Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 112
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Lightbulb NETTMØTE PÅ MILFORUM 30/6: Hærens sersjantmajor Rune Wenneberg

Milforum har gleden av å presentere åpent nettmøte her 30 juni kl 1800 med Hærens sersjantmajor Rune Wenneberg! HV-relaterte spørsmål er også innafor.

Still dine spørsmål i denne tråden, og del gjerne i egne nettverk!

Sersjantmajor Wenneberg bør være unødvendig å presentere, men du finner ham blant annet på Facebook som Hærens sersjantmajor, https://www.facebook.com/norarmycsm/.

Navn:		Wenneberg.PNG
Visninger:	3163
Størrelse:	1,59 MB
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Sv: NETTMØTE PÅ MILFORUM 30/6: Hærens sersjantmajor Rune Wenneberg

Regler for nettmøtet:

Begynn gjerne allerede nå med å legge inn spørsmål i denne tråden, men hold dem korte og konsise. IKKE diskuter andres innlegg eller begynn med lange utredninger. Dersom nødvendig oppretter vi eventuelt egne tråder for dette. Det er meningen at sersjantmajoren lett skal finne essensen i spørsmålet og svare deretter.

Dersom du har mange spørsmål om helt forskjellige tema, kan det være lurt å splitte dem i flere innlegg for å holde oversikten over hva som er besvart.

Spørsmålene som legges inn på forhånd er et utgangspunkt; så snart nettmøtet starter vil det også bli gitt anledning til å foreta en mer interaktiv dialog.

Det er ingen hårde regler for hva som kan spørres om (innenfor anstendighetens grenser), men det kan jo minnes om denne, hentet fra FB-sidene til sersjantmajoren:
    Hærens sersjantmajor er den eldste spesialisten i Hæren og han er makker med Generalinspektøren for Hæren. Sammen med de andre sersjantmajorene utgjør han den øverste ledelsen i Hærens spesialistkorps.

Hærens sersjantmajor er ansvarlig for at spesialistkorpset utvikler seg i tråd med Forsvarets og Hærens retningslinjer, og for at spesialistkorpset er Hærens ryggrad.

Hærens spesialistkorps er ledere, fageksperter og instruktører, som ved sine verdier, sin kompetanse og handlekraft – leder, motiverer og trener soldater – bærer Hærens kultur – og gjør Hæren bedre – hver dag!

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Glimrende initiativ. Likevel tror jeg det er en overvekt av HV'ere og det kunne vært flott om vi fått til tilsvarende med Mjelle. Jeg kjenner at han er rett adresse for mine spørsmål. Men, igjen glimrende initiativ og veldig spennende!
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Fyr løs - i mellomtiden dobbeltsjekker jeg med Wenneberg om HV innlemmes i denne runden!
    admin

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Har vært i kontakt med Mjelle i går kveld. Han forsøker rekke inn til nettmøtet neste torsdag, alternativt svarer han litt i etterkant, @Simplex. Fyr løs!

Forum Admin
    Milforum.net og Spesialjeger.net
    admin

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Få steder man har såpass privilegier som det du/dere steller i stand her, @admin! Gleder meg til dette.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

- Mangler Hæren en OR stilling som du se på som viktig? I såfall, hvilken stilling vil det være og hvorfor?

- Med så mye oppmerksomhet som OR korpset har fått, tror du det vil føre til en merkbar nedgang i søknader til KS? Hvis ja, hva tror du kan bli løsningen for å opprette en normaltilstand som produserer nok av både OF og erfarne OR (6+)?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Ryktebørsen rundt fremtidens KS-utdanning går ganske het for tiden. Da spesielt med tanke på lønnsbetingelser for kadetter. Er det en ønsket utvikling av Hæren, at litt eldre, stadig tjenestegjørende personell ikke skal ha "råd" til å ta KS. For å i så måte senke snittalderen på kullene?
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Hvilke tanker har du om fremtiden for verneplikten?
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

En ting som kunne vært interessant er hvordan Rune Wenneberg ble selektert til den jobben han nå har. Dette har ingenting med hans person å gjøre (vet ingenting om han), men for meg virker det litt merkelig at man starter med toppen av systemet, og utvikler det nedover, i stedet for motsatt. Kanskje gjør man begge deler, men vil det ikke da bli et vakuum en tid, på de kanskje viktigste nivåene?

Ønsker man innledningsvis å rekruttere (tidligere) offiserer til toppen av OR systemet, og hvilke kategorier og aldersgrupper er det egentlig som er aktuelle?

Jeg ser dette i sammenheng med den større avhengigheten av OR korpset som ser ut til å oppstå som følge av endret offisersutdanning, mye tidligere enn grunnlaget i form av et ferdigutviklet OR korps vil være tilstede. Gjennomgående KS og mer vekt på sivile fag vil utvilsomt redusere kompetansenivået på tropps og kompanisjefer betydelig, i militær sammenheng.
    Sist endret av Niko; 25-06-16 kl 01:22

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    2

Selv om mange her på forumet påstår hardnakket at konverteringer av sivile stillinger til militære stillinger i OR-systemet aldri har vært et tema, så er i hvert fall dette en realitet i Cyfor hvor jeg hører hjemme. For å kunne innpasses i OR må man ha GSU som et minimum. I en tid hvor kun et fåtall av norsk ungdom blir innkalt til førstegangstjeneste står mange av oss uten nettopp dette. I Cyfor har det vært snakk om å arrangere GSU-kurs av en del måneders varighet; sannsynligvis i samarbeid med Hæren. Hvor langt har man kommet i denne prosessen?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Jeg har to spørsmål (og litt tekst i forkant):
    Jeg får høre fra både stadig tjenestegjørende- og tidligere tjenestegjørende som i høyeste grad er i målgruppen for høyere OR-stillinger, at FPT - eller hva navn dem nå går under om dagen - er vanskelig å ha med å gjøre/ikke helt har skjønt/nekter å innse viktigheten av at for å bygge opp OR-korpset på optimalt vis, kan det være hensiktsmessig å hente inn igjen avdelingsbefal som allerede har avgått med fullført 35-årsbonus; "Nei, dem har fått sin bonus og er dermed uaktuell å ansette på fulltid i Forsvaret igjen, selv hvor motivert og villig dem måtte være", eller noe slikt, blir jeg fortalt at er argumentet som rår i de korridorene der.

Nå skal jeg ikke be Hærens Sersjantmajor om å kommentere på rykter, altså om dette stemmer eller ei, men før jeg sluttet, altså noen måneder før OR-korpset formelt sett ble opprettet, så var skrekkscenariet vi diskuterte over morgenkaffen, tilstander der man ikke klarte å holde lenge nok på høyere spesialistbefal, eller spesialister generelt nedover i OR-søylen, til at man fikk "kultivert" de riktige "emnene" til høyere NCO-stillinger, men fortsatt hadde hjemler som måtte fylles (sjefsinstruktører på HVS, Tropps-/KP-/BN-sersjanter, osv.), og at man dermed risikerte å få et vakuum der man i verste fall måtte sette "22-årige sersjantmajorer" - satt på spissen ja - inn i ymse stillinger; En aldersgruppe som ikke akkurat har den erfaring, autoritet og - vel- alder til å kunne fronte det norske OR-systemet spesielt utad på den internasjonale arena.

Nå har jo den "initielle seleksjons- og ansettelsesbølgen" skylt over Hæren, og dagens senior-OR hjemler ser jeg jo at for Hæren sin del ihvertfall har begynt å fylles opp av svært (over)kvalifiserte folk, flere av dem jeg kjenner personlig, men hva når disse velger å slutte, for hva grunn dem måtte ha - Vil dagens junior-NCOer kunne fronte- og videreføre spesialistkorpsets senior-stillinger på en troverdig måte?

Og dermed, et annet spørsmål jeg dermed antar har vært en gjenganger for Hærens Sersjantmajor, sikkert siden før De tiltrådde i stilling, er:
    Gitt dagens forsvarsklima, der lønn, øving, ammo og øvrige incentiver og vilkår mildt sagt kunne ha vært bedre - altså stort sett politiske forhold jeg selvsagt skjønner at Hærens Sersjantmajor ikke har noe direkte påvirkningskraft overfor, hvordan ser Hæren for seg å ivareta og holde på befal i målgruppen for høyere NCO-stillinger lenge nok til at man får nødvendig kontinuitet i øvre sjikt av OR-søylen?

Sist, det kunne ikke ha vært noen andre enn deg som fikk æren av å ta første vakt som Hærens Sersjantmajor. Rett mann på rett plass. Hilsen en tidligere lusk fra 3. etasje på Ormen Lange.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    4

Spørsmål til Mjelle
    HV-Innsats og grader.
    Korleis blir gradene fordelt i HV og i HV innsats, f.eks begynner folk i HV-Innsats som OR-0/1 eller blir det start på OR-2? tenker på dette siden OR 0/1 er muligens blir reservert for personell i førstegangstjenesten.

Blir kursplanen for HV delt opp for OF og OR? Eller blir det ein felles grunnplattform for HV, også blir det splitting i OR og OF?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9

Kanskje et litt naivt spørsmål, som sikker blir besvart gjennom de andre, men legger det nå her:

Hvordan vil man om noen år kunne evaluere at den store reformen har vært en suksess eller ikke? Hva slags kriterier vil man legge til grunn, og hva er det/de viktigste?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Sitat Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    Spørsmål til Mjelle
    HV-Innsats og grader.
    Korleis blir gradene fordelt i HV og i HV innsats, f.eks begynner folk i HV-Innsats som OR-0/1 eller blir det start på OR-2? tenker på dette siden OR 0/1 er muligens blir reservert for personell i førstegangstjenesten.

Blir kursplanen for HV delt opp for OF og OR? Eller blir det ein felles grunnplattform for HV, også blir det splitting i OR og OF?
    Jeg følger opp denne, til Mjelle eller Wenneberg - det hadde vært interessant å på generell basis vite hvordan man ser for seg opplegget for reservister. Mjelle har tidligere uttalt at han ønsker at en sersjant utdannet i HV skal ha samme kompetanse som en utdannet i Hæren. Dette betyr vel at kursrekken for å bli sersjant må utvides, eller hvordan ser man for seg dette?

på Twitter

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Minner om denne i morgen. Fyr løs og hent gjerne inn spørsmål fra de andre OR-trådene hvis ubesvarte spørsmål/uklarheter før morgendagens nettmøte.
    admin

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Spørsmål fra en bruker som ønsker være annonym:

Per i dag så er det noen kategorier personell som rekrutteres og selekteres på bakgrunn av akademisk utdannelse, eksempelvis enkelte teknikere og ikke minst etterretning spersonell. Slik karriereplanene står per nå så får denne kategorien ansatte ikke tjenesteansienitet for utdannelsen selv om det er et krav for tjenesten. Hva er Sersjantmajorens syn på dette? Er Sersjantmajoren enig i at der det er et tjenestelig krav med høyere utdanning at utdanning bør godskrives som tjenesteansienitet?

Forum Admin
    admin

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    20

Rekruttering av OR og OF til reserven og HV

Formålet med reformen er uttalt å være blant annet å øke ståtiden i Forsvaret. Dersom man lykkes vil det bli færre tilgjengelige ferdig utdannede lave OR og OF tilgjengelig for reserven og HV. Når systemet har fått satt seg så vil det vel knapt finnes fenriker og løytnanter som ikke fortsatt er i forsvaret fast. På OR siden så har man opp gjennom hatt mange pliktsersjanter som er ferdige i Forsvaret etter pliktåret, disse fyller mange av befals-stillingene i HV i alle fall. Så spørsmålet er om man har gjort seg noen tanker om reserven og HVs OR og OFer?

Mitt håp er at man også har et system som utnytter den sivile kompetansen soldater anskaffer seg etter de er ferdige med førstegangstjenesten eller en periode som OR eller OF. Som eksempel kan nevnes at undertegnede var menig i hele førstegangstjenesten og senere tok en mastergrad som er svært relevant for en konkret stilling i staben i mitt HV-område. Med dagens system er jeg da i ferd med å gå gradene for å bli løytnant (eller hva det nå måtte bli etter konvertering også i HV) i områdestaben. En god løsning for HV i dette tilfellet. Men alt befal bør ikke rekrutteres på denne måten, man trenger også en solid dose militær erfaring blant befalet.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Et oppfølgingsspørsmål knyttet til de to forrige, som går på sivil kompetanse. For så vidt relevant for både OR og OF: Det har vært uttalt (men i farten husker jeg ikke av hvem og når) at man ønsker bedre utnyttelse av sivil kompetanse, og enklere muligheter for å skifte mellom sivile og militære jobber. Enkelte yrkesgrupper, f eks leger som jobber på akuttmottak, vil sannsynligvis få en mye bedre kompetanseutvikling i sin sivile jobb enn om de skulle jobbet på en militær sykestue, men vil av og til trenge å være i grønt for å få oppdatert seg på den militære biten, inklusive skuddskader og andre traumer som ikke er så utbredt i den sivile verden. Tilsvarende for f eks sivile lastebil-/trailersjåfører, som sannsynligvis får vel så bra erfaring sivilt som militært, men som i en gitt situasjon kan bidra kvalifisert inn i Forsvaret.

Spørsmålet er da: Gitt at disse personene får både relevant utdanning og erfaring sivilt, hvordan ser man for seg å ivareta karriere, avansement og lønn, slik at man får anerkjennelse for sin realkompetanse?

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Jeg er også interessert i å høre mer om tankene for reservebefal/reserveoffiserer, både i HV og ellers. Dette gjelder både vernepliktig/utskrevet befal/offiserer og HV-befal/offiserer.

Når det gjelder det siste, har man undersøkt hvordan dette gjøres i det danske Hjemmeværnet, og har vi eventuelt noe å lære derfra (som kjent har Danmark alltid hatt temmelig separate tjenesteveier for offiserer og sersjanter, men har et temmelig hybrid kurssystem i Hjemmeværnet, der man først er sersjant før man går offiserskurs)?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Banned
    Ble medlem
    Jun 2016
    Pondusfaktor
    0

Hei Sersjantmajor Wenneberg.

Jeg kan godt forstå HV sin fortvilelse. En Mann som er stolt av lande som han ønsker å beskytte. Det slår hart i hans grasrot når han ser stillinger eller landsmenn avikkles. En HV er stolt av kunne vite at han er berett til en vær tid å forsvare sitt land. Å miste denne følelsen gjør noe med en mann stolt het. Disse personene sprer også god patriotisme i vårt sammfunn som er bra for lande og Forsvaret. Jeg mener at menn må få være menn i fredtids og i krigstid.

Kan Sersjantmajor Wenneberg sei seg enig at HV kan spille en viktig brikke for Forsvare. Når det kommer til å spre god patriotisme i vårt samfun og at de snakker godt for Forsarets involveringer inn og utlandet. Og at det koster Forsvare bare 3 % av Forsvaret Forsvarbudsjett til å oprettholde dagens HV. Som Sersjantmajor hva er din vurdering på dette?

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

To kjappe til SM Mjelle:

1. Hvilke stillinger i områdestrukturen og Isty gjøres om til OR?

2. Når skal konverteringen i styrkestrukturen foregå?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Spørsmål om de to kanskje viktigste rollene (ikke til forkleinelse for sersjantmajorer og kommandersersjanter): troppssersjanten og kompani-/eskadron-/batterisersjanten.
    1. Ser man for seg at sjefssersjanten på troppsnivå går rett inn i rollen som NK tropp fungerer i dag, eller ønsker man en annen arbeidsdeling i ledelsen av troppen, i felt og i garnison?
    2. Hvilke konkrete arbeidsoppgaver får kompanisersjanten (tilsv)? Overtar h*n oppgavene til admoff eller NK kp, f eks, eller blir det en helt ny funksjon?

på Twitter

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Da er vi straks klare med @Wenneberg & Co for svar på spørsmålene som har kommet. Fyr løs hvis du sitter inne med noe du lurer på. Ønsker du som andre å ikke spørre selv av ulike grunner, kan @Rittmester eller ego stille de for deg - send oss i såfall en PM.
    admin

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Litt tekniske problemer med tittelen til Wenneberg vs forumsystemet. Åpenbart foggy for systemet vårt vs den nye ordningen... Da skal rettigheter være sortet ut og vi knekker igang.
    admin

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Jeg har et spørsmål om kreativitet.

For en tid tilbake leste jeg om IDF, hvor de satte kreativitet som en av de viktigste egenskapene til. en offiser.

Nå skal ORene stille med faglig tyngde på alle nivåer og OF skal lede.
    Det kan da bli lett at OF da får et forhold til sin OR som kanskje hindrer fri tanke, er det da noen strukturelle løsninger på fremtidig OR løp som skal gi opplæring i å spille OR god?
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    9

Når forventes det at nye reglementer for OMT-berørte fag blir endret?
    Det er mye usikkerhet, ihvertfall i min avdeling, angående hvem som skal gjøre hva; både i strid og i garnison.

Er det realistisk med 2020? Eller må vi vente enda lengre?
    Flere av fagdokumentene som blir brukt i enkelte av bransjene i dag er fra både 70- og 80-tallet (Mye er nyere, men flere reglementer er til prøve) og det gir differanser mellom personelle som har erfaringer fra forskjellige bataljoner.

Hvordan ser dere på verneplikten til personell med tyngre fagutdanninger?
    Verneplikten er 19 måneder, men dersom man gjennomfører 18 måneders førstegangstjeneste har man bare 1 måned igjen og vil dermed ikke ha mye tid i heimevernet.
    Enkelte tjenestestillinger har 6 månedene fagutdanning, dette er da kun kurs og med lite tid til å fokusere på stridstekniske ferdigheter, før de må bruke de neste 6 månedene på å lære seg faget sitt i praksis, øvelser, samt repetisjon på enkeltmannsferdigheter før de dimiterer.

Det er synd at de kun får utvist sitt potensialle først etter 10-11 måneder av førstegangstjenesten, gjerne når det kun gjennstår mønstring/egenkontroll og dimisjon igjen før de er sivile (i HV eller i Hærreserven)

En løsning som har blitt testet er 18 måneders førstegangstjeneste, og det kunne vært en god løsning for å få utnyttet den faglige dyktigheten i større grad, men da er de ikke mye igjen til heimevernet.

Hvordan er deres tanker i forhold til 12 eller 18 måneders tjeneste, spesielt opp mot repetisjontjenesten som gjennstår.

FOS er i full gang.

Hvordan er deres tanker rettet mot å et krav om førstegangstjeneste før befalskole?

Det har blitt diskutert i egen avdeling om befalskolenivået ville holdt en høyere standard og en bedre selektering av ledere dersom alle som møtte på FOS hadde gjennomført førstegangstjenesten.

Her vil befalselevene selv besitte egen faglig kompetanse og et militært grunnlag fra førstegangstjenesten som kunne økt nivået tidligere.
    Dette ville kunne gi muligheter for å veilede de som trenger mer tid til å tilegne seg faget, samt de som trenger tid til å bli en dyktig leder.

Er det noen plan for å kunne øke kvaliteten på morgendagens ledere, men samtidig øke kvaliteten til de vernepliktige?
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    - Mangler Hæren en OR stilling som du se på som viktig? I såfall, hvilken stilling vil det være og hvorfor?

- Med så mye oppmerksomhet som OR korpset har fått, tror du det vil føre til en merkbar nedgang i søknader til KS? Hvis ja, hva tror du kan bli løsningen for å opprette en normaltilstand som produserer nok av både OF og erfarne OR (6+)?
    Vi jobber nå med å etablere svært mange OR stillinger, og jeg håper vi i løpet av ett års tid har fått etablert/ konvertert alle stillingene vi trenger. Skulle jeg ønske meg en kritisk stilling nå ville det blitt en sersjantmajorstilling som"spesialist P-sjef". 90% av utfordringene med OMT nå er P-relatert og det er ikke det jeg kan best.

Når dert gjelder KS er vi oppriktig bekymret. Heldigvis hadde vi gode søkertall i år men kombinasjonen mange T60 sersjanter og Regjeringens forslag om å fjerne lønn under utdanning vil garantert påvirke dette negativt. Jeg tror vi skal klare å produsere nok OR6 og opp i fremtiden. Er mottakelig for forslag på hvordan vi kan opprettholde gode søkertall på KS.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hærens sersjantmajor

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av kornmo Vis post
    Ryktebørsen rundt fremtidens KS-utdanning går ganske het for tiden. Da spesielt med tanke på lønnsbetingelser for kadetter. Er det en ønsket utvikling av Hæren, at litt eldre, stadig tjenestegjørende personell ikke skal ha "råd" til å ta KS. For å i så måte senke snittalderen på kullene?
    Dette er som jeg skrev i forrige svar, en stor potensiell utfordring. Å havne i en situasjon der vi får reduserte søkertall til KS er IKKE en ønsket situasjon. Dette er ikke ferdig drøftet internt slik at vi har foreløpig ikke en tiltaksliste klar.
    Regjeringens forslag legger opp til at primærveien inn som offiser er en 3-årig gjennomgående KS rett fra videregående. Vi ønsker i utgangspunktet ikke kun denne løsningen, men også å kunne ta inn mer erfarne ORer som er godt egnet til å bli offiserer.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hærens sersjantmajor

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Hvilke tanker har du om fremtiden for verneplikten?
    Jeg har endret synet på verneplikt de siste årene. Fra å være en tilhenger av å kun bruke grenaderer, vet jeg i dag at dette ikke er den beste løsningen. Det er så utrolig mange fordeler med dagens verneplikt at dette er jeg en stor tilhenger av i dag. Vi her et luksus rekrutteringsproblem og vi har aldri(!) hatt bedre vernepliktige enn nå.
    Utfordringen ligger i at vi er litt for avhengige av soldatene inne til førstegangstjeneste for å opprettholde stridsevnen i enkelte avdelinger. Allmenn verneplikt må bestå men jeg håper oppriktig at vi får muligheten til å reformere den og i større grad tilpasse den til våre fremtidige behov.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hærens sersjantmajor

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Et nylig innkommet innlegg fra en annen bruker:

En engelsk forfatter påstod en gang at en kaptein i den britiske hæren ikke hadde noen problemer så lenge han hadde en sersjant tilgjengelig. Hvordan ser man for seg samspillet mellom OR og OF? Ser man for seg at OR kan overstyre en sta og ung løytnant, eller er det bare å klappe hælene sammen? Dette er jo selvsagt satt litt på spissen, men det er kanskje mulig at man krysser den brua når man kommer til det?

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Hei,
    Kanskje en avsporing mot OF, men siden det nå er oppe: Jeg ser i prop'en at Regjeringens hovedmodell for GOU skal være 3 år gjennomgående rett fra VGS (med økonomisk kompensasjon tilsvarende grunnbeløpet i folketrygden, i dag kr. 92576 pr år).

Men det står også "Som et viktig supplement, anbefales økt rekruttering av dem med fullført sivil bachelor for å tiltrekke generell akademisk kompetanse, redusere utdanningens lengde og dermed redusere utdanningskostnadene."

Hos mange av våre nære allierte (USA, i praksis stort sett Storbritannia og nå sist er det innført i Danmark) er det dette som er standard GOU: Man rekrutterer kandidater med en sivil bachelorgrad og gir dem en forholdsvis kortvarig offisersutdannelse på 1-2 år. Har man vurdert å gå helt over til en slik ordning i Norge? Hvis standard skal være tre år rett fra VGS, men noen skal komme fra sivil bachelor (tydeligvis med redusert lengde på den militære utdanningen), har man tenkt mer over hvordan opplegget vil bli for de siste?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    En ting som kunne vært interessant er hvordan Rune Wenneberg ble selektert til den jobben han nå har. Dette har ingenting med hans person å gjøre (vet ingenting om han), men for meg virker det litt merkelig at man starter med toppen av systemet, og utvikler det nedover, i stedet for motsatt. Kanskje gjør man begge deler, men vil det ikke da bli et vakuum en tid, på de kanskje viktigste nivåene?

Ønsker man innledningsvis å rekruttere (tidligere) offiserer til toppen av OR systemet, og hvilke kategorier og aldersgrupper er det egentlig som er aktuelle?

Jeg ser dette i sammenheng med den større avhengigheten av OR korpset som ser ut til å oppstå som følge av endret offisersutdanning, mye tidligere enn grunnlaget i form av et ferdigutviklet OR korps vil være tilstede. Gjennomgående KS og mer vekt på sivile fag vil utvilsomt redusere kompetansenivået på tropps og kompanisjefer betydelig, i militær sammenheng.
    Hei,
    Jeg ble valgt ut av daværende GIH etter flere samtaler med han. Deretter måtte jeg ett år senere søke på min egen stilling slik at det var en åpen konkurranse om hvem som skulle ha jobben. Jeg har nå fått denne fast etter vanlig forvaltningspraksis i tilsetningen.

Toppstillingene som sersjantmajor er å være rådgiver for en general. Vi snakket med mange land som hadde gjort dette før oss, og ingen hadde fått dette til å fungere ved å sette inn personell som mangler forståelse for sin sjefs kontekst. Det vil si at man må ha mange års riktig erfaring (20+) for å kunne fylle disse funksjonene. Som du vet var "alle" offiserer i vårt gamle system slik at det er en selvfølge at det var offiserer som skulle konvertere. Alternativet var å la dagens sersjanter vokse opp. det ville dermed tatt minst 25 år før vi kunne fylle min stilling. At vi valgte en Top-down tilnærming er et bevisst valg og den beslutningen jeg er mest fornøyd med. Det var en av svenskenes viktigste anbefaling da de ikke hadde gode resultater med en down-up etablering av deres spesialistkorps. Samtidig fyller vi på i hele søylen samtidig fra nå og fremover.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hærens sersjantmajor

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Spørsmål som favne både SM Wenneberg og SM Mjelle:

I disse dager klargjør en ny generasjon med motiverte og engasjerte ungdom seg til å starte sin verneplikt i løpet av de neste per ukene. Hæren bruker ett år med mye tid og ressurser for å trene de opp til kompetente soldater og krigere men må gi de fra seg når de er på "topp" 12 måneder frem i tid.

Nå som HV skal kuttes i antall og fra min erfaring det er store sprik i erfaringsbakgrunn til de som havner i HV-O/F samt også de som søker seg til HV-I; hvor en kunne trengt personer med bakgrunn fra Hæren sine manøver avdelinger til HV sine geværlag er det mer den ofte at en heller mottar soldater med minimal grønn tjeneste; en startet altså omtrent på null igjen og får ikke bygget videre på den gode jobben Hæren gjør med å utdanne soldater.

Mitt spørsmål er derfor: Ser dere for dere en forbedring i samspillet mellom Hæren og HV med tanke på hvilket personell som bør overføres hvor for å sikre at den innsatsen som Hæren legger i soldatene ikke forsvinner med bladene på trærne den sommeren soldaten dimmiterer?

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av OR 0 Vis post
    Selv om mange her på forumet påstår hardnakket at konverteringer av sivile stillinger til militære stillinger i OR-systemet aldri har vært et tema, så er i hvert fall dette en realitet i Cyfor hvor jeg hører hjemme. For å kunne innpasses i OR må man ha GSU som et minimum. I en tid hvor kun et fåtall av norsk ungdom blir innkalt til førstegangstjeneste står mange av oss uten nettopp dette. I Cyfor har det vært snakk om å arrangere GSU-kurs av en del måneders varighet; sannsynligvis i samarbeid med Hæren. Hvor langt har man kommet i denne prosessen?
    Hei,
    Du har rett at i enkelte DIFer som Cyfor konverteres sivile stillinger til militære stillinger. Det samme gjelder i Luftforsvaret men Hæren enda ikker ser behovet for dette. Som du helt riktig påpeker må det stackes opp en god GSU løsning. Hæren har enda ikke sette på dette og pt tviler jeg på at vi har kapasitet til å gjennomføre støtte til andre i stor skala med mindre noen kaster nok ressurser etter oss. Dette er bare ikke besluttet enda, så denne vil henge en stund til.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hærens sersjantmajor

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Jeg har to spørsmål (og litt tekst i forkant):
    Jeg får høre fra både stadig tjenestegjørende- og tidligere tjenestegjørende som i høyeste grad er i målgruppen for høyere OR-stillinger, at FPT - eller hva navn dem nå går under om dagen - er vanskelig å ha med å gjøre/ikke helt har skjønt/nekter å innse viktigheten av at for å bygge opp OR-korpset på optimalt vis, kan det være hensiktsmessig å hente inn igjen avdelingsbefal som allerede har avgått med fullført 35-årsbonus; "Nei, dem har fått sin bonus og er dermed uaktuell å ansette på fulltid i Forsvaret igjen, selv hvor motivert og villig dem måtte være", eller noe slikt, blir jeg fortalt at er argumentet som rår i de korridorene der.

Nå skal jeg ikke be Hærens Sersjantmajor om å kommentere på rykter, altså om dette stemmer eller ei, men før jeg sluttet, altså noen måneder før OR-korpset formelt sett ble opprettet, så var skrekkscenariet vi diskuterte over morgenkaffen, tilstander der man ikke klarte å holde lenge nok på høyere spesialistbefal, eller spesialister generelt nedover i OR-søylen, til at man fikk "kultivert" de riktige "emnene" til høyere NCO-stillinger, men fortsatt hadde hjemler som måtte fylles (sjefsinstruktører på HVS, Tropps-/KP-/BN-sersjanter, osv.), og at man dermed risikerte å få et vakuum der man i verste fall måtte sette "22-årige sersjantmajorer" - satt på spissen ja - inn i ymse stillinger; En aldersgruppe som ikke akkurat har den erfaring, autoritet og - vel- alder til å kunne fronte det norske OR-systemet spesielt utad på den internasjonale arena.

Nå har jo den "initielle seleksjons- og ansettelsesbølgen" skylt over Hæren, og dagens senior-OR hjemler ser jeg jo at for Hæren sin del ihvertfall har begynt å fylles opp av svært (over)kvalifiserte folk, flere av dem jeg kjenner personlig, men hva når disse velger å slutte, for hva grunn dem måtte ha - Vil dagens junior-NCOer kunne fronte- og videreføre spesialistkorpsets senior-stillinger på en troverdig måte?

Og dermed, et annet spørsmål jeg dermed antar har vært en gjenganger for Hærens Sersjantmajor, sikkert siden før De tiltrådde i stilling, er:
    Gitt dagens forsvarsklima, der lønn, øving, ammo og øvrige incentiver og vilkår mildt sagt kunne ha vært bedre - altså stort sett politiske forhold jeg selvsagt skjønner at Hærens Sersjantmajor ikke har noe direkte påvirkningskraft overfor, hvordan ser Hæren for seg å ivareta og holde på befal i målgruppen for høyere NCO-stillinger lenge nok til at man får nødvendig kontinuitet i øvre sjikt av OR-søylen?

Sist, det kunne ikke ha vært noen andre enn deg som fikk æren av å ta første vakt som Hærens Sersjantmajor. Rett mann på rett plass. Hilsen en tidligere lusk fra 3. etasje på Ormen Lange.
    Hei,
    Jeg svarer litt kortere enn spørsmålet fortjener. JA fremtidens seniorsersjanter vil sannsynligvis fronte og lede spesialistkorpset på en bedre måte enn jeg og mine vil gjøre de neste årene. Det er jeg sikker på fordi vi har hatt og vil ha en særdeles grundig seleksjonsproses som går på egnethet og personlige egenskaper. De "yngre" vi nå får inn er dermed helt klrt de riktige til å lede dette i fremtiden.

Jeg er ikke bekymret for å miste "seniorsersjantene". De har fantastisk spennende og ansvarsfulle jobber og vil tjene godt. Derimot har vi en stor utfordring på å holde de unge spesialistene lenge nok til at de når 35. Dette er noe vi må jobbe hardt med i fremtiden og vi er åpen for alle gode forslag til å øke ståtiden på disse.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hærens sersjantmajor

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Kanskje et litt naivt spørsmål, som sikker blir besvart gjennom de andre, men legger det nå her:

Hvordan vil man om noen år kunne evaluere at den store reformen har vært en suksess eller ikke? Hva slags kriterier vil man legge til grunn, og hva er det/de viktigste?

Sent fra min E5823 via Tapatalk
    Hei,

Ikke et naivt spørsmål men sannsynligvis det beste så langt.
    Vi vil måtte evaluere dette basert på de effektene ordningen forventes å gi. Med andre ord om vi har oppnådd hensikten med den.
    Det vil si at vi må se økt ståtid, lavere rotasjon, mer kompetanse og erfaring på lags og troppsnivå, offiserer som har overskudd til å planlegge og faktisk være sjefer. Alt i alt må Hæren bli bedre og mer relevant.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hærens sersjantmajor

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av admin Vis post
    Spørsmål fra en bruker som ønsker være annonym:

Per i dag så er det noen kategorier personell som rekrutteres og selekteres på bakgrunn av akademisk utdannelse, eksempelvis enkelte teknikere og ikke minst etterretning spersonell. Slik karriereplanene står per nå så får denne kategorien ansatte ikke tjenesteansienitet for utdannelsen selv om det er et krav for tjenesten. Hva er Sersjantmajorens syn på dette? Er Sersjantmajoren enig i at der det er et tjenestelig krav med høyere utdanning at utdanning bør godskrives som tjenesteansienitet?

Forum Admin
    Hei,

Ja jeg er i prinsippet enig i at relevant og nødvendig sivil utdanning burde kunne telle inn som tjenesteansiennitet. Har ikke jobbet med dette med det er en sak vi har sett på bør inn på agendaen til FSJs spesialistråd for å diskutere og komme med en anbefaling.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hærens sersjantmajor

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Rekruttering av OR og OF til reserven og HV

Formålet med reformen er uttalt å være blant annet å øke ståtiden i Forsvaret. Dersom man lykkes vil det bli færre tilgjengelige ferdig utdannede lave OR og OF tilgjengelig for reserven og HV. Når systemet har fått satt seg så vil det vel knapt finnes fenriker og løytnanter som ikke fortsatt er i forsvaret fast. På OR siden så har man opp gjennom hatt mange pliktsersjanter som er ferdige i Forsvaret etter pliktåret, disse fyller mange av befals-stillingene i HV i alle fall. Så spørsmålet er om man har gjort seg noen tanker om reserven og HVs OR og OFer?

Mitt håp er at man også har et system som utnytter den sivile kompetansen soldater anskaffer seg etter de er ferdige med førstegangstjenesten eller en periode som OR eller OF. Som eksempel kan nevnes at undertegnede var menig i hele førstegangstjenesten og senere tok en mastergrad som er svært relevant for en konkret stilling i staben i mitt HV-område. Med dagens system er jeg da i ferd med å gå gradene for å bli løytnant (eller hva det nå måtte bli etter konvertering også i HV) i områdestaben. En god løsning for HV i dette tilfellet. Men alt befal bør ikke rekrutteres på denne måten, man trenger også en solid dose militær erfaring blant befalet.
    Hei,

Jeg svarer på deler av dette og så overlater jeg stafettpinnen til Mjelle. Du har helt rett i at lykkes vi med OMT vil det være færre befal og offiserer som vil være tilgjengelig for HV. Hvordan Forsvaret vil måtte forholde seg til dette vet jeg ikke per nå, men det kan synes klart at Hæren eller HV selv må i større grad produsere befal og offiserer rett inn i HV i fremtiden.
    Jeg støtter forøvrig Mjelle sitt fremstøt om å få en godkjenning av alt fremtidig HV befal slik at de kan tjenestegjøre i perioder i andre forsvarsgrener. Hæren jobber også aktivt med å tilrettelegge for at hærbefal i perioder skal tjenstgjøre i HV. Dette vil gjøre både Hæren og HV bedre.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hærens sersjantmajor

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Wenneberg Vis post
    Hei,
    Hæren jobber også aktivt med å tilrettelegge for at hærbefal i perioder skal tjenstgjøre i HV. Dette vil gjøre både Hæren og HV bedre.
    Dette kommer godt frem i Karriere og tjenesteplanene til Hæren, spesielt mulighetskartene hvor HV stillinger står som alternative stillinger for å kvalifisere seg til karriere og nøkkelstillinger.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter