaret
    Langtidsplaner og omstilling i Forsvaret
    Forsvaret etter den kalde krigen

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Dan Carlins Hardcore History er fantastisk, spesielt føljetongene om 1.vk og østfronten.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Kan komme med ett par som muligens er godt kjent for de som har hørt litt på podcaster, men som i mitt hode er obligatoriske om du er ny i denne verdenen:

- Serial: Krimpodcast som pt. er ferdig med sesong 2. S1 tar opp en drapssak fra Baltimore i 1999 og kan på mange måter minne litt om Netflix-serien "Making a Murderer" (jeg tror faktisk sistnevnte er inspirert av podcasten). S2 er muligens mer interessant for medlemmer av dette forumet da den omhandler Bowe Bergdahl, hans motivasjon for å gå AWOL, søket etter ham og den politiske prosessen for å få han hjem til USA. God lydkvalitet på det meste og bra gravejournalistikk.

- Freakonomics: Forfatterne av boken med samme navn tar opp etablerte sannheter og stiller spørsmål rundt dem. Utpreget "hvorfor det"-podcast med ett bredt spekter av temaer. Har blandt annet en episode med fokus på hvorfor vi Nordmenn er så glade i Tesla. God lydkvalitet og en podcast som har en tendens til å sette i gang tankene.
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

Oppdatering fra Forsvarets høyskole.

• På krigsstien -Hva skal den handle om og hvorfor skal FHS ha podkast?
    • Trump, NATO, norsk og europeisk sikkerhet.
    • Hvordan trener vi i Forsvaret? Hvordan får vi spesialsoldater i best mulig form?
    • Norge har vel 70 personer og et Herculesfly i FN-operasjonen i Mali. Hvorfor?
    • Hvilke FN-operasjoner er Norge med i, og hvorfor er vi med?
    • Hva har gender med sikkerhetspolitikk å gjøre?
    • Langtidsplanen 1: Legger regjeringen opp til en struktur vi kan klare å drifte?
    • Langtidsplaner og omstilling i Forsvaret.
    • Forsvaret etter den kalde krigen med forfatterene av "Balansegang"
    • Tyrkia vår allierte venn, sett i et lys av kuppforsøk og Putinbesøk
    • Beskyttelse av sivile. Hva kan FN gjøre?
    • Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide om trusselbildet og langtidsplanen
    • Logistikk i INTOPS. Hvordan forsyne både materiell og personell i krigssoner?
    • Hva har sport (og sex) til felles med skriving? Et litt annerledes syn på skriving
    • Forsvarets bistand til politiet. Full strid om terrorbekjempelse?
    • Veteraner i Forsvaret - Hvilket arbeid gjør Forsvaret for veteranene?
    • Julespesial - Julekalender luke 1
    • Julespesial - Julekalender luke 2
    • Julespesial - Julekalender luke 3
    • Julespesial - Julekalender luke 4
    • Julespesial - Julekalender luke 5
    • Julespesial - Julekalender luke 6
    • Julespesial - Julekalender luke 7
    • Julespesial - Julekalender luke 8
    • Teaser Sesong 3
    • Live fra Nordsjøen - KV Bergen
    • Kystvakta - havets samaritan live fra KV Bergen
    • Hybrid krig og hva Forsvaret bør være forberedt på
    • Psykologiske operasjoner og hvordan Forsvaret jobber med dette
    • Militær mental trening

Siste episoden er av sjefssersjanten ved Hærens Befalsskole.

Dette skriver Hærens sjefssersjant (https://www.facebook.com/norarmycsm/...89738571041398)
    Vi vet at vi får bedre soldater gjennom militær mental trening. Hæren jobber nå med å få dette integrert inn i alt vi gjør. Anbefaler å lytte til kommandersersjant Christian Ytterbøl på denne podcasten. Det han snakker om gjør deg ikke bare til en bedre soldat, det gjør deg til et bedre menneske.
    Militær mental trening handler om hvordan du kan ta gode beslutninger i ekstremt stressende situasjoner.
    Beskrivelse på episode 22
    En soldat må være i god form. Men det gjelder ikke bare det fysiske, det mentale må også være godt trent. For som gjesten i podkasten På krigsstien sier, så må en soldat forholde seg til uforutsigbare og kaotiske situasjoner.
    Hvordan forbereder man seg på dette?

I denne episoden er sjefssersjant Christian Ytterbøl fra Hærens befalsskole gjest i podkasten På krigsstien.
    Sist endret av 93A; 16-05-17 kl 23:03 Begrunnelse: Rettet skrivefeil.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    21

En lite update fra mitt bibliotek

When Diplomacy Fails

Min absolutte favoritt blant historiepodcaster! For å sitere beskrivelsen: "A weekly podcast covering the build up to, breakout of and consequences of various conflicts of history". Som navnet antyder fokuserer den mest på diplomatiet og politikken før, under og etter en konflikt, og det på et uhyre detaljert nivå. Kampanjer og slag ses fra et strategisk perspektiv og hvordan de passer inn i og er en del av det store bildet, med lite detaljer fra kampene i seg selv.

En uhyre produktiv fyr og kunnskapsrik fyr, og seriene er alt i fra enkeltepisoder om f.eks. den andre puniske krig og den russisk-japanske krig, til mesterverk som 24 episoder om den fransk-nederlandske krigen, 20 episoder om påskeopprøret i Dublin, 28 episoder om julikrisen i 1914 og 20 episoder om tredveårskrigen (de aller fleste episoder på 45-50 min.).

Anbefales så til de grader!

War College

En aktuell podcast som ser på sikkerhetspolitikk, aktuelle militære problemstillinger, våpenteknologi og historie, ofte med veldig gode gjester (analytikere, historikere, journalister...the lot). Vanligvis 35-45 min. lange, men innimellom både lengre og kortere.

Futility Closet

Ganske lik "Stuff you Missed in History Class" (som Joppe nevner, også en veldig bra podcast!), lettbeint og morsom "hverdagshistorie" om utrolig mye rart; fra julefreden i 1914 til et skip som ble senket av en hval. Episoder på 30-35 min.

Aviation Week's Check 6 Podcast

"Every week in Aviation Week’s Check 6 podcast our expert editors discuss big picture issues that are key to the aerospace and defense community". En eller annen her inne som nevnte denne, men søkefunksjonen er dust så jeg finner ikke ut hvem... Nylig lagt til for min del, så jeg kan ikke si så veldig mye foreløpig, men veldig interessante to episoder om F-35.

Har også mange ikke-militære/historiske podcaster jeg hører på, og av de vil jeg spesielt trekke frem:

StarTalk

En populærvitenskapelig "edutainer" podcast av og med Neil DeGrasse Tyson. Nuff said

"Science meets comedy and pop culture. Tyson, his comic co-hosts, guest celebrities and scientists discuss astronomy, physics, and everything else about life in the universe".

Lore

En av de aller, aller beste og mest profesjonelle podcastene jeg har vært borti. X-files, spøkelseshistorier og "I want to believe" i podcast-form, hovedsakelig tiltenkt de som ikke liker å sove om natten uansett. Omhandler paranormale hendelser og legender og personlige opplevelser av disse, både fra gammelt av og nylige. Dette er ikke en tinfoil-podcast som prøver å bevise at aliens har bygd pyramidene eller at Bigfoot faktisk bor i en hytte i Nordmarka, men veldig saklig, ordentlig og ikke minst skikkelig creepy.

"Lore is an award-winning, critically-acclaimed podcast about true life scary stories. Our fears have roots. Lore exposes the darker side of history, exploring the creatures, people, and places of our wildest nightmares. Because sometimes the truth is more frightening than fiction."

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2016
    Pondusfaktor
    2

Thank you Mr. President

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

The Spear
    Ein podcast frå Modern War Institute ved West Point.
    Rolige, saklige og nøkterne 1-til-1 intervju med deltakarar frå forskjellige stridshandlingar.

[COLOR=rgba(0, 0, 0, 0.88)]This is a special episode of the MWI podcast. It’s the first in our new podcast series, “The Spear.” This new series aims to provide a platform to examine the combat experience. In each episode, we’ll sit down for a one-on-one discussion with a single guest to discuss a particular event—a firefight, an ambush, a battle—to tell the story of a combat engagement from the perspective of somebody who experienced it.[/COLOR]
    War Stories
    av Adin Dobkin og Angry Staff Officer er eit must. Første sesong handla om stridsvognas utvikling medan andre går på utviklinga av- og mytologien rundt Sniperen.

What a hell of a way to die
    Denne er av litt meir pikant smak. Vertane er tidligare offiserer og NCO'er i US ARMY og ligg politisk laaaangt til venstre. Eg er ikkje enig i alt dei seier (og nokre ganger er dei heilt på jordet imo) men dei ganske underholdande. Veldig flinke på å call bullshit på det politiske etablissementets flaggvifting og tilsynelatande lemfeldige holdning til å sende unge mennesker ut i fare.

Pacific pundit
    God vert Van Jackson. Svært kunnskapsrik. Støtter analysen med historiske paralleller og krydrer med hip-hop referanser. Veldig aktuell for tida, men diverre låg frekvens på episodane då det er venstrehåndsarbeid for han.
    Sist endret av hbreis; 28-09-17 kl 11:45 Begrunnelse: La til fleire

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

https://soundcloud.com/user-781640851

Den første episoden er veldig kul, håper resten blir like bra.

A not-quite-weekly podcast featuring news and discussion on Russian politics, culture, and society. Hosted by journalists Matt Bodner, Alexey Kovalev, and Kevin Rothrock.
    De har med Michael Kofman som gjest litt uti episoden og snakker om øvelse Zapad, det var gøy.

https://soundcloud.com/kevin-rothrock-803892713
    Rothrock har også sin egen nå, den er mer hans syn på verden. Om du tro at Putin styrer verden så kommer du til å hate denne.

https://radio.nrk.no/serie/krig-og-f...t-fra-nrk-urix
    Nrk har nå Krig og Fred, virker bra det lille jeg har hatt tid til.
    Død ved Kølle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

http://www.armscontrolwonk.com/podcast/

Dette er en fantastisk podcast om noe som ofte er svært deprimerende.

Man kan for eksempel få en oversikt over korrelasjonen mellom Jeffrey Lewis sin ferieavvikling og NK sine raketter og atombomber.

Og nye kreative kallenavn på Trump.

Anbefales virkelig.
    Død ved Kølle!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

https://m.soundcloud.com/user-781640...issue-takedown

Putinburger. 18 minutter med putinburger.
    Død ved Kølle!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2017
    Pondusfaktor
    6

Siste episode av Arms Control Wonk podcast - om Putins siste våpenkrumspring - er informativ og riktig så underholdane.

https://www.armscontrolwonk.com/archive/author/podcast/

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    31

Ekko - et aktuelt samfunnsprogram.
    UNIFIL 40 år

Episodebeskrivelse

Den skulle være midlertidig, men står der ennå. I 1978 opprettet FN en fredsbevarende styrke i Libanon og over 20 000 norske soldater har deltatt. To av dem er redaktør i Aftenposten Harald Stanghelle og mangeårig leder for interesseorganisasjonen for skadde veteraner Anders Grindaker. De kan fortelle om en til dels dramatisk tid, men også om å få helt spesielle bånd til lokalbefolkningen. Programled
    https://radio.nrk.no/podcast/ekko_-_...19032018144300
    Svolten og tyst, samband fyst

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •