SPESIALJEGER.NET
Opptaksforum på Milforum - Spesialjeger.net

Nytt opptaksforum - Spesialjeger.net
Kun for dere som ligger i trening til opptak. Trykk på bildet for mer info!

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 47
    Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    6 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

Exclamation Nervøs for gassbua

hvordan er gassbua? er litt nervøs for den

har fra før veldig følsome øyne og skal lite til for at jeg reagerer på ting
    Sist endret av intendanten; 17-08-16 kl 16:46

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Liker (gitt)
    11
    Liker (mottatt)
    32
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    16 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    4

Sv: nervøs for gassbua

Skikkelig dritt der og da, svir i øyne og hals, mye snørr og tårer. Går stort sett over etter 10-15 min, så det er ikke noe å bekymre seg for.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    42
    Liker (mottatt)
    156
    Nevnt
    47 innlegg
    Sitert
    152 innlegg
    PONDUS
    12

Det er mange som forteller skrekkhistorier om gassbua og de aller fleste er bare sprøyt. Som ABC-vernoffiser så gjennomførte jeg en rekke tilvenningsøvelser i "gassbua", så jeg har luktet på CS-gassen, som tåregassen kalles på militærsprog, mer enn de fleste. Det er ubehagelig, ja (noen få reagerer ikke på CS i det hele tatt), men ikke så ubehagelig at det er noe å grue seg til. Hovedhensikten med gassbua er å tilpasse vernemasken din slik at den er tett. Hvis den ikke er tett, så merker du det veldig fort, så går du ut igjen, justerer masken og går inn igjen til du ikke kjenner noe. Så får du gjerne beskjed om å ta av deg masken og fortelle hva du heter. Det klarer du sannsynligvis ikke, i stedet løper du, som alle andre ut. Så svir det litt i øynene, men det gir seg efter noen minutter. Men det er IKKE smertefullt, bare litt ubehagelig. Så du har ingenting å grue deg til.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    243
    Liker (mottatt)
    182
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    9

Vil bare understreke det poenget til pioff, det er en ubehagelig øvelse, men etterpå sitter du med en følelse av at gassmasken virkelig funker.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2013
    Liker (gitt)
    106
    Liker (mottatt)
    174
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    54 innlegg
    PONDUS
    9

Som andre sier, det er ubehagelig, ikke smertefullt. Jeg grua meg, men gikk overraskende bra. Aldri hatt så rene luftveier før som jeg hadde en 15-20 minutter etter CS-gassen. Som fyr som går sånn halvtett i nesa halve året er det nesten så jeg hadde vurdert å gå inn i en bod full av gass igjen her og nå om jeg fikk tilbudet.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Liker (gitt)
    149
    Liker (mottatt)
    90
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    31 innlegg
    PONDUS
    3

Tror ikke det spiller noen rolle om man har følsomme øyne eller ikke - etter et par sekunder renner tårene godt selv om man ikke er så sensitiv i utgangspunktet

Sist jeg var inne i bua var på Ørland, og der blåser det jo alltid friskt. Det var digg. Da kunne man løpe opp på nærmeste haug og vende ansiktet mot vinden mens det gikk over

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Liker (gitt)
    224
    Liker (mottatt)
    129
    Nevnt
    64 innlegg
    Sitert
    236 innlegg
    PONDUS
    5

Sv: Nervøs for gassbua

Sniffetest som det ofte blir kalt er en tilvenningsøvelse som gjennomføres med lav konsentrasjon av CS gass (som forøvrig ikke er en gass men et pulver, artig nok syntisert fra en type pollen), lav konsentrasjon er definert som "antall tabletter = rommets volum/30" (med et lite forbehold om at hukommelsen svikter meg i farta)
    For konge og fedreland

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    75
    Liker (mottatt)
    70
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    63 innlegg
    PONDUS
    3

Gassbua er ein del av KTS enkeltmann hos oss. Så på kvar hv øvelse er det gassbu. Alltid like kjekt!!!!!

Menig
    Ble medlem
    Jun 2016
    Liker (gitt)
    8
    Liker (mottatt)
    7
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    PONDUS
    0

Don't trust the hype. Ikke noe å grue seg til..

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1046
    Liker (mottatt)
    2341
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1165 innlegg
    PONDUS
    64

Da jeg for lenge siden begynte på ungdomsskolen fikk vi høre om BCG-vaksinen, som skulle være så forferdelig at de fleste besvimte av smerte. Så vi hadde et par år på å grue oss for noe som bare viste seg å være et lite stikk.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    49
    Liker (mottatt)
    105
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    89 innlegg
    PONDUS
    9

Da jeg var inne døde alle sammen, meg inkludert.

Neida.

Faktisk merket jeg veldig lite i øynene, trolig mindre enn de fleste, så jeg slapp muligens litt billig i forhold til "normalen". Kommer likevel ikke til å bli blitzer med det første, for effekten på luftveiene var definitivt utrivelig, der og da.

Kan ikke huske at noen kastet opp, falt om eller på annen måte reagerte på minneverdig måte, bortsett fra han ene luringen hvor vi måtte holde armene for å unngå at han gned seg i øynene.
    meh

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Liker (gitt)
    224
    Liker (mottatt)
    129
    Nevnt
    64 innlegg
    Sitert
    236 innlegg
    PONDUS
    5

Effekten kommer nærmest umiddelbart i et miljø hvor det er CS, brekningsrefleksen fører til at du får en følelse av å ikke få puste, og øynene vil svi. Videre vil svettekjertlene irriteres dersom du er svett i forkant.

Om masken din ikke er tett, så kjenner du dette fort. Er du som meg og har hår i trynet (les: skjegg) så vil det uansett ikke bli tett og du vil merke at det lekker CS inn i masken. Som @opshunter nevner så er tetthetskontroll av vernemasken gjerne en del av personlig kts, det er i alle fall det i HV der jeg har tjenestegjort, og dersom du har "skog i fjeset" og masken av den grunn ikke blir tett så skal du informere befalet ditt om dette.

Sniffeprøven som jeg nevnte over går ut på at man tar av seg masken i lav konsentrasjon og blir påvirket av CS. Denne øvelsen er regulert av UD 2-1 "sikkerhetsmanual for landmilitær virksomhet", og det er en øvre tidsbegrensning på 10 sekunder på hvor lenge man er uten maske.
    For konge og fedreland

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    839
    Liker (mottatt)
    471
    Nevnt
    63 innlegg
    Sitert
    492 innlegg
    PONDUS
    18

Har sett en dokumentar fra Ranger seleksjon i US Army, der de har makkerbæring og nærkampløype gjennom CS.

Så noe utrivelig ut.

Sendt fra min TLC 200
    Odd objects attract fire. You are odd.

Moderator
    Ble medlem
    Jul 2008
    Liker (gitt)
    227
    Liker (mottatt)
    97
    Nevnt
    35 innlegg
    Sitert
    138 innlegg
    PONDUS
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Har sett en dokumentar fra Ranger seleksjon i US Army, der de har makkerbæring og nærkampløype gjennom CS.

Så noe utrivelig ut.

Sendt fra min TLC 200
    Ihvertfall mye mer utrivelig enn å kjenne lukt og effekt av en svak konsentrasjon av CS-gass innefor et meget begrenset område hvor det er gode muligheter for å bli ivaretatt dersom man enten vil eller må ut.
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    129
    Liker (mottatt)
    835
    Nevnt
    131 innlegg
    Sitert
    220 innlegg
    PONDUS
    28

Tetthetskontroll av vernemaske er en god ting. Sånn der fenriksjunta-opplegg med pushups uten maske og ikke få slippe ut av bua før man har meldt seg korrekt er en forbanna uting - herunder også dette her tullet man ser f.eks. amerikanerne drive med på div opptak med kombinert bakke- og båreløp igjennom svære skyer av CS.

CS føles som CS for en grunn; Det er ikke et videre helsebringende stoff å få i seg (i lengden), og svir i slimhinner og luftveier fordi partiklene er spisse - litt som asbest - og derfor fungerer irriterende på de aller fleste mennesker. Da kan man like gjerne holde eksponeringen av dette stoffet på personell til et absolutt minimum, altså det lille som eventuelt slipper inn under tetthetskontrollen.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    243
    Liker (mottatt)
    182
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    9

Helt enig i det siste, hvis jeg ble bedt om å utsette meg for gassen hver bidige gang jeg var inne til øvelse hadde det vært ugreit. En gang i førstegangstjenesten er rikelig takk.

Jeg opplevde en gang på øvelse at opfor brukte et teppe av cs som en innledelse på et angrep, da fikk han stakkaren som fikk æren av å oppdage gassen den opplevelsen å få hele skyen rett i trynet, han sleit ganske mye mer enn det jeg så folkene i bua gjorde. Vet ikke om noen hadde misforstått Blitz-krig og gått full Willy Haugli.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    129
    Liker (mottatt)
    835
    Nevnt
    131 innlegg
    Sitert
    220 innlegg
    PONDUS
    28

Litt på siden av trådtema, men CS på øvelse for å simulere gassangrep er også en god greie IMHO, sålenge dette kan relateres til noe fornuftig og gjøres realistisk - og at man i tillegg før øvelsen kjører samtlig personell igjennom tetthetskontroll, er grundig på å opplyse om CBRN-beredskap på ordren og følger opp at deltagende mannskaper ikke slurver med tilgjengeligheten av vernemaskene.

Det jeg har hatt ganske god suksess med et par ganger, i forkant av øvelse omkring forberedt forsvar, er å henge opp CS-granater i trærne et stykke unna stillingsområdet, samt også vanlige markørladninger (og definere/mineteipe dette området som no-go å bevege seg i under øvelsen ja). En elektrisk fenghette tilsluttet TASS under sikringsarmene på granatene, elektrikerteip rundt, og trekke ut splintene. Så er det bare å ta høyde for vind, og fyre fra avstand på dertil egnet tidspunkt for å simulere artilleriangrep med kjemiske stridsmidler; Da får man både smellet fra markørladningene (bristeladningene), og gassen som deretter kommer drivende.

Gassgassgass!
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    243
    Liker (mottatt)
    182
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    134 innlegg
    PONDUS
    9

Det du beskriver virker veldig likt det tilfellet jeg snakket om, dette var Hårfagre på øvelse på fjøløy fort i 99.

Jeg var på patrulje akkurat da så jeg så gassangrepet ovenfra på avstand, og det lignet skummelt på 1. verdenskrig, et tett teppe som kom sigende inn over våre stillinger akkurat slik du sier. skurkene kom løpende inni røyken og rendte vel overende hele skiten.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    4
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    0

men ikke bruk vann for å vaske bort noe av gassen som sitter i øynene eller huden. var i alle fall sånn før.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    26 innlegg
    Sitert
    178 innlegg
    PONDUS
    5

CS var mye gøyere før røykeloven kom. Da var det alltid en vinner å putte et par CS tabletter i askebegerene på utestedene

Seriøst, til tråden: CS kan være crap. For noen mer en andre. Jeg har vært gjennom CS flere ganger enn jeg kan telle i både kontrollert form i bua eller ifm øvelser. Det er en nødvendighet. Både for test av maske, ABC drill og det å kjenne på symptomer.

Kanske du merker mye, kanskje du merker lite. Mann deg opp og kom deg gjennom det. Eller som Chopper Reid ville sagt the: Harden the fuck up

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1046
    Liker (mottatt)
    2341
    Nevnt
    248 innlegg
    Sitert
    1165 innlegg
    PONDUS
    64

CS suger, men det suger mer å puste inn Sarin fordi du unnlot å teste om vernemaska di var tett.
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    2

litt off topic
    men stemmer det at noen er imune mot cs gass?
    og at alle med down syndrom er imune eller er det bare tull?
    er det noe med autisme og å være imun mot cs gass også?

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    2

Nei?

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    46
    Nevnt
    77 innlegg
    Sitert
    132 innlegg
    PONDUS
    7

Noen reagerer ikke på csstøvet,det skyldes nok verken autisme eller ekstra kromosomer.
    Det er forøvrig ikke slik at de ikke merker at den er der,men de sliter ikke med å puste i den.
    Det ryktes at hunder heller ikke reagerer på den.
    Gassbua er forøvrig småcrap der og da,ikke noe du sliter med i ukesvis etterpå,så cheer up:-)
    When in doubt,empty your magazine.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Liker (gitt)
    25
    Liker (mottatt)
    54
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    35 innlegg
    PONDUS
    6

Gassbua er alldeles ikke noe å være redd eller nervøs for. Som andre her har påpekt, det er ubehagelig (noe det SKAL være) og følelsen av å plutselig ikke få puste er spesiell og kan nok virke skremmende. Men som med mye annet er det mye "mind over matter", og om man klarer å holde hodet kaldt og ikke få full panikk er det ikke så forbanna ille.

Pepper, derimot...
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    28
    Liker (mottatt)
    51
    Nevnt
    64 innlegg
    Sitert
    121 innlegg
    PONDUS
    10

Kan skildre min egen 'Første Gang' i gassbua på et forlengst nedlagt sted.

Oppstillingsplass. Informasjon ut over hva som sto på Dagseddel, Gassbu. Sto KTS uten ammo eller annet feltmessig tjafs. Vann i feltflaska. Hadde den gamle grønne vernemaska hengende i armhula fordi det var der den da skulle henge (å ha den på låret kjentes bedre ut ed senere tjenestegjøring, mindre i veien men det er def OT).
    Meldinger gitt, sett i marsj. X antall meter senere, opp en liten bakke og inn i en slak høyresving med et T-kryss i og jaggu! Der sto bua umalt og grå som vi så henne uka før.

Alle linet opp lagsvis og de som ikke var i bua med én gang drillet på det som dengang het ISP-E, eller 'infanteriets enkeltmannsprøve - enkeltmann' som for vernemaskedrillens del først gikk ut på å få på seg maska og gjennomføre tetthetskontroll på så og så mange sekunder. Den gikk glatt over i neste delprøve som omhandlet det å få på seg hette og vindvotter for å dekke til all hud, så da drillet vi på det.

De som gikk i bua hadde gjennomført drill på både å få på seg maska iht ISP-Ekrav og dekke hud iht neste ISP-Ekrav.

Etter at vi rakk iverksette maske på, og gli umiddelbart over i dekke til hud kom de første ut. Noen hostende og harkende og en del mysende med ett øye igjen. Mye fliring fra både dem og oss. Det var nytt, spennende og noe vi alle skulle igjennom.

Neste lag samma situasjon, men der var det en som krekes, holdt på å spy. Det viste seg han hadde tøffet seg og prøvd et realt agadrag og gått rett i gulvet i bua. Smartass. 'Ass-Gass' (hehe), eller hjelpeinstruktør som det heter, hjalp ham på beina og ut av bua og holdt ham under oppsyn et kvarters tid før han fikk igjen normal åndedrett og kunne flire av egen dårskap, han også.

Vår tur. Samme tetthetsdrill iverksatt, maske på og all hud dekket til. Makkersjekk for å se at hetta på M-75jakka dekket huden og ikke satt skeivt på vernemaska. Alt ok.

Døra går opp og vi toger inn i mørket. Sersjanten sier hva som foregår, hva vi er der for og hva som skal skje.

Vi får stilt oss opp i rode og står der som noen løker med to ukers tjenestebakgrunn. Så starter sersjanten med karen som står nærmest døra på høyre side i lokalet. Snakker rolig og normalt. Lurer på om maska sitter som den skal, om rekrutten merker noe til kløe eller sviende evt stikkende følelse i huden. Mjo, æ kjeinn litj, sa trøndern. OK, hvor da, svarte sersjanten. Det viste seg det var glippe i nakken som slapp inn litt gass til bar hud der. Ikke mer enn ei dårlig kvitskjorte vil gjøre på en fredagskveld, med andre ord.

Så sier sersjanten til rekrutten med kløe i nakkehuden at han skal innhalere dypt tre ganger og så ta av hetta men fortsette å puste gjennom maska. Så sagt, så gjort. Nja, no klør de meir, sa trøndern. Men han hadde ikke mer problemer enn det. Ble geleidet ut i friluft og hjelpeinstruktør overtok.

Sersjanten sa da til nestemann at da kunne rekrutten ta tre dype innpust, ta av maska og presentere seg med navn, nummer og bosted. Trøndern gjorde det og presenterte seg som beordret. Sersjanten kvitterte "bra" og geleidet rekrutten som sikkert holdt pusten litt til, ut døra.

Sånn gikk det hele laget igjennom til det var min tur. Jeg sto der og var minst like løk som de andre. Samme melding til meg, gjør klar for å ta av hetta. Kunne jeg kjenne noen form for irritasjon på huden ? Nei, ikke egentlig, bare en anelse bak i nakken men den hadde jeg hatt siden vi kom inn døra.
    OK, magadrag og maske av og presenter deg!

Jaja, gjorde da det. Sto der og så vekselvis ut vinduet og på sersjanten vår etter at jeg hadde gitt avmelding og så sier han OK ut og løp litt. Løpe er for dem som trenger det så jeg gikk ut og ble møtt av neste sersjant som jaga meg ivei bortetter grusveien for å få friskluft i ansiktet og for at jeg skulle få friskere luft enn ved gassbua.

Ut over kløe i nakken, merka jeg ikke en skjit. Ikke noe annet, og den kløa tiltok ikke i.l.a tiden jeg sto med hetta på eller etter at hetta kom av og heller ikke da maska ble tatt av, men så dekker jo ikke den nakken heller.

Det viste seg at jeg da hadde en form for tolerans for CS. Kjekt.

Noen år senere satt jeg på en brun bule med s.k punkere som fast innventar etter en konsert på et ublu sted. Plutselig er samme milde kløe tilbake i nakken og jeg sier til brodern som satt ved siden av meg at 'jeg trur vi har blitt gassa'. Kompis som satt over bordet begynte snuse i lufta der, dette var før røykeloven, og mente at dette minner om CS. Brodern så på meg og mente 'er ikke du immun?' og jeg sa immun og immun, jeg blir her litt til- passer bordet vårt.
    Mens resten av klientellet og betjening rømte lokalet og satte alle glugger på vidt gap. Det var CS. De mente de visste hvem det var og en fra betjeninga og en av de faste gjestene tok seg en tur for å høre med ham om han sto bak. Etter etpar timer var de tilbake, han hadde ingen skyld. De fant ikke ut hvem det var og det gikk vel ikke mer enn en halvtime før lokalet var utlufta.

Pussig nok var det ikke mange som ville ha sin drikke med et lag CS oppå i glass og flaske, så inntjeninga tok seg vel opp etter denne uventede pausen.

Daglig leder kom og satte seg ned med oss og ville vite hvorfor vårt bord var sist ut, og hvorfor jeg satt igjen som eneste mann i lokalet. Jeg ga ham historien om gassbua på rekrutten og han gliste og mente jeg var heldig, han hadde ikke samme reaksjon da han var i bua.

Noen år senere står jeg i våt snø i Nord-Norge og igjen er det samme type M-75 feltjakke i bommul som er bekledningen. Vernemaska er senka til ned på venstre lår og drillen går så godt som like kjapt. Sersjantene fra rekrutten ble dimmiterte som fenriker alle som en og ingen av dem tjenestegjorde lengre. Nye befal hadde kommet til.

Bua denne gangen var en ildledningsbunker fra tyskernes okkupasjon, noe mer tett. Fenrikene var minst like ivrige på å tenne på tablettene med CS, og sinkbøtta var mer enn villig til å slippe ut gassen i lokalet. Sto der med ny type vernemaske og mente den måtte da være bedre enn forrige versjon.

Samme melding, navn, nummer og bosted. Av med maska etter magadraget men i alledager her går jeg tom for luft mens jeg snakker og må sike meg til å ta ett simulertinnpust i siste del av setninga...

Da var jeg ikke immun lengre. Vil vel si at de tidlige års opplevelser handlet om motstandsdyktighet snarere enn immunitet. Jeg knakk sammen og harket akkurat som han kammeraten fra rekrutten som hadde fått med seg instruktør ut av bua på rekrutten, og jaggu måtte ikke jeg også leies ut av bunkeren og ut i fri luft.

Men jeg fikk ingen videre støtte - du har vært med på dette før, gå det av deg og få i deg friskluft.

Det er ikke vondt, det er for enkelttilfellets skyld ikke farlig (men se hva MMB skriver for dem som år ut og år inn står som hovedinstruktør i bua) og det er slett ikke noe du eller noen andre har noen grunn til å frykte. Slett ikke.

Det går så fort over at det er en vits. Når man har mottakelighet for effekten av gassen. Og det vet man jo ikke om en har eller ikke, før man har prøvd.

Kjør på!
    Sist endret av Gehenna; 17-08-16 kl 18:49 Begrunnelse: GET
    Beyond is where I learn

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2014
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
    Noen reagerer ikke på csstøvet,det skyldes nok verken autisme eller ekstra kromosomer.
    Det er forøvrig ikke slik at de ikke merker at den er der,men de sliter ikke med å puste i den.
    Det ryktes at hunder heller ikke reagerer på den.
    Gassbua er forøvrig småcrap der og da,ikke noe du sliter med i ukesvis etterpå,så cheer up:-)
    Grunnen til at jeg spurte er at jeg har hørt mange si at folk med downs ikke reagerer,så jeg lurte på om det gjaldt autisme også
    Siden når jeg var i rekrutten og i gassbua for noen måneder siden var jeg imun. Var igjennom den 2 ganger og hadde ingen problem der inne tok push ups også

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    26 innlegg
    Sitert
    178 innlegg
    PONDUS
    5

Jeg har aldri tjenestegjort med autister eller personer med downs, så jeg har ingen mulighet til å svare på dette.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    222
    Liker (mottatt)
    114
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    77 innlegg
    PONDUS
    7

På siden: Det er en myte at hunder er immune mot CS. Har selv bevitnet en test av dette, og det ble respondert med både snørr og nysing. Det skal dog sies at hundene fremstod til å reagere vesentlig mindre enn deres tobeinte følgesvenner, uten at jeg er noen ekspert på å lese tegn og signaler fra firbeinte.

Ved kølle skal ondt fordrives!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Liker (gitt)
    501
    Liker (mottatt)
    251
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    237 innlegg
    PONDUS
    8

Så gassen blir ikke så ekkel med pels
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Liker (gitt)
    112
    Liker (mottatt)
    268
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    249 innlegg
    PONDUS
    14

Cwo, nå skal jeg ikke undergrave ditt innlegg, men når jeg var i gassbua første gang så var det en kar som rakk å ta et par push ups etter å ha meldt seg korrekt før han løp ut like raskt som oss andre..
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Liker (gitt)
    224
    Liker (mottatt)
    129
    Nevnt
    64 innlegg
    Sitert
    236 innlegg
    PONDUS
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Cwo, nå skal jeg ikke undergrave ditt innlegg, men når jeg var i gassbua første gang så var det en kar som rakk å ta et par push ups etter å ha meldt seg korrekt før han løp ut like raskt som oss andre..
    Joda, det er overhodet ikke umulig... det var en i kontigenten til meg og Eisenhower som gjorde det samme og ble jeget relativt fort i friskluft, dog ikke poenget her.

Skille
    CS påvirker slimhinnene i svelget og til en viss grad også brekningsrefleksen, og som noen har funnet ut så kan den til en viss grad "trenes". Eller så vil jeg tro at lokalbedøvende spray vil kunne minske pustebesværet fra CSen.
    For konge og fedreland

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Liker (gitt)
    630
    Liker (mottatt)
    327
    Nevnt
    46 innlegg
    Sitert
    110 innlegg
    PONDUS
    14

Fjernet 3 offtopic innlegg

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Liker (gitt)
    222
    Liker (mottatt)
    114
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    77 innlegg
    PONDUS
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Så gassen blir ikke så ekkel med pels
    Interessant hypotese. Jeg foreslår videre undersøkelser med annet pelsdyr som subjekt. Mener å ha fått med meg at det er en fyr her på forumet som har katt...?

Ved kølle skal ondt fordrives!

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    26 innlegg
    Sitert
    178 innlegg
    PONDUS
    5

Her er en ny video fra Hæren som viser litt om gassbua.

https://www.facebook.com/Norwegianar...9829623089824/

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Liker (gitt)
    93
    Liker (mottatt)
    561
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    362 innlegg
    PONDUS
    16

Vet ikke om det bør være et mål i seg selv med å trene på CS for å "kjenne på symptomer".

CS er en simulant for kjemiske stridsmidler, og som nyttes primært for tetthetskontroll av vernemasken eller for simulering av angrep med kjemiske stridsmidler.

CS er, på lik linje med andre kjemiske stridsmidler, ikke tillatt brukt i krig.
    Videre så vil jo ikke andre stridsmidler gi deg samme symptomer som CS - uten at jeg har prøvd så klart.

Jeg er enig med MMB om at man bør holde eksponeringen til et minimum.

For min del, så har opplevelsen av CS blitt verre og verre fra gang til gang. Jeg har og vært så heldig å bli fanget i en sky laget av 3 CS granater (Det er ca. 250 tabletter pr granat), under en mestringsøvelse. Det var ikke fett, for å si det sånn...
    It's not about surviving, it's about winning.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2010
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    9
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Vet ikke om det bør være et mål i seg selv med å trene på CS for å "kjenne på symptomer".

CS er en simulant for kjemiske stridsmidler, og som nyttes primært for tetthetskontroll av vernemasken eller for simulering av angrep med kjemiske stridsmidler.

CS er, på lik linje med andre kjemiske stridsmidler, ikke tillatt brukt i krig.
    Videre så vil jo ikke andre stridsmidler gi deg samme symptomer som CS - uten at jeg har prøvd så klart.

Jeg er enig med MMB om at man bør holde eksponeringen til et minimum.

For min del, så har opplevelsen av CS blitt verre og verre fra gang til gang. Jeg har og vært så heldig å bli fanget i en sky laget av 3 CS granater (Det er ca. 250 tabletter pr granat), under en mestringsøvelse. Det var ikke fett, for å si det sånn...
    CS ikke tillat i krig, er du sikker på det? Er det da isåfall tillat "i fred" eller er den tåregassen som benytte da av en annen type?
    Sjekket og det ser vitterlig slik ut. Tillatt i fred men ikke i krig

Sersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    42
    Liker (mottatt)
    156
    Nevnt
    47 innlegg
    Sitert
    152 innlegg
    PONDUS
    12

Helt korrekt, CS er ikke tillatt brukt som våpen i krig.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2010
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    9
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    10 innlegg
    PONDUS
    4

Krigsforbryter dersom man benytter det da?
    så var det definisjonen på krig da.. Hadde bruk av dette vært ok i Afghanistan? Mot IS?

Potensielt (men lite sannsynlig) kan man vel få en situasjon hvor man kunne "ryddet" et bygg med cs uten å drepe noen, men istede må drepe personellet i bygget for ikke å bli krigsforbryter.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    42
    Liker (mottatt)
    156
    Nevnt
    47 innlegg
    Sitert
    152 innlegg
    PONDUS
    12

Ja. I henhold til "Chemical Weapons Convention" fra 1993 sier artikkel 1, paragraf 5:

"5. Each State Party undertakes not to use riot control agents as a method of warfare."

Så til den potensielle situasjonen din. Nei du kan ikke bruke CS-gass. Men du kan bruke alle lovlige dødelige midler du kan komme på.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

2 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 2 er gjester)

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier