Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Viser resultatene 1 til 26 av 26

Tråd: Bli Militærpoliti i Forsvaret

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Bli Militærpoliti i Forsvaret

Stemmer det at de som vil mp etter rekrutten kommer til sessvollmoen?
    stemmer det at man blir vurdert under hele rekrutten om man passer som mp?
    hvordan skal man fremstå under rekrutten for å bli MP? hva skal man gjøre?

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Sv: bli mp

Du kan jo lese på forsvarets nettsider om MP:
    https://forsvaret.no/karriere/forste.../militarpoliti

Der kan du lese følgende:
    Når rekruttperioden er avsluttet, og du er funnet skikket til å utdannes til militærpoliti, begynner du enten på utdanning innen militærfag på Sessvollmoen eller reiser nordover til Militærpolitikompaniet i Brigade Nord for å utdannes til MP-samvirkesoldat.
    Videre kan du lese om skikkethet på samme nettside:
    Som militærpolitisoldat (MP-soldat) blir du gitt politimyndighet på militært område og for alt militært personell. Dette gjør at det stilles store krav til soldatenes egnethet. Rekruttperioden fungerer derfor også som en seleksjonsperiode. Det er med andre ord ikke sikkert at du får anledning til å tjenestegjøre som MP-soldat, selv om du er innkalt til militærpolitiet.
    Mitt svar på "hvordan skal man fremstå i rekrutten for å bli mp?":
    Som seg selv! Det nytter ikke å prøve å lure noen, ens egen personlighet og ens egne egenskaper vil uansett vise gjennom. Det eneste man oppnår ved å prøve å være noe annet er at man definitivt ikke kommer videre, for da fremstår man jo som falsk. Er man et normalt ordentlig menneske med normalt god fysikk og psyke så er det fullt oppnåelig å bli MP. Men MP vil ofte kreve mer selvstendighet enn flere andre roller i forsvaret i førstegangstjenesten.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Du kan jo lese på forsvarets nettsider om MP:
    https://forsvaret.no/karriere/forste.../militarpoliti

Der kan du lese følgende:

Videre kan du lese om skikkethet på samme nettside:

Mitt svar på "hvordan skal man fremstå i rekrutten for å bli mp?":
    Som seg selv! Det nytter ikke å prøve å lure noen, ens egen personlighet og ens egne egenskaper vil uansett vise gjennom. Det eneste man oppnår ved å prøve å være noe annet er at man definitivt ikke kommer videre, for da fremstår man jo som falsk. Er man et normalt ordentlig menneske med normalt god fysikk og psyke så er det fullt oppnåelig å bli MP. Men MP vil ofte kreve mer selvstendighet enn flere andre roller i forsvaret i førstegangstjenesten.
    mente selvfølgelig ikke å være falsk
    bare tips til hvordan visse seg frem på den gode siden og hva de ser etter i rekrutten for å bli egnet som MP. er det bare og følge det som befalet sier
    vet at MP krever mer selvstendighet derfor jeg lurer hvordan visse det i rekrutten

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Sitat Opprinnelig skrevet av diggimonster Vis post
    mente selvfølgelig ikke å være falsk
    bare tips til hvordan visse seg frem på den gode siden og hva de ser etter i rekrutten for å bli egnet som MP. er det bare og følge det som befalet sier
    vet at MP krever mer selvstendighet derfor jeg lurer hvordan visse det i rekrutten
    Selvstendighet og generell egnethet vil fremkomme gjennom rekrutten. Tror ikke noen trenger anstrenge seg veldig for dette på forhånd. Å være generelt ordentlig, positiv og pliktoppfyllende tar deg langt.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Som aquila sier, vær deg selv, gjør jobben din og vis initiativ og innsatsvilje. Dette gjelder for øvrig for alle typer jobber.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    59

Når noe skal gjøres, ikke bare utfør blindt ihht bokstavtro etterlevelse av gitte føringer, men spør deg selv:
    - Hva er hensikten med ordren/instruksen som ble gitt nå?
    - Hvordan kan hensikten best mulig oppnås?
    - Er det noe annet enn det som allerede er instruert om som kan/bør gjøres for å bedre/sikre oppnåelse av hensikten? Er det andre som trenger hjelp, for eksempel?

