Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: VG prøver å tippe resultatet av Forsvarets nye langtidsplan

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

VG prøver å tippe resultatet av Forsvarets nye langtidsplan

I Forsvarets nye langtidsplan ligger det an til at Forsvaret får nye ubåter, nye overvåkningsfly og en større etterretningstjeneste.

VG trur/Meiner
    • regjeringen ville legge 150 milliarder kroner ekstra på forsvarsbudsjettene de neste 20 årene
    • Nye maritime patruljefly - Amerikanske P-8 Poseidon
    • nye ubåter
    • Hæren- og HV-beslutning utsettes
    • Styrking av Etterretningstjenesten
    • Kystjegerkommandoen kuttes
    • Kystvakten beholde sin base på Sortland.
    • Stabs- og støtte-kutt
    • Betydelig omlegging av Forsvarets skolesystem

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...et/a/23712318/

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Sv: VG prøver å tippe resultatet av Forsvarets nye langtidsplan

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Om VG har rett, har byråkratisk og politisk ledelse gått fulstendig fra vettet.

Ett hylekor uten sidestykke klager over mangel på penger, samtidig skal små enkle kapasiteter styrkes helt ut av proposjoner, kapasiteter større enn hva Israel kan se for seg!

Vi har/skal ha fregatter, kampfly, ubåter med missiler, patruljefly med tilhørende droner, og 2 TO føkkings etterretningsfartøyer midt i det Russiske bastionforsvaret. Samtidig er landstyrkene våre noen løst sammenskrudde bataljoner uten nevneverdig ildkraft.

Skulle nesten tro man ønsker å provosere russerne til havs så de angriper oss på land.

Den offentlige sløsing med middler er helt absurd.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Jeg vet ikke om det er sløsing, det er mer en modernisering for framtiden. Jeg tror det var i vg der jeg leste at det kommer en landmakts studie. Hvordan vi skal forsvare våre landområder er et spennende tema. Hvordan vill en krig mellom moderne hærer se ut, vill det bli med droner og virusprogram eller med stridsvogner og kanoner? Jeg tror det er fornuftig bruk av penger og se på en løsning som passer Norge de neste årene før vi ruster opp til en gammel model som vi hadde.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Det er ikke mulig å ta territorium med virus og droner; bare å se til Ukraina så ser en at reel okkupasjons krigføring ikke har endret seg mye..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Til syvende og sist er det boots on the ground. Selvsagt spiller det andre STORE roller, men FI vinner på walkover om vi ikke stiller en landmakt med litt kraft i. Det bekymrer meg at regjeringen utsetter vedtak om landmakten, på den annen side så blir nå landmakt behandlet separat fra det øvrige. Det blir da enklere å få fokus på viktige elementer ved landmakt, isteden for stadig gnål om F-35 (som riktig nok er svært viktig, men ikke alt vi trenger av forsvar).
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Det er ikke mulig å ta territorium med virus og droner; bare å se til Ukraina så ser en at reel okkupasjons krigføring ikke har endret seg mye..
    Det er ikke mulig å ta territorium, men det er vel ikke det vi skal gjøre heller. Vi skal hindre fienden i å ta vårt territorium. Det er i hvert fall teoretisk mulig å skyte i filler en hær som forsøker invasjon med kun bruk av luftmakt uten særlig med "boots on the ground". Noe som er i stand til å senke ethvert fartøy eller fly som krysser territorialgrensen og skyte i småbiter enhver hærstyrke som krysser landgrensen til Norge kan i prinsippet være tilstrekkelig til å stanse en invasjon av Norge, uten bruk av landmakt til annet enn HV til sikring mot spesialstyrker, sabotører og spioner.... Om det er realistisk er en annen sak.

En annen teoretisk mulighet er å gjøre det klar at i det øyeblikket russiske styrker setter foten på norsk jord vil 12 millioner moskovitter dø. Det var den offisielle amerikanske (og NATO) doktrinen "massiv gjengjeldelse" som Eisenhower offisielt innførte i 1954, men som Kennedy igjen gikk bort fra på begynnelsen av 1960-tallet.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Utfordringer er hva gjør en dersom det blir ett kaotisk stridsbilde hvor infiltrasjon og "grønne sympatisører" plutselig dukker opp i urbane strøk ala Krim. Vanskelig å bruke luft makt dersom det innebærer å bombe i stykker egne byer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Jeg kritiserer ikke luftmakt, jeg kritiserer det intetsigende fokuset på altfor dyre plattformer uten å ta hensyn til andre virkeligheter enn våre egne.
    Død ved Kølle!

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Jeg kritiserer ikke luftmakt, jeg kritiserer det intetsigende fokuset på altfor dyre plattformer uten å ta hensyn til andre virkeligheter enn våre egne.
    Er enig i at plattformene er veldig dyre, men kan ikke helt forstå at det er intetsigende og iallefall ikke at det ikke tar hensyn til andre virkeligheter enn våre egne?

Det som er helt grunnleggende for forsvaret av Norge er to allianser; med NATO, og med USA. Integrasjon med NATO/USA blir helt avgjørende; det er helt avgjørende at det vi kjøper inn av plattformer er "plug&play" inn i forsvarsalliansen.

I tillegg så må vi se på vår rolle og geografiske posisjon innad i NATO men også i forhold til USA.

To spionasjefartøyer istedenfor ett må sees i denne sammenheng; likeledes satsningen på P-8 samt et stort antall F-35. Nye ubåter er en "no-brainer" mener jeg.

Det største problemet er kanskje at det norske forsvaret ikke er så veldig kostnadseffektiv, bl.a. svært topptung, samt svært mange byråkrater. Sistnevnte er som tidligere nevn ikke unikt for forsvaret, men gjennomsyrer hele det offentlige Norge.

Kanskje det hadde vært lettere å gjort noe med dette hvis vi hadde hatt mindre penger å sløse bort...

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    74

Nå også DN. I morgen kommer fasiten. http://www.dn.no/nyheter/2016/06/16/...varssjefens-rd
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Hvis man skal basere fremtidig forsvar nesten utelukkende på tekniske løsninger, så er det noen som har sovet i timen. Hvis man ser på russerne som mest aktuell fi, så har de hatt en veldig god utvikling på sine EK-kapasiteter, kombinert med at de har god praksis fra hybrid krigføring og femtekolonister. For det første så vet man ikke med sikkerhet hvor sårbar vår teknologi er for nevntes EK-kapasiteter. For det andre så er det som påpekt tidligere i tråden ikke lett å bruke slike systemer i situasjoner med femtekolonister og diverse andre sprell. Den teknologien er derimot et veldig nyttig tilskudd til landmakten.
    Derfor mener jeg at det å satse altfor stort på droner og annen teknologi blir litt som å selge bilen for å få råd til den nyeste motoren...
    NRK melder i kveld at HV11 blir lagt ned. Jeg skal vente med å hente fakler og høygafler til vi får se fasiten kl 1200 i morgen, men er redd det kommer til å komme mye jeg ikke liker.

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    11

Bare for å spinne litt rundt om et landforsvar. Når FI vill ha noe så er det forde det har en verdi, de fleste verdier er i bebygd området, bare se hvor kampene oppstår i de forskjellige kriger i moderne tid. Jeg tipper 90% av striden foregår i bebygd området, jeg tipper vi trener 90% utenfor bebygd området. Jeg tror det er lurt med et studie i landforsvaret slik at vi bedre kan tilpasse landforsvaret for militære operasjoner i bebygd området. Det kan være at vi trenger mye mere lett infanteri en hva vi tidligere har trodd. Det jeg mener er at det vi gjør og det vi har gjort ikke trenger å være den beste løsningen for framtiden. Vi kan ha behov for en treningsarena (by) som vi kan trene i batalijonsstørelse og ikke bare noen få hus slik som nede på Terningmoen.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    49

Nye Ubåter, ja isolert sett et veldig bra avskrekkingsvåpen, selv om ubåter i fremtiden sikkert er avhengig av mer støtte fra andre egne enn i dag.

Kampfly, ingen del av forsvaret kan gjøre noe annet enn å sprenge noen broer uten kampfly.

Fregatter med tilhørende gullhelikoptre, la meg se... ett operasjonskonsept som ikke er bevist mot hverken motstandere eller moderne ubåter. Videre har disse føkk all evne til å klare seg selv uten F-35. Ja og de har rekkevidde til å reise langt fra Norskekysten for at diverse byråkrater i uniform kan veive med tissen i fjong uniform.

P 8: Sikkert det beste antiubåtflyet som finnes men, hele operasjonskonseptet baserer seg på stand-of løsninger slik som torpedoer med glidevinger og bruk og kast droner. Sikkert også med glidevinger på sonarbøyene under neste oppgradering.
    Hvorfor kjøpe noe så dyrt og fancy når man alikevell skal holde seg lengst mulig unna striden?
    Og enda viktigere, den dagen det faktisk blir krig, må flyene deployere til Ørlandet for å kunne får beskyttelse.
    Det blir som å drive fiskeriopsyn med Marjatta.

Ja og legger vi til UAVer større enn Boeing scaneagle, må vi skaffe egne sambandssatellitter $$$$.

Russeren blir sikkert også mindre glad for at vi ruster(Ja vi ruster opp!) opp antiubåtkapasitet innenfor det de ser på som en del av sitt bastionforsvar.
    Bastionforsvaret var en lagvis forsvarslinje i Nord-Atlanteren og inn i Barentshavet hvor hovedfokus var at ingen skulle true de strategiske missilbåtene opp mot pol-isen. Dette er en viktig de av det russiske forsvaret, i motsetting til bølleavdelinger i Østeuropa og Asia, dvs. fokus for de kompetente byråkratene i Russland ikke de hørevridde bum chumene til Putin.

Så landmaktstudien blir da en studie i luftspeilinger. Alle Nordmenn bor på land. Russerne har alltid vært best på landoperasjoner. Russerne har alltid operert på landjorden med får bekymringer for sivilbefolkningen. Sivilbefolkningen er den eneste grunnen til å ha et forsvar.

Igjen, dette er en studie i å få flest mulig uniformerte byråkrater med mest mulig shiny dingser(Aller helst alt fjernstyrt fra FOH så man slipper disse kjipe folka som lukter), helt uten noe fokus på gode gamle HVORFOR.
    Død ved Kølle!

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Ny langtidsplan for forsvarssektoren
    By Rittmester in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vår militære organisasjon
    Svar: 569
    Nyeste innlegg: 29-05-18, 20:56
  2. DIS - Ny langtidsplan for Forsvaret
    By hvlt in forum Fagdiskusjoner - DIS
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 20-12-15, 17:23
  3. Innspill til langtidsplan for Forsvaret
    By Rittmester in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vår militære organisasjon
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 06-10-15, 23:07
  4. Resultatet fra HVULK
    By Scouser in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 45
    Nyeste innlegg: 17-07-06, 08:37

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •