Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Viser resultatene 1 til 26 av 26

Trd: Stende skyting - hvor nye skal man egentlig sikte?

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Stende skyting - hvor nye skal man egentlig sikte?

Er det meningen man skal g for innertier ved stende skyting, eller er det ikke forventet mer enn center mass?
    Selv sliter jeg bra med holde vpenet i ro mens jeg fokuserer p innertier. Antok at det simpelthen var pga. jeg har vrt for svak (selv Glocken er tung i armene nr jeg forsker sikte), men etter noen google-sk og forumrunder har jeg konkludert med at selv erfarne skyttere sliter med dette, selvom de gjerne er godt trent.

S hva er greia, er det bare jeg som en del r n har feilaktig antatt at det er meningen man skal g for en fin samling i innertieren? Er det ikke forventet mer enn at man fr de i center mass p blinken, og at det heller ikke forventes en vakker samling?

Dobbelskuddene mine kan knapt kalles det, det har vrt mer "pang... pang" enn "pangpang" da jeg har slitt med smskjelving og slitne armer etter forholdsvis kort tid (selv Glocken fltes tung etter kort tid nr jeg forsker presisjonsskyte), og m fokusere p innertier p nytt etter hvert skudd.
    "War is delightful to those who have had no experience of it. "

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Sv: Stende skyting - hvor nye skal man egentlig sikte?

Hva slags vpen og hvilken avstand snakker du om? Hvilken skive?

Det er selvflgelig vanskeligere skyte stende enn liggende eller knestende, og urealistisk forvente oppn samme presisjon. Men det betyr jo at du m vre (minst) like grundig med teknikken, ikke "sikte mindre nye fordi det ikke blir bra uansett" - om det var snn trdtittelen din skulle forsts?
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

@Dinger:

M f vite vpen, type skive og avstand, som Lille Arne ppeker.
    It's not about surviving, it's about winning.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6

Jeg har slitt med holde vpenet i ro bde med AG, MP5 og 416. levere en masse skudd i bryst p blinken er null problem, men holde vpenet spass rolig som jeg gjr i liggende fr jeg ikke til. Avstanden er mest 30m bane, de standard hvite skivene man plasserer i den grnne blinken

Sikte mindre nye tenkte jeg at man skulle, lille arne, men ikke fordi det ikke blir bra uansett. Var mer tanken om at hurtighet og treffe center mass er godt nok, uten at man skal forske sikte mot et spesifikt punkt hver gang, eksempelvis hjertet. Som nevnt vil jeg ikke kalle mine dobbelskudd dobbelskudd nr jeg m konse meg om sikte, i stende er jeg langt unna falle tilbake til hvor jeg siktet p det frste skuddet, for s kunne skyte igjen umiddelbart, m alltid ssikte meg inn p nytt.

Om man har anledning til ve mye kan man jo fort bli flink til holde riflen i ro. Har ikke rifle hjemme for yeblikket, men nr jeg hadde trente jeg litt p minimere "svaiing"
    "War is delightful to those who have had no experience of it. "

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2010
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Dinger Vis post
    Jeg har slitt med holde vpenet i ro bde med AG, MP5 og 416. levere en masse skudd i bryst p blinken er null problem, men holde vpenet spass rolig som jeg gjr i liggende fr jeg ikke til. Avstanden er mest 30m bane, de standard hvite skivene man plasserer i den grnne blinken

Sikte mindre nye tenkte jeg at man skulle, lille arne, men ikke fordi det ikke blir bra uansett. Var mer tanken om at hurtighet og treffe center mass er godt nok, uten at man skal forske sikte mot et spesifikt punkt hver gang, eksempelvis hjertet. Som nevnt vil jeg ikke kalle mine dobbelskudd dobbelskudd nr jeg m konse meg om sikte, i stende er jeg langt unna falle tilbake til hvor jeg siktet p det frste skuddet, for s kunne skyte igjen umiddelbart, m alltid ssikte meg inn p nytt.

Om man har anledning til ve mye kan man jo fort bli flink til holde riflen i ro. Har ikke rifle hjemme for yeblikket, men nr jeg hadde trente jeg litt p minimere "svaiing"

Redusert skive stende fra 30m?
    Da er vel forsvaretsnye halvfigurer med hvite senterfelter mer praktisk hvis det skal skytes presist.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Alts, 30m redusertskive er ikke en realistisk skive for stende stridsskyting.

Dette er Forsvarets nye skive, som beskriver treffpunkter og tidsstraff (bonus) de enkelte soner gir. Poengsummen er den totale tiden man fr.

Rent skyteteknisk, s skal man ha 3 siktebilder p hvert "dobbeltskudd", dvs at man har et siktebilde per skudd, samt etter skudd nr 2. Dette kalles "follow through", dvs at man sjekker arbeidet sitt gjennom siktene - ikke forte seg senke vpenet eller fre pistolen tilbake til hy ferdigstilling.

Evne til skyte hurtig er avhengig av hvor god man er til kontrollere rekyl aktivt, for f en rask sikteretur p mlet. Videre vil avstand pvirke hvor mye finjustering av siktebildet som er ndvendig for treffe der man nsker.

Her er en velse jeg skjt p 7 meter:
    https://www.youtube.com/watch?v=WGP1t-qn6po

Her er en velse jeg skyter p 20, 10 og 5 meter:
    https://www.youtube.com/watch?v=eC-7Ew_V7vo

Merk forskjell i ildhastighet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Her er et par eksempler med pistol:

10 skudd, 10 meter, 10 sekunder par tid. Krav til treff er alt i svarten eller 90 poeng:
    https://www.youtube.com/watch?v=6fExsltrxWs

Bill Drill, krav til treff i A sonen:
    https://www.youtube.com/watch?v=kDJCoF1kWBI

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38

Nr det gjelder treffsone fra et mer praktisk kontra rent skyteteknisk "hurtighet vs. presisjon"-standpunkt, s er min anbefaling til trdstarter tenke litt igjennom hva du faktisk trener p treffe - og hvilken effekt du nsker oppn - med dine vpen med treffene dine.

Overordnet sett i et mer akutt, traumatisk scenario dr et menneske av n av to ting:
    - miste bevisstheten og deretter d som flge av kutt i oksygentilfrsel - her representert ved blodmangel - til sentralnervesystemet (som ligger bak i skolten more or less rett over verste nakkevirvel), som gjr at denne ikke kan funksjonere lenger. Avhengig av hvor stor eller liten bldningen er, kan dette ta alt fra 1-2 minutter til lengre tid.
    - f satt ut sentralnervesystemet som flge av at denne fullstendig delegges - f.eks. ved at denne knuses av et velplassert skudd. Sentralnervensystemet delagt, frer til at man dropper og er dd fr man treffer bakken.

S er det selvsagt en myriade av forskjellige skuddplasseringer som frer til at et menneske blir satt ut av spill p annen mte (bein/armer blir delagt, tarmer som dingler, osv), men ikke ndvendigvis umiddelbart fjernes som trussel / "kan fortsatt betjene et vpen, selv med buken revet pen".

Nr man skyter noen er hensikten som oftest for drepe vedkommende. Med de to tingene over i bakhodet, s er sprsmlet: Hvor p en menneskekropp nsker man treffe for oppn denne effekten hurtigst mulig?
    - Blr man fort ut eller delegger sentralnervesystemet av skyte noen i hnden?
    - Hva med et skudd plassert i leggen?

Ddelig treffsone p et menneske er i grovt hodets bredde i en tenkt forlengelse nedover i kroppen - og isr brystet, der hjertet er - ned til lysken (se den blinken AGR416 la ut i innlegget over), inkludert ogs innsiden av lrene. Treff her vil ha et ddelig utfall innen relativ kort tid (uten frstehjelp), og vil med en noks stor grad av sikkerhet - men ikke garantert! - fre til en massiv arteriell bldning og/eller en deleggelse av nevnte sentralnervesystem, da ved treff mer eller mindre midt i ansiktet.

Skal dette da relateres til skyting, og hvilken treff du nsker oppn over hvor kort tid - ett par sprsml til ettertanke:
    - Hvilken type samling er best strekke seg etter, gitt en gitt mengde tid til skytetrening? Er det innenfor eller "godt nok" ha ett treff i ddelig sone og fem treff i "periferen" - ut av en serie p seks skudd i lpet av, la oss si 2-3 sekunder, p 6m (uansett skytestilling)?
    Man har jo tross alt laget ett hull i ddelig sone... men er det ikke da bedre med flere hull?

- Hvilken tidskrav for denne samling br man strekke seg etter, gitt en gitt mengde tid til skytetrening? Er det innenfor og "best practice" p f.eks. 6m skyte en serie p seks skudd med kun flotte innertiere, dersom denne serien tar 1 minutt gjennomfre - eller kan det vre en id "fire litt ned" p presisjonskravet p kun 10ere, til fordel for flere hurtige treff ellers i ddelig sone?

- Hva med p lengre hold, slik som f.eks. 50-100m - eller 200m?

- Og sist, et aldri s lite retorisk sprsml: Er dette her "to i brystet og ett i hodet"-greiene snn egentlig et bra prinsipp "best practice" (utover trene mlveksling innad et enkeltml) for sette en fiende ut av spill - eller er det gjerne bedre heller legge seg p en linje der en skyter en fiende helt til denne ikke utgjr noe trussel lenger?
    Elite Som En Trensoldat

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Det er dessverre slik at mange gamle "sannheter" har klart etablere seg s kraftig innen skyteverden, og at man har mistet all kontekst bak hvorfor ting ble gjort som det ble gjort.

Dobbeltskuddet er en levning fra den tiden man brukte revolver, og kun hadde 6 skudd i tnna. Derfor var to skudd ideellt ift konservere ammunisjon.

Mozambique Drill er skapt p bakgrunn av n enkelt hendelse, hvor en Rhodesisk leiesoldat frst skjt en kar to ganger i brystet med en pistol. Dette hadde ikke nsket effekt, s han la derfor an mot hodet og skjt ett skudd.

Jeg er tilhenger av ta hodeskudd dersom muligheten byr seg, fordi som MMB sa over s er det mest effektivt. Ellers s skyter man mot det som presenterer det strste mlet, som er overkroppen, og senterlinjen av denne. Det er i s mte viktig lre seg skyte mer enn 2 skudd - skyt 3, 4, 5 eller 6 skudd kjapt etter hverandre, eller fler, til mlet slutter vre en trussel.

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    3

Navn:		13100816_967141306726983_251274563955156626_n-e1461869505821.jpg
Visninger:	576
Strrelse:	46,5 KB

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    5

Ikke dumt hre p Dalai Lama. Hen veit tydeligvis hva han snakker om.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Dinger: Nr du sier du sliter med f skutt oppflgingskuddet kjapt nok tenker jeg automatisk p at du muligens str feil eller holder rifla feil.
    Jeg er langt fra noen god skytter selv, men jeg merket utrolig mye forbedring i hvor rakst jeg kunne skyte da jeg fikk flyttet hnden vekk fra vertikalgrepet og s langt ut p forskjeftet som mulig og fikk fikset p "stancen" min.
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av GullwingGroove Vis post
    Navn:		13100816_967141306726983_251274563955156626_n-e1461869505821.jpg
Visninger:	576
Strrelse:	46,5 KB
    I utgangspunktet er nok det riktig - men hva nr det er flere enn en motstandere?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38

Da mener jeg man m evne prioritere mlene og engasjere dem i rekkeflge hyeste til laveste trussel. I verste fall blir dette her dobbeltskuddet et spass inngrodd treningsarr at man i en plutselig "teleportert duellsituasjon" mot flere motstandere p svrt korte hold (som egentlig er ganske lite realistisk, og s og si aldri skjer i den ekte verden, selv om dette ofte trenes p, men da mer for momentet mlveksling sin del) popper to skudd mot ml-1, to skudd mot ml-2, to skudd mot ml-3, uten vre klar over- eller f verifisert status p de tre mlene man nettopp har "bekjempet". Plutselig har begge skuddene mot ml-1 bommet, ett av skuddene mot ml-2 gikk i beinet hans (fordi man var stresset, defaultet til ens eget ferdighetsniv p grunn av lite skytetrening og dermed "mtte rekylen" noe helt villt) og ett av skuddene i ml-3 gikk i halsen til vedkommende - og zippet igjennom uten treffe/skade hverken nakkevirvler eller pulsrer (har hendt fr); Fyren ligger forfjamset p bakken med pustebesvr, men er fortsatt i stand til gjre noe vettugt med vpenet sitt fram til han blacker ut et minutt senere.

Alts har man seks skudd avfyrt mot tre ml - og fortsatt tre ml som er fullt kapabel til betjene vpnene sine og fortsatt utgjre en trussel. Og man m i verste fall da slse verdifulle sekunder p "begynne p nytt igjen" med bekjempe samme tre mlene opp att. "Gjr ting skikkelig frste gangen, s slipper man gjre det igjen" gjelder for s mangt...

Strste problem og hyeste trussel frst, deretter lser man situasjonen ved ta for seg ytterligere trusler n etter n. Jeg tror g det kan vre greit ta en realitysjekk p hva det rett faktisk er reellt man kan komme ut for i en stridssituasjon. Det er som sagt veldig sjeldent man plutselig str alene ansikt til ansikt med tre pskrudde fiender med vpnene sine i hy ferdigstilling p 0-10m uten noe form for dekning mellom en selv og disse - og skulle man mot formodning komme i en slik situasjon s er det faktisk tenkende og handlende mennesker som blir ens motstandere - som vil ha reflekser, vre stresset og ha et iboende nske om bevare livene sine dem g (selv hvor religist fanatiske dem mtte vre). Alts ikke tre fryktlse pappskiver med vpen, som vil st rett opp og ned og gunne p helt til dem har ftt "to i brystet og ett i hodet", slik man gjerne "har lrt".

N skjnner jeg at man i en treningssituasjon ikke kan bruke 15 skudd per helfigur per hurtigserie under trening i nrstrid (spesielt nrstrid p standplass p 30m bane) - eller at instruktren sier "du SKAL skyte 5-10 skudd per ml fr det er ddt"; Da blir allerede ganske snever mental tankekraft brukt mer p telle korrekt antall skudd heller enn skyteteknikk og generell team- og situasjonsforstelse - og dette er i tur ikke realistisk. Det er derfor man har andre treningsverkty som f.eks. elektroniske nrstridslyper der mlene popper opp/ned, eller improviserte metoder slik som knyte en ballong fra et stykke hyssing man s trr igjennom en hel/halvfigur, som deretter vil falle tvert ballongen er skutt; Engasjr ml, f umiddelbar verifisering nr mlet er bekjempet, g videre til neste ml.
    Dobbeltskudd er derimot en helt kurant - og konomisk - mte trene rekylopptak og sikteretur p...

I ambassaderaidet i London i 1980 fikk SAS i etterkant massiv pepper fra media, fordi media mente dem hadde noe dem skulle ha sagt omkring ting dem ikke var kvalifisert til mene noe om, i dette tilfellet skyte- og stridsteknikk, da i forhold til at flere av disse dde terroristene hadde noe slikt som 10-20 treffere i seg, i hode- og brystomrdet. "Det skulle da ikke vre ndvendig mtte bruke s mye skudd mot ett stakkars menneske - fy skam p SAS som brukte i overkant mye makt i denne aksjonen!".

Skyt mlet til det ikke utgjr noe trussel lenger. Om det krever 1 eller 10 skudd s er dette realiteten man m forholde seg til, ikke det at dobbeltskuddet er noe form for vidundermiddel som av en eller annen grunn gir kjempemye bedre effekt enn enkeltskuddet.
    Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Scenariet du beskriver her @MMB er vel en av meget f situasjoner hvor automat p hndholdt vpen kan forsvares ? (N forutsetter jeg at de tre fi er i nrheten av hverandre)
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38

Akkurat p dette er det mye spredning i meningene - pun intended, men jeg vil pst at man vil ha mye bedre kontroll p skuddene sine ved systematisk jobbe seg med enkeltskudd fra ett ml til den neste. Spesielt med HK416 og MP7 er rekylen spass kontrollrbar at man - selv ved ganske gjennomsnittlige skyteferdigheter - fint klarer en OK sikteretur og dermed mlveksling ved enkeltskudd, og med et netto tidsforbruk p engasjementet minst det samme, om ikke mindre enn ved automatild; Det blir IMHO for mye lotto og usikkerhet i treffene - da ogs grunnet rekyl-issues ved full auto - ved tmme et magasin p auto fra hyre mot venstre. Ikke minst blir ammoforbruket i et slikt tilfelle antageligvis mye hyere enn det det trenger vre.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    8

Min erfaring fra f.eks Simunition scenarioer er at man m jobbe litt med f folk vekk fra ett til to skudd p mlet og inn i en nsket skyt til trusselen er nede modus. Dette ordner seg som regel ved en god markr som ikke gr ned fr han har gode treff i seg slik at man m opprettholde fokus p trusselen til den er nedkjempet.

En god velse p banen kan vre at coach roper ut ett forskjellig antall skudd for hver gjennomfring slik at skytteren ikke kjrer seg inn i en vane. velsen avsluttes selvflgelig med follow through for forsikre seg om at vi har vunnet. Kan eventuelt flges opp med et nytt antall skudd eller nytt ml under follow through fasen.

Gjorde et kort forsk med en Glock 18 en gang for se om det var raskere med en helauto pistol mot flere ml p egnet avstand. Konklusjonen etter noen gjennomfringer var at det er bedre og mer treffsikkert med halvauto enn helauto. Mer trening kunne kanskje ha endret p dette, men jeg kommer ikke p noen serise avdelinger som bruker dette selv om de ville hatt det tilgjengelig hvis de nsket.
    It's not the critic who counts....

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38

Jeg kan jo forsvidt ogs prve ta for meg et tenkt mulig scenario fra det over, sett fra fiendens standpunkt:
    Jeg tilhrer IS og er helt innforsttt med- og klar for d for komme til et mye bedre liv i himmelen. Jeg har dermed faktisk lyst d og ta med meg s mange vantro jeg over hodet klarer i den prosessen. Det eneste jeg derimot ikke har s lyst til, er d en vanvittig smertefull dd.

Jeg vervet meg til dette greiene her fra en ghetto i Belgia, har n vrt i Irak i snart 11 mneder og har fra tidligere ingen militr trening eller opplring.

Jeg befinner meg i tredje etasje i en treetasjes bygning i en helt snderskutt by i Nord-Irak, sammen med tre andre likesinnede kompiser. Tre andre brdre har kontroll p innganger i frste etasje i dette bygget, og vi er totalt syv mann i dette bygget. Kampen om kontroll over denne byen har pgtt de siste to mneder, da mellom oss p ene siden, og Peshmerga - stttet av amerikanske spesialstyrker - p den andre.

"Fronten" i denne byen er for yeblikket et stort pent omrde i form av en bred gate, som skiller to rekker med bygninger mot hverandre. De siste seks timene har det vrt alt fra sporadiske- til strre skuddvekslinger mellom oss og "dem" - og det er liten tvil om at intensiveringen i ildgivningen siste timen betyr at fienden nsker prve vinne terreng.

Etter at en av kompisene mine eksponerte seg litt for mye for ett av vinduene, begynte bygget vrt ta ganske voldsom ild, bde fra automatvpen, 40mm granater, BK og noe jeg bare kan anta har vrt flybomber av en eller annen strrelse, som har truffet nabobyggene vre.

Alle disse smellene har gjort meg mer eller mindre helt dv for alt annet enn skuddsmell. Jeg sliter med puste fra alt stvet som har blitt virvlet opp. Det renner fra ynene mine, jeg blr neseblod og jeg er helt r i hodet - godt mulig jeg har ftt meg en liten hjernerystelse.

Ilden bygget vrt mottar gjr at jeg m holde meg lavt og ikke kan se ut vinduet hva som foregr utenfor - skudd flyver inn vinduet og treffer veggen i motsatt ende. Treffene gr hyt (antageligvis fordi fienden skyter fra frste etasje), og det gr fint s lenge jeg holder meg lavt. Det jeg dermed ikke fr med meg, er at en styrke p 15 mann under dekke av ild har tatt seg over veien og n str utenfor bygget vrt. Ett enkelt smell rister hele bygget vrt, og jeg hrer deretter roping og mye skyting i frste etasje. Dette pgr i rundt fem minutter fr det blir helt stille.

Selv om jeg har min overbevisning og er klar for bli martyr, s kjenner jeg at jeg p ingen mte fysisk sett er klar for noe kamp. Jeg er full av adrenalin, pulsen min er p 150 og jeg er faktisk ganske nervs og redd - men fortsatt klar for ta disse skitne kurderne med meg i dden. Jeg lper bort til dren ved trappeoppgangen og lukker denne. S barrikaderer jeg denne med en pult. De tre kompisene mine har helt oppsperrede yne, hyperventilerer og vet ikke helt hva dem skal gjre av seg. Jeg fr dem ved hjelp av hndgestikuleringer til gjre seg klar til mte det som kommer til komme igjennom den dren, og selv om dem ser ut som spkelser s fr jeg dem faktisk mobilisert. Rommet vi er i ser bokstavelig talt helt bombet ut, med noen opprevne sofaer, knuste glassbord, et hullete og brent teppe og en delagt TV.

Det er ddsstille, bde fordi jeg sliter med hre noe, men ogs fordi det ikke kommer noe lyd fra trappeoppgangen. Jeg blir mer og mer nervs fordi ingenting skjer, s tmmer jeg et magasin med AKen min igjennom dren og murveggen ved siden av, i hp om kanskje treffe noen som str p andre siden. Ingenting. Pulsen min er n 180 og fingrene mine fles som stive pinner.

Jeg ser et blindende lysglimt, kjenner en voldsom momentant varme og faller i bakken som om noen har sparket meg i hodet. Rommet er fullt av ryk og stv. Tre sekunder senere, jeg kommer til, og ser en av kompisene mine ligge p ryggen med en 20cm lang tresplint stikkende ut av halsen sin. Han gurgler blod og har ikke noe mer fight igjen i seg. Jeg kjenner at jeg selv er pepret full av murpuss og sm trebiter i ansiktet, men er fortsatt i gamet - det samme er to av de andre kompisene mine. Gjennom ryken og stvet ser jeg at dren er borte, og er redusert til smsplinter langs gulvet - kun "skyggelagt" av pulten jeg plasserte foran dren - og i veggen bak meg.

Enda ikke kommet meg til beins, blir jeg sltt i gulvet av ytterligere to store smell inni rommet. Det kjennes ut som at ynene mine skal til poppe ut av hodet mitt p grunn av overtrykket. Jeg skjnner at dette er to hndgranater som har gtt av, men jeg har berget fordi jeg ble liggende p gulvet og effekten av disse granatene gikk oppover og overtrykket dirigert ut av de mange vinduene i rommet.

S begynner jeg se bevegelse der dren var 15 sekunder tidligere. Jeg begynner skyve meg opp til oppreist med ene armen min, mens jeg klargjr vpenet mitt med den andre. S villskyting fra omrdet dren, etterfulgt av at fire mann som p svrt ordnet vis etter rundt 10 sekunder str i noe som kan ligne en L-formasjon i rommet - pulten har blitt skyvd tilsides i lpet av denne korte tiden. Treff over alt rundt oss og i veggen bak oss. Jeg ser Abdi fra Somalia ta seg rundt overkroppen og falle som en potetsekk livls framover - der blir han liggende. Nurmukhammed fra Uzbekistan har tatt en treff i hoften, har ditchet vpenet sitt til fordel for holde seg der han har blitt skutt og prver slepe seg i sikkerhet bortover gulvet. Han kommer ikke langt fr han er ferdig som flge av fire skudd i ryggen sin. Ahmed fra Syria, som fikk tresplinten i halsen, har ogs ftt ansikt og overkropp gjennomhullet av kuler der han ligger.

Jeg selv skal ti... ENDEX

----------

Som sagt, tenkt eksempel dette - s er det selvsagt en endels rekke av hva-hvis, andre handlemter og utfall p denne "skolestilen". Slik som dette vil derimot dette her med bystrid og strid inni rom p svrt korte hold gjerne forlpe seg. Det er alts ikke defaulten at fienden i beste COD-stil str klar, ferdig, oppstilt som tre grnne helfigurer i et klinisk rent betongrom, og har sine vpen trimmet mot dren klar til heroisk mte enhver som skulle prve ta seg inn.

Essensen her er vel at folk IMHO br tenke litt over hva "ekte strid" og "krigens krav" faktisk kan innebre- og inneholde av forskjellige faktorer, da utover simpelthen bare si seg fornyd med hva man er vant med fra "trening i Norge". Dette gjelder alt fra spass basale ting som ens skyteteknikk og -trening, stridsteknikk til mer overordnede ting som det mindset man har som soldat.

S nr sprsmlet er "hvor bra br man treffe ved stende skyting?", s mener jeg at et naturlig svar p dette, i en lringsramme, er gi informasjon om hva skal til for oppn en viss effekt - eller i tilfellet her "drepe en person med skytevpen", for bruke litt mer folkelig tale - og heller la folk tenke seg fram til et godt svar p egenhnd.
    Elite Som En Trensoldat

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Mange gode momenter her fra @MMB.

Vil bare fye til noen observasjoner/kommentarer:

1. Driller man skyter p skytebanen trenger ikke ha overfringsverdi i form av "snn mnster skal du skyte i strid". Man trener forskjellige momenter av grunnleggende skyteteknikk, som mlveksling, presentasjon av vpen (frsteskuddsstreff), avtrekkskontroll, rekylopptak (flere skudd i serie), bruk av sttte, veksling mellom skytestillinger, magbytter osv, som igjen former en som skytter.

2. Det man prver oppn er forme nervebanene slik at man har referanser hente frem under stress, for at man skal slippe bruke prosessorkapasitet p tenke p hvordan man skal bytte magasin, ta avtrekk etc. Dette gjres i underbevisstheten.

3. Pkt 2 er en av grunnene til at det er viktig trene og ve p forskjellige scenarioer i forskjellig forband og terring, slik at man fr referanser for hvordan man kan bruke ferdighetene man har trent p under pkt 1 under ikke-ideelle forhold - dvs der hvor man ikke fr til en skoleriktig skytestilling. Hvilke stdige grepsfaktorere kan jeg gi slipp p for oppn nsket effekt? Under disse scenarioene er det og viktig komme bort fra "dobbeltskuddet" som default engasjeringsmetode.

Heldigvis s er Tabellverket laget slik at man kan designe egne velser, dersom man har skutt alle tabeller og nsker andre utfordringer.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Da er jo egentlig sprsmlet kanskje nr en skal velge ikke skyte stende. Tidlig nittitallet ble det terpet veldig p knestende som svaret p det meste, men som diskutert fr her p forumet mener mange det hverken er fugl eller fisk. Men ofte kan en jo legge seg ned eller velge en stilling med anlegg fremfor st uten annet enn beina sttte seg p. Med anlegg eller liggende utgjr en jo ogs et mindre ml.

Jeg ser ikke s mange scenarier utenom nr en i praksis er i bevegelse at det kan vre det smarteste valget skyte stende uten anlegg?

At det er skyteteknisk utfordrende og derfor en god konkurranseform ser jeg. Men ver man mye p det blir det jo handling i strid..
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Under entring av rom vil det vre naturlig, i tillegg til vrig strid i bebyggelse.

Under handling ved kontakt korte hold vil det og vre naturlig starte ildgivning stende, mens man flytter seg mot dekning.

Man sker jo og bruke sttte nr man str, dersom tilgjengelig (hushjrner, lav vegg etc).

I bystrid er ikke liggende stilling likestilt med mindre ml, hvis man har fiender i hyden.

bli stende skyte er ikke noe man gjr i strid, all den tid man trener p stridsdriller hvor dette s og si aldri er rett handlemte. Ref pkt 3 i mitt innlegg over.

Kommandrsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Alts, 30m redusertskive er ikke en realistisk skive for stende stridsskyting.

Dette er Forsvarets nye skive, som beskriver treffpunkter og tidsstraff (bonus) de enkelte soner gir. Poengsummen er den totale tiden man fr.

Rent skyteteknisk, s skal man ha 3 siktebilder p hvert "dobbeltskudd", dvs at man har et siktebilde per skudd, samt etter skudd nr 2. Dette kalles "follow through", dvs at man sjekker arbeidet sitt gjennom siktene - ikke forte seg senke vpenet eller fre pistolen tilbake til hy ferdigstilling.

Evne til skyte hurtig er avhengig av hvor god man er til kontrollere rekyl aktivt, for f en rask sikteretur p mlet. Videre vil avstand pvirke hvor mye finjustering av siktebildet som er ndvendig for treffe der man nsker.
    Er det lov sprre hvilket reglement den skiveinndelinga kommer fra? Jeg har sett at de skivene har begynt dukke opp, men ikke sett noen forklaring p bruken. (I NROF har vi drevet og tegnet p skivene med tusj for en lignende inndeling i mange r - jeg tenker at jeg kommer til foresl at man gr over til den skiva og inndelingen asap)

Ellers ligger vel svaret til TS der: du m tilstrebe treffe innafor 0-seksonen p skiva der. Da m du sikte innafor den. Sikter du utenfor, treffer du i alle fall ikke - men som AGR skriver - hvor presist siktebildet m vre er en funksjon av avstanden.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Det er en kompis som har laget den, og den er implementert som ny skive.

Er vel ikke reglementfestet enda.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Mange gode momenter her fra @MMB.

1. Driller man skyter p skytebanen trenger ikke ha overfringsverdi i form av "snn mnster skal du skyte i strid". Man trener forskjellige momenter av grunnleggende skyteteknikk, som mlveksling, presentasjon av vpen (frsteskuddsstreff), avtrekkskontroll, rekylopptak (flere skudd i serie), bruk av sttte, veksling mellom skytestillinger, magbytter osv, som igjen former en som skytter.
    Tolker jeg deg rett da med at disse skytebane "drillene" som enkelte holder p med (som titte seg over skuldrene etter de har skutt) er ganske meningslse?

Personlig liker jeg budskapet til Pat McNamara
    https://youtu.be/wzwVXA9J620

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Ja. Skalt "scan and assess" er totalt bortkastet i mitt hode, og det som kanskje begynte som en god tanke har blitt en gimmick uten ml og mening.

Skal man trene p observere og lokalisere ting som pvirker din situasjon - fiender eller terreng (skjul/dekning) - s m dette vre korrekt stimuli. Ikke teite ting som farger, antall fingre, hestehode-maske (ja, faktisk).......

ha mentalt overskudd til ha kontroll/situasjonsbevissthet p egne, fienden og lendet, for kunne kommunisere dette konsist og korrekt, via en skalt GLA-melding - det er meget viktig. Det m dog trenes inn i en setting hvor det er dt man har et fokus p - ikke nr man skal drive ren teknisk skytetrening.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    38

Siden mer generell skyteteknikk har blitt nevnt i trden her - s treffer Duffelblog... nok en gang ja... spikeren s grundig p hodet. Denne gang i forhold til dette med standplass-skyting vs. skikkelig stridsskyting:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Duffelblog
    Expert Marksman killed in first gunfight

KANDAHAR, Afghanistan Sgt. Marc Harper, top marksman in Alpha Company, was killed three days ago by enemy fire during a gunfight in southern Afghanistan, the Army has announced.

Witnesses report that although Harper expended his entire combat load of 210 rounds, he was unable to hit the enemy fighters who engaged him while moving just beyond 300 meters and moving slightly from side to side.

Im just in absolute shock, said Pvt. Maurice Kennedy. [Harper] was the best shot in the company. He was always chosen by the commander to lead pre-marksmanship instruction for the new soldiers.

According to others in the unit, Harper had never deployed before, but always emphasized the importance of proper shooting technique.

He always shot a 40 out of 40 on the range, explained Harpers platoon leader, Lt. Mark Thompson. He hung back to check on our exfil route when we got hit. I was worried until I realized it was Harper.

At that point we were all just excited to see what he could do in his first gunfight. How could I have known what was going to happen? he sobbed.

The official report of the incident states that Harper spent almost 30 seconds laying the in prone and breathing deeply before returning fire. After expending an entire magazine with no effect, he assumed a kneeling position and continued to fire individual shots that kept falling well short of their intended targets.

He seemed most confused when the enemy would duck down, then reappear in a different location and shoot back at him, Kennedy added sadly. None of us could believe hed miss that badly. By the time we realized the guy actually had no idea how to shoot in combat, it was too late.

Sources in Alpha Company state that Harper received his fatal injury while crawling around in the open shouting loudly for a sandbag or a large rubber mat. The Army is reportedly planning to send Harpers company back to the target range for remedial training.
    http://www.duffelblog.com/2016/06/ex...rst%20gunfight
    Elite Som En Trensoldat

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. Hva skal egentlig folk brukes til?
    By yamaha in forum Mannskapsmessa
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 20-10-11, 10:00
  2. GSV - Hvor hardt er det egentlig?
    By gsvjanuar11 in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 04-03-11, 16:10
  3. Svar: 1
    Nyeste innlegg: 10-01-10, 21:42
  4. Svar: 4