Ber befalet dere om å slå opp telt "der", og det akkurat på det stedet som ble anvist ligger et skikkelig høl som vil fylles med vann, vurder om teltet i stedet kan settes opp en liten halvmeter til venstre for å unngå det. Har du fått beskjed om å feste plugger og er ferdig med det, vurder om rekrutten som fester/strammer/knyter tau trenger hjelp. Eller - avhengig av situasjon - om teltet bør kamufleres, om primus bør klargjøres, etc, selv om det enda ikke er gitt instruks om dette.
    Dette for å ta helt banale eksempler. Det sentrale er å venne seg til å jobbe etter hensikt, ikke bare etter detaljinstruks. Av og til må man jobbe etter detaljføringer, men en god selvstendig soldat skjønner når det er rom for å fylle ut instrukser på grunnlag av hensikt og når det ikke er rom for det.
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    6

Rekruttskolen som MP gjennomfører for seg selv + en del andre foregår for øvrig på Sessvollmoen i tilfelle det ikke kom frem. Så hvis du er innkalt til rekruttskolen der vil du få være en periode på Sessvoll uansett.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Sv: Bli Militærpoliti i Forsvaret

Ja, de som blir MP gjennomfører rekrutten på Sessvollmoen. Men ikke alle som gjennomfører rekrutten på Sessvollmoen blir MP. Det er et temmelig høyt frafall, hvor de man ikke finner egnet siles fra underveis. Og ja, man vurderes gjennom hele rekrutten. Man hører feks temmelig ofte om folk som så og si er kommet igjennom "nåløyet", for deretter å ryke ut pga en eller annen dumhet eller liknende helt på tampen.

Du har fått mange gode råd her nå om hvordan du kan gjøre en best mulig figur gjennom utsilingen. Men jeg vil legge til - ut fra postene dine her så langt - at jeg tror noe av det du spesifikt må jobbe med, er å håndtere usikkerhet. Du skal igjennom mye som er stressende, hvor du forventes å prestere og blir vurdert, og hvor det du skal igjennom er ukjent for deg (og de andre også for den del) og trolig også vil innebære en del ubehag. Det må du rett og slett bare takle, lære deg å håndtere at du ikke alltid vet akkurat hva som skjer i neste øyeblikk eller at du vet helt hvordan det skal gjøres. Forbered deg som best du kan ut fra de premissene du blir gitt, og resten må du bare lære deg å ta som det kommer. Et eksempel er denne gassbua du spør om. Forbered deg ved å ta til deg leksjonene dere får rundt dette i forkant, samt å sørge for å ha kontroll på utstyret ditt til dere skal inn. Utover det får du ikke gjort så mye mer, og må bare ta det som det kommer.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    6

Bli Militærpoliti i Forsvaret

Stemmer det at de som vil mp etter rekrutten kommer til sessvollmoen?
    stemmer det at man blir vurdert under hele rekrutten om man passer som mp?
    hvordan skal man fremstå under rekrutten for å bli MP? hva skal man gjøre?
    1) Ja. Alle som skal bli MP i førstegangstjeneste gjennomfører rekruttutdanning ved Forsvarets militærpolitiskole (FMPS) på Sessvollmoen. Det er innrykk i juli og august. Rekruttperioden varer i syv uker. Deretter blir en troppsstørrelse overført MP-kompaniet i Brigade Nord, hvor de gjennomfører MP-utdanning primært rettet mot MPs feltfunksjoner, og enkelte av disse gjennomfører også hundeførerutdanning ved Forsvarets hundeskole. De øvrige (ca 70) utdannes for å tjenestegjøre ved en av landets MP-stasjoner. I tillegg gjennomfører FMPS rekruttskole for andre avdelinger i området, som eksempelvis Operasjonsstøtteavdelingen.

2) Ja, du blir vurdert og evaluert kontinuerlig, både i form av teoretiske og praktiske prøver og observasjoner gjort av befal/offiserer. Dette gjelder både i rekruttperioden og i fagperioden. Personell som ikke tilfredsstiller kravene vil bli overført til annen tjeneste.

3) Du skal opptre som deg selv. Vis interesse, utvis normal høflighet, lytt til befalet og gjør så godt du kan for å løse de oppdragene/oppgavene du/makkerparet/gjengen/laget/troppen/kompaniet blir tildelt (både praktiske og teoretiske). Det vil også bli positivt mottatt dersom du gjør mer enn du må; blir du tidlig ferdig, bør du heller hjelpe andre enn å sette deg og slappe av. Dyrk dine positive egenskaper og jobb for å styrke dine svakere sider – ikke forsvinn i massen. Tren godt på forhånd og sørg for at du kan bestå de fysiske minstekravene med god margin. Dette gjelder for alle soldater som ønsker å utmerke seg positivt, det er ikke spesielt for militærpolitiet. Hvis jeg skal gi ett konkret råd, vil jeg si at det er svært hensiktsmessig å følge godt med i den juridiske undervisningen, fordi det er svært viktig å kjenne og forstå hjemmelsgrunnlaget godt for å kunne løse oppdragene på lovmessig korrekt og praktisk hensiktsmessig måte. Dette vil styrke dine prestasjoner, både i utdanningsperioden og i operativ tjeneste.

Mvh

Steinar S Baar
    Kommandérsersjant (OR 8) / Mestersersjant MP
    Forsvarets militærpolitiavdeling
    Sist endret av sbaar; 19-08-16 kl 07:19

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av sbaar Vis post
    1) Ja. Alle som skal bli MP i førstegangstjeneste gjennomfører rekruttutdanning ved Forsvarets militærpolitiskole (FMPS) på Sessvollmoen. Det er innrykk i juli og august. Rekruttperioden varer i syv uker. Deretter blir en troppsstørrelse overført MP-kompaniet i Brigade Nord, hvor de gjennomfører MP-utdanning primært rettet mot MPs feltfunksjoner, og enkelte av disse gjennomfører også hundeførerutdanning ved Forsvarets hundeskole. De øvrige (ca 70) utdannes for å tjenestegjøre ved en av landets MP-stasjoner. I tillegg gjennomfører FMPS rekruttskole for andre avdelinger i området, som eksempelvis Operasjonsstøtteavdelingen.

2) Ja, du blir vurdert og evaluert kontinuerlig, både i form av teoretiske og praktiske prøver og observasjoner gjort av befal/offiserer. Dette gjelder både i rekruttperioden og i fagperioden. Personell som ikke tilfredsstiller kravene vil bli overført til annen tjeneste.

3) Du skal opptre som deg selv. Vis interesse, utvis normal høflighet, lytt til befalet og gjør så godt du kan for å løse de oppdragene/oppgavene du/makkerparet/gjengen/laget/troppen/kompaniet blir tildelt (både praktiske og teoretiske). Det vil også bli positivt mottatt dersom du gjør mer enn du må; blir du tidlig ferdig, bør du heller hjelpe andre enn å sette deg og slappe av. Dyrk dine positive egenskaper og jobb for å styrke dine svakere sider – ikke forsvinn i massen. Tren godt på forhånd og sørg for at du kan bestå de fysiske minstekravene med god margin. Dette gjelder for alle soldater som ønsker å utmerke seg positivt, det er ikke spesielt for militærpolitiet. Hvis jeg skal gi ett konkret råd, vil jeg si at det er svært hensiktsmessig å følge godt med i den juridiske undervisningen, fordi det er svært viktig å kjenne og forstå hjemmelsgrunnlaget godt for å kunne løse oppdragene på lovmessig korrekt og praktisk hensiktsmessig måte. Dette vil styrke dine prestasjoner, både i utdanningsperioden og i operativ tjeneste.

Mvh

Steinar S Baar
    Kommandérsersjant (OR 8) / Mestersersjant MP
    Forsvarets militærpolitiavdeling
    Hei er det slik at i rekrutten får man ofte lite søvn og mat? Var en jeg snakket med som sa det verste var mangel på søvn og mat og man kunne være oppe mange døgn i strekk uten søvn

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    6

Hei er det slik at i rekrutten får man ofte lite søvn og mat? Var en jeg snakket med som sa det verste var mangel på søvn og mat og man kunne være oppe mange døgn i strekk uten søvn
    Hei!

I all hovedsak får man sunn og næringsrik mat i ønskede mengder, og man sover i en seng på rommet sitt de fleste nettene. Det er imidlertid noen feltøvelser, og da sover man i telt og spiser brødmat eller feltrasjoner.

Det forekommer i svært liten grad at man blir holdt våken i flere døgn uten mat og søvn. Forsvaret har nå regler om minimum næringsinntak under øvelser, så du behøver ikke å bekymre deg for å oppleve det de gamle røverhistoriene beskriver. Men du må regne med at du på noen tidspunkter vil være sliten, sulten, trøtt og lei – og det kommer du til å lære en hel del av.

Var det svar på spørsmålet?

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av sbaar Vis post
    Hei!

I all hovedsak får man sunn og næringsrik mat i ønskede mengder, og man sover i en seng på rommet sitt de fleste nettene. Det er imidlertid noen feltøvelser, og da sover man i telt og spiser brødmat eller feltrasjoner.

Det forekommer i svært liten grad at man blir holdt våken i flere døgn uten mat og søvn. Forsvaret har nå regler om minimum næringsinntak under øvelser, så du behøver ikke å bekymre deg for å oppleve det de gamle røverhistoriene beskriver. Men du må regne med at du på noen tidspunkter vil være sliten, sulten, trøtt og lei – og det kommer du til å lære en hel del av.

Var det svar på spørsmålet?
    Hvor nye er de reglene da?
    tror det var sånn 5-6år siden vedkommende var i tjeneste som mp og det verste var mangel på søvn osv. For jeg takler ikke lite søvn bra tror jeg, får vondt i hodet

Korporal

Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Mulig off-topic men dog: - Når jeg får vondt i hodet når jeg er trøtt, pleier denne klassikeren å hjelpe:

- Putzes in da house.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Hvor nye er de reglene da?
    tror det var sånn 5-6år siden vedkommende var i tjeneste som mp og det verste var mangel på søvn osv. For jeg takler ikke lite søvn bra tror jeg, får vondt i hodet
    Les innlegget til sbaar en gang til, og om du kommer så langt som til opptaket med lite mat og søvn, så håper jeg du unner han en god tanke eller to, for da først forstår du helheten han beskriver. Jeg var selv inne i 98-99 Sbn i Heggelia, og de truet langt og lenge med helvetesuka året gjennom, men den gangen ble den avlyst grunnet økonomi... Gi heller gass og tenk at dette fikser jeg, og det umulige tar bare litt lenger tid

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Jeg må bare spørre: Hvis du bekymrer deg så voldsomt for rekrutten, hvorfor i all verden vil du inn i Forsvaret?!

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
    Jeg må bare spørre: Hvis du bekymrer deg så voldsomt for rekrutten, hvorfor i all verden vil du inn i Forsvaret?!

Jeg bekymrer meg ikke. Jeg er bare nysgjerrig før jeg skal inn

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Vel, da har din nysgjerrighet det med å komme til uttrykk på en måte som er forvekslende lik nervøsitet. Jeg siterer: "Nervøs for gassbua", "Er rekrutten helt jævelig som mange sier?" og nå sist at du tror du får hodepine av søvnmangel. Som jeg har sagt før: Lær deg å takle uvissheten.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Pust med magen og drikk masse vann, det løser nesten alt. husk å forvarme primusen.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74

Sitat Opprinnelig skrevet av bjartulf Vis post
    husk å forvarme primusen.
    Er det ikke koselig med primusbål da?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Det å gå mange dager uten søvn og mat er fullstendig mulig under rekrutten. Sett at du da lider av særs kraftige innrykksreaksjoner. jeg har opplevd flere som ikke fikk sove, ikke hadde matlyst og konstant løs mage under de første ukene av rekrutten.

Men fra spøk til revolver, du får både mat, drikke og hvile i nødvendige mengder. Litt hat nå og da må påregnes. Særs få dør iløpet av Norsk rekruttutdanning. Lykke til og kjør på!
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Pust med magen. Prøv å ikke syte til kameratene, det hjelper ikke. Be om en prat med avdelingsbefal om du har noe på hjertet, på tomannshånd er de veldig ok. Du har også tmo og velferdsjegere som har noen oppmuntrende ord og en vaffel. Gå lange turer før innrykk.

Dette fikser du.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Er det ikke koselig med primusbål da?
    kort svar: Nei.

langt svar: Nei, sjekk det første innlegget jeg hadde på dette forumet
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74

Sitat Opprinnelig skrevet av bjartulf Vis post
    langt svar: Nei, sjekk det første innlegget jeg hadde på dette forumet
    Au au au! Du har virkelig testet det.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Som Mp har man da pepperspray? Må man teste det på seg selv og i øyene da?

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Det har vært litt varierende praksis de siste årene, men sertifiseringen innebærer en eller annen form for eksponering (enten direkte eller indirekte) slik at man får førstehåndskjennskap til effekten.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    6

Ja, du må gjennomføre og bestå en pepperspraysertifisering, og den innebærer eksponering. Gjendende praksis innebærer ikke spraying direkte i øynene.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Hvorda er tjeneste som Militærpoliti i Forsvaret?
    By diggimonster in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 01-08-16, 09:05
  2. Militærpoliti
    By Sondrusen in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 23
    Nyeste innlegg: 05-12-11, 18:47
  3. Militærpoliti
    By thopet in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 57
    Nyeste innlegg: 04-05-09, 23:17
  4. Militærpoliti