Viser resultatene 1 til 5 av 5
    Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    4

Forsvarets Veterankonferanse

UNIFIL-UNDERSØKELSEN 2016

​4 av 5 mener de fikk tilstrekkelig opplæring før avreise til Libanon
    Nesten 1 av 2 opplevde å bli beskutt med håndvåpen, artilleri, rakett eller andre våpen
    9 av 10 er stolte av å ha tjenestegjort i UNIFIL og opplevde tjenesten som meningsfylt
    1 av 8 UNIFIL-veteraner har trolig en psykisk plage i dag
    Nesten 9 av 10 mener de stort sett har utmerket eller meget god helse i dag
    22.207 nordmenn tjenestegjorde i UNIFIL fra 1978 til 1998. Av de gjenlevende svarte 10.605, noe som gir en svarprosent på 51,3. Undersøkelsen ble utført i perioden september 2014–april 2015. Undersøkelsen bygger videre på den første UNIFIL-undersøkelsen, publisert i 1993.

https://forsvaret.no/aktuelt/unifil-undersoekelsen-2016

link til PDF : http://forsvaret.no/aktuelt_/Forsvar...sen%202016.pdf

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Sv: Forsvarets Veterankonferanse

Skumleste gjennom. Ser solid ut, med gode modeller og forholdsvis høy svarprosent. Men samtidig skuffende at folk ikke gidder å svare, eller sender inn ufullstendige svar.
    Bli mental med best trening - Lars Bertrand Erikssen

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Jeg har skumlest. Her synes jeg det er gjort grundig arbeid. Over halvparten av samtlige norske som tjenestegjorde i UNIFIL 1978-1998 svarte på spørreundersøkelsen, og det har blitt gjort et grundig arbeid for å finne ut om de som ikke svarte skilte seg helsemessig vesentlig fra de som svarte (noe det gjorde, de som ikke svarte har i snitt sannsynligvis dårligere helse enn de som svarte).

Resultatet er kanskje som forventet: Et temmelig stort flertall av UNIFIL-veteraner har klart seg meget bra og føler de har blitt styrket av tjenesten, men et ikke uvesentlig mindretall har fått varige psykiske helseplager. Antallet som har eller har hatt psykisk sykdom er omtrent som for nordmenn flest av samme kjønn og alder, men i utgangspunktet burde man ha forventet et lavere antall, da de som har fullført militærtjeneste må forventes å ha vært friskere enn gjennomsnitt over alle (som inkluderer de som har vært psykisk syke fra barnealder).

Jeg savner litt mer nedbrekking på enkeltkontingenter (selv om det ville gitt dårlig statistikk). Det påvises at kontingentene I-III og IX (den israelske invasjonen i 1982), og spesielt kontingent I, hadde vesentlig flere alvorlige hendelser enn de øvrige kontingentene. Samtidig kom kontingent I direkte "fra gata" uten noen oppsettingsperiode eller trening. Jeg skulle gjerne ha sett en del av svarene kun for kontingent I (også fordi jeg selv var i den), bl.a. på spørsmål som "Jeg fikk tilstrekkelig opplæring og var godt forberedt på tjenesten i Libanon?" eller "Sanitærforholdene var tilfredsstillende?".
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Meget interessante delresultater fra UNIFIL-undersøkelsen: Flere ulykker og selvmord.

Her har man tatt for seg alle norske som deltok i UNIFIL og som har dødd etter tjenesten. Av disse har 171 omkommet i ulykker og 140 har tatt selvmord. Når man deler inn i kontingenter med spesielt stor belastning (stort konfliktnivå, regnet 1978-1984) og kontingenter med lavere belastning (1985-1998) viser det seg at i den første gruppen var selvmordshyppigheten 30% høyere enn normalt for tilsvarende utvalg av normalbefolkningen på samme tid, og antall som omkom i ulykker 50% større enn for normalbefolkningen. For de som var med i UNIFIL i perioden med lavere konfliktnivå var selvmordshyppigheten noe lavere enn for normalbefolkningen og andelen som omkom i ulykker hele 50% lavere enn i normalbefolkningen. Forsvarets Sanitet finner at dette kun kan forklares ved at de som har opplevd høykonfliktperiodene har større tendens til å begå selvmord og spesielt større tendens til risikoadferd, spesielt i trafikken.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    4

Det er for tiden ein stor frustrasjon i veteranmiljøet angåande erstatning ifm desse hendelsene.
    Det er mange som sliter og meiner ting har samenheng med ting dei opplevde i tjenesten. Men mange sliter med å erstatning, og må slite med spk. Og deira mange krav til spesialist vurderinger. Samt gjentatte revurderinger.

I'm in my nothing box

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter