Nu r det 63 r sedan avtalet fr vapenstillestnd undertecknades mellan Syd- och Nordkorea av militra chefer som representerande Nordkoreas arm, Kinesiska frivillighetsarmn och FN-kommandot. rsdagen uppmrksammades och berrde deltagarna. - I dag har vi mentalt ruskats om och tvingats reflektera kring ord och meningar som det rder inte fred, men varje enskild dag under vapenstillestnd r s ondligt mycket bttre n dagar i krig samt att fred inte r ngot att ta fr givet, det har alltid ett pris, sger Anders Stach, verste och stllfretrdande chef fr den svenska delegationen till Neutral Nations Supervisory Commission (NNSC) som skter vervakningen av vapenstillestndet.
Avtalet som skrevs fr 63 r sedan undertecknades efter tre r av vldsamma stridigheter dr fler n fyra miljoner mnniskor miste livet. Den av omvrlden uppbackade verenskommelsen om vapenstillestnd, har allt sedan dess utgjort det enda rdande verktyget fr att avhlla ifrn stridigheter.
- Nr jag i kvll slcker snglampan knner jag mig stolt fr det Sverige bidragit och bidrar med fr fred och skerhet p den koreanska halvn. Jag knner ocks stor vrdnad fr och tacksamhet till alla veteraner, stupade bortgngna och de idag levande, avslutar Anders Stach.

More